A pe linia tramvaiului;
B pe singurul rând rămas la dispoziţie, lăsând liber traseul tramvaiului;
C în această situaţie nu se poate schimba direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Dacă vrei să virezi la stânga într-o intersecție unde circulă și tramvaie, iar între șina din dreapta și bordură încape doar un singur rând de mașini, trebuie să te încadrezi pe acest rând unic, lăsând liber traseul tramvaiului. Nu ai voie să staționezi sau să circuli pe linia de tramvai pentru a efectua virajul, pentru că astfel ai bloca tramvaiul și ai încălca regulile de circulație. Obligația ta este să folosești singurul rând disponibil pentru vehicule și să nu obstrucționezi circulația tramvaielor, chiar dacă spațiul este limitat. Acest lucru asigură atât fluența traficului, cât și siguranța în intersecție.
Dacă vrei să virezi la stânga într-o intersecție unde circulă și tramvaie, iar între șina din dreapta și bordură încape doar un singur rând de mașini, trebuie să te încadrezi pe acest rând unic, lăsând liber traseul tramvaiului. Nu ai voie să staționezi sau să circuli pe linia de tramvai pentru a efectua virajul, pentru că astfel ai bloca tramvaiul și ai încălca regulile de circulație. Obligația ta este să folosești singurul rând disponibil pentru vehicule și să nu obstrucționezi circulația tramvaielor, chiar dacă spațiul este limitat. Acest lucru asigură atât fluența traficului, cât și siguranța în intersecție.
Regulamentul Rutier
Articolul 107
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Articolul 107
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A când semaforul nu este însoţit de un semn adiţional ce conţine o săgeată cu vârful către dreapta;
B când la dreapta se află o stradă cu sens unic;
C când banda pe care se află încadrat conducătorul de vehicul este semnalizată cu indicator şi marcaj direcţional care indică mersul înainte.
Explicație:
Chiar dacă semaforul arată culoarea verde, nu ai voie să schimbi direcția de mers la dreapta dacă banda pe care ești încadrat are indicator și marcaj direcțional care permit doar mersul înainte. Aceasta înseamnă că trebuie să respecți indicațiile marcajelor rutiere și ale semnelor de circulație, nu doar semnalul semaforului. Dacă pe banda ta este marcată sau semnalizată doar direcția înainte, schimbarea direcției la dreapta este interzisă, chiar dacă semaforul îți dă undă verde. Această regulă previne conflictele în trafic și ajută la menținerea unei circulații ordonate și previzibile în intersecții.
Chiar dacă semaforul arată culoarea verde, nu ai voie să schimbi direcția de mers la dreapta dacă banda pe care ești încadrat are indicator și marcaj direcțional care permit doar mersul înainte. Aceasta înseamnă că trebuie să respecți indicațiile marcajelor rutiere și ale semnelor de circulație, nu doar semnalul semaforului. Dacă pe banda ta este marcată sau semnalizată doar direcția înainte, schimbarea direcției la dreapta este interzisă, chiar dacă semaforul îți dă undă verde. Această regulă previne conflictele în trafic și ajută la menținerea unei circulații ordonate și previzibile în intersecții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A 70 km/h;
B 90 km/h;
C 100 km/h.
Explicație:
Limita legală de viteză în afara localităților depinde de tipul drumului pe care circuli. Dacă nu mergi pe o autostradă, pe un drum expres sau pe un drum național european (E), ci pe orice alt tip de drum — cum ar fi drumurile naționale simple, județene sau comunale — limita maximă legală pentru un autoturism este de 90 km/h. Această regulă este esențială, deoarece aceste drumuri nu beneficiază de aceleași condiții de siguranță ca autostrăzile sau drumurile expres: au frecvent intersecții la nivel, pot avea circulație mixtă cu tractoare sau bicicliști și nu au separat sensurile de mers. Prin urmare, legislația a stabilit această limită pentru a oferi suficient timp de reacție și distanță de frânare, reducând riscul de accidente. Este foarte important ca, atunci când conduci în afara localităților pe aceste categorii de drumuri, să nu depășești 90 km/h, indiferent dacă mașina sau șoseaua îți permit mai mult, tocmai pentru a respecta siguranța tuturor participanților la trafic și a evita amenzile sau alte sancțiuni.
