A să folosească telefoanele mobile în timpul mersului, fără să aibă sistem de tip „mâini libere”;
B să folosească luminile de avarie în localităţi;
C să se angajeze în discuţii cu alţi pasageri.
Explicație:
Conducătorilor de autovehicule și de tramvaie le este interzis prin lege să folosească telefoanele mobile în timpul mersului, dacă nu au un dispozitiv de tip “mâini libere”. Utilizarea telefonului mobil fără acest sistem îți distrage atenția, îți ocupă una dintre mâini și îți încetinește reacțiile, crescând riscul de accident. Chiar și pentru o convorbire scurtă, să ții telefonul în mână sau să trimiți mesaje în timp ce conduci îți poate reduce capacitatea de a observa pericolele și de a reacționa la timp. Această interdicție se aplică atât în localitate, cât și în afara localităților, pentru toți conducătorii de autovehicule și tramvaie, indiferent de experiență. Scopul acestei reguli este să elimine orice sursă majoră de distragere a atenției la volan și să crească siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic. Folosirea luminilor de avarie sau discuțiile cu pasagerii nu sunt interzise, dar utilizarea telefonului mobil fără sistem hands-free se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Totodată este recomandat să evitați discuțiile telefonice în timpul condusului pentru că acestea vă distrag atenția din punct de vedere al concentrării. Activitatea dumneavoastră principală nu mai este condusul autoturismului, ci convorbirea telefonică.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 36
(3) Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceştia se află în timpul mersului, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive tip «mâini libere».
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A defectarea supapelor de evacuare;
B un consum exagerat de combustibil;
C un consum exagerat de ulei.
Explicație:
Fumul de culoare neagră emis de eșapament indică un consum exagerat de combustibil, ceea ce înseamnă că motorul primește mai mult carburant decât poate arde complet. Acest lucru apare de obicei din cauza unor defecțiuni la sistemul de alimentare, cum ar fi injectoare defecte, filtru de aer murdar sau probleme la calculatorul motorului. Când amestecul carburant este prea bogat, adică are prea mult combustibil și prea puțin aer, surplusul de carburant nu se arde complet și este evacuat sub formă de fum negru. Această problemă nu doar că duce la un consum crescut și la costuri mai mari, dar afectează grav mediul, poluează aerul și poate duce la sancțiuni contravenționale, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare dacă depășești limita legală de noxe. În astfel de situații, este obligatoriu să mergi la un service autorizat pentru a remedia problema și a preveni defectarea motorului sau alte consecințe grave.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
Auto DRPCIV
A reduceţi viteza;
B măriţi viteza;
C mergeţi cu prudenţă.
Explicație:
Semnalul polițistului rutier prezentat în imagine, în care acesta rotește energic brațul, are rolul de a grăbi circulația. Acest gest se adresează șoferilor pentru a mări viteza de deplasare sau pentru a elibera rapid intersecția, dar și pietonilor, pentru a traversa cât mai repede. Semnalul se folosește în zone aglomerate sau când este necesar ca traficul să se desfășoare mai rapid, de exemplu la apropierea unui mijloc de transport în regim de urgență sau pentru a evita blocajele. Ca șofer trebuie să fii atent la acest semnal și să acționezi prompt, fără ezitare, astfel încât să nu încurci circulația și să respecți indicațiile polițistului, chiar dacă semnele de circulație sau semafoarele indică altceva. Acest semnal are prioritate absolută și orice neglijare se sancționează contravențional.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
Auto DRPCIV
A „Circulaţie în ambele sensuri”;
B „Circulaţia interzisă în ambele sensuri”;
C „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Indicatorul “Circulație în ambele sensuri” anunță sfârșitul unui sector cu sens unic și avertizează că pe drumul care urmează pot circula vehicule din ambele direcții. Asta înseamnă că trebuie să fii mult mai atent la vehiculele care vin din sens opus, mai ales în zonele înguste sau cu vizibilitate redusă. Dacă ești obișnuit să circuli doar pe sens unic, după acest indicator trebuie să te asiguri temeinic la orice manevră de depășire, oprire sau schimbare a direcției de mers, pentru că există riscul să apară brusc vehicule din față. Semnalizarea este esențială, iar poziționarea pe banda din dreapta devine obligatorie. Respectarea acestui indicator previne accidentele frontale și asigură fluența traficului în zonele unde drumul se îngustează sau există intersecții cu drumuri laterale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
Auto DRPCIV
A sunteţi obligat să aşteptaţi;
B nu aveţi nicio obligaţie;
C semnalizaţi autobuzul galben că poate circula.
