Auto DRPCIV
A „Limitare de viteză”;
B „Viteză minimă obligatorie”;
C „Viteză maximă obligatorie”.
Explicație:
Semnul rutier circular albastru cu numărul 40 indică o limită minimă de viteză de 40 km/h. Asta înseamnă că șoferii care circulă pe acel sector de drum sunt obligați să nu meargă mai încet de 40 km/h, cu excepția situațiilor în care condițiile de drum, vremea sau traficul impun reducerea vitezei pentru siguranță. Legea a stabilit astfel de limite minime pentru a preveni încetinirea excesivă a traficului, care poate duce la ambuteiaje sau chiar accidente din cauza diferențelor mari de viteză dintre vehicule. Este important de reținut că limitele minime nu se aplică atunci când există motive întemeiate pentru a circula mai încet, cum ar fi ceața deasă sau o defecțiune la autovehicul, dar în condiții normale, trebuie respectată limita indicată de semn. Astfel, toți participanții la trafic pot circula în siguranță și se evită blocajele. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni, conform Codului Rutier. De aceea, este esențial să recunoști semnul și să adaptezi viteza la cerințele sale, asigurând totodată siguranța proprie și pe cea a celorlalți.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
Auto DRPCIV
A în zonele de deal şi de munte;
B la începutul sectoarelor de drum acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei;
C pe toate drumurile lunecoase.
Explicație:
Acest indicator se întâlnește la începutul sectoarelor de drum unde există risc de zăpadă, gheață sau polei, nu doar în zonele de deal sau munte. El avertizează șoferii că urmează o porțiune de drum unde aderența este foarte scăzută și unde trebuie redusă viteza și adaptat stilul de condus. De exemplu, vei vedea acest indicator înainte să intri pe un drum care nu a fost curățat de zăpadă sau unde există risc de formare a gheții, pentru a te pregăti să conduci mai prudent și să eviți frânările sau virajele bruște.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
Auto DRPCIV
A semnalizaţi, claxonaţi şi viraţi la dreapta;
B viraţi la stânga;
C întrucât din sens opus nu circulă alte vehicule, viraţi accelerat la dreapta.
Explicație:
Dacă ai ajuns pe banda din stânga, deși vrei să virezi la dreapta, trebuie să respecți semnificația benzii pe care te afli și să virezi la stânga, nu la dreapta. Schimbarea bruscă a direcției sau încercarea de a tăia toate benzile pentru a face dreapta este periculoasă și interzisă, pentru că îi surprinzi pe ceilalți șoferi și poți provoca accidente. Este mai sigur și corect să continui pe traiectoria benzii, apoi, după ce ai trecut intersecția, să găsești un loc unde să întorci sau să reconfigurezi traseul, de preferat legal și în siguranță. De exemplu, dacă ai ratat virajul, nu claxonezi și nu te bagi forțat la dreapta, ci respecți banda pe care ești.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
Auto DRPCIV
A luminile de drum;
B luminile de întâlnire;
C luminile de poziţie.
Explicație:
În această situație, când plouă și circuli pe drum, ești obligat să aprinzi luminile de întâlnire, chiar dacă este zi sau te afli în localitate. De fapt, în România, luminile de întâlnire sunt obligatorii în permanență, pe toate drumurile publice. Regula a fost introdusă pentru că s-a demonstrat că un vehicul cu luminile aprinse este mult mai vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, indiferent de vreme sau de ora din zi. În special pe ploaie, când vizibilitatea este scăzută și drumurile pot fi alunecoase, luminile de întâlnire îi ajută pe ceilalți să te vadă din timp și să reacționeze corect. Dacă circuli fără să le pornești, riști amendă și, mai grav, poți provoca un accident pentru că nu ai fost observat la timp. Deci regula este clară: de fiecare dată când pornești mașina, aprinzi luminile de întâlnire și le lași pornite tot timpul cât circuli, indiferent dacă plouă, ninge sau este soare.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
    e) luminile de întâlnire atunci când ploua torential, ninge abundent ori în alte conditii care reduc vizibilitatea pe drum;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
Auto DRPCIV
A da, dacă prin claxonare bicicliştii sunt determinaţi să se angajeze cât mai spre dreapta;
B nu, pentru că din cauza circulaţiei din sens opus nu se poate păstra o distanţă laterală corespunzătoare;
C bicicliştii pot fi depăşiţi fără restricţii.
