A să semnalizaţi din timp şi să vă asiguraţi că puteţi efectua manevra fără a perturba circulaţia sau fără a pune în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic;
B să vă asiguraţi din spate;
C să vă asiguraţi din faţă şi din spate.
Explicație:
Atunci când dorești să schimbi banda de circulație, ai obligația să te asiguri temeinic. Aceasta înseamnă să verifici oglinzile și, dacă este necesar, să întorci și capul pentru a vedea dacă pe banda pe care vrei să te înscrii se află alte vehicule sau dacă vreun alt șofer vrea să facă aceeași manevră. Codul Rutier prevede că trebuie să semnalizezi din timp intenția ta, folosind semnalizatoarele direcționale, astfel încât ceilalți participanți la trafic să știe ce vrei să faci. Nu ai voie să treci de pe o bandă pe alta dacă în acest fel creezi un pericol sau îi incomodezi pe ceilalți șoferi. Practic, trebuie să acorzi prioritate tuturor autovehiculelor care circulă pe banda pe care vrei să te înscrii. Scopul acestor reguli este să prevină accidentele și să mențină fluența traficului. Deci, procedura corectă: mai întâi te asiguri, apoi semnalizezi și abia după aceea schimbi banda numai dacă nu deranjezi sau pui în pericol ceilalți participanți la trafic.
Atunci când dorești să schimbi banda de circulație, ai obligația să te asiguri temeinic. Aceasta înseamnă să verifici oglinzile și, dacă este necesar, să întorci și capul pentru a vedea dacă pe banda pe care vrei să te înscrii se află alte vehicule sau dacă vreun alt șofer vrea să facă aceeași manevră. Codul Rutier prevede că trebuie să semnalizezi din timp intenția ta, folosind semnalizatoarele direcționale, astfel încât ceilalți participanți la trafic să știe ce vrei să faci. Nu ai voie să treci de pe o bandă pe alta dacă în acest fel creezi un pericol sau îi incomodezi pe ceilalți șoferi. Practic, trebuie să acorzi prioritate tuturor autovehiculelor care circulă pe banda pe care vrei să te înscrii. Scopul acestor reguli este să prevină accidentele și să mențină fluența traficului. Deci, procedura corectă: mai întâi te asiguri, apoi semnalizezi și abia după aceea schimbi banda numai dacă nu deranjezi sau pui în pericol ceilalți participanți la trafic.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 116
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 116
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A da, dacă marcajul nu este într-o curbă;
B da, dacă linia discontinuă este cea mai apropiată de vehicul în direcţia de mers;
C nu, chiar în cazul în care linia discontinuă este cea mai apropiată de vehicul.
Explicație:
Imaginează-ți că vezi pe șosea două linii paralele: una continuă și una discontinuă, trase la mijlocul drumului. Rolul acestor marcaje e să reglementeze când ai voie să treci peste ele pentru a depăși sau a schimba banda. Regula e simplă: dacă circuli pe partea cu linia discontinuă, ai voie să depășești marcajul pentru a schimba banda sau pentru a depăși, desigur, dacă toate celelalte condiții legale sunt îndeplinite (vizibilitate, lipsa marcajelor suplimentare, spațiu suficient etc). Însă dacă ești pe partea cu linia continuă, nu ai voie să treci peste aceste linii, fiindcă marcajul continuu interzice schimbarea benzii sau depășirea. Marcajul combinat a fost gândit exact ca să arate această diferență: permite depășirea doar dintr-un sens, nu din ambele. Să ții minte: contează pe ce parte a marcajului te afli. Astfel, respecți regulile de circulație și eviți sancțiunile sau accidentele.
Imaginează-ți că vezi pe șosea două linii paralele: una continuă și una discontinuă, trase la mijlocul drumului. Rolul acestor marcaje e să reglementeze când ai voie să treci peste ele pentru a depăși sau a schimba banda. Regula e simplă: dacă circuli pe partea cu linia discontinuă, ai voie să depășești marcajul pentru a schimba banda sau pentru a depăși, desigur, dacă toate celelalte condiții legale sunt îndeplinite (vizibilitate, lipsa marcajelor suplimentare, spațiu suficient etc). Însă dacă ești pe partea cu linia continuă, nu ai voie să treci peste aceste linii, fiindcă marcajul continuu interzice schimbarea benzii sau depășirea. Marcajul combinat a fost gândit exact ca să arate această diferență: permite depășirea doar dintr-un sens, nu din ambele. Să ții minte: contează pe ce parte a marcajului te afli. Astfel, respecți regulile de circulație și eviți sancțiunile sau accidentele.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A îl semnalizaţi pe cel de la volan prin mijloacele de avertizare sonoră şi luminoasă;
B opriţi şi lăsaţi vehiculul respectiv să se îndepărteze;
C vă deplasaţi în urma acestuia, până când manevra de depăşire se poate efectua.
Explicație:
Atunci când circuli în afara localităților pe un drum cu o singură bandă pe sens și în fața ta se află un vehicul lent, lung sau greu pe care nu-l poți depăși în condiții de siguranță, este important să păstrezi o distanță suficientă față de acesta și să nu te angajezi în depășire dacă nu există vizibilitate, spațiu și timp necesar unei manevre sigure. Codul Rutier interzice orice depășire riscantă, iar lipsa spațiului sau a vizibilității crește riscul producerii unui accident. În plus, nu trebuie să te apropii prea mult de vehiculul din față, pentru a nu-i forța manevrele și a păstra un câmp vizual bun pentru evaluarea situației. Recomandarea este să circuli în spatele vehiculului, la o distanță de siguranță, așteptând un loc permis și sigur pentru depășire, cum ar fi o porțiune de drum dreaptă, cu vizibilitate și fără marcaje de interzicere. Răbdarea și respectarea regulilor de circulație îți asigură siguranța, dar și a celorlalți participanți la trafic.
