A consideraţi că o asemenea situaţie nu vi se poate întâmpla;
B eliberaţi acceleraţia, menţineţi ferm volanul pe direcţia de deplasare, fiind pregătit pentru a stabiliza autovehiculul după impact, prin manevrarea lină a volanului;
C încercaţi, pe cât posibil, să evitaţi impactul frontal, prin manevrarea bruscă a volanului în direcţia de deplasare opusă câinelui.
Explicație:
Atunci când circuli pe un drum acoperit cu polei, aderența este foarte scăzută și distanța de frânare crește considerabil. Dacă observi un animal pe carosabil și impactul pare inevitabil, este extrem de important să eviți manevrele bruște, cum ar fi virajele accentuate sau frânarea puternică, deoarece acestea pot duce la pierderea controlului asupra autovehiculului și la producerea unui accident mai grav, inclusiv ieșirea de pe carosabil sau coliziunea cu alți participanți la trafic. Conform Codului Rutier, prioritatea numărul unu este să nu pui în pericol viețile oamenilor, iar manevrele riscante pot pune în pericol atât propriii pasageri, cât și alți șoferi sau pietoni. În această situație, cel mai sigur este să frânezi controlat, menținând direcția, fără a brusca volanul sau a vira brusc pentru a evita animalul. Astfel, reduci viteza pe cât posibil și limitezi riscul unui accident grav, chiar dacă impactul cu animalul este posibil să nu poată fi evitat. Prioritatea este siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, iar viața animalului, deși importantă, nu justifică riscul unor manevre periculoase.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A pe banda de urgenţă;
B între banda din stânga şi banda din mijloc;
C între banda din dreapta şi banda din mijloc.
Explicație:
Pe o autostradă cu trei benzi, atunci când circulația este blocată, vehiculele de intervenție (pompieri, ambulanță, poliție) vor circula pe banda de urgență. Această bandă este destinată exclusiv acestor situații, nu pentru depășiri sau staționare nejustificată. Dacă banda de urgență este blocată de mașini oprite sau parcate ilegal, intervenția poate fi întârziată, punând vieți în pericol. De aceea, este esențial să nu folosești niciodată banda de urgență decât în caz de avarie sau forță majoră și să fii atent la apariția vehiculelor de intervenție atunci când traficul se oprește. Practica în alte țări ca Germania, Belgia, Olanda, Franța este diferită. Atunci când traficul se blochează pe o autostradă cu trei benzi pe sens, legea spune că trebuie să facilităm trecerea vehiculelor de intervenție, cum ar fi ambulanțele, pompierii sau poliția. Practic, șoferii aflați pe banda din stânga se deplasează cât mai aproape de marginea stângă, iar cei de pe benzile din mijloc și dreapta se deplasează spre marginea din dreapta, cât mai aproape de parapet sau acostament. În acest fel, la mijlocul drumului se formează un coridor liber, unde pot circula rapid vehiculele de intervenție.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 6 - În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
    8. banda de urgenta – subdiviziunea longitudinala suplimentara, situata la extremitatea din partea dreapta a autostrazii, în sensul de circulatie, destinata exclusiv stationarii autovehiculelor în cazuri justificate, precum si circulatiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplaseaza la interventii sau în misiuni cu caracter de urgenta;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A viteza de deplasare este mai mare;
B dimensiunile parbrizului şi ale lunetei sunt mai mici;
C indicatoarele rutiere sunt de mici dimensiuni.
Explicație:
Câmpul vizual al unui șofer reprezintă totalitatea lucrurilor pe care le poate vedea fără să întoarcă capul, iar acest aspect este esențial pentru siguranța la volan. Reducerea câmpului vizual poate apărea din mai multe motive: dacă viteza autovehiculului crește, ochii vor avea tendința să se concentreze doar pe zona centrală, iar elementele aflate lateral vor fi observate mai greu. Oboseala, consumul de alcool sau alte substanțe, precum și stresul afectează și ele percepția, ducând la scăderea atenției asupra detaliilor din jur. De aceea, Codul Rutier prevede obligația șoferului de a-și adapta viteza și comportamentul la condițiile de drum, de trafic și la starea proprie, pentru a menține tot timpul câmpul vizual cât mai larg. Cunoașterea acestor aspecte te ajută să fii un conducător auto prevăzător, capabil să reacționezi la timp la orice situație din trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A da, dacă autovehiculul a blocat circulaţia;
B da, dacă accidentul nu s-a produs din vina sa;
C nu, întrucât fapta constituie infracţiune.
