Dacă vrei să intri pe prima stradă la dreapta într-o intersecție cu sens giratoriu, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a vira la dreapta, să te asiguri că nu blochezi sau pui în pericol alte vehicule și să te încadrezi cât mai aproape de marginea din dreapta a carosabilului, fără a ocoli inutil insula centrală. Semnalizarea este obligatorie pentru a informa clar ceilalți participanți la trafic despre manevra ta, iar încadrarea corectă reduce riscul de conflicte cu ceilalți șoferi care pot circula pe sensurile interioare ale giratoriului. Oprirea în sensul giratoriu este interzisă, iar ocolirea completă a insulei nu este necesară dacă vrei să ieși imediat la dreapta. Practic, regula urmărește să mențină fluența traficului, să prevină blocajele și să asigure siguranța tuturor celor implicați.
Conform Articolului 107, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
"La intersecțiile prevăzute cu indicatoare și/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcției de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcției de mers voite cu cel puțin 50 m înainte de intersecție și sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și marcajelor."De asemenea, Articolul 116, alineatul (2) prevede:
"Intenția conducătorilor de autovehicule și tramvaie de a schimba direcția de mers, de a ieși dintr-un rând de vehicule staționate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulație sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depășire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcțiune a luminilor indicatoare de direcție cu cel puțin 50 m în localități și 100 m în afara localităților înainte de începerea efectuării manevrelor."
Panoul adițional cu săgeata orientată în sus, plasat sub indicatorul „Oprirea interzisă”, semnifică începutul zonei de acțiune a acestui indicator. De la locul unde este amplasat, pe întreaga lungime a străzii sau până la întâlnirea unui alt indicator care anulează această interdicție, este interzisă oprirea vehiculelor pe partea carosabilă. Argument practic: interdicția are rolul de a preveni blocarea sau îngreunarea traficului pe sectoarele unde oprirea ar putea crea ambuteiaje sau situații periculoase, mai ales pe drumuri intens circulate sau în curbe. Dacă nu respecți această interdicție, riști amenzi și chiar ridicarea vehiculului. Indicatorul „Staționarea interzisă” arată doar interdicția de a lăsa mașina pe loc pentru mai mult de 5 minute, dar aici este interzisă orice oprire voluntară.
La întâlnirea indicatorului „Oprire”, fiecare conducător auto are obligația să oprească la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de colțul intersecției, indiferent de vehiculul din față. Faptul că autobuzul a oprit și s-a asigurat nu te scutește de această obligație. Legea cere ca fiecare șofer să se asigure personal că traversarea se poate face în siguranță, chiar dacă se circulă în coloană. Nerespectarea acestei reguli poate duce la accidente sau la suspendarea permisului. Practic, dacă mergi imediat după autobuz fără să oprești, încalci regulile de circulație și riști sancțiuni.
Conform Articolului 57, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „La întâlnirea indicatorului „Oprire”, conducătorul de vehicul este obligat să oprească la colțul intersecției, în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși colțul intersecției, și să acorde prioritate vehiculelor care au acest drept.”
De asemenea, Articolul 81, alineatul (1) din același regulament prevede:
- „Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lățimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului „Oprire”.”
Aceste prevederi subliniază obligația fiecărui conducător auto de a opri și de a se asigura personal la întâlnirea indicatorului „Oprire”, indiferent de acțiunile vehiculelor din față.
Membrii patrulelor școlare de circulație sunt elevi sau persoane instruite special pentru a asigura traversarea copiilor în siguranță, în zona școlilor, în special la trecerile de pietoni aglomerate. Când aceștia îți fac semn să oprești, legea te obligă să te conformezi imediat, indiferent dacă vezi sau nu pietoni pe trecere. Motivul este protecția copiilor, care sunt imprevizibili și pot traversa strada brusc. De exemplu, dacă oprești la semnalul patrulei școlare, eviți riscul unui accident chiar dacă pietonii nu au intrat încă pe zebră.
Nu ai voie să depășești tramvaiul oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni, nici măcar pe o stradă cu sens unic. Legea prevede această interdicție pentru a proteja pietonii care coboară sau urcă în tramvai și care sunt nevoiți să traverseze strada prin fața sau prin spatele acestuia. Chiar dacă strada are o singură bandă de circulație sau este cu sens unic, riscul unui accident cu pietoni rămâne foarte mare. Dacă depășești tramvaiul în această situație, pui în pericol viața celor care folosesc transportul public și riști sancțiuni severe.