Explicație:
Nu ai voie să depășești bicicliștii dacă, din cauza circulației din sens opus, nu poți păstra o distanță laterală corespunzătoare. Legea cere să lași cel puțin 1,5 metri între tine și biciclist atunci când îl depășești, pentru a-i asigura siguranța și a preveni accidentele. Dacă din sens opus vin alte mașini și nu ai loc să faci depășirea în siguranță, trebuie să aștepți până drumul este liber. Claxonatul pentru a-i forța pe bicicliști să se tragă mai spre dreapta este interzis și periculos. De exemplu, dacă pe un drum îngust vine trafic din față, nu ai voie să depășești biciclistul, chiar dacă ai impresia că ai loc, pentru că poți provoca accidente sau îi poți speria.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A tuturor vehiculelor, la 100 m de trecerile la nivel cu calea ferată curentă;
B vehiculelor cu tracţiune animală, motocicletelor fără ataş, mopedelor şi bicicletelor, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
C în intersecţiile cu circulaţie nedirijată.
Explicație:
Depășirea este interzisă în intersecțiile cu circulație nedirijată, adică acolo unde nu există semafoare sau indicatoare de prioritate. Motivul este că în astfel de intersecții nu există o regulă clară de prioritate stabilită de semafoare sau semne, iar manevra de depășire devine riscantă pentru toți participanții la trafic. Dacă depășești într-o astfel de intersecție, poți provoca accidente pentru că ceilalți șoferi nu se așteaptă la astfel de manevre și nu te pot vedea la timp. De exemplu, într-o intersecție mică, fără niciun semn de prioritate, trebuie să fii atent la toți ceilalți șoferi, nu să te concentrezi pe depășiri.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
Auto DRPCIV
A da, dar numai după oprirea autoturismului;
B nu;
C da, dar numai dacă vizibilitatea permite.
Explicație:
În această situație nu este permisă depășirea. Mașina din față se află într-o curbă la stânga unde axul drumului este marcat cu linie continuă. Legea interzice depășirea în curbe cu vizibilitate redusă și peste linie continuă, indiferent dacă mașina din față a oprit sau nu. Acest marcaj există pentru a preveni accidentele, deoarece vizibilitatea este limitată și nu poți vedea dacă din sens opus vine alt vehicul. Dacă ai depăși aici, ai încălca regulile și ai pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic. Chiar dacă pare că ai loc, trebuie să aștepți până când curba se termină și există marcaj discontinu și vizibilitate bună.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A da, dacă cel care se apropie din sens opus a redus viteza de deplasare pentru a facilita depăşirea;
B nu, dacă cel care se apropie din sens opus este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
C da, dacă spaţiul lateral este suficient.
Explicație:
Nu este permisă depășirea dacă din sens opus se apropie un alt autovehicul și acesta este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii. Orice depășire trebuie făcută doar dacă există spațiu suficient, fără a pune în pericol sau a incomoda ceilalți participanți la trafic. Dacă manevra de depășire îl obligă pe șoferul care vine din față să încetinească, să tragă pe dreapta sau să se abată de la traiectorie, depășirea este interzisă. Exemplu: dacă încerci să depășești și vezi că mașina din față trebuie să frâneze sau să iasă de pe carosabil, trebuie să renunți la depășire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A când starea tehnică a vehiculului pune în pericol grav siguranţa circulaţiei;
B când starea tehnică a vehiculului deteriorează drumul public sau afectează mediul;
C când conducătorul autovehiculului nu are asupra sa certificatul de înmatriculare.
