A legea nu prevede obligaţii;
B elevii pot fi neatenţi şi pot apărea brusc în faţa maşinii;
C elevii vor traversa numai pe trecerea de pietoni.
Explicație:
Atunci când te apropii de o școală, iar elevii ies din clădire, trebuie să fii foarte atent și să reduci viteza, deoarece copiii pot fi imprevizibili și pot traversa strada neașteptat, fără să se asigure. Codul Rutier prevede obligația șoferilor să manifeste prudență sporită în zona instituțiilor de învățământ, pentru a preveni orice accident. De asemenea, este posibil să fie semnalizată trecerea pentru pietoni în apropierea școlii sau chiar să fie prezent un însoțitor care să ajute copiii să traverseze în siguranță. Legal și moral, ești obligat să acorzi prioritate pietonilor aflați pe trecerea pentru pietoni, dar și celor care se angajează să traverseze strada regulamentar. De aceea, cel mai important lucru este să reduci viteza, să fii pregătit să oprești și să acorzi prioritate copiilor, pentru a le oferi maximă siguranță atunci când traversează. Astfel, previi situațiile periculoase și respecți regulile prevăzute de lege pentru circulația în zonele unde pot exista copii.
Atunci când te apropii de o școală, iar elevii ies din clădire, trebuie să fii foarte atent și să reduci viteza, deoarece copiii pot fi imprevizibili și pot traversa strada neașteptat, fără să se asigure. Codul Rutier prevede obligația șoferilor să manifeste prudență sporită în zona instituțiilor de învățământ, pentru a preveni orice accident. De asemenea, este posibil să fie semnalizată trecerea pentru pietoni în apropierea școlii sau chiar să fie prezent un însoțitor care să ajute copiii să traverseze în siguranță. Legal și moral, ești obligat să acorzi prioritate pietonilor aflați pe trecerea pentru pietoni, dar și celor care se angajează să traverseze strada regulamentar. De aceea, cel mai important lucru este să reduci viteza, să fii pregătit să oprești și să acorzi prioritate copiilor, pentru a le oferi maximă siguranță atunci când traversează. Astfel, previi situațiile periculoase și respecți regulile prevăzute de lege pentru circulația în zonele unde pot exista copii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A când circulând pe un drum cu o bandă de circulaţie pe sensul de mers, deplasarea înainte este obturată de un obstacol sau de prezenţa altor participanţi la trafic, iar din sens opus circulă alte vehicule;
B la semnalul poliţistului de frontieră;
C când barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare.
Explicație:
Trebuie să reduci viteza și să oprești atunci când pe drumul pe care circuli ai doar o bandă pe sens, iar deplasarea înainte este blocată de un obstacol sau de alte vehicule, iar din sens opus circulă alte mașini. De asemenea, oprești la semnalul polițistului de frontieră și când barierele sau semibarierele de la trecerea de cale ferată sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare. Aceste situații sunt clar reglementate și ignorarea lor duce la sancțiuni. Practic, oprești de fiecare dată când siguranța o cere sau când legea impune, chiar dacă ești grăbit.
Trebuie să reduci viteza și să oprești atunci când pe drumul pe care circuli ai doar o bandă pe sens, iar deplasarea înainte este blocată de un obstacol sau de alte vehicule, iar din sens opus circulă alte mașini. De asemenea, oprești la semnalul polițistului de frontieră și când barierele sau semibarierele de la trecerea de cale ferată sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare. Aceste situații sunt clar reglementate și ignorarea lor duce la sancțiuni. Practic, oprești de fiecare dată când siguranța o cere sau când legea impune, chiar dacă ești grăbit.
Dificultate Întrebare: GREA
68%

A niciunul;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2.
Explicație:
Indicatorul 1 interzice staționarea în zilele impare ale lunii. Acest indicator este folosit ca să permită alternarea staționării pe străzile înguste, pentru a facilita curățarea sau deszăpezirea carosabilului. Dacă vezi acest semn, nu ai voie să lași mașina parcată acolo în zilele cu dată impară, altfel riști amendă sau ridicarea autoturismului. Indicatorul 2 se referă la interzicerea staționării în zilele pare.
