A nu;
B da, numai de către conducătorul autovehiculului;
C da, de către cel de la volan şi de către pasagerii care ocupă locurile prevăzute cu asemenea dispozitive.
Explicație:
Purtarea centurii de siguranță este obligatorie atât pentru șofer, cât și pentru toți pasagerii care ocupă locuri dotate cu centuri, indiferent dacă circuli în localitate sau în afara localității. Această regulă este valabilă pentru orice vehicul echipat cu centuri de siguranță, nu doar pentru autoturisme. Centura reduce riscul de rănire gravă sau deces în caz de accident, chiar și la viteze mici, pentru că la impactul brusc corpul nu poate fi controlat, iar riscul de a fi proiectat în parbriz sau în afara mașinii este foarte mare. Obligația poartă asupra tuturor ocupanților, nu doar asupra șoferului, iar nefolosirea centurii este sancționată prin amendă și puncte de penalizare. Singurele excepții sunt prevăzute clar de lege și se aplică unor categorii speciale, cum ar fi anumite afecțiuni medicale sau situații specifice, dar în rest purtarea centurii este obligatorie pentru toți.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A deasupra plăgii;
B sub plagă;
C peste plagă.
Explicație:
În cazul unei plăgi cu hemoragie arterială, adică atunci când sângele curge abundent și are culoare roșu aprins, se aplică un garou de cauciuc deasupra plăgii, între rană și inimă, pentru a opri circulația sângelui spre zona afectată. Garoul blochează temporar fluxul de sânge prin artera lezată și previne pierderea rapidă a unei cantități mari de sânge, care poate pune viața victimei în pericol. Nu se pune niciodată garoul sub plagă sau direct peste rană, pentru că nu va avea efectul dorit și poate agrava situația. Este important să notezi ora aplicării garoului și să anunți echipajul medical, deoarece menținerea prelungită poate duce la leziuni ireversibile. Garoul se folosește doar în cazuri grave, când sângerarea nu poate fi oprită prin alte metode și este singura șansă de a salva viața victimei până la sosirea ambulanței.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
Auto DRPCIV
A autoturismul, deoarece circulă în dreapta autobuzului;
B autobuzul, deoarece nu-şi schimbă poziţia de mers;
C autoturismul, deoarece are o viteză de deplasare mai mare.
Explicație:
Pe un sector de drum unde banda pe care circulă autoturismul se termină, șoferul acestuia este obligat să acorde prioritate tuturor vehiculelor care se deplasează pe banda ce continuă drumul, în acest caz autobuzului. Indicatorul de cedare a trecerii amplasat la începutul benzii care se îngustează confirmă această obligație. Autobuzul nu trebuie să schimbe direcția de mers și are prioritate de trecere, indiferent de viteza autoturismului sau de faptul că autoturismul circulă pe partea dreaptă. Conducătorul autoturismului trebuie să semnalizeze intenția de a intra pe banda autobuzului, să se asigure că o poate face fără să îl incomodeze și să acorde prioritate, apoi să continue deplasarea numai după ce trecerea este liberă. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni și poate provoca accidente, mai ales pe sectoarele îngustate unde spațiul este limitat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
Auto DRPCIV
A da, procedează corect;
B nu, deoarece din sens opus circulă alt vehicul;
C nu, deoarece indicatorul din imagine interzice acest lucru.
Explicație:
Motociclistul depășește regulamentar autocamionul pentru că manevra se realizează fără a trece peste axul drumului și fără a intra pe sensul opus, astfel încât nu incomodează vehiculul care circulă din față. Indicatorul de pe marginea drumului interzice depășirea autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș, deci această restricție nu se aplică motociclistului din imagine. Conform Codului Rutier, depășirea este permisă în acest caz, iar semnalizarea intenției de depășire, distanța suficientă față de camion și lipsa oricărui risc pentru ceilalți participanți la trafic fac ca manevra să fie corectă. Dacă motociclistul ar fi trecut peste axul drumului, manevra ar fi fost interzisă dacă din sens opus se apropia un alt vehicul, dar aici acest lucru nu se întâmplă.
Indicatoare
Indicatoare rutiere
B. Indicatoare de reglementare
B2. Indicatoare de interzicere sau restrictie
Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa

La intalnirea acestui indicator depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, este interzisa. Conducatorul auto care intalneste acest indicator nu are voie sa depaseasca niciun vehicul cu motor, cu exceptia motocicletelor fara atas, insa are voie sa depaseasca vehicule simple (biciclete, vehicule cu tractiune animala, vehicule impinse sau trase cu bratul). Raza de actiune a indicatorului se termina la intalnirea indicatorului Sfarsitul interzicerii de a depasi sau Sfarsitul tuturor restrictiilor, daca pe acel sector de drum a mai fost stabilita vreo restrictie. De asemenea, zona de actiune a indicatorului Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa mai poate fi limitata si de coltul primei intersectii pe sensul de mers (unde ii inceteaza practic actiunea).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A să aibă bateria de acumulatori în stare bună de funcţionare;
B să evite, pe cât posibil, deplasarea, dacă trebuie să parcurgă un traseu lung, care cuprinde drumuri intens circulate;
C să aibă în dotare setul de triunghiuri reflectorizante, precum şi becuri de rezervă, pentru a asigura funcţionarea ireproşabilă a farurilor.
Explicație:
Pentru un conducător auto începător, pe timp de noapte este recomandat să evite, pe cât posibil, deplasarea pe trasee lungi sau pe drumuri intens circulate. Noaptea, vizibilitatea este redusă, oboseala se instalează mai repede, iar reacțiile sunt mai lente, ceea ce crește riscul de accidente. Drumurile aglomerate implică un grad mare de dificultate, cu depășiri, intersecții, semnalizări complexe și un număr mai mare de participanți la trafic, ceea ce poate fi copleșitor pentru cineva fără suficientă experiență. Chiar dacă autovehiculul este echipat corespunzător, lipsa de experiență, adaptarea insuficientă la condusul pe întuneric și stresul generat de circulația intensă pot duce la greșeli periculoase. Este mult mai sigur ca începătorii să evite astfel de situații până când capătă experiență și încredere la volan, alegând să conducă noaptea doar pe trasee scurte, bine cunoscute și cu trafic redus.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A oricărui accidentat;
B accidentaţilor aflaţi în stare de inconştienţă, care nu respiră şi nu au puls;
C numai accidentaţilor care au suferit fracturi uşoare.
Explicație:
Resuscitarea cardio-respiratorie se aplică exclusiv accidentaților care sunt în stare de inconștiență, nu respiră și nu prezintă puls, adică au stop cardiorespirator. Înainte de a începe manevrele, este esențial să verifici rapid dacă victima nu răspunde la stimuli, nu respiră normal și nu are bătăi ale inimii. Dacă aceste semne lipsesc, fiecare secundă contează, iar resuscitarea poate face diferența dintre viață și moarte, până la sosirea echipajului medical. Nu se efectuează resuscitare accidentaților conștienți sau celor care doar au suferit răni ușoare sau fracturi, ci doar atunci când funcțiile vitale sunt absente. Manopera corectă presupune alternarea compresiilor toracice cu respirație artificială, conform protocolului de prim ajutor. Este important ca orice conducător auto să știe acest lucru, pentru a nu pierde timp prețios și pentru a acționa eficient în caz de urgență.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A oprire pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţele întinse ale acestuia;
B oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din spatele acestuia;
C oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din faţa acestuia.
Explicație:
Când polițistul stă în intersecție cu brațele întinse orizontal, semnificația este că toți șoferii care vin din direcțiile spre care sunt întinse brațele trebuie să oprească. Practic, dacă te apropii de intersecție și vezi polițistul cu brațele întinse, fie că vii din față sau din spate, dacă drumul tău se lovește de linia formată de brațele lui, oprești. Numai șoferii care vin din lateral, adică pe lângă corpul polițistului, pot trece mai departe. Imaginează-ți polițistul ca o barieră: unde sunt brațele, acolo nu se trece. Este ca și cum în acele direcții ar fi un semafor pe roșu, indiferent dacă vii din față sau din spate. Oprești și aștepți semnalul următor. Asta este regula pentru toți participanții la trafic, nu contează sensul din care vin.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
Auto DRPCIV
A da;
B nu, pentru că astfel blocaţi intersecţia;
C legea nu prevede obligaţii în această situaţie.
Explicație:
Chiar dacă semaforul arată verde, nu ai voie să înaintezi către vehiculul din față dacă acest lucru ar duce la blocarea intersecției. Codul Rutier interzice ocuparea intersecției dacă circulația înainte nu se poate desfășura din cauza aglomerației, fiindcă astfel se împiedică traversarea liberă a intersecției de către alte vehicule sau pietoni. Ai obligația să te oprești înainte de marcajul de oprire sau înainte de intrarea în intersecție și să aștepți până când spațiul se eliberează și poți traversa fără să rămâi blocat în mijlocul acesteia. Dacă pătrunzi și rămâi blocat, riști amendă și puncte de penalizare, iar manevra îngreunează traficul și poate provoca ambuteiaje sau situații periculoase pentru toți participanții la trafic. Aștepți la semafor până ai suficient loc ca să traversezi complet intersecția, chiar dacă semaforul permite deplasarea.
OUG - Articolul 57

