
A vă continuaţi drumul, deoarece aveţi prioritate de trecere în sensul giratoriu;
B opriţi şi acordaţi prioritate coloanei cu regim prioritar;
C viraţi la dreapta şi părăsiţi intersecţia.
Explicație:
Coloana cu regim prioritar, cum este cea a poliției, are prioritate absolută când are semnalele luminoase și sonore în funcțiune, indiferent de regulile obișnuite de prioritate din intersecție sau de faptul că te afli pe drumul cu prioritate sau în interiorul unui sens giratoriu. Legea îți cere să oprești cât mai aproape de marginea drumului, să lași liber traseul coloanei și să nu îți continui deplasarea până când aceasta nu a trecut complet. Nu contează dacă te afli într-o intersecție semaforizată, la indicatorul de „Cedează trecerea”, pe un drum cu prioritate sau în sens giratoriu, regula este clară: oprești și acorzi prioritate de trecere vehiculelor cu regim prioritar. După ce acestea au trecut, îți reiei drumul respectând regulile din intersecție. Ignorarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente sau blocarea unor intervenții de urgență.
Coloana cu regim prioritar, cum este cea a poliției, are prioritate absolută când are semnalele luminoase și sonore în funcțiune, indiferent de regulile obișnuite de prioritate din intersecție sau de faptul că te afli pe drumul cu prioritate sau în interiorul unui sens giratoriu. Legea îți cere să oprești cât mai aproape de marginea drumului, să lași liber traseul coloanei și să nu îți continui deplasarea până când aceasta nu a trecut complet. Nu contează dacă te afli într-o intersecție semaforizată, la indicatorul de „Cedează trecerea”, pe un drum cu prioritate sau în sens giratoriu, regula este clară: oprești și acorzi prioritate de trecere vehiculelor cu regim prioritar. După ce acestea au trecut, îți reiei drumul respectând regulile din intersecție. Ignorarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente sau blocarea unor intervenții de urgență.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%

A tramvaiul, motocicleta, autoturismul;
B motocicleta, autoturismul, tramvaiul;
C motocicleta, tramvaiul, autoturismul.
Explicație:
În această intersecție, tramvaiul întâlnește indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate, adică motocicleta și autoturismul. Motocicleta și autoturismul se află pe drum cu prioritate, dar între ele se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul virează la stânga și motocicleta îi vine din dreapta, deci motocicleta va trece prima. După ce a trecut motocicleta, autoturismul poate vira la stânga, iar tramvaiul va trece ultimul, după ce s-a asigurat că drumul este liber. Pe scurt, ordinea de trecere este: prima motocicleta, apoi autoturismul, la final tramvaiul.
În această intersecție, tramvaiul întâlnește indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate, adică motocicleta și autoturismul. Motocicleta și autoturismul se află pe drum cu prioritate, dar între ele se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul virează la stânga și motocicleta îi vine din dreapta, deci motocicleta va trece prima. După ce a trecut motocicleta, autoturismul poate vira la stânga, iar tramvaiul va trece ultimul, după ce s-a asigurat că drumul este liber. Pe scurt, ordinea de trecere este: prima motocicleta, apoi autoturismul, la final tramvaiul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară; semnalizarea temporară;
B semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalizarea temporară; semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară;
C semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară; semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalizarea temporară.
Explicație:
În orice situație din trafic, prima regulă pe care trebuie să o respecți este semnalul, indicația sau dispoziția polițistului rutier. Chiar dacă semaforul arată roșu sau există alte indicatoare, dacă polițistul îți face semn să treci, trebuie să te supui indicației sale. Următorul nivel de prioritate îl au semnalele speciale de avertizare, adică luminile și sirenele autovehiculelor cu regim de circulație prioritară, cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție sau pompierii aflate în misiune. După acestea, urmează semnalizarea temporară, de exemplu indicatoarele puse cu ocazia unor lucrări sau restricții provizorii. Abia după ce ai verificat toate acestea, vei ține cont de semnalizarea permanentă, cum ar fi semafoarele sau indicatoarele rutiere obișnuite. Respectarea acestei ordini previne confuzia în situațiile speciale și asigură un trafic sigur și fluent, chiar și atunci când regulile par contradictorii.
