
A motocicleta, deoarece se deplasează mai repede;
B motocicleta, deoarece se deplasează pe direcţia înainte;
C autoturismul, deoarece se deplasează pe drumul prioritar.
Explicație:
În această intersecție, autoturismul are prioritate deoarece circulă pe drumul cu prioritate, semnalizat clar prin indicatorul „Drum cu Prioritate” și panoul adițional care arată traseul drumului prioritar. Motocicleta vine de pe un drum lateral și are instalat indicatorul „Cedează trecerea”, ceea ce înseamnă că trebuie să oprească și să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul principal, indiferent de direcția acestora. Prioritatea nu se stabilește în funcție de viteza vehiculului sau direcția de mers, ci exclusiv pe baza indicatoarelor de prioritate din intersecție. În situația din imagine, autoturismul virează la stânga pe drumul prioritar, iar motocicleta merge înainte, dar venind de pe un drum fără prioritate trebuie să aștepte ca autoturismul să treacă. Acesta este un exemplu tipic în care respectarea indicatoarelor și a regulilor de prioritate previne accidentele și asigură un trafic fluent și sigur.
În această intersecție, autoturismul are prioritate deoarece circulă pe drumul cu prioritate, semnalizat clar prin indicatorul „Drum cu Prioritate” și panoul adițional care arată traseul drumului prioritar. Motocicleta vine de pe un drum lateral și are instalat indicatorul „Cedează trecerea”, ceea ce înseamnă că trebuie să oprească și să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul principal, indiferent de direcția acestora. Prioritatea nu se stabilește în funcție de viteza vehiculului sau direcția de mers, ci exclusiv pe baza indicatoarelor de prioritate din intersecție. În situația din imagine, autoturismul virează la stânga pe drumul prioritar, iar motocicleta merge înainte, dar venind de pe un drum fără prioritate trebuie să aștepte ca autoturismul să treacă. Acesta este un exemplu tipic în care respectarea indicatoarelor și a regulilor de prioritate previne accidentele și asigură un trafic fluent și sigur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A durere în zona afectată;
B durere şi poziţie nefirească;
C temperatură mărită şi transpiraţie abundentă.
Explicație:
Semnele unei fracturi sunt durerea puternică în zona afectată, umflarea zonei, imposibilitatea de a folosi membrul sau partea respectivă, apariția unei poziții anormale sau nefirești a osului sau a membrului (de exemplu, membrul este strâmb sau are un unghi neobișnuit), uneori scurtarea sau rotirea neobișnuită a membrului, modificarea culorii pielii (înroșire sau vânătăi), iar în cazuri grave, se poate vedea osul ieșit prin piele. Aceste semne arată clar că este vorba de o fractură, iar zona nu trebuie mișcată sau forțată, ci trebuie imobilizată cât mai repede pentru a evita complicațiile.
Semnele unei fracturi sunt durerea puternică în zona afectată, umflarea zonei, imposibilitatea de a folosi membrul sau partea respectivă, apariția unei poziții anormale sau nefirești a osului sau a membrului (de exemplu, membrul este strâmb sau are un unghi neobișnuit), uneori scurtarea sau rotirea neobișnuită a membrului, modificarea culorii pielii (înroșire sau vânătăi), iar în cazuri grave, se poate vedea osul ieșit prin piele. Aceste semne arată clar că este vorba de o fractură, iar zona nu trebuie mișcată sau forțată, ci trebuie imobilizată cât mai repede pentru a evita complicațiile.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%

A da, deoarece căruţa se deplasează foarte încet;
B nu, întrucât depăşirea este interzisă în această situaţie;
C da, dacă funcţionează lumina intermitentă de culoare albă.
Explicație:
Depășirea este strict interzisă pe trecerile la nivel cu o cale ferată și pe o distanță de cel puțin cincizeci de metri înainte de acestea, indiferent de tipul vehiculului pe care doriți să îl depășiți sau de viteza lui. Acest lucru este reglementat pentru că riscul de accident este foarte mare, iar vizibilitatea și timpul de reacție sunt limitate în această zonă. Oricât de lent s-ar deplasa căruța din față, trebuie să păstrați locul în coloană și să nu încercați depășirea până nu ați trecut complet de calea ferată și semnalele acesteia. Ignorarea acestei reguli poate duce la situații extrem de periculoase, cum ar fi blocarea pe calea ferată în momentul apropierii trenului, ceea ce poate provoca accidente grave sau mortale. După ce ați trecut de calea ferată și v-ați asigurat că manevra se poate face legal și în siguranță, doar atunci depășirea este permisă.
Depășirea este strict interzisă pe trecerile la nivel cu o cale ferată și pe o distanță de cel puțin cincizeci de metri înainte de acestea, indiferent de tipul vehiculului pe care doriți să îl depășiți sau de viteza lui. Acest lucru este reglementat pentru că riscul de accident este foarte mare, iar vizibilitatea și timpul de reacție sunt limitate în această zonă. Oricât de lent s-ar deplasa căruța din față, trebuie să păstrați locul în coloană și să nu încercați depășirea până nu ați trecut complet de calea ferată și semnalele acesteia. Ignorarea acestei reguli poate duce la situații extrem de periculoase, cum ar fi blocarea pe calea ferată în momentul apropierii trenului, ceea ce poate provoca accidente grave sau mortale. După ce ați trecut de calea ferată și v-ați asigurat că manevra se poate face legal și în siguranță, doar atunci depășirea este permisă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%

A semaforul este în regim de avarie;
B trecerea unei coloane de vehicule;
C oprire.
