A un concept valabil pentru conducătorii auto începători;
B comportamentul rutier care asigură prevenirea accidentelor, prin anticiparea şi evitarea acţiunilor incorecte ale partenerilor de drum, precum şi adaptarea vitezei de deplasare la condiţiile meteo-rutiere specifice;
C calitatea unor conducători auto de a circula prudent, cu viteză redusă, pentru a nu crea neplăceri în trafic celorlalţi utilizatori ai drumului public.
Explicație:
Conduita preventivă este modul de a conduce prin care șoferul anticipează și evită din timp pericolele din trafic, nu doar prin respectarea regulilor, ci și printr-o atenție permanentă la comportamentul celorlalți participanți la trafic. Presupune să adaptezi viteza la condițiile de drum, vreme, vizibilitate și trafic, să păstrezi distanța față de celelalte vehicule, să te asiguri temeinic la fiecare manevră și să fii pregătit să reacționezi la greșelile altora. Conduita preventivă nu este rezervată doar începătorilor, ci este o obligație pentru toți șoferii care vor să evite accidentele și să contribuie la siguranța rutieră. Este esențial să previi, nu să reacționezi târziu, și să circuli cu atenție chiar și atunci când ai prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
Auto DRPCIV
A presemnalizează traseul de urmat în vederea efectuării virajului la dreapta;
B semnalizează o succesiune de curbe, dintre care prima la dreapta;
C o curbă deosebit de periculoasă, spre dreapta.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o curbă deosebit de periculoasă spre dreapta. Acest indicator obligă conducătorul auto să reducă viteza și să circule cu atenție sporită, adaptând modul de conducere la dificultatea traseului. Curbele deosebit de periculoase sunt zone cu risc ridicat de derapaj, ieșire în decor sau coliziune, mai ales dacă drumul este umed sau vizibilitatea este redusă. În astfel de zone, legea impune limite de viteză mai mici: maxim 30 km/h în localitate și 50 km/h în afara localității. De asemenea, este interzisă depășirea și se recomandă să nu frânezi brusc sau să schimbi direcția de mers violent. Scopul indicatorului este să prevină accidentele și să crească gradul de siguranță pe sectorul respectiv de drum.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A da, când tramvaiul nu se află în staţie;
B da, deoarece în astfel de staţii este permisă depăşirea;
C nu.
Explicație:
Oprirea în dreptul stației de tramvai prevăzută cu refugiu pentru pietoni este interzisă, indiferent dacă tramvaiul se află sau nu în stație. Motivul este că oprirea în acea zonă ar bloca accesul pietonilor către refugiu, ar putea pune în pericol siguranța celor care traversează și ar îngreuna circulația tramvaiului sau a celorlalte vehicule. De asemenea, această interdicție ajută la fluidizarea traficului și la evitarea accidentelor în zonele aglomerate. Stațiile de tramvai cu refugiu pentru pietoni sunt semnalizate clar, iar legea prevede sancțiuni pentru cei care opresc sau staționează în aceste locuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
Auto DRPCIV
A autoturismul roşu, motocicleta, autoturismul albastru;
B motocicleta, autoturismul albastru, autoturismul roşu;
C autoturismul albastru, motocicleta, autoturismul roşu.
Explicație:
Intersecția din imagine este dirijată prin indicatoare de prioritate, iar panourile adiționale evidențiază care este drumul cu prioritate. Autoturismul roșu circulă pe drumul cu prioritate, deci va trece primul prin intersecție, indiferent de manevra pe care o execută. Motocicleta și autoturismul albastru întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate autoturismului roșu. Între motocicletă și autoturismul albastru se aplică regula priorității de dreapta, deoarece ambele se află în situație de egalitate. Autoturismul albastru trebuie să cedeze trecerea motocicletei, pentru că motocicleta vine din dreapta lui. Ordinea corectă de trecere este: autoturismul roșu, apoi motocicleta, iar la final autoturismul albastru.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
Auto DRPCIV
A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C ambele indicatoare.
Explicație:
Indicatorul 1 se numește „ocolire” și obligă la ocolirea obstacolului prin partea indicată de săgeată, de obicei dreapta, dar nu impune virajul pe prima stradă la dreapta. Acest indicator se montează doar acolo unde există un obstacol sau o insulă de separare a fluxurilor de circulație, pentru a dirija vehiculele pe o anumită parte a obstacolului. Indicatorul 2 se numește „la dreapta” și obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta, după depășirea indicatorului. Acesta interzice continuarea deplasării înainte sau în orice altă direcție și se montează la intrarea într-o intersecție unde este obligatorie virarea la dreapta. Prin urmare, doar indicatorul 2 obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A semnalizaţi cu claxonul şi cu luminile, pentru a împiedica persoana respectivă să traverseze;
B reduceţi din timp viteza şi luaţi toate măsurile de evitare a lovirii persoanei care traversează;
C legal nu aveţi nicio obligaţie, iar în caz de accident, pietonul imprudent va răspunde, inclusiv pentru eventualele avarii produse.
Explicație:
Chiar dacă persoana în vârstă traversează neregulamentar, ai obligația legală și morală să reduci din timp viteza și să iei toate măsurile pentru a evita orice accident. Nu este suficient să claxonezi sau să folosești luminile, deoarece o persoană în vârstă poate reacționa mai lent sau se poate speria, ceea ce ar putea agrava situația. Regulamentul prevede clar că trebuie să circuli cu atenție sporită în apropierea pietonilor și să fii pregătit să oprești, indiferent dacă pietonul traversează regulamentar sau nu. Siguranța vieții are prioritate absolută față de orice altă regulă, iar în cazul unui accident, șoferul poate răspunde penal dacă nu a făcut tot posibilul să prevină evenimentul, mai ales când observă din timp pericolul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
Auto DRPCIV
A circulaţia pe direcţia înainte nu este posibilă;
B oprire;
C circulaţia prin intersecţie se va face cu viteză redusă.
Explicație:
Când polițistul rutier are brațele întinse orizontal, acest semnal înseamnă oprire pentru toți participanții la trafic care circulă din fața și din spatele polițistului, adică pentru cei a căror direcție de mers se intersectează cu linia brațelor. Vehiculele care vin din lateral pot să-și continue deplasarea, dar cei care vin din față și din spate sunt obligați să oprească, indiferent dacă virează la stânga, la dreapta sau merg înainte. Acest semnal are prioritate față de orice altă semnalizare rutieră și trebuie respectat cu strictețe pentru a evita blocarea intersecției sau producerea de accidente.
Regulament - Articolul 88