(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
(2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecţie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecţiei.
 

OUG - Articolul 102
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).
(3) ...

OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A când tractează alte vehicule;
B când circulă pe drumurile judeţene;
C când circulă cu viteză redusă.
Explicație:
Atunci când tractezi un alt vehicul pe timp de zi, legea impune obligatoriu ca luminile de întâlnire să fie aprinse în permanență la autovehiculul care tractează. Aceasta înseamnă că nu poți folosi doar luminile pentru circulația diurnă (DRL), ci trebuie neapărat să pornești faza scurtă, adică luminile de întâlnire. Motivul este că tractarea unui vehicul modifică vizibilitatea și poate crea situații neprevăzute în trafic, iar luminile de întâlnire asigură o vizibilitate clară și constantă pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, vehiculul tractat trebuie să aibă aprinse luminile de avarie, pentru a semnala că este tractat și pentru a spori siguranța. Această regulă este valabilă indiferent dacă este zi sau noapte, deci luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse permanent în timpul tractării pe timp de zi. Astfel, se evită confuziile și se mărește gradul de siguranță pe drumurile publice pentru toți participanții la trafic.
Regulament - Articolul 114

(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.

(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.

(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).

(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.

(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.

(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.

(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.

OUG - Articolul 44

(2) În circulaţia pe autostrăzi, pe drumurile expres şi pe cele naţionale europene (E) conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire.

(3) Conducătorii motocicletelor şi mopedelor sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
A dezinfectarea rănilor;
B calmarea durerilor;
C oprirea hemoragiei.
Explicație:
Substanțele antiseptice se folosesc pentru dezinfectarea rănilor, adică pentru a elimina sau distruge microorganismele care pot provoca infecții. Atunci când pielea este ruptă sau există o rană, bacteriile și alte germeni pot pătrunde și pot cauza complicații, cum ar fi inflamații sau infecții grave. Folosind antiseptice, se reduce riscul ca rana să se infecteze și se creează un mediu propice pentru vindecare. Antisepticele nu calmează durerile, acestea fiind tratate cu analgezice sau alte metode, și nici nu opresc hemoragia, pentru care sunt necesare tehnici specifice, cum ar fi presiunea directă sau pansamentele compresive. Prin urmare, scopul antisepticelor este strict legat de prevenirea infecțiilor și menținerea curățeniei rănilor, un pas esențial în acordarea primului ajutor corect și eficient. Respectarea acestui principiu ajută la evitarea complicațiilor și accelerează procesul de recuperare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A instalaţia de închidere şi deschidere a barierelor nu funcţionează normal;
B trenul se apropie, urmând ca barierele să se închidă automat;
C trebuie să traversaţi de urgenţă calea ferată.
Explicație:
Atunci când semnalele sonore și luminoase de culoare roșie funcționează la o cale ferată prevăzută cu bariere, acest lucru vă avertizează că un tren se apropie și barierele urmează să se închidă automat. Semnalele roșii sunt un avertisment clar pentru a nu traversa calea ferată și pentru a opri înainte de bariere până când trecerea este sigură. Nu trebuie să încercați să traversați calea ferată în aceste condiții, deoarece riscul de accident este extrem de mare. Instalarea semnalelor sonore și luminoase are scopul de a proteja participanții la trafic prin alertarea timpurie asupra sosirii trenului și a închiderii barierei. Astfel, respectarea acestor semnale este obligatorie pentru siguranța dumneavoastră și a celorlalți. Traversarea de urgență sau ignorarea acestor avertismente este periculoasă și ilegală.
Regulament - Articolul 138