Explicație:
Atunci când semaforul afișează simultan culoarea roșie și galbenă, acest semnal anunță că urmează să se aprindă culoarea verde, dar pentru moment obligația este de oprire. Oprirea este obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta nu există, înainte de colțul intersecției, la fel ca la roșu simplu. Niciun vehicul nu are voie să înainteze, indiferent de circumstanțe, cât timp aceste două lumini sunt aprinse împreună. Mulți șoferi cred greșit că pot porni de pe loc în acest moment, dar manevra este ilegală și poate fi sancționată. Vehiculul poate porni numai după ce s-a aprins semnalul verde. Acest semnal este folosit pentru a avertiza participanții la trafic că urmează să fie permisă deplasarea, dar până la apariția verde trebuie menținută oprirea.
Atunci când semaforul afișează simultan culoarea roșie și galbenă, acest semnal anunță că urmează să se aprindă culoarea verde, dar pentru moment obligația este de oprire. Oprirea este obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta nu există, înainte de colțul intersecției, la fel ca la roșu simplu. Niciun vehicul nu are voie să înainteze, indiferent de circumstanțe, cât timp aceste două lumini sunt aprinse împreună. Mulți șoferi cred greșit că pot porni de pe loc în acest moment, dar manevra este ilegală și poate fi sancționată. Vehiculul poate porni numai după ce s-a aprins semnalul verde. Acest semnal este folosit pentru a avertiza participanții la trafic că urmează să fie permisă deplasarea, dar până la apariția verde trebuie menținută oprirea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A conducătorul autobuzului;
B conducătorul autoturismului;
C ambii conducători procedează regulamentar.
Explicație:
Staționarea unui vehicul este interzisă în dreptul sau în apropierea marcajului longitudinal continuu care desparte sensurile de circulație, dacă din această cauză ceilalți șoferi sunt obligați să treacă peste marcajul continuu. În exemplul din imagine, autobuzul este oprit exact lângă marcajul continuu și, din această cauză, autoturismul care vrea să continue deplasarea este obligat să depășească autobuzul trecând peste acest marcaj, ceea ce reprezintă o încălcare a regulilor de circulație. Autobuzul a parcat neregulamentar, iar această manevră creează o situație periculoasă pentru ceilalți participanți la trafic. În această situație, vina îi aparține exclusiv conducătorului autobuzului, pentru că a blocat circulația regulamentară și a forțat ceilalți șoferi să încalce marcajul rutier continuu.
Staționarea unui vehicul este interzisă în dreptul sau în apropierea marcajului longitudinal continuu care desparte sensurile de circulație, dacă din această cauză ceilalți șoferi sunt obligați să treacă peste marcajul continuu. În exemplul din imagine, autobuzul este oprit exact lângă marcajul continuu și, din această cauză, autoturismul care vrea să continue deplasarea este obligat să depășească autobuzul trecând peste acest marcaj, ceea ce reprezintă o încălcare a regulilor de circulație. Autobuzul a parcat neregulamentar, iar această manevră creează o situație periculoasă pentru ceilalți participanți la trafic. În această situație, vina îi aparține exclusiv conducătorului autobuzului, pentru că a blocat circulația regulamentară și a forțat ceilalți șoferi să încalce marcajul rutier continuu.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%

A permiteţi trecerea camionului;
B permiteţi trecerea tramvaiului;
C viraţi înaintea tramvaiului.
Explicație:
În această intersecție, atât autoturismul, cât și tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate, semnalizat prin indicatorul galben cu contur alb. Camionul vine de pe un drum lateral și are indicator „Stop”, deci trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor de pe drumul prioritar. Între autoturism și tramvai se aplică regula priorității de dreapta, adică atunci când două vehicule se apropie simultan de o intersecție și niciunul nu are obligații speciale, are prioritate cel care vine din partea dreaptă. Chiar dacă tramvaiul merge înainte, pentru autoturism, tramvaiul vine din dreapta, deci are prioritate. Conducătorul autoturismului trebuie să permită tramvaiului să treacă primul, apoi poate să continue deplasarea. Camionul va porni ultimul, doar după ce au trecut vehiculele de pe drumul cu prioritate. Ignorarea acestei reguli poate duce la accidente grave și la sancțiuni.
În această intersecție, atât autoturismul, cât și tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate, semnalizat prin indicatorul galben cu contur alb. Camionul vine de pe un drum lateral și are indicator „Stop”, deci trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor de pe drumul prioritar. Între autoturism și tramvai se aplică regula priorității de dreapta, adică atunci când două vehicule se apropie simultan de o intersecție și niciunul nu are obligații speciale, are prioritate cel care vine din partea dreaptă. Chiar dacă tramvaiul merge înainte, pentru autoturism, tramvaiul vine din dreapta, deci are prioritate. Conducătorul autoturismului trebuie să permită tramvaiului să treacă primul, apoi poate să continue deplasarea. Camionul va porni ultimul, doar după ce au trecut vehiculele de pe drumul cu prioritate. Ignorarea acestei reguli poate duce la accidente grave și la sancțiuni.