Atunci când circuli în afara localităților pe un drum cu o singură bandă pe sens și în fața ta se află un vehicul lent, lung sau greu pe care nu-l poți depăși în condiții de siguranță, este important să păstrezi o distanță suficientă față de acesta și să nu te angajezi în depășire dacă nu există vizibilitate, spațiu și timp necesar unei manevre sigure. Codul Rutier interzice orice depășire riscantă, iar lipsa spațiului sau a vizibilității crește riscul producerii unui accident. În plus, nu trebuie să te apropii prea mult de vehiculul din față, pentru a nu-i forța manevrele și a păstra un câmp vizual bun pentru evaluarea situației. Recomandarea este să circuli în spatele vehiculului, la o distanță de siguranță, așteptând un loc permis și sigur pentru depășire, cum ar fi o porțiune de drum dreaptă, cu vizibilitate și fără marcaje de interzicere. Răbdarea și respectarea regulilor de circulație îți asigură siguranța, dar și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A să circule pe banda situată lângă acostament;
B să nu circule pe liniile de tramvai;
C să circule pe banda a doua, respectiv a treia, cu o viteză mai mică de 100 km/h.
Explicație:
Când circuli pe un drum care are trei sau mai multe benzi pe același sens, regulile te obligă să folosești în principal banda din dreapta, adică cea situată cel mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Celelalte benzi, cele din stânga, se folosesc doar pentru depășire sau pentru a te încadra spre stânga atunci când vrei să virezi sau să schimbi direcția. De ce este această regulă? Pentru că ajută la fluidizarea traficului și la evitarea ambuteiajelor, lăsând benzile din stânga libere pentru depășire sau pentru vehiculele care circulă cu viteză mai mare, acolo unde este permis. Chiar dacă drumul pare liber, nu trebuie să circuli fără motiv pe banda din stânga. Doar la nevoie poți folosi aceste benzi. Conducătorii de vehicule lente sau cei care vor să vireze la dreapta trebuie să circule permanent pe prima bandă, iar cei care doresc să depășească sau să schimbe direcția la stânga trebuie să folosească benzile din partea centrală sau cea din stânga, doar pe durată necesară acelei manevre. Prin urmare, regula principală este: circulă pe banda din dreapta și folosește celelalte benzi doar când situația o cere, respectând mereu semnalizarea rutieră și ceilalți participanți la trafic. Astfel, respecți legea și contribui la siguranța tuturor.
Când circuli pe un drum care are trei sau mai multe benzi pe același sens, regulile te obligă să folosești în principal banda din dreapta, adică cea situată cel mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Celelalte benzi, cele din stânga, se folosesc doar pentru depășire sau pentru a te încadra spre stânga atunci când vrei să virezi sau să schimbi direcția. De ce este această regulă? Pentru că ajută la fluidizarea traficului și la evitarea ambuteiajelor, lăsând benzile din stânga libere pentru depășire sau pentru vehiculele care circulă cu viteză mai mare, acolo unde este permis. Chiar dacă drumul pare liber, nu trebuie să circuli fără motiv pe banda din stânga. Doar la nevoie poți folosi aceste benzi. Conducătorii de vehicule lente sau cei care vor să vireze la dreapta trebuie să circule permanent pe prima bandă, iar cei care doresc să depășească sau să schimbe direcția la stânga trebuie să folosească benzile din partea centrală sau cea din stânga, doar pe durată necesară acelei manevre. Prin urmare, regula principală este: circulă pe banda din dreapta și folosește celelalte benzi doar când situația o cere, respectând mereu semnalizarea rutieră și ceilalți participanți la trafic. Astfel, respecți legea și contribui la siguranța tuturor.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 42 - Când circulaţia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcţie de intensitatea traficului şi viteza de deplasare, având obligaţia să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.
Regulamentul Rutier
Articolul 101 - Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Articolul 42 - Când circulaţia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcţie de intensitatea traficului şi viteza de deplasare, având obligaţia să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.
Regulamentul Rutier
Articolul 101 - Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
A pe poduri şi sub poduri;
B pe drumurile naţionale;
C la mai puţin de 50 m de intrarea în sediile instituţiilor.
Explicație:
Întoarcerea este interzisă pe poduri și sub poduri, deoarece aceste locuri sunt considerate zone cu vizibilitate redusă, spațiu limitat pentru manevre și risc crescut de accidente. Pe un pod sau sub un pod nu ai suficient loc pentru a efectua întoarcerea în siguranță, iar ceilalți șoferi nu se așteaptă la astfel de manevre, ceea ce crește șansele unui impact. În plus, dacă un vehicul rămâne blocat în timpul întoarcerii, se poate produce rapid un blocaj total al circulației, ceea ce poate avea consecințe grave, mai ales pe drumuri intens circulate sau pe poduri înguste. De aceea, legea interzice strict întoarcerea în aceste zone, tocmai pentru a preveni accidentele și a menține fluența și siguranța traficului. Pe drumurile naționale sau lângă instituții, întoarcerea este permisă, cu condiția să nu existe indicatoare care să interzică explicit această manevră și să fie asigurată vizibilitatea și spațiul necesar.