Explicație:
În această situație circuli într-o intersecție nedirijată, unde nu există semafoare sau indicatoare care să stabilească prioritatea. În astfel de intersecții se aplică regula priorității de dreapta, adică fiecare vehicul trebuie să acorde prioritate celor care vin din partea sa dreaptă. Tu te afli pe dreapta față de autobuzul galben, deci acesta are obligația să îți acorde prioritate. Nu ai nicio obligație de a opri sau a ceda trecerea, poți să îți continui deplasarea pe direcția dorită, indiferent că mergi înainte sau virezi la dreapta, autobuzul trebuie să te lase să treci primul. Dacă ai vizibilitate redusă, circulă totuși cu atenție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
A să evitaţi transportul obiectelor inutile în portbagaj sau în habitaclu;
B să nu aveţi montat în permanenţă pe autovehicul portbagajul suplimentar;
C să utilizaţi spoilere şi faruri suplimentare.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic, trebuie să reduci consumul de carburant și poluarea. Orice greutate suplimentară transportată inutil în portbagaj sau în habitaclu duce la creșterea consumului de combustibil, deci trebuie evitat transportul obiectelor inutile. De asemenea, portbagajele suplimentare montate permanent pe mașină cresc rezistența la înaintare și consumul de carburant chiar dacă nu sunt folosite, deci e indicat să le demontezi atunci când nu ai nevoie de ele. Utilizarea de spoilere sau faruri suplimentare nu ajută la conducerea ecologică, ba chiar poate crește consumul, deci nu sunt recomandate pentru acest scop. Conducerea ecologică presupune să folosești doar strictul necesar, să reduci greutatea mașinii și să minimizezi orice factor care crește consumul.
Dificultate Întrebare: MEDIE
57%
A „Sens unic”;
B „Înainte”;
C „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Întoarcerea autovehiculului este permisă la întâlnirea indicatorului „Staționarea interzisă” pentru că acest indicator interzice doar oprirea voluntară a vehiculului pe drumul respectiv, nu și manevra de întoarcere. Indicatorul „Sens unic” interzice întoarcerea deoarece pe astfel de drumuri circulația se face doar într-un singur sens, iar indicatorul „Înainte” obligă la deplasarea doar pe direcția indicată, deci nu permite întoarcerea. Deci doar indicatorul „Staționarea interzisă” nu afectează manevra de întoarcere, dar aceasta trebuie făcută fără a pune în pericol sau în dificultate ceilalți participanți la trafic și cu respectarea celorlalte reguli din zonă.
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%
A măriţi viteza de deplasare, pentru a-l determina pe cel ce vă depăşeşte să renunţe la manevră;
B claxonaţi şi îi faceţi semn cu braţul să nu mai depăşească;
C reduceţi imediat viteza şi circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile, pentru a-i permite efectuarea depăşirii şi reintrarea pe sensul normal de mers.
Explicație:
Dacă ești depășit de un autovehicul al cărui șofer a apreciat greșit distanța și viteza vehiculului care vine din sens opus, trebuie să reduci imediat viteza și să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Astfel îi oferi celui care te depășește spațiu suplimentar pentru a reveni pe banda lui și eviți producerea unui accident. Nu trebuie să mărești viteza sau să claxonezi, pentru că aceste acțiuni pot agrava situația. Singura soluție corectă este să ajuți la finalizarea depășirii în siguranță, chiar dacă șoferul care depășește a greșit evaluarea inițială a situației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A când conduceţi efectiv autovehiculul pe drumurile publice;
B când autovehiculul este oprit pe partea carosabilă;
C atât în timpul conducerii efective, cât şi atunci când autovehiculul este oprit.