În orice situație din trafic, prima regulă pe care trebuie să o respecți este semnalul, indicația sau dispoziția polițistului rutier. Chiar dacă semaforul arată roșu sau există alte indicatoare, dacă polițistul îți face semn să treci, trebuie să te supui indicației sale. Următorul nivel de prioritate îl au semnalele speciale de avertizare, adică luminile și sirenele autovehiculelor cu regim de circulație prioritară, cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție sau pompierii aflate în misiune. După acestea, urmează semnalizarea temporară, de exemplu indicatoarele puse cu ocazia unor lucrări sau restricții provizorii. Abia după ce ai verificat toate acestea, vei ține cont de semnalizarea permanentă, cum ar fi semafoarele sau indicatoarele rutiere obișnuite. Respectarea acestei ordini previne confuzia în situațiile speciale și asigură un trafic sigur și fluent, chiar și atunci când regulile par contradictorii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
A linia continuă este însoţită de una discontinuă, iar aceasta din urmă este mai apropiată de sensul dvs. de deplasare;
B aceasta este aplicată pe drumuri cu mai mult de o bandă pe sensul de mers;
C aceasta separă sensurile de circulaţie.
Explicație:
Poți trece peste o linie continuă doar atunci când aceasta este însoțită de o linie discontinuă și linia discontinuă este cea mai apropiată de sensul tău de mers. În această situație, ai voie să schimbi banda sau să efectuezi depășirea, deoarece marcajul discontinuu îți permite această manevră. Dacă linia continuă este cea mai apropiată de tine, nu ai voie să o încalci, indiferent de lățimea drumului sau de câte benzi are fiecare sens. Linia continuă separă sensurile de mers sau benzile și are rolul de a interzice schimbarea direcției sau depășirea, tocmai pentru a preveni accidentele. Respectarea marcajelor rutiere este obligatorie și nerespectarea acestor reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare.
Poți trece peste o linie continuă doar atunci când aceasta este însoțită de o linie discontinuă și linia discontinuă este cea mai apropiată de sensul tău de mers. În această situație, ai voie să schimbi banda sau să efectuezi depășirea, deoarece marcajul discontinuu îți permite această manevră. Dacă linia continuă este cea mai apropiată de tine, nu ai voie să o încalci, indiferent de lățimea drumului sau de câte benzi are fiecare sens. Linia continuă separă sensurile de mers sau benzile și are rolul de a interzice schimbarea direcției sau depășirea, tocmai pentru a preveni accidentele. Respectarea marcajelor rutiere este obligatorie și nerespectarea acestor reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A conducătorul care întâlneşte indicatorul „Cedează trecerea”;
B conducătorul care circulă din dreapta;
C conducătorul care întâlneşte indicatorul „Oprire”.
Explicație:
Dacă doi conducători de vehicule ajung în același timp la o intersecție unde unul întâlnește indicatorul „Oprire” și celălalt indicatorul „Cedează trecerea”, amândoi trebuie să acorde prioritate vehiculelor de pe drumul prioritar, dar între ei nu există o regulă specială pentru aceste indicatoare. În această situație, se aplică regula priorității de dreapta: cel care are celălalt vehicul în dreapta îi va acorda prioritate acestuia, indiferent că are „Oprire” sau „Cedează trecerea”. Diferența dintre cele două indicatoare ține de modul de comportare la intersecție, nu de prioritate între participanții aflați în aceeași situație. Indicatorul „Oprire” obligă la oprire efectivă, iar „Cedează trecerea” obligă doar la reducerea vitezei și la acordarea de prioritate dacă este cazul, dar prioritatea de trecere între cei doi este dată tot de regula priorității de dreapta.
Dacă doi conducători de vehicule ajung în același timp la o intersecție unde unul întâlnește indicatorul „Oprire” și celălalt indicatorul „Cedează trecerea”, amândoi trebuie să acorde prioritate vehiculelor de pe drumul prioritar, dar între ei nu există o regulă specială pentru aceste indicatoare. În această situație, se aplică regula priorității de dreapta: cel care are celălalt vehicul în dreapta îi va acorda prioritate acestuia, indiferent că are „Oprire” sau „Cedează trecerea”. Diferența dintre cele două indicatoare ține de modul de comportare la intersecție, nu de prioritate între participanții aflați în aceeași situație. Indicatorul „Oprire” obligă la oprire efectivă, iar „Cedează trecerea” obligă doar la reducerea vitezei și la acordarea de prioritate dacă este cazul, dar prioritatea de trecere între cei doi este dată tot de regula priorității de dreapta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
A să circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora;
B să reduceţi brusc viteza şi să acordaţi prioritate de trecere pietonilor care au acest drept;
C nu aveţi nicio obligaţie legală şi nici vreo răspundere în cazul unui eventual accident.
