A la semnalul poliţistului care dirijează circulaţia;
B la semnalul poliţistului, dar numai dacă acesta corespunde semnalului de culoare roşie al semaforului;
C la semnalul pietonilor care traversează strada pe la colţul intersecţiei fără marcaje.
Explicație:
Ești obligat să oprești autovehiculul la semnalul polițistului care dirijează circulația, indiferent de culoarea semaforului sau de alte semnale din trafic. Polițistul are prioritate absolută în dirijarea traficului, iar semnalele sale anulează orice altă indicație, tocmai pentru a asigura fluidizarea și siguranța circulației, mai ales în situații de aglomerație, lucrări sau accidente. Dacă ignori semnalul polițistului, riști sancțiuni severe și pui în pericol siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
Auto DRPCIV
A depăşirea;
B virajul la stânga sau la dreapta;
C întoarcerea.
Explicație:
Când întâlnești indicatorul care interzice întoarcerea, ai obligația să respecți această semnalizare indiferent dacă ai sau nu vizibilitate sau spațiu suficient pentru manevră. Legea prevede clar că semnele de interzicere sunt superioare altor condiții, iar nerespectarea lor se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Chiar dacă drumul are două benzi pe sens și nu există separator fizic, regula este aceeași: NU ai voie să efectuezi întoarcerea acolo unde indicatorul o interzice. Excepții nu se fac nici măcar dacă nu vine nicio mașină din sens opus. Respectarea acestei reguli este esențială pentru siguranța rutieră, deoarece întoarcerea în astfel de locuri poate periclita fluiditatea traficului și poate duce la accidente, fiind dificil pentru ceilalți șoferi să anticipeze manevra. În concluzie, într-o astfel de situație este obligatoriu să continui deplasarea și să cauți un alt loc permis unde poți întoarce regulamentar, de obicei după intersecții sau acolo unde un alt indicator permite manevra. Reține: Întotdeauna semnele de interzicere trebuie respectate cu prioritate!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A în cazul depăşirii în mod repetat, cu mai mult de 20 km/h, a vitezei maxime legale;
B în cazul neopririi la semnalul agentului de cale ferată;
C în cazul neprezentării în termen de 24 de ore la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un accident cu avarierea vehiculului.
Explicație:
Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspendă în cazul neprezentării în termen de 24 de ore la unitatea de poliție competentă pe raza căreia s-a produs un accident soldat cu avarierea vehiculului. Această măsură este prevăzută de lege pentru a se asigura că toate evenimentele rutiere, chiar și cele fără victime, sunt declarate și gestionate corect. Dacă nu respecți această obligație, poliția poate considera că ai încercat să te sustragi răspunderii sau să ascunzi împrejurările accidentului, motiv pentru care suspendă permisul.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 79
(1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
    b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Se exceptează de la obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b):
    a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiţiile legii;
    b) conducătorul de vehicul care deţine o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.

Art. 100
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savârsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
    g) nerespectarea prevederilor art.79 alin.(2).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A oprirea şi efectuarea unei pene de cauciuc;
B învăţarea conducerii unui vehicul;
C încercarea prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor.
Explicație:
Pe autostradă este strict interzisă învățarea conducerii unui vehicul, indiferent dacă este vorba de cursuri cu instructor sau de practică individuală, pentru că autostrada este un drum de mare viteză destinat doar celor care dețin permis și au experiență. De asemenea, nu ai voie să testezi sau să încerci prototipuri de șasiuri sau de vehicule cu motor, deoarece aceste activități implică riscuri suplimentare, necunoscute și pot pune în pericol atât viața ta, cât și pe cea a celorlalți participanți la trafic. Oprirea pe autostradă este permisă doar în cazuri excepționale, cum ar fi avarii tehnice sau situații de urgență, dar nu este interzisă dacă suferi o pană de cauciuc și trebuie să te oprești pe banda de urgență. Învățarea și testarea prototipurilor sunt interzise tocmai pentru a păstra siguranța și fluența traficului pe autostradă, unde vitezele sunt mari, iar orice manevră riscantă sau lipsa de experiență poate duce la accidente grave.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 74
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
Dificultate Întrebare: MEDIE
51%
A în intersecţiile care nu sunt dirijate prin semnale luminoase sau de către un poliţist rutier;
B la semnalizarea conducătorului de autovehicule care s-a angajat într-o depăşire periculoasă;
C la întâlnirea vehiculelor care vin din sens opus.