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
Indicatorul „Înainte sau la stânga” îți arată clar că, în acea intersecție, ai voie să circuli doar înainte sau să virezi la stânga. Practic, nu îți este permis să întorci sau să faci dreapta, chiar dacă semaforul îți arată verde. Culoarea verde a semaforului îți permite trecerea prin intersecție, dar numai în limitele impuse de semnalizarea rutieră suplimentară, adică indicatorul. Astfel, obligația ta este să respecți atât semaforul pe verde — care îți permite să treci — cât și indicatorul, care îți limitează direcțiile. Conform Codului Rutier din România, încălcarea semnificației unui indicator rutier este sancționată, deci este important să nu faci viraj la dreapta sau să întorci în această situație, chiar dacă semaforul permite trecerea; ai voie doar să mergi înainte sau la stânga. Reține: orice indicație a semnalizării rutiere care restricționează circulația primează chiar dacă semaforul este pe verde.
Când întâlnești un obstacol pe banda ta și ai vrea să îl ocolești trecând pe sensul opus, trebuie să te asiguri că această manevră nu pune în pericol circulația celorlalți participanți la trafic. Dacă din sens opus se apropie deja un alt vehicul, nu ai voie să intri pe contrasens, chiar dacă obstacolul blochează drumul tău, pentru că ai obligația să aștepți ca acel vehicul să treacă. Legea spune că manevra se poate face doar dacă poți reveni pe banda ta fără să incomodezi sau să pui în pericol vehiculele care vin din față. Practic, prioritatea în această situație o are vehiculul care circulă din sens opus, iar tu trebuie să oprești și să îi permiți acestuia să treacă primul. Abia după ce drumul este liber poți depăși obstacolul în siguranță. Acest lucru previne accidentele și blochează situațiile în care circulația devine imposibilă din cauza ambelor vehicule aflate față în față pe un singur sens de mers.
Conform Articolului 45, alineatul (3) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, atunci când, prin manevra de depășire, se trece peste axa care separă sensurile de circulație, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că:
Din sens opus nu se apropie un vehicul;
Dispun de spațiu suficient pentru a reintra pe banda inițială, unde au obligația să revină după efectuarea manevrei de depășire.
În situația în care întâlniți un obstacol pe sensul dumneavoastră de mers și, pentru a-l depăși, trebuie să intrați pe contrasens, iar din față se apropie un alt vehicul, legislația rutieră impune să acordați prioritate vehiculului care circulă din sens opus. Aceasta înseamnă că trebuie să reduceți viteza și, dacă este necesar, să opriți pentru a permite trecerea vehiculului care vine din față.
Atunci când pe fiecare bandă de circulație este montat și funcționează un semafor separat, fiecare semafor reglementează strict circulația de pe banda respectivă. Conducătorul auto trebuie să respecte culoarea și indicația semaforului aflat deasupra benzii pe care se află, indiferent de semnalele celorlalte semafoare sau situația traficului de pe celelalte benzi. Acest sistem ajută la dirijarea traficului specific pe fiecare bandă, mai ales în intersecțiile aglomerate sau acolo unde benzile au destinații diferite. Prin urmare, ai obligația legală să urmezi indicația semaforului corespunzător benzii tale, respectând semnificația culorilor: verde – poți înainta, roșu – trebuie să te oprești, galben – te pregătești să oprești. A nu respecta semaforul benzii pe care circuli poate duce la amenzi și pericole în trafic, deoarece fiecare semafor poate da permisiune de pornire pe rând pentru a preveni conflictele între fluxurile de trafic. De aceea, este important să fii atent la semaforul plasat deasupra benzii tale și să adaptezi comportamentul în funcție de acesta.
Articolul 48
(2) Semnificaţia semnalelor luminoase pentru dirijarea circulaţiei vehiculelor este valabilă pe întreaga lăţime a părţii carosabile deschise circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, pentru direcţii diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificaţia semnalelor luminoase se limitează la banda sau benzile astfel semnalizate.
Articolul 49
Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Indicatorul „Biciclişti” îi avertizează pe șoferi că urmează o zonă unde pot întâlni frecvent bicicliști care traversează sau circulă pe partea carosabilă. Atunci când vezi acest indicator, legea te obligă să reduci viteza, să circuli cu atenție sporită și să acorzi prioritate bicicliștilor care traversează drumul sau se deplasează pe acesta. Motivul este că bicicliștii sunt participanți vulnerabili la trafic și pot apărea brusc în fața mașinii, iar o viteză mai mică îți oferă timp să reacționezi și să previi un accident. De aceea, la întâlnirea acestui indicator trebuie să fii pregătit să oprești pentru a le acorda prioritate dacă este nevoie și să respecți cu strictețe regulile privind depășirea, menținând o distanță laterală de cel puțin 1,5 metri față de bicicliști. Respectarea acestor reguli ajută la prevenirea accidentelor și protejează viața celor care circulă pe bicicletă.