Întoarcerea este interzisă pe poduri și sub poduri, deoarece aceste locuri sunt considerate zone cu vizibilitate redusă, spațiu limitat pentru manevre și risc crescut de accidente. Pe un pod sau sub un pod nu ai suficient loc pentru a efectua întoarcerea în siguranță, iar ceilalți șoferi nu se așteaptă la astfel de manevre, ceea ce crește șansele unui impact. În plus, dacă un vehicul rămâne blocat în timpul întoarcerii, se poate produce rapid un blocaj total al circulației, ceea ce poate avea consecințe grave, mai ales pe drumuri intens circulate sau pe poduri înguste. De aceea, legea interzice strict întoarcerea în aceste zone, tocmai pentru a preveni accidentele și a menține fluența și siguranța traficului. Pe drumurile naționale sau lângă instituții, întoarcerea este permisă, cu condiția să nu existe indicatoare care să interzică explicit această manevră și să fie asigurată vizibilitatea și spațiul necesar.
Regulamentul Rutier
Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”;
B la întâlnirea indicatorului „Intersecţie cu un drum fără prioritate”;
C la întâlnirea indicatorului „Sfârşitul drumului cu prioritate”.
Explicație:
Prioritatea de trecere trebuie acordată la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest indicator, reprezentat printr-o săgeată mare roșie orientată spre tine și una mică neagră orientată în sens opus, îți transmite clar că, pe sectorul de drum îngustat care urmează, trebuie să lași să treacă mai întâi vehiculele care vin din față. Practic, ești obligat să oprești sau să încetinești și să aștepți ca sensul opus să se elibereze, pentru a evita blocarea drumului sau crearea de conflicte. În schimb, la indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate” tu ai prioritate, iar la „Sfârșitul drumului cu prioritate” pierzi acest avantaj, dar nu ești automat obligat să acorzi prioritate fără alt semn suplimentar. Regula este esențială pentru siguranța și fluența traficului în zonele unde două sensuri trebuie să folosească același spațiu restrâns.
Prioritatea de trecere trebuie acordată la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest indicator, reprezentat printr-o săgeată mare roșie orientată spre tine și una mică neagră orientată în sens opus, îți transmite clar că, pe sectorul de drum îngustat care urmează, trebuie să lași să treacă mai întâi vehiculele care vin din față. Practic, ești obligat să oprești sau să încetinești și să aștepți ca sensul opus să se elibereze, pentru a evita blocarea drumului sau crearea de conflicte. În schimb, la indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate” tu ai prioritate, iar la „Sfârșitul drumului cu prioritate” pierzi acest avantaj, dar nu ești automat obligat să acorzi prioritate fără alt semn suplimentar. Regula este esențială pentru siguranța și fluența traficului în zonele unde două sensuri trebuie să folosească același spațiu restrâns.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A la mai puţin de 25 m de colţul unei intersecţii;
B în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
C în curbe şi pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 m.
Explicație:
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul unei intersecții, deoarece în această zonă orice vehicul oprit reduce vizibilitatea pentru ceilalți participanți la trafic, poate bloca ieșirea din intersecție și crește riscul de accidente. De asemenea, oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 de metri, deoarece șoferii care vin din sens opus sau din spate nu te pot observa la timp pentru a opri sau a evita o coliziune. Aceste reguli sunt gândite pentru a asigura vizibilitatea și siguranța în zonele critice ale drumului, unde orice oprire neașteptată poate avea consecințe grave. În schimb, în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” ai voie să oprești pentru scurt timp, doar staționarea fiind interzisă, nu și oprirea de scurtă durată.
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul unei intersecții, deoarece în această zonă orice vehicul oprit reduce vizibilitatea pentru ceilalți participanți la trafic, poate bloca ieșirea din intersecție și crește riscul de accidente. De asemenea, oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 de metri, deoarece șoferii care vin din sens opus sau din spate nu te pot observa la timp pentru a opri sau a evita o coliziune. Aceste reguli sunt gândite pentru a asigura vizibilitatea și siguranța în zonele critice ale drumului, unde orice oprire neașteptată poate avea consecințe grave. În schimb, în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” ai voie să oprești pentru scurt timp, doar staționarea fiind interzisă, nu și oprirea de scurtă durată.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
57%
A atunci când drumul public este cu sens unic;
B când între şina de tramvai din dreapta şi marginea trotuarului nu există suficient spaţiu pentru depăşire;
C în nicio situaţie.
Explicație:
Depășirea tramvaiului aflat în mers prin stânga este permisă în două situații: când circuli pe un drum cu sens unic sau atunci când, între șina de tramvai din dreapta și marginea trotuarului, nu există suficient spațiu pentru depășire. În mod normal, depășirea tramvaiului se face prin dreapta, însă dacă infrastructura sau configurația drumului nu permite această manevră (de exemplu, spațiul este prea îngust sau există un trotuar lipit de linia de tramvai), legea îți permite să depășești prin stânga. Pe drumurile cu sens unic, această depășire este de asemenea legală, deoarece nu există riscul de a intra pe sensul opus de circulație. Aceste excepții au fost introduse pentru a evita blocarea traficului și pentru a permite fluența circulației atunci când nu există altă variantă sigură de depășire. În orice altă situație, depășirea tramvaiului prin stânga este interzisă.