(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A să măriţi viteza de deplasare a autovehiculului;
B să ocoliţi obstacolul creat în carosabil, circulând în sens giratoriu;
C să ocoliţi obstacolul indicat de acesta.
Explicație:
Semnalul dat prin rotirea vioaie a brațului de către personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice înseamnă obligația de a mări viteza de deplasare și de a elibera cât mai repede zona respectivă. Acest semnal este folosit pentru a evita blocajele și pentru a permite desfășurarea lucrărilor în siguranță. Este interzisă oprirea sau încetinirea nejustificată în zona de lucrări când se primește acest semnal, deoarece pot apărea accidente sau ambuteiaje. Trebuie să respecți semnalele personalului din zona de lucru la fel ca pe cele ale polițiștilor rutieri, deoarece au caracter obligatoriu și nerespectarea acestora se sancționează conform legii.
Regulament - Articolul 89

(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
Auto DRPCIV
A la linia transversală;
B în dreptul semaforului;
C pe trecerea pentru pietoni.
Explicație:
La semnalul roșu al semaforului, ai obligația să oprești înaintea liniei transversale pentru oprire, dacă aceasta există. Dacă nu există linie transversală, oprești înaintea marcajului trecerii pentru pietoni, iar dacă nici acesta nu există, oprești în dreptul semaforului. Nu ai voie să oprești pe trecerea de pietoni sau după aceste marcaje, indiferent de aglomerație sau de poziția celorlalte vehicule. Acest lucru asigură atât respectarea regulilor, cât și siguranța pietonilor care traversează pe la marcajul pentru trecerea pietonilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
Auto DRPCIV
A circulând spre stânga, vă puteţi angaja abia ultimul;
B vă angajaţi primul în traversare;
C permiteţi trecerea tramvaiului.
Explicație:
Intersecția este dirijată cu indicatoare de reglementare de prioritate. Autoturismul roșu circulă pe drumul cu prioritate, după cum arată indicatorul „Drum cu prioritate”, așa că are prioritate față de toate celelalte vehicule din intersecție, indiferent de manevra pe care o efectuează (viraj la stânga, în acest caz). Atât tramvaiul, cât și autoturismul albastru întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea” și au obligația să acorde prioritate tuturor vehiculelor aflate pe drumul prioritar, adică autoturismului roșu. Așadar, autoturismul roșu se va angaja primul în traversarea intersecției, fără să fie obligat să acorde prioritate tramvaiului sau autoturismului albastru. După trecerea autoturismului roșu, ordinea de trecere dintre tramvai și autoturismul albastru se va stabili în funcție de regulile generale aplicabile pentru drumurile fără prioritate. Autoturismul albastru va intra după cel roșu pentru că nu își schimbă direcția de mers și are prioritate de dreapta și ultimul va intra tramvaiul.
OUG - Articolul 59

(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.

(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.

Regulament - Articolul 129

(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.

(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A se va transporta la domiciliu sau la locul de muncă;
B se va transporta întotdeauna la o unitate medicală specializată;
C se va aştepta sosirea poliţiei rutiere.
Explicație:
Un accidentat care a fost readus la viață prin resuscitare cardio-respiratorie trebuie transportat de urgență la o unitate medicală specializată, indiferent dacă aparent se simte bine. După o astfel de intervenție, pot apărea complicații grave, chiar dacă semnele vitale au revenit la normal. Numai într-un spital personalul medical poate monitoriza corect starea pacientului, poate administra tratamente suplimentare și poate preveni efectele secundare sau alte riscuri care pot apărea după un stop cardio-respirator. Nu este permis să transporți accidentatul la domiciliu sau la locul de muncă, iar așteptarea poliției nu rezolvă problema medicală și poate pune viața persoanei în pericol. Transportul la spital trebuie să fie rapid, cu mijloace specializate, pentru a asigura supraviețuirea și recuperarea victimei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A la semnalele îndrumătorilor de circulaţie ai Ministerului Apărării;
B la semnalele conducătorilor de vehicule care virează la dreapta;
C la semnalele conducătorilor vehiculelor care circulă din sens invers.
Explicație:
Oprirea autovehiculului este obligatorie la semnalele îndrumătorilor de circulație ai Ministerului Apărării. Aceștia au atribuții speciale de dirijare a traficului, mai ales în situații precum deplasarea coloanelor militare, exerciții sau evenimente cu caracter militar. Semnalele lor au aceeași valoare ca ale polițistului rutier și trebuie respectate indiferent de celelalte reguli sau indicatoare din zonă. Nerespectarea semnalelor date de îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării poate duce la sancțiuni și este considerată o abatere gravă. Nu ai obligația de a opri la semnalele altor conducători de vehicule, decât dacă este vorba de situații excepționale prevăzute de lege.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
Auto DRPCIV
A biciclistul va opri;
B biciclistul poate schimba direcţia de mers spre stânga fără să se asigure;
C biciclistul se va comporta corect.
Explicație:
Conduita preventivă în această situație presupune să te aștepți ca biciclistul să schimbe direcția de mers spre stânga fără să se asigure sau să semnalizeze, deoarece bicicliștii sunt imprevizibili și nu respectă întotdeauna regulile de circulație. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi o distanță laterală suficientă față de biciclist și să nu încerci depășirea dacă nu ai vizibilitate sau spațiu suficient, mai ales dacă există marcaje sau alte vehicule care pot limita manevra. Dacă marcajul dintre benzi este o linie continuă, depășirea este interzisă și trebuie să mergi în spatele biciclistului până când marcajul devine linie discontinuă. Prin această abordare previi accidentele cauzate de manevre neașteptate ale bicicliștilor și asiguri siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A pe drumurile cu o singură bandă de circulaţie pe sens;
B la mai puţin de 150 m de trecerile la nivel cu calea ferată;
C în zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea interzisă”.
Explicație:
Depășirea este interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Depășirea interzisă”, indiferent de tipul drumului sau de alte condiții. Indicatorul restricționează clar această manevră pentru a preveni accidentele în zone periculoase, cum ar fi curbele fără vizibilitate, vârfurile de rampă, intersecțiile sau alte sectoare unde depășirea poate pune în pericol siguranța rutieră. Nerespectarea acestei interdicții este considerată o abatere gravă și se sancționează cu amendă și suspendarea permisului de conducere. Pe drumurile cu o singură bandă pe sens sau la mai puțin de 150 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, depășirea poate fi permisă doar dacă nu există alte restricții specifice. În prezența indicatorului „Depășirea interzisă”, regula este absolută: orice depășire este interzisă până la sfârșitul zonei semnalizate sau până la întâlnirea unui indicator care permite din nou depășirea.
Pentru varianta  A 