(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere" sau "Oprire".
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maxima asupra caii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.

Regulament - Articolul 70

(4) La trecerea la nivel cu calea ferată prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată cu bariere, semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere se realizează în condiţiile prevăzute la art. 69 alin. (2), precum şi prin coborârea în poziţie orizontala a semibarierelor.

Regulament - Articolul 69

(1) Trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează, după caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere", însoţite de indicatorul "Oprire".
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere, interzicerea circulaţiei rutiere se realizează, optic, prin funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării de control reprezentate de lumină intermitentă albă şi, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.

Regulament - Articolul 71

(1) Semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere se considera realizata chiar şi numai în una din următoarele situaţii:
a) prin aprinderea unei singure unităţi luminoase a dispozitivului cu lumină intermitent-alternativa roşie;
b) prin funcţionarea sistemului sonor;
c) prin poziţia orizontala a unei singure semibariere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A pe străzile cu sens unic;
B în nicio situaţie;
C pe şoselele cu bandă laterală consolidată.
Explicație:
Staționarea pe partea stângă în direcția de mers este permisă doar pe străzile cu sens unic. Pe aceste străzi, toate vehiculele circulă în aceeași direcție, ceea ce face posibilă oprirea și staționarea în siguranță pe ambele părți ale drumului, inclusiv pe stânga, fără a bloca traficul sau a crea situații periculoase la plecarea de pe loc. Pe drumurile cu dublu sens, staționarea pe stânga este interzisă, deoarece ar obliga șoferul să traverseze axul drumului, punându-se în pericol atât pe el, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Banda laterală consolidată nu reprezintă o excepție de la această regulă. Prin urmare, dacă vrei să staționezi pe partea stângă, trebuie să te asiguri că te afli pe o stradă cu sens unic și să respecți celelalte reguli de oprire și staționare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Oprire”, instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată;
B depăşirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
C depăşirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Explicație:
Punctele de penalizare se aplică pentru mai multe abateri de la regulile de circulație, fiecare având rolul de a descuraja comportamentele periculoase. Nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” la trecerea la nivel cu calea ferată este o abatere gravă, deoarece pune în pericol viața conducătorului auto și a pasagerilor, iar punctele de penalizare au scopul de a corecta această conduită. Depășirea vitezei maxime admise cu 31-40 km/h este o încălcare semnificativă, care crește riscul de accidente, motiv pentru care se aplică atât amendă, cât și puncte de penalizare, ca măsură suplimentară de prevenție. Chiar și depășirea vitezei cu 10-20 km/h este sancționată cu puncte de penalizare, pentru a atrage atenția asupra importanței respectării limitelor de viteză, indiferent de cât de mică pare depășirea. Aceste măsuri au rolul de a educa participanții la trafic și de a reduce riscul accidentelor prin penalizarea comportamentelor care pun în pericol siguranța rutieră. Sistemul de puncte de penalizare funcționează cumulativ, astfel încât acumularea unui număr mare duce la suspendarea dreptului de a conduce.
Dificultate Întrebare: GREA
69%
A prin alternarea stării de vigilenţă cu cea de relaxare la volan, îndeosebi pe sectoarele de drum în aliniament;
B prin concentrarea permanentă doar asupra activităţilor pe care trebuie să le efectuaţi pentru conducerea autovehiculului în condiţii de siguranţă;