Depășirea tramvaiului aflat în mers prin stânga este permisă în două situații: când circuli pe un drum cu sens unic sau atunci când, între șina de tramvai din dreapta și marginea trotuarului, nu există suficient spațiu pentru depășire. În mod normal, depășirea tramvaiului se face prin dreapta, însă dacă infrastructura sau configurația drumului nu permite această manevră (de exemplu, spațiul este prea îngust sau există un trotuar lipit de linia de tramvai), legea îți permite să depășești prin stânga. Pe drumurile cu sens unic, această depășire este de asemenea legală, deoarece nu există riscul de a intra pe sensul opus de circulație. Aceste excepții au fost introduse pentru a evita blocarea traficului și pentru a permite fluența circulației atunci când nu există altă variantă sigură de depășire. În orice altă situație, depășirea tramvaiului prin stânga este interzisă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 45
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Articolul 45
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Dificultate Întrebare: FOARTE GREA
82%

A regula priorităţii de stânga;
B regula primului ajuns în intersecţie;
C regula priorităţii de dreapta.
Explicație:
Semnul triunghiular cu margine roșie și fundal alb, având în interior simbolul „X” negru, avertizează că te apropii de o intersecție de drumuri unde nicio cale nu are prioritate stabilită prin semne sau semafoare. Conform Codului Rutier din România, în astfel de intersecții se aplică regula priorității de dreapta, ceea ce înseamnă că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care vin din partea ta dreaptă. Această regulă există pentru a preveni incidentele în situații în care nu este clar cine are drept de trecere. Practic, când vezi acest semn, trebuie să reduci viteza, să te asiguri în toate direcțiile și să fii pregătit să cedezi trecerea vehiculului ce se apropie din dreapta ta. Nu uita că această regulă se aplică pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv biciclete sau mopede, cu excepția cazurilor când din dreapta vine un tramvai – acesta are întotdeauna prioritate, oriunde, dacă nu există reglementări contrare. Respectarea acestei reguli ajută la menținerea fluenței și siguranței în trafic, mai ales în zonele fără semnalizare suplimentară. Este important să fii vigilent și să anticipezi comportamentul celorlalți participanți la trafic, pentru a evita orice posibil conflict sau accident la intersecție.
Semnul triunghiular cu margine roșie și fundal alb, având în interior simbolul „X” negru, avertizează că te apropii de o intersecție de drumuri unde nicio cale nu are prioritate stabilită prin semne sau semafoare. Conform Codului Rutier din România, în astfel de intersecții se aplică regula priorității de dreapta, ceea ce înseamnă că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care vin din partea ta dreaptă. Această regulă există pentru a preveni incidentele în situații în care nu este clar cine are drept de trecere. Practic, când vezi acest semn, trebuie să reduci viteza, să te asiguri în toate direcțiile și să fii pregătit să cedezi trecerea vehiculului ce se apropie din dreapta ta. Nu uita că această regulă se aplică pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv biciclete sau mopede, cu excepția cazurilor când din dreapta vine un tramvai – acesta are întotdeauna prioritate, oriunde, dacă nu există reglementări contrare. Respectarea acestei reguli ajută la menținerea fluenței și siguranței în trafic, mai ales în zonele fără semnalizare suplimentară. Este important să fii vigilent și să anticipezi comportamentul celorlalți participanți la trafic, pentru a evita orice posibil conflict sau accident la intersecție.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 57
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
Articolul 57
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A anunţă apariţia semnalului roşu;
B obligă conducătorii vehiculelor să reducă viteza şi să circule respectând regulile de circulaţie aplicabile în acea intersecţie;
C interzice intrarea în intersecţie.
Explicație:
Semnalul galben intermitent al semaforului nu are rolul de a opri circulația, ci avertizează că trebuie să circuli cu prudență sporită. Poți întâlni acest semnal la treceri pentru pietoni, intersecții, zone de lucrări sau când semaforul nu funcționează normal. Legea spune clar că atunci când semaforul arată galben intermitent, trebuie să reduci viteza, să fii atent la ceilalți participanți la trafic, să acorzi prioritate acolo unde este cazul și să te asiguri temeinic înainte de a traversa intersecția sau trecerea. Practic, galbenul intermitent are rol de avertizare, nu de interdicție, dar te obligă la maximă prudență pentru a evita orice pericol. Reține: galbenul intermitent semnalează o atenție sporită, nu o oprire!
Semnalul galben intermitent al semaforului nu are rolul de a opri circulația, ci avertizează că trebuie să circuli cu prudență sporită. Poți întâlni acest semnal la treceri pentru pietoni, intersecții, zone de lucrări sau când semaforul nu funcționează normal. Legea spune clar că atunci când semaforul arată galben intermitent, trebuie să reduci viteza, să fii atent la ceilalți participanți la trafic, să acorzi prioritate acolo unde este cazul și să te asiguri temeinic înainte de a traversa intersecția sau trecerea. Practic, galbenul intermitent are rol de avertizare, nu de interdicție, dar te obligă la maximă prudență pentru a evita orice pericol. Reține: galbenul intermitent semnalează o atenție sporită, nu o oprire!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A nu, în nicio situaţie;
B da, dacă spaţiul lateral dintre vehicule permite acest lucru;
C da, în cazul vehiculelor care urmează să vireze la stânga, iar spaţiul rămas permite depăşirea prin dreapta.