Explicație:
Dacă un șofer este implicat într-un accident care a provocat moartea sau rănirea unei persoane, legea îi interzice cu strictețe să părăsească locul accidentului fără aprobarea poliției. Acest lucru este prevăzut atât în Codul Rutier, cât și în Codul Penal, iar nerespectarea acestei reguli se consideră infracțiune gravă, pentru că poate încurca ancheta și poate îngreuna acordarea primului ajutor victimelor. Chiar dacă șoferul nu are vină, el trebuie să rămână la fața locului până la sosirea organelor de poliție și să ofere sprijin, cum ar fi anunțarea salvării sau ajutarea răniților. Excepție există doar dacă șoferul are nevoie de îngrijiri medicale imediate și nu poate contacta poliția. De aceea, părăsirea locului accidentului fără acordul poliției este strict interzisă și sancționată foarte sever, inclusiv posibilitatea suspendării permisului și pedepse penale. Este important să reții că responsabilitatea de a rămâne la fața locului și de a colabora cu autoritățile este esențială pentru siguranța tuturor și pentru buna desfășurare a investigațiilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A legal, nu vă revine nicio obligaţie;
B opriţi, anunţaţi de îndată poliţia şi apelaţi numărul naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112;
C vă informaţi asupra împrejurărilor care au determinat accidentul.
Explicație:
Dacă afli că s-a produs un accident rutier cu victime, ai obligația legală să oprești, să anunți imediat poliția și să suni la 112. Ești obligat să oferi ajutor atât cât poți, fără să pui în pericol propria ta siguranță, și să nu părăsești locul accidentului până la sosirea echipajelor de urgență, cu excepția cazului în care ai nevoie de îngrijiri medicale. Această regulă există pentru a oferi ajutor rapid victimelor și pentru a permite autorităților să investigheze accidentul. Dacă nu anunți autoritățile sau nu rămâi la fața locului, riști sancțiuni grave, chiar dacă nu ai fost implicat direct în accident.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
A când plăcuţele cu numărul de înmatriculare sunt neconforme cu standardul;
B când parbrizul prezintă fisuri;
C când acestea au montate dispozitive de detectare a prezenţei aparatelor radar.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când plăcuțele cu numărul de înmatriculare nu sunt conforme cu standardul, adică nu corespund din punct de vedere al formei, dimensiunii, fontului sau reflectorizării. Plăcuțele neconforme pot face imposibilă identificarea corectă a vehiculului de către autorități, ceea ce poate duce la probleme de siguranță și la imposibilitatea urmăririi șoferilor care comit abateri. În astfel de cazuri, poliția poate opri vehiculul din trafic și poate aplica sancțiuni până la remedierea problemei. Fisurile în parbriz sau existența unui detector radar nu conduc automat la interzicerea circulației, ci doar la amenzi sau obligația de a remedia defecțiunea.
Codul Rutier (OUG 195/2002)

Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
    16. conducerea unui vehicul ale cărui plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheata sau zăpada de natura a împiedica identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;

Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
    o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate;

Articolul 96
(6) Sunt supuse confiscării:
    c) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare care nu corespund standardelor în vigoare şi care sunt montate pe vehicule;

Regulamentul Rutier
Art. 26
(2) Se interzice circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu au montate placutele cu numarul de înmatriculare sau, dupa caz, de înregistrare, în locurile stabilite.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A atele improvizate;
B o eşarfă simplă;
C în acest caz nu se intervine.
Explicație:
Pentru imobilizarea fracturilor la membrele superioare, se folosește o eșarfă simplă, care poate fi improvizată rapid dintr-un material textil curat. Aceasta se leagă în jurul gâtului și brațului rănit, astfel încât să susțină membrul și să prevină mișcările care ar putea agrava fractura sau provoca dureri suplimentare. O eșarfă simplă este suficientă pentru a stabiliza brațul până la sosirea ambulanței sau prezentarea la spital. Dacă nu ai la îndemână o eșarfă medicală, poți folosi orice bucată de material curat, ca un fular sau o bandană, scopul fiind să nu lași membrul rănit să se miște.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
Auto DRPCIV
A să acordaţi prioritate pietonilor;
B să claxonaţi, pentru a avertiza pietonii;
C să circulaţi cu prudenţă, întrucât indicatorul presemnalizează o trecere pentru pietoni.
