A autovehiculele mai vechi de 10 ani;
B autovehiculele cu sistemele de frânare şi de direcţie grav avariate;
C autovehiculele cu inscripţia „ŞCOALĂ”.
Explicație:
Inspecția tehnică periodică, sau ITP-ul, este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice. Aceasta are scopul de a verifica dacă mașina respectă normele de siguranță și de mediu. În mod normal, fiecare autovehicul are o dată când trebuie să revină la ITP, dar sunt situații în care se impune efectuarea ITP-ului înainte de acest termen. Conform legislației rutiere în vigoare, dacă un autovehicul a fost implicat într-un accident rutier grav, care a afectat elemente importante de siguranță, precum direcția, frânele sau structura de rezistență, mașina va trebui să refacă inspecția tehnică, chiar dacă nu a sosit încă data normală. Scopul este să ne asigurăm că autovehiculul este din nou sigur pentru circulație. De asemenea, dacă organul de control constată neconformități tehnice grave la un autovehicul în timpul unui control pe drum, acesta poate solicita refacerea ITP-ului înainte de scadență. Astfel, refacerea ITP-ului înainte de termen este obligatorie pentru vehiculele care au suferit modificări sau avarii grave ce pot afecta siguranța rutieră. Acest lucru este prevăzut tocmai pentru a proteja toți participanții la trafic. Rezultatul: dacă autovehiculul a trecut printr-un eveniment ce ar fi putut afecta starea tehnică, nu așteptăm expirarea ITP-ului, ci mergem rapid la re-verificare.
Inspecția tehnică periodică, sau ITP-ul, este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice. Aceasta are scopul de a verifica dacă mașina respectă normele de siguranță și de mediu. În mod normal, fiecare autovehicul are o dată când trebuie să revină la ITP, dar sunt situații în care se impune efectuarea ITP-ului înainte de acest termen. Conform legislației rutiere în vigoare, dacă un autovehicul a fost implicat într-un accident rutier grav, care a afectat elemente importante de siguranță, precum direcția, frânele sau structura de rezistență, mașina va trebui să refacă inspecția tehnică, chiar dacă nu a sosit încă data normală. Scopul este să ne asigurăm că autovehiculul este din nou sigur pentru circulație. De asemenea, dacă organul de control constată neconformități tehnice grave la un autovehicul în timpul unui control pe drum, acesta poate solicita refacerea ITP-ului înainte de scadență. Astfel, refacerea ITP-ului înainte de termen este obligatorie pentru vehiculele care au suferit modificări sau avarii grave ce pot afecta siguranța rutieră. Acest lucru este prevăzut tocmai pentru a proteja toți participanții la trafic. Rezultatul: dacă autovehiculul a trecut printr-un eveniment ce ar fi putut afecta starea tehnică, nu așteptăm expirarea ITP-ului, ci mergem rapid la re-verificare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A dispozitivele cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării reprezentată de lumina albă intermitentă;
B semnalele luminoase intermitente de culoare albă;
C dispozitivele optice cu lumini alternative roşii şi albe.
Explicație:
La trecerea la nivel cu calea ferată care este dotată cu instalații de semnalizare automată, dar nu are bariere, este esențial să acorzi atenție semnalelor luminoase și sonore. În România, Codul Rutier stabilește clar că oprirea pentru interzicerea trecerii nu se face prin bariere, ci prin semnalele date de instalația automată: lumina roșie intermitentă sau două lumini roșii alternativ intermitente, împreună cu semnalul sonor, indică faptul că trenul se apropie și este absolut interzis să treci! Doar după ce aceste semnale încetează, poți traversa în siguranță. Practic, lipsa barierei înseamnă că tu, ca șofer, trebuie să fii atent la semafoarele și soneriile speciale: dacă semnalizează oprirea, te oprești fără excepție. Aceste sisteme sunt proiectate tocmai pentru a preveni accidentele grave, mai ales că trenul are nevoie de distanță lungă să oprească. Ține minte: la o trecere fără bariere, dar cu semnale automate, decizia de a trece sau nu se bazează strict pe semnalele acestora!
La trecerea la nivel cu calea ferată care este dotată cu instalații de semnalizare automată, dar nu are bariere, este esențial să acorzi atenție semnalelor luminoase și sonore. În România, Codul Rutier stabilește clar că oprirea pentru interzicerea trecerii nu se face prin bariere, ci prin semnalele date de instalația automată: lumina roșie intermitentă sau două lumini roșii alternativ intermitente, împreună cu semnalul sonor, indică faptul că trenul se apropie și este absolut interzis să treci! Doar după ce aceste semnale încetează, poți traversa în siguranță. Practic, lipsa barierei înseamnă că tu, ca șofer, trebuie să fii atent la semafoarele și soneriile speciale: dacă semnalizează oprirea, te oprești fără excepție. Aceste sisteme sunt proiectate tocmai pentru a preveni accidentele grave, mai ales că trenul are nevoie de distanță lungă să oprească. Ține minte: la o trecere fără bariere, dar cu semnale automate, decizia de a trece sau nu se bazează strict pe semnalele acestora!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A prin ridicare;
B prin tragere;
C prin împingere.
