A interzicerea staţionării;
B interzicerea opririi;
C alte pericole.
Explicație:
Marcajul în zig-zag de pe marginea din dreapta a carosabilului indică o zonă specială, de regulă în apropierea trecerilor pentru pietoni sau stațiilor mijloacelor de transport public, unde este strict interzisă oprirea sau staționarea autovehiculelor. Acest marcaj este pus pentru a asigura vizibilitatea pietonilor care traversează și a mijloacelor de transport public care opresc să ia sau să lase călători. Conform Codului Rutier, oprirea sau staționarea pe acest tip de marcaj este sancționată, pentru că poate bloca vederea șoferilor sau a pietonilor și poate pune vieți în pericol. Trebuie să reții că marcajul în zig-zag atrage atenția că acea porțiune de drum trebuie să rămână liberă pentru siguranța circulației, iar încălcarea acestei reguli poate duce la amenzi și chiar la ridicarea mașinii. Așadar, când vezi acest marcaj, nu ai voie să oprești sau să staționezi pe el, tocmai pentru a nu genera situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic.
Regulament
Art. 80
(3) Marcajele pentru interzicerea staţionării se pot realiza:
  b) printr-o linie în zig-zag la marginea părţii carosabile.

Art. 83
(3) Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifică interzicerea staţionării vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completată cu înscrisul "Bus" sau "Taxi" poate fi folosită pentru semnalizarea staţiilor de autobuze şi troleibuze, respectiv de taximetre.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A după ce s-a stins lumina roşie intermitentă;
B după ce a trecut ultimul vagon;
C atunci când pleacă vehiculele aflate de cealaltă parte a căii ferate.
Explicație:
După ce a trecut trenul de la o trecere la nivel fără bariere, dar cu semnalizare luminoasă, nu ai voie să pornești imediat. Semnalele luminoase au rolul de a te asigura că este complet sigur să traversezi. Verdele nu va apărea imediat ce a trecut trenul, pentru că s-ar putea apropia un alt tren sau poate cel care a trecut circulă pe linii paralele care încă traversează drumul public. Conform Codului Rutier, ai voie să traversezi doar când semnalele luminoase sau sonore s-au oprit, iar bariera (dacă există) este complet ridicată. Practic, vei aștepta până când semnalul roșu intermitent se oprește și se aprinde culoarea albă intermitentă, care îți permite legal să treci. Acest sistem este gândit pentru siguranța tuturor, pentru a evita accidentele cauzate de graba sau neatenție. Deci, chiar dacă trenul a trecut și pare liber, nu pleci de pe loc până nu ai semnalul luminos permisiv.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A nicio obligaţie, deoarece semnalul albastru se adresează coloanelor în mişcare;
B opriţi cât mai aproape de marginea drumului;
C reduceţi viteza, circulaţi cât mai aproape de bordură sau acostament şi acordaţi prioritate vehiculului respectiv.
Explicație:
Când întâlnești un autovehicul care folosește luminile speciale de avertizare de culoare albastră împreună cu sirena, trebuie să știi că acesta aparține serviciilor de urgență — de exemplu, poliție, ambulanță sau pompieri aflate în misiune. În această situație, legea te obligă să îi acorzi prioritate de trecere. Practic, trebuie să te asiguri că el nu este încetinit sau blocat de manevrele tale; asta înseamnă fie să oprești pe dreapta, fie să reduci viteza și să te dai la o parte, permițându-i să treacă fără întârziere, indiferent de regulile obișnuite de prioritate, culoarea semaforului sau semnificația indicatoarelor rutiere. Nerespectarea acestei obligații nu doar că este sancționată sever, dar poate pune în pericol vieți, deoarece aceste autovehicule de urgență se deplasează rapid pentru a salva oameni sau pentru a interveni în situații critice. Prin urmare, reacția corectă este să permiți trecerea imediată, pentru a nu împiedica misiunea de urgență.