Explicație:
Regulile conduitei preventive se aplică nu doar atunci când conduci efectiv un autovehicul, ci și atunci când acesta este oprit sau staționat pe partea carosabilă. Conduita preventivă înseamnă să anticipezi pericolele și să iei măsuri pentru a evita accidentele în orice situație în care te afli pe drumurile publice, fie că ești în mers sau staționezi. De exemplu, atunci când oprești sau parchezi, trebuie să alegi un loc sigur, să te asiguri că nu blochezi traficul sau vizibilitatea altor participanți la trafic, să folosești luminile de avarie dacă este necesar și să nu lași pasagerii să deschidă ușile fără a verifica dacă este sigur. Prin urmare, conduita preventivă te ajută să previi incidentele nu doar în timpul deplasării, ci și atunci când autovehiculul este oprit, crescând siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A rigidă şi suficient de lungă pentru a cuprinde capetele fracturii;
B moale;
C nu contează.
Explicație:
În cazul unei fracturi, atela folosită pentru imobilizare trebuie să fie rigidă și suficient de lungă astfel încât să fixeze atât zona fracturată, cât și articulațiile de deasupra și de dedesubtul fracturii. Scopul atelei este să împiedice mișcarea oaselor fracturate, reducând astfel durerea, prevenind agravarea leziunilor și evitând complicațiile precum sângerările suplimentare sau lezarea nervilor și a țesuturilor din jur. Dacă atela este prea scurtă sau moale, nu va stabiliza corect membrul rănit și există riscul ca fragmentele osoase să se deplaseze în timpul transportului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
Auto DRPCIV
A de a circula cu atenţie, deoarece urmează o curbă la stânga;
B de a schimba obligatoriu direcţia de mers spre stânga;
C de a reduce viteza, deoarece urmează o intersecţie periculoasă.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalează că urmează o curbă la stânga. În această situație ai obligația să circuli cu atenție sporită, pentru că drumul schimbă direcția brusc și pot apărea pericole, mai ales dacă drumul este umed, acoperit cu pietriș sau vizibilitatea este redusă. Nu ești obligat prin lege să reduci viteza, însă din punct de vedere al conduitei preventive este recomandat să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să eviți orice manevră riscantă (depășire, frânare bruscă, oprire pe curbă). Dacă curbă ar fi deosebit de periculoasă sau vizibilitatea sub 50 metri, atunci reducerea vitezei devine obligatorie și toate manevrele sunt interzise. Așadar, circulă cu atenție, adaptează viteza la condițiile drumului și fii pregătit să reacționezi dacă apar situații neașteptate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
Auto DRPCIV
A să reducă viteza;
B să oprească;
C să nu depăşească motocicleta de poliţie.
Explicație:
Semnalul făcut de polițistul rutier prin mișcarea brațului în sus și în jos înseamnă că toți conducătorii de vehicule care îl văd trebuie să reducă viteza. Nu contează dacă polițistul e pe motocicletă, pe jos sau într-o mașină de poliție, semnalul are aceeași semnificație: reducerea vitezei. Conducătorul autoturismului din imagine nu trebuie să oprească și nu are restricție de depășire față de motocicletă, dar este obligat să reducă viteza imediat, chiar dacă nu este clar ce urmează mai departe. Nerespectarea acestui semnal este sancționată.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
Auto DRPCIV
A roşu, verde, albastru;
B verde, roşu, albastru;
C albastru, verde, roşu.
Explicație:
Intersecția are indicatoare „Cedează trecerea” pentru mașinile roșie și albastră, deci ambele trebuie să acorde prioritate mașinii verzi, care se află pe drumul cu prioritate și merge înainte. Mașina verde trece prima, fără nicio obligație. Rămân roșu și albastru, ambele aflate în aceeași situație – trebuie să se acorde prioritate între ele. Se aplică regula priorității de dreapta: fiecare trebuie să acorde prioritate vehiculului din dreapta sa. Mașina albastră virează la stânga, iar mașina roșie merge înainte. Pentru albastru, roșul îi vine din dreapta, deci albastrul trebuie să cedeze. Ordinea corectă de trecere este: verde, roșu, albastru.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A atunci când motorul nu atinge temperatura de funcţionare;
B atunci când fumul de eşapament este de culoare neagră;
C atunci când motorul funcţionează cu întreruperi.