Explicație:
Pe timp de noapte, schimbarea repetată a luminii de drum cu lumina de întâlnire este folosită pentru a semnaliza altor participanți la trafic că urmează să pătrunzi într-o intersecție care nu este dirijată prin semafor sau de către polițist. Această manevră are rolul de a te face mai vizibil și de a atrage atenția celorlalți șoferi, reducând astfel riscul de coliziune, mai ales când vizibilitatea este redusă. În practică, această semnalizare îi avertizează pe ceilalți că ești acolo și că intenționezi să treci prin intersecție, ajutând la prevenirea accidentelor. Nu este corectă folosirea acestui semnal pentru a atenționa șoferii care vin din sens opus sau pe cei care depășesc periculos, ci doar pentru traversarea intersecțiilor nedirijate noaptea, unde riscul să nu fii observat este crescut.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(2) Pe timpul noptii, la apropierea a doua vehicule care circula din sensuri opuse, conducatorii acestora sunt obligati ca de la o distanta de cel putin 200 m sa foloseasca luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducatorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circula în fata sa, acesta este obligat sa foloseasca luminile de întâlnire de la o distanta de cel putin 100 m.
(3) Pe timpul noptii sau în conditii de vizibilitate redusa conducatorii de autovehicule si tramvaie care se apropie de o intersectie nedirijata prin semnale luminoase sau de catre politisti sunt obligati sa semnalizeze prin folosirea alternanta a luminilor de întâlnire cu cele de drum daca nu încalca astfel prevederile alin. (2).
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A opriţi, indiferent din ce direcţie vă apropiaţi, şi aşteptaţi următorul său semnal;
B reduceţi viteza şi circulaţi în direcţia permisă de poziţia braţului;
C reduceţi viteza şi îl ocoliţi.
Explicație:
Atunci când polițistul ridică un braț vertical deasupra capului, acest gest are semnificația de „oprire pentru toate vehiculele care se apropie, din orice direcție”. Practic, este ca și cum ai vedea un semafor pe culoarea roșie pentru toată lumea. Ridicarea brațului vertical este folosită de polițist pentru a opri circulația în intersecție, pentru a permite trecerea pietonilor sau pentru a regla traficul. Chiar dacă te afli deja în intersecție, nu trebuie să oprești brusc, ci continui deplasarea și părăsești intersecția cât mai repede și în siguranță. Această regulă este menționată clar în Codul Rutier: la semnalul cu brațul ridicat vertical, toți conducătorii de vehicule trebuie să oprească înainte de locul periculos sau al intersecției, cu excepția celor care nu pot opri în siguranță pentru că sunt deja angajați în traversarea intersecției. Așadar, la semnalul polițistului cu brațul ridicat vertical, oprirea este obligatorie pentru toți, indiferent de direcția de deplasare, iar motivul este să se asigure fluidizarea și siguranța traficului rutier.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A reduce viteza şi acordă prioritate tuturor vehiculelor;
B reduce viteza şi acordă prioritate vehiculelor care vin din dreapta sa;
C reduce viteza şi acordă prioritate vehiculelor care circulă din sens opus şi urmează să schimbe direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Atunci când întâlnești o intersecție nedirijată, adică una fără semafoare, indicatoare de prioritate sau polițist care să dirijeze traficul, trebuie să respecți regula priorității de dreapta. Aceasta înseamnă că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care vin din partea dreaptă, indiferent de tipul lor. Este important să reduci viteza la apropierea de intersecție, să te asiguri temeinic din stânga și din dreapta și să fii pregătit să oprești dacă este necesar, pentru a permite trecerea vehiculelor care au prioritate. Dacă nu se apropie niciun vehicul din dreapta ta, poți să treci mai departe, respectând ordinea de trecere. Scopul acestei reguli este să evite confuziile și accidentele, asigurând o circulație fluentă și sigură. Aceasta este una dintre cele mai importante reguli pentru circulația în intersecții fără semnalizare, iar nerespectarea priorității la dreapta poate duce la sancțiuni sau chiar la accidente. Reține: în intersecțiile nedirijate, regula de bază este prioritatea de dreapta!
