1009. Cum constataţi, în timpul mersului, fără a vă pune în pericol, dacă pe şosea este polei?
A frânaţi puternic;
B circulaţi cu viteză redusă şi frânaţi cu atenţie, ca să verificaţi cum reacţionează autovehiculul dvs.;
C circulaţi pe axul central al drumului.
Explicație: Atunci când circuli iarna sau în condiții de temperatură scăzută, poleiul reprezintă un mare pericol pentru șoferi, pentru că suprafața carosabilului devine foarte alunecoasă, însă uneori stratul de gheață este subțire, transparent și greu de observat cu ochiul liber. Ca să verifici dacă pe șosea este polei, fără să-ți pui viața ta sau a celorlalți în pericol, trebuie să fii atent la comportamentul mașinii în mers. Poți testa ușor frânând ușor cu piciorul pe frâna de serviciu și observând dacă roțile tind să patineze, sau dacă nu poți opri la fel de repede ca pe carosabil uscat. De asemenea, poți simți dacă volanul devine mai ușor, iar aderența scade. Orice manevră bruscă, de exemplu frânare violentă sau bruscarea volanului, poate duce la pierderea controlului, deci testul trebuie să fie discret și cu viteză redusă.
Conform Codului Rutier, șoferul este obligat să stăpânească autovehiculul și să adapteze viteza la condițiile de drum, pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea pe polei. Așadar, testul frânării ușoare sau a ușoarei apăsări a frânei este singura metodă acceptată și recomandată din punct de vedere legal și practic, pentru depistarea poleiului fără riscuri. Alte metode, ca ieșirea cu roțile pe acostament sau bruscarea comenzilor, sunt periculoase și interzise de lege. Reține: orice test se face numai atunci când ești sigur că nu pui în pericol siguranța traficului.