Conform Articolului 53 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, se prevede următoarele:

  • (1) Conducătorii de vehicule sunt obligați să acorde prioritate vehiculelor de intervenție care semnalizează cu luminile speciale de avertizare de culoare albastră și cu semnalele sonore.

  • (2) Pentru a respecta această obligație, conducătorii de vehicule trebuie să:

    • Reduceți viteza, adaptându-vă la condițiile de trafic.
    • Circulați cât mai aproape de bordură sau pe acostament, pentru a elibera banda de circulație.
    • Acordați prioritate vehiculului de intervenție, permițându-i să treacă liber și rapid.
  • (3) În situațiile în care condițiile de trafic sau de drum nu permit efectuarea în siguranță a acestor manevre, conducătorii trebuie să oprească vehiculul și să aștepte până la trecerea completă a vehiculului de intervenție.

Aceste prevederi asigură că vehiculele de intervenție pot ajunge la locul de urgență cât mai rapid posibil, contribuind astfel la siguranța și eficiența traficului rutier.

Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A 100 km/h;
B 110 km/h;
C 90 km/h.
Explicație:
Viteza maximă pe care ai voie să o atingi în afara localităților depinde foarte mult de tipul drumului pe care circuli. În cazul drumurilor expres sau al drumurilor naționale europene, adică acele drumuri marcate cu litera E urmata de un număr, limita de viteză este stabilită clar de Codul Rutier la 100 km/h pentru autoturisme. Legislația impune această limită pentru a asigura un echilibru între siguranța traficului și eficiența deplasării, deoarece aceste drumuri au condiții tehnice mai bune, dar nu sunt la fel de sigure și separat construite precum autostrăzile. Depășirea acestei limite poate duce la sancțiuni serioase, atât amendă, cât și puncte de penalizare, fiindcă vitezele mai mari măresc riscul de accidente. Ca să reții ușor: autostrada are 130 km/h, drum expres și drum național european – 100 km/h, iar pe celelalte tipuri de drumuri naționale sau județene limita este 90 km/h. Aceste reguli trebuie respectate indiferent de cât de bun șofer ești sau cât de confortabil te simți la volan, pentru că siguranța tuturor celor din trafic este prioritatea principală.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 49
(4) Limitele maxime de viteză în afara localităţilor sunt:
  b)pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E) - 100 km/h;
Art. 50
(1) Vitezele maxime admise în afara localităţilor pentru categoriile de autovehicule prevăzute la art. 15 alin. (2) sunt următoarele:
a) 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A şi B;
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
A când vizibilitatea este sub 100 m în condiţii de ceaţă, ploi torenţiale, ninsori abundente;
B când circulaţi pe poduri sau sub poduri;
C la întâlnirea indicatorului „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Viteza maximă admisă este de 30 km/h în localități și 50 km/h în afara localităților atunci când vizibilitatea este sub 100 de metri, indiferent dacă este din cauza ceții, a ploilor torențiale sau a ninsorilor abundente. Această regulă există pentru a reduce riscul de accidente, deoarece în condiții de vizibilitate redusă, distanța de frânare crește și pericolul de a nu observa la timp obstacolele sau alți participanți la trafic este mult mai mare. Conducătorul auto trebuie să adapteze viteza în funcție de vizibilitate și condițiile de drum, nu doar de limitele generale de viteză. Dacă nu respecți această obligație, poți fi sancționat cu amendă și puncte de penalizare.

Conform Articolului 123 din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, în următoarele situații:

  • la trecerea prin intersecțiile cu circulație nedirijată;

  • în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mică de 50 m;

  • la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staționează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulație pe sens;

  • la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe partea carosabilă sau pe acostament;

  • când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;

  • pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare;

  • în zona de acțiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7:00-22:00, precum și a indicatorului "Accident";

  • la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare;

  • la schimbarea direcției de mers prin viraje;

  • când vizibilitatea este sub 100 m în condiții de ceață, ploi torențiale, ninsori abundente.

Aceste prevederi sunt detaliate în Articolul 123 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002.

Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A vă continuaţi deplasarea, traversând intersecţia o dată cu autobuzul, în cazul în care conducătorul acestuia a oprit şi s-a asigurat că prin intersecţie nu circulă alte vehicule;
B vă opriţi în dreptul indicatorului, după care vă continuaţi drumul întrucât, dacă a trecut autobuzul, nu sunt pericole;
C vă opriţi în locul în care aveţi vizibilitate maximă şi vă asiguraţi, chiar dacă în acelaşi mod a procedat şi conducătorul autobuzului.
Explicație:
Chiar dacă circuli în spatele unui autobuz care oprește la indicatorul „Oprire”, ai obligația să oprești și tu separat, în locul unde ai vizibilitate maximă asupra intersecției, indiferent de acțiunea șoferului de autobuz. Nu este permis să traversezi intersecția doar pentru că autobuzul a trecut și nu ai voie să presupui că dacă el s-a asigurat și a plecat, automat poți face la fel. Fiecare conducător este responsabil pentru siguranța proprie și trebuie să respecte indicatorul „Oprire” individual, oprind complet vehiculul, apoi să se asigure din stânga și din dreapta, abia după aceea să pătrundă în intersecție dacă nu există niciun pericol. Oprirea se face în dreptul marcajului sau, dacă acesta lipsește, exact acolo unde ai vizibilitate maximă, pentru că autobuzul îți poate obtura vederea și poți rata un vehicul care se apropie cu viteză pe drumul prioritar. Aceasta este singura procedură corectă care respectă Codul Rutier și asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.

Conform Articolului 57, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:

  • „La întâlnirea indicatorului „Oprire”, conducătorul de vehicul este obligat să oprească la colțul intersecției, în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși colțul intersecției, și să acorde prioritate vehiculelor care au acest drept.”

De asemenea, Articolul 81, alineatul (1) din același regulament prevede:

  • „Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lățimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului „Oprire”.”
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
Auto DRPCIV
A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C indicatorul 3.
Explicație:
Indicatorul 1, „Prioritate față de circulația din sens invers”, conferă prioritate de trecere conducătorului de vehicul care îl întâlnește. Asta înseamnă că pe un sector de drum îngustat, dacă întâlnești indicatorul 1, ai prioritate față de vehiculele care vin din sens opus, iar acestea sunt obligate să oprească și să îți permită trecerea. Indicatorul 2, „Circulație în ambele sensuri”, doar avertizează că urmează un sector de drum unde circulația se face în ambele sensuri, dar nu acordă și nu ia prioritate. Indicatorul 3, „Prioritate pentru circulația din sens invers”, obligă șoferul să acorde prioritate vehiculelor care vin din față, nu conferă prioritate. Rezumat: doar indicatorul 1 conferă prioritate de trecere, ceilalți au rol de avertizare sau obligă la cedarea priorității.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
A la trecerile pentru pietoni;
B la semnalul poliţistului de frontieră;
C la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea”.
Explicație:
Reducerea vitezei este obligatorie la semnalul polițistului de frontieră deoarece acesta poate controla sau verifica vehiculele care tranzitează frontiera, iar nerespectarea semnalului atrage sancțiuni. De asemenea, la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea” trebuie să reduci viteza pentru a te asigura că poți opri la timp dacă se apropie vehicule cu prioritate pe drumul transversal. Acest lucru previne accidentele și permite să acorzi prioritatea de trecere conform legii. Reducerea vitezei în aceste situații este reglementată clar de Codul Rutier și ignorarea acestei obligații poate duce la amenzi sau chiar la suspendarea permisului de conducere. Indiferent de experiența șoferului, reducerea vitezei la semnale sau la indicatoare de prioritate rămâne o regulă de bază pentru siguranța rutieră.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1)Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
  a)politistii de frontiera;

Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
  i) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, când drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, în imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa se angajeze în traversare;
Dificultate Întrebare: FOARTE GREA
82%
A cât mai aproape de calea ferată, dar nu mai puţin de 5 m de aceasta;
B în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăşi indicatorul;
C la cel mult 5 m de calea ferată.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului de avertizare în cruce, amplasat la trecerile la nivel cu calea ferată fără bariere, ai obligația să oprești în locul cu vizibilitate maximă asupra căii ferate, dar fără să depășești indicatorul sau să înaintezi cu vehiculul pe șine. Scopul este să te asiguri că nu se apropie niciun tren din nicio direcție înainte de a traversa. Nu există o distanță minimă fixă la care să oprești, ci regula este să alegi locul unde vezi cel mai bine și să nu treci de indicatorul care marchează trecerea. Această regulă este esențială pentru siguranța ta, deoarece accidentele la trecerile la nivel cu calea ferată sunt aproape întotdeauna foarte grave. Traversarea se face numai după ce te-ai asigurat temeinic că drumul este liber.

Conform Articolului 60 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, conducătorii de vehicule care se apropie de o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere trebuie să respecte următoarele obligații:

Art. 60 (1): Conducătorii de vehicule care se apropie de o trecere la nivel cu calea ferată sunt obligați să circule cu prudență sporită, să se asigure că trecerea poate fi efectuată în siguranță, iar în cazul în care se apropie un vehicul feroviar, să oprească fără a depăși indicatorul Crucea Sfântului Andrei.

Art. 60 (2): Dacă vizibilitatea asupra căii ferate este redusă, conducătorul auto trebuie să oprească într-un loc care să îi permită o vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul de avertizare.

Art. 60 (3): La trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere sau semibariere, conducătorii trebuie să reducă viteza și să fie pregătiți pentru oprire în cazul apropierii unui tren.

Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A la 300, 200 şi, respectiv, 100 m;
B la 90, 60 şi, respectiv, 30 m;
C la 150, 100 şi, respectiv, 50 m.
Explicație:
Pe partea dreaptă a drumului, înaintea unei treceri la nivel cu calea ferată, vei observa de obicei trei panouri suplimentare, montate unul după altul. Aceste panouri sunt benzi roșii înclinate pe un fundal alb și au rolul de a te avertiza din timp că urmează să întâlnești o cale ferată. Primul panou, dinspre direcția de mers, este așezat la 150 de metri față de calea ferată, al doilea la 100 de metri, iar al treilea la 50 de metri. Scopul acestor panouri este să-ți ofere un avertisment progresiv, pentru ca tu să reduci viteza și să fii pregătit să oprești, dacă este necesar. Această distanțare este prevăzută clar în legislația rutieră, pentru a crea un proces treptat de conștientizare și pentru a asigura că ai suficient timp să reacționezi în condiții de siguranță înainte de a traversa calea ferată. Aceste panouri sunt așezate astfel încât orice șofer, indiferent de condițiile de trafic sau vizibilitatea din acel moment, să le poată vedea și să își dea seama exact cât de aproape se află de trecerea la nivel. Reține: panourile se află la 150, 100 și 50 de metri de calea ferată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A curăţarea şi pansarea rănii;
B pansarea rănii;
C oprirea hemoragiei.
Explicație:
În cazul unei răni cu sângerare, prioritatea absolută este oprirea sau controlul hemoragiei, deoarece pierderea rapidă de sânge poate pune viața victimei în pericol. Legislația rutieră și regulile de prim ajutor prevăd că trebuie acționat imediat pentru a limita pierderea de sânge: aplică presiune direct pe rană cu un pansament curat sau o bucată de material textil, ridică zona afectată deasupra nivelului inimii dacă este posibil și solicită ajutor medical cât mai curând. Intervenția eficientă în primele momente poate preveni agravarea stării victimei, prevenind șocul hemoragic și crescând șansele de supraviețuire până la sosirea echipajelor specializate. E important să nu pierzi timpul cu manevre secundare și să acorzi imediat ajutor pentru stoparea sângerării, acesta fiind cel mai important pas în faza inițială pentru orice rănă cu hemoragie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A poliţiştii comunitari;
B personalul autorizat din cadrul serviciului examinări;
C personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat la semnalele personalului autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice, pentru că aceștia au responsabilitatea de a asigura desfășurarea lucrărilor în siguranță și de a proteja atât muncitorii, cât și participanții la trafic. Legea le conferă dreptul de a opri și redirija circulația temporar, în funcție de necesitățile șantierului sau de pericolele existente. Polițiștii comunitari nu au competențe de a dirija sau opri circulația rutieră în trafic general, rolul lor fiind limitat la asigurarea ordinii publice sau la activități administrative. Personalul din cadrul serviciului examinări poate face semnale de oprire doar în contextul examenului auto, nu în trafic obișnuit. Prin urmare, dacă întâlnești semnale făcute de personalul care lucrează pe drumurile publice sau care semnalizează zona de lucru, ai obligația legală să oprești imediat, să urmezi indicațiile acestora și să respecți eventualele restricții sau devieri impuse. Aceasta este o măsură necesară pentru a evita accidentele și pentru a menține siguranța tuturor celor implicați în trafic și în lucrări.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
   a) politistii de frontiera;
   b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
   c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
   d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
   e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
   f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua si urmatoarele semnale:
   a) balansarea bratului în plan vertical, cu palma mâinii orientata catre sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifica reducerea vitezei;
   b) rotirea vioaie a bratului, care semnifica marirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grabirea traversarii drumului de catre pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
Auto DRPCIV
A drum aglomerat;
B interval obligatoriu între autovehicule;
C distanţă obligatorie de oprire.
Explicație:
Semnul care arată o distanță minimă între vehicule, cum este cel cu restricția de 70 de metri, te obligă să menții cel puțin această distanță față de vehiculul din față. Această regulă are rolul de a preveni accidentele, în special pe drumurile unde viteza este ridicată, precum autostrăzile sau drumurile expres. La viteze mari, distanța de frânare crește considerabil și ai nevoie de mai mult spațiu pentru a opri în siguranță dacă mașina din față frânează brusc. Potrivit Codului Rutier, necunoașterea sau nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi și la aplicarea punctelor de penalizare. Din punct de vedere practic, respectarea distanței minime recomandate nu doar că te ajută să eviți coliziunile în lanț, dar îți oferă și timpul necesar să reacționezi la orice pericol care poate apărea subit în fața ta. În plus, dacă circuli în condiții de vreme nefavorabilă, cum ar fi ploaie, ceață sau polei, este recomandat să mărești distanța și peste limita minimă semnalizată, pentru a compensa lipsa de aderență și vizibilitatea redusă. Așadar, semnul privind distanța minimă trebuie respectat pentru propria siguranță și pentru siguranța tuturor celor aflați în trafic. Memorizează această regulă: întotdeauna adaptează distanța față de autovehiculul din față, ținând cont de viteză, condiții de drum și semne rutiere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
Auto DRPCIV
A următoarea intersecţie este dirijată prin semnale luminoase;
B urmează o staţie de transport public de persoane;
C în următoarea intersecţie nu funcţionează semnalizarea luminoasă.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o intersecție dirijată prin semnale luminoase, adică vei întâlni un semafor. Scopul acestui indicator este să te pregătească să reduci viteza și să fii atent la culoarea semaforului, mai ales dacă vizibilitatea asupra acestuia este redusă sau dacă intersecția este aglomerată. Acest indicator nu semnalizează o stație de transport public și nici o intersecție cu semafoare defecte, ci strict prezența unei intersecții semaforizate în apropiere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
Auto DRPCIV
A indicatorul 2;
B indicatorul 1;
C ambele indicatoare.
Explicație:
Atunci când întâlnești semne de obligativitate cu fundal albastru și săgeată spre dreapta, trebuie să știi că legea te obligă să mergi doar în direcția indicată. Primul semn, cu săgeată dreaptă, impune virajul la dreapta până în acest semn, ceea ce înseamnă că orice altă manevră, cum ar fi mersul înainte sau la stânga, este interzisă. Nerespectarea acestui semn poate atrage sancțiuni contravenționale, conform Codului Rutier actual. Al doilea semn, cu săgeată curbată spre dreapta, stabilește că trebuie să virați la dreapta imediat după ce ați trecut de acest indicator. Ambele semne servesc la prevenirea conflictelor de trafic, dirijând în mod clar fluxul de vehicule și reducând astfel riscul de accidente. În concluzie, când vezi astfel de semne, trebuie să urmezi fără excepție semnificația lor, pentru că astfel contribui la siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
Auto DRPCIV
A reducerea numărului benzilor de circulaţie;
B îngustare temporară a drumului;
C terminarea benzii de circulaţie din stânga părţii carosabile.
Explicație:
Indicatorul care avertizează asupra comasării benzilor semnalizează faptul că, pe sectorul respectiv de drum, mai multe benzi de circulație se unesc într-una singură sau în mai puține benzi decât înainte. Conform Codului Rutier, în astfel de situații, șoferii care circulă pe banda care urmează să dispară au obligația să se asigure, să semnalizeze din timp și să acorde prioritate vehiculelor angajate deja pe banda pe care urmează să intre. Acest lucru previne incidentele și asigură o circulație fluentă. Este esențial să nu forțați intrarea pe banda care rămâne, ci să vă încadrați respectând semnalele celorlalți participanți la trafic. Zona de comasare poate genera blocaje sau încetiniri, de aceea trebuie păstrată o distanță de siguranță și evitată frânarea bruscă. Respectarea acestor reguli crește siguranța tuturor participanților la trafic și ajută la evitarea accidentelor în punctele critice unde drumurile se îngustează. Regula fermoarului: În situația comasării benzilor, regula fermoarului (sau regula de intercalare alternativă) este recomandată pentru a fluidiza circulația și a reduce blocajele. Această regulă presupune că, atunci când două benzi se unesc într-una singură, șoferii de pe banda care dispare trebuie să avanseze până aproape de punctul de îngustare, iar apoi să se încadreze pe banda rămasă, pe rând, alternativ cu șoferii care circulă deja pe acea bandă. Practic, fiecare șofer de pe banda principală ar trebui să permită unui vehicul de pe banda care se termină să intre în fața sa, asemenea unui fermoar care se închide din ambele părți. Respectarea regulii fermoarului reduce nervozitatea și riscul de accidente, elimină avantajele neloiale ale celor care forțează intrarea prea devreme sau prea târziu și asigură o îmbinare eficientă a fluxului de trafic. Chiar dacă șoferii de pe banda care se termină au obligația să acorde prioritate, ceilalți participanți trebuie să manifeste înțelegere și să faciliteze intercalarea, pentru ca traficul să nu se blocheze. Poliția Rutieră recomandă această practică în toate zonele unde benzile se comasează, fiind deja o regulă de bun-simț în multe țări europene.

