
A reduci viteza şi te apropii cât mai mult de acesta;
B opreşti şi aştepţi degajarea traficului;
C execuţi depăşirea acestuia.
Explicație:
Când vezi că autoturismul alb execută manevra de întoarcere, trebuie să oprești și să aștepți ca acesta să termine manevra și să degajeze drumul. Orice tentativă de a te apropia prea mult sau de a-l depăși este riscantă și interzisă, pentru că vehiculul care întoarce nu are vizibilitate bună și poate face mișcări neașteptate. De exemplu, dacă te grăbești și încerci să depășești, riști să provoci un accident. Prin urmare, te oprești la distanță sigură și aștepți până când circulația este din nou liberă.
Când vezi că autoturismul alb execută manevra de întoarcere, trebuie să oprești și să aștepți ca acesta să termine manevra și să degajeze drumul. Orice tentativă de a te apropia prea mult sau de a-l depăși este riscantă și interzisă, pentru că vehiculul care întoarce nu are vizibilitate bună și poate face mișcări neașteptate. De exemplu, dacă te grăbești și încerci să depășești, riști să provoci un accident. Prin urmare, te oprești la distanță sigură și aștepți până când circulația este din nou liberă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%

A circulaţia autovehiculelor destinate transportului de mărfuri, care au distanţa dintre osii mai mare de 10 m;
B accesul autovehiculelor sau ansamblurilor de vehicule cu lungimea mai mare de 10 m;
C accesul autovehiculelor destinate transportului de mărfuri, care tractează remorci având o lungime mai mare de 10 m.
Explicație:
Indicatorul din imagine interzice accesul tuturor autovehiculelor sau ansamblurilor de vehicule care au lungimea mai mare de 10 metri, nu doar camioanelor sau vehiculelor care transportă marfă. Asta înseamnă că dacă ai un autoturism cu remorcă, un autocar sau orice vehicul care depășește această lungime, nu ai voie să intri pe drumul respectiv. Scopul indicatorului este să evite blocajele sau accidentele pe sectoarele de drum înguste, cu curbe strânse sau unde nu este loc suficient pentru astfel de vehicule lungi. Poliția poate verifica și sancționa nerespectarea acestei interdicții.
Indicatorul din imagine interzice accesul tuturor autovehiculelor sau ansamblurilor de vehicule care au lungimea mai mare de 10 metri, nu doar camioanelor sau vehiculelor care transportă marfă. Asta înseamnă că dacă ai un autoturism cu remorcă, un autocar sau orice vehicul care depășește această lungime, nu ai voie să intri pe drumul respectiv. Scopul indicatorului este să evite blocajele sau accidentele pe sectoarele de drum înguste, cu curbe strânse sau unde nu este loc suficient pentru astfel de vehicule lungi. Poliția poate verifica și sancționa nerespectarea acestei interdicții.
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%

A acces pe bază de tichet;
B drum rezervat autovehiculelor cu ecuson;
C punct de alimentare cu combustibil.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică accesul într-o zonă sau pe un drum doar pe bază de tichet, adică poți intra doar dacă ai un bilet sau tichet valabil. Acest indicator este folosit de obicei la intrarea în parcări, zone cu taxă sau bariere unde accesul este condiționat de obținerea unui tichet la automat sau la ghișeu. Fără tichet nu ai voie să pătrunzi în zona respectivă.
Indicatorul din imagine semnifică accesul într-o zonă sau pe un drum doar pe bază de tichet, adică poți intra doar dacă ai un bilet sau tichet valabil. Acest indicator este folosit de obicei la intrarea în parcări, zone cu taxă sau bariere unde accesul este condiționat de obținerea unui tichet la automat sau la ghișeu. Fără tichet nu ai voie să pătrunzi în zona respectivă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%

A ambele;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2.
Explicație:
Indicatorul 1 (cel cu săgeata verticală și o linie transversală neagră) te avertizează că urmează să intersectezi un drum lateral fără prioritate, deci drumul tău este cel prioritar. Indicatorul 2 (crucea neagră) avertizează asupra unei intersecții cu circulație nedirijată, unde nu ai prioritate automată și trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Deci răspunsul corect este indicatorul 1.