Explicație:
Atunci când ai de-a face cu persoane rănite în urma unui accident rutier, este foarte important să nu le scoți din autovehicul decât dacă există un pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie. Motivul este simplu: mișcările greșite pot agrava leziunile interne, fracturile sau pot provoca leziuni la nivelul coloanei vertebrale, care nu sunt vizibile imediat. Legea prevede că trebuie solicitată intervenția serviciilor specializate de urgență, care știu exact cum să acorde primul ajutor și să transporte victimele în siguranță. Acționăm doar dacă suntem instruiți în acordarea primului ajutor și numai dacă nu există altă soluție pentru a salva viața rănitului. Astfel, reținem că, pentru protecția vieții și sănătății victimei, persoanele rănite nu se scot din autovehicul decât în situații de pericol major, conform Codului Rutier și principiilor de acordare a primului ajutor. Dacă vom fi nevoiți totuși să scoatem o victimă, acest lucru se va face prin ridicare.
Atunci când ai de-a face cu persoane rănite în urma unui accident rutier, este foarte important să nu le scoți din autovehicul decât dacă există un pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie. Motivul este simplu: mișcările greșite pot agrava leziunile interne, fracturile sau pot provoca leziuni la nivelul coloanei vertebrale, care nu sunt vizibile imediat. Legea prevede că trebuie solicitată intervenția serviciilor specializate de urgență, care știu exact cum să acorde primul ajutor și să transporte victimele în siguranță. Acționăm doar dacă suntem instruiți în acordarea primului ajutor și numai dacă nu există altă soluție pentru a salva viața rănitului. Astfel, reținem că, pentru protecția vieții și sănătății victimei, persoanele rănite nu se scot din autovehicul decât în situații de pericol major, conform Codului Rutier și principiilor de acordare a primului ajutor. Dacă vom fi nevoiți totuși să scoatem o victimă, acest lucru se va face prin ridicare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A să vă deplasaţi cu atenţie pe sectorul de drum îngustat;
B să acordaţi prioritate numai autocamioanelor şi autobuzelor care circulă din sens opus;
C să acordaţi prioritate vehiculelor care circulă din sens opus.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalează o restricție de circulație pentru anumite vehicule, pe un sector de drum îngustat. Panoul adițional arată că restricția se aplică doar pentru autocamioane și autobuze, care trebuie să circule cu atenție și să acorde prioritate dacă întâlnesc vehicule similare din sens opus. Pentru autoturisme, nu există obligația de a acorda prioritate la întâlnirea cu alte autovehicule, dar este obligatoriu să te deplasezi cu atenție pe sectorul de drum îngustat, pentru a evita orice incident sau conflict în trafic. Scopul acestui indicator este să avertizeze șoferii că urmează o zonă cu circulație dificilă, unde vizibilitatea și spațiul de manevră pot fi reduse.
Indicatorul din imagine semnalează o restricție de circulație pentru anumite vehicule, pe un sector de drum îngustat. Panoul adițional arată că restricția se aplică doar pentru autocamioane și autobuze, care trebuie să circule cu atenție și să acorde prioritate dacă întâlnesc vehicule similare din sens opus. Pentru autoturisme, nu există obligația de a acorda prioritate la întâlnirea cu alte autovehicule, dar este obligatoriu să te deplasezi cu atenție pe sectorul de drum îngustat, pentru a evita orice incident sau conflict în trafic. Scopul acestui indicator este să avertizeze șoferii că urmează o zonă cu circulație dificilă, unde vizibilitatea și spațiul de manevră pot fi reduse.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
A respectaţi semnificaţia indicatorului rutier;
B respectaţi semnificaţia culorii semaforului;
C circulaţi cu atenţie şi acordaţi prioritate de trecere vehiculelor de pe drumul transversal.
Explicație:
Când semaforul funcționează și arată culoarea verde, poți traversa intersecția fără să mai oprești la indicatorul „Oprire”, chiar dacă acesta este prezent. Codul Rutier prevede clar că semafoarele au prioritate față de indicatoarele rutiere atunci când sunt în funcțiune. Nu ești obligat să oprești la STOP, ci trebuie să respecți semaforul și să circuli cu atenție, având grijă la ceilalți participanți la trafic. Obligația de oprire se aplică la indicator doar dacă semaforul nu funcționează.
Când semaforul funcționează și arată culoarea verde, poți traversa intersecția fără să mai oprești la indicatorul „Oprire”, chiar dacă acesta este prezent. Codul Rutier prevede clar că semafoarele au prioritate față de indicatoarele rutiere atunci când sunt în funcțiune. Nu ești obligat să oprești la STOP, ci trebuie să respecți semaforul și să circuli cu atenție, având grijă la ceilalți participanți la trafic. Obligația de oprire se aplică la indicator doar dacă semaforul nu funcționează.