Indicatorul 1 interzice staționarea în zilele impare ale lunii. Acest indicator este folosit ca să permită alternarea staționării pe străzile înguste, pentru a facilita curățarea sau deszăpezirea carosabilului. Dacă vezi acest semn, nu ai voie să lași mașina parcată acolo în zilele cu dată impară, altfel riști amendă sau ridicarea autoturismului. Indicatorul 2 se referă la interzicerea staționării în zilele pare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A unităţilor service;
B deţinătorului legal al autovehiculului;
C Registrului Auto Român.
Explicație:
Responsabilitatea de a face inspecția tehnică periodică a unui vehicul și de a respecta termenele acesteia revine exclusiv proprietarului sau deținătorului legal al autovehiculului. Aceasta este o obligație prevăzută de lege și are rolul de a asigura că vehiculul respectă normele tehnice privind siguranța rutieră și poluarea. Dacă nu efectuezi la timp ITP-ul, nu doar că riști să primești sancțiuni contravenționale, dar poți rămâne și fără dreptul de a circula, pentru că poliția poate reține certificatul de înmatriculare. Practic, legea spune clar că cel care figurează în acte ca proprietar sau posesor trebuie să se asigure că mașina este verificată periodic și că nu prezintă probleme ce pot pune în pericol siguranța traficului. Ține minte: această obligație nu poate fi transferată unui alt conducător auto sau unui service – responsabilitatea legală revine totdeauna proprietarului sau deținătorului menționat în documente.
Responsabilitatea de a face inspecția tehnică periodică a unui vehicul și de a respecta termenele acesteia revine exclusiv proprietarului sau deținătorului legal al autovehiculului. Aceasta este o obligație prevăzută de lege și are rolul de a asigura că vehiculul respectă normele tehnice privind siguranța rutieră și poluarea. Dacă nu efectuezi la timp ITP-ul, nu doar că riști să primești sancțiuni contravenționale, dar poți rămâne și fără dreptul de a circula, pentru că poliția poate reține certificatul de înmatriculare. Practic, legea spune clar că cel care figurează în acte ca proprietar sau posesor trebuie să se asigure că mașina este verificată periodic și că nu prezintă probleme ce pot pune în pericol siguranța traficului. Ține minte: această obligație nu poate fi transferată unui alt conducător auto sau unui service – responsabilitatea legală revine totdeauna proprietarului sau deținătorului menționat în documente.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A ruperea curelei de antrenare a pompei de apă;
B defectarea termostatului;
C temperatura crescută a mediului ambiant.
Explicație:
Dacă se rupe cureaua de antrenare a pompei de apă, lichidul de răcire nu mai circulă prin motor și motorul se supraîncălzește rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. Dacă termostatul se defectează și rămâne blocat pe închis, lichidul de răcire nu mai ajunge la radiator, motorul nu mai este răcit eficient și temperatura crește periculos. Dacă termostatul rămâne pe deschis, motorul nu atinge temperatura optimă, dar nu aceasta este cauza supraîncălzirii. Temperatura crescută a mediului ambiant nu duce la supraîncălzire dacă sistemul de răcire funcționează corect, ci doar poate accentua o problemă deja existentă.
Dacă se rupe cureaua de antrenare a pompei de apă, lichidul de răcire nu mai circulă prin motor și motorul se supraîncălzește rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. Dacă termostatul se defectează și rămâne blocat pe închis, lichidul de răcire nu mai ajunge la radiator, motorul nu mai este răcit eficient și temperatura crește periculos. Dacă termostatul rămâne pe deschis, motorul nu atinge temperatura optimă, dar nu aceasta este cauza supraîncălzirii. Temperatura crescută a mediului ambiant nu duce la supraîncălzire dacă sistemul de răcire funcționează corect, ci doar poate accentua o problemă deja existentă.
Dificultate Întrebare: GREA
71%

A ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar;
B service pentru remorcarea maşinilor aflate în pană;
C punct de depozitare pentru maşinile abandonate.