Limita legală de viteză în afara localităților depinde de tipul drumului pe care circuli. Dacă nu mergi pe o autostradă, pe un drum expres sau pe un drum național european (E), ci pe orice alt tip de drum — cum ar fi drumurile naționale simple, județene sau comunale — limita maximă legală pentru un autoturism este de 90 km/h. Această regulă este esențială, deoarece aceste drumuri nu beneficiază de aceleași condiții de siguranță ca autostrăzile sau drumurile expres: au frecvent intersecții la nivel, pot avea circulație mixtă cu tractoare sau bicicliști și nu au separat sensurile de mers. Prin urmare, legislația a stabilit această limită pentru a oferi suficient timp de reacție și distanță de frânare, reducând riscul de accidente. Este foarte important ca, atunci când conduci în afara localităților pe aceste categorii de drumuri, să nu depășești 90 km/h, indiferent dacă mașina sau șoseaua îți permit mai mult, tocmai pentru a respecta siguranța tuturor participanților la trafic și a evita amenzile sau alte sancțiuni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
A atunci când se încalcă marcajul continuu longitudinal;
B în zonele cu trafic intens;
C când se încalcă marcajul discontinuu longitudinal.
Explicație:
Depășirea este interzisă atunci când pentru efectuarea manevrei ar trebui să treci peste un marcaj continuu longitudinal, indiferent de intensitatea traficului sau de vizibilitate. Marcajul continuu semnifică o interdicție clară de a schimba banda sau sensul de mers, tocmai pentru a preveni riscul de accidente frontale sau situații periculoase. Depășirea este permisă doar când marcajul de separare dintre sensuri este discontinuu și permite schimbarea benzii în siguranță. Marcajul continuu trebuie respectat cu strictețe, iar nerespectarea acestei reguli se sancționează sever prin lege.
Depășirea este interzisă atunci când pentru efectuarea manevrei ar trebui să treci peste un marcaj continuu longitudinal, indiferent de intensitatea traficului sau de vizibilitate. Marcajul continuu semnifică o interdicție clară de a schimba banda sau sensul de mers, tocmai pentru a preveni riscul de accidente frontale sau situații periculoase. Depășirea este permisă doar când marcajul de separare dintre sensuri este discontinuu și permite schimbarea benzii în siguranță. Marcajul continuu trebuie respectat cu strictețe, iar nerespectarea acestei reguli se sancționează sever prin lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A opriţi şi aşteptaţi culoarea verde;
B reduceţi viteza şi respectaţi regulile de circulaţie;
C nu aveţi nicio obligaţie.
Explicație:
Semnalul intermitent de culoare galbenă la semafor indică un regim special de circulație. În acest caz, semaforul nu mai dirijează traficul, iar regulile de prioritate stabilite de celelalte indicatoare sau marcaje rutiere devin valabile. Practic, șoferul trebuie să circule cu atenție sporită, să reducă viteza și să se asigure temeinic înainte de a traversa intersecția sau de a continua deplasarea, respectând întotdeauna semnele de circulație și acordând prioritate atunci când este cazul. Codul Rutier prevede clar că la lumina galbenă intermitentă nu ai prioritate prin simpla trecere, ci trebuie să tratezi intersecția ca și când semaforul nu ar funcționa și să respecți regulile generale de circulație. Astfel, scopul acestui semnal este să avertizeze conducătorii auto asupra posibilului pericol și să-i determine să circule prudent. Reține că luminile intermitente galbene nu înseamnă traversare liberă, ci responsabilitate sporită!
Semnalul intermitent de culoare galbenă la semafor indică un regim special de circulație. În acest caz, semaforul nu mai dirijează traficul, iar regulile de prioritate stabilite de celelalte indicatoare sau marcaje rutiere devin valabile. Practic, șoferul trebuie să circule cu atenție sporită, să reducă viteza și să se asigure temeinic înainte de a traversa intersecția sau de a continua deplasarea, respectând întotdeauna semnele de circulație și acordând prioritate atunci când este cazul. Codul Rutier prevede clar că la lumina galbenă intermitentă nu ai prioritate prin simpla trecere, ci trebuie să tratezi intersecția ca și când semaforul nu ar funcționa și să respecți regulile generale de circulație. Astfel, scopul acestui semnal este să avertizeze conducătorii auto asupra posibilului pericol și să-i determine să circule prudent. Reține că luminile intermitente galbene nu înseamnă traversare liberă, ci responsabilitate sporită!