Indicatorul 1 (cel cu săgeata verticală și o linie transversală neagră) te avertizează că urmează să intersectezi un drum lateral fără prioritate, deci drumul tău este cel prioritar. Indicatorul 2 (crucea neagră) avertizează asupra unei intersecții cu circulație nedirijată, unde nu ai prioritate automată și trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Deci răspunsul corect este indicatorul 1.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A ambele indicatoare;
B indicatorul 1;
C niciun indicator.
Explicație:
La indicatorul 1 oprirea este interzisă în mod direct, pentru că semnul are această semnificație clară. La indicatorul 2, chiar dacă nu scrie explicit, tot nu ai voie să oprești, pentru că pe sectorul de drum unde depășirea este interzisă, orice vehicul oprit i-ar obliga pe ceilalți să facă depășirea acolo, ceea ce contravine regulii și creează pericol. Practic, la ambele indicatoare oprirea este interzisă – la primul pentru că așa prevede indicatorul, la al doilea pentru că oprirea ar forța alți șoferi să depășească acolo unde nu au voie. Deci în ambele situații nu ai voie să oprești, iar motivul interdicției este diferit, dar rezultatul e același.
La indicatorul 1 oprirea este interzisă în mod direct, pentru că semnul are această semnificație clară. La indicatorul 2, chiar dacă nu scrie explicit, tot nu ai voie să oprești, pentru că pe sectorul de drum unde depășirea este interzisă, orice vehicul oprit i-ar obliga pe ceilalți să facă depășirea acolo, ceea ce contravine regulii și creează pericol. Practic, la ambele indicatoare oprirea este interzisă – la primul pentru că așa prevede indicatorul, la al doilea pentru că oprirea ar forța alți șoferi să depășească acolo unde nu au voie. Deci în ambele situații nu ai voie să oprești, iar motivul interdicției este diferit, dar rezultatul e același.
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%

A limitele maxime de viteză pe autostradă, în funcţie de condiţiile meteorologice;
B limitele obligatorii de viteză;
C viteza minimă obligatorie pe autostradă.
Explicație:
Pe autostradă, legislația rutieră din România prevede o viteză maximă de 130 km/h în condiții normale, iar când carosabilul este umed, limita scade la 80 km/h. Acest lucru este indicat și de semnalizarea prezentă. Este foarte important să nu depășești aceste limite, deoarece ele sunt stabilite tocmai pentru siguranța participanților la trafic. Pe acest tip de drum, trebuie să circuli cât mai mult posibil pe banda din dreapta, iar schimbarea benzii se realizează doar atunci când este necesar, de exemplu pentru a depăși un vehicul mai lent. Linia discontinuă permite schimbarea benzii, dar manevra trebuie făcută doar dacă te-ai asigurat temeinic că este sigur și nu incomodezi sau periclitezi ceilalți participanți la trafic. În orice moment, păstrează o distanță de siguranță față de mașina din față, astfel încât să poți reacționa în caz de frânare bruscă sau alte pericole. Fii atent la condițiile meteorologice, iar la nevoie, adaptează viteza chiar sub limita legală dacă apare ceață, ploaie intensă sau orice factor care diminuează vizibilitatea sau aderența. Totodată, evită orice manevră bruscă – pe autostradă, viteza se resimte mult mai puternic, iar controlul mașinii devine dificil dacă nu ești atent. Rezumând, respectă limita de viteză indicată, folosește banda din dreapta, schimbă banda doar când este necesar și asigură întotdeauna o distanță suficientă față de ceilalți participanți la trafic. Toate acestea sunt reglementări exprese din Codul Rutier, menite să crească siguranța pe drumurile de mare viteză.