C prin punerea în funcţiune a unor surse de muzică cu intensitate sonoră mare, pentru stimularea vigilenţei în conducere.
Explicație:
Neatenția la volan apare atunci când atenția șoferului este distrasă de la condus, fie de la factori interni (gânduri, oboseală, griji personale), fie de la factori externi (telefon mobil, pasageri, reclame, muzică prea tare). Pentru a evita neatenția, este esențial ca șoferul să fie concentrat tot timpul pe drum, să fie atent la ceilalți participanți la trafic și la orice schimbare de situație. Nu este suficient doar să priviți înainte, ci trebuie să anticipați posibilele pericole, să analizați oglinzile, să observați semnele de circulație și să reacționați rapid la orice situație. Evitați activitățile care vă pot distrage atenția (folosirea telefonului, reglarea radioului, mâncatul sau discuțiile tensionate cu pasagerii). O conduită preventivă și o atitudine responsabilă sunt cheia pentru evitarea accidentelor cauzate de neatenție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
Auto DRPCIV
A o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere, prevăzută cu instalaţie de semnalizare luminoasă automată;
B urmează un sector de drum îngustat;
C prioritate pentru circulaţia din sens invers.
Explicație:
Panoul adițional din imagine indică faptul că urmează o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere, care este prevăzută cu instalație de semnalizare luminoasă automată. Acest tip de trecere are bariere care se coboară automat înainte de sosirea trenului și este echipată cu semnale luminoase pentru a avertiza șoferii din timp. Când semnalele luminoase roșii funcționează sau barierele sunt coborâte sau în curs de coborâre, ai obligația să oprești înainte de trecere, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Scopul acestei semnalizări este să prevină accidentele grave la trecerea peste calea ferată, pentru că trenul nu poate opri rapid și consecințele unui impact sunt de obicei fatale. De aceea, trebuie să acorzi o atenție maximă acestor semne și să respecți semnalele luminoase și barierele de fiecare dată.
Regulament - Articolul 138
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) ...
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
A culoarea şi consistenţa;
B cifra octanică (CO);
C cifra cetanică (CC).
Explicație:
La motoarele cu aprindere prin scânteie, adică la motoarele pe benzină, criteriul principal după care se alege tipul de benzină este cifra octanică. Cifra octanică arată rezistența benzinei la detonare sau autoaprindere prematură în motor. Dacă folosești o benzină cu cifră octanică prea mică față de ce recomandă producătorul, motorul poate bate sau poate fi deteriorat în timp. De exemplu, pentru un motor proiectat să funcționeze cu benzină de 95, nu trebuie folosită benzină de 91. Culoarea sau consistența nu influențează alegerea, iar cifra cetanică se referă la motorina folosită la motoarele diesel, nu la cele pe benzină. Deci, pentru motoarele pe benzină se alege carburantul după cifra octanică, așa cum recomandă producătorul autovehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
Auto DRPCIV
A nu aveţi nicio obligaţie;
B oprire;
C drum blocat.
Explicație:
Poziția polițistului rutier cu fața spre tine, având brațele pe lângă corp, înseamnă oprire pentru toți participanții la trafic care vin din fața și din spatele polițistului, chiar dacă nu mai are brațele întinse. Acesta este semnalul de oprire, valabil după ce polițistul a făcut anterior semnul cu brațele întinse orizontal. Regulamentul prevede că, odată ce polițistul a dat semnalul de oprire și apoi coboară brațele pe lângă corp, poziția sa continuă să însemne oprire pentru aceiași participanți la trafic. Astfel, nu ai voie să îți continui deplasarea până când polițistul nu îți indică acest lucru în mod expres. Nerespectarea acestui semnal se sancționează contravențional.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A într-o intersecţie nedirijată, atunci când pătrundeţi pe un drum naţional, venind de pe un drum judeţean;
B la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate”;