OUG - Articolul 59
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A legal, nu este prevăzut;
B da, dar numai a autovehiculelor având o masă totală maximă autorizată de până la 1,5 t;
C nu, deoarece staţionarea în astfel de locuri este interzisă.
Explicație:
Staționarea în dreptul căilor de acces spre proprietățile alăturate drumurilor publice nu este permisă, deoarece astfel se poate bloca sau îngreuna accesul persoanelor care trebuie să intre sau să iasă de pe acea proprietate. Codul Rutier prevede clar că staționarea este interzisă acolo unde ar putea fi afectat accesul la proprietăți, pentru a nu genera conflicte între participanții la trafic și pentru a asigura fluiditatea circulației. Practic, dacă un vehicul este oprit în dreptul unei astfel de căi de acces, poate împiedica locatarii să-și folosească proprietatea sau poate bloca intervenția serviciilor de urgență. De aceea, ca șofer, trebuie să fii atent să nu parchezi niciodată în dreptul acestor intrări sau ieșiri, pentru a respecta drepturile celorlalți și regulile de circulație.
Staționarea în dreptul căilor de acces spre proprietățile alăturate drumurilor publice nu este permisă, deoarece astfel se poate bloca sau îngreuna accesul persoanelor care trebuie să intre sau să iasă de pe acea proprietate. Codul Rutier prevede clar că staționarea este interzisă acolo unde ar putea fi afectat accesul la proprietăți, pentru a nu genera conflicte între participanții la trafic și pentru a asigura fluiditatea circulației. Practic, dacă un vehicul este oprit în dreptul unei astfel de căi de acces, poate împiedica locatarii să-și folosească proprietatea sau poate bloca intervenția serviciilor de urgență. De aceea, ca șofer, trebuie să fii atent să nu parchezi niciodată în dreptul acestor intrări sau ieșiri, pentru a respecta drepturile celorlalți și regulile de circulație.
Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A să oprească imediat pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau de bordura trotuarului, în sensul de deplasare;
B să reducă viteza şi să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare;
C să scoată vehiculul în afara drumului, indiferent prin ce mijloace.
Explicație:
Când un autovehicul cu regim de circulație prioritară, cum ar fi poliția, pompierii sau ambulanța, are în funcțiune semnalele luminoase de culoare roșie și pe cele sonore, toți conducătorii de vehicule au obligația să oprească imediat pe acostament sau, dacă nu există acostament, cât mai aproape de marginea drumului sau de bordura trotuarului, pe partea pe care circulă. Această regulă este obligatorie indiferent de situație sau de drum, pentru a permite trecerea rapidă și în siguranță a vehiculului cu regim de urgență. Oprirea trebuie făcută fără întârziere, fără manevre suplimentare, și se menține până când autovehiculul cu regim de prioritate a trecut complet. Reducerea vitezei sau mutarea parțială spre margine nu sunt suficiente în acest caz. Ignorarea acestei obligații este sancționată sever de lege, deoarece poate pune în pericol vieți omenești sau misiuni de salvare. După trecerea vehiculului de urgență, deplasarea poate fi reluată doar când drumul este liber.
Când un autovehicul cu regim de circulație prioritară, cum ar fi poliția, pompierii sau ambulanța, are în funcțiune semnalele luminoase de culoare roșie și pe cele sonore, toți conducătorii de vehicule au obligația să oprească imediat pe acostament sau, dacă nu există acostament, cât mai aproape de marginea drumului sau de bordura trotuarului, pe partea pe care circulă. Această regulă este obligatorie indiferent de situație sau de drum, pentru a permite trecerea rapidă și în siguranță a vehiculului cu regim de urgență. Oprirea trebuie făcută fără întârziere, fără manevre suplimentare, și se menține până când autovehiculul cu regim de prioritate a trecut complet. Reducerea vitezei sau mutarea parțială spre margine nu sunt suficiente în acest caz. Ignorarea acestei obligații este sancționată sever de lege, deoarece poate pune în pericol vieți omenești sau misiuni de salvare. După trecerea vehiculului de urgență, deplasarea poate fi reluată doar când drumul este liber.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A penal;
B contravenţional;
C amendă contravenţională şi reţinerea permisului de conducere.
Explicație:
Persoana care deține permis doar pentru categoria B și conduce pe drumurile publice un autovehicul din categoria C comite o infracțiune foarte gravă. Categoria B permite conducerea autovehiculelor cu masa maximă autorizată de cel mult 3.500 kg și cel mult 8+1 locuri pe scaune, pe când categoria C vizează vehicule cu masa mai mare de 3.500 kg, în special camioane. Ca să conduci legal astfel de vehicule, trebuie să deții permis special pentru categoria C, fiind necesare alte cunoștințe și abilități. Dacă ești prins la volanul unui vehicul din categoria C având doar permis B, vei fi sancționat penal. Conform Codului Penal, conducerea unui vehicul pentru care nu deții categoria de permis corespunzătoare constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă penală. Aceasta nu este considerată doar o contravenție cu amendă și puncte de penalizare, ci o faptă penală, pentru că pui în pericol siguranța traficului și pe a celorlalți participanți la trafic, lipsindu-ți pregătirea necesară pentru manevrele și responsabilitățile unui astfel de autovehicul. Rezultatul legal este că riști și cazier judiciar, nu doar sancțiuni administrative. Reține: conduci doar acele vehicule pentru care ai permis corespunzător categoriei!