OUG - Articolul 31
Participanţii la trafic trebuie să respecte regulile de circulaţie, semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier, precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
a) semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier;
b) semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore ale autovehiculelor, prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
c) semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfăşurare a circulaţiei;
d) semnalele luminoase sau sonore;
e) indicatoarele;
f) marcajele;
g) regulile de circulaţie.
Participanţii la trafic trebuie să respecte regulile de circulaţie, semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier, precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
a) semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier;
b) semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore ale autovehiculelor, prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
c) semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfăşurare a circulaţiei;
d) semnalele luminoase sau sonore;
e) indicatoarele;
f) marcajele;
g) regulile de circulaţie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%

A trebuie să permiteţi trecerea autocamionului;
B aveţi voie să viraţi înaintea autocamionului;
C trebuie să permiteţi numai trecerea autoturismului.
Explicație:
Indicatorul de drum cu prioritate arată că doar autocamionul are prioritate în intersecție, deoarece circulă pe drumul prioritar. Tu te afli pe același drum prioritar și urmează să efectuezi un viraj la stânga pe un drum secundar, iar autoturismul care vine din față vine tot de pe un drum secundar. Conform regulilor, la ieșirea de pe drumul cu prioritate trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă din sens opus. Prin urmare, trebuie să lași să treacă autocamionul înainte de a vira, abia după ce drumul este liber poți efectua manevra. Autoturismul din față se află pe drumul secundar, deci nu are prioritate față de autocamion și nici față de tine.
Indicatorul de drum cu prioritate arată că doar autocamionul are prioritate în intersecție, deoarece circulă pe drumul prioritar. Tu te afli pe același drum prioritar și urmează să efectuezi un viraj la stânga pe un drum secundar, iar autoturismul care vine din față vine tot de pe un drum secundar. Conform regulilor, la ieșirea de pe drumul cu prioritate trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă din sens opus. Prin urmare, trebuie să lași să treacă autocamionul înainte de a vira, abia după ce drumul este liber poți efectua manevra. Autoturismul din față se află pe drumul secundar, deci nu are prioritate față de autocamion și nici față de tine.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A autoturismul, autocamionul, motocicleta;
B autoturismul, motocicleta, autocamionul;
C autocamionul, autoturismul, motocicleta.
Explicație:
În această situație, regulile de prioritate sunt foarte precise. Semnul de „cedează trecerea” este decisiv: el obligă motocicleta să aștepte până când circulația pe drumul cu prioritate, adică a camionului și a mașinii, s-a desfășurat în siguranță. Camionul are semnul de „drum cu prioritate” și vine din dreapta, semnalizând stânga, așadar el trece primul pentru că nicio regulă nu-l obligă să oprească sau să cedeze. Mașina se află tot pe drumul cu prioritate, dar virează la stânga, așa că trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă din sens opus, adică mai ales camionului, conform Codului Rutier articolului referitor la virajul la stânga. Abia după ce camionul trece, mașina își poate efectua virajul, deoarece nu mai vine nimeni din sens opus. Motocicleta, fiind pe un drum fără prioritate, are obligația de a ceda trecerea ambelor vehicule care circulă pe drumul cu prioritate. Este esențial să observi și să respecți cu strictețe semnele de circulație, pentru că nerespectarea lor poate duce la accidente sau sancțiuni. Îți recomand să-ți formezi reflexul de a te uita după indicatoare de fiecare dată când intri într-o intersecție și să nu te grăbești niciodată acolo unde ar putea apărea neclarități legate de prioritate.
În această situație, regulile de prioritate sunt foarte precise. Semnul de „cedează trecerea” este decisiv: el obligă motocicleta să aștepte până când circulația pe drumul cu prioritate, adică a camionului și a mașinii, s-a desfășurat în siguranță. Camionul are semnul de „drum cu prioritate” și vine din dreapta, semnalizând stânga, așadar el trece primul pentru că nicio regulă nu-l obligă să oprească sau să cedeze. Mașina se află tot pe drumul cu prioritate, dar virează la stânga, așa că trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă din sens opus, adică mai ales camionului, conform Codului Rutier articolului referitor la virajul la stânga. Abia după ce camionul trece, mașina își poate efectua virajul, deoarece nu mai vine nimeni din sens opus. Motocicleta, fiind pe un drum fără prioritate, are obligația de a ceda trecerea ambelor vehicule care circulă pe drumul cu prioritate. Este esențial să observi și să respecți cu strictețe semnele de circulație, pentru că nerespectarea lor poate duce la accidente sau sancțiuni. Îți recomand să-ți formezi reflexul de a te uita după indicatoare de fiecare dată când intri într-o intersecție și să nu te grăbești niciodată acolo unde ar putea apărea neclarități legate de prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A conducătorii de vehicule fără experienţă în conducere;
B conducătorii de vehicule cu atestat profesional;
C pietonii, îndeosebi copiii şi persoanele în vârstă.