Nu are.


Pentru varianta  B 

Regulament - Articolul 120

(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) ...
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) ...


Pentru varianta  C 

Regulament - Articolul 120

(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) ...
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) ...
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
Auto DRPCIV
A autoturismul;
B autocamionul;
C autobuzul.
Explicație:
Intersecția este reglementată prin indicatoare de prioritate. Autobuzul vine de pe un drum fără prioritate și întâlnește indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate celorlalte vehicule. Atât autoturismul, cât și autocamionul circulă pe drumuri cu prioritate, deci au prioritate de trecere față de autobuz. Între autoturism și autocamion apare o situație de egalitate, dar deoarece autoturismul virează la stânga, trebuie să acorde prioritate autocamionului care vine din dreapta sa. Prin urmare, ordinea de trecere este: primul va trece autocamionul, apoi autoturismul, iar ultimul autobuzul. Respectarea acestei ordini previne accidentele și asigură un trafic fluent și sigur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
Auto DRPCIV
A autoturismul roşu, autoturismul albastru, autobuzul;
B autoturismul albastru, autoturismul roşu, autobuzul;
C autobuzul, autoturismul albastru, autoturismul roşu.
Explicație:
Intersecția este reglementată prin indicatoare de prioritate, iar panourile adiționale indică care drumuri au prioritate. Autoturismul roșu circulă pe drumul cu prioritate și are prioritate de trecere. Autoturismul albastru vine de pe drumul cu prioritate, dar se îndepărtează de acesta, ieșind din drumul prioritar. Autobuzul vine de pe un drum fără prioritate și trebuie să acorde prioritate ambelor autoturisme. Între autoturismul roșu și cel albastru există o situație de egalitate, pentru că ambele întâlnesc indicatorul „Drum cu prioritate”, iar aici se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul albastru îi acordă prioritate autoturismului roșu, deoarece acesta vine din partea sa dreaptă. Ordinea corectă de trecere este: autoturismul roșu primul, apoi autoturismul albastru, iar ultimul autobuzul. Respectând această ordine se asigură un flux de trafic sigur și organizat în intersecție.
OUG - Articolul 59
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.