Explicație:
Depășirea autovehiculelor pe partea dreaptă este permisă numai în situația în care vehiculul din față semnalizează și se poziționează pentru a vira la stânga, iar spațiul lateral existent permite depășirea în siguranță prin partea dreaptă. Această excepție este prevăzută de lege pentru a nu bloca inutil circulația atunci când un vehicul așteaptă să vireze la stânga și lasă liberă partea dreaptă a carosabilului. În toate celelalte situații, depășirea pe partea dreaptă este interzisă, deoarece poate fi periculoasă și poate duce la accidente, mai ales în intersecții sau pe drumuri cu vizibilitate redusă. Este important să te asiguri că manevra este sigură, că nu încurci sau nu pui în pericol alte vehicule și că semnalizezi corespunzător intenția ta.
Depășirea autovehiculelor pe partea dreaptă este permisă numai în situația în care vehiculul din față semnalizează și se poziționează pentru a vira la stânga, iar spațiul lateral existent permite depășirea în siguranță prin partea dreaptă. Această excepție este prevăzută de lege pentru a nu bloca inutil circulația atunci când un vehicul așteaptă să vireze la stânga și lasă liberă partea dreaptă a carosabilului. În toate celelalte situații, depășirea pe partea dreaptă este interzisă, deoarece poate fi periculoasă și poate duce la accidente, mai ales în intersecții sau pe drumuri cu vizibilitate redusă. Este important să te asiguri că manevra este sigură, că nu încurci sau nu pui în pericol alte vehicule și că semnalizezi corespunzător intenția ta.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A nu;
B da, în cazul autovehiculului care intenţionează să vireze spre stânga, şi în cazul tramvaiului;
C da, numai în cazul în care depăşirea se face pe o stradă semnalizată cu indicatorul „Drum fără ieşire”.
Explicație:
Regula generală spune că depășirea trebuie efectuată pe partea stângă a vehiculului depășit, pentru a asigura siguranța traficului și vizibilitate maximă între șoferi. Totuși, există și câteva excepții, clar prevăzute de legislația rutieră. Una dintre cele mai importante excepții este aceea că tramvaiele, care circulă pe mijlocul carosabilului, pot fi depășite doar pe partea dreaptă, acolo unde configurația drumului permite și nu există refugiu pentru pietoni. De asemenea, vehiculele care intenționează să vireze la stânga și s-au încadrat corespunzător pot fi depășite pe partea dreaptă. Aceste excepții există pentru a permite fluidizarea traficului și pentru a minimiza riscurile de accidente în situații specifice. Este important să reții că aceste abateri de la regula generală sunt prevăzute clar tocmai pentru a armoniza siguranța cu realitățile din trafic. Respectarea acestor reguli nu doar te ajută să promovezi examenul, dar contribuie și la siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Regula generală spune că depășirea trebuie efectuată pe partea stângă a vehiculului depășit, pentru a asigura siguranța traficului și vizibilitate maximă între șoferi. Totuși, există și câteva excepții, clar prevăzute de legislația rutieră. Una dintre cele mai importante excepții este aceea că tramvaiele, care circulă pe mijlocul carosabilului, pot fi depășite doar pe partea dreaptă, acolo unde configurația drumului permite și nu există refugiu pentru pietoni. De asemenea, vehiculele care intenționează să vireze la stânga și s-au încadrat corespunzător pot fi depășite pe partea dreaptă. Aceste excepții există pentru a permite fluidizarea traficului și pentru a minimiza riscurile de accidente în situații specifice. Este important să reții că aceste abateri de la regula generală sunt prevăzute clar tocmai pentru a armoniza siguranța cu realitățile din trafic. Respectarea acestor reguli nu doar te ajută să promovezi examenul, dar contribuie și la siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A da, numai la autovehiculele cu o greutate mai mare de 3,5 t;
B nu, fiind doar o recomandare legală;
C da, pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice.
Explicație:
Legea prevede că orice autovehicul care circulă pe drumurile publice din România trebuie să fie echipat obligatoriu cu o trusă medicală de prim ajutor, alături de stingător de incendiu și triunghiuri reflectorizante. Această obligație este stabilită pentru a putea acorda imediat ajutor în caz de accident rutier, până la sosirea echipajelor specializate. Lipsa trusei medicale nu înseamnă doar o simplă contravenție, ci poate pune în pericol viața persoanelor implicate într-un accident. Poliția Rutieră poate aplica amenzi și poate reține certificatul de înmatriculare dacă la control constată lipsa ei. Așadar, trusa medicală nu este doar o cerință legală, ci și o măsură practică, necesară pentru siguranța tuturor participanților la trafic.
Legea prevede că orice autovehicul care circulă pe drumurile publice din România trebuie să fie echipat obligatoriu cu o trusă medicală de prim ajutor, alături de stingător de incendiu și triunghiuri reflectorizante. Această obligație este stabilită pentru a putea acorda imediat ajutor în caz de accident rutier, până la sosirea echipajelor specializate. Lipsa trusei medicale nu înseamnă doar o simplă contravenție, ci poate pune în pericol viața persoanelor implicate într-un accident. Poliția Rutieră poate aplica amenzi și poate reține certificatul de înmatriculare dacă la control constată lipsa ei. Așadar, trusa medicală nu este doar o cerință legală, ci și o măsură practică, necesară pentru siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A vă continuaţi drumul, deoarece degajarea căii ferate se va face de către personalul calificat;
B opriţi şi anunţaţi telefonic poliţia despre acest incident;
C acordaţi sprijin pentru scoaterea vehiculului de pe calea ferată sau, dacă nu este posibil, semnalaţi prezenţa acestuia.