Explicație:
Când te apropii de o trecere de pietoni nesemaforizată, semnalizată corespunzător, pe un drum cu cel mult o bandă pe sens, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în localitate sau 50 kilometri pe oră în afara localității, dacă observi că sunt pietoni pe trotuar, lângă marginea carosabilului și au intenția clară să traverseze. Această regulă există pentru a-ți oferi timp să reacționezi și să oprești în siguranță dacă pietonii pășesc pe trecere, pentru a preveni accidentele. Nu este permis să ignori prezența pietonilor sau să reduci viteza brusc, ci trebuie să anticipezi manevra lor și să fii pregătit să le acorzi prioritate dacă se angajează în traversare. Nerespectarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente grave. Rolul regulii este să protejeze pietonii, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic.
Când te apropii de o trecere de pietoni nesemaforizată, semnalizată corespunzător, pe un drum cu cel mult o bandă pe sens, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în localitate sau 50 kilometri pe oră în afara localității, dacă observi că sunt pietoni pe trotuar, lângă marginea carosabilului și au intenția clară să traverseze. Această regulă există pentru a-ți oferi timp să reacționezi și să oprești în siguranță dacă pietonii pășesc pe trecere, pentru a preveni accidentele. Nu este permis să ignori prezența pietonilor sau să reduci viteza brusc, ci trebuie să anticipezi manevra lor și să fii pregătit să le acorzi prioritate dacă se angajează în traversare. Nerespectarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente grave. Rolul regulii este să protejeze pietonii, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
A puteţi depăşi numai după ce pietonii şi bicicliştii v-au făcut semn în acest sens;
B respectaţi prevederile legale;
C bicicliştii şi pietonii pot fi depăşiţi numai dacă distanţa laterală este de 3 m.
Explicație:
Când vrei să depășești bicicliști sau grupuri de pietoni care se deplasează pe carosabil, trebuie să respecți prevederile legale privind depășirea, nu să aștepți semnul lor sau să depășești la orice distanță. Legea cere să păstrezi o distanță laterală suficientă, de cel puțin un metru între autovehicul și biciclist sau pieton, să te asiguri că manevra se poate face în siguranță și să nu pui în pericol sau să stânjenești participanții vulnerabili. Depășirea trebuie să se facă doar unde vizibilitatea și lățimea drumului permit acest lucru, fără a încălca marcajul continuu sau regulile privind depășirea în curbe, intersecții sau la treceri de pietoni. Dacă nu sunt îndeplinite toate condițiile de siguranță, depășirea este interzisă. Scopul acestor reguli este protejarea celor mai expuși participanți la trafic.
Când vrei să depășești bicicliști sau grupuri de pietoni care se deplasează pe carosabil, trebuie să respecți prevederile legale privind depășirea, nu să aștepți semnul lor sau să depășești la orice distanță. Legea cere să păstrezi o distanță laterală suficientă, de cel puțin un metru între autovehicul și biciclist sau pieton, să te asiguri că manevra se poate face în siguranță și să nu pui în pericol sau să stânjenești participanții vulnerabili. Depășirea trebuie să se facă doar unde vizibilitatea și lățimea drumului permit acest lucru, fără a încălca marcajul continuu sau regulile privind depășirea în curbe, intersecții sau la treceri de pietoni. Dacă nu sunt îndeplinite toate condițiile de siguranță, depășirea este interzisă. Scopul acestor reguli este protejarea celor mai expuși participanți la trafic.
Regulament - Articolul 118
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
c) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staţionează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulaţie pe sens;
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
c) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staţionează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulaţie pe sens;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
B conducătorii vehiculelor de ambulanţă;
C inspectorii primăriei.