Explicație:
Acest panou adițional arată că în zona respectivă autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate de către autorități cu ajutorul platformei de tractare. Practic, dacă lași mașina unde nu este voie, există riscul să nu o mai găsești acolo și să fie dusă în spațiul special amenajat de primărie, unde va trebui să plătești taxă ca să o recuperezi.
Acest panou adițional arată că în zona respectivă autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate de către autorități cu ajutorul platformei de tractare. Practic, dacă lași mașina unde nu este voie, există riscul să nu o mai găsești acolo și să fie dusă în spațiul special amenajat de primărie, unde va trebui să plătești taxă ca să o recuperezi.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A orice concentraţie;
B de la 0,3 g/l;
C de la 0,5 g/l;
Explicație:
Orice cantitate de alcool consumată începe să influențeze capacitatea de a conduce. Conform legislației din România, scăderea abilităților de conducere poate începe chiar de la o concentrație de 0,01 g/l alcool pur în sânge, adică practic din momentul în care ai băut orice cantitate de alcool. Chiar dacă limita de la care fapta devine infracțiune sau contravenție este de 0,8 g/l sau 0,2 g/l alcool în sânge, efectele negative asupra reflexelor, atenției și coordonării apar mult mai devreme. În practica școlii de șoferi, este important să reții că orice nivel de alcool, fie el și foarte mic, începe să-ți scadă vigilenta, să încetinească reacțiile și să altereze percepția riscurilor din trafic. De aceea, recomandarea este să nu consumi deloc alcool înainte de a conduce, pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Orice cantitate de alcool consumată începe să influențeze capacitatea de a conduce. Conform legislației din România, scăderea abilităților de conducere poate începe chiar de la o concentrație de 0,01 g/l alcool pur în sânge, adică practic din momentul în care ai băut orice cantitate de alcool. Chiar dacă limita de la care fapta devine infracțiune sau contravenție este de 0,8 g/l sau 0,2 g/l alcool în sânge, efectele negative asupra reflexelor, atenției și coordonării apar mult mai devreme. În practica școlii de șoferi, este important să reții că orice nivel de alcool, fie el și foarte mic, începe să-ți scadă vigilenta, să încetinească reacțiile și să altereze percepția riscurilor din trafic. De aceea, recomandarea este să nu consumi deloc alcool înainte de a conduce, pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%

A maşini şi utilaje agricole;
B accesul interzis tractoarelor şi utilajelor agricole;
C circulaţia interzisă tractoarelor
Explicație:
Indicatorul care avertizează asupra prezenței tractoarelor agricole semnalează faptul că urmează o porțiune de drum unde poți întâlni vehicule lente, folosite adesea în activități agricole. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să încetinești sau să oprești, pentru că tractoarele se deplasează mult mai încet decât autovehiculele obișnuite. Depășirea lor trebuie realizată numai dacă ai o vizibilitate bună, spațiu suficient și dacă nu periclitezi siguranța traficului, respectând toate regulile privind depășirea. În zonele rurale, această atenționare este frecventă deoarece vehiculele agricole pot intra sau ieși de pe drumuri laterale, ceea ce crește riscul unor situații neprevăzute. De aceea, este esențial să fii atent, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră riscantă până când drumul devine sigur pentru a te deplasa în condiții normale. Indicatorul nu înseamnă interzicerea circulației, ci avertizează să crești atenția, să fii pregătit pentru eventuale reduceri de viteză și să acorzi prioritate siguranței tale și a celorlalți participanți la trafic.
Indicatorul care avertizează asupra prezenței tractoarelor agricole semnalează faptul că urmează o porțiune de drum unde poți întâlni vehicule lente, folosite adesea în activități agricole. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să încetinești sau să oprești, pentru că tractoarele se deplasează mult mai încet decât autovehiculele obișnuite. Depășirea lor trebuie realizată numai dacă ai o vizibilitate bună, spațiu suficient și dacă nu periclitezi siguranța traficului, respectând toate regulile privind depășirea. În zonele rurale, această atenționare este frecventă deoarece vehiculele agricole pot intra sau ieși de pe drumuri laterale, ceea ce crește riscul unor situații neprevăzute. De aceea, este esențial să fii atent, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră riscantă până când drumul devine sigur pentru a te deplasa în condiții normale. Indicatorul nu înseamnă interzicerea circulației, ci avertizează să crești atenția, să fii pregătit pentru eventuale reduceri de viteză și să acorzi prioritate siguranței tale și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
A dispozitive de detectare a aparatelor radar;
B lumini de altă culoare şi intensitate decât cele omologate;
C lumini de poziţie.