C la întâlnirea pietonilor aflaţi pe sensul de mers opus.
Explicație:
Într-o intersecție nedirijată, atunci când vii de pe un drum județean și vrei să intri pe un drum național, ești obligat să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul național. Acest lucru se datorează diferenței de importanță între cele două drumuri: drumul național are prioritate față de drumul județean, indiferent de direcție. Regulamentul stabilește această regulă pentru a asigura fluența și siguranța circulației pe drumurile mai importante. Nu ai obligația să acorzi prioritate când întâlnești indicatorul „Drum cu prioritate”, pentru că atunci tu ai prioritate, iar pietonii de pe sensul opus nu influențează prioritatea ta decât dacă traversează pe trecerea de pietoni. Ordinea de prioritate între drumuri se stabilește clar și trebuie respectată pentru a preveni accidentele și blocajele în intersecții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A semnalizarea şi asigurarea din faţă, din spate şi din lateral;
B oprirea şi semnalizarea intenţiei de a întoarce;
C asigurarea şi încadrarea pe banda de lângă axul drumului.
Explicație:
Întoarcerea unui autovehicul pe un drum presupune ca înainte de a efectua manevra să semnalizezi clar intenția, dar și să te asiguri temeinic din față, din spate și din lateral, pentru a nu pune în pericol sau stânjeni ceilalți participanți la trafic. Trebuie să te asiguri că nu se apropie alte vehicule care ar putea fi surprinse de manevra ta sau care circulă cu viteză, dar și că nu există pietoni sau bicicliști în zonă. Doar după ce te-ai asigurat că drumul este liber și că nu încurci sau pui în pericol pe nimeni, poți efectua întoarcerea. Simplul fapt că oprești și semnalizezi nu este suficient dacă nu te-ai asigurat din toate direcțiile, iar încadrarea pe banda de lângă axul drumului se face doar unde regulamentul permite și nu este întotdeauna obligatorie. Asigurarea completă și semnalizarea corectă sunt esențiale pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A atunci când zgomotul în mers sau în staţionare depăşeşte limita legală admisă pentru tipul respectiv de vehicul;
B atunci când nu se respectă regulile referitoare la transportul produselor periculoase;
C atunci când sunt montate alte dispozitive de avertizare sonoră decât cele omologate de autoritatea competentă.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă în mai multe situații prevăzute de lege. Prima situație este atunci când zgomotul produs de vehicul, fie în mers, fie în staționare, depășește limita legală admisă pentru tipul respectiv de vehicul, deoarece zgomotul excesiv afectează confortul public și poate semnala o defecțiune tehnică. A doua situație este nerespectarea regulilor privind transportul produselor periculoase, pentru că astfel de încălcări pot duce la accidente grave sau poluare. A treia situație este montarea unor dispozitive de avertizare sonoră care nu sunt omologate de autoritatea competentă, deoarece acestea pot induce în eroare ceilalți participanți la trafic și nu garantează un nivel de siguranță conform standardelor. În oricare dintre aceste cazuri, circulația este interzisă până la remedierea problemelor, pentru a proteja siguranța tuturor celor de pe drum.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
17. să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legala admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;

OUG - Articolul 67
Se interzice transportul pe drumurile publice al mărfurilor şi produselor periculoase în vehicule care nu au dotările şi echipamentele necesare sau care nu îndeplinesc condiţiile tehnice şi de agreere prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, ori pentru care conducătorul vehiculului nu deţine certificat A.D.R. corespunzător.

Regulament - Articolul 13
Se interzice montarea la autovehicul, tractor folosit în exploatări agricole şi forestiere şi vehicul pentru efectuarea de servicii sau lucrări, tramvai ori remorca a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.
Dificultate Întrebare: GREA
65%