Explicație:
Imobilizarea unui vehicul este o măsură dispusă de polițistul rutier atunci când vehiculul sau modul în care acesta este condus prezintă pericol pentru siguranța circulației sau când nu sunt respectate anumite condiții legale. Codul Rutier stabilește clar că imobilizarea se poate dispune, de exemplu, dacă vehiculul prezintă defecțiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție, dacă șoferul circulă fără permis sau cu permisul suspendat, ori când autovehiculul nu este asigurat sau nu are ITP valabil. În practică, scopul acestei măsuri este să prevină eventuale accidente sau încălcări grave ale normelor legale, protejând atât participanții la trafic, cât și bunurile aflate pe drumurile publice. Prin reținerea certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor ori prin blocarea fizică a mașinii, poliția se asigură că vehiculul respectiv nu mai poate circula până când situația este remediată. Este important să reții că această măsură se aplică doar atunci când este necesar pentru a elimina un risc direct pentru siguranța rutieră sau pentru a obliga șoferul să-și îndeplinească obligațiile legale.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
    a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu numar de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
    b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul;
    c) conducerea unui vehicul cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;
    d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
    e) refuza sa se legitimeze;
    f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
    g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Dificultate Întrebare: MEDIE
59%
A în intersecţia semnalizată cu indicatoare de prioritate;
B în intersecţia dirijată prin semnale luminoase;
C în intersecţia dirijată prin semnale ale poliţistului.
Explicație:
Depășirea este permisă în intersecțiile unde circulația este dirijată, adică acolo unde există fie indicatoare de prioritate (cum ar fi "Cedează trecerea", "Stop", "Drum cu prioritate"), fie semafoare sau polițist care reglementează traficul. Aceste semnale și indicatoare stabilesc clar ordinea de trecere și dreptul fiecărui participant la trafic, ceea ce reduce riscul de conflicte sau accidente la depășire. De exemplu, dacă ești într-o intersecție cu semafor, atât timp cât ai verde și nu există alte restricții, poți depăși. La fel, dacă există un polițist care dirijează circulația sau indicatoare de prioritate, depășirea este permisă, cu condiția să respecți toate celelalte reguli privind siguranța, vizibilitatea și marcajele rutiere. Depășirea rămâne interzisă doar în intersecțiile nedirijate, unde nu există reguli clare de prioritate și manevra poate deveni periculoasă.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
    a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Dificultate Întrebare: GREA
73%
A să folosiţi numai frâna de ajutor pentru a evita derapajul;
B să reduceţi din timp viteza, evitând bruscarea comenzilor;
C să circulaţi cât mai aproape de axul drumului, pentru a evita lovirea acostamentului.
Explicație:
Atunci când circuli pe o porțiune de drum acoperită cu piatră cubică, trebuie să ții cont de faptul că această suprafață oferă o aderență mult mai scăzută decât asfaltul, mai ales când este umedă sau acoperită cu noroi. Din acest motiv, este recomandat să reduci viteza înainte de a intra pe această zonă, să mărești distanța față de vehiculul din față, astfel încât să ai timp suficient să reacționezi dacă apare un pericol, și să eviți orice manevră bruscă, cum ar fi frânarea puternică sau virajele bruște. Codul Rutier prevede adaptarea vitezei la condițiile de drum, iar piatra cubică poate determina pierderea controlului asupra direcției sau alunecarea roților dacă nu conduci prudent. În concluzie, circulă cu viteză redusă, păstrează o distanță mai mare de siguranță și manevrează lin autovehiculul pentru a evita derapajul sau accidentele.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A să fumeze;
B să arunce orice fel de obiecte pe drumul public;
C să se angajeze în discuţii cu ceilalţi ocupanţi ai autovehiculului.
Explicație:
Conducătorilor de vehicule le este interzis să arunce orice fel de obiecte pe drumul public în timpul mersului. Această regulă există pentru a menține curățenia, pentru a preveni accidentele cauzate de obiecte aruncate pe carosabil și pentru a proteja mediul. De exemplu, dacă arunci o sticlă sau un ambalaj pe geam, poți pune în pericol alți participanți la trafic, poți deteriora drumul sau chiar poți provoca o reacție în lanț care să ducă la accidente. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A o poziţie cât mai comodă;
B o poziţie care să permită o bună respiraţie;
C o poziţie comodă pentru transport.