Explicație:
Cele mai vulnerabile persoane din trafic sunt pietonii. Din punct de vedere legal și practic, pietonii nu au nicio protecție în momentul producerii unui accident, spre deosebire de șoferi sau pasagerii din vehicule, care beneficiază de caroserie, centuri de siguranță și alte echipamente de protecție. Statistici recente arată că cele mai multe victime în accidentele rutiere sunt din rândul pietonilor, tocmai pentru că sunt expuși direct riscului de a fi răniți grav sau chiar mortal, mai ales atunci când traversează neregulamentar sau nu sunt observați la timp de șoferi. Codul Rutier impune reguli stricte pentru protecția pietonilor, obligând conducătorii auto să le acorde prioritate la trecerea de pietoni și să circule cu prudență în zonele intens circulate de aceștia. Astfel, este foarte important să reții că pietonii reprezintă categoria cu cel mai mare risc și trebuie să fii mereu atent la comportamentul lor în trafic.
Cele mai vulnerabile persoane din trafic sunt pietonii. Din punct de vedere legal și practic, pietonii nu au nicio protecție în momentul producerii unui accident, spre deosebire de șoferi sau pasagerii din vehicule, care beneficiază de caroserie, centuri de siguranță și alte echipamente de protecție. Statistici recente arată că cele mai multe victime în accidentele rutiere sunt din rândul pietonilor, tocmai pentru că sunt expuși direct riscului de a fi răniți grav sau chiar mortal, mai ales atunci când traversează neregulamentar sau nu sunt observați la timp de șoferi. Codul Rutier impune reguli stricte pentru protecția pietonilor, obligând conducătorii auto să le acorde prioritate la trecerea de pietoni și să circule cu prudență în zonele intens circulate de aceștia. Astfel, este foarte important să reții că pietonii reprezintă categoria cu cel mai mare risc și trebuie să fii mereu atent la comportamentul lor în trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A datele de stare civilă ale persoanei;
B poziţia în care a fost găsită victima;
C ora şi minutul aplicării garoului.
Explicație:
Atunci când aplicăm un garou unei persoane rănite, este esențial să nu uităm de biletul care trebuie atașat lângă garou. Acest bilet trebuie să conțină obligatoriu ora și minutul la care garoul a fost aplicat. Motivul este foarte practic, dar și legal: un garou limitează complet circulația sângelui către membrul respectiv, iar menținerea prea îndelungată a acestuia poate produce leziuni ireversibile sau chiar pierderea membrului. Prin înscrierea exactă a orei la care s-a pus garoul, personalul medical știe cât timp a trecut și poate decide rapid ce intervenții sunt necesare și cât de urgent trebuie să trateze victima. Această regulă este prevăzută în legislație pentru a crește șansele de supraviețuire și recuperare ale persoanei rănite, reducând riscul de complicații medicale cauzate de lipsa fluxului sanguin pe perioadă prea lungă. Reține așadar: notați clar ora și minutul – elemente vitale pentru viața și sănătatea victimei.
Atunci când aplicăm un garou unei persoane rănite, este esențial să nu uităm de biletul care trebuie atașat lângă garou. Acest bilet trebuie să conțină obligatoriu ora și minutul la care garoul a fost aplicat. Motivul este foarte practic, dar și legal: un garou limitează complet circulația sângelui către membrul respectiv, iar menținerea prea îndelungată a acestuia poate produce leziuni ireversibile sau chiar pierderea membrului. Prin înscrierea exactă a orei la care s-a pus garoul, personalul medical știe cât timp a trecut și poate decide rapid ce intervenții sunt necesare și cât de urgent trebuie să trateze victima. Această regulă este prevăzută în legislație pentru a crește șansele de supraviețuire și recuperare ale persoanei rănite, reducând riscul de complicații medicale cauzate de lipsa fluxului sanguin pe perioadă prea lungă. Reține așadar: notați clar ora și minutul – elemente vitale pentru viața și sănătatea victimei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A respectaţi semnificaţia culorii semaforului;
B respectaţi semnificaţia indicatorului rutier;
C respectaţi semnificaţia semaforului şi acordaţi prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe drumul prioritar.
Explicație:
Dacă te apropii de o intersecție unde semaforul funcționează și arată culoarea verde, iar în același timp este prezent și indicatorul „Cedează trecerea”, trebuie să respecți semnalul semaforului. Culoarea verde îți dă dreptul să traversezi intersecția fără să mai acorzi prioritate de trecere conform indicatorului. Regulamentul stabilește că, atunci când semaforul este în funcțiune, semnificația acestuia primează în fața indicatoarelor de prioritate. Prin urmare, poți pătrunde în intersecție fără oprire suplimentară, dar cu atenție la ceilalți participanți la trafic.
Dacă te apropii de o intersecție unde semaforul funcționează și arată culoarea verde, iar în același timp este prezent și indicatorul „Cedează trecerea”, trebuie să respecți semnalul semaforului. Culoarea verde îți dă dreptul să traversezi intersecția fără să mai acorzi prioritate de trecere conform indicatorului. Regulamentul stabilește că, atunci când semaforul este în funcțiune, semnificația acestuia primează în fața indicatoarelor de prioritate. Prin urmare, poți pătrunde în intersecție fără oprire suplimentară, dar cu atenție la ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A rândul din stânga;
B rândul din dreapta;
C oricare dintre rânduri.