Explicație:
În momentul în care te apropii de o trecere pentru pietoni, Codul Rutier din România prevede în mod clar că trebuie să reduci viteza și să te asiguri că poți opri în siguranță, acordând prioritate tuturor pietonilor aflați pe trecere sau care intenționează să traverseze. Prezența semnului de avertizare de trecere pentru pietoni te obligă să fii atenționat din timp asupra posibilității ca pietoni să apară, iar semnul albastru confirmă existența propriu-zisă a trecerii. Este esențial din punct de vedere legal, dar și practic, să nu schimbi brusc banda sau să depășești alte vehicule pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia, pentru că există riscul să nu vezi pietonii care traversează ori să nu le poți acorda prioritate în siguranță. Menținerea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față îți oferă timpul necesar pentru a opri dacă acesta reduce brusc viteza sau frânează pentru a acorda prioritate pietonilor. De asemenea, atenția la ceilalți șoferi din trafic te ajută să nu fii surprins de manevrele lor. Respectarea acestor reguli nu este doar o obligație legală, ci o dovadă de responsabilitate pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Practic, redu viteza și fii pregătit să oprești atunci când vezi semne de trecere pentru pietoni, nu te angaja în depășiri și asigură-te că drumul este liber înainte de a continua deplasarea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A răcire;
B ungere;
C alimentare.
Explicație:
Termostatul este un dispozitiv esențial care face parte din instalația de răcire a motorului. Rolul principal al termostatului este să controleze temperatura lichidului de răcire, astfel încât motorul să funcționeze la o temperatură optimă. Când motorul este rece, termostatul rămâne închis pentru a permite motorului să se încălzească rapid. Pe măsură ce motorul ajunge la temperatura de funcționare, termostatul se deschide și permite circulația lichidului de răcire către radiator, prevenind supraîncălzirea. Conform prevederilor tehnice și recomandărilor legale din România, menținerea în stare bună a instalației de răcire asigură o funcționare corectă, prelungind durata de viață a motorului și evitând defecțiunile grave. Prin urmare, termostatul nu aparține instalației electrice sau de ungere, ci este componentă a instalației de răcire a autovehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
Auto DRPCIV
A traversaţi calea ferată cu viteză redusă;
B traversaţi imediat după autocamion;
C opriţi în locul în care aveţi vizibilitate maximă, fără a depăşi indicatorul, vă asiguraţi şi traversaţi.
Explicație:
La întâlnirea unei treceri la nivel cu calea ferată fără bariere, semnalizată cu Crucea Sfântului Andrei și indicatorul Stop, legea cere oprirea obligatorie, indiferent dacă ai vizibilitate sau nu. Oprirea se face înainte de linia de oprire, dacă există, sau înainte de semnul de Stop ori, dacă acestea lipsesc, cât mai aproape de calea ferată, astfel încât vizibilitatea să fie maximă. Scopul opririi este să verifici cu atenție dacă se apropie un tren, atât din stânga, cât și din dreapta. Chiar dacă nu observi apropierea trenului sau nu auzi semnale acustice, este interzis să traversezi fără această oprire preliminară, deoarece trenurile nu pot frâna la fel ca un autoturism și riscul unui accident grav este foarte mare. Indicatorul de sfârșit de prioritate doar te informează că o anumită prioritate acordată anterior nu mai este valabilă, dar nu schimbă obligația de a efectua oprirea la Stop înainte de calea ferată. Doar după ce te-ai asigurat temeinic că nu vine niciun tren, poți traversa. Această procedură respectă prevederile Codului Rutier din România pentru anul 2025 și are rolul de a preveni accidentele, prioritatea absolută fiind acordată trenurilor la orice trecere cu calea ferată. Respectarea acestor reguli demonstrează responsabilitate în trafic și protejează viețile tuturor participanților.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
Auto DRPCIV
A motocicleta, bicicleta, autoturismul;
B autoturismul, motocicleta, bicicleta;
C bicicleta, autoturismul, motocicleta.