Pe autostradă, legislația rutieră din România prevede o viteză maximă de 130 km/h în condiții normale, iar când carosabilul este umed, limita scade la 80 km/h. Acest lucru este indicat și de semnalizarea prezentă. Este foarte important să nu depășești aceste limite, deoarece ele sunt stabilite tocmai pentru siguranța participanților la trafic. Pe acest tip de drum, trebuie să circuli cât mai mult posibil pe banda din dreapta, iar schimbarea benzii se realizează doar atunci când este necesar, de exemplu pentru a depăși un vehicul mai lent. Linia discontinuă permite schimbarea benzii, dar manevra trebuie făcută doar dacă te-ai asigurat temeinic că este sigur și nu incomodezi sau periclitezi ceilalți participanți la trafic. În orice moment, păstrează o distanță de siguranță față de mașina din față, astfel încât să poți reacționa în caz de frânare bruscă sau alte pericole. Fii atent la condițiile meteorologice, iar la nevoie, adaptează viteza chiar sub limita legală dacă apare ceață, ploaie intensă sau orice factor care diminuează vizibilitatea sau aderența. Totodată, evită orice manevră bruscă – pe autostradă, viteza se resimte mult mai puternic, iar controlul mașinii devine dificil dacă nu ești atent. Rezumând, respectă limita de viteză indicată, folosește banda din dreapta, schimbă banda doar când este necesar și asigură întotdeauna o distanță suficientă față de ceilalți participanți la trafic. Toate acestea sunt reglementări exprese din Codul Rutier, menite să crească siguranța pe drumurile de mare viteză.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%

A panoul 1;
B panoul 2;
C ambele panouri.
Explicație:
Panoul 2, cel cu 300 m pe fond alb, indică distanța dintre indicator și începutul locului periculos. Asta înseamnă că, de la panoul respectiv, după ce mergi 300 de metri, vei ajunge în zona unde începe pericolul avertizat de indicatorul principal. Acest tip de panou se folosește la indicatoarele de avertizare, ca să știe șoferul că pericolul nu e imediat, ci abia peste o anumită distanță. Panoul 1, cel albastru cu 200 m, nu are această funcție – panourile pe fond albastru sunt folosite în general pentru informare sau pentru a marca alte tipuri de distanțe pe drumurile expres sau pe autostrăzi, dar nu pentru avertizare asupra unui pericol ce urmează după acea distanță. Deci, doar panoul cu fond alb și scris negru indică distanța până la începutul unui loc periculos.
Panoul 2, cel cu 300 m pe fond alb, indică distanța dintre indicator și începutul locului periculos. Asta înseamnă că, de la panoul respectiv, după ce mergi 300 de metri, vei ajunge în zona unde începe pericolul avertizat de indicatorul principal. Acest tip de panou se folosește la indicatoarele de avertizare, ca să știe șoferul că pericolul nu e imediat, ci abia peste o anumită distanță. Panoul 1, cel albastru cu 200 m, nu are această funcție – panourile pe fond albastru sunt folosite în general pentru informare sau pentru a marca alte tipuri de distanțe pe drumurile expres sau pe autostrăzi, dar nu pentru avertizare asupra unui pericol ce urmează după acea distanță. Deci, doar panoul cu fond alb și scris negru indică distanța până la începutul unui loc periculos.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A să nu conduci cu o viteză mai mare de 80 km/h;
B să nu conduci cu roata de rezervă mai mult decât este necesar;
C să nu iei persoane de ocazie în autovehicul.
Explicație:
Când ai montat roata de rezervă după o pană, este esențial să știi că aceasta nu are întotdeauna aceleași caracteristici ca roata obișnuită de pe mașină. De multe ori, roata de rezervă este una de dimensiuni mai mici, numită și roată de „rezervă temporară” sau „roată de avarie”, destinată doar utilizării pe distanțe scurte și cu o viteză redusă, de obicei maxim 80 km/h, așa cum specifică producătorul sau instrucțiunile de pe acea roată. Conducerea cu această roată nu asigură aceeași stabilitate, aderență și siguranță ca roțile normale. Din punct de vedere legal și practic, trebuie să schimbi cât mai repede această roată cu una completă, la un service, pentru a nu pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. În concluzie, când circuli cu roata de rezervă, adaptează viteza la recomandările producătorului, evită drumurile lungi și schimbă roata cu una corectă cât de curând posibil. Astfel respecți regulile și conduci în siguranță.
Când ai montat roata de rezervă după o pană, este esențial să știi că aceasta nu are întotdeauna aceleași caracteristici ca roata obișnuită de pe mașină. De multe ori, roata de rezervă este una de dimensiuni mai mici, numită și roată de „rezervă temporară” sau „roată de avarie”, destinată doar utilizării pe distanțe scurte și cu o viteză redusă, de obicei maxim 80 km/h, așa cum specifică producătorul sau instrucțiunile de pe acea roată. Conducerea cu această roată nu asigură aceeași stabilitate, aderență și siguranță ca roțile normale. Din punct de vedere legal și practic, trebuie să schimbi cât mai repede această roată cu una completă, la un service, pentru a nu pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. În concluzie, când circuli cu roata de rezervă, adaptează viteza la recomandările producătorului, evită drumurile lungi și schimbă roata cu una corectă cât de curând posibil. Astfel respecți regulile și conduci în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%

A 90 km/h;
B 130 km/h;
C 110 km/h.
