
A reduceţi viteza şi, după ce vă asiguraţi, vă continuaţi deplasarea;
B reduceţi viteza şi opriţi numai în cazul în care se apropie un tren;
C opriţi fără a depăşi indicatorul.
Explicație:
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată semnalizată cu lumini roșii intermitente sau cu semnal sonor, legea prevede clar că trebuie să oprești obligatoriu, indiferent dacă bariera este coborâtă sau nu. Aceste semnale avertizează că urmează să treacă un tren sau că se apropie un tren și traversarea este interzisă. Oprirea se face înaintea indicatorului sau a marcajului, respectând distanța față de linia ferată, astfel încât să nu te expui riscului de a rămâne pe calea ferată când vine trenul. De asemenea, linia continuă de pe carosabil interzice orice manevră de depășire în dreptul trecerii la nivel, pentru a preveni accidentele. După încetarea semnalelor și doar atunci când ai vizibilitate completă, poți traversa, dar cu atenție sporită – nu te baza doar pe faptul că s-au stins luminile sau s-a ridicat bariera. Aceste reguli au rolul de a preveni accidente foarte grave care se pot întâmpla la trecerile la nivel cu calea ferată, unde un moment de neatenție sau nerespectarea semnalizării pot avea consecințe fatale. Respectarea semnalizării și oprirea la timp îți asigură siguranța ție și celorlalți participanți la trafic.
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată semnalizată cu lumini roșii intermitente sau cu semnal sonor, legea prevede clar că trebuie să oprești obligatoriu, indiferent dacă bariera este coborâtă sau nu. Aceste semnale avertizează că urmează să treacă un tren sau că se apropie un tren și traversarea este interzisă. Oprirea se face înaintea indicatorului sau a marcajului, respectând distanța față de linia ferată, astfel încât să nu te expui riscului de a rămâne pe calea ferată când vine trenul. De asemenea, linia continuă de pe carosabil interzice orice manevră de depășire în dreptul trecerii la nivel, pentru a preveni accidentele. După încetarea semnalelor și doar atunci când ai vizibilitate completă, poți traversa, dar cu atenție sporită – nu te baza doar pe faptul că s-au stins luminile sau s-a ridicat bariera. Aceste reguli au rolul de a preveni accidente foarte grave care se pot întâmpla la trecerile la nivel cu calea ferată, unde un moment de neatenție sau nerespectarea semnalizării pot avea consecințe fatale. Respectarea semnalizării și oprirea la timp îți asigură siguranța ție și celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A da, după ce aţi acordat primul ajutor victimelor;
B da, după ce aţi anunţat poliţia;
C da, dacă accidentul s-a soldat numai cu avarii.
Explicație:
După un accident rutier, nu ai voie să schimbi poziția autovehiculului implicat dacă au rezultat victime sau dacă nu ești sigur de gravitatea accidentului. Aceasta este o regulă foarte importantă pentru că autoritățile trebuie să poată reconstitui exact modul în care s-a produs accidentul, iar orice modificare a poziției mașinilor poate complica cercetarea. Singura situație în care poți mișca autovehiculul este dacă nu există persoane rănite, ci doar pagube materiale, iar vehiculele încurcă circulația. În acest caz, poți elibera drumul după ce ai marcat poziția autoturismelor și ai anunțat poliția. Dacă sunt victime, trebuie să lași toate elementele accidentului neschimbate până la sosirea poliției, pentru că mutarea mașinii ar putea să șteargă probe sau să influențeze aflarea adevărului despre eveniment. Pe scurt, mutarea autovehiculului după un accident este permisă doar când nu există victime şi doar pentru a fluidiza traficul, având grijă să marchezi poziția înainte. În prezența victimelor sau când nu e clară gravitatea situației, poziția se păstrează exact cum a fost după impact.
După un accident rutier, nu ai voie să schimbi poziția autovehiculului implicat dacă au rezultat victime sau dacă nu ești sigur de gravitatea accidentului. Aceasta este o regulă foarte importantă pentru că autoritățile trebuie să poată reconstitui exact modul în care s-a produs accidentul, iar orice modificare a poziției mașinilor poate complica cercetarea. Singura situație în care poți mișca autovehiculul este dacă nu există persoane rănite, ci doar pagube materiale, iar vehiculele încurcă circulația. În acest caz, poți elibera drumul după ce ai marcat poziția autoturismelor și ai anunțat poliția. Dacă sunt victime, trebuie să lași toate elementele accidentului neschimbate până la sosirea poliției, pentru că mutarea mașinii ar putea să șteargă probe sau să influențeze aflarea adevărului despre eveniment. Pe scurt, mutarea autovehiculului după un accident este permisă doar când nu există victime şi doar pentru a fluidiza traficul, având grijă să marchezi poziția înainte. În prezența victimelor sau când nu e clară gravitatea situației, poziția se păstrează exact cum a fost după impact.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A creşterea consumului de combustibil;
B reducerea consumului de combustibil;
C acest sistem nu are efecte asupra consumului de combustibil.
Explicație:
Limitatorul de viteză este un sistem care permite șoferului să stabilească o viteză maximă pe care autovehiculul nu o poate depăși, indiferent cât de tare apasă pedala de accelerație. Pe autostradă, folosirea acestui dispozitiv ajută la respectarea limitelor legale de viteză, prevenind depășirea accidentală a acestora și reducând riscul de sancțiuni. De asemenea, contribuie la siguranța rutieră, întrucât menține o viteză constantă, evitând fluctuațiile bruște care pot crea situații periculoase. Limita de viteză impusă de lege pentru diverse categorii de vehicule trebuie respectată tot timpul, iar limitatorul te sprijină în acest sens, făcând condusul mai relaxat și ajutând la evitarea oboselii sau a greșelilor din neatenție. Totuși, șoferul trebuie să fie atent la trafic și să fie pregătit să intervină dacă situația o cere, pentru că limitatorul nu acționează asupra frânei, ci doar nu permite depășirea vitezei setate. Potrivit Codului Rutier, folosirea acestui sistem este permisă și recomandată în condiții normale de trafic, cu respectarea limitelor legale și a regulilor de circulație.