Explicație:
Ești obligat să oprești la semnalele date de îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării, deoarece aceștia au autoritate legală în gestionarea traficului atunci când se desfășoară activități militare, coloane oficiale sau transporturi speciale. Aceștia pot fi prezenți la parade, exerciții sau transporturi militare și au dreptul să dirijeze circulația și să oprească orice vehicul, la fel ca polițiștii rutieri. Nu ai obligația să oprești la semnalele altor participanți la trafic sau ale inspectorilor primăriei, iar conducătorii de ambulanță nu au dreptul să oprească alte vehicule, ci doar să solicite prioritate prin semnale acustice și luminoase. Respectarea semnalelor îndrumătorilor de circulație militari este esențială pentru siguranța traficului în situații speciale.
Ești obligat să oprești la semnalele date de îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării, deoarece aceștia au autoritate legală în gestionarea traficului atunci când se desfășoară activități militare, coloane oficiale sau transporturi speciale. Aceștia pot fi prezenți la parade, exerciții sau transporturi militare și au dreptul să dirijeze circulația și să oprească orice vehicul, la fel ca polițiștii rutieri. Nu ai obligația să oprești la semnalele altor participanți la trafic sau ale inspectorilor primăriei, iar conducătorii de ambulanță nu au dreptul să oprească alte vehicule, ci doar să solicite prioritate prin semnale acustice și luminoase. Respectarea semnalelor îndrumătorilor de circulație militari este esențială pentru siguranța traficului în situații speciale.
Regulament - Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A menţinerea stării tehnice a autovehiculului;
B siguranţa şi fluenţa deplasării pe drumurile publice;
C prelungirea duratei de exploatare a motorului.
Explicație:
Conduita preventivă înseamnă să anticipezi din timp pericolele din trafic, să adaptezi viteza și comportamentul la condițiile drumului, să fii atent la ceilalți participanți la trafic și să iei decizii care să prevină accidentele. Astfel, conduita preventivă asigură siguranța tuturor celor aflați pe drumurile publice și contribuie la menținerea unui trafic fluent, fără blocaje sau incidente. Nu are legătură directă cu starea tehnică a vehiculului sau cu durata de viață a motorului, ci cu reducerea riscurilor de accidente și cu protejarea participanților la trafic. Un șofer care circulă preventiv respectă distanța față de celelalte vehicule, se asigură la fiecare manevră, cedează trecerea când este necesar și reacționează calm în orice situație.
Conduita preventivă înseamnă să anticipezi din timp pericolele din trafic, să adaptezi viteza și comportamentul la condițiile drumului, să fii atent la ceilalți participanți la trafic și să iei decizii care să prevină accidentele. Astfel, conduita preventivă asigură siguranța tuturor celor aflați pe drumurile publice și contribuie la menținerea unui trafic fluent, fără blocaje sau incidente. Nu are legătură directă cu starea tehnică a vehiculului sau cu durata de viață a motorului, ci cu reducerea riscurilor de accidente și cu protejarea participanților la trafic. Un șofer care circulă preventiv respectă distanța față de celelalte vehicule, se asigură la fiecare manevră, cedează trecerea când este necesar și reacționează calm în orice situație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
A să reduceţi viteza, să vă asiguraţi, iar dacă trenul este la mai mult de 50 m de pasaj, să treceţi cu atenţie;
B să opriţi;
C nu aveţi nicio obligaţie, deoarece agentul dirijează manevrele garniturii de tren.
Explicație:
Semnalul agentului căii ferate executat cu un fanion roșu la o trecere la nivel cu calea ferată industrială te obligă să oprești imediat, indiferent dacă vezi sau nu trenul venind. Acest semnal are valoare de oprire obligatorie și trebuie respectat la fel ca un semafor roșu sau o barieră coborâtă. Nu ai voie să continui deplasarea până când agentul nu îți permite în mod clar să treci. Ignorarea acestui semnal pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, deoarece trenul are întotdeauna prioritate la trecerea la nivel cu calea ferată, iar oprirea la semnalul agentului este o măsură esențială de siguranță.
Semnalul agentului căii ferate executat cu un fanion roșu la o trecere la nivel cu calea ferată industrială te obligă să oprești imediat, indiferent dacă vezi sau nu trenul venind. Acest semnal are valoare de oprire obligatorie și trebuie respectat la fel ca un semafor roșu sau o barieră coborâtă. Nu ai voie să continui deplasarea până când agentul nu îți permite în mod clar să treci. Ignorarea acestui semnal pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, deoarece trenul are întotdeauna prioritate la trecerea la nivel cu calea ferată, iar oprirea la semnalul agentului este o măsură esențială de siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%

A roşu, verde, albastru;
B roşu, albastru, verde;
C verde, albastru, roşu.