Explicație:
La intersecțiile fără marcaje, legislația permite conducătorilor auto care intenționează să circule pe direcția înainte să ocupe oricare dintre rânduri. Nu există o regulă specifică ce impune ocuparea benzii din stânga sau din dreapta pentru mersul înainte, atâta timp cât lipsesc marcajele de ghidare. Este important să se circule cu prudență și să se respecte regula de prioritate și semnalele celorlalți participanți la trafic pentru a evita blocarea intersecției sau producerea de incidente.
La intersecțiile fără marcaje, legislația permite conducătorilor auto care intenționează să circule pe direcția înainte să ocupe oricare dintre rânduri. Nu există o regulă specifică ce impune ocuparea benzii din stânga sau din dreapta pentru mersul înainte, atâta timp cât lipsesc marcajele de ghidare. Este important să se circule cu prudență și să se respecte regula de prioritate și semnalele celorlalți participanți la trafic pentru a evita blocarea intersecției sau producerea de incidente.
Regulament - Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A să administraţi medicamente din trusa de prim ajutor;
B să imobilizaţi eventualele fracturi;
C să controlaţi respiraţia şi bătăile inimii.
Explicație:
În cazul unui accident rutier, dacă victima și-a pierdut cunoștința, cel mai important lucru este să îi controlezi respirația și bătăile inimii. Aceste funcții vitale trebuie verificate imediat pentru că de ele depinde viața victimei. Dacă respirația sau pulsul lipsesc, este nevoie de intervenție rapidă, cum ar fi manevrele de resuscitare, până la sosirea echipajelor medicale. Nu se administrează medicamente și nu se intervine asupra fracturilor decât după ce te-ai asigurat că victima respiră și are inimă funcțională, pentru că orice întârziere în acordarea primului ajutor vital poate duce la consecințe grave sau fatale. După ce ai verificat aceste funcții de bază, se pot aplica celelalte măsuri de prim ajutor, dar prioritar este mereu controlul semnelor vitale.
În cazul unui accident rutier, dacă victima și-a pierdut cunoștința, cel mai important lucru este să îi controlezi respirația și bătăile inimii. Aceste funcții vitale trebuie verificate imediat pentru că de ele depinde viața victimei. Dacă respirația sau pulsul lipsesc, este nevoie de intervenție rapidă, cum ar fi manevrele de resuscitare, până la sosirea echipajelor medicale. Nu se administrează medicamente și nu se intervine asupra fracturilor decât după ce te-ai asigurat că victima respiră și are inimă funcțională, pentru că orice întârziere în acordarea primului ajutor vital poate duce la consecințe grave sau fatale. După ce ai verificat aceste funcții de bază, se pot aplica celelalte măsuri de prim ajutor, dar prioritar este mereu controlul semnelor vitale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A pe partea stângă;
B pe partea dreaptă;
C pe ambele părţi.
Explicație:
Pe un drum cu sens unic, indiferent dacă există sau nu marcaje pe carosabil, depășirea se face de regulă pe partea stângă. Acest lucru este posibil deoarece toate vehiculele circulă în aceeași direcție, iar partea stângă este rezervată depășirilor. Nu mai există riscul de a întâlni trafic din sens opus, ceea ce face depășirea mai sigură pe stânga. Codul Rutier prevede clar faptul că pe drumurile cu sens unic, depășirea autoturismelor sau a autocamioanelor se realizează numai pe partea stângă. Chiar dacă nu sunt marcaje, regula direcției de mers și a priorității la depășire se aplică neschimbat. Partea dreaptă poate fi folosită pentru depășire doar în situații excepționale, ca atunci când vehiculul din față semnalizează și se angajează la stânga, dar acest caz nu se aplică la întrebarea de față. Ține minte: pe drumurile cu sens unic, fără marcaje, depășirea autoturismelor și a camioanelor se efectuează strict pe partea stângă, fiind varianta legală și cea mai sigură.
Pe un drum cu sens unic, indiferent dacă există sau nu marcaje pe carosabil, depășirea se face de regulă pe partea stângă. Acest lucru este posibil deoarece toate vehiculele circulă în aceeași direcție, iar partea stângă este rezervată depășirilor. Nu mai există riscul de a întâlni trafic din sens opus, ceea ce face depășirea mai sigură pe stânga. Codul Rutier prevede clar faptul că pe drumurile cu sens unic, depășirea autoturismelor sau a autocamioanelor se realizează numai pe partea stângă. Chiar dacă nu sunt marcaje, regula direcției de mers și a priorității la depășire se aplică neschimbat. Partea dreaptă poate fi folosită pentru depășire doar în situații excepționale, ca atunci când vehiculul din față semnalizează și se angajează la stânga, dar acest caz nu se aplică la întrebarea de față. Ține minte: pe drumurile cu sens unic, fără marcaje, depășirea autoturismelor și a camioanelor se efectuează strict pe partea stângă, fiind varianta legală și cea mai sigură.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%

A 4, 3, 1, 2;
B 4, 3, 2, 1;
C 3, 4, 1, 2.