Explicație:
Atunci când avem o victimă a unui accident rutier, este important să știm că, până la sosirea ambulanței sau la transportarea către spital, aceasta trebuie plasată într-o poziție care să prevină agravarea stării ei. Legea prevede că, dacă victima este conștientă și nu are leziuni grave la coloană vertebrală, torace sau abdomen, putem să o așezăm în poziția de așteptare, numită și poziția laterală de siguranță. Această poziție asigură că victima poate respira corect și previne înecarea cu propria salivă, sânge sau vărsături, în caz că își pierde cunoștința. În schimb, dacă bănuim că victima are leziuni la coloană sau la cap, nu trebuie să o mișcăm, deoarece orice mobilizare greșită îi poate agrava rănile. Deci, poziția de așteptare este laterală, doar dacă nu există suspiciuni de traumatisme grave la cap, coloană, torace sau abdomen, și are rolul principal de a menține căile respiratorii libere și de a preveni complicațiile până la intervenția medicilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A infracţiune, şi atrage anularea permisului de conducere;
B contravenţie, şi se pedepseşte cu închisoare;
C contravenţie, şi atrage reţinerea permisului de conducere.
Explicație:
Dacă un conducător auto refuză să îi fie recoltate probe biologice pentru a-i fi determinată alcoolemia sau prezența altor substanțe interzise în organism, acest lucru reprezintă infracțiune, nu doar o contravenție. Legea prevede clar că, în cazul unui control de rutină sau când există suspiciuni că șoferul a consumat alcool sau droguri, dacă acesta nu vrea să colaboreze cu poliția și refuză să i se ia sânge sau alte probe, fapta este sancționată penal. Practic, refuzul de a se supune acestor recoltări este tratat la fel de sever ca și conducerea sub influența băuturilor alcoolice. Motivul este simplu: autoritățile trebuie să aibă posibilitatea de a verifica dacă șoferul este apt să conducă, iar sustragerea de la verificare înseamnă că ar putea ascunde o faptă gravă. Deci, acest refuz sau sustragere constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare conform Codului Rutier. Este important să reții acest lucru, pentru că este una dintre situațiile în care colaborarea cu poliția este esențială pentru siguranța rutieră.
Codul Rutier (OUG 195/2002)

Art.87.
(5) Refuzul, împotrivirea sau sustragerea conducatorului unui autovehicul sau al unui tramvai ori a instructorului auto, aflat în procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat în timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune recoltarii probelor biologice sau testarii aerului expirat, în vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei de produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani.

Art.97.
(1) Pe lânga sanctiunile contraventionale, politistul rutier dispune, în cazurile prevazute în prezenta ordonanta de urgenta, si una dintre urmatoarele masuri tehnico-administrative:
    a) retinerea permisului de conducere si/sau a certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau, dupa caz, a dovezii înlocuitoare a acestora;
    b) retragerea permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau înregistrare ori a placutelor cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
    c) anularea permisului de conducere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A la demarări şi frânări intense, consecinţe ale unui stil agresiv de conducere;
B atunci când se conduce preventiv-defensiv;
C la circulaţia pe timp nefavorabil.
Explicație:
Pneurile mașinii tale se uzează rapid dacă nu menții presiunea corectă, circuli cu viteză mare, faci plecări și opriri bruște sau dacă roțile sunt dezechilibrate ori nealiniate. Conform legislației rutiere din România, starea bună a anvelopelor este esențială pentru siguranța rutieră, iar o uzură excesivă poate determina pierderea aderenței, distanțe de frânare mai mari și risc crescut de accident. Practic, dacă mergi cu presiunea prea mică sau prea mare, suprafața de contact a cauciucului nu mai este optimă: astfel, fie centrul, fie marginile se tocesc mai repede. De asemenea, stilul agresiv de condus și lipsa echilibrării geometriei roților grăbesc uzura, obligându-te să schimbi anvelopele des și crescând riscul de a primi amendă la controalele rutiere. Menținerea unei viteze moderate, a unei presiuni corecte și a unei geometrii bune la roți ajută la prelungirea vieții pneurilor și la siguranța ta pe șosea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
Auto DRPCIV
A se recomandă să măriţi atenţia;
B opriţi;
C acceleraţi, pentru a nu fi surprins de căderea pietrelor.
