1. Ce înțelegeți prin „conducere ecologică”?
Înseamnă să conducem astfel încât să consumăm cât mai puţin combustibil şi să se elimine în atmosferă cât mai puține noxe. Nu trebuie să acceleram sau să frânăm brusc, autovehiculul să fie în stare tehnică foarte bună, anvelopele umflate la valoarea prevăzută, combustibilul de calitate f. bună. Trebuie să ne alegem itinerariul optim.
Trebuie să evităm zonele f. aglomerate sau cu teren accidentat.
2. Ce efect poate avea utilizarea limitatorului de viteză pe autostradă?
Reducerea consumului de combustibil.
3. La plecarea în cursă cum procedezi pentru reducerea poluării?
Pornim motorul (fără a accelera) şi plecăm imediat de pe loc. La autovehiculele moderne nu se recomandă încălzirea motorului pe loc, ci în mers, fără a accelera brusc.
4. Cum trebuie să procedezi cu pneurile autovehiculului?
Se recomandă verificarea presiunii o dată pe lună şi schimbarea roţilor între ele (din faţă în spate şi invers) la aprox. 10 000 km (sau cel puțin la 20 000 km).
5. Cum procedezi pentru a reduce consumul?
- a) Schimbăm repede vitezele până la treapta de viteză optimă;
- b) folosim ultima treaptă de viteză pe cât posibil şi în localități.
(cu cât turaţia motorului este mai mică, cu atât scade consumul; în treptele inferioare 1,2,3 consumul este mare).
Demarajele foarte puternice măresc consumul (de aceea trebuie să schimbăm treptele la turația optimă recomandată de constructor). Stilul de conducere are o mare influenţă asupra consumului.
Conducerea agresivă şi bruscarea comenzilor poate duce la un consum cu 1-2 litri mai mult la 100 km şi la uzura rapidă a autovehiculului (plus pericol de accident).
6. Când se recomandă să oprești motorul?
Este bine să-l oprim la calea ferată şi la semafor, dacă oprirea durează mult (de exemplu la semafoarele care ne arată secundele rămase până la apariţia culorii verzi). Putem opri motorul şi în cazul blocajelor în trafic.
7. Când se măreşte consumul de carburant?
- a) când fumul la evacuare este negru;
- b) când motorul are întreruperi;
- c) dacă motorul nu atinge temperatura normală;
- d) dacă se folosește orice aparat electric alimentat la autovehicul în mers.
8. Se recomandă:
- a) să nu transporţi obiecte inutile în autovehicul;
- b) să nu ai montat în permanenţă portbagajul (creşte consumul de carburant).
9. Cum îți sporeşti confortul termic în habitaclul autovehiculului (vara), când conduci ic în habitaclul autovehiculului (vara), când conduci într-un oraş cu un trafic intens, pentru a proteja mediul?
Deschizi geamurile laterale. Mai ales în cazul deplasărilor pe distanțe scurte, instalația de aer condiționat nu are timp să răcească aerul din habitaclu (iar consumul ar creşte f. mult).
10. Cum îţi sporeşti confortul termic în habitaclul autovehiculului (vara), când conduci în afara localitatilor, pentru a proteja mediul?
Porneşti aerul condiționat. Dacă mergi cu unul sau mai multe geamuri deschise consumul de combustibil creşte mult (mai ales la viteze mari).
11. Cum procedezi pentru a conduce ecologic un autovehicul ?
Reduci viteza, folosind frâna de motor. Dacă iei piciorul de pe acceleraţie consumul scade spre 0 (la motoarele moderne cu injecţie). Nu se recomandă să apeși ambreiajul la orice frânare (şi să nu scoţi din viteză la coborârea pantelor).
12. Pentru a conduce ecologic un autovehicul, se recomandă:
Menţinerea unei viteze constante, de preferinţă medie. Dacă se circulă cu viteza legală (aprox. 100 km/h) un autovehicul cu motor de capacitate medie consumă aprox. 5 – 6 litri/100 km. Când se circulă, să spunem, cu 150 km/h atunci consumul creşte la 7-9 1/100 km (benzină).
13. Unele din cauzele care determină poluarea mediului sunt:
Arderea incompletă sau defectuasă a combustibilului.
14. Comportamentul ecologic presupune:
Efectuarea la timp a reviziilor tehnice, înlocuirea filtrelor (de aer, de combustibil, de polen, etc), schimbarea uleiului (conform recomandărilor constructorului), repararea pieselor sau subansamblelor defecte (ori înlocuirea lor).
Este necesar să se folosească un combustibil de bună calitate; în nici un caz nu se foloseşte combustibil neverificat (de la şoferi sau alte persoane care fac comerţ cu combustibil; mai ales motorina poate fi de proastă calitate sau nefiltrată şi poate defecta motorul Diesel, reparațiile costând mult mai mult decât eventualele economii).
15. Arderea incompletă a carburantului determină:
- a) poluare suplimentară;
- b) uzură suplimentară a motorului;
- c) consum suplimentar de combustibil