Persoana care deține permis doar pentru categoria B și conduce pe drumurile publice un autovehicul din categoria C comite o infracțiune foarte gravă. Categoria B permite conducerea autovehiculelor cu masa maximă autorizată de cel mult 3.500 kg și cel mult 8+1 locuri pe scaune, pe când categoria C vizează vehicule cu masa mai mare de 3.500 kg, în special camioane. Ca să conduci legal astfel de vehicule, trebuie să deții permis special pentru categoria C, fiind necesare alte cunoștințe și abilități. Dacă ești prins la volanul unui vehicul din categoria C având doar permis B, vei fi sancționat penal. Conform Codului Penal, conducerea unui vehicul pentru care nu deții categoria de permis corespunzătoare constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă penală. Aceasta nu este considerată doar o contravenție cu amendă și puncte de penalizare, ci o faptă penală, pentru că pui în pericol siguranța traficului și pe a celorlalți participanți la trafic, lipsindu-ți pregătirea necesară pentru manevrele și responsabilitățile unui astfel de autovehicul. Rezultatul legal este că riști și cazier judiciar, nu doar sancțiuni administrative. Reține: conduci doar acele vehicule pentru care ai permis corespunzător categoriei!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%

A da;
B nu, în intersecţie vor pătrunde tramvaiul şi autoturismul;
C nu, indicatorul „Cedează trecerea” îl obligă să acorde prioritate celorlalte vehicule.
Explicație:
Când într-o intersecție este prezent un polițist care dirijează circulația, semnalele lui devin lege și au prioritate absolută față de orice semn rutier sau semafor. În situația prezentată, polițistul stă cu brațele întinse lateral. Pentru conducătorii auto care vin din lateral față de polițist (cum este camionul), acest semnal înseamnă „liber la trecere”, adică echivalentul culorii verzi la semafor. Vehiculele care vin din față sau din spate față de polițist sunt obligate să oprească, ca la semnalul „STOP”. Indicatorul „Cedează trecerea” montat în intersecție nu mai are efect cât timp polițistul dirijează circulația, deci autocamionul nu trebuie să acorde prioritate nici tramvaiului, nici autoturismului, ci respectă strict indicația polițistului. Codul Rutier prevede clar că semnalele polițistului rutier anulează orice altă reglementare temporară sau permanentă din intersecție. Astfel, autocamionul poate intra în intersecție fără să mai țină cont de indicatoarele de prioritate sau de alte vehicule.
Când într-o intersecție este prezent un polițist care dirijează circulația, semnalele lui devin lege și au prioritate absolută față de orice semn rutier sau semafor. În situația prezentată, polițistul stă cu brațele întinse lateral. Pentru conducătorii auto care vin din lateral față de polițist (cum este camionul), acest semnal înseamnă „liber la trecere”, adică echivalentul culorii verzi la semafor. Vehiculele care vin din față sau din spate față de polițist sunt obligate să oprească, ca la semnalul „STOP”. Indicatorul „Cedează trecerea” montat în intersecție nu mai are efect cât timp polițistul dirijează circulația, deci autocamionul nu trebuie să acorde prioritate nici tramvaiului, nici autoturismului, ci respectă strict indicația polițistului. Codul Rutier prevede clar că semnalele polițistului rutier anulează orice altă reglementare temporară sau permanentă din intersecție. Astfel, autocamionul poate intra în intersecție fără să mai țină cont de indicatoarele de prioritate sau de alte vehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A viraţi la stânga;
B continuaţi drumul;
C reduceţi viteza autovehiculului şi opriţi în spatele acestuia.
Explicație:
Atunci când un polițist rutier se află într-o intersecție cu spatele către tine și are brațul stâng întins orizontal, acest lucru înseamnă că din direcția în care vii, ai semnalul roșu, adică nu ai voie să treci. În Codul Rutier, poziția polițistului cu spatele către un flux de circulație echivalează cu lumina roșie a semaforului pentru acel flux. Brațul stâng întins orizontal indică faptul că polițistul acordă prioritate altor direcții de deplasare, nu ție. Din punct de vedere legal și practic, trebuie să oprești la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, la colțul intersecției, așteptând semnalul permisiv. Ignorarea acestui semnal poate duce la sancțiuni, fiind considerată nerespectare a indicațiilor polițistului. Este important să reții că atunci când polițistul este orientat cu spatele spre tine, întotdeauna oprești, indiferent de ce semnal arata celuilalt flux de circulație. Acest mod de semnalizare are rolul de a organiza circulația și de a preveni accidentele în intersecții aglomerate.
Atunci când un polițist rutier se află într-o intersecție cu spatele către tine și are brațul stâng întins orizontal, acest lucru înseamnă că din direcția în care vii, ai semnalul roșu, adică nu ai voie să treci. În Codul Rutier, poziția polițistului cu spatele către un flux de circulație echivalează cu lumina roșie a semaforului pentru acel flux. Brațul stâng întins orizontal indică faptul că polițistul acordă prioritate altor direcții de deplasare, nu ție. Din punct de vedere legal și practic, trebuie să oprești la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, la colțul intersecției, așteptând semnalul permisiv. Ignorarea acestui semnal poate duce la sancțiuni, fiind considerată nerespectare a indicațiilor polițistului. Este important să reții că atunci când polițistul este orientat cu spatele spre tine, întotdeauna oprești, indiferent de ce semnal arata celuilalt flux de circulație. Acest mod de semnalizare are rolul de a organiza circulația și de a preveni accidentele în intersecții aglomerate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A să acordaţi prioritate de trecere;
B să circulaţi cu viteză redusă;
C să opriţi în orice situaţie.