Explicație:
Simbolul din imagine reprezintă un drum național european (E) sau un drum național principal din România. Pe aceste drumuri, limita maximă de viteză pentru autoturisme, în afara localităților, este de 90 km/h. Chiar dacă drumul are o structură bună și ar putea părea permisă o viteză mai mare, legea stabilește clar această limită pentru siguranța circulației. Orice depășire a acestei viteze poate duce la sancțiuni, indiferent dacă drumul permite o deplasare mai rapidă din punct de vedere tehnic. Deci, când vezi acest simbol, reții că trebuie să respecți limita de 90 km/h în afara localităților, dacă conduci un autoturism.
Simbolul din imagine reprezintă un drum național european (E) sau un drum național principal din România. Pe aceste drumuri, limita maximă de viteză pentru autoturisme, în afara localităților, este de 90 km/h. Chiar dacă drumul are o structură bună și ar putea părea permisă o viteză mai mare, legea stabilește clar această limită pentru siguranța circulației. Orice depășire a acestei viteze poate duce la sancțiuni, indiferent dacă drumul permite o deplasare mai rapidă din punct de vedere tehnic. Deci, când vezi acest simbol, reții că trebuie să respecți limita de 90 km/h în afara localităților, dacă conduci un autoturism.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%

A panouri suplimentare pentru intersecţia cu calea ferată;
B panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrăzi;
C panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase.
Explicație:
Semnele de presemnalizare pentru ieșirile de pe autostradă sunt concepute pentru a oferi șoferilor informații clare și pe înțeles, astfel încât să poată planifica în siguranță schimbarea direcției sau ieșirea de pe autostradă. Conform Codului Rutier din România, aceste semne sunt amplasate, de regulă, la 300 m, 200 m și 100 m înainte de ieșire. Fiecare semn ajută șoferul să estimeze distanța rămasă, să evite manevrele bruște și să se încadreze din timp pe banda corectă de decelerare. La semnul cu 300 de metri până la ieșire, se recomandă ca șoferul să fie deja vigilent și să înceapă să se asigure dacă trebuie să schimbe banda pentru a ieși de pe autostradă. La indicatorul de 200 de metri, deja trebuie să fie foarte atent, verificând oglinzile și pregătindu-se să intre în banda de decelerare, dacă nu a făcut-o deja. La 100 de metri, șoferul trebuie să fie deja pe banda dedicată ieșirii și să reducă viteza treptat, asumându-și că urmează să părăsească zona de viteză ridicată specifică autostrăzii. Practic, aceste semne funcționează ca un “numărător invers” vizual: dacă le reacționezi la timp, vei evita situațiile periculoase și nu vei fi nevoit să traversezi benzile sau să pui în pericol alți participanți la trafic. Codul Rutier prevede obligativitatea respectării semnalizării rutiere și interzice manevrele bruște sau tăierea benzilor, tocmai pentru a preveni accidentele. Pe scurt, urmărirea acestor semne, asigurarea corectă, folosirea semnalizării din timp și reducerea progresivă a vitezei îți oferă siguranță ție și celorlalți participanți la trafic. Dacă reții că ordinea semnelor (300, 200, 100 metri) reprezintă avertizări succesive, vei ști întotdeauna cum să te pregătești pentru orice ieșire de pe autostradă.
