1. Frontale

Cauze:

  • nerespectarea normelor legale referitoare la depăşire;
  • nerespectarea normelor legale referitoare la prioritate;
  • pătrunderea în intersecţie pe culoarea roşie a semaforului electric;
  • nerespectarea normelor legale referitoare la poziţia autovehiculului în timpul mersului sau a celor referitoare la circulaţia pe partea dreaptă;
  • abordarea greşită a curbelor;
  • pierderea controlului volanului datorită: vitezei excesive, neatenţiei în conducere, influenţei consumului de alcool, oboselii, adormirii la volan;
  • apariţia unor obstacole brusc în trafic;

Prevenirea coliziunilor frontale:

  • urmărirea atentă a tot ceea ce se petrece în faţă, conducătorul auto fiind pregătit pentru intervenţii pentru evitarea coliziunilor frontale;
  • ambele mâini să fie pe volan 10-14 sau 9-15;
  • anticiparea ivirii unor obstacole;
  • păstrarea calmului;Conduită preventivă

Evitarea coliziunii frontale prin:

  • ieşirea din drumul autovehiculului ce vine din sens opus fie prin folosirea acostamentului dacă există loc, fie prin ieşirea în decor;
  • frânarea fără blocarea roţilor, sau ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie şi ocolirea fără pericole a obstacolului pe partea unde există spaţiu suficient cu o viteză care să-i menţină stabilitatea autovehiculului;
  • transformarea coliziunii frontale într-o coliziune laterală cu consecinţe mult mai reduse;

2. Laterale

Cauze:

  • nerespectarea mijloacelor de reglementare a priorităţii într-o intersecţie;
  • nerespectarea semnificaţiei culorilor semaforului electric;
  • nerespectarea normelor legale referitoare la depăşire;
  • neasigurarea la efectuarea virajului la stânga;
  • nerespectarea normelor legale referitoare la prioritate la plecarea de pe loc sau schimbarea benzii de circulaţie;
  • viteză nelegală sau neadaptată;
  • abordarea greşită a curbelor şi virajelor;
  • neasigurarea la depăşire;
  • patinare şi derapaj;
  • neatenţia în conducere;

Măsuri de prevenire:

  • asigurarea temeinică într-o intersecţie, estimarea corectă a razei de viraj;
  • anticiparea unor greşeli frecvente ale participanţilor la trafic, la plecarea de pe loc sau la schimbarea direcţiei de mers, precum şi la schimbarea benzilor de circulaţie;
  • păstrarea unei distanţe corespunzătoare faţă de vehiculul dublat, inclusiv anticiparea unei schimbări bruşte a direcţiei de mers spre stânga;
  • reducerea vitezei în curbă şi accelerarea după ce se trece de jumătatea ei pentru diminuarea efectelor forţei centrifuge;
  • evitarea unui accident într-o intersecţie se face, de regulă, prin virarea paralelă pe direcţia de deplasare a vehiculului care nu a acordat prioritate;

3. Din spate

Cauze:

  • nemenţinerea unei distanţe între optime între vehiculele aflate în mers;
  • neaprecierea corectă a spaţiului de oprire la viteze diferite;
  • neatenţia în conducere;
  • nesemnalizarea efectuării unor manevre sau semnalizare greşită;
  • defecţiuni ale sistemului de frânare;

Măsuri de prevenire:

  • menţinerea unei distanţe optime între autovehiculele aflate în mers;
  • atenţia concentrată asupra vehiculului din faţă;
  • asigurarea unei maxime vizibilităţi în spate;
  • frânări fine progresive;
  • semnalizarea reducerii substanţiale a vitezei de deplasare prin apăsarea intermitentă a pedalei de frână;
  • alegerea unei soluţii care să diminueze consecinţele coliziunii

 

Viteza de deplasare


Viteza de deplasare este un parametru esenţial în circulaţia pe drumul public.

Deoarece viteza este unul dintre factorii importanţi care contribuie la producerea accidentelor sau a altor evenimente neplăcute din trafic, se va ţine seama şi de regulile impuse de conducerea preventivă.

Din acest punct de vedere, conducatorul auto are obligaţia legală şi morală de a adapta viteza cu care circulă în funcţie de condiţiile obiective şi subiective, astfel încât să poată evita orice eveniment, chiar şi neprevăzut. Pentru a realiza acest deziderat, trebuie ştiut că viteza maximă legală nu dă dreptul unui conducator auto de a ignora situaţii care impun să se circule sub această viteză.

Daca spaţiul de frânare nu este estimat corect, impactul cu un obstacol sau cu un alt vehicul este iminent.

Conducatorul auto trebuie să aibă în vedere că, atunci când viteza creşte, câmpul vizual se reduce.

Principala cauză generatoare de accidente de circulaţie o reprezintă conducerea autovehiculului cu o viteză excesivă sau neadecvată. Se recomandă reducerea preventivă a vitezei în trafic, în toate cazurile prevăzute de legea rutieră, precum şi în toate situaţiile în care se prevede o stare de pericol, care poate fi evitată rulând cu o viteză inferioară.

A conduce preventiv pe timp nefavorabil înseamnă să reduceţi viteza până la limita la care să vă asiguraţi o bună vizibilitate şi un control deplin asupra comenzilor.Conduită preventivă

De reţinut:

  • dacă un conducator imprudent începe o depăşire şi riscă să intre în coliziune cu un altul venind din sens opus, este de înţeles că acesta din urma va trebui să reducă drastic viteza pentru a evita accidental;
  • în situaţia în care drumul public este acoperit cu piatră cubică, reduceţi viteza şi evitati bruscarea comenzilor;
  • după o ploaie torenţială, veţi reduce viteza şi veţi mări distanţa faţă de vehiculul care circulă în faţă, pentru că apa împroşcată reduce vizibilitatea;
  • dacă în timpul mersului vreţi să constataţi dacă partea carosabilă s-a acoperit cu polei, veti reduce viteza şi veţi frâna cu atenţie, astfel încât să testaţi reacţia vehiculului;
  • atunci când circulaţi noaptea şi vizibilitatea este redusă din cauza ceţii, trebuie să păstraţi o distanţă echilibrată între axul drumului şi marginea din dreapta a părţii carosabile. De asemenea, veţi rula cu o viteză redusă, care să asigure oprirea într-un spaţiu mai mic decât cel de vizibilitate;
  • dacă intraţi cu autovehiculul de pe o stradă bine iluminată pe una neiluminată sau la intrarea într-un tunel, veţi avea în vedere că viteza trebuie adaptată noilor condiţii de iluminare.