Atunci când folosești frâna de serviciu, adică frâna principală cu care oprești sau încetinești mașina, este obligatoriu ca această acțiune să fie semnalizată celorlalți participanți la trafic. Semnalizarea se face prin aprinderea luminilor de stop de culoare roșie, amplasate în partea din spate a vehiculului. Aceste lumini se aprind automat în momentul apăsării pedalei de frână și anunță șoferii din spate că încetinești sau oprești. Acesta este un element foarte important de siguranță rutieră, deoarece previne riscul de coliziune din spate – ceilalți conducători auto sunt avertizați din timp și pot adapta viteza sau manevrele, păstrând o distanță corespunzătoare. Codul Rutier în vigoare prevede clar această obligație, tocmai pentru a asigura o circulație previzibilă și în siguranță pe drumurile publice. Nu există alte modalități legale de a semnaliza utilizarea frânei de serviciu decât prin luminile de stop.
Când semaforul are o săgeată verde intermitentă pe fond negru, îndreptată spre dreapta, acest lucru înseamnă că ai voie să virezi la dreapta chiar dacă semaforul principal arată roșu pentru direcția înainte. Însă, este foarte important să reții: această săgeată verde intermitentă nu-ți dă prioritate! Trebuie să te asiguri cu atenție că nu vin pietoni pe trecere sau vehicule din alte direcții care au prioritate în acel moment. Te comporți ca și cum ai avea un „cedează trecerea”. Oprești sau încetinești, te asiguri foarte bine atât față de pietoni, cât și față de celelalte vehicule, iar dacă totul este liber, poți vira la dreapta. Ești obligat să dai prioritate de trecere pietonilor angajați în traversare și vehiculelor care circulă pe drumul cu care te intersectezi. Acest semnal ajută la fluidizarea traficului, dar obligă șoferul să fie și mai atent la ceilalți participanți la trafic. Reținerea principală: poți vira la dreapta doar după ce acorzi prioritate!
Articolul 51
(2) Când semaforul este însoţit de una sau mai multe lămpi care emit lumină intermitentă de culoare verde sub forma uneia sau unor săgeţi pe fond negru către dreapta, acestea permit trecerea numai în direcţia indicată, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcţiune al semaforului.
Articolul 59
(4) Când un semafor cu trei culori are o lumina verde intermitentă suplimentara, montată la acelaşi nivel cu lumina verde normală a semaforului, sub forma unei săgeţi verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia semnifica permisiunea pentru vehicule de a-şi continua drumul în direcţia indicată de săgeata, indiferent de culoarea semaforului electric, cu condiţia acordării priorităţii de trecere vehiculelor şi pietonilor care au drept de circulaţie.
Atunci când vrei să schimbi direcția de mers într-o localitate, legea îți cere să semnalizezi din timp această intenție. Distanța minimă legală pentru această manevră este de cel puțin 50 de metri înainte de a efectua virajul sau schimbarea benzii. Acest lucru înseamnă că trebuie să pornești semnalizarea cu minimum 50 de metri înainte de locul unde vei schimba direcția, pentru ca ceilalți participanți la trafic să aibă timp să observe și să se adapteze la intențiile tale. Regula este prevăzută de Codul Rutier pentru a preveni accidentele și pentru a oferi claritate în trafic. În practică, dacă semnalizezi prea târziu, ceilalți șoferi pot fi luați prin surprindere, iar acest lucru crește riscul de incidente. Semnalizarea corectă în avans, pe o distanță de cel puțin 50 de metri, ajută la fluența și siguranța circulației în orașe.
Articolul 116
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
(2) Semnalizarea schimbării direcţiei de mers trebuie să fie menţinută pe întreaga durată a manevrei.
Depășirea unui autobuz oprit în stație pentru urcarea sau coborârea călătorilor este permisă doar dacă această manevră se poate face în siguranță, fără să pui în pericol pasagerii care traversează sau alți participanți la trafic. Legislația rutieră prevede că, în localități, trebuie să reduci viteza și să fii extrem de atent deoarece persoanele pot coborî direct pe carosabil și pot traversa neașteptat. Dacă stația nu este prevăzută cu alveolă, trebuie să fii și mai precaut. Nu ai voie să depășești autobuzul dacă prin această acțiune pui în pericol siguranța pasagerilor sau dacă există marcaje ori indicatoare care interzic depășirea. Scopul acestor reguli este să protejeze călătorii, în special copiii sau persoanele vârstnice, care pot fi imprevizibili când coboară din autobuz. Prin urmare, depășirea este permisă doar dacă respecți toate condițiile de siguranță stabilite de Codul Rutier.