Semnele de presemnalizare pentru ieșirile de pe autostradă sunt concepute pentru a oferi șoferilor informații clare și pe înțeles, astfel încât să poată planifica în siguranță schimbarea direcției sau ieșirea de pe autostradă. Conform Codului Rutier din România, aceste semne sunt amplasate, de regulă, la 300 m, 200 m și 100 m înainte de ieșire. Fiecare semn ajută șoferul să estimeze distanța rămasă, să evite manevrele bruște și să se încadreze din timp pe banda corectă de decelerare. La semnul cu 300 de metri până la ieșire, se recomandă ca șoferul să fie deja vigilent și să înceapă să se asigure dacă trebuie să schimbe banda pentru a ieși de pe autostradă. La indicatorul de 200 de metri, deja trebuie să fie foarte atent, verificând oglinzile și pregătindu-se să intre în banda de decelerare, dacă nu a făcut-o deja. La 100 de metri, șoferul trebuie să fie deja pe banda dedicată ieșirii și să reducă viteza treptat, asumându-și că urmează să părăsească zona de viteză ridicată specifică autostrăzii. Practic, aceste semne funcționează ca un “numărător invers” vizual: dacă le reacționezi la timp, vei evita situațiile periculoase și nu vei fi nevoit să traversezi benzile sau să pui în pericol alți participanți la trafic. Codul Rutier prevede obligativitatea respectării semnalizării rutiere și interzice manevrele bruște sau tăierea benzilor, tocmai pentru a preveni accidentele. Pe scurt, urmărirea acestor semne, asigurarea corectă, folosirea semnalizării din timp și reducerea progresivă a vitezei îți oferă siguranță ție și celorlalți participanți la trafic. Dacă reții că ordinea semnelor (300, 200, 100 metri) reprezintă avertizări succesive, vei ști întotdeauna cum să te pregătești pentru orice ieșire de pe autostradă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A amendă contravenţională şi puncte de penalizare;
B amendă contravenţională;
C reţinerea permisului de conducere.
Explicație:
Dacă deținătorul unui vehicul nu declară la cererea poliției identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul, fapta se sancționează doar cu amendă contravențională. Nu se aplică și puncte de penalizare, iar permisul de conducere nu este reținut pentru această abatere. Practic, în această situație, singura sancțiune prevăzută de lege este amenda.
Dacă deținătorul unui vehicul nu declară la cererea poliției identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul, fapta se sancționează doar cu amendă contravențională. Nu se aplică și puncte de penalizare, iar permisul de conducere nu este reținut pentru această abatere. Practic, în această situație, singura sancțiune prevăzută de lege este amenda.
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%
A cu ajutorul unei tije metalice numite jojă, introdusă în blocul motor;
B cu ajutorul turometrului de la bord;
C cu ajutorul manometrului de la bord.
Explicație:
Controlul nivelului de ulei din baie se face atunci când motorul este oprit și a stat nemișcat câteva minute, pe un teren drept, pentru ca tot uleiul să se așeze în carter. Se folosește joja de ulei: aceasta se scoate, se șterge cu o cârpă curată, se introduce complet la loc, apoi se scoate din nou pentru a vedea nivelul. Uleiul trebuie să fie între marcajele minim și maxim de pe joja. Este foarte important să nu se depășească sau să nu fie sub limita minimă, deoarece prea puțin ulei poate duce la uzura și deteriorarea motorului, iar prea mult ulei poate crea o presiune prea mare și poate afecta garniturile sau chiar funcționarea motorului. Controlul periodic al nivelului de ulei face parte din verificările regulate prevăzute de lege și te ajută să eviți defecte costisitoare și situații periculoase în trafic.
Controlul nivelului de ulei din baie se face atunci când motorul este oprit și a stat nemișcat câteva minute, pe un teren drept, pentru ca tot uleiul să se așeze în carter. Se folosește joja de ulei: aceasta se scoate, se șterge cu o cârpă curată, se introduce complet la loc, apoi se scoate din nou pentru a vedea nivelul. Uleiul trebuie să fie între marcajele minim și maxim de pe joja. Este foarte important să nu se depășească sau să nu fie sub limita minimă, deoarece prea puțin ulei poate duce la uzura și deteriorarea motorului, iar prea mult ulei poate crea o presiune prea mare și poate afecta garniturile sau chiar funcționarea motorului. Controlul periodic al nivelului de ulei face parte din verificările regulate prevăzute de lege și te ajută să eviți defecte costisitoare și situații periculoase în trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%

A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C niciunul.
Explicație:
Niciunul dintre indicatoarele din imagine nu te obligă să execuți virajul la stânga. Ambele indicatoare arată trasee posibile de urmat sau restricții pentru anumite categorii de vehicule pe zone cu lucrări, dar nu impun obligativitatea de a vira la stânga. Practic, poți alege direcția permisă, iar obligația de a vira la stânga nu există la niciunul dintre aceste indicatoare.