Explicație:
În această imagine analizăm o intersecție unde avem un drum cu prioritate, indicat de semnul romb galben. Motocicleta și autoturismul circulă pe acest drum cu prioritate, iar biciclistul, venit de pe un drum lateral, întâlnește indicatorul de „Cedează trecerea”, ceea ce îi impune obligația legală să lase să treacă vehiculele care circulă pe drumul principal. Conform Codului Rutier, orice participant la trafic care ajunge la această intersecție și întâlnește indicatorul „Cedează trecerea” trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor de pe drumul cu prioritate, indiferent de tipul lor sau de manevra pe care vor să o efectueze. Asta înseamnă că biciclistul nu are voie să intre în intersecție cât timp există vehicule pe drumul principal, indiferent că acestea circulă înainte sau schimbă direcția de deplasare, ca autoturismul care virează la stânga. Autoturismul are prioritate pentru că circulă pe drumul prioritar și nu îl părăsește.. Motocicleta vine de asemenea de pe drumul cu prioritate dar merge înainte, adică părăsește drumul prioritat. Este ca și cum ai circula pe un drum principal în linie dreaptă și vrei să faci stânga pe unul secundar. Trebuie să acorzi prioritate celor ce vin din față pe contrasens. Aceeași situație este și aici doar că drumul prioritar nu este în linie dreaptă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
Auto DRPCIV
A veţi ceda trecerea vehiculelor care circulă din dreapta;
B aveţi prioritate de trecere;
C veţi ceda trecerea vehiculelor care circulă din stânga.
Explicație:
În situația prezentată, când te apropii de o intersecție semnalizată cu indicatorul „Intersecție cu drum fără prioritate”, trebuie să ții cont că ai prioritate față de vehiculele care vin de pe drumurile laterale, dar nu ai voie să acorzi prioritate sau să forțezi trecerea dacă apar situații periculoase sau dacă drumul nu este complet liber. Linia continuă de pe marginea drumului îți interzice oprirea sau staționarea, pentru că această zonă trebuie menținută liberă atât pentru vizibilitate, cât și pentru siguranța traficului. Menținerea distanței față de vehiculul din față este obligatorie, ca să poți reacționa în timp util dacă acesta frânează sau schimbă direcția. În plus, fiind într-o intersecție și într-o zonă cu posibilitate de apariție a pietonilor, ai obligația să reduci viteza și să fii atent la orice pericol iminent. Legea circulației stabilește clar că, în aceste condiții, trebuie să adaptezi viteza, să respecți marcajele și să fii pregătit să cedezi trecerea dacă situația o impune, spre exemplu, în fața unui pieton angajat în traversare regulamentară sau dacă din stânga sau din dreapta apar vehicule cu regim de prioritate specială, cum sunt ambulanțele sau poliția cu semnale luminoase și sonore în funcțiune. Astfel, răspunsul corect include obligația de a respecta semnele, marcajele și de a acorda atenție sporită la schimbările din trafic, în special în preajma intersecțiilor. Aceste măsuri asigură siguranța rutieră și respectarea prevederilor legale din Codul Rutier actualizat pentru 2025.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”;
B „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”;
C „Drum cu prioritate”.
Explicație:
Conducătorul auto nu are prioritate de trecere la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest semn te obligă să acorzi prioritate vehiculelor care vin din sens opus atunci când drumul se îngustează sau este dificil de trecut simultan. Practic, trebuie să aștepți ca mașinile care vin din față să treacă înainte să-ți continui drumul. Celelalte indicatoare menționate conferă prioritate șoferului care le întâlnește, nu îl obligă să cedeze trecerea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A vehiculelor care efectuează transport public de persoane şi autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
B numai vehiculelor care efectuează transport public de persoane;
C tuturor vehiculelor, dacă nu incomodează circulaţia vehiculelor prioritare.
Explicație:
Benzile rezervate transportului public sunt special destinate mijloacelor precum autobuze, troleibuze sau alte vehicule de transport în comun. Aceste benzi sunt marcate și semnalizate clar cu indicatoare rutiere sau marcaje pe carosabil. Scopul lor este să asigure circulația rapidă și sigură a transportului public fără să fie blocat în trafic de mașinile personale. Din punct de vedere legal, circulația altor vehicule pe aceste benzi nu este permisă, cu excepția cazurilor prevăzute expres de lege, cum ar fi atunci când șoferul efectuează virajul la dreapta la următoarea intersecție sau când există semne suplimentare care permit anumitor categorii de autovehicule să circule acolo (de exemplu, taxiuri sau biciclete). Dacă circuli fără drept pe banda rezervată, riști amendă și chiar puncte de penalizare, pentru că încurci fluxul transportului public. E important să respecți aceste benzi, să ai grijă la semnele care le marchează și să folosești banda respectivă doar dacă legea sau semnele rutiere îți permit în mod clar acest lucru. Astfel se asigură respectarea legii și un trafic mai eficient în oraș.