Explicație:
Autocamionul albastru virează la dreapta și se află pe drumul cu prioritate, deci va trece primul. Autoturismul verde vine din sens opus tot pe drumul cu prioritate și virează la stânga, dar trebuie să acorde prioritate autocamionului care virează la dreapta, de aceea trece al doilea. După ce ambele vehicule de pe drumul prioritar au părăsit intersecția, urmează vehiculele cu indicator STOP. Dintre acestea, autobuzul portocaliu merge înainte, iar autoturismul roșu virează la stânga. Conform legislației, autobuzul portocaliu nu își schimbă direcția de mers deci va trece primul. Ultimul care va trece prin intersecție va fi autoturismul roșu.
Autocamionul albastru virează la dreapta și se află pe drumul cu prioritate, deci va trece primul. Autoturismul verde vine din sens opus tot pe drumul cu prioritate și virează la stânga, dar trebuie să acorde prioritate autocamionului care virează la dreapta, de aceea trece al doilea. După ce ambele vehicule de pe drumul prioritar au părăsit intersecția, urmează vehiculele cu indicator STOP. Dintre acestea, autobuzul portocaliu merge înainte, iar autoturismul roșu virează la stânga. Conform legislației, autobuzul portocaliu nu își schimbă direcția de mers deci va trece primul. Ultimul care va trece prin intersecție va fi autoturismul roșu.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%

A nu, deoarece treceţi de axul drumului;
B da, manevra este regulamentară;
C nu, deoarece marcajul orizontal interzice manevra.
Explicație:
În această situație, vedem un drum cu două benzi pe sens, separate de linii discontinue, ceea ce legal permite atât schimbarea benzii, cât și depășirea. Autoturismul roșu, aflat în spatele camionului, semnalizează intenția de virare spre stânga, ceea ce indică fie o intenție de a schimba banda, fie de a depăși. Conform Codului Rutier din România, depășirea pe drumuri cu două sau mai multe benzi pe sens este permisă, cu condiția să nu fie interzisă de semne sau marcaje speciale și doar dacă manevra nu pune în pericol sau încurcă ceilalți participanți la trafic. Liniile discontinue nu interzic depășirea sau schimbarea benzii, iar semnalizarea este obligatorie înainte de schimbarea direcției sau a benzii, pentru a-i atenționa pe ceilalți șoferi. Te asiguri înainte de depășire privind în oglinzile retrovizoare și laterale pentru a verifica dacă banda din stânga este liberă și dacă un alt vehicul nu încearcă, la rândul lui, să depășească sau să schimbe banda. Respectarea distanței față de vehiculul depășit și executarea manevrei într-un interval scurt de timp, fără a incomoda traficul de pe banda pe care te muți, completează condițiile de siguranță prevăzute de lege. În concluzie, în această situație, depășirea este permisă, atâta timp cât se semnalizează corespunzător și se face asigurarea, iar manevra nu este interzisă prin alte semne de circulație sau marcaje. Este esențial să acorzi prioritate vehiculelor care circulă deja pe banda pe care vrei să te muți și să fii convins că ai spațiu și timp suficient pentru a executa manevra în siguranță, fără a genera pericol sau confuzie pentru ceilalți participanți la trafic.
În această situație, vedem un drum cu două benzi pe sens, separate de linii discontinue, ceea ce legal permite atât schimbarea benzii, cât și depășirea. Autoturismul roșu, aflat în spatele camionului, semnalizează intenția de virare spre stânga, ceea ce indică fie o intenție de a schimba banda, fie de a depăși. Conform Codului Rutier din România, depășirea pe drumuri cu două sau mai multe benzi pe sens este permisă, cu condiția să nu fie interzisă de semne sau marcaje speciale și doar dacă manevra nu pune în pericol sau încurcă ceilalți participanți la trafic. Liniile discontinue nu interzic depășirea sau schimbarea benzii, iar semnalizarea este obligatorie înainte de schimbarea direcției sau a benzii, pentru a-i atenționa pe ceilalți șoferi. Te asiguri înainte de depășire privind în oglinzile retrovizoare și laterale pentru a verifica dacă banda din stânga este liberă și dacă un alt vehicul nu încearcă, la rândul lui, să depășească sau să schimbe banda. Respectarea distanței față de vehiculul depășit și executarea manevrei într-un interval scurt de timp, fără a incomoda traficul de pe banda pe care te muți, completează condițiile de siguranță prevăzute de lege. În concluzie, în această situație, depășirea este permisă, atâta timp cât se semnalizează corespunzător și se face asigurarea, iar manevra nu este interzisă prin alte semne de circulație sau marcaje. Este esențial să acorzi prioritate vehiculelor care circulă deja pe banda pe care vrei să te muți și să fii convins că ai spațiu și timp suficient pentru a executa manevra în siguranță, fără a genera pericol sau confuzie pentru ceilalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 77
(2) Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă simplă sau dublă interzice încălcarea acestuia.