Niciunul dintre indicatoarele din imagine nu te obligă să execuți virajul la stânga. Ambele indicatoare arată trasee posibile de urmat sau restricții pentru anumite categorii de vehicule pe zone cu lucrări, dar nu impun obligativitatea de a vira la stânga. Practic, poți alege direcția permisă, iar obligația de a vira la stânga nu există la niciunul dintre aceste indicatoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%

A pistă comună pentru pietoni şi biciclişti;
B accesul interzis pietonilor şi bicicliştilor;
C drum închis circulaţiei publice.
Explicație:
Semnul prezentat indică un spațiu comun pentru pietoni și bicicliști, ceea ce înseamnă că traficul este permis exclusiv acestor două categorii de utilizatori. Vehiculele cu motor nu au acces pe acest sector. Conform Codului Rutier, pietonii au prioritate față de bicicliști, iar bicicliștii trebuie să-și adapteze viteza și comportamentul astfel încât să nu reprezinte un pericol sau disconfort pentru pietoni. Este obligatoriu ca bicicliștii să semnalizeze orice schimbare de direcție, să păstreze o distanță de siguranță față de pietoni și să fie vigilenți. Respectarea acestor reguli asigură siguranța tuturor și previne accidentele în zonele comune. În plus, orice marcaje sau indicatoare suplimentare din zonă trebuie respectate cu strictețe, deoarece ele pot oferi instrucțiuni suplimentare privind modul de utilizare a spațiului. În concluzie, respectarea priorității, circulația cu atenție și viteza redusă sunt esențiale pentru siguranța pe aceste trasee mixte.
Semnul prezentat indică un spațiu comun pentru pietoni și bicicliști, ceea ce înseamnă că traficul este permis exclusiv acestor două categorii de utilizatori. Vehiculele cu motor nu au acces pe acest sector. Conform Codului Rutier, pietonii au prioritate față de bicicliști, iar bicicliștii trebuie să-și adapteze viteza și comportamentul astfel încât să nu reprezinte un pericol sau disconfort pentru pietoni. Este obligatoriu ca bicicliștii să semnalizeze orice schimbare de direcție, să păstreze o distanță de siguranță față de pietoni și să fie vigilenți. Respectarea acestor reguli asigură siguranța tuturor și previne accidentele în zonele comune. În plus, orice marcaje sau indicatoare suplimentare din zonă trebuie respectate cu strictețe, deoarece ele pot oferi instrucțiuni suplimentare privind modul de utilizare a spațiului. În concluzie, respectarea priorității, circulația cu atenție și viteza redusă sunt esențiale pentru siguranța pe aceste trasee mixte.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%

A drum obligatoriu pentru vehiculele cu două roţi;
B accesul interzis mopedelor;
C accesul interzis motocicletelor.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică „accesul interzis motocicletelor”. Asta înseamnă că motocicletele nu au voie să circule pe drumul sau sectorul de drum unde este montat acest indicator. Alte vehicule cu două roți, cum ar fi bicicletele sau mopedele, nu sunt vizate de această interdicție.
Indicatorul din imagine semnifică „accesul interzis motocicletelor”. Asta înseamnă că motocicletele nu au voie să circule pe drumul sau sectorul de drum unde este montat acest indicator. Alte vehicule cu două roți, cum ar fi bicicletele sau mopedele, nu sunt vizate de această interdicție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%

A drum pentru pietoni şi pistă pentru biciclişti;
B pistă obligatorie pentru pietoni şi biciclişti;
C pistă obligatorie pentru pietoni şi biciclişti, având căi separate.
Explicație:
Indicatorul din imagine recomandă o zonă specială unde pista pentru pietoni este separată de cea pentru bicicliști, fiecare fiind semnalizată clar cu pictograme și despărțite de o linie verticală. Conform legislației rutiere române, pietonii trebuie să circule strict pe partea marcată cu simbolul pietonului, iar bicicliștii pe partea rezervată lor. Acest lucru previne incidentele și asigură un flux de circulație sigur pentru ambele categorii de participanți la trafic. Nerespectarea acestei separații poate genera conflicte și poate duce la accidente, motiv pentru care este obligatoriu ca fiecare să nu pătrundă pe banda celuilalt. Aceste reguli derivă atât din prevederile Codului Rutier, cât și din regulamentul privind circulația pe drumurile publice, care stabilesc clar obligativitatea respectării semnelor și marcajelor rutiere. Practic, dacă ești pieton, te deplasezi doar pe partea special destinată pietonilor, iar dacă ești biciclist, rămâi pe pista pentru biciclete. Asta garantează siguranță și ordine pe drumurile publice, mai ales în zonele unde spațiul este împărțit, dar nu separat fizic.