Regulamentul Rutier
Articolul 53
(1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de siguranţă.
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Articolul 53
(1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de siguranţă.
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A da, deoarece linia discontinuă este cea mai apropiată de vehiculul pe care îl conduceţi;
B nu, deoarece este un marcaj dublu;
C nu, deoarece în acest caz depăşirea este interzisă.
Explicație:
Ai voie să treci peste marcajul longitudinal dublu doar dacă linia discontinuă este cea mai apropiată de roțile mașinii tale. În această situație, marcajul permite legal depășirea și schimbarea benzii, pentru că regula spune clar că ai dreptul să traversezi marcajul doar dinspre partea cu linie discontinuă, nu dinspre partea cu linie continuă. Acest tip de marcaj a fost gândit special pentru a oferi flexibilitate de pe un sens și a interzice depășirea pe celălalt, în funcție de vizibilitate sau configurația drumului. Dacă linia continuă ar fi fost lângă tine, ar fi fost interzisă orice traversare sau depășire.
Ai voie să treci peste marcajul longitudinal dublu doar dacă linia discontinuă este cea mai apropiată de roțile mașinii tale. În această situație, marcajul permite legal depășirea și schimbarea benzii, pentru că regula spune clar că ai dreptul să traversezi marcajul doar dinspre partea cu linie discontinuă, nu dinspre partea cu linie continuă. Acest tip de marcaj a fost gândit special pentru a oferi flexibilitate de pe un sens și a interzice depășirea pe celălalt, în funcție de vizibilitate sau configurația drumului. Dacă linia continuă ar fi fost lângă tine, ar fi fost interzisă orice traversare sau depășire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A vehiculul va vira la dreapta sau la stânga;
B vehiculul este parcat;
C vehiculul a rămas în pană sau este remorcat.
Explicație:
Când vezi un vehicul cu luminile de avarie aprinse, trebuie să înțelegi că acesta semnalizează o situație de pericol sau o oprire neașteptată pe carosabil. Codul Rutier prevede că luminile de avarie se folosesc atunci când vehiculul reprezintă un obstacol sau oprite necorespunzător, din motive de urgență. Deci, este posibil ca vehiculul să fie staționat din cauza unei defecțiuni, a unui accident sau a oricărei alte situații care ar putea pune în pericol siguranța circulației. Din acest motiv, trebuie să reduci viteza, să fii atent la orice manevră bruscă ce ar putea apărea și să eviți depășirea în mod imprudent. Fii pregătit să oprești dacă situația o impune și păstrează o distanță corespunzătoare față de acest vehicul. Reține că luminile de avarie nu se folosesc atunci când mașina circulă normal, ci numai pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic asupra unui pericol iminent. Astfel, acordă o atenție sporită și adaptează-ți conduita pentru siguranța ta și a celorlalți.
Când vezi un vehicul cu luminile de avarie aprinse, trebuie să înțelegi că acesta semnalizează o situație de pericol sau o oprire neașteptată pe carosabil. Codul Rutier prevede că luminile de avarie se folosesc atunci când vehiculul reprezintă un obstacol sau oprite necorespunzător, din motive de urgență. Deci, este posibil ca vehiculul să fie staționat din cauza unei defecțiuni, a unui accident sau a oricărei alte situații care ar putea pune în pericol siguranța circulației. Din acest motiv, trebuie să reduci viteza, să fii atent la orice manevră bruscă ce ar putea apărea și să eviți depășirea în mod imprudent. Fii pregătit să oprești dacă situația o impune și păstrează o distanță corespunzătoare față de acest vehicul. Reține că luminile de avarie nu se folosesc atunci când mașina circulă normal, ci numai pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic asupra unui pericol iminent. Astfel, acordă o atenție sporită și adaptează-ți conduita pentru siguranța ta și a celorlalți.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A personalul autorizat de la trecerile la nivel cu calea ferată industrială;
B conducătorii unor grupuri organizate;
C nevăzătorii, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat autovehiculul la semnalul făcut de un nevăzător care traversează strada și ridică bastonul alb, chiar dacă nu există trecere de pietoni. Legea acordă prioritate absolută nevăzătorilor care folosesc bastonul alb ca semnal, pentru a le oferi protecție suplimentară în trafic. Această obligație nu există în cazul semnalelor făcute de personalul de la trecerile cu calea ferată industrială sau de conducătorii de grupuri organizate. Dacă ignori semnalul nevăzătorului, pui în pericol o persoană vulnerabilă și riști sancțiuni severe.