Explicație:
Consumul de carburant al unui motor crește în mai multe situații practice. Dacă motorul nu atinge temperatura optimă de funcționare, arderea combustibilului nu se face eficient, iar calculatorul motorului va comanda o cantitate mai mare de benzină sau motorină pentru a compensa lipsa de randament. Acesta este motivul pentru care, pe timp rece sau la drumuri scurte, mașina consumă mai mult. Când fumul de eșapament este negru, înseamnă că motorul primește prea mult combustibil sau prea puțin aer. De obicei, acest lucru apare din cauza unor probleme la sistemul de alimentare sau filtrului de aer, ceea ce duce la ardere incompletă și consum ridicat. Dacă motorul funcționează cu întreruperi, de exemplu rateuri sau oscilații ale turației, arderea combustibilului nu este completă și eficientă. Motorul va consuma mai mult pentru că încearcă să compenseze funcționarea neuniformă, ceea ce înseamnă că va folosi mai mult combustibil pentru aceeași distanță parcursă.
Dificultate Întrebare: GREA
74%
Auto DRPCIV
A autoturismul, autocamionul, motocicleta;
B autocamionul, motocicleta, autoturismul;
C autocamionul, autoturismul, motocicleta.
Explicație:
În imagine avem o intersecție dirijată prin indicatorul „Cedează trecerea” instalat pe drumul pe care circulă motocicleta. Acest indicator obligă motociclistul să acorde prioritate tuturor vehiculelor aflate pe drumul prioritar. Așadar, motocicleta este ultima care va traversa intersecție. Autoturismul și autocamionul se află pe drumul prioritar. În acest caz, prioritatea de dreapta dintre ele este esențială. Autoturismul merge înainte, iar autocamionul virează la stânga. Conform regulilor, atunci când două vehicule circulă pe același drum cu prioritate, dar unul virează la stânga, acesta trebuie să acorde prioritate celui care circulă din sens opus și merge înainte sau virează la dreapta. În cazul nostru, autoturismul vine din sens opus și merge înainte, deci autocamionul trebuie să-i acorde prioritate. Prin urmare, primul va trece autoturismul pentru că este pe drumul prioritar și merge înainte. Apoi va trece autocamionul, care tot pe drumul prioritar se află, dar a cedat autoturismului din sens opus. Ultima va trece motocicleta, care vine de pe un drum fără prioritate și trebuie să cedeze ambelor vehicule. Ordinea este clară și logică: autoturismul, autocamionul, motocicleta. Acest scenariu este foarte frecvent în intersecțiile dirijate doar cu indicatoare, fără semafoare, iar regula priorității de dreapta și a celor care virează la stânga trebuie întotdeauna bine înțeleasă și aplicată corect.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A culoarea;
B vâscozitatea;
C punctul de congelare.
Explicație:
Calitățile unui ulei de motor nu se stabilesc după culoare, ci după proprietăți tehnice măsurabile. Vâscozitatea reprezintă cât de gros sau fluid este uleiul la temperaturi diferite, iar aceasta influențează lubrifierea corectă a pieselor în mișcare din motor. Un ulei cu vâscozitate potrivită va proteja motorul atât la temperaturi ridicate, cât și la temperaturi scăzute. Punctul de congelare este la fel de important, pentru că dacă uleiul îngheață la o temperatură prea ridicată, motorul nu va putea fi protejat la pornirea pe timp de iarnă, iar lubrifierea va lipsi până la dezghețare. Deci vâscozitatea și punctul de congelare sunt calități esențiale care asigură funcționarea sigură a motorului, în timp ce culoarea nu reflectă performanța sau protecția oferită de ulei.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A să fie cât mai concentrat, să ţină volanul strâns şi privirea îndreptată numai înainte şi să stea cât mai aproape de parbriz;
B să stea cât mai confortabil pe scaun, cu capul rezemat de tetieră şi cu ambele mâini pe volan, în zona orelor 10:00-14:00;
C cea mai corectă poziţie în timpul conducerii auto este aceea care previne apariţia somnului.