Explicație:
La orice autovehicul este interzisă montarea oricărui dispozitiv, semn sau accesoriu care poate deruta sau tulbura circulația celorlalți participanți la trafic ori care poate reduce vizibilitatea numerelor de înmatriculare sau a semnalelor luminoase ale mașinii. De exemplu, nu ai voie să montezi pe mașină lumini suplimentare neomologate, dispozitive acustice de avertizare specifice mașinilor de poliție, girofaruri sau orice alte sisteme care imită semnalele speciale de avertizare despre care vorbește legislația. Codul Rutier stabilește clar că asemenea modificări sunt interzise, deoarece pot induce în eroare ceilalți șoferi, cresc riscul de accidente și împiedică identificarea autovehiculului. În plus, orice modificare neomologată te poate face pasibil de amendă și poate conduce la reținerea certificatului de înmatriculare. Scopul acestor reguli este ca fiecare vehicul să rămână identificabil și previzibil în trafic, pentru siguranța tuturor participanților.
La orice autovehicul este interzisă montarea oricărui dispozitiv, semn sau accesoriu care poate deruta sau tulbura circulația celorlalți participanți la trafic ori care poate reduce vizibilitatea numerelor de înmatriculare sau a semnalelor luminoase ale mașinii. De exemplu, nu ai voie să montezi pe mașină lumini suplimentare neomologate, dispozitive acustice de avertizare specifice mașinilor de poliție, girofaruri sau orice alte sisteme care imită semnalele speciale de avertizare despre care vorbește legislația. Codul Rutier stabilește clar că asemenea modificări sunt interzise, deoarece pot induce în eroare ceilalți șoferi, cresc riscul de accidente și împiedică identificarea autovehiculului. În plus, orice modificare neomologată te poate face pasibil de amendă și poate conduce la reținerea certificatului de înmatriculare. Scopul acestor reguli este ca fiecare vehicul să rămână identificabil și previzibil în trafic, pentru siguranța tuturor participanților.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
A să circule cu maşina murdară;
B să monteze alte dispozitive de iluminare decât cele omologate;
C să instaleze alte avertizoare sonore decât cele impuse de autoritatea competentă.
Explicație:
Posesorii de autovehicule nu au voie să monteze pe mașină dispozitive de iluminare sau avertizoare sonore care nu sunt omologate sau aprobate de autoritatea competentă. Asta înseamnă că nu poți folosi becuri, faruri, lumini auxiliare sau claxoane care nu sunt certificate pentru acel tip de vehicul sau nu respectă normele tehnice. De exemplu, nu ai voie să pui pe mașină proiectoare, LED-uri colorate, sirene sau claxoane speciale ca la mașinile de poliție, dacă nu sunt omologate. Aceste reguli sunt stabilite pentru siguranța rutieră și pentru a nu deranja sau înșela ceilalți participanți la trafic. Circulația cu mașina murdară nu este interzisă de lege, dar montarea de echipamente neomologate poate atrage sancțiuni și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
Posesorii de autovehicule nu au voie să monteze pe mașină dispozitive de iluminare sau avertizoare sonore care nu sunt omologate sau aprobate de autoritatea competentă. Asta înseamnă că nu poți folosi becuri, faruri, lumini auxiliare sau claxoane care nu sunt certificate pentru acel tip de vehicul sau nu respectă normele tehnice. De exemplu, nu ai voie să pui pe mașină proiectoare, LED-uri colorate, sirene sau claxoane speciale ca la mașinile de poliție, dacă nu sunt omologate. Aceste reguli sunt stabilite pentru siguranța rutieră și pentru a nu deranja sau înșela ceilalți participanți la trafic. Circulația cu mașina murdară nu este interzisă de lege, dar montarea de echipamente neomologate poate atrage sancțiuni și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
Articol referință din legislatia rutieră în vigoare: OUG sau Regulament
Art. 13. - Se interzice montarea la autovehicul, tractor folosit în exploatări agricole şi forestiere şi vehicul pentru efectuarea de servicii sau lucrări, tramvai sau remorcă a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare, decât cele omologate.