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A aprindeţi lanterna de ceaţă din spate;
B claxonaţi înainte de a pleca;
C vă asiguraţi din faţă, din spate şi din lateral.
Explicație:
Atunci când vrei să dai cu spatele, trebuie să te asiguri în primul rând că manevra este sigură, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier spune clar că înainte de a merge înapoi, șoferul trebuie să se asigure vizual, nu doar din oglinzi. Asta înseamnă că te uiți și peste umăr și verifici direct prin geam, ca să te asiguri că nu se află persoane, animale, obstacole sau alte vehicule în spatele mașinii. Folosirea oglinzilor retrovizoare este obligatorie, iar dacă vizibilitatea este limitată, cel mai corect este să ceri ajutorul unei persoane care să te ghideze. De asemenea, trebuie să te asiguri că nu incomodezi sau pui în pericol ceilalți participanți la trafic, iar manevrarea cu spatele nu este permisă în intersecții sau pe trecerile de pietoni. Deci, te asiguri temeinic vizual, folosești oglinzile, acorzi prioritate celor din jur și procedezi doar dacă totul este sigur. Asta nu înseamnă doar respectarea legii, ci și prevenirea accidentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A 60 km/h;
B 50 km/h;
C 40 km/h.
Explicație:
Limita maximă de viteză în interiorul localităților din România este, în general, de 50 km/h. Această limită este stabilită de Codul Rutier pentru a proteja participanții la trafic care se deplasează prin localități, unde riscul de accidente este mai crescut din cauza prezenței pietonilor, bicicliștilor și a diverselor intersecții. Autoritățile locale pot stabili limite mai mici sau, în anumite condiții și pe anumite sectoare de drum, limite mai mari, dar doar dacă există semnalizare rutieră corespunzătoare. Dacă nu există un indicator care să arate o altă viteză, regula generală rămâne aceea de maximum 50 km/h. Este important să respecți această limită nu doar pentru a evita sancțiunile, ci mai ales pentru a oferi tuturor participanților la trafic un mediu cât mai sigur. Limita redusă permite șoferului să reacționeze la timp când apar situații neprevăzute. Ține minte: limita de viteză în localități este una dintre cele mai importante reguli pentru prevenirea accidentelor și pentru siguranța tuturor!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
Auto DRPCIV
A da, deoarece drumul nu este intens circulat;
B da, pentru că spaţiul rămas este suficient pentru depăşire;
C nu, deoarece pe această categorie de drum sunt interzise oprirea şi staţionarea.
Explicație:
Autoturismul nu a oprit regulamentar, deoarece pe drumurile naționale europene (semnalizate cu indicativul E urmat de un număr) oprirea și staționarea sunt interzise în afara localităților, indiferent dacă drumul este sau nu intens circulat și indiferent de spațiul rămas pentru celelalte vehicule. Aceste drumuri sunt destinate traficului rapid și fluent, iar orice oprire pe partea carosabilă pune în pericol siguranța circulației, mai ales la viteze mari sau în condiții de vizibilitate redusă. Singurele excepții sunt urgențele tehnice sau situațiile de forță majoră, când vehiculul trebuie scos cât mai mult în afara părții carosabile. Opririle neregulamentare pe astfel de drumuri pot cauza accidente grave sau blocaje, iar legea prevede sancțiuni stricte pentru astfel de abateri.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A în orice situaţie, acesta având un caracter orientativ;
B atunci când un asemenea marcaj nu delimitează cele două sensuri de circulaţie;
C la schimbarea benzii de circulaţie, a direcţiei de mers sau la depăşire.