Explicație:
Când semafoarele funcționează pe galben intermitent, regulile de prioritate sunt stabilite de indicatoarele rutiere, nu de semafor. În imagine, autoturismul roșu întâlnește indicatorul „Cedează trecerea” și trebuie să lase să treacă toate vehiculele aflate pe drumul cu prioritate. Autoturismele verde și albastru sunt pe drumul cu prioritate, dar între ele se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul albastru virează la stânga și autoturismul verde îi vine din dreapta, deci autoturismul verde trece primul. După ce autoturismul verde a trecut, autoturismul albastru virează la stânga, iar la final, autoturismul roșu va intra în intersecție după ce s-a asigurat că drumul este liber. Ordinea corectă este: verde, albastru, roșu.
Când semafoarele funcționează pe galben intermitent, regulile de prioritate sunt stabilite de indicatoarele rutiere, nu de semafor. În imagine, autoturismul roșu întâlnește indicatorul „Cedează trecerea” și trebuie să lase să treacă toate vehiculele aflate pe drumul cu prioritate. Autoturismele verde și albastru sunt pe drumul cu prioritate, dar între ele se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul albastru virează la stânga și autoturismul verde îi vine din dreapta, deci autoturismul verde trece primul. După ce autoturismul verde a trecut, autoturismul albastru virează la stânga, iar la final, autoturismul roșu va intra în intersecție după ce s-a asigurat că drumul este liber. Ordinea corectă este: verde, albastru, roșu.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%

A nu pătrundeţi în intersecţie până la deblocarea acesteia;
B nu aveţi obligaţia de a ceda trecerea;
C veţi depăşi coloana din faţă prin stânga.
Explicație:
Chiar dacă te afli pe un drum cu prioritate, nu ai voie să intri în intersecție dacă aceasta este blocată de alte vehicule și nu ai posibilitatea să înaintezi. Legea te obligă să aștepți în afara intersecției până când circulația se deblochează și abia apoi să pătrunzi. Această regulă există pentru a preveni blocajele suplimentare și pentru a permite altor vehicule, inclusiv celor care trebuie să vireze sau să traverseze intersecția, să circule. Dacă pătrunzi în intersecție fără să ai loc să ieși, riști să blochezi traficul și să primești amendă și puncte de penalizare. Este o regulă de bun-simț și de responsabilitate în trafic: nu pătrunzi în intersecție până nu ai siguranța că poți traversa fără să rămâi blocat.
Chiar dacă te afli pe un drum cu prioritate, nu ai voie să intri în intersecție dacă aceasta este blocată de alte vehicule și nu ai posibilitatea să înaintezi. Legea te obligă să aștepți în afara intersecției până când circulația se deblochează și abia apoi să pătrunzi. Această regulă există pentru a preveni blocajele suplimentare și pentru a permite altor vehicule, inclusiv celor care trebuie să vireze sau să traverseze intersecția, să circule. Dacă pătrunzi în intersecție fără să ai loc să ieși, riști să blochezi traficul și să primești amendă și puncte de penalizare. Este o regulă de bun-simț și de responsabilitate în trafic: nu pătrunzi în intersecție până nu ai siguranța că poți traversa fără să rămâi blocat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A să utilizaţi frâna de motor pentru a încetini;
B să scoateţi autovehiculul din viteză în timpul frânării;
C să folosiţi frâna de mână concomitent cu frâna de serviciu, pentru a obţine o frânare rapidă şi eficientă.
Explicație:
Conducerea ecologică presupune să reduci consumul de carburant și emisiile poluante, iar una dintre cele mai eficiente metode este folosirea frânei de motor atunci când încetinești. Asta înseamnă să lași mașina să decelereze treptat, ridicând piciorul de pe accelerație și lăsând vehiculul cuplată într-o treaptă de viteză, fără să scoți din viteză. În acest mod, motorul consumă foarte puțin carburant spre 0, iar uzura componentelor este redusă. Scoaterea mașinii din viteză la frânare duce la consum mai mare și este periculoasă, iar folosirea frânei de mână la mers nu se face decât la staționare. Prin frână de motor ai control mai bun asupra mașinii și reduci poluarea și uzura.