Limitatorul de viteză este un sistem care permite șoferului să stabilească o viteză maximă pe care autovehiculul nu o poate depăși, indiferent cât de tare apasă pedala de accelerație. Pe autostradă, folosirea acestui dispozitiv ajută la respectarea limitelor legale de viteză, prevenind depășirea accidentală a acestora și reducând riscul de sancțiuni. De asemenea, contribuie la siguranța rutieră, întrucât menține o viteză constantă, evitând fluctuațiile bruște care pot crea situații periculoase. Limita de viteză impusă de lege pentru diverse categorii de vehicule trebuie respectată tot timpul, iar limitatorul te sprijină în acest sens, făcând condusul mai relaxat și ajutând la evitarea oboselii sau a greșelilor din neatenție. Totuși, șoferul trebuie să fie atent la trafic și să fie pregătit să intervină dacă situația o cere, pentru că limitatorul nu acționează asupra frânei, ci doar nu permite depășirea vitezei setate. Potrivit Codului Rutier, folosirea acestui sistem este permisă și recomandată în condiții normale de trafic, cu respectarea limitelor legale și a regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
A să folosească luminile de poziţie până ajunge într-un loc de parcare unde poate remedia defecţiunea;
B să asigure funcţionarea cel puţin a luminii de întâlnire din stânga a autovehiculului şi a unei lumini de poziţie din spate;
C să circule cu atenţie până la primul service auto.
Explicație:
Pe timp de noapte, funcționarea corectă a luminilor de întâlnire (farurilor) este esențială, deoarece ele asigură vizibilitatea șoferului și fac autovehiculul vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că este interzisă deplasarea pe drumurile publice fără semnalizare corespunzătoare pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă. Dacă observi că luminile farurilor nu mai funcționează, ai obligația să oprești vehiculul cât mai aproape de marginea drumului, într-un loc unde nu pui în pericol siguranța ta sau a altora. Nu trebuie să continui deplasarea fără faruri funcționale, pentru că acest lucru poate duce la accidente grave și este considerat contravenție. Doar după ce rezolvi problema sau ai reușit să înlocuiești becurile sau să remediezi defecțiunea, poți continua drumul. Practic și legal, prioritatea este siguranța ta și a celorlalți; lipsa iluminării pe timp de noapte crește foarte mult riscul de accidente.
Pe timp de noapte, funcționarea corectă a luminilor de întâlnire (farurilor) este esențială, deoarece ele asigură vizibilitatea șoferului și fac autovehiculul vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că este interzisă deplasarea pe drumurile publice fără semnalizare corespunzătoare pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă. Dacă observi că luminile farurilor nu mai funcționează, ai obligația să oprești vehiculul cât mai aproape de marginea drumului, într-un loc unde nu pui în pericol siguranța ta sau a altora. Nu trebuie să continui deplasarea fără faruri funcționale, pentru că acest lucru poate duce la accidente grave și este considerat contravenție. Doar după ce rezolvi problema sau ai reușit să înlocuiești becurile sau să remediezi defecțiunea, poți continua drumul. Practic și legal, prioritatea este siguranța ta și a celorlalți; lipsa iluminării pe timp de noapte crește foarte mult riscul de accidente.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A dvs., pentru că acordaţi prioritate de dreapta;
B autovehiculul care iese de pe drumul forestier;
C autovehiculul care circulă cu viteză mai mare.
Explicație:
Când te apropii cu mașina de o intersecție unde un drum forestier se varsă în șoseaua pe care circuli, trebuie să știi că șoseaua pe care mergi tu este considerată drum public principal, iar drumul forestier este un drum secundar. Legea spune clar că vehiculele care circulă pe drumurile laterale sau secundare trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul principal. Deci, dacă un autovehicul iese de pe drumul forestier, acesta trebuie să oprească și să te lase pe tine să treci. Practic, tu ai prioritate pentru că vii de pe un drum public, iar el trebuie să se asigure că nu incomodează circulația pe drumul principal atunci când se pune în mișcare din drumul lateral sau forestier. Când vezi astfel de intersecții, încetinește, dar mergi mai departe cu încredere că tu ai prioritate, iar cel care iese de pe drumul forestier trebuie să aștepte. Pentru o conducere preventivă, este esențial să reduci viteza și să fii pregătit să acționezi dacă celălalt șofer nu respectă regula și pătrunde imprudent pe șosea. Astfel, previi orice risc de coliziune, chiar dacă legal ai prioritate.
Când te apropii cu mașina de o intersecție unde un drum forestier se varsă în șoseaua pe care circuli, trebuie să știi că șoseaua pe care mergi tu este considerată drum public principal, iar drumul forestier este un drum secundar. Legea spune clar că vehiculele care circulă pe drumurile laterale sau secundare trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul principal. Deci, dacă un autovehicul iese de pe drumul forestier, acesta trebuie să oprească și să te lase pe tine să treci. Practic, tu ai prioritate pentru că vii de pe un drum public, iar el trebuie să se asigure că nu incomodează circulația pe drumul principal atunci când se pune în mișcare din drumul lateral sau forestier. Când vezi astfel de intersecții, încetinește, dar mergi mai departe cu încredere că tu ai prioritate, iar cel care iese de pe drumul forestier trebuie să aștepte. Pentru o conducere preventivă, este esențial să reduci viteza și să fii pregătit să acționezi dacă celălalt șofer nu respectă regula și pătrunde imprudent pe șosea. Astfel, previi orice risc de coliziune, chiar dacă legal ai prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A să acordaţi prioritate vehiculelor care intră în intersecţie;
B să opriţi autovehiculul;
C să circulaţi cu o viteză mai mică de 30 km pe oră.