Regulament - Articolul 78
Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinuă simplă sau dublă permite trecerea peste acesta, dacă manevra sau reglementările instituite impun acest lucru.
Regulament - Articolul 79
(3) În cazul marcajului longitudinal format dintr-o linie continuă şi una discontinuă alăturate, conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnificaţia liniei celei mai apropiate în sensul de mers.
(2) Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă simplă sau dublă interzice încălcarea acestuia.
Regulament - Articolul 78
Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinuă simplă sau dublă permite trecerea peste acesta, dacă manevra sau reglementările instituite impun acest lucru.
Regulament - Articolul 79
(3) În cazul marcajului longitudinal format dintr-o linie continuă şi una discontinuă alăturate, conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnificaţia liniei celei mai apropiate în sensul de mers.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%

A tramvaiul 1, tramvaiul 2, autoturismul;
B autoturismul, tramvaiul 1, tramvaiul 2;
C tramvaiul 1, autoturismul, tramvaiul 2.
Explicație:
În această intersecție, cu semafoarele nefuncționale, circulația se face respectând indicatoarele de prioritate. Autoturismul și tramvaiul 1 sunt pe drumul principal, iar tramvaiul 2 are indicator „Cedează trecerea” și trebuie să lase să treacă toate vehiculele de pe drumul prioritar. Între autoturism și tramvaiul 1, prioritate are autoturismul, deoarece își menține direcția de mers, iar tramvaiul 1 schimbă direcția la stânga și trebuie să cedeze trecerea autoturismului care circulă pe același drum prioritar. După autoturism va trece tramvaiul 1, iar la final tramvaiul 2, după eliberarea drumului cu prioritate. Ordinea corectă de trecere este: autoturismul, tramvaiul 1, tramvaiul 2.
În această intersecție, cu semafoarele nefuncționale, circulația se face respectând indicatoarele de prioritate. Autoturismul și tramvaiul 1 sunt pe drumul principal, iar tramvaiul 2 are indicator „Cedează trecerea” și trebuie să lase să treacă toate vehiculele de pe drumul prioritar. Între autoturism și tramvaiul 1, prioritate are autoturismul, deoarece își menține direcția de mers, iar tramvaiul 1 schimbă direcția la stânga și trebuie să cedeze trecerea autoturismului care circulă pe același drum prioritar. După autoturism va trece tramvaiul 1, iar la final tramvaiul 2, după eliberarea drumului cu prioritate. Ordinea corectă de trecere este: autoturismul, tramvaiul 1, tramvaiul 2.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 59
(1) În intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabileşte o altă regulă de circulaţie.
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulamentul Rutier
Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Articolul 59
(1) În intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabileşte o altă regulă de circulaţie.
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
Regulamentul Rutier
Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A să opriţi în dreptul ultimei uşi;
B să opriţi în spatele acestuia şi să vă reluaţi deplasarea numai după ce uşile tramvaiului au fost închise;
C să opriţi la o distanţă de 25 m de tramvai.
Explicație:
Când te apropii cu mașina de un tramvai oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni, legea spune clar că trebuie să oprești autovehiculul în spatele tramvaiului. Motivul este siguranța călătorilor: aceștia sunt nevoiți să coboare direct pe carosabil și trebuie să traverseze banda pe care circuli. Nu ai voie să depășești tramvaiul în această situație, deoarece ai putea pune în pericol viețile pietonilor care traversează din fața tramvaiului. Aștepți până când închid ușile, toți pasagerii termină de traversat și tramvaiul începe să se pună în mișcare, abia apoi poți continua deplasarea. Astfel respecți regulile de circulație și ajuți la protejarea pietonilor.
Când te apropii cu mașina de un tramvai oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni, legea spune clar că trebuie să oprești autovehiculul în spatele tramvaiului. Motivul este siguranța călătorilor: aceștia sunt nevoiți să coboare direct pe carosabil și trebuie să traverseze banda pe care circuli. Nu ai voie să depășești tramvaiul în această situație, deoarece ai putea pune în pericol viețile pietonilor care traversează din fața tramvaiului. Aștepți până când închid ușile, toți pasagerii termină de traversat și tramvaiul începe să se pună în mișcare, abia apoi poți continua deplasarea. Astfel respecți regulile de circulație și ajuți la protejarea pietonilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A în timpul orelor de pregătire a cursanţilor;
B în permanenţă, când se află în autovehiculele cu inscripţia „ŞCOALA”;
C legal, nu este prevăzut.
Explicație:
Instructorii auto sunt scutiți de obligația de a purta centura de siguranță doar atunci când se află în timpul desfășurării probelor practice de conducere alături de cursanți. Acest lucru este prevăzut în Codul Rutier, deoarece instructorul trebuie să poată interveni rapid în caz de pericol sau să preia comenzile autoturismului dacă elevul greșește. Prin urmare, în timpul lecțiilor practice, instructorul stă într-o poziție de supraveghere permanentă, iar neutilizarea centurii îi permite să acționeze rapid și eficient, asigurând astfel protecția tuturor ocupanților vehiculului. În orice altă situație, atunci când instructorul conduce singur sau este pasager în afara orelor de instruire, are obligația de a purta centura de siguranță la fel ca orice alt participant la trafic. Retine: scutirea se aplică numai în timpul instruirii practice, pentru a spori siguranța procesului de învățare.