Ești obligat să oprești imediat autovehiculul la semnalul făcut de un nevăzător care traversează strada și ridică bastonul alb, chiar dacă nu există trecere de pietoni. Legea acordă prioritate absolută nevăzătorilor care folosesc bastonul alb ca semnal, pentru a le oferi protecție suplimentară în trafic. Această obligație nu există în cazul semnalelor făcute de personalul de la trecerile cu calea ferată industrială sau de conducătorii de grupuri organizate. Dacă ignori semnalul nevăzătorului, pui în pericol o persoană vulnerabilă și riști sancțiuni severe.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%

A ambele indicatoare;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2, însoţit de panoul adiţional.
Explicație:
Sfârșitul zonei în care oprirea este interzisă este semnalizat de indicatorul 2, însoțit de panoul adițional cu săgeată orientată în jos. Acest semn indică foarte clar punctul exact unde se încheie restricția de oprire, iar de la acest loc poți opri legal. Indicatorul 1 nu are legătură cu restricția de oprire, el semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor generale de limitare a vitezei, depășirii sau altor interdicții de circulație, dar nu vizează în mod specific oprirea sau staționarea. Prin urmare, pentru sfârșitul zonei cu oprire interzisă trebuie să te uiți după indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul cu săgeată în jos.
Sfârșitul zonei în care oprirea este interzisă este semnalizat de indicatorul 2, însoțit de panoul adițional cu săgeată orientată în jos. Acest semn indică foarte clar punctul exact unde se încheie restricția de oprire, iar de la acest loc poți opri legal. Indicatorul 1 nu are legătură cu restricția de oprire, el semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor generale de limitare a vitezei, depășirii sau altor interdicții de circulație, dar nu vizează în mod specific oprirea sau staționarea. Prin urmare, pentru sfârșitul zonei cu oprire interzisă trebuie să te uiți după indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul cu săgeată în jos.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A ofiţerii sau subofiţerii Jandarmeriei Române;
B poliţiştii comunitari;
C agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel.
Explicație:
Ai obligația să oprești imediat autovehiculul la semnalele agenților de cale ferată aflați la trecerile la nivel, deoarece aceștia au autoritate legală să dirijeze și să oprească traficul rutier pentru siguranța circulației feroviare și rutiere. Ofițerii sau subofițerii Jandarmeriei și polițiștii comunitari nu au atribuții directe privind oprirea circulației pe drumurile publice, rolul lor fiind diferit. Agenții de cale ferată pot opri traficul pentru trecerea trenurilor sau pentru a preveni orice pericol, iar nerespectarea semnalelor acestora poate duce la sancțiuni grave și la riscuri majore de accident.
Ai obligația să oprești imediat autovehiculul la semnalele agenților de cale ferată aflați la trecerile la nivel, deoarece aceștia au autoritate legală să dirijeze și să oprească traficul rutier pentru siguranța circulației feroviare și rutiere. Ofițerii sau subofițerii Jandarmeriei și polițiștii comunitari nu au atribuții directe privind oprirea circulației pe drumurile publice, rolul lor fiind diferit. Agenții de cale ferată pot opri traficul pentru trecerea trenurilor sau pentru a preveni orice pericol, iar nerespectarea semnalelor acestora poate duce la sancțiuni grave și la riscuri majore de accident.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A claxonatul intermitent, pentru a-i atenţiona pe participanţii la trafic din spatele vehiculului;
B semnalizarea cu luminile de mers înapoi din dotarea autovehiculului;
C folosirea luminilor de avarie.