Indicatorul din imagine recomandă o zonă specială unde pista pentru pietoni este separată de cea pentru bicicliști, fiecare fiind semnalizată clar cu pictograme și despărțite de o linie verticală. Conform legislației rutiere române, pietonii trebuie să circule strict pe partea marcată cu simbolul pietonului, iar bicicliștii pe partea rezervată lor. Acest lucru previne incidentele și asigură un flux de circulație sigur pentru ambele categorii de participanți la trafic. Nerespectarea acestei separații poate genera conflicte și poate duce la accidente, motiv pentru care este obligatoriu ca fiecare să nu pătrundă pe banda celuilalt. Aceste reguli derivă atât din prevederile Codului Rutier, cât și din regulamentul privind circulația pe drumurile publice, care stabilesc clar obligativitatea respectării semnelor și marcajelor rutiere. Practic, dacă ești pieton, te deplasezi doar pe partea special destinată pietonilor, iar dacă ești biciclist, rămâi pe pista pentru biciclete. Asta garantează siguranță și ordine pe drumurile publice, mai ales în zonele unde spațiul este împărțit, dar nu separat fizic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A pe drumurile cu sens unic;
B în locurile în care soliditatea drumului nu permite;
C pe marcajul pietonal.
Explicație:
Întoarcerea mașinii este interzisă în anumite locuri pentru că poate pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că nu ai voie să întorci autovehiculul în zone cu vizibilitate redusă, cum ar fi la o curbă sau în vârful unei pante, pentru că șoferii care vin din sens opus nu te pot vedea la timp și există risc crescut de accident. De asemenea, întoarcerea este interzisă în intersecții aglomerate, pe trecerile pentru pietoni, pe poduri, sub poduri, în tuneluri și pe pasaje denivelate, deoarece manevra poate bloca traficul sau surprinde alți participanți la drum. Important de reținut: întotdeauna trebuie să întorci doar în locuri unde ai vizibilitate bună, unde nu creezi un pericol și unde legislația permite această manevră. Deci, gândește-te mereu înainte să întorci dacă locul este sigur și legal.
Întoarcerea mașinii este interzisă în anumite locuri pentru că poate pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că nu ai voie să întorci autovehiculul în zone cu vizibilitate redusă, cum ar fi la o curbă sau în vârful unei pante, pentru că șoferii care vin din sens opus nu te pot vedea la timp și există risc crescut de accident. De asemenea, întoarcerea este interzisă în intersecții aglomerate, pe trecerile pentru pietoni, pe poduri, sub poduri, în tuneluri și pe pasaje denivelate, deoarece manevra poate bloca traficul sau surprinde alți participanți la drum. Important de reținut: întotdeauna trebuie să întorci doar în locuri unde ai vizibilitate bună, unde nu creezi un pericol și unde legislația permite această manevră. Deci, gândește-te mereu înainte să întorci dacă locul este sigur și legal.
Dificultate Întrebare: GREA
64%
A cu aproximativ 1 cm sub reperul MIN;
B între reperele MIN-MAX, însemnate pe joja de ulei;
C cu aproximativ 1 cm deasupra reperului MAX.
Explicație:
Uleiul din baie trebuie să se găsească întotdeauna între semnele de minim și maxim de pe joja de verificare. Dacă nivelul uleiului este sub minim, motorul nu va fi lubrifiat corespunzător, ceea ce poate duce la uzură și defectare rapidă. Pe de altă parte, prea mult ulei, peste nivelul maxim, poate provoca spumare, scurgeri și defectarea unor componente ale motorului. Conform regulamentului și a indicațiilor producătorilor auto, menținerea unui nivel optim de ulei asigură funcționarea sigură și economică a motorului, iar aceasta este și o obligație legală pentru conducătorii auto pentru a preveni defecțiuni care ar putea duce la accidente sau poluare. De aceea, la fiecare verificare, nivelul trebuie să fie exact între limitele indicate pe jojă, nici sub minim, nici peste maxim.