Explicație:
Poziția corectă la volan presupune ca șoferul să stea confortabil pe scaun, cu spatele și capul sprijinite de tetieră, astfel încât să aibă vizibilitate bună în toate direcțiile și să poată acționa rapid comenzile. Mâinile trebuie ținute pe volan în zona orelor zece și două, nu în partea de sus sau de jos a volanului, pentru a avea control maxim în orice situație. Distanța față de volan trebuie să permită apăsarea completă a pedalelor fără ca spatele să se desprindă de scaun, iar picioarele să fie ușor flexate. Această poziție asigură reacție rapidă, siguranță în caz de impact și previne oboseala la drum lung. Statul prea aproape de parbriz limitează vizibilitatea și crește riscul de accidentare, iar privitul doar înainte fără a scana constant zona laterală duce la neatenție. Poziția corectă nu previne somnul, ci ajută la menținerea atenției și a controlului perfect asupra vehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A circulaţia autovehiculelor în coloană;
B învăţarea conducerii unui vehicul, încercarea prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor;
C executarea de lucrări pe partea carosabilă pe timp de noapte.
Explicație:
Pe autostradă este interzisă învățarea conducerii unui vehicul, adică nu se pot face ore de școală de șoferi, și nu este permisă nici testarea sau încercarea prototipurilor de șasiuri sau vehicule cu motor. Aceste activități sunt considerate periculoase pentru că autostrada este destinată traficului rapid și fluent, unde toate vehiculele trebuie să fie controlate de șoferi cu experiență și să fie în stare tehnică perfectă. Pe autostradă este permisă circulația în coloană dacă traficul o impune și este permisă executarea de lucrări și pe timp de noapte, dacă sunt respectate normele de semnalizare. Orice activitate care ar putea afecta siguranța sau fluiditatea traficului, cum ar fi școala de șoferi sau testarea de vehicule, este strict interzisă pentru a preveni accidentele și blocajele.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 74
(2) Pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A cu amendă contravenţională;
B cu suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pentru o perioadă de 30 de zile;
C cu amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pentru o perioadă de 60 de zile.
Explicație:
Dacă un șofer acumulează 15 puncte de penalizare în decurs de șase luni, legea prevede suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile. Nu se aplică amendă suplimentară pentru acest prag, ci se ia măsura administrativă de a-i retrage permisul pe durata stabilită. Scopul acestei sancțiuni este de a corecta comportamentul în trafic și de a reduce riscul ca un șofer care a comis mai multe abateri să rămână la volan și să pună în pericol siguranța rutieră. După expirarea celor 30 de zile, permisul poate fi recuperat, însă dacă șoferul repetă abaterile și ajunge din nou la acest prag, riscă sancțiuni mai severe. Acumularea punctelor de penalizare se face prin încălcări repetate ale regulilor de circulație, de aceea este important să fie respectate regulile pentru a nu ajunge în această situație.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.111.
(1) Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se retine în urmatoarele cazuri:
    a) la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
A centurile de siguranţă neomologate;
B mijloacele proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei;
C dispozitivele care perturbă funcţionarea mijloacelor tehnice de supraveghere a traficului.
Explicație:
Polițistul rutier are dreptul de a confisca doar acele dispozitive care perturbă sau bruiază funcționarea mijloacelor tehnice de supraveghere a traficului rutier, cum ar fi aparatele antiradar active sau dispozitivele de bruiere a radarelor. Acestea sunt interzise prin lege pentru că împiedică depistarea corectă a abaterilor din trafic și pun în pericol siguranța rutieră. Centurile de siguranță neomologate sau detectoarele pasive de radar nu sunt confiscate pe loc, chiar dacă utilizarea lor poate fi sancționată. Confiscarea se aplică strict pentru aparatele care împiedică în mod activ funcționarea echipamentelor de control folosite de poliție, tocmai pentru a elimina din trafic mijloacele ilegale de evitare a sancțiunilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%