Dificultate Întrebare: MEDIE
55%
A asigură roţile directoare contra blocării, în cazul lovirii unor obstacole;
B previn blocarea roţilor în timpul frânării, indiferent de starea părţii carosabile;
C prin montarea la fiecare roată, previn deplasarea accidentală a vehiculului parcat.
Explicație:
Sistemul antiblocare a roților, cunoscut ca ABS, a fost creat pentru a preveni blocarea roților în timpul frânării bruște. Fără acest sistem, atunci când apăsăm puternic frâna, roțile pot aluneca și mașina poate derapa necontrolat, pierzându-se direcția. ABS funcționează astfel încât permite roților să se rotească ușor chiar și când frânăm energic, lucru care ne oferă posibilitatea să păstrăm controlul direcției mașinii și să evităm obstacolele. În plus, distanța de frânare poate fi redusă pe anumite suprafețe. Conform normelor din Codul Rutier actual, utilizarea ABS crește siguranța rutieră, deoarece ne ajută să menținem stabilitatea vehiculului în situații de urgență, atât pentru noi cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin urmare, rolul principal al dispozitivelor ABS este să împiedice blocarea roților la frânare și să permită șoferului să păstreze controlul direcției mașinii.
Sistemul antiblocare a roților, cunoscut ca ABS, a fost creat pentru a preveni blocarea roților în timpul frânării bruște. Fără acest sistem, atunci când apăsăm puternic frâna, roțile pot aluneca și mașina poate derapa necontrolat, pierzându-se direcția. ABS funcționează astfel încât permite roților să se rotească ușor chiar și când frânăm energic, lucru care ne oferă posibilitatea să păstrăm controlul direcției mașinii și să evităm obstacolele. În plus, distanța de frânare poate fi redusă pe anumite suprafețe. Conform normelor din Codul Rutier actual, utilizarea ABS crește siguranța rutieră, deoarece ne ajută să menținem stabilitatea vehiculului în situații de urgență, atât pentru noi cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin urmare, rolul principal al dispozitivelor ABS este să împiedice blocarea roților la frânare și să permită șoferului să păstreze controlul direcției mașinii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A să circuli la o distanţă mai mică de 50 m faţă de autovehiculul din faţă;
B să foloseşti fără motiv luminile de drum;
C să reduci brusc viteza sau să efectuezi opriri neaşteptate, fără motiv întemeiat.
Explicație:
În timpul deplasării, îți este interzis să reduci brusc viteza sau să oprești neașteptat, fără un motiv întemeiat. Acest lucru poate surprinde șoferii din spate și poate duce la accidente, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă la o astfel de manevră și nu au timp să reacționeze. De exemplu, dacă frânezi brusc fără să fie vreun pericol pe drum, cei din spate pot intra în tine. Reducerea vitezei sau oprirea trebuie să fie justificate – de exemplu, dacă apare un obstacol, o trecere de pietoni, un semafor sau un pericol real. Altfel, manevra este considerată periculoasă și poate fi sancționată.
În timpul deplasării, îți este interzis să reduci brusc viteza sau să oprești neașteptat, fără un motiv întemeiat. Acest lucru poate surprinde șoferii din spate și poate duce la accidente, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă la o astfel de manevră și nu au timp să reacționeze. De exemplu, dacă frânezi brusc fără să fie vreun pericol pe drum, cei din spate pot intra în tine. Reducerea vitezei sau oprirea trebuie să fie justificate – de exemplu, dacă apare un obstacol, o trecere de pietoni, un semafor sau un pericol real. Altfel, manevra este considerată periculoasă și poate fi sancționată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
A după revenirea dintr-o unitate medicală în care ai fost internat;
B periodic, conform reglementărilor în vigoare;
C la 5 ani de la data ultimei verificări medicale.