Regulament - Articolul 129
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A se împing fragmentele osoase care au perforat pielea;
B se fixează focarul de fractură, pentru a preveni mişcarea fragmentelor osoase în timpul imobilizării membrului, în atele care să fie destul de lungi pentru a prinde articulaţia de deasupra şi cea de dedesubtul focarului de fractură;
C se imobilizează fractura cu feşe sterile.
Explicație:
În cazul fracturilor, primul ajutor constă în imobilizarea corectă a membrului afectat pentru a preveni mișcarea fragmentelor osoase, care poate agrava leziunea și provoca dureri sau complicații suplimentare. Această imobilizare se face cu atele suficient de lungi, astfel încât să cuprindă articulația de deasupra și cea de dedesubtul locului fracturii, asigurând stabilitatea zonei. Nu trebuie să împingi fragmentele osoase care au perforat pielea, deoarece acest lucru poate provoca hemoragii interne sau infecții grave. De asemenea, nu se folosesc feșe sterile pentru imobilizare, deoarece acestea nu oferă suportul rigid necesar. Fixarea corectă a fracturii ajută la calmarea durerii, previne complicațiile și facilitează transportul victimei către unitatea medicală pentru tratamentul adecvat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A cel mult 10 zile de la data constatării evenimentului;
B până la expirarea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto;
C cel mult 30 zile de la data producerii avariei.
Explicație:
Conform legislației rutiere din România, un autovehicul avariat are voie să circule pe drumurile publice doar pentru o perioadă limitată după ce a suferit avaria, respectiv cel mult 30 de zile de la data producerii acesteia. Această perioadă este stabilită pentru a permite proprietarului să transporte vehiculul spre service, să-l repare sau să-l scoată din circulație în condiții legale și de siguranță. Este important să înțelegi că această limitare are scopul de a preveni circulația vehiculelor care pot pune în pericol siguranța traficului sau pot provoca accidente din cauza stării tehnice necorespunzătoare. Aceasta nu înseamnă că poți circula oricât în această perioadă fără să iei măsuri, ci trebuie să remediezi problema cât mai repede. În plus, trebuie să ai asigurarea obligatorie valabilă, iar dacă vehiculul nu este reparat în termen, el nu mai poate circula legal pe drumurile publice.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
21. să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul obiecte, materiale sau substanţe.
22. să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 şi A.

OUG - Articolul 75
Accidentul de circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori şi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel puţin un vehicul în mişcare;
d) abrogată;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A plecaţi, întrucât nu se mai poate face nimic;
B începeţi compresia artificială a inimii şi respiraţia artificială;
C mişcaţi energic accidentatul, pentru a-şi reveni.
Explicație:
Dacă observi că o persoană a suferit un accident și i s-a oprit inima, este esențial să acționezi rapid și corect pentru a-i salva viața. Nu trebuie să pleci niciodată, chiar dacă situația pare gravă, pentru că prin aplicarea imediată a compresiei artificiale a inimii și a respirației artificiale poți menține circulația sângelui și oxigenarea organismului până la sosirea echipajului medical specializat. Compresia artificială a inimii constă în apăsarea fermă și ritmică pe piept, pentru a pompa sângele, iar respirația artificială se face prin insuflarea aerului în plămânii victimei, pentru a-i asigura oxigenul necesar. Mișcarea energică a accidentatului este periculoasă și interzisă, deoarece poate agrava leziunile, mai ales dacă există suspiciunea unor traumatisme la coloana vertebrală sau la cap. Deci, prioritar este să începi resuscitarea cardio-respiratorie imediat, să suni la numărul de urgență și să aștepți ajutorul fără a părăsi victima. Fiecare secundă contează în astfel de situații, iar intervenția promptă poate face diferența între viață și moarte.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A griparea rotorului pompei de apă;
B ruperea curelei de antrenare a pompei de apă, a ventilatorului şi a alternatorului;
C scurgeri de electrolit din acumulatori.
Explicație:
Lumina „martor” de la bord care semnalează funcționarea generatorului de curent (alternatorului) aprinsă indică o problemă legată de generarea energiei electrice pentru autovehicul. Alternatorul funcționează prin rotația sa, transmisă de motor printr-o curea. Dacă această curea se rupe sau se slăbește, alternatorul nu mai produce curent, iar bateria nu mai este încărcată corespunzător, ceea ce poate duce la defectarea sistemelor electrice ale mașinii și, în final, la oprirea motorului. La mașinile mai vechi, această curea mai antrena și pompa de apă, care asigură răcirea motorului, și ventilatorul radiatorului. Dacă se rupe curea, toate aceste componente se opresc, ceea ce poate provoca supraîncălzirea motorului. La mașinile noi, aceste componente pot funcționa independent, cu curele sau sisteme separate. Aprinderea martorului nu are legătură cu griparea rotorului pompei de apă sau scurgeri de electrolit din baterie, ci semnalează clar probleme cu antrenarea curelei care pune în funcțiune alternatorul, pompa de apă și ventilatorul radiatorului. Ignorarea acestei lumini poate duce la defectarea motorului și la blocarea mașinii în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%