Uleiul din baie trebuie să se găsească întotdeauna între semnele de minim și maxim de pe joja de verificare. Dacă nivelul uleiului este sub minim, motorul nu va fi lubrifiat corespunzător, ceea ce poate duce la uzură și defectare rapidă. Pe de altă parte, prea mult ulei, peste nivelul maxim, poate provoca spumare, scurgeri și defectarea unor componente ale motorului. Conform regulamentului și a indicațiilor producătorilor auto, menținerea unui nivel optim de ulei asigură funcționarea sigură și economică a motorului, iar aceasta este și o obligație legală pentru conducătorii auto pentru a preveni defecțiuni care ar putea duce la accidente sau poluare. De aceea, la fiecare verificare, nivelul trebuie să fie exact între limitele indicate pe jojă, nici sub minim, nici peste maxim.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A presiunea în pneuri este superioară celei recomandate de constructor;
B pneurile insuficient umflate sau neechilibrate;
C producerea unei explozii la un pneu.
Explicație:
Atunci când la volan simți vibrații, acest lucru indică de cele mai multe ori o problemă tehnică a vehiculului, care nu trebuie neglijată, deoarece poate afecta direct siguranța circulației. Cele mai frecvente cauze ale vibrațiilor la volan sunt anvelopele neechilibrate sau uzate neuniform, deformarea sau ovalizarea jantelor, precum și defecțiuni la sistemul de direcție sau la articulațiile roților. De asemenea, probleme la sistemul de suspensie pot transmite vibrații către volan. Conform Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, orice defecțiune tehnică semnalată la sistemul de direcție, roți sau suspensie se consideră un pericol major și impune remedierea imediată înainte de a circula mai departe. Din punct de vedere practic, ignorarea unor astfel de semne poate duce nu doar la uzura prematură a componentelor autoturismului, ci și la pierderea controlului asupra direcției, în special la viteze mari sau în curbe. De aceea, este obligatoriu să verifici și să remediezi orice problemă care provoacă vibrații la volan, atât pentru siguranța ta, cât și pentru a respecta prevederile legale privind starea tehnică a vehiculului.
Atunci când la volan simți vibrații, acest lucru indică de cele mai multe ori o problemă tehnică a vehiculului, care nu trebuie neglijată, deoarece poate afecta direct siguranța circulației. Cele mai frecvente cauze ale vibrațiilor la volan sunt anvelopele neechilibrate sau uzate neuniform, deformarea sau ovalizarea jantelor, precum și defecțiuni la sistemul de direcție sau la articulațiile roților. De asemenea, probleme la sistemul de suspensie pot transmite vibrații către volan. Conform Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, orice defecțiune tehnică semnalată la sistemul de direcție, roți sau suspensie se consideră un pericol major și impune remedierea imediată înainte de a circula mai departe. Din punct de vedere practic, ignorarea unor astfel de semne poate duce nu doar la uzura prematură a componentelor autoturismului, ci și la pierderea controlului asupra direcției, în special la viteze mari sau în curbe. De aceea, este obligatoriu să verifici și să remediezi orice problemă care provoacă vibrații la volan, atât pentru siguranța ta, cât și pentru a respecta prevederile legale privind starea tehnică a vehiculului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%

A da, deoarece te-ai încadrat corespunzător;
B da, după acordarea priorităţii de trecere;
C nu, deoarece este interzisă trecerea peste marcajul dintre cele două scuaruri.
Explicație:
Nu este permis virajul la stânga în acest loc, pentru că marcajul dintre cele două scuaruri interzice trecerea peste el. Chiar dacă te-ai încadrat corect sau ai acordat prioritate, regulile de marcaj rutier primează. Marcajul continuu și prezența scuarurilor te obligă să circuli doar înainte sau să faci virajul la stânga doar acolo unde este permis și există spațiu special amenajat pentru această manevră. Nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni și poate pune în pericol siguranța circulației.
Nu este permis virajul la stânga în acest loc, pentru că marcajul dintre cele două scuaruri interzice trecerea peste el. Chiar dacă te-ai încadrat corect sau ai acordat prioritate, regulile de marcaj rutier primează. Marcajul continuu și prezența scuarurilor te obligă să circuli doar înainte sau să faci virajul la stânga doar acolo unde este permis și există spațiu special amenajat pentru această manevră. Nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni și poate pune în pericol siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%