Explicație:
Examinarea medicală este obligatorie înainte de a obține permisul de conducere, deoarece autoritățile trebuie să se asigure că viitorul șofer este apt din punct de vedere medical pentru a conduce un autovehicul. Medicul verifică vederea, auzul, reflexele, starea cardiovasculară și alte aspecte care pot influența siguranța la volan. O astfel de examinare se face și atunci când permisul expiră și trebuie preschimbat, pentru a confirma că titularul nu a dezvoltat între timp afecțiuni care l-ar face incompatibil cu condusul. De asemenea, această evaluare poate fi cerută și periodic, la anumite intervale de vârstă sau dacă apar probleme de sănătate, dar și în situații speciale, cum ar fi după unele accidente sau boli grave. Scopul este prevenirea accidentelor cauzate de probleme medicale neidentificate, protejând astfel atât șoferul, cât și ceilalți participanți la trafic.
Examinarea medicală este obligatorie înainte de a obține permisul de conducere, deoarece autoritățile trebuie să se asigure că viitorul șofer este apt din punct de vedere medical pentru a conduce un autovehicul. Medicul verifică vederea, auzul, reflexele, starea cardiovasculară și alte aspecte care pot influența siguranța la volan. O astfel de examinare se face și atunci când permisul expiră și trebuie preschimbat, pentru a confirma că titularul nu a dezvoltat între timp afecțiuni care l-ar face incompatibil cu condusul. De asemenea, această evaluare poate fi cerută și periodic, la anumite intervale de vârstă sau dacă apar probleme de sănătate, dar și în situații speciale, cum ar fi după unele accidente sau boli grave. Scopul este prevenirea accidentelor cauzate de probleme medicale neidentificate, protejând astfel atât șoferul, cât și ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A că te apropii de o rezervaţie naturală;
B că te apropii de o grădină zoologică;
C că este posibilă apariţia unor animale în zonă.
Explicație:
Semnele de avertizare privind prezența animalelor, fie domestice, fie sălbatice, sunt extrem de importante pentru siguranța rutieră. Codul Rutier din România obligă șoferii ca, la întâlnirea acestor semne, să reducă viteza și să circule cu atenție sporită, fiind pregătiți să oprească dacă apare un pericol. Animalele pot traversa imprevizibil, iar impactul cu ele poate cauza accidente grave, atât pentru ocupanții mașinii, cât și pentru animal. În zonele cu animale domestice, acestea pot fi conduse de un îngrijitor, dar tot există riscul ca vreun animal să se desprindă și să iasă pe carosabil. În zonele cu animale sălbatice, pericolul este chiar mai mare, pentru că acestea traversează brusc, adesea fără a reacționa la sunetele mașinilor. De aceea, este esențial să fii atent la marginea drumului, să adaptezi viteza și să folosești luminile corespunzător. Dacă vezi un animal pe carosabil, evită să-l sperii cu claxonul și pregătește-te să frânezi controlat. Aceste reguli nu sunt doar recomandări, ci obligații legale, prevăzute în Codul Rutier, iar nerespectarea lor poate duce la amenzi, puncte de penalizare sau chiar accidente grave. Reține: când vezi aceste semne, trebuie să te aștepți ca oricând drumul să fie blocat de animale, iar reacția promptă și prudentă poate salva vieți.