Indicatorul 1 creează obligații pentru conducătorii de vehicule, pentru că este un indicator de obligare: arată o zonă special destinată bicicliștilor și pietonilor, deci șoferii nu au voie să circule sau să oprească pe acel sector. Ei trebuie să respecte delimitarea și să nu pună în pericol participanții vulnerabili la trafic. Indicatorul 2, cel triunghiular, este doar un semn de avertizare care informează șoferii că urmează o trecere pentru pietoni, însă nu le impune vreo obligație directă. Obligația de a acorda prioritate pietonilor vine din marcajul de pe carosabil sau din indicatorul specific „Trecere pentru pietoni”, nu din semnul de avertizare.
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
6. AutovehiculOrice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru:
- transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum, ori
- tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor.
Excepții:
- Tramvaiele (vehiculele care se deplasează pe șine)
- Tractoarele agricole sau forestiere
Notă: Troleibuzele sunt considerate autovehicule.
10. BicicletăVehiculul prevăzut cu două roți, propulsat prin forța musculară, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor.
Sunt asimilate bicicletei:
- Vehiculele cu pedale cu pedalare asistată, echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă ≤ 250 W, care:
- Își întrerupe asistarea atunci când ciclistul încetează să pedaleze, sau
- Își reduce progresiv asistarea pe măsură ce viteza crește, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h.
- Bicicletele cu motor, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.
Vehicul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care:
- Nu este prevăzut cu loc șezând sau
- Este echipat cu un loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află:
- La ≤ 540 mm în cazul trotinetelor cu două roți
- La ≤ 400 mm în cazul trotinetelor cu trei roți
Caracteristici:
- Viteză maximă prin construcție: ≥ 6 km/h, dar ≤ 25 km/h
- Echipat cu motor electric
- Punctul de ședere de referință are înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013
Sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru:
- Transportul de persoane și/sau bunuri
- Efectuarea de servicii sau lucrări
Nu ai voie să mărești viteza atunci când un alt vehicul se pregătește să te depășească sau te depășește deja. Codul Rutier spune clar că, în aceste situații, trebuie să menții viteza constantă sau chiar să încetinești, dacă este necesar, pentru a-i permite celuilalt participant la trafic să finalizeze manevra în siguranță. Dacă ai mări viteza, ai pune în pericol atât siguranța ta, cât și pe a celuilalt șofer, putând provoca accidente sau blocaje pe drum. De asemenea, legea interzice creșterea vitezei în zone cu vizibilitate redusă, în apropierea trecerilor pentru pietoni, a intersecțiilor sau la trecerile de cale ferată, deoarece aceste situații necesită o atenție sporită și o reacție rapidă pentru a evita pericolele. Reține, a mări viteza în momente nepotrivite poate duce la pierderea controlului, la amenzi sau chiar la suspendarea permisului de conducere! Practică mereu prudența și adaptează viteza la condițiile din trafic și la regulile rutiere pentru a conduce în siguranță.
Art. 119 - Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;
Dacă vrei să schimbi direcția de mers spre dreapta într-o localitate, trebuie să te încadrezi pe banda din dreapta cu cel puțin 50 de metri înainte de intersecție. Această regulă există ca să nu încurci traficul și să lași timp suficient celorlalți șoferi să-ți observe intenția. Dacă te apropii de intersecție direct de pe banda din stânga sau schimbi banda brusc, îi poți surprinde pe ceilalți și pot apărea situații periculoase sau accidente. De exemplu, dacă vezi din timp indicatorul că urmează o intersecție la dreapta, semnalizezi și te poziționezi pe banda corectă cu cel puțin 50 de metri înainte, nu în ultimul moment.