Explicație:
Atunci când un șofer dorește să meargă cu mașina înapoi, trebuie să folosească o semnalizare specifică prevăzută în Codul Rutier. Mai exact, autovehiculul trebuie să aibă aprinse luminile albe de mers înapoi, amplasate în partea din spate a mașinii. Aceste lumini se aprind automat când este cuplată treapta de mers înapoi și au rolul de a avertiza atât ceilalți participanți la trafic, cât și pietonii, că vehiculul urmează să dea cu spatele. Nu se folosește semnalizarea cu luminile de direcție atunci când se merge înapoi, acelea se utilizează doar la schimbarea direcției de mers spre stânga sau dreapta. De asemenea, semnalizarea cu brațul nu este obligatorie la mersul înapoi, ci doar în cazuri excepționale, dacă sistemul de iluminare este defect. Așadar, semnalizarea corectă, din punct de vedere legal și practic, constă în folosirea luminilor albe de mers înapoi, fapt care îi ajută pe ceilalți să anticipeze și să evite eventualele pericole.
Atunci când un șofer dorește să meargă cu mașina înapoi, trebuie să folosească o semnalizare specifică prevăzută în Codul Rutier. Mai exact, autovehiculul trebuie să aibă aprinse luminile albe de mers înapoi, amplasate în partea din spate a mașinii. Aceste lumini se aprind automat când este cuplată treapta de mers înapoi și au rolul de a avertiza atât ceilalți participanți la trafic, cât și pietonii, că vehiculul urmează să dea cu spatele. Nu se folosește semnalizarea cu luminile de direcție atunci când se merge înapoi, acelea se utilizează doar la schimbarea direcției de mers spre stânga sau dreapta. De asemenea, semnalizarea cu brațul nu este obligatorie la mersul înapoi, ci doar în cazuri excepționale, dacă sistemul de iluminare este defect. Așadar, semnalizarea corectă, din punct de vedere legal și practic, constă în folosirea luminilor albe de mers înapoi, fapt care îi ajută pe ceilalți să anticipeze și să evite eventualele pericole.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A 10 km/h pentru tramvaie şi 30 km/h pentru toate autovehiculele;
B 20 km/h pentru tramvaie şi 40 km/h pentru toate autovehiculele;
C 30 km/h pentru tramvaie şi 50 km/h pentru toate autovehiculele.
Explicație:
Limita inferioară de viteză ce poate fi stabilită de administratorul drumului pe anumite sectoare din interiorul localităților nu poate fi mai mică de 10 km/h pentru tramvaie și 30 km/h pentru toate celelalte autovehicule. Această regulă este impusă pentru a menține fluența traficului și pentru a preveni formarea blocajelor sau circulația prea lentă, care ar putea afecta siguranța și eficiența traficului rutier. Prin această limitare se evită situațiile în care unii participanți ar circula nejustificat de încet, împiedicând desfășurarea normală a traficului.
Limita inferioară de viteză ce poate fi stabilită de administratorul drumului pe anumite sectoare din interiorul localităților nu poate fi mai mică de 10 km/h pentru tramvaie și 30 km/h pentru toate celelalte autovehicule. Această regulă este impusă pentru a menține fluența traficului și pentru a preveni formarea blocajelor sau circulația prea lentă, care ar putea afecta siguranța și eficiența traficului rutier. Prin această limitare se evită situațiile în care unii participanți ar circula nejustificat de încet, împiedicând desfășurarea normală a traficului.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 49
(3) Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 km/h pentru tramvaie şi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
Articolul 49
(3) Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 km/h pentru tramvaie şi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A când călătorii au coborât din tramvai şi au părăsit partea carosabilă;
B acordând prioritate pietonilor şi când uşile tramvaiului au fost închise;
C când autovehiculul din faţă s-a pus în mişcare.
Explicație:
Când un tramvai oprește într-o stație fără refugiu pentru pietoni, prioritară este siguranța persoanelor care urcă sau coboară. Legea spune clar că ai voie să depășești tramvaiul doar după ce toți pasagerii au urcat sau coborât complet și ușile s-au închis, pentru a preveni accidentele. Practic, trebuie să aștepți până ce nu mai sunt pietoni pe carosabil, pentru că ei traversează direct prin fața sau din spatele tramvaiului. Odată ce ușile tramvaiului s-au închis și nu mai există niciun risc pentru pasageri, poți să te angajezi în depășire. Acest lucru protejează atât pietonii, cât și șoferii, evitând orice situație periculoasă în zona stațiilor de tramvai fără refugiu. Codul Rutier, la articolul 118, prevede expres această regulă, subliniind cât de importantă este acordarea priorității pentru persoanele aflate în apropierea tramvaiului. Astfel, reții: depășești tramvaiul doar după ce ușile s-au închis și toți pasagerii au terminat traversarea!