Conducerea ecologică presupune să reduci consumul de carburant și emisiile poluante, iar una dintre cele mai eficiente metode este folosirea frânei de motor atunci când încetinești. Asta înseamnă să lași mașina să decelereze treptat, ridicând piciorul de pe accelerație și lăsând vehiculul cuplată într-o treaptă de viteză, fără să scoți din viteză. În acest mod, motorul consumă foarte puțin carburant spre 0, iar uzura componentelor este redusă. Scoaterea mașinii din viteză la frânare duce la consum mai mare și este periculoasă, iar folosirea frânei de mână la mers nu se face decât la staționare. Prin frână de motor ai control mai bun asupra mașinii și reduci poluarea și uzura.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
13. să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă, să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului;
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
13. să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă, să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului;
Dificultate Întrebare: MEDIE
51%
A 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
B 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
C 130 km/h pe autostrăzi şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri.
Explicație:
Pentru categoria de autovehicule B1, care cuprinde quadriciclurile și triciclurile motorizate, legea stabilește limite maxime de viteză mai mici decât pentru autoturisme. Astfel, pe autostrăzi nu ai voie să depășești 90 kilometri pe oră, pe drumurile expres sau naționale europene limita este 80 kilometri pe oră, iar pe celelalte drumuri categoria maximă admisă este de 70 kilometri pe oră. Aceste limite sunt stabilite pentru siguranța ta și a celorlalți, pentru că autovehiculele B1 au caracteristici diferite față de autoturisme și nu sunt proiectate pentru viteze mari. Depășirea acestor limite se sancționează cu amendă și, eventual, cu suspendarea dreptului de a conduce.
Pentru categoria de autovehicule B1, care cuprinde quadriciclurile și triciclurile motorizate, legea stabilește limite maxime de viteză mai mici decât pentru autoturisme. Astfel, pe autostrăzi nu ai voie să depășești 90 kilometri pe oră, pe drumurile expres sau naționale europene limita este 80 kilometri pe oră, iar pe celelalte drumuri categoria maximă admisă este de 70 kilometri pe oră. Aceste limite sunt stabilite pentru siguranța ta și a celorlalți, pentru că autovehiculele B1 au caracteristici diferite față de autoturisme și nu sunt proiectate pentru viteze mari. Depășirea acestor limite se sancționează cu amendă și, eventual, cu suspendarea dreptului de a conduce.
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%
A niciuna;
B deosebirea constă în durata de imobilizare a vehiculului;
C deosebirea constă în modul de aşezare şi asigurare a autovehiculului pe drum.
Explicație:
Deosebirea dintre oprire și staționare este dată de durata cât vehiculul rămâne imobilizat pe carosabil. Oprirea este imobilizarea voluntară a vehiculului pentru cel mult cinci minute, indiferent de motiv, de exemplu pentru a lăsa sau a prelua un pasager. Staționarea este imobilizarea voluntară a vehiculului pentru mai mult de cinci minute, indiferent dacă șoferul rămâne sau nu la volan. Regulile pentru oprire și staționare sunt diferite, iar încălcarea acestor reguli se sancționează distinct. De aceea, este important să cunoști exact diferența, ca să nu primești amendă pentru staționare neregulamentară când de fapt ai vrut doar să oprești pentru puțin timp.
Deosebirea dintre oprire și staționare este dată de durata cât vehiculul rămâne imobilizat pe carosabil. Oprirea este imobilizarea voluntară a vehiculului pentru cel mult cinci minute, indiferent de motiv, de exemplu pentru a lăsa sau a prelua un pasager. Staționarea este imobilizarea voluntară a vehiculului pentru mai mult de cinci minute, indiferent dacă șoferul rămâne sau nu la volan. Regulile pentru oprire și staționare sunt diferite, iar încălcarea acestor reguli se sancționează distinct. De aceea, este important să cunoști exact diferența, ca să nu primești amendă pentru staționare neregulamentară când de fapt ai vrut doar să oprești pentru puțin timp.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A să circulaţi cu o viteză cel puţin egală celei prescrise de indicatorul „Viteză minimă obligatorie”;
B să nu acceleraţi în intersecţie;
C să circulaţi cu o viteză inferioară celei înscrise în indicatorul „Viteză minimă obligatorie”.