Explicație:
Semaforul cu lumină galbenă intermitentă nu îți interzice deplasarea, dar nici nu îți acordă prioritate. Rolul acestui semafor este să te avertizeze că te apropii de o intersecție periculoasă sau un loc unde trebuie să circuli cu atenție sporită. Conform Codului Rutier, când întâlnești galben intermitent, trebuie să reduci viteza, să fii pregătit să oprești dacă este nevoie și să respecți toate regulile de circulație valabile în acea zonă, inclusiv semnele de prioritate și prioritatea pietonilor pe treceri marcate. Practic, galbenul intermitent îți atrage atenția să nu te bazezi pe prioritate și să conduci preventiv, acordând prioritate participanților la trafic care au acest drept, ca să eviți orice incident. Astfel, nu ești oprit obligatoriu, dar trebuie să fii foarte atent și să profiți de moment ca să verifici din nou că poți trece în siguranță.
Semaforul cu lumină galbenă intermitentă nu îți interzice deplasarea, dar nici nu îți acordă prioritate. Rolul acestui semafor este să te avertizeze că te apropii de o intersecție periculoasă sau un loc unde trebuie să circuli cu atenție sporită. Conform Codului Rutier, când întâlnești galben intermitent, trebuie să reduci viteza, să fii pregătit să oprești dacă este nevoie și să respecți toate regulile de circulație valabile în acea zonă, inclusiv semnele de prioritate și prioritatea pietonilor pe treceri marcate. Practic, galbenul intermitent îți atrage atenția să nu te bazezi pe prioritate și să conduci preventiv, acordând prioritate participanților la trafic care au acest drept, ca să eviți orice incident. Astfel, nu ești oprit obligatoriu, dar trebuie să fii foarte atent și să profiți de moment ca să verifici din nou că poți trece în siguranță.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A pe timpul cât semnalele luminoase de culoare roşie de la trecerea la nivel cu calea ferată sunt stinse;
B pe timpul cât semnalele luminoase ale semaforului defect sunt stinse;
C pe timpul cât barierele ori semibarierele sunt în curs de coborâre sau de ridicare.
Explicație:
Semnalul luminos intermitent de culoare albă, cu o frecvență redusă, se găsește la intrarea în calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere și are rolul de a anunța că acestea funcționează în condiții normale și că, în acel moment, nu vine niciun tren. Practic, acest semnal îi transmite șoferului că poate traversa calea ferată, desigur, respectând toate celelalte reguli de circulație și asigurându-se temeinic. Codul Rutier prevede clar că atunci când acest semnal funcționează lent, nu este pericol de apropiere a trenului, însă trebuie să fii mereu atent la eventuale modificări ale semnalizării. Dacă apare lumina roșie intermitentă sau continuă, oprirea este obligatorie, pentru că acel semnal anunță apropierea trenului sau interzicerea traversării. Pe scurt, semnalul alb intermitent cu cadență lentă te informează că bariera este ridicată, circulația este permisă, iar trecerea peste calea ferată se poate face, dar cu prudență.
Semnalul luminos intermitent de culoare albă, cu o frecvență redusă, se găsește la intrarea în calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere și are rolul de a anunța că acestea funcționează în condiții normale și că, în acel moment, nu vine niciun tren. Practic, acest semnal îi transmite șoferului că poate traversa calea ferată, desigur, respectând toate celelalte reguli de circulație și asigurându-se temeinic. Codul Rutier prevede clar că atunci când acest semnal funcționează lent, nu este pericol de apropiere a trenului, însă trebuie să fii mereu atent la eventuale modificări ale semnalizării. Dacă apare lumina roșie intermitentă sau continuă, oprirea este obligatorie, pentru că acel semnal anunță apropierea trenului sau interzicerea traversării. Pe scurt, semnalul alb intermitent cu cadență lentă te informează că bariera este ridicată, circulația este permisă, iar trecerea peste calea ferată se poate face, dar cu prudență.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A în intersecţiile cu circulaţie nedirijată şi la trecerile pentru pietoni semnalizate;
B în intersecţii şi la o distanţă de 50 m de acestea;
C în zona de acţiune a indicatorului „Limitare de viteză”.
Explicație:
Depășirea este interzisă în anumite situații pentru a preveni accidente și a proteja siguranța tuturor participanților la trafic. Codul Rutier prevede că nu ai voie să depășești atunci când nu ai vizibilitate suficientă, de exemplu, în curbe sau în vârfuri de rampă unde nu poți vedea ce vine din sens opus. Este interzisă și dacă există marcaj continuu între sensuri, ceea ce indică faptul că depășirea este periculoasă. De asemenea, nu poți depăși când drumul este îngustat sau când sunt treceri pentru pietoni ori intersecții unde nu ai prioritate clară. Toate aceste reguli sunt concepute pentru a reduce riscul unor coliziuni frontale sau a accidentării altor participanți la trafic, mai ales că în aceste zone pericolul de apariție subită a unui alt vehicul sau pieton este crescut. Respectarea acestor interdicții este esențială pentru a merge în siguranță și pentru a nu încălca legea.