Când un tramvai oprește într-o stație fără refugiu pentru pietoni, prioritară este siguranța persoanelor care urcă sau coboară. Legea spune clar că ai voie să depășești tramvaiul doar după ce toți pasagerii au urcat sau coborât complet și ușile s-au închis, pentru a preveni accidentele. Practic, trebuie să aștepți până ce nu mai sunt pietoni pe carosabil, pentru că ei traversează direct prin fața sau din spatele tramvaiului. Odată ce ușile tramvaiului s-au închis și nu mai există niciun risc pentru pasageri, poți să te angajezi în depășire. Acest lucru protejează atât pietonii, cât și șoferii, evitând orice situație periculoasă în zona stațiilor de tramvai fără refugiu. Codul Rutier, la articolul 118, prevede expres această regulă, subliniind cât de importantă este acordarea priorității pentru persoanele aflate în apropierea tramvaiului. Astfel, reții: depășești tramvaiul doar după ce ușile s-au închis și toți pasagerii au terminat traversarea!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A să nu măriţi viteza şi să circulaţi pe partea din dreapta a drumului, permiţând efectuarea depăşirii;
B să semnalizaţi cu lumina intermitentă că aţi înţeles intenţia celuilalt autovehicul de a vă depăşi;
C să folosiţi semnalele sonore şi luminoase, pentru a-l atenţiona pe conducătorul celuilalt autovehicul că depăşeşte limita vitezei.
Explicație:
Atunci când conduci cu viteza maximă legal admisă și observi că un alt autovehicul încearcă să te depășească, legea îți cere să nu mărești viteza și să îi ușurezi, pe cât posibil, manevra. Codul Rutier spune clar că este interzis să accelerezi sau să depășești limita legală de viteză atunci când ești depășit de un alt vehicul. Acest lucru este important pentru a nu crea situații periculoase, deoarece orice creștere de viteză poate face depășirea riscantă atât pentru tine, cât și pentru celălalt șofer. Practic, cea mai corectă atitudine este să menții aceeași viteză sau chiar să reduci ușor viteza dacă este nevoie, și să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, fără să faci mișcări bruște sau să blochezi intenționat depășirea. Astfel, contribui la siguranța traficului și respecți legea.
Atunci când conduci cu viteza maximă legal admisă și observi că un alt autovehicul încearcă să te depășească, legea îți cere să nu mărești viteza și să îi ușurezi, pe cât posibil, manevra. Codul Rutier spune clar că este interzis să accelerezi sau să depășești limita legală de viteză atunci când ești depășit de un alt vehicul. Acest lucru este important pentru a nu crea situații periculoase, deoarece orice creștere de viteză poate face depășirea riscantă atât pentru tine, cât și pentru celălalt șofer. Practic, cea mai corectă atitudine este să menții aceeași viteză sau chiar să reduci ușor viteza dacă este nevoie, și să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, fără să faci mișcări bruște sau să blochezi intenționat depășirea. Astfel, contribui la siguranța traficului și respecți legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A numai de către conducătorii de motociclete şi mopede;
B numai de către vehiculele cu gabarit depăşit;
C nu, în nicio situaţie.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu trasat pe axul drumului are rolul de a separa sensurile de circulație și de a interzice trecerea peste această linie. Legislația rutieră din România prevede clar că încălcarea marcajului continuu este interzisă, indiferent dacă șoferul dorește să depășească un alt vehicul, să întoarcă sau să schimbe direcția de mers. Singurul caz în care se poate trece peste marcajul continuu este atunci când drumul este blocat de un obstacol care nu poate fi ocolit altfel, și doar dacă această manevră se face fără să pună în pericol siguranța circulației. Deci, în condiții normale, marcajul continuu NU se poate încălca, deoarece are rolul de a preveni accidentele prin separarea clară a fluxurilor de trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști sancțiuni severe și poți pune viața ta și a altora în pericol. Ține minte: marcajul continuu înseamnă “NU AI VOIE SĂ TRECİ PESTE EL”.