Regulamentul Rutier
Art. 104 - Vehiculele care efectueaza transport public de persoane se conduc pe banda rezervata acestora, daca o astfel de banda exista si este semnalizata ca atare. Pe aceeasi banda pot circula si autovehiculele cu regim de circulatie prioritara când se deplaseaza în actiuni de interventii sau în misiuni care au caracter de urgenta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A părăsirea drumului pe prima stradă la dreapta;
B oprirea, de îndată, în afara părţii carosabile sau cât mai aproape de bordură ori acostament, până la trecerea coloanei;
C reducerea vitezei şi deplasarea cât mai aproape de bordură sau acostament.
Explicație:
Când vezi sau auzi semnalele speciale, adică lumini și sunete, de la un autovehicul al poliției care însoțește o coloană oficială, Codul Rutier te obligă să acorzi prioritate de trecere. Practic, trebuie să oprești cât mai aproape de marginea drumului sau chiar să tragi pe dreapta pentru a lăsa liber traseul coloanei. Aceste măsuri sunt necesare pentru că astfel de coloane oficiale au un regim special și nu pot fi încetinite sau întrerupte în deplasare. Dacă nu respecți aceste reguli, riști nu doar o amendă, ci și să pui în pericol siguranța participanților la trafic. Este important să reținem că semnalele speciale nu pot fi ignorate, indiferent de graba sau motivul tău, deoarece legea spune clar că aceste vehicule cu regim prioritar trebuie să aibă traseu liber pentru misiunile lor. Rezumând: când vezi sau auzi o coloană oficială condusă de poliție, obligat te oprești și lași liber drumul, pentru siguranță și respectarea legii.
Codul Rutier (OUG 195/2002)

Articolul 32
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitivele de iluminare montate pe autovehicule şi au următoarele semnificaţii:
    a) lumina roşie obligă participanţii la trafic să oprească în direcţia de mers cât mai aproape de marginea drumului;
    b) lumina albastră obligă participanţii la trafic să acorde prioritate de trecere;
(2) Sunt autorizate să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase:
    a) pentru lumina roşie - autovehiculele aparţinând poliţiei şi pompierilor;
    b) pentru lumina albastră - autovehiculele aparţinând poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;

Articolul 37
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească imediat, pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, în sensul de deplasare, la apropierea şi la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară care au în funcţiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare roşie şi sonore.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A când sunteţi obosit şi autovehiculul are sistemul de frânare defect;
B la trecerea la nivel cu calea ferată curentă;
C pe drumurile judeţene şi comunale.
Explicație:
În situațiile în care vizibilitatea este redusă din cauza ceții, ploii puternice sau ninsorii abundente, sau când circuli prin localități aglomerate, trebuie să reduci viteza pentru a putea reacționa la timp la orice pericol. De asemenea, Codul Rutier prevede obligativitatea de a circula cu viteză redusă la apropierea de trecerile pentru pietoni, în curbe, la trecerile la nivel cu calea ferată, când treci pe lângă copii, persoane cu dizabilități sau animale, precum și când carosabilul este acoperit cu gheață, polei sau mâzgă. Scopul acestor reguli este să crești siguranța tuturor participanților la trafic și să poți opri în condiții de siguranță, dacă este nevoie. Practic, ori de câte ori există un risc crescut de accidente, legea îți cere să adaptezi viteza pentru a evita orice pericol.
Regulamentul Rutier
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure ca din partea stânga sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
(2) La traversarea caii ferate, pietonii sunt obligaţi să se asigure că din stânga sau din dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
A personalului autorizat din zona lucrărilor drumului public;
B agentului de cale ferată;
C poliţistului de frontieră.
