412. Cea mai frecventă defecţiune a instalaţiei de răcire a motorului este:
A slăbirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilatorului şi a pompei de apă;
B înfundarea prizei de aer care alimentează ventilatorul;
C patinarea ambreiajului.
Explicație: Cea mai frecventă problemă la instalația de răcire a motorului este slăbirea sau ruperea curelei care antrenează ventilatorul și pompa de apă. Dacă această curea se slăbește sau se rupe, pompa de apă nu mai circulă lichidul de răcire prin motor, iar ventilatorul nu mai răcește radiatorul. Asta înseamnă că motorul se va supraîncălzi rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. De obicei, dacă observi că temperatura motorului urcă rapid sau dacă vezi aburi ieșind de sub capotă, trebuie să oprești imediat și să verifici cureaua, pentru că, de cele mai multe ori, de aici pornește problema. Pe lângă slăbirea sau ruperea curelei de antrenare, alte probleme care pot crește temperatura apei sunt blocarea termostatului pe închis, care nu mai permite lichidului de răcire să circule prin radiator, ceea ce duce rapid la supraîncălzire. Dacă nivelul lichidului de răcire scade sub minim din cauza pierderilor pe la radiator, furtune sau garnituri, răcirea nu mai este eficientă și motorul se încălzește. Radiatorul înfundat cu depuneri sau noroi, ori ventilatorul de răcire defect, afectează și ele răcirea, în special vara sau la mersul în oraș. Pompa de apă care nu funcționează corect sau are joc nu mai pune în mișcare lichidul de răcire, deci temperatura crește rapid. Orice problemă pe acest circuit de răcire trebuie rezolvată repede, altfel riști defectarea gravă a motorului.