Marcajul longitudinal continuu trasat pe axul drumului are rolul de a separa sensurile de circulație și de a interzice trecerea peste această linie. Legislația rutieră din România prevede clar că încălcarea marcajului continuu este interzisă, indiferent dacă șoferul dorește să depășească un alt vehicul, să întoarcă sau să schimbe direcția de mers. Singurul caz în care se poate trece peste marcajul continuu este atunci când drumul este blocat de un obstacol care nu poate fi ocolit altfel, și doar dacă această manevră se face fără să pună în pericol siguranța circulației. Deci, în condiții normale, marcajul continuu NU se poate încălca, deoarece are rolul de a preveni accidentele prin separarea clară a fluxurilor de trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști sancțiuni severe și poți pune viața ta și a altora în pericol. Ține minte: marcajul continuu înseamnă “NU AI VOIE SĂ TRECİ PESTE EL”.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A cele care se pun în mişcare de pe loc faţă de cele care circulă;
B autovehiculele din serviciile regulate de transport public, care se pun în mişcare din staţia prevăzută cu alveolă;
C cele care ies din curţi, ganguri sau garaje.
Explicație:
Autovehiculele care efectuează servicii regulate de transport public de persoane și care se pun în mișcare dintr-o stație prevăzută cu alveolă sunt exceptate de la obligația acordării priorității de trecere. Cu alte cuvinte, ceilalți conducători auto trebuie să le permită plecarea din stație atunci când șoferul semnalizează această intenție. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier tocmai pentru a facilita circulația transportului public și a reduce întârzierile cauzate de trafic. Celelalte vehicule menționate nu beneficiază de această excepție: cele care se pun în mișcare de pe loc sau cele care ies din curți, ganguri sau garaje sunt obligate să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule care circulă pe drumul public.
Autovehiculele care efectuează servicii regulate de transport public de persoane și care se pun în mișcare dintr-o stație prevăzută cu alveolă sunt exceptate de la obligația acordării priorității de trecere. Cu alte cuvinte, ceilalți conducători auto trebuie să le permită plecarea din stație atunci când șoferul semnalizează această intenție. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier tocmai pentru a facilita circulația transportului public și a reduce întârzierile cauzate de trafic. Celelalte vehicule menționate nu beneficiază de această excepție: cele care se pun în mișcare de pe loc sau cele care ies din curți, ganguri sau garaje sunt obligate să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule care circulă pe drumul public.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A pe porţiunile de drum unde oprirea este interzisă;
B în intersecţiile cu circulaţie nedirijată;
C pe drumurile publice cu o singură bandă pe sens.
Explicație:
Depășirea este una dintre cele mai riscante manevre în trafic, de aceea legea stabilește reguli stricte despre unde și când nu ai voie să depășești. De exemplu, nu ai voie să depășești în curbe sau pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, deoarece nu poți vedea dacă vine o altă mașină din sens opus. Este interzisă depășirea la trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru că poți pune în pericol pietonii care traversează. De asemenea, nu ai voie să depășești în apropierea vârfurilor de rampă, pentru că nu vezi cine poate veni din față. În intersecțiile nedirijate, depășirea este de asemenea interzisă, ca să nu creezi confuzie și să nu riști coliziuni cu vehiculele care intră sau ies din intersecție. Prin aceste reguli, legea urmărește să prevină accidentele prin reducerea situațiilor în care șoferii nu au vizibilitate sau nu pot reacționa la timp. E important să respecți aceste interdicții ca să te protejezi pe tine și pe ceilalți participanți la trafic.
Depășirea este una dintre cele mai riscante manevre în trafic, de aceea legea stabilește reguli stricte despre unde și când nu ai voie să depășești. De exemplu, nu ai voie să depășești în curbe sau pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, deoarece nu poți vedea dacă vine o altă mașină din sens opus. Este interzisă depășirea la trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru că poți pune în pericol pietonii care traversează. De asemenea, nu ai voie să depășești în apropierea vârfurilor de rampă, pentru că nu vezi cine poate veni din față. În intersecțiile nedirijate, depășirea este de asemenea interzisă, ca să nu creezi confuzie și să nu riști coliziuni cu vehiculele care intră sau ies din intersecție. Prin aceste reguli, legea urmărește să prevină accidentele prin reducerea situațiilor în care șoferii nu au vizibilitate sau nu pot reacționa la timp. E important să respecți aceste interdicții ca să te protejezi pe tine și pe ceilalți participanți la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A la trecerea pe lângă animale care se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament;
B la circulaţia prin tunele;
C în zona pietonală, semnalizată ca atare.