Explicație:
Dacă observi că un vehicul a rămas blocat pe linia ferată, ai obligația să faci tot ce îți stă în putință pentru a preveni un posibil accident grav. În primul rând, trebuie să oprești imediat și să nu forțezi traversarea. Nu încerca niciodată să ocolești mașina imobilizată sau să te angajezi pe calea ferată în condiții nesigure. Conform Codului Rutier, trebuie să anunți de urgență organele competente, folosind numărul de urgență 112, ca să informezi despre pericol și să se poată lua măsuri pentru oprirea eventualului tren care se apropie. Acest lucru este esențial pentru salvarea vieților omenești și evitarea unei tragedii. Rolul tău este să acționezi responsabil, să avertizezi alți participanți la trafic și, dacă este posibil, împreună cu alți martori, să ajuți la degajarea vehiculului doar dacă nu există niciun risc iminent. Astfel, respecți legea și contribui activ la prevenirea unui accident feroviar.
Dacă observi că un vehicul a rămas blocat pe linia ferată, ai obligația să faci tot ce îți stă în putință pentru a preveni un posibil accident grav. În primul rând, trebuie să oprești imediat și să nu forțezi traversarea. Nu încerca niciodată să ocolești mașina imobilizată sau să te angajezi pe calea ferată în condiții nesigure. Conform Codului Rutier, trebuie să anunți de urgență organele competente, folosind numărul de urgență 112, ca să informezi despre pericol și să se poată lua măsuri pentru oprirea eventualului tren care se apropie. Acest lucru este esențial pentru salvarea vieților omenești și evitarea unei tragedii. Rolul tău este să acționezi responsabil, să avertizezi alți participanți la trafic și, dacă este posibil, împreună cu alți martori, să ajuți la degajarea vehiculului doar dacă nu există niciun risc iminent. Astfel, respecți legea și contribui activ la prevenirea unui accident feroviar.
Regulamentul Rutier
Art. 139
(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezentei lui.
Art. 139
(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezentei lui.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A nu;
B nu, dacă se circulă pe banda din stânga;
C da, dacă se circulă pe banda din dreapta.
Explicație:
În Codul Rutier din România, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe aceeași direcție de mers, de regulă schimbând banda și reintrând pe banda inițială. Dacă două sau mai multe vehicule circulă paralel, fiecare pe banda sa, fără să schimbe banda și fără să facă o manevră specială pentru a trece în fața celuilalt, această situație nu este considerată depășire. Pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, este normal ca una dintre benzi să se deplaseze mai rapid decât celelalte, în special în localitate, și legea permite circulația astfel, atâta timp cât sunt respectate limitele de viteză și benzile nu se schimbă intenționat pentru a depăși. Deci, simplul fapt că vehiculele de pe o bandă se deplasează mai repede nu reprezintă o depășire, ci doar o diferență de viteză între benzi. Important este să reții că depășirea implică o schimbare de bandă și o intenție clară de a trece înaintea celuilalt vehicul, nu doar o diferență de viteză pe benzi paralele.
În Codul Rutier din România, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe aceeași direcție de mers, de regulă schimbând banda și reintrând pe banda inițială. Dacă două sau mai multe vehicule circulă paralel, fiecare pe banda sa, fără să schimbe banda și fără să facă o manevră specială pentru a trece în fața celuilalt, această situație nu este considerată depășire. Pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, este normal ca una dintre benzi să se deplaseze mai rapid decât celelalte, în special în localitate, și legea permite circulația astfel, atâta timp cât sunt respectate limitele de viteză și benzile nu se schimbă intenționat pentru a depăși. Deci, simplul fapt că vehiculele de pe o bandă se deplasează mai repede nu reprezintă o depășire, ci doar o diferență de viteză între benzi. Important este să reții că depășirea implică o schimbare de bandă și o intenție clară de a trece înaintea celuilalt vehicul, nu doar o diferență de viteză pe benzi paralele.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.45.
(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lânga un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule în care s-a aflat initial.
(4) Nu constituie depasire, în sensul alin.(1), situatia în care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circula pe alta banda în acelasi sens de circulatie.
Art.45.
(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lânga un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule în care s-a aflat initial.
(4) Nu constituie depasire, în sensul alin.(1), situatia în care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circula pe alta banda în acelasi sens de circulatie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A niciun vehicul, cu excepţia celor destinate stingerii incendiilor, ale ambulanţei şi ale poliţiei, când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă;
B autovehiculele care virează la stânga;
C autovehiculele poliţiei şi cele care execută virajul la stânga.
Explicație:
Când semaforul arată culoarea roșie, regula generală este că toți conducătorii de vehicule trebuie să oprească înainte de marcajul transversal sau, dacă acesta lipsește, înaintea semaforului ori a colțului intersecției. Această regulă menține siguranța tuturor participanților la trafic, prevenind coliziunile. Totuși, există o excepție importantă menționată în Codul Rutier: vehiculele care fac parte din serviciile de urgență – cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție, pompierii sau alte vehicule cu regim de circulație prioritar – pot trece pe roșu doar dacă se află în misiune și folosesc atât semnalele luminoase, cât și cele sonore. Acest drept li se acordă pentru că au nevoie să ajungă rapid la intervenții unde viața oamenilor sau siguranța publică sunt puse în pericol. Chiar și în acest caz, șoferii acestor vehicule trebuie să dea dovadă de atenție maximă pentru a nu produce accidente. Deci, doar vehiculele speciale aflate în misiune, cu semnalele pornite, au voie să treacă pe roșu. Restul participanților la trafic nu au nicio excepție și trebuie să respecte semnificația culorii roșii pentru a evita sancțiunile sau accidentele. Reține: regula este făcută pentru a proteja viața și siguranța tuturor!