Explicație:
Oprirea autovehiculului înaintea unui sens giratoriu sau înaintea trecerii de pietoni este interzisă, deoarece blochezi accesul și vizibilitatea atât pentru ceilalți șoferi care vor să intre sau să iasă din giratoriu, cât și pentru pietonii care traversează strada. Dacă oprești înaintea sensului giratoriu, poți crea ambuteiaje și poți pune în pericol siguranța circulației, pentru că ceilalți participanți la trafic nu mai pot evalua corect fluxul de vehicule din intersecție. Oprirea înaintea trecerii de pietoni este interzisă prin lege pentru că poate ascunde pietonii de privirea șoferilor care vin din spate și poate provoca accidente. În plus, pietonii nu mai pot traversa în siguranță, iar ceilalți șoferi nu mai au timp să reacționeze la apariția bruscă a acestora pe carosabil. Pentru a menține siguranța și fluența traficului, oprirea este interzisă atât în apropierea sensului giratoriu, cât și înaintea trecerilor pentru pietoni. În continuare, când te apropii de sens giratoriu semnalizat cu indicatorul „Cedează trecerea”, legea spune clar că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în sensul giratoriu, indiferent de direcția din care vin. Este esențial să încetinești și să te asiguri temeinic înainte să pătrunzi, pentru a nu incomoda sau forța ieșirea vehiculelor aflate în mișcare pe giratoriu. În plus, înainte de trecerea pentru pietoni amplasată înainte de intrarea în sensul giratoriu, trebuie să acorzi prioritate pietonilor care se află pe trecere sau au intenția vădită de a traversa. Astfel, acorzi prioritate atât vehiculelor din sens, cât și pietonilor de la trecere. Dacă nu respecți aceste reguli, riști atât amenzi, cât și periclitarea siguranței celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnelor și a regulilor din zona sensului giratoriu demonstrează responsabilitate și previne accidentele. Reține: semnul „Cedează trecerea” are prioritate maximă la intrarea în giratoriu, iar prioritatea pentru pietoni este obligatorie în zona trecerii semnalizate. Astfel, ordinea priorităților este: întâi pietonii, apoi vehiculele din interiorul sensului giratoriu, iar tu vei intra doar când drumul este liber pentru ambele categorii.
Oprirea autovehiculului înaintea unui sens giratoriu sau înaintea trecerii de pietoni este interzisă, deoarece blochezi accesul și vizibilitatea atât pentru ceilalți șoferi care vor să intre sau să iasă din giratoriu, cât și pentru pietonii care traversează strada. Dacă oprești înaintea sensului giratoriu, poți crea ambuteiaje și poți pune în pericol siguranța circulației, pentru că ceilalți participanți la trafic nu mai pot evalua corect fluxul de vehicule din intersecție. Oprirea înaintea trecerii de pietoni este interzisă prin lege pentru că poate ascunde pietonii de privirea șoferilor care vin din spate și poate provoca accidente. În plus, pietonii nu mai pot traversa în siguranță, iar ceilalți șoferi nu mai au timp să reacționeze la apariția bruscă a acestora pe carosabil. Pentru a menține siguranța și fluența traficului, oprirea este interzisă atât în apropierea sensului giratoriu, cât și înaintea trecerilor pentru pietoni. În continuare, când te apropii de sens giratoriu semnalizat cu indicatorul „Cedează trecerea”, legea spune clar că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în sensul giratoriu, indiferent de direcția din care vin. Este esențial să încetinești și să te asiguri temeinic înainte să pătrunzi, pentru a nu incomoda sau forța ieșirea vehiculelor aflate în mișcare pe giratoriu. În plus, înainte de trecerea pentru pietoni amplasată înainte de intrarea în sensul giratoriu, trebuie să acorzi prioritate pietonilor care se află pe trecere sau au intenția vădită de a traversa. Astfel, acorzi prioritate atât vehiculelor din sens, cât și pietonilor de la trecere. Dacă nu respecți aceste reguli, riști atât amenzi, cât și periclitarea siguranței celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnelor și a regulilor din zona sensului giratoriu demonstrează responsabilitate și previne accidentele. Reține: semnul „Cedează trecerea” are prioritate maximă la intrarea în giratoriu, iar prioritatea pentru pietoni este obligatorie în zona trecerii semnalizate. Astfel, ordinea priorităților este: întâi pietonii, apoi vehiculele din interiorul sensului giratoriu, iar tu vei intra doar când drumul este liber pentru ambele categorii.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%

A ambii conducători;
B conducătorul motocicletei;
C conducătorul autoturismului.
Explicație:
Depășirea tramvaiului aflat în mers este permisă pe ambele părți doar dacă spațiul permite și dacă nu există interdicții sau obstacole care să o facă periculoasă. Atât motocicleta, cât și autoturismul pot depăși tramvaiul pe partea pe care circulă, cu condiția să nu pună în pericol siguranța circulației și să respecte distanța laterală față de tramvai. Legea permite această manevră pentru ambele tipuri de vehicule atunci când nu sunt alte reguli locale care să interzică depășirea sau când linia tramvaiului nu este situată lângă bordură. Prin urmare, ambii conducători execută corect depășirea tramvaiului în această situație.
Depășirea tramvaiului aflat în mers este permisă pe ambele părți doar dacă spațiul permite și dacă nu există interdicții sau obstacole care să o facă periculoasă. Atât motocicleta, cât și autoturismul pot depăși tramvaiul pe partea pe care circulă, cu condiția să nu pună în pericol siguranța circulației și să respecte distanța laterală față de tramvai. Legea permite această manevră pentru ambele tipuri de vehicule atunci când nu sunt alte reguli locale care să interzică depășirea sau când linia tramvaiului nu este situată lângă bordură. Prin urmare, ambii conducători execută corect depășirea tramvaiului în această situație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A amendă contravenţională, reţinerea certificatului de înmatriculare, precum şi reţinerea permisului de conducere în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule;
B amendă contravenţională;
C amendă contravenţională şi reţinerea certificatului de înmatriculare.