Explicație:
Când întâlnești indicatorul „Viteză minimă obligatorie”, ai obligația să circuli cu o viteză cel puțin egală cu valoarea indicată de acesta, nu mai mică. Acest indicator este montat pe anumite drumuri pentru a asigura un flux constant al traficului și pentru a preveni circulația lentă, care poate crea blocaje sau situații periculoase. Dacă circuli sub viteza minimă obligatorie, poți fi sancționat, cu excepția cazului în care condițiile de drum sau o situație de urgență justifică reducerea vitezei. Indicatorul nu stabilește o viteză maximă, ci una sub care nu ai voie să cobori, tocmai pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Când întâlnești indicatorul „Viteză minimă obligatorie”, ai obligația să circuli cu o viteză cel puțin egală cu valoarea indicată de acesta, nu mai mică. Acest indicator este montat pe anumite drumuri pentru a asigura un flux constant al traficului și pentru a preveni circulația lentă, care poate crea blocaje sau situații periculoase. Dacă circuli sub viteza minimă obligatorie, poți fi sancționat, cu excepția cazului în care condițiile de drum sau o situație de urgență justifică reducerea vitezei. Indicatorul nu stabilește o viteză maximă, ci una sub care nu ai voie să cobori, tocmai pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
OUG - Articolul 48
Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevra în condiţii de siguranţă.
Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevra în condiţii de siguranţă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A mijloacele speciale de avertizare luminoasă şi sonoră deţinute ilegal;
B farurile suplimentare şi portbagajul suplimentar neautorizat;
C mijloacele tehnice de detectare a prezenţei aparatelor radar.
Explicație:
Legea circulației prevede confiscarea mijloacelor speciale de avertizare luminoasă și sonoră, cum ar fi girofarurile și sirenele, dacă acestea sunt deținute sau utilizate ilegal de către persoane care nu au dreptul legal să le folosească. Aceste dispozitive sunt rezervate exclusiv vehiculelor cu regim de circulație prioritar, cum ar fi poliția, ambulanța sau pompierii. Dacă sunt montate sau transportate pe alte vehicule fără aprobare, poliția rutieră are obligația să le confiște pe loc, pe lângă sancțiunea contravențională. Farurile suplimentare sau portbagajele neautorizate nu sunt supuse confiscării, ci doar sancțiunii cu amendă. Mijloacele de detectare a radarelor nu se confiscă, dar pot fi interzise prin lege la utilizare. Scopul confiscării mijloacelor speciale este prevenirea folosirii abuzive și asigurarea siguranței traficului.
Legea circulației prevede confiscarea mijloacelor speciale de avertizare luminoasă și sonoră, cum ar fi girofarurile și sirenele, dacă acestea sunt deținute sau utilizate ilegal de către persoane care nu au dreptul legal să le folosească. Aceste dispozitive sunt rezervate exclusiv vehiculelor cu regim de circulație prioritar, cum ar fi poliția, ambulanța sau pompierii. Dacă sunt montate sau transportate pe alte vehicule fără aprobare, poliția rutieră are obligația să le confiște pe loc, pe lângă sancțiunea contravențională. Farurile suplimentare sau portbagajele neautorizate nu sunt supuse confiscării, ci doar sancțiunii cu amendă. Mijloacele de detectare a radarelor nu se confiscă, dar pot fi interzise prin lege la utilizare. Scopul confiscării mijloacelor speciale este prevenirea folosirii abuzive și asigurarea siguranței traficului.
Dificultate Întrebare: MEDIE
52%
A să rămâneţi în vehicul, cu mâinile pe volan, respectând indicaţiile poliţistului;
B să coborâţi din vehicul pentru a prezenta permisul de conducere;
C să coborâţi din vehicul pentru a lua la cunoştinţă abaterea comisă.