Depășirea este interzisă în anumite situații pentru a preveni accidente și a proteja siguranța tuturor participanților la trafic. Codul Rutier prevede că nu ai voie să depășești atunci când nu ai vizibilitate suficientă, de exemplu, în curbe sau în vârfuri de rampă unde nu poți vedea ce vine din sens opus. Este interzisă și dacă există marcaj continuu între sensuri, ceea ce indică faptul că depășirea este periculoasă. De asemenea, nu poți depăși când drumul este îngustat sau când sunt treceri pentru pietoni ori intersecții unde nu ai prioritate clară. Toate aceste reguli sunt concepute pentru a reduce riscul unor coliziuni frontale sau a accidentării altor participanți la trafic, mai ales că în aceste zone pericolul de apariție subită a unui alt vehicul sau pieton este crescut. Respectarea acestor interdicții este esențială pentru a merge în siguranță și pentru a nu încălca legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%

A autobuzul şi motocicleta;
B motocicleta şi autocamionul;
C autobuzul şi autoturismul.
Explicație:
Sensul giratoriu este o intersecție specială unde funcționează reguli clare de prioritate. Conform Codului Rutier în vigoare în România, vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate față de cele care doresc să pătrundă. De aceea, atât autoturismul, cât și autobuzul, care sunt în afara giratoriului, au obligația să oprească și să cedeze trecerea tuturor vehiculelor care circulă în interiorul sensului giratoriu, inclusiv camionului albastru și motocicletei. Este foarte important ca, la apropierea de sensul giratoriu, să reduci viteza, să te asiguri atât la stânga, cât și la dreapta și să acorzi prioritate participanților care se află deja în interior. Semnalizarea este esențială: orice vehicul care părăsește sensul giratoriu trebuie să semnalizeze dreapta, pentru a-i avertiza pe ceilalți. În plus, dacă schimbi banda de circulație în interiorul sensului giratoriu, trebuie să semnalizezi clar intenția. Doar după ce ai siguranța că nu încurci sau pui în pericol traficul din giratoriu poți pătrunde în interior. Aceste reguli previn accidentele și mențin fluența traficului. Prioritatea în sensul giratoriu nu depinde de tipul vehiculului, ci de poziția sa față de intersecție: cei aflați deja în giratoriu au prioritate, indiferent că sunt autovehicule mari sau mici, mașini, motociclete sau autobuze. De aceea, când te apropii de un sens giratoriu, regula majoră este: redu viteza, asigură-te, oprește-te la nevoie și intră doar când traficul din interiorul giratoriului permite acest lucru.
Sensul giratoriu este o intersecție specială unde funcționează reguli clare de prioritate. Conform Codului Rutier în vigoare în România, vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate față de cele care doresc să pătrundă. De aceea, atât autoturismul, cât și autobuzul, care sunt în afara giratoriului, au obligația să oprească și să cedeze trecerea tuturor vehiculelor care circulă în interiorul sensului giratoriu, inclusiv camionului albastru și motocicletei. Este foarte important ca, la apropierea de sensul giratoriu, să reduci viteza, să te asiguri atât la stânga, cât și la dreapta și să acorzi prioritate participanților care se află deja în interior. Semnalizarea este esențială: orice vehicul care părăsește sensul giratoriu trebuie să semnalizeze dreapta, pentru a-i avertiza pe ceilalți. În plus, dacă schimbi banda de circulație în interiorul sensului giratoriu, trebuie să semnalizezi clar intenția. Doar după ce ai siguranța că nu încurci sau pui în pericol traficul din giratoriu poți pătrunde în interior. Aceste reguli previn accidentele și mențin fluența traficului. Prioritatea în sensul giratoriu nu depinde de tipul vehiculului, ci de poziția sa față de intersecție: cei aflați deja în giratoriu au prioritate, indiferent că sunt autovehicule mari sau mici, mașini, motociclete sau autobuze. De aceea, când te apropii de un sens giratoriu, regula majoră este: redu viteza, asigură-te, oprește-te la nevoie și intră doar când traficul din interiorul giratoriului permite acest lucru.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A frânaţi puternic;
B circulaţi cu viteză redusă şi frânaţi cu atenţie, ca să verificaţi cum reacţionează autovehiculul dvs.;
C circulaţi pe axul central al drumului.
Explicație:
Atunci când circuli iarna sau în condiții de temperatură scăzută, poleiul reprezintă un mare pericol pentru șoferi, pentru că suprafața carosabilului devine foarte alunecoasă, însă uneori stratul de gheață este subțire, transparent și greu de observat cu ochiul liber. Ca să verifici dacă pe șosea este polei, fără să-ți pui viața ta sau a celorlalți în pericol, trebuie să fii atent la comportamentul mașinii în mers. Poți testa ușor frânând ușor cu piciorul pe frâna de serviciu și observând dacă roțile tind să patineze, sau dacă nu poți opri la fel de repede ca pe carosabil uscat. De asemenea, poți simți dacă volanul devine mai ușor, iar aderența scade. Orice manevră bruscă, de exemplu frânare violentă sau bruscarea volanului, poate duce la pierderea controlului, deci testul trebuie să fie discret și cu viteză redusă. Conform Codului Rutier, șoferul este obligat să stăpânească autovehiculul și să adapteze viteza la condițiile de drum, pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea pe polei. Așadar, testul frânării ușoare sau a ușoarei apăsări a frânei este singura metodă acceptată și recomandată din punct de vedere legal și practic, pentru depistarea poleiului fără riscuri. Alte metode, ca ieșirea cu roțile pe acostament sau bruscarea comenzilor, sunt periculoase și interzise de lege. Reține: orice test se face numai atunci când ești sigur că nu pui în pericol siguranța traficului.