Explicație:
Marcajul discontinuu, adică acea linie întreruptă care separă benzile de circulație sau sensurile de mers, are rolul de a permite depășirea sau schimbarea benzii atunci când manevra este sigură și permisă de alte reguli de circulație. Legislația rutieră prevede clar că poți trece peste acest marcaj dacă nu există alte semne, marcaje sau reguli suplimentare care să interzică această manevră, cum ar fi o linie continuă alăturată, indicator de depășire interzisă sau lipsa de vizibilitate. Practic, linia discontinuuă transmite șoferilor că au voie să schimbe banda sau sensul de mers, dar doar după ce se asigură că nu pun în pericol siguranța circulației. Astfel, este important să-ți amintești: marcajul discontinuu permite legal schimbarea benzii sau depășirea, dar mereu cu atenție, respectând celelalte reguli de circulație și prioritățile.
Regulamentul Rutier
Articolul 78 - Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinuă simplă sau dublă permite trecerea peste acesta, dacă manevra sau reglementările instituite impun acest lucru.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
A 110 km/h;
B 100 km/h;
C 130 km/h.
Explicație:
Pe autostrăzi, limita maximă de viteză pentru autoturisme este de 130 de kilometri pe oră. Această limită este stabilită pentru a asigura un echilibru între fluiditatea traficului și siguranța tuturor participanților. Autostrăzile sunt concepute pentru deplasarea rapidă, au mai puține intersecții și accese decât alte drumuri, iar banda de urgență și delimitările clare cresc siguranța la viteze mari. Totuși, chiar dacă drumul permite, legea impune această limită pentru că la viteze mai mari, șoferul are un timp de reacție mai scurt, iar distanța de oprire crește semnificativ, ceea ce ar putea duce la accidente grave. De aceea, respectarea acestei limite este foarte importantă, iar depășirea ei se sancționează drastic. Limita de 130 km/h este aplicată autoturismelor, însă pentru alte categorii de vehicule, cum ar fi autovehiculele cu remorcă sau motocicletele, pot exista alte limite, puțin mai reduse. Reține, chiar dacă circuli pe o autostradă modernă, condițiile de drum, vremea sau traficul pot impune să mergi chiar mai încet decât limita legală, pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A ori de câte ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat;
B la trecerea pe lângă biciclişti;
C în localităţi, la apropierea de o trecere pentru pietoni.
Explicație:
Avertizarea sonoră, adică folosirea claxonului, este permisă doar în anumite situații bine stabilite de lege pentru a asigura siguranța circulației. Conform Codului Rutier din România, claxonul trebuie folosit exclusiv pentru prevenirea unui pericol imediat, atunci când vrei să atragi atenția unui alt participant la trafic că există riscul producerii unui accident. De exemplu, dacă un pieton se află pe carosabil și nu te observă, poți folosi claxonul pentru a-l avertiza. Claxonatul nu este permis în localități decât în situații de evitare a unui pericol imediat. Nu este voie să folosești avertizarea sonoră pentru a grăbi alți șoferi, din nervozitate sau la semafor, și nici când saluți pe cineva. Folosirea abuzivă a claxonului este sancționată de lege. Astfel, reține că scopul avertizării sonore este să previi accidentele, nu să-ți exprimi nemulțumirea sau să comunici în alte scopuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A semnalizează plecarea de pe loc, pentru a fi observat de cei care circulă în acelaşi sens;
B semnalizează din timp plecarea de pe loc, se asigură că poate efectua manevra fără a perturba circulaţia sau fără a pune în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic şi acordă prioritate vehiculelor care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
C manevrează cu grijă autovehiculul, pentru a nu lovi vehiculele din faţa sau din spatele său, după care se repune în mişcare.
Explicație:
Conducătorul auto care intenționează să repună în mișcare un autovehicul aflat între alte vehicule staționate trebuie să semnalizeze din timp plecarea de pe loc, să se asigure atent că poate efectua manevra fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic și să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul public, indiferent de direcția lor de deplasare. Legea impune această regulă pentru a preveni accidentele la ieșirea din parcare și pentru a menține fluența circulației. Practic, semnalizarea și asigurarea corectă oferă celorlalți șoferi posibilitatea să reacționeze, iar acordarea priorității previne orice conflict sau incident rutier la reintrarea în trafic. Este greșit să te bazezi doar pe manevrarea cu grijă sau pe simpla semnalizare; responsabilitatea pentru intrarea în siguranță în trafic este exclusiv a celui care repune vehiculul în mișcare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A se depăşeşte masa maximă admisă, înscrisă în certificatul de înmatriculare;
B anvelopele sunt de mărimi şi caracteristici diferite faţă de cele înscrise în certificatul de înmatriculare;
C autovehiculul depăşeşte înălţimea înscrisă în certificatul de înmatriculare.