Explicație:
Dacă ești oprit regulamentar de un polițist rutier, trebuie să rămâi în vehicul, cu mâinile vizibile pe volan, și să respecți toate indicațiile polițistului. Nu ai voie să cobori din mașină decât dacă polițistul îți solicită expres acest lucru. Acest comportament este necesar pentru siguranța ta și a polițistului, pentru ca acesta să poată evalua rapid situația și să evite orice risc. Rămânând în vehicul și arătându-ți mâinile, demonstrezi că nu ai intenții ascunse și ușurezi controlul. Documentele necesare, cum ar fi permisul de conducere și certificatul de înmatriculare, le vei prezenta doar la solicitarea polițistului, fără să cobori. Orice altă atitudine poate fi interpretată ca necooperare sau chiar ca o amenințare.
Dacă ești oprit regulamentar de un polițist rutier, trebuie să rămâi în vehicul, cu mâinile vizibile pe volan, și să respecți toate indicațiile polițistului. Nu ai voie să cobori din mașină decât dacă polițistul îți solicită expres acest lucru. Acest comportament este necesar pentru siguranța ta și a polițistului, pentru ca acesta să poată evalua rapid situația și să evite orice risc. Rămânând în vehicul și arătându-ți mâinile, demonstrezi că nu ai intenții ascunse și ușurezi controlul. Documentele necesare, cum ar fi permisul de conducere și certificatul de înmatriculare, le vei prezenta doar la solicitarea polițistului, fără să cobori. Orice altă atitudine poate fi interpretată ca necooperare sau chiar ca o amenințare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A nerespectarea semnalelor poliţiştilor la trecerea coloanelor oficiale;
B conducerea sub influenţa unor produse sau substanţe stupefiante sau a unor medicamente cu efecte similare;
C depăşirea limitei legale de viteză cu peste 50 km/h.
Explicație:
Conducerea unui autovehicul sub influența substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare este considerată infracțiune gravă, pedepsită penal cu închisoare sau cu amendă penală și cu anularea permisului de conducere. Acest comportament pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, deoarece scade capacitatea de reacție, atenția și controlul asupra vehiculului. Nerespectarea semnalelor polițiștilor sau depășirea vitezei legale sunt contravenții și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, dar nu se încadrează la infracțiuni decât în anumite condiții suplimentare, cum ar fi producerea unui accident grav. Respectarea legii privind consumul de substanțe interzise la volan este esențială pentru siguranța rutieră.
Conducerea unui autovehicul sub influența substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare este considerată infracțiune gravă, pedepsită penal cu închisoare sau cu amendă penală și cu anularea permisului de conducere. Acest comportament pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, deoarece scade capacitatea de reacție, atenția și controlul asupra vehiculului. Nerespectarea semnalelor polițiștilor sau depășirea vitezei legale sunt contravenții și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, dar nu se încadrează la infracțiuni decât în anumite condiții suplimentare, cum ar fi producerea unui accident grav. Respectarea legii privind consumul de substanțe interzise la volan este esențială pentru siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
A intraţi încet în intersecţie, cu atenţie mărită;
B traversaţi cât mai rapid intersecţia;
C semnalizaţi luminos şi intraţi în intersecţie.
Explicație:
Dacă te apropii de o intersecție fără indicatoare și vizibilitatea este blocată de vehicule staționate, trebuie să intri încet în intersecție, cu atenție maximă, gata să oprești dacă apare vreun vehicul sau pieton din lateral. Reducerea vitezei îți permite să reacționezi la timp și să previi o coliziune. Nu ai voie să traversezi rapid sau să semnalizezi luminos pentru a-ți face loc, pentru că responsabilitatea de a te asigura și de a evita un accident îți revine în totalitate. În astfel de situații trebuie să anticipezi că și ceilalți participanți la trafic pot avea aceeași problemă de vizibilitate, deci fiecare manevră trebuie făcută cu prudență maximă.
Dacă te apropii de o intersecție fără indicatoare și vizibilitatea este blocată de vehicule staționate, trebuie să intri încet în intersecție, cu atenție maximă, gata să oprești dacă apare vreun vehicul sau pieton din lateral. Reducerea vitezei îți permite să reacționezi la timp și să previi o coliziune. Nu ai voie să traversezi rapid sau să semnalizezi luminos pentru a-ți face loc, pentru că responsabilitatea de a te asigura și de a evita un accident îți revine în totalitate. În astfel de situații trebuie să anticipezi că și ceilalți participanți la trafic pot avea aceeași problemă de vizibilitate, deci fiecare manevră trebuie făcută cu prudență maximă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 57
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
Articolul 57
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%