Atunci când circuli iarna sau în condiții de temperatură scăzută, poleiul reprezintă un mare pericol pentru șoferi, pentru că suprafața carosabilului devine foarte alunecoasă, însă uneori stratul de gheață este subțire, transparent și greu de observat cu ochiul liber. Ca să verifici dacă pe șosea este polei, fără să-ți pui viața ta sau a celorlalți în pericol, trebuie să fii atent la comportamentul mașinii în mers. Poți testa ușor frânând ușor cu piciorul pe frâna de serviciu și observând dacă roțile tind să patineze, sau dacă nu poți opri la fel de repede ca pe carosabil uscat. De asemenea, poți simți dacă volanul devine mai ușor, iar aderența scade. Orice manevră bruscă, de exemplu frânare violentă sau bruscarea volanului, poate duce la pierderea controlului, deci testul trebuie să fie discret și cu viteză redusă. Conform Codului Rutier, șoferul este obligat să stăpânească autovehiculul și să adapteze viteza la condițiile de drum, pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea pe polei. Așadar, testul frânării ușoare sau a ușoarei apăsări a frânei este singura metodă acceptată și recomandată din punct de vedere legal și practic, pentru depistarea poleiului fără riscuri. Alte metode, ca ieșirea cu roțile pe acostament sau bruscarea comenzilor, sunt periculoase și interzise de lege. Reține: orice test se face numai atunci când ești sigur că nu pui în pericol siguranța traficului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%

A veţi circula cu prudenţă până la prima intersecţie;
B veţi circula cu maximum 30 km/h pe sectorul de drum denivelat;
C veţi circula cu minimum 30 km/h.
Explicație:
Drumul pavat cu piatră cubică are o aderență mai scăzută decât asfaltul, în special dacă este umed, ceea ce înseamnă că distanța de frânare crește și poți pierde mai ușor controlul mașinii la viteze mari sau la manevre bruște. Indicatorul de limitare a vitezei la 30 km/h nu este opțional, ci trebuie respectat cu strictețe, deoarece zona este cel mai probabil una rezidențială sau cu risc ridicat de accidente, mai ales că în imagine se vede și un indicator de denivelare, care poate însemna o trecere pentru pietoni sau un limitator de viteză. Prezența mașinilor parcate pe partea stângă reduce lățimea efectivă a drumului, așa că trebuie să fii și mai atent la spațiul lateral, mai ales când din sens opus poate veni alt vehicul. În zonele cu vizibilitate redusă, pe străzile înguste sau acolo unde pot apărea pietoni printre mașini parcate, legislația rutieră impune nu doar respectarea limitei de viteză, ci și adaptarea suplimentară a vitezei la situația concretă. Așadar, din punct de vedere legal și practic, ești obligat să respecți limita de viteză de 30 km/h indicată, să îți sporești atenția la pietoni și la eventualele obstacole, să păstrezi distanța față de vehiculele parcate și să fii gata să oprești imediat. Acest mod de a conduce previne accidentele, protejează participanții vulnerabili la trafic și te ajută să nu încalci normele rutiere.
Drumul pavat cu piatră cubică are o aderență mai scăzută decât asfaltul, în special dacă este umed, ceea ce înseamnă că distanța de frânare crește și poți pierde mai ușor controlul mașinii la viteze mari sau la manevre bruște. Indicatorul de limitare a vitezei la 30 km/h nu este opțional, ci trebuie respectat cu strictețe, deoarece zona este cel mai probabil una rezidențială sau cu risc ridicat de accidente, mai ales că în imagine se vede și un indicator de denivelare, care poate însemna o trecere pentru pietoni sau un limitator de viteză. Prezența mașinilor parcate pe partea stângă reduce lățimea efectivă a drumului, așa că trebuie să fii și mai atent la spațiul lateral, mai ales când din sens opus poate veni alt vehicul. În zonele cu vizibilitate redusă, pe străzile înguste sau acolo unde pot apărea pietoni printre mașini parcate, legislația rutieră impune nu doar respectarea limitei de viteză, ci și adaptarea suplimentară a vitezei la situația concretă. Așadar, din punct de vedere legal și practic, ești obligat să respecți limita de viteză de 30 km/h indicată, să îți sporești atenția la pietoni și la eventualele obstacole, să păstrezi distanța față de vehiculele parcate și să fii gata să oprești imediat. Acest mod de a conduce previne accidentele, protejează participanții vulnerabili la trafic și te ajută să nu încalci normele rutiere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%

A cedaţi trecerea autovehiculului alb;
B acceleraţi, pentru a nu vă intersecta cu autovehiculul alb;
C executaţi manevra cu luminile de avarie aprinse.