Explicație:
Nu se poate circula cu un autoturism dacă masa maximă admisă, înscrisă în certificatul de înmatriculare, este depășită sau dacă anvelopele folosite sunt de mărimi și caracteristici diferite față de cele omologate și trecute în certificatul de înmatriculare. Aceste condiții sunt obligatorii pentru siguranța circulației: depășirea masei maxime afectează stabilitatea, frânarea și controlul vehiculului, crescând riscul de accidente sau avarii tehnice grave. De asemenea, utilizarea anvelopelor neconforme afectează aderența, distanța de frânare și comportamentul mașinii pe drum, mai ales în condiții dificile. Autovehiculul poate depăși înălțimea trecută în acte doar în situații excepționale, dar acest lucru nu reprezintă automat o interdicție de circulație, câtă vreme nu se depășesc limitele legale pentru acel tip de drum sau pod. Practic, circulația cu mașina supraîncărcată sau cu anvelope greșite este periculoasă și poate duce la amenzi, reținerea talonului și chiar la accidente grave.
Regulamentul Rutier

Art.6.
În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
18. masa totala maxima autorizata – masa maxima a unui vehicul încarcat, declarata ADMISIBILA în urma omologarii de catre autoritatea competenta;

Art. 148
Se interzice conducatorului de autovehicul sau de tramvai:
16. sa circule având montate pe autovehicul anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisa;
Dificultate Întrebare: GREA
71%
A veţi mări viteza, întrucât banda pe care circulaţi este special creată în acest scop;
B cedaţi trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzii şi nu stânjeniţi în niciun fel circulaţia acestora;
C nu aveţi nicio obligaţie, deoarece autostrada are suficiente benzi pentru a permite circulaţia tuturor vehiculelor.
Explicație:
Pentru a intra corect pe autostradă folosind banda de accelerare, trebuie să mărești viteza pe această bandă pentru a te apropia cât mai mult de viteza de deplasare a celorlalte vehicule care circulă deja pe autostradă. În același timp, ești obligat să acorzi prioritate autovehiculelor aflate pe prima bandă a autostrăzii și să nu le stânjenești în niciun fel deplasarea. Rolul benzii de accelerare este tocmai de a-ți permite să intri în fluxul de trafic fără a crea bruscări sau pericole pentru ceilalți participanți la trafic. Din punct de vedere practic, dacă nu adaptezi corect viteza și nu acorzi prioritate, riști să provoci accidente grave, pentru că autostrada presupune viteze mari și orice manevră greșită poate avea consecințe grave. Autostrada nu este destinată adaptării spontane a traficului pentru cei care se angajează, ci celor deja aflați în circulație.
Regulamentul Rutier
Articolul 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
Dificultate Întrebare: MEDIE
60%
A numai în locurile special destinate, semnalizate prin indicatoare sau marcaje;
B pe orice drum public, unde staţionarea nu este interzisă, cu condiţia să nu se stânjenească circulaţia celorlalte vehicule;
C numai pe străzile cu o lăţime de cel puţin 6 m.
Explicație:
Parcarea este permisă doar acolo unde nu există semne de interzicere și unde nu se încalcă regulile prevăzute de Codul Rutier. Legal, parcarea nu trebuie să afecteze circulația altor vehicule sau siguranța pietonilor. Trebuie să oprești mașina cât mai aproape de marginea drumului, fără să blochezi accesul în curți, garaje sau spații publice, și să nu stânjenești vizibilitatea în intersecții sau apropierea zonelor cu treceri de pietoni. De asemenea, nu este permis să parchezi pe trotuar decât acolo unde există marcaje speciale sau semne care permit acest lucru. Parchează mereu astfel încât să respecți celelalte reguli rutiere și să nu creezi pericol sau disconfort celorlalți participanți la trafic. Ține minte: unde nu există interdicții și respecți toate aceste condiții, parcarea este permisă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
A rulaţi cu o viteză ponderată, în condiţii de siguranţă, menţinând un ritm de mers constant;
B circulaţi cu aceeaşi viteză atât în localităţi, cât şi în afara acestora;
C folosiţi medicamente calmante sau energizante care nu sunt interzise conducătorilor auto.