Conform Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, indicatoarele rutiere temporare au următoarele caracteristici:

  • „Indicatoarele rutiere temporare corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricție sau interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleași caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea că fondul alb este înlocuit cu fondul galben.”

Acest indicator specific se încadrează în categoria indicatoarelor temporare de avertizare și are rolul de a informa participanții la trafic despre modificările temporare ale condițiilor de drum.

Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A vehiculele care vin din faţă;
B vehiculele care vin din spate;
C vehiculele care vin din faţă şi din spate.
Explicație:
Când un polițist rutier se află în intersecție și are brațul stâng întins orizontal, acest gest semnalizează oprire pentru toți conducătorii de vehicule care vin din fața polițistului, adică din direcția care se intersectează cu brațul întins. Practic, brațul întins formează o barieră pentru aceste direcții. Vehiculele care se apropie din lateral, adică din direcția spre care este întins brațul sau din partea opusă dar și din spatele polițistului, pot să-și continue deplasarea, pentru că lor nu li se adresează semnalul de oprire. Acest semnal este foarte important pentru menținerea circulației ordonate în intersecții unde funcționează dirijarea traficului. Reține că, potrivit Codului Rutier, semnalele polițistului au prioritate față de orice indicatoare sau semafoare, deci trebuie respectate cu strictețe. Imaginează-ți un obstacol imaginar trasat de brațul polițistului: dacă vii spre acea barieră, trebuie să oprești; dacă vii din lateral sau din spatele politistului, ai voie să treci.
Regulamentul Rutier
Articolul 88
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
    a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
    b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
    c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
    d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
    e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
A să circulaţi cu prudenţă maximă;
B să reduceţi viteza;
C să opriţi, indiferent din ce direcţie circulaţi.
Explicație:
Când un polițist rutier se află într-o intersecție și ridică brațul vertical, acest semnal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care se apropie din orice direcție, indiferent de drumul sau sensul din care vin. Practic, acest semnal are semnificația unui „roșu” generalizat, pentru toți participanții la trafic. Este important să ții minte că polițistul are prioritate față de orice alt semafor sau indicator rutier, iar comanda lui trebuie respectată cu strictețe pentru a evita accidente sau blocaje. Legal, Codul Rutier spune clar că semnalele polițistului rutier se execută cu prioritate. Deci, când observi brațul ridicat vertical, trebuie să oprești înainte de marcajul de oprire sau, dacă el nu există, la o distanță la care să poți vedea bine intersecția și să nu o blochezi. Acest semnal le dă tuturor timp să se pregătească pentru o nouă comandă a polițistului, asigurând astfel fluiditatea și siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A reducerea vitezei, având grijă să feriţi pietonii care traversează;
B reducerea vitezei şi folosirea luminii farurilor, pentru avertizarea pietonilor care intenţionează să se angajeze în traversare;
C reducerea vitezei şi respectarea semnalizării şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acea zonă.
Explicație:
Lumina galbenă intermitentă amplasată în apropierea trecerilor pentru pietoni are scopul de a atrage atenția șoferilor asupra faptului că se apropie de o zonă cu potențial risc, unde pietonii pot traversa strada. Acest semnal luminos nu înseamnă oprire obligatorie ca și lumina roșie, ci obligă șoferii să reducă viteza, să circule cu atenție sporită și să fie pregătiți să acorde prioritate pietonilor angajați sau aflați în aproprierea trecerii. Codul Rutier prevede că, la întâlnirea acestei lumini, șoferul trebuie să dea dovadă de prudență maximă, să se asigure din timp și să acorde prioritate de trecere oricărui pieton aflat în traversare. Practic, acest semnal luminează pentru a preveni accidentele, reamintind conducătorilor auto de responsabilitatea de a proteja viața pietonilor, mai ales în zone intens circulate sau atunci când vizibilitatea este redusă. Deci, nu se trece cu viteză și nu se ignoră posibilitatea apariției pietonilor pe trecere.
Regulamentul Rutier
Articolul 53
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A la întâlnirea indicatorului „Circulaţie în ambele sensuri”;
B la o distanţă mai mică de 50 m de staţia de tramvai, când acesta este oprit;
C la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicatoare şi marcaje.
Explicație:
Depășirea vehiculelor este interzisă la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicatoare și marcaje. Această interdicție este impusă pentru a proteja pietonii care traversează strada și pentru a elimina riscul ca un vehicul depășit să ascundă un pieton care traversează. În practică, dacă efectuezi o depășire în apropierea unei treceri de pietoni, vizibilitatea este mult redusă, iar un pieton poate apărea brusc în fața ta fără să ai timp să reacționezi. Legea prevede această regulă pentru a evita accidentele grave și pentru a oferi o protecție reală celor mai vulnerabili participanți la trafic, adică pietonii. Celelalte situații nu implică o interdicție absolută a depășirii.
Regulamentul Rutier
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
    e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%