Explicație:
Când vrei să virezi la stânga într-o intersecție și din sens opus se apropie un alt autovehicul, trebuie să îi acorzi prioritate, indiferent de culoarea sau tipul vehiculului. Regula de prioritate la schimbarea direcției de mers la stânga spune că trebuie să lași să treacă vehiculele care vin din față, dacă acestea circulă drept înainte sau virează la dreapta. Nu ai voie să accelerezi pentru a nu te intersecta cu ele și nici nu este nevoie să folosești luminile de avarie. Singura obligație legală este să cedezi trecerea mașinii albe care vine din sens opus și să efectuezi virajul doar după ce te-ai asigurat că drumul este liber.
Când vrei să virezi la stânga într-o intersecție și din sens opus se apropie un alt autovehicul, trebuie să îi acorzi prioritate, indiferent de culoarea sau tipul vehiculului. Regula de prioritate la schimbarea direcției de mers la stânga spune că trebuie să lași să treacă vehiculele care vin din față, dacă acestea circulă drept înainte sau virează la dreapta. Nu ai voie să accelerezi pentru a nu te intersecta cu ele și nici nu este nevoie să folosești luminile de avarie. Singura obligație legală este să cedezi trecerea mașinii albe care vine din sens opus și să efectuezi virajul doar după ce te-ai asigurat că drumul este liber.
OUG - Articolul 59
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A cu luminile farurilor;
B prin folosirea luminii de drum sau a claxonului;
C cu luminile indicatoare de direcţie.
Explicație:
Conform Codului Rutier, intenția de a depăși trebuie semnalizată în mod clar și previzibil, folosind luminile indicatoare de direcție. Acest lucru este obligatoriu atât ziua, cât și noaptea, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu. Pe timp de noapte, pe un drum neiluminat dintr-o localitate, nu este permis să semnalizezi depășirea prin alternarea luminilor farurilor sau prin folosirea claxonului, deoarece aceste metode pot deruta sau deranja ceilalți participanți la trafic și nu oferă o indicație clară asupra intenției tale. Luminile indicatoare de direcție, adică semnalizatoarele, sunt singurul mijloc recunoscut legal și universal pentru a arăta celorlalți că urmează să efectuezi o depășire. Astfel, semnalizarea corectă cu semnalizatorul din timp îi avertizează pe ceilalți șoferi din apropiere despre manevra pe care vrei să o faci, ceea ce ajută la evitarea conflictelor sau a accidentelor. Este important să folosești această semnalizare în orice situație, inclusiv pe timp de noapte și pe drumuri neiluminate, pentru că doar așa se asigură siguranța traficului și respectarea legii.
Conform Codului Rutier, intenția de a depăși trebuie semnalizată în mod clar și previzibil, folosind luminile indicatoare de direcție. Acest lucru este obligatoriu atât ziua, cât și noaptea, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu. Pe timp de noapte, pe un drum neiluminat dintr-o localitate, nu este permis să semnalizezi depășirea prin alternarea luminilor farurilor sau prin folosirea claxonului, deoarece aceste metode pot deruta sau deranja ceilalți participanți la trafic și nu oferă o indicație clară asupra intenției tale. Luminile indicatoare de direcție, adică semnalizatoarele, sunt singurul mijloc recunoscut legal și universal pentru a arăta celorlalți că urmează să efectuezi o depășire. Astfel, semnalizarea corectă cu semnalizatorul din timp îi avertizează pe ceilalți șoferi din apropiere despre manevra pe care vrei să o faci, ceea ce ajută la evitarea conflictelor sau a accidentelor. Este important să folosești această semnalizare în orice situație, inclusiv pe timp de noapte și pe drumuri neiluminate, pentru că doar așa se asigură siguranța traficului și respectarea legii.
Pentru varianta A
Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
Pentru varianta B
Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
Regulament - Articolul 113
(1) Mijloacele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durata de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să îi determine pe aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
14. să folosească în mod abuziv mijloacele de avertizare sonoră;
Pentru varianta C
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) ...
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
Pentru varianta B
Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
Regulament - Articolul 113
(1) Mijloacele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durata de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să îi determine pe aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
14. să folosească în mod abuziv mijloacele de avertizare sonoră;
Pentru varianta C
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) ...
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A motocicleta;
B autoturismul roşu;
C autoturismul verde.
Explicație:
În intersecțiile fără semafoare sau polițist, prioritatea se stabilește pe baza indicatoarelor sau a regulilor generale. Dacă toți au indicator „Cedează trecerea”, se aplică regula priorității de dreapta: fiecare vehicul trebuie să lase liber drumul pentru vehiculul care vine din dreapta sa. În situația din imagine, autoturismul roșu are pe dreapta motocicleta, deci trebuie să-i dea prioritate, iar motocicleta trebuie să dea prioritate autoturismului verde. Astfel, autoturismul roșu va trece ultimul, după ce au trecut motocicleta și autoturismul verde, respectând regula priorității de dreapta.
În intersecțiile fără semafoare sau polițist, prioritatea se stabilește pe baza indicatoarelor sau a regulilor generale. Dacă toți au indicator „Cedează trecerea”, se aplică regula priorității de dreapta: fiecare vehicul trebuie să lase liber drumul pentru vehiculul care vine din dreapta sa. În situația din imagine, autoturismul roșu are pe dreapta motocicleta, deci trebuie să-i dea prioritate, iar motocicleta trebuie să dea prioritate autoturismului verde. Astfel, autoturismul roșu va trece ultimul, după ce au trecut motocicleta și autoturismul verde, respectând regula priorității de dreapta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
53%