Când semaforul arată culoarea roșie, regula generală este că toți conducătorii de vehicule trebuie să oprească înainte de marcajul transversal sau, dacă acesta lipsește, înaintea semaforului ori a colțului intersecției. Această regulă menține siguranța tuturor participanților la trafic, prevenind coliziunile. Totuși, există o excepție importantă menționată în Codul Rutier: vehiculele care fac parte din serviciile de urgență – cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție, pompierii sau alte vehicule cu regim de circulație prioritar – pot trece pe roșu doar dacă se află în misiune și folosesc atât semnalele luminoase, cât și cele sonore. Acest drept li se acordă pentru că au nevoie să ajungă rapid la intervenții unde viața oamenilor sau siguranța publică sunt puse în pericol. Chiar și în acest caz, șoferii acestor vehicule trebuie să dea dovadă de atenție maximă pentru a nu produce accidente. Deci, doar vehiculele speciale aflate în misiune, cu semnalele pornite, au voie să treacă pe roșu. Restul participanților la trafic nu au nicio excepție și trebuie să respecte semnificația culorii roșii pentru a evita sancțiunile sau accidentele. Reține: regula este făcută pentru a proteja viața și siguranța tuturor!
Regulamentul Rutier
Articolul 52
(1) Semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 61
(1) Au regim de circulaţie prioritară numai autovehiculele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b), atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcţiune semnalele luminoase şi sonore.
(2) Conducătorii autovehiculelor aparţinând instituţiilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b) pot încălca regimul legal de viteză sau alte reguli de circulaţie, cu excepţia celor care reglementează trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă.
Articolul 32
(2) Sunt autorizate să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase:
a) pentru lumina roşie - autovehiculele aparţinând poliţiei şi pompierilor;
b) pentru lumina albastră - autovehiculele aparţinând poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
Articolul 52
(1) Semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 61
(1) Au regim de circulaţie prioritară numai autovehiculele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b), atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcţiune semnalele luminoase şi sonore.
(2) Conducătorii autovehiculelor aparţinând instituţiilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b) pot încălca regimul legal de viteză sau alte reguli de circulaţie, cu excepţia celor care reglementează trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă.
Articolul 32
(2) Sunt autorizate să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase:
a) pentru lumina roşie - autovehiculele aparţinând poliţiei şi pompierilor;
b) pentru lumina albastră - autovehiculele aparţinând poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A în dreptul rănii;
B deasupra rănii;
C sub rană.
Explicație:
În cazul unei hemoragii puternice, cea mai eficientă metodă de oprire temporară este aplicarea unui garou, adică legarea strânsă a membrului deasupra rănii, între rană și inimă. Acest lucru oprește circulația sângelui către zona afectată, prevenind pierderea de sânge care poate pune viața în pericol. Totuși, această manevră trebuie folosită doar în cazuri grave, când sângerarea nu poate fi controlată prin alte metode, deoarece legarea strânsă pe o perioadă lungă poate provoca leziuni permanente. Este important ca garoul să fie aplicat corect, iar timpul de aplicare să fie notat, pentru ca personalul medical să poată interveni cât mai repede. Din punct de vedere legal, instruirea pentru acordarea primului ajutor este obligatorie pentru șoferi, iar dotarea cu trusă medicală omologată face parte din prevederile Codului Rutier. Astfel, legarea strânsă a brațului, deci oprirea sângerării printr-un garou, se folosește doar pentru hemoragii grave, când alte metode nu funcționează și doar pe durata transportului la spital. Reține, nu se aplică garoul decât în situații de urgență, ca ultimă soluție!
În cazul unei hemoragii puternice, cea mai eficientă metodă de oprire temporară este aplicarea unui garou, adică legarea strânsă a membrului deasupra rănii, între rană și inimă. Acest lucru oprește circulația sângelui către zona afectată, prevenind pierderea de sânge care poate pune viața în pericol. Totuși, această manevră trebuie folosită doar în cazuri grave, când sângerarea nu poate fi controlată prin alte metode, deoarece legarea strânsă pe o perioadă lungă poate provoca leziuni permanente. Este important ca garoul să fie aplicat corect, iar timpul de aplicare să fie notat, pentru ca personalul medical să poată interveni cât mai repede. Din punct de vedere legal, instruirea pentru acordarea primului ajutor este obligatorie pentru șoferi, iar dotarea cu trusă medicală omologată face parte din prevederile Codului Rutier. Astfel, legarea strânsă a brațului, deci oprirea sângerării printr-un garou, se folosește doar pentru hemoragii grave, când alte metode nu funcționează și doar pe durata transportului la spital. Reține, nu se aplică garoul decât în situații de urgență, ca ultimă soluție!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A ajută conducătorii auto să se orienteze pe timp de noapte;
B nu permite încălcarea lui de către conducătorii de vehicule;
C permite depăşirea vehiculelor.
Explicație:
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă, trasată pe axul drumului, are rolul de a separa sensurile de circulație și indică interdicția de a trece peste această linie. Cu alte cuvinte, nu ai voie să depășești sau să treci pe celălalt sens, nici măcar parțial cu roțile autovehiculului, nici pentru depășire, nici pentru schimbarea direcției sau întoarcere. Această regulă are ca scop creșterea siguranței rutiere, mai ales pe drumuri înguste, cu vizibilitate redusă sau unde depășirea ar putea crea pericol de coliziune frontală. Marcajul continuu este stabilit prin Codul Rutier, iar nerespectarea lui se sancționează, putând duce la reținerea permisului. Trebuie să reții că o linie continuă te obligă să rămâi pe partea ta de drum și nu o poți încălca decât în situații excepționale, clar prevăzute de lege, cum ar fi evitarea unui obstacol atunci când nu există altă soluție și cu luarea tuturor măsurilor de precauție. Astfel, respectarea acestui marcaj este esențială pentru prevenirea accidentelor.