Explicație:
Atunci când un autovehicul circulă pe drumurile publice având defecțiuni grave la mecanismul de direcție, acest lucru reprezintă un pericol major atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Legea prevede că este interzisă punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a vehiculelor care au astfel de defecțiuni tehnice, deoarece mecanismul de direcție este esențial pentru controlul autovehiculului. Dacă un polițist rutier constată această problemă, va reține certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare ale autovehiculului, iar autovehiculul nu va mai putea fi folosit pe drumurile publice până la remedierea defecțiunilor și efectuarea unei noi inspecții tehnice. În concluzie, sancțiunile sunt foarte severe tocmai pentru a preveni accidentele grave care pot apărea dacă un vehicul cu probleme la direcție circulă pe drumurile publice.
Atunci când un autovehicul circulă pe drumurile publice având defecțiuni grave la mecanismul de direcție, acest lucru reprezintă un pericol major atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Legea prevede că este interzisă punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a vehiculelor care au astfel de defecțiuni tehnice, deoarece mecanismul de direcție este esențial pentru controlul autovehiculului. Dacă un polițist rutier constată această problemă, va reține certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare ale autovehiculului, iar autovehiculul nu va mai putea fi folosit pe drumurile publice până la remedierea defecțiunilor și efectuarea unei noi inspecții tehnice. În concluzie, sancțiunile sunt foarte severe tocmai pentru a preveni accidentele grave care pot apărea dacă un vehicul cu probleme la direcție circulă pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A pe partea carosabilă a drumurilor naţionale;
B la o distanţă mai mică de 25 m înainte şi după indicatorul staţiei pentru mijloacele de transport public de persoane;
C la mai puţin de 50 m de cel mai apropiat colţ al intersecţiei.
Explicație:
Oprirea vehiculelor pe drumurile publice este interzisă în anumite situații pentru a proteja siguranța tuturor participanților la trafic și pentru a menține fluiditatea circulației. Legislația rutieră din România stabilește clar aceste interdicții, tocmai pentru a preveni accidentele sau blocajele rutiere. De exemplu, oprirea este interzisă în apropierea intersecțiilor, deoarece un vehicul oprit acolo poate obtura vizibilitatea celorlalți șoferi și poate bloca manevrele celor care schimbă direcția de mers. Totodată, este interzis să oprești în stațiile mijloacelor de transport în comun, pentru că ai putea să împiedici accesul autobuzelor sau tramvaielor și să pui în pericol călătorii care urcă sau coboară. Nu ai voie nici pe trecerile pentru pietoni sau la mai puțin de 25 de metri de acestea, pentru că un vehicul oprit aici poate ascunde pietonii de privirea șoferilor și poate duce la accidente grave. Astfel de reguli au scopul de a menține clare zonele unde vizibilitatea și siguranța rutieră sunt esențiale, protejând atât șoferii, cât și pietonii. Memorizează bine aceste exemple, fiindcă reprezintă situațiile din care apar cel mai des incidente în trafic atunci când nu se respectă interdicția de oprire.
Oprirea vehiculelor pe drumurile publice este interzisă în anumite situații pentru a proteja siguranța tuturor participanților la trafic și pentru a menține fluiditatea circulației. Legislația rutieră din România stabilește clar aceste interdicții, tocmai pentru a preveni accidentele sau blocajele rutiere. De exemplu, oprirea este interzisă în apropierea intersecțiilor, deoarece un vehicul oprit acolo poate obtura vizibilitatea celorlalți șoferi și poate bloca manevrele celor care schimbă direcția de mers. Totodată, este interzis să oprești în stațiile mijloacelor de transport în comun, pentru că ai putea să împiedici accesul autobuzelor sau tramvaielor și să pui în pericol călătorii care urcă sau coboară. Nu ai voie nici pe trecerile pentru pietoni sau la mai puțin de 25 de metri de acestea, pentru că un vehicul oprit aici poate ascunde pietonii de privirea șoferilor și poate duce la accidente grave. Astfel de reguli au scopul de a menține clare zonele unde vizibilitatea și siguranța rutieră sunt esențiale, protejând atât șoferii, cât și pietonii. Memorizează bine aceste exemple, fiindcă reprezintă situațiile din care apar cel mai des incidente în trafic atunci când nu se respectă interdicția de oprire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
A prin anularea permisului de conducere;
B prin amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule;
C prin amendă contravenţională şi puncte de penalizare.
Explicație:
Când un șofer nu acordă prioritate pietonilor care traversează corect pe trecerea de pietoni sau atunci când au verde la semafor, fapta este considerată abatere gravă de la regulile de circulație. Codul Rutier prevede foarte clar că șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor aflați pe trecere, iar nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni severe. Conducătorii auto riscă amendă contravențională din clasa a doua de sancțiuni, adică între 4 și 5 puncte-amendă, și li se suspendă dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice pentru o perioadă de 30 de zile. Această măsură are rolul de a proteja viața pietonilor, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic. De aceea, este foarte important să fii mereu atent la trecerile de pietoni și să oprești la timp, pentru că neacordarea priorității nu doar că te lasă fără permis, ci poate pune în pericol viața cuiva. Reține că legea e clară și nu lasă loc la interpretare: neacordarea priorității pietonilor care traversează regulamentar este sancționată atât cu amendă, cât și cu suspendarea permisului de conducere.
Când un șofer nu acordă prioritate pietonilor care traversează corect pe trecerea de pietoni sau atunci când au verde la semafor, fapta este considerată abatere gravă de la regulile de circulație. Codul Rutier prevede foarte clar că șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor aflați pe trecere, iar nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni severe. Conducătorii auto riscă amendă contravențională din clasa a doua de sancțiuni, adică între 4 și 5 puncte-amendă, și li se suspendă dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice pentru o perioadă de 30 de zile. Această măsură are rolul de a proteja viața pietonilor, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic. De aceea, este foarte important să fii mereu atent la trecerile de pietoni și să oprești la timp, pentru că neacordarea priorității nu doar că te lasă fără permis, ci poate pune în pericol viața cuiva. Reține că legea e clară și nu lasă loc la interpretare: neacordarea priorității pietonilor care traversează regulamentar este sancționată atât cu amendă, cât și cu suspendarea permisului de conducere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%

A depăşeşte prin partea dreaptă autobuzul, după ce a trecut autoturismul roşu;
B trece printre autobuz şi autoturismul roşu, deoarece se deplasează înainte;
C semnalizează autobuzul să elibereze banda.