Instructorii auto sunt scutiți de obligația de a purta centura de siguranță doar atunci când se află în timpul desfășurării probelor practice de conducere alături de cursanți. Acest lucru este prevăzut în Codul Rutier, deoarece instructorul trebuie să poată interveni rapid în caz de pericol sau să preia comenzile autoturismului dacă elevul greșește. Prin urmare, în timpul lecțiilor practice, instructorul stă într-o poziție de supraveghere permanentă, iar neutilizarea centurii îi permite să acționeze rapid și eficient, asigurând astfel protecția tuturor ocupanților vehiculului. În orice altă situație, atunci când instructorul conduce singur sau este pasager în afara orelor de instruire, are obligația de a purta centura de siguranță la fel ca orice alt participant la trafic. Retine: scutirea se aplică numai în timpul instruirii practice, pentru a spori siguranța procesului de învățare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A prin reglarea periodică a fasciculului luminos;
B păstrând curate permanent farurile;
C folosind numai lumina de drum.
Explicație:
Pentru ca farurile să ofere vizibilitate optimă atunci când afară plouă, ninge sau este ceață, este esențial să fie menținute curate. Pe timp de vreme rea, pe suprafața farurilor se pot depune noroi, apă, gheață sau alte impurități care reduc intensitatea luminii proiectate pe șosea. Conform Codului Rutier, șoferul are obligația de a asigura funcționarea corectă a sistemului de iluminare a vehiculului, iar o parte din această obligație presupune să curețe farurile ori de câte ori este nevoie, mai ales înainte de a porni la drum sau în timpul opririlor. În acest fel, se asigură faptul că ceilalți participanți la trafic pot vedea mașina, iar tu, ca șofer, vei avea o vizibilitate mai bună pe carosabil. Ignorarea curățării farurilor poate duce la încălcarea normelor legale și crește riscul de accidente din cauza vizibilității scăzute. De aceea, curățarea farurilor în condiții meteo nefavorabile este atât o recomandare practică, cât și o obligație legală.
Pentru ca farurile să ofere vizibilitate optimă atunci când afară plouă, ninge sau este ceață, este esențial să fie menținute curate. Pe timp de vreme rea, pe suprafața farurilor se pot depune noroi, apă, gheață sau alte impurități care reduc intensitatea luminii proiectate pe șosea. Conform Codului Rutier, șoferul are obligația de a asigura funcționarea corectă a sistemului de iluminare a vehiculului, iar o parte din această obligație presupune să curețe farurile ori de câte ori este nevoie, mai ales înainte de a porni la drum sau în timpul opririlor. În acest fel, se asigură faptul că ceilalți participanți la trafic pot vedea mașina, iar tu, ca șofer, vei avea o vizibilitate mai bună pe carosabil. Ignorarea curățării farurilor poate duce la încălcarea normelor legale și crește riscul de accidente din cauza vizibilității scăzute. De aceea, curățarea farurilor în condiții meteo nefavorabile este atât o recomandare practică, cât și o obligație legală.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A la trecerile pentru pietoni;
B în intersecţiile nedirijate;
C ori de câte ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat.
Explicație:
În localități, folosirea claxonului este în general interzisă, tocmai pentru a nu deranja locatarii și pentru a menține liniștea publică. Totuși, există o excepție importantă prevăzută de Codul Rutier: dacă există un pericol imediat de accident, adică atunci când o altă mașină sau un pieton nu te observă și există riscul unei coliziuni, folosești semnalul sonor ca să atenționezi rapid și eficient. În astfel de cazuri, avertizarea sonoră este permisă, deoarece siguranța participanților la trafic este prioritară față de regula generală a interdicției. Prin urmare, reține că poți folosi claxonul în localitate doar pentru a preveni un pericol imediat de accident, nu pentru a cere prioritate sau pentru a grăbi pe cineva. Această excepție are scopul de a salva vieți, nu de a fi folosită abuziv.
În localități, folosirea claxonului este în general interzisă, tocmai pentru a nu deranja locatarii și pentru a menține liniștea publică. Totuși, există o excepție importantă prevăzută de Codul Rutier: dacă există un pericol imediat de accident, adică atunci când o altă mașină sau un pieton nu te observă și există riscul unei coliziuni, folosești semnalul sonor ca să atenționezi rapid și eficient. În astfel de cazuri, avertizarea sonoră este permisă, deoarece siguranța participanților la trafic este prioritară față de regula generală a interdicției. Prin urmare, reține că poți folosi claxonul în localitate doar pentru a preveni un pericol imediat de accident, nu pentru a cere prioritate sau pentru a grăbi pe cineva. Această excepție are scopul de a salva vieți, nu de a fi folosită abuziv.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%