Explicație:
În această situație trebuie să fii foarte atent, pentru că indicatorul din imagine avertizează asupra riscului de căderi de pietre de pe versant. Nu e cazul să oprești sau să accelerezi, ci să circuli preventiv, cu viteză adaptată și cu atenția mărită la carosabil și la marginea drumului. Oricând pot apărea pietre căzute pe șosea sau chiar bucăți mai mari care pot pune în pericol siguranța ta și a celorlalți. Dacă vezi obstacole, redu viteza suplimentar și evită-le fără manevre bruște.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
Auto DRPCIV
A bandă de circulaţie destinată opririi voluntare;
B spaţiu pentru oprirea în caz de urgenţă;
C marcaj transversal de oprire.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine arată linia la care trebuie să oprești obligatoriu când întâlnești indicatorul STOP. Oprirea se face exact la această linie, indiferent dacă vezi sau nu ceva pe drumul prioritar. După ce ai oprit, te asiguri bine și abia apoi continui drumul. Dacă nu respecți această oprire la linie, poți primi amendă și puncte de penalizare, pentru că marcajul e acolo tocmai pentru a preveni accidentele la intersecții cu vizibilitate redusă.
Regulamentul Rutier
Articolul 81
(1) Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lăţimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului "Oprire". Un asemenea marcaj poate fi folosit pentru a indică linia de oprire impusă printr-un semnal luminos, printr-o comandă a agentului care dirijează circulaţia, de prezenţa unei treceri la nivel cu o cale ferată, cu o linie de tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce însoţeşte indicatorul "Oprire" se poate aplica pe partea carosabilă inscripţia "Stop".
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
Auto DRPCIV
A vă continuaţi deplasarea, deoarece cele două lumini roşii alternante indică permisiunea de a traversa calea ferată;
B opriţi;
C vă continuaţi deplasarea dacă semibarierele nu sunt coborâte încă.
Explicație:
În această situație, trebuie să oprești imediat, indiferent dacă semibarierele sunt sau nu coborâte. Cele două lumini roșii care se aprind alternativ la trecerea de cale ferată semnalizează clar interdicția de a trece. Acest semnal anunță că se apropie un tren și traversarea ar fi periculoasă. Dacă nu respecți semnalele luminoase și continui deplasarea, riști o amendă mare, suspendarea permisului de conducere și pui în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic. Practic, când vezi acest semnal roșu intermitent la o trecere de cale ferată, oprești la linia de oprire sau înainte de barieră, te asiguri, și nu pleci mai departe decât după ce luminile roșii s-au stins complet și barierele sunt ridicate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
Auto DRPCIV
A autocamionul;
B autoutilitara;
C ambele autovehicule.
Explicație:
Ambele autovehicule staționează greșit pentru că oprirea sau staționarea este interzisă pe autostradă, atât pe benzile de circulație, cât și pe banda de urgență. Banda de urgență este destinată doar vehiculelor care au avut o defecțiune sau alte situații de urgență, nu pentru opriri voluntare. Orice oprire nejustificată pe autostradă crește riscul de accident și este sancționată cu amendă și puncte de penalizare. În concluzie, nici autocamionul, nici autoutilitara nu au voie să staționeze pe banda de urgență, respectiv pe prima bandă de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
Auto DRPCIV
A da, deoarece în zonă nu sunt restricţii de circulaţie;
B nu, deoarece se află pe un drum naţional;
C nu, deoarece obligă camionul la depăşirea prin triplare.
Explicație:
Autoturismul staționează regulamentar pentru că nu există indicatoare sau marcaje care să interzică staționarea în acea zonă. Legea permite staționarea pe acostament acolo unde nu este interzisă explicit și nu se pune în pericol siguranța circulației. În imagine, staționarea autoturismului nu forțează alte vehicule să depășească neregulamentar, iar zona nu are restricții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%