Explicație:
Într-o intersecție unde mai multe vehicule ajung simultan, ordinea de trecere se stabilește în funcție de regulile de prioritate prevăzute în Codul Rutier. Atunci când un autovehicul intenționează să vireze la stânga, cum este cazul autobuzului poziționat pe mijlocul intersecției, acesta are obligația să acorde prioritate vehiculelor care vin din sens opus și care circulă drept înainte sau virează la dreapta. Concret, autobuzul trebuie să permită trecerea mașinii albastre care circulă din sens opus, deoarece aceasta nu își schimbă direcția de mers. Mașina roșie, care circulă de asemenea înainte, trecând pe lângă autobuz, are și ea prioritate, întrucât circulă drept și nu virează. Mașina verde, aflată lângă axul drumului și cu intenția de a merge înainte, trebuie să aștepte ca autobuzul să elibereze banda sau să acorde prioritate autoturismului roșu și să depășească autobuzul prin partea dreaptă. Pe scurt, când virăm la stânga, trebuie să acordăm prioritate tuturor vehiculelor care vin din sens opus și circulă drept. Aceasta asigură o traversare în siguranță a intersecției, reducând riscurile de coliziune. Totodată în această situație autoturismul verde poate depăși pe partea dreaptă după ce s-a asigurat. Respectarea acestui principiu este esențială pentru fluiditatea și siguranța circulației, astfel încât orice șofer să poată anticipa și reacționa corect la acțiunile celorlalți participanți la trafic.
Într-o intersecție unde mai multe vehicule ajung simultan, ordinea de trecere se stabilește în funcție de regulile de prioritate prevăzute în Codul Rutier. Atunci când un autovehicul intenționează să vireze la stânga, cum este cazul autobuzului poziționat pe mijlocul intersecției, acesta are obligația să acorde prioritate vehiculelor care vin din sens opus și care circulă drept înainte sau virează la dreapta. Concret, autobuzul trebuie să permită trecerea mașinii albastre care circulă din sens opus, deoarece aceasta nu își schimbă direcția de mers. Mașina roșie, care circulă de asemenea înainte, trecând pe lângă autobuz, are și ea prioritate, întrucât circulă drept și nu virează. Mașina verde, aflată lângă axul drumului și cu intenția de a merge înainte, trebuie să aștepte ca autobuzul să elibereze banda sau să acorde prioritate autoturismului roșu și să depășească autobuzul prin partea dreaptă. Pe scurt, când virăm la stânga, trebuie să acordăm prioritate tuturor vehiculelor care vin din sens opus și circulă drept. Aceasta asigură o traversare în siguranță a intersecției, reducând riscurile de coliziune. Totodată în această situație autoturismul verde poate depăși pe partea dreaptă după ce s-a asigurat. Respectarea acestui principiu este esențială pentru fluiditatea și siguranța circulației, astfel încât orice șofer să poată anticipa și reacționa corect la acțiunile celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A dezinfectarea rănii, pansarea şi aplicarea atelelor;
B ridicarea membrului accidentat în poziţie verticală;
C acţiunea compresivă asupra vasului lezat sau aplicarea garoului.
Explicație:
Atunci când o persoană suferă o hemoragie la un membru, primul ajutor acordat corect poate face diferența între viață și moarte. Scopul principal este oprirea pierderii de sânge cât mai rapid, pentru a preveni șocul hemoragic și consecințele sale grave. Potrivit prevederilor Codului Rutier și normelor de prim ajutor, trebuie să acționezi astfel: aplică o compresă sterilă sau orice material textil curat direct pe rană și exercită presiune fermă. Dacă sângele continuă să curgă, aplică un bandaj compresiv peste compresă, menținând presiunea. În situații cu sângerare masivă ce nu poate fi controlată prin aceste metode, se poate apela la aplicarea unui garou, dar numai la nivelul membrului afectat și cât mai aproape de răni, notând ora aplicării. Este important să nu aplici garoul decât dacă sângerarea este gravă și nu poate fi oprită altfel, deoarece un garou poate cauza leziuni mai severe dacă este lăsat prea mult timp. Acționând astfel, respecți obligația legală de a acorda primul ajutor și dai cea mai bună șansă victimei până la sosirea echipajului medical. Ține minte, oprirea hemoragiei se face, în primul rând, prin compresie locală și numai în cazuri extreme cu garou.
Atunci când o persoană suferă o hemoragie la un membru, primul ajutor acordat corect poate face diferența între viață și moarte. Scopul principal este oprirea pierderii de sânge cât mai rapid, pentru a preveni șocul hemoragic și consecințele sale grave. Potrivit prevederilor Codului Rutier și normelor de prim ajutor, trebuie să acționezi astfel: aplică o compresă sterilă sau orice material textil curat direct pe rană și exercită presiune fermă. Dacă sângele continuă să curgă, aplică un bandaj compresiv peste compresă, menținând presiunea. În situații cu sângerare masivă ce nu poate fi controlată prin aceste metode, se poate apela la aplicarea unui garou, dar numai la nivelul membrului afectat și cât mai aproape de răni, notând ora aplicării. Este important să nu aplici garoul decât dacă sângerarea este gravă și nu poate fi oprită altfel, deoarece un garou poate cauza leziuni mai severe dacă este lăsat prea mult timp. Acționând astfel, respecți obligația legală de a acorda primul ajutor și dai cea mai bună șansă victimei până la sosirea echipajului medical. Ține minte, oprirea hemoragiei se face, în primul rând, prin compresie locală și numai în cazuri extreme cu garou.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A nicio măsură, întrucât lichidul respectiv nu este nociv;
B se va evita contactul cu aceasta, deoarece este toxică;
C nu se va combina cu apa, deoarece degajă multă căldură.