Explicație:
Reducerea vitezei la semnal nu se face doar pentru a respecta legea, ci și pentru a preveni accidentele în situații neașteptate. Codul Rutier prevede clar că trebuie să reduci viteza când primești semnale din partea polițiștilor rutieri, de frontieră sau a altor persoane autorizate, cum ar fi semnalul agentului de cale ferată sau al personalului care dirijează traficul în zonele de lucrări. Chiar dacă uneori drumul pare liber sau semnalul nu pare important, obligația ta este să răspunzi imediat, deoarece acești agenți pot semnaliza o situație de pericol, vehicule cu prioritate în apropiere, un accident sau lucru la partea carosabilă. Ignorarea semnalului poate atrage sancțiuni și, mai grav, poate duce la accidente. Practic, orice semnal din partea unui agent cu autoritate în trafic, indiferent dacă este făcut cu mâna, bastonul, fluierul sau cu lampa roșie, trebuie respectat fără întârziere prin reducerea vitezei sau, după caz, oprire. Astfel, demonstrezi că înțelegi modul corect de a reacționa în trafic și eviți orice risc pentru tine și ceilalți participanți la trafic.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
    a) politistii de frontiera;
    c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
    d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%
A măriţi viteza şi depăşiţi coloana;
B folosiţi avertizorul sonor de la minimum 150 m;
C reduceţi viteza până la limitele prevăzute de lege, dacă drumul are o singură bandă pe sens.
Explicație:
Când întâlnești o coloană militară care merge în aceeași direcție pe un drum național într-o localitate rurală și drumul are o singură bandă pe sens, trebuie să reduci viteza și să circuli regulamentar în spatele coloanei. Nu ai voie să depășești coloana, chiar dacă aceasta se deplasează mai încet, și nu trebuie să folosești claxonul sau să forțezi trecerea. Această regulă este stabilită pentru a proteja siguranța participanților la coloană și pentru a asigura disciplina acestui tip de deplasare. Orice depășire sau manevră riscantă poate duce la sancțiuni și la periclitarea siguranței pe drum.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
    d) la trecerea pe lânga grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent daca acestea se afla în mers sau stationeaza pe partea carosabila a drumurilor cu o singura banda de circulatie pe sens;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A acţionaţi frâna de serviciu;
B aduceţi maneta în „punctul mort”;
C introduceţi maneta într-o treaptă inferioară şi acţionaţi frâna de ajutor sau staţionare.
Explicație:
Atunci când parcăm un autoturism pe o pantă, este esențial să luăm măsuri pentru a preveni deplasarea accidentală a vehiculului. În primul rând, se acționează frâna de mână, care blochează roțile din spate și împiedică mașina să pornească la vale. La autoturismele cu cutie de viteze manuală, pe lângă frâna de mână, trebuie introdusă și o treaptă de viteză: dacă autovehiculul este orientat cu fața în susul pantei, se lasă cuplată prima treaptă, iar dacă este cu fața în jos se pune în marșarier. Acest lucru folosește forța motorului pentru a opune rezistență mișcării, chiar dacă frâna de mână ar ceda. Este interzisă lăsarea autovehiculului în „punct mort” sau „neutral”, deoarece, în această poziție, transmisia nu asigură niciun fel de frânare suplimentară. Aceste reguli sunt prevăzute în Codul Rutier pentru siguranța rutieră și pentru a evita accidentele cauzate de pornirea involuntară a vehiculelor parcate. Astfel, combinația dintre frâna de mână și cuplarea unei trepte de viteză adecvate asigură cea mai mare siguranță atunci când parcăm pe rampă sau pe pantă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A vă asiguraţi că nu sunteţi depăşit de alt autovehicul şi vă angajaţi în traversarea căii ferate;
B ziua daţi semnale sonore, iar noaptea aprindeţi faza de drum intermitentă, apoi traversaţi;
C reduceţi viteza, vă asiguraţi că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar, apoi vă angajaţi în traversare.
Explicație:
La o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere, chiar dacă acestea sunt ridicate, trebuie să reduci viteza și să te asiguri temeinic înainte de a traversa liniile de cale ferată. Această obligație există pentru că uneori barierele pot fi defecte sau manevrate greșit, iar trenul poate totuși să se apropie. Legea cere ca șoferul să nu se bazeze exclusiv pe poziția barierelor, ci să privească atent în ambele sensuri pentru a se convinge că nu vine un tren. Această verificare vizuală și reducerea vitezei sunt esențiale pentru siguranța rutieră, deoarece o coliziune cu un tren poate avea urmări foarte grave. De aceea, Codul Rutier din România stabilește clar această responsabilitate, obligându-te să fii prudent chiar dacă barierele sunt ridicate, deoarece siguranța nu trebuie lăsată niciodată doar pe seama semnalizării automate.
Regulamentul Rutier
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure ca din partea stânga sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%