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă, trasată pe axul drumului, are rolul de a separa sensurile de circulație și indică interdicția de a trece peste această linie. Cu alte cuvinte, nu ai voie să depășești sau să treci pe celălalt sens, nici măcar parțial cu roțile autovehiculului, nici pentru depășire, nici pentru schimbarea direcției sau întoarcere. Această regulă are ca scop creșterea siguranței rutiere, mai ales pe drumuri înguste, cu vizibilitate redusă sau unde depășirea ar putea crea pericol de coliziune frontală. Marcajul continuu este stabilit prin Codul Rutier, iar nerespectarea lui se sancționează, putând duce la reținerea permisului. Trebuie să reții că o linie continuă te obligă să rămâi pe partea ta de drum și nu o poți încălca decât în situații excepționale, clar prevăzute de lege, cum ar fi evitarea unui obstacol atunci când nu există altă soluție și cu luarea tuturor măsurilor de precauție. Astfel, respectarea acestui marcaj este esențială pentru prevenirea accidentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A numai dacă sunt vehicule care vă urmează;
B numai în localităţi;
C da.
Explicație:
Oricând vrei să schimbi direcția de mers, fie că virezi la stânga sau la dreapta, fie că faci o depășire sau te încadrezi pe altă bandă, legea te obligă să semnalizezi această intenție din timp. Semnalizarea direcției ajută ceilalți participanți la trafic să înțeleagă ce vrei să faci, astfel încât să reducă riscul de accidente. Semnalizarea trebuie făcută clar, suficient de devreme și menținută pe toată durata manevrei, apoi oprită imediat ce ai terminat. Acest lucru nu este opțional, ci o obligație prevăzută în Codul Rutier, pentru că orice schimbare a direcției poate influența traficul din jur. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, deoarece poate pune în pericol siguranța rutieră. Reține: semnalizarea este o formă de comunicare între șoferi, chiar și atunci când crezi că nu este nimeni în apropiere, regula trebuie respectată întotdeauna.
Oricând vrei să schimbi direcția de mers, fie că virezi la stânga sau la dreapta, fie că faci o depășire sau te încadrezi pe altă bandă, legea te obligă să semnalizezi această intenție din timp. Semnalizarea direcției ajută ceilalți participanți la trafic să înțeleagă ce vrei să faci, astfel încât să reducă riscul de accidente. Semnalizarea trebuie făcută clar, suficient de devreme și menținută pe toată durata manevrei, apoi oprită imediat ce ai terminat. Acest lucru nu este opțional, ci o obligație prevăzută în Codul Rutier, pentru că orice schimbare a direcției poate influența traficul din jur. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, deoarece poate pune în pericol siguranța rutieră. Reține: semnalizarea este o formă de comunicare între șoferi, chiar și atunci când crezi că nu este nimeni în apropiere, regula trebuie respectată întotdeauna.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A rândul de lângă axa drumului, de la o distanţă de cel puţin 50 m;
B rândul din mijloc, de la o distanţă de cel puţin 100 m;
C rândul de lângă bordură, de la o distanţă de cel puţin 50 m.
Explicație:
Când vrei să virezi la stânga într-o intersecție nedirijată, legea spune clar că trebuie să te încadrezi din timp pe banda de lângă axul drumului sau, dacă drumul are o singură bandă pe sens, cât mai aproape de linia mediană care separă cele două sensuri. Acest lucru se face pentru a nu încurca traficul care merge înainte sau dorește să vireze la dreapta. Conform Codului Rutier, ești obligat să te înscrii pe această poziție cu cel puțin 50 de metri înainte de intersecție. Practic, dacă ajungi prea târziu pe banda corectă, riști să deranjezi circulația și să fii surprins de alți șoferi, ceea ce poate duce la accidente sau blocaje. De aceea, obișnuiește-te să observi indicatoarele și marcajele din timp și să semnalizezi intenția de a schimba banda și de a vira la stânga dinaintea intersecției, pe cât posibil de la 50 de metri distanță față de locul de schimbare a direcției. Astfel, oferi claritate celorlalți participanți la trafic și respecți legea.
Când vrei să virezi la stânga într-o intersecție nedirijată, legea spune clar că trebuie să te încadrezi din timp pe banda de lângă axul drumului sau, dacă drumul are o singură bandă pe sens, cât mai aproape de linia mediană care separă cele două sensuri. Acest lucru se face pentru a nu încurca traficul care merge înainte sau dorește să vireze la dreapta. Conform Codului Rutier, ești obligat să te înscrii pe această poziție cu cel puțin 50 de metri înainte de intersecție. Practic, dacă ajungi prea târziu pe banda corectă, riști să deranjezi circulația și să fii surprins de alți șoferi, ceea ce poate duce la accidente sau blocaje. De aceea, obișnuiește-te să observi indicatoarele și marcajele din timp și să semnalizezi intenția de a schimba banda și de a vira la stânga dinaintea intersecției, pe cât posibil de la 50 de metri distanță față de locul de schimbare a direcției. Astfel, oferi claritate celorlalți participanți la trafic și respecți legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%