Explicație:
Atunci când folosești soluția antigel pentru motorul mașinii, trebuie să ai în vedere câteva reguli importante, atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și a sistemului tehnic al autovehiculului. În primul rând, antigelul este o substanță toxică, de aceea este esențial să eviți contactul cu pielea, ochii și să nu inhalezi vaporii, pentru că poate provoca iritații sau chiar intoxicații. De aceea, se recomandă să porți mănuși de protecție sau, dacă nu ai, să te speli bine pe mâini după utilizare și să folosești spații bine aerisite. De asemenea, nu lăsa antigelul la îndemâna copiilor sau a animalelor, deoarece este foarte periculos dacă este ingerat. Din punct de vedere legal, nu ai voie să arunci antigelul uzat la canalizare, pe sol sau în apă pentru că este considerat deșeu periculos și ai obligația să îl predai în centrele specializate pentru colectare. Folosirea antigelului potrivit, conform specificațiilor producătorului autovehiculului, este importantă pentru a evita deteriorarea sistemului de răcire sau a motorului. Așadar, măsurile de precauție la utilizarea antigelului se referă la protejarea sănătății, respectarea normelor de protecție a mediului și întreținerea corectă a mașinii. Aceste reguli sunt prevăzute în Codul Rutier și în legislația privind gestionarea deșeurilor periculoase, iar nerespectarea lor poate atrage sancțiuni și poate duce la consecințe grave pentru tine și pentru cei din jur.
Atunci când folosești soluția antigel pentru motorul mașinii, trebuie să ai în vedere câteva reguli importante, atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și a sistemului tehnic al autovehiculului. În primul rând, antigelul este o substanță toxică, de aceea este esențial să eviți contactul cu pielea, ochii și să nu inhalezi vaporii, pentru că poate provoca iritații sau chiar intoxicații. De aceea, se recomandă să porți mănuși de protecție sau, dacă nu ai, să te speli bine pe mâini după utilizare și să folosești spații bine aerisite. De asemenea, nu lăsa antigelul la îndemâna copiilor sau a animalelor, deoarece este foarte periculos dacă este ingerat. Din punct de vedere legal, nu ai voie să arunci antigelul uzat la canalizare, pe sol sau în apă pentru că este considerat deșeu periculos și ai obligația să îl predai în centrele specializate pentru colectare. Folosirea antigelului potrivit, conform specificațiilor producătorului autovehiculului, este importantă pentru a evita deteriorarea sistemului de răcire sau a motorului. Așadar, măsurile de precauție la utilizarea antigelului se referă la protejarea sănătății, respectarea normelor de protecție a mediului și întreținerea corectă a mașinii. Aceste reguli sunt prevăzute în Codul Rutier și în legislația privind gestionarea deșeurilor periculoase, iar nerespectarea lor poate atrage sancțiuni și poate duce la consecințe grave pentru tine și pentru cei din jur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A să staţioneze pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate;
B să oprească pentru a remedia o defecţiune;
C să depăşească alte autovehicule.
Explicație:
Pe autostradă există reguli speciale pentru siguranța tuturor. Conform Codului Rutier, șoferului îi este interzis să oprească sau să staționeze pe banda de urgență, să întoarcă sau să meargă înapoi, ori să circule cu viteză foarte redusă fără motiv întemeiat. Aceste interdicții există pentru că autostrada este construită pentru trafic rapid, cu flux continuu, iar orice abatere poate duce la accidente grave. De exemplu, oprirea pe banda de urgență se permite doar în caz de defecțiuni sau urgențe reale, nu pentru alte motive. De asemenea, întoarcerea sau mersul înapoi sunt interzise deoarece vehiculele circulă cu viteză mare și aceste manevre imprevizibile pot cauza coliziuni foarte periculoase. Prin respectarea acestor reguli, se reduce riscul de evenimente rutiere și se asigură un transport sigur pentru toți participanții la trafic.
Pe autostradă există reguli speciale pentru siguranța tuturor. Conform Codului Rutier, șoferului îi este interzis să oprească sau să staționeze pe banda de urgență, să întoarcă sau să meargă înapoi, ori să circule cu viteză foarte redusă fără motiv întemeiat. Aceste interdicții există pentru că autostrada este construită pentru trafic rapid, cu flux continuu, iar orice abatere poate duce la accidente grave. De exemplu, oprirea pe banda de urgență se permite doar în caz de defecțiuni sau urgențe reale, nu pentru alte motive. De asemenea, întoarcerea sau mersul înapoi sunt interzise deoarece vehiculele circulă cu viteză mare și aceste manevre imprevizibile pot cauza coliziuni foarte periculoase. Prin respectarea acestor reguli, se reduce riscul de evenimente rutiere și se asigură un transport sigur pentru toți participanții la trafic.
OUG - Articolul 74
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de mers.
OUG - Articolul 45
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
(2) Conducătorul vehiculului care se angajează în depăşire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în faţa sau în spatele lui nu a iniţiat o asemenea manevră.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separa sensurile de circulaţie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul şi că dispun de spaţiu suficient pentru a reintra pe banda iniţială, unde au obligaţia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenţia şi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeşte prin partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de mers.
OUG - Articolul 45
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
(2) Conducătorul vehiculului care se angajează în depăşire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în faţa sau în spatele lui nu a iniţiat o asemenea manevră.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separa sensurile de circulaţie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul şi că dispun de spaţiu suficient pentru a reintra pe banda iniţială, unde au obligaţia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenţia şi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeşte prin partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%

A roşu, albastru, verde;
B verde, roşu, albastru;
C albastru, roşu, verde.