Explicație:
Tensiunea nervoasă și oboseala la volan sunt factori care afectează grav atenția și timpul de reacție al șoferului, crescând riscul producerii accidentelor rutiere. Codul Rutier și regulamentele subliniază obligativitatea ca șoferul să conducă doar atunci când este în stare optimă, atât fizic, cât și psihic. Pentru a reduce stresul și oboseala, este recomandat să faci pauze regulate în timpul drumurilor lungi, să eviți condusul pe perioade prelungite fără odihnă și să adopți o postură corectă la volan. Important este și să nu conduci după ce ai avut o zi încărcată sau dacă nu ai dormit suficient. În plus, trebuie să te asiguri că atmosfera din habitaclu este una plăcută: o temperatură potrivită, aerisire bună și muzică relaxantă, fără factori care să te distragă sau să te agite. Respectarea acestor recomandări nu este doar o chestiune de siguranță personală, ci și o obligație legală, pentru că un șofer obosit sau nervos devine un pericol atât pentru el, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Făcând pauze și adoptând o atitudine calmă, vei putea conduce mai sigur și mai responsabil, evitând situațiile în care atenția sau reacțiile tale ar putea fi compromise.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A să declare autorităţilor schimbarea domiciliului în cel mult 24 de ore;
B să declare organului fiscal valoarea poliţei de asigurare auto;
C să declare autorităţii emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare.
Explicație:
Proprietarul unui autovehicul are obligația legală să declare autorității care a emis certificatul de înmatriculare orice pierdere, furt sau distrugere a acestuia, în cel mult 48 de ore de la constatare. Acest lucru este esențial pentru a evita folosirea frauduloasă a documentului de către alte persoane și pentru a putea obține un nou certificat în mod legal. Dacă nu respecți acest termen, riști sancțiuni contravenționale și poți întâmpina probleme dacă circuli fără documente valabile. Celelalte variante nu reprezintă obligații legale legate direct de înmatriculare și proprietatea autovehiculului. Practic, declararea rapidă a pierderii sau furtului certificatului protejează atât proprietarul, cât și siguranța rutieră.
Regulamentul Rutier
Art. 27
(1) Proprietarul de autovehicul sau remorca, cu domiciliul, sediul ori resedinta în România, este obligat:
    a)sa declare autoritatii emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A da, cu condiţia să lase autovehiculul la locul accidentului;
B da, dacă victima a fost transportată la spital;
C nu, fără încuviinţarea organelor de poliţie.
Explicație:
În cazul unui accident de circulație în urma căruia o persoană a fost rănită sau a decedat, conducătorul auto este obligat de lege să rămână la locul accidentului până la sosirea poliției și la finalizarea cercetărilor. Plecarea de la fața locului fără acordul organelor de poliție este considerată infracțiune gravă, indiferent de motiv. Acest lucru este prevăzut clar în Codul Rutier, deoarece, dacă șoferul părăsește locul accidentului, îngreunează stabilirea adevărului cu privire la modul în care s-a produs accidentul și la vinovăție. De asemenea, dacă victima este rănită, șoferul are obligația morală și legală să acorde primul ajutor și să anunțe autoritățile, iar părăsirea locului poate pune viața victimei în pericol. Chiar dacă te-ai speriat sau crezi că nu ai nicio vină, nu ai voie să pleci sub nicio formă. Singura excepție este dacă transporți victima la spital, dar chiar și atunci trebuie să revii imediat sau să anunți poliția cât mai repede cu putință. Astfel, răspunsul corect este că NU ai voie să pleci de la locul faptei dacă accidentul a dus la rănirea sau decesul unei persoane.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%