Semnele de avertizare privind prezența animalelor, fie domestice, fie sălbatice, sunt extrem de importante pentru siguranța rutieră. Codul Rutier din România obligă șoferii ca, la întâlnirea acestor semne, să reducă viteza și să circule cu atenție sporită, fiind pregătiți să oprească dacă apare un pericol. Animalele pot traversa imprevizibil, iar impactul cu ele poate cauza accidente grave, atât pentru ocupanții mașinii, cât și pentru animal. În zonele cu animale domestice, acestea pot fi conduse de un îngrijitor, dar tot există riscul ca vreun animal să se desprindă și să iasă pe carosabil. În zonele cu animale sălbatice, pericolul este chiar mai mare, pentru că acestea traversează brusc, adesea fără a reacționa la sunetele mașinilor. De aceea, este esențial să fii atent la marginea drumului, să adaptezi viteza și să folosești luminile corespunzător. Dacă vezi un animal pe carosabil, evită să-l sperii cu claxonul și pregătește-te să frânezi controlat. Aceste reguli nu sunt doar recomandări, ci obligații legale, prevăzute în Codul Rutier, iar nerespectarea lor poate duce la amenzi, puncte de penalizare sau chiar accidente grave. Reține: când vezi aceste semne, trebuie să te aștepți ca oricând drumul să fie blocat de animale, iar reacția promptă și prudentă poate salva vieți.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%

A spaţiu destinat cântăririi autovehiculelor;
B marcaj de traversare pentru pietoni;
C marcaj destinat parcării laterale.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine semnifică o trecere pentru pietoni ilustrând exact unde se află aceasta, iar săgețile arată direcțiile de deplasare ale vehiculelor pe fiecare bandă. Acest tip de marcaj este folosit pentru a semnaliza clar atât șoferilor, cât și pietonilor locul de traversare, iar șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor care traversează sau urmează să traverseze pe trecere.
Marcajul rutier din imagine semnifică o trecere pentru pietoni ilustrând exact unde se află aceasta, iar săgețile arată direcțiile de deplasare ale vehiculelor pe fiecare bandă. Acest tip de marcaj este folosit pentru a semnaliza clar atât șoferilor, cât și pietonilor locul de traversare, iar șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor care traversează sau urmează să traverseze pe trecere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%

A da;
B prin excepţie, nu se consideră depăşire în cazul bicicliştilor;
C nu.
Explicație:
Nu ai voie să treci peste linia continuă pentru a depăși bicicliștii, nici măcar dacă aceștia se deplasează mai încet. Legea interzice orice depășire cu încălcarea marcajului longitudinal continuu, indiferent de tipul vehiculului aflat în față. În plus, fiind o curbă la stânga cu vizibilitate redusă, riscul este și mai mare. Singura opțiune corectă este să rămâi în spatele bicicliștilor până când marcajul permite legal depășirea și există vizibilitate suficientă.
Nu ai voie să treci peste linia continuă pentru a depăși bicicliștii, nici măcar dacă aceștia se deplasează mai încet. Legea interzice orice depășire cu încălcarea marcajului longitudinal continuu, indiferent de tipul vehiculului aflat în față. În plus, fiind o curbă la stânga cu vizibilitate redusă, riscul este și mai mare. Singura opțiune corectă este să rămâi în spatele bicicliștilor până când marcajul permite legal depășirea și există vizibilitate suficientă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%

A foloseşti luminile de întâlnire;
B virezi la stânga sau la dreapta în prima intersecţie;
C întorci, deoarece urmează un sector de drum interzis circulaţiei autovehiculelor.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului „Drum pentru autovehicule” pe un drum național european, ești obligat să folosești luminile de întâlnire, indiferent de oră sau condițiile meteo. Acest indicator anunță că urmează un sector de drum pe care circulația este permisă doar autovehiculelor, iar una dintre regulile obligatorii este utilizarea luminilor de întâlnire pe toată durata deplasării, inclusiv ziua. Indiferent că este iarnă, vizibilitate bună sau curbe periculoase, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse. Nu ai obligația să virezi sau să întorci, ci doar să respecți aceste reguli speciale de drum pentru autovehicule.