Explicație:
Chiar dacă ilustrația arată ca un sens giratoriu, această intersecție nu funcționează ca un sens giratoriu, ci ca o intersecție obișnuită cu drum prioritar și cedează trecerea. Autoturismul verde circulă pe drumul prioritar, deci va trece primul, indiferent de direcția sa. Atât autoturismul roșu cât și cel albastru întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să lase liber drumul prioritar, apoi să se supună regulii priorității de dreapta între ele. După ce autoturismul verde a trecut, între roșu și albastru se aplică regula priorității de dreapta. Autoturismul albastru îl are pe cel roșu în dreapta, deci îi va acorda prioritate. Va trece roșul, apoi albastru. Ordinea corectă este: verde, roșu, albastru.
Chiar dacă ilustrația arată ca un sens giratoriu, această intersecție nu funcționează ca un sens giratoriu, ci ca o intersecție obișnuită cu drum prioritar și cedează trecerea. Autoturismul verde circulă pe drumul prioritar, deci va trece primul, indiferent de direcția sa. Atât autoturismul roșu cât și cel albastru întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să lase liber drumul prioritar, apoi să se supună regulii priorității de dreapta între ele. După ce autoturismul verde a trecut, între roșu și albastru se aplică regula priorității de dreapta. Autoturismul albastru îl are pe cel roșu în dreapta, deci îi va acorda prioritate. Va trece roșul, apoi albastru. Ordinea corectă este: verde, roșu, albastru.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A 0,5 g/l;
B 0,8 g/l;
C 1 g/l.
Explicație:
Alcoolemia la volan este un aspect foarte important în legislația rutieră, deoarece alcoolul scade semnificativ capacitatea de reacție și judecata șoferului. În România, limita legală până la care un șofer riscă doar sancțiuni contravenționale este de până la 0,80 grame per litru alcool pur în sânge. Dacă se depășește această valoare, adică alcoolemia este mai mare de 0,80 g/l alcool pur în sânge, fapta devine infracțiune și se aplică pedeapsa penală, putând duce la dosar penal și chiar la închisoare. Practic, dacă un șofer este depistat conducând cu o alcoolemie peste această limită, este considerat un pericol foarte mare pentru siguranța traficului, motiv pentru care legea prevede sancțiuni foarte aspre. Reține ușor: sub 0,80 g/l – amendă și suspendarea permisului, peste 0,80 g/l – dosar penal și pedeapsă prevăzută de Codul Penal. Acest prag este considerat critic deoarece riscurile producerii accidentelor grave cresc exponențial. De aceea, cel mai sigur și recomandat este să nu consumi deloc alcool dacă urmează să conduci.
Alcoolemia la volan este un aspect foarte important în legislația rutieră, deoarece alcoolul scade semnificativ capacitatea de reacție și judecata șoferului. În România, limita legală până la care un șofer riscă doar sancțiuni contravenționale este de până la 0,80 grame per litru alcool pur în sânge. Dacă se depășește această valoare, adică alcoolemia este mai mare de 0,80 g/l alcool pur în sânge, fapta devine infracțiune și se aplică pedeapsa penală, putând duce la dosar penal și chiar la închisoare. Practic, dacă un șofer este depistat conducând cu o alcoolemie peste această limită, este considerat un pericol foarte mare pentru siguranța traficului, motiv pentru care legea prevede sancțiuni foarte aspre. Reține ușor: sub 0,80 g/l – amendă și suspendarea permisului, peste 0,80 g/l – dosar penal și pedeapsă prevăzută de Codul Penal. Acest prag este considerat critic deoarece riscurile producerii accidentelor grave cresc exponențial. De aceea, cel mai sigur și recomandat este să nu consumi deloc alcool dacă urmează să conduci.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%

A intraţi cu atenţie în intersecţie şi viraţi numai la stânga;
B opriţi şi nu intraţi în intersecţie;
C aveţi voie să viraţi la dreapta.
Explicație:
În intersecțiile dirijate de un polițist rutier, semnalele acestuia au prioritate absolută și trebuie respectate indiferent de semafoare sau semne rutiere. Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, sensul acestuia este echivalent cu semnalul de „Stop” pentru direcțiile spre care sunt îndreptate brațele – adică șoferii care se apropie din fața sau din spatele polițistului au obligația să oprească. Vehiculele care vin din lateral, adică pe direcția perpendiculară pe brațele polițistului, pot traversa intersecția, deoarece pentru aceștia semnalul este de drum liber. Prin urmare, dacă te aflii la volanul autovehiculul verde trebuie să oprești, chiar dacă la intersecție nu este semafor sau ai alte semne care, în mod normal, ți-ar permite trecerea. Doar când polițistul schimbă poziția și îți oferă un semnal clar că ai voie să treci, îți poți continua deplasarea. Este esențial să fii pregătit să oprești și să nu forțezi trecerea, deoarece nerespectarea semnalului dat de polițist se sancționează sever și poate duce la situații periculoase în trafic. Observarea atentă a indicațiilor și reacția corectă la acestea sunt fundamentale pentru siguranță și pentru promovarea examenului. Reține regula generală: semnalele polițistului anulează orice alte semne ori semafoare din intersecție, iar poziția brațelor întinse înseamnă „Stop” din față și din spate, și „Treceți” din lateral. Fii întotdeauna vigilent și acordă maximă atenție polițistului rutier când reglementează circulația într-o intersecție.