Explicație:
În afara localităților, atunci când întâlnești animale care circulă sau se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament, legea îți impune să reduci viteza și să nu depășești 50 km/h. Această obligație este stabilită pentru a preveni accidentele, deoarece animalele pot fi imprevizibile și pot traversa brusc drumul în fața vehiculului. La această viteză, ai suficient timp de reacție pentru a frâna în siguranță sau pentru a evita obstacolul, protejând astfel și animalele, și ceilalți participanți la trafic. Limita nu se aplică automat în tunele sau în zonele pietonale semnalizate, unde pot exista alte reguli sau limite de viteză specifice, însă pentru situația cu animale pe carosabil, reducerea vitezei la maximum 50 km/h este obligatorie. Prin respectarea acestei reguli contribui la creșterea siguranței rutiere pe drumurile din afara localităților.
În afara localităților, atunci când întâlnești animale care circulă sau se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament, legea îți impune să reduci viteza și să nu depășești 50 km/h. Această obligație este stabilită pentru a preveni accidentele, deoarece animalele pot fi imprevizibile și pot traversa brusc drumul în fața vehiculului. La această viteză, ai suficient timp de reacție pentru a frâna în siguranță sau pentru a evita obstacolul, protejând astfel și animalele, și ceilalți participanți la trafic. Limita nu se aplică automat în tunele sau în zonele pietonale semnalizate, unde pot exista alte reguli sau limite de viteză specifice, însă pentru situația cu animale pe carosabil, reducerea vitezei la maximum 50 km/h este obligatorie. Prin respectarea acestei reguli contribui la creșterea siguranței rutiere pe drumurile din afara localităților.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
e) la trecerea pe lânga animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
e) la trecerea pe lânga animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%

A depăşirea;
B deplasarea pe direcţia înainte după prima intersecţie;
C schimbarea direcţiei de mers în prima intersecţie.
Explicație:
În această situație, cele mai importante elemente la care trebuie să fii atent sunt semnul de obligatoriu înainte și respectarea marcajelor rutiere. Semnul circular albastru cu săgeata înainte este un indicator de obligativitate și arată că singura direcție permisă este înainte, deci orice altă manevră, cum ar fi virajul la stânga sau la dreapta, este interzisă în acel loc. Potrivit Codului Rutier, nerespectarea acestor semne se sancționează, pentru că ele au rolul să organizeze și să fluidizeze traficul, prevenind accidentele și conflictele de trafic. De asemenea, trebuie să menții distanța de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea reacționa la orice situație neprevăzută. În astfel de zone, unde traficul este intens și restricțiile sunt clare, orice abatere de la reguli poate duce la amenzi și, mai grav, la accidente. În cazul de față rezultă că trebuie să circuli înainte, să respecți marcajele, să menții distanța de siguranță și să fii atent la orice alte semne sau modificări ale traficului. Respectarea acestor reguli nu doar că îți aduce siguranță, ci și îți asigură un comportament responsabil în trafic.
În această situație, cele mai importante elemente la care trebuie să fii atent sunt semnul de obligatoriu înainte și respectarea marcajelor rutiere. Semnul circular albastru cu săgeata înainte este un indicator de obligativitate și arată că singura direcție permisă este înainte, deci orice altă manevră, cum ar fi virajul la stânga sau la dreapta, este interzisă în acel loc. Potrivit Codului Rutier, nerespectarea acestor semne se sancționează, pentru că ele au rolul să organizeze și să fluidizeze traficul, prevenind accidentele și conflictele de trafic. De asemenea, trebuie să menții distanța de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea reacționa la orice situație neprevăzută. În astfel de zone, unde traficul este intens și restricțiile sunt clare, orice abatere de la reguli poate duce la amenzi și, mai grav, la accidente. În cazul de față rezultă că trebuie să circuli înainte, să respecți marcajele