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
Dacă rămâi în pană într-un tunel, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să oprești funcționarea motorului. Este o măsură de siguranță pentru a evita acumularea de gaze toxice și pentru a preveni orice risc de incendiu. Luminile de avarie vor funcționa o perioadă și cu motorul oprit, iar dacă trebuie să aștepți ajutor, este mai sigur să nu lași motorul pornit în spațiul închis al tunelului. În niciun caz nu trebuie să părăsești mașina și să o lași blocată în tunel fără să iei măsuri de avertizare a celorlalți șoferi. În primul rând, trebuie să aprinzi imediat luminile de avarie, pentru ca ceilalți șoferi să te observe din timp. Apoi, dacă este posibil și nu creezi un pericol, trebuie să muți vehiculul cât mai aproape de marginea părții carosabile ca să nu blochezi circulația. De asemenea, ești obligat să așezi triunghiurile reflectorizante la o distanță de cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, pentru ca ceilalți participanți la trafic să fie avertizați eficient. Din punct de vedere legal, Codul Rutier prevede că pe timp de noapte sau în locuri cu vizibilitate redusă – inclusiv în tuneluri – trebuie să semnalizezi imediat orice oprire neașteptată, iar nerespectarea acestor reguli poate duce la amenzi sau chiar la accidente grave. Este foarte important să nu rămâi în autoturism dacă nu este sigur, să te asiguri că ieși pe partea unde nu te expui la trafic și să aștepți ajutor în zona sigură a tunelului, respectând instrucțiunile. Toate aceste măsuri sunt esențiale pentru siguranța ta și a celorlalți, deoarece vizibilitatea și spațiul de reacție din tuneluri sunt mult reduse față de drumurile obișnuite.
Art. 141
(3) În cazul imobilizarii involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducatorul acestuia este obligat sa opreasca functionarea motorului.
Depășirea este permisă în intersecțiile dirijate, adică acolo unde circulația este controlată de semafoare, indicatoare de prioritate sau de polițist. În aceste intersecții, regulile sunt clare și fiecare participant la trafic știe când are sau nu prioritate, ceea ce reduce riscul de accidente în timpul depășirii. În schimb, în intersecțiile nedirijate, unde nu există astfel de semnale sau indicatoare, depășirea este interzisă pentru că poate apărea oricând un vehicul din altă direcție și nu există o regulă clară de prioritate, crescând riscul de coliziune. Depășirea este o manevră periculoasă și este permisă doar în anumite condiții prevăzute de lege. Conducătorul auto are voie să depășească atunci când linia de separare a sensurilor este discontinuă, vizibilitatea este bună și nu există semne sau marcaje care interzic depășirea. Nu ai voie să depășești pe treceri pentru pietoni, în curbe fără vizibilitate, la apropierea de vârfuri de rampă sau unde există indicator de depășire interzisă. De asemenea, nu ai voie să depășești în dreptul sau la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere. Situația corectă este cea în care marcajul permite depășirea, nu există obstacole, și ai vizibilitate suficientă pentru a efectua manevra în siguranță. Reține: semnele, marcajele și vizibilitatea dictează dacă ai sau nu voie să depășești. Acționezi corect doar dacă le respecți pe toate.
În circulația pe drumurile publice, atunci când întâlnești mai multe tipuri de semnalizare care se contrazic, trebuie să știi întotdeauna ordinea priorității dintre acestea. Pe primul loc se află semnalele și indicațiile polițistului rutier, pentru că el reglează circulația în timp real și poate modifica ordinea normală a traficului pentru a preveni accidente sau blocaje. Pe locul doi, vei respecta semnalele semaforului, deoarece acestea controlează circulația automat și trebuie respectate cu strictețe pentru evitarea conflictelor în intersecții. Ultima prioritate o au indicatoarele rutiere, utile când nu există niște semnale superioare. Așadar, dacă un polițist îți dă un semnal contrar semaforului sau indicatorului de pe marginea drumului, urmezi indicația polițistului. Acest lucru este stabilit clar în Codul Rutier român și trebuie respectat pentru a menține siguranța și fluiditatea traficului. Ține minte regula: polițist, semafor, indicator rutier – acesta este ordinea priorității semnalizărilor pe drum.
Articolul 31 - Participanţii la trafic trebuie să respecte regulile de circulaţie, semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier, precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
a) semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier;
b) semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore ale autovehiculelor, prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
c) semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfăşurare a circulaţiei;
d) semnalele luminoase sau sonore;
e) indicatoarele;
f) marcajele;
g) regulile de circulaţie.

Indicatorul arată cum trebuie să te încadrezi pe benzi înainte de intersecție, în funcție de direcția în care vrei să mergi. El îți spune pe ce bandă să te poziționezi dacă vrei să continui înainte, să virezi la stânga sau la dreapta. Practic, organizează circulația pe mai multe benzi pentru ca fiecare șofer să știe clar ce are voie să facă de pe banda respectivă atunci când ajunge la intersecție. Dacă nu te încadrezi corect, poți încurca traficul sau poți încălca regulile de circulație.
Conform Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, la Articolul 74, se specifică:
Art. 74.
(1) În apropierea intersecțiilor, administratorul drumului public este obligat să instaleze indicatoare sau să aplice marcaje care să indice direcțiile de deplasare pe fiecare bandă de circulație.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și marcajelor prevăzute la alin. (1) și să se încadreze din timp pe banda corespunzătoare direcției de mers dorite.