În intersecțiile dirijate de un polițist rutier, semnalele acestuia au prioritate absolută și trebuie respectate indiferent de semafoare sau semne rutiere. Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, sensul acestuia este echivalent cu semnalul de „Stop” pentru direcțiile spre care sunt îndreptate brațele – adică șoferii care se apropie din fața sau din spatele polițistului au obligația să oprească. Vehiculele care vin din lateral, adică pe direcția perpendiculară pe brațele polițistului, pot traversa intersecția, deoarece pentru aceștia semnalul este de drum liber. Prin urmare, dacă te aflii la volanul autovehiculul verde trebuie să oprești, chiar dacă la intersecție nu este semafor sau ai alte semne care, în mod normal, ți-ar permite trecerea. Doar când polițistul schimbă poziția și îți oferă un semnal clar că ai voie să treci, îți poți continua deplasarea. Este esențial să fii pregătit să oprești și să nu forțezi trecerea, deoarece nerespectarea semnalului dat de polițist se sancționează sever și poate duce la situații periculoase în trafic. Observarea atentă a indicațiilor și reacția corectă la acestea sunt fundamentale pentru siguranță și pentru promovarea examenului. Reține regula generală: semnalele polițistului anulează orice alte semne ori semafoare din intersecție, iar poziția brațelor întinse înseamnă „Stop” din față și din spate, și „Treceți” din lateral. Fii întotdeauna vigilent și acordă maximă atenție polițistului rutier când reglementează circulația într-o intersecție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică;
B sunt aplicate abţibilduri pe parbriz;
C există defecţiuni la sistemul de climatizare.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare este documentul care dovedește că un vehicul are dreptul legal să circule pe drumurile publice. Acesta se reține atunci când vehiculul nu corespunde din punct de vedere tehnic, adică are defecțiuni grave la sistemele esențiale ca frânele, direcția sau luminile, sau când inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se poate reține certificatul dacă datele din document nu corespund cu realitatea, cum ar fi schimbarea serioasă a caracteristicilor vehiculului fără a fi menționată în acte. Alte situații prevăzute de lege sunt lipsa poliței RCA valabilă sau anumite modificări neomologate la mașină. Scopul reținerii certificatului este de a preveni circulația vehiculelor care pun în pericol siguranța rutieră, până la remedierea problemelor constatate și prezentarea legală la autorități.
Certificatul de înmatriculare este documentul care dovedește că un vehicul are dreptul legal să circule pe drumurile publice. Acesta se reține atunci când vehiculul nu corespunde din punct de vedere tehnic, adică are defecțiuni grave la sistemele esențiale ca frânele, direcția sau luminile, sau când inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se poate reține certificatul dacă datele din document nu corespund cu realitatea, cum ar fi schimbarea serioasă a caracteristicilor vehiculului fără a fi menționată în acte. Alte situații prevăzute de lege sunt lipsa poliței RCA valabilă sau anumite modificări neomologate la mașină. Scopul reținerii certificatului este de a preveni circulația vehiculelor care pun în pericol siguranța rutieră, până la remedierea problemelor constatate și prezentarea legală la autorități.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A să se prezinte de urgenţă la cea mai apropiată unitate de poliţie;
B întrucât nu este vinovat de accident, poate părăsi locul faptei;
C să anunţe poliţia şi, în lipsa altor mijloace de transport, să-l transporte el însuşi la cea mai apropiată unitate sanitară, apoi să se întoarcă la locul accidentului.
Explicație:
În momentul în care un șofer accidentează un pieton, indiferent dacă acesta a traversat regulamentar sau neregulamentar, primul lucru pe care trebuie să îl facă este să oprească imediat mașina. Apoi, este obligatoriu să acorde primul ajutor victimei dacă este necesar, fără a modifica starea locului accidentului decât dacă există pericol de incendiu sau de explozie. Conducătorul auto trebuie să sune imediat la 112 pentru a anunța producerea accidentului și să aștepte sosirea poliției. Este important de știut că, chiar dacă pietonul a greșit traversând printr-un loc nepermis, șoferul nu este absolvit de responsabilități legale, iar părăsirea locului accidentului fără aprobarea poliției este considerată infracțiune și se pedepsește aspru. După accident, șoferul trebuie să se prezinte la poliție și să respecte toate indicațiile organelor de anchetă. Aceste obligații sunt prevăzute de Codul Rutier, pentru a asigura protecția vieții și pentru stabilirea corectă a circumstanțelor accidentului. Reține că atenția, responsabilitatea și respectarea procedurilor legale sunt esențiale, indiferent de culpa pietonului.
În momentul în care un șofer accidentează un pieton, indiferent dacă acesta a traversat regulamentar sau neregulamentar, primul lucru pe care trebuie să îl facă este să oprească imediat mașina. Apoi, este obligatoriu să acorde primul ajutor victimei dacă este necesar, fără a modifica starea locului accidentului decât dacă există pericol de incendiu sau de explozie. Conducătorul auto trebuie să sune imediat la 112 pentru a anunța producerea accidentului și să aștepte sosirea poliției. Este important de știut că, chiar dacă pietonul a greșit traversând printr-un loc nepermis, șoferul nu este absolvit de responsabilități legale, iar părăsirea locului accidentului fără aprobarea poliției este considerată infracțiune și se pedepsește aspru. După accident, șoferul trebuie să se prezinte la poliție și să respecte toate indicațiile organelor de anchetă. Aceste obligații sunt prevăzute de Codul Rutier, pentru a asigura protecția vieții și pentru stabilirea corectă a circumstanțelor accidentului. Reține că atenția, responsabilitatea și respectarea procedurilor legale sunt esențiale, indiferent de culpa pietonului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%

A troleibuzul, tramvaiul, autoturismul;
B tramvaiul, autoturismul, troleibuzul;
C tramvaiul, troleibuzul, autoturismul.
Explicație:
În această intersecție, tramvaiul care circulă drept înainte are prioritate absolută față de toate celelalte vehicule, indiferent dacă acestea sunt autoturisme, troleibuze sau autobuze. După ce tramvaiul a trecut, autoturismul va circula înainte, pentru că are prioritate de dreapta față de troleibuzul care virează la stânga. Troleibuzul trebuie să acorde prioritate atât tramvaiului, cât și autoturismului, deoarece la virajul la stânga, orice vehicul trebuie să lase să treacă vehiculele care circulă din sens opus sau înainte.
În această intersecție, tramvaiul care circulă drept înainte are prioritate absolută față de toate celelalte vehicule, indiferent dacă acestea sunt autoturisme, troleibuze sau autobuze. După ce tramvaiul a trecut, autoturismul va circula înainte, pentru că are prioritate de dreapta față de troleibuzul care virează la stânga. Troleibuzul trebuie să acorde prioritate atât tramvaiului, cât și autoturismului, deoarece la virajul la stânga, orice vehicul trebuie să lase să treacă vehiculele care circulă din sens opus sau înainte.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%