La întâlnirea indicatorului „Drum pentru autovehicule” pe un drum național european, ești obligat să folosești luminile de întâlnire, indiferent de oră sau condițiile meteo. Acest indicator anunță că urmează un sector de drum pe care circulația este permisă doar autovehiculelor, iar una dintre regulile obligatorii este utilizarea luminilor de întâlnire pe toată durata deplasării, inclusiv ziua. Indiferent că este iarnă, vizibilitate bună sau curbe periculoase, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse. Nu ai obligația să virezi sau să întorci, ci doar să respecți aceste reguli speciale de drum pentru autovehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%

A presemnalizarea unei amenajări rutiere care oferă posibilitatea întoarcerii vehiculelor;
B ocolirea centrului imaginar al intersecţiei, în situaţia în care intenţionezi să virezi la stânga;
C indicator de avertizare instalat la bifurcaţia unor drumuri.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o amenajare rutieră specială care permite întoarcerea vehiculelor. Practic, el te informează din timp că vei avea posibilitatea să întorci legal și în siguranță, fără să încalci marcajele sau alte reguli. Nu semnifică ocolirea centrului intersecției și nici nu este un simplu indicator de bifurcație. E util pentru a ști că poți planifica din timp manevra de întoarcere.
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o amenajare rutieră specială care permite întoarcerea vehiculelor. Practic, el te informează din timp că vei avea posibilitatea să întorci legal și în siguranță, fără să încalci marcajele sau alte reguli. Nu semnifică ocolirea centrului intersecției și nici nu este un simplu indicator de bifurcație. E util pentru a ști că poți planifica din timp manevra de întoarcere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A 2 ore;
B 4 ore;
C 6 ore.
Explicație:
Este recomandat ca un conducător auto să oprească pentru odihnă sau recreere la fiecare 2 ore de condus. Pauzele scurte la intervale regulate reduc riscul de oboseală la volan, cresc atenția și ajută la prevenirea accidentelor. După 2 ore de condus continuu, reflexele și concentrarea scad semnificativ, iar o pauză de câteva minute este suficientă pentru a-ți reveni.
Este recomandat ca un conducător auto să oprească pentru odihnă sau recreere la fiecare 2 ore de condus. Pauzele scurte la intervale regulate reduc riscul de oboseală la volan, cresc atenția și ajută la prevenirea accidentelor. După 2 ore de condus continuu, reflexele și concentrarea scad semnificativ, iar o pauză de câteva minute este suficientă pentru a-ți reveni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A este la fel de alunecos pe toată perioada cât plouă;
B la începutul averselor de ploaie;
C după ce ploaia s-a oprit.
Explicație:
Drumul devine cel mai alunecos atunci când începe să plouă, mai ales după o perioadă lungă de timp uscat. Prima ploaie spală doar parțial praful, particulele de ulei și alte impurități depuse pe suprafața asfaltului, formând cu apa un strat consistent și extrem de alunecos. În această fază, aderența roților la carosabil scade considerabil, ceea ce mărește riscul de derapaj, în special la frânări sau la schimbarea bruscă a direcției de mers. După ce ploaia continuă mai mult timp, acest strat de impurități este spălat și carosabilul devine mai puțin periculos, chiar dacă este ud. Conform Codului Rutier, șoferii trebuie să sporească atenția și să adapteze viteza la condițiile de drum, reducând viteza și crescând distanța față de vehiculul din față pentru a preveni accidentele cauzate de scăderea aderenței. Reține: cel mai periculos este începutul ploii, când drumul este foarte alunecos din cauza amestecului de apă cu praf și uleiuri nespălate.
Drumul devine cel mai alunecos atunci când începe să plouă, mai ales după o perioadă lungă de timp uscat. Prima ploaie spală doar parțial praful, particulele de ulei și alte impurități depuse pe suprafața asfaltului, formând cu apa un strat consistent și extrem de alunecos. În această fază, aderența roților la carosabil scade considerabil, ceea ce mărește riscul de derapaj, în special la frânări sau la schimbarea bruscă a direcției de mers. După ce ploaia continuă mai mult timp, acest strat de impurități este spălat și carosabilul devine mai puțin periculos, chiar dacă este ud. Conform Codului Rutier, șoferii trebuie să sporească atenția și să adapteze viteza la condițiile de drum, reducând viteza și crescând distanța față de vehiculul din față pentru a preveni accidentele cauzate de scăderea aderenței. Reține: cel mai periculos este începutul ploii, când drumul este foarte alunecos din cauza amestecului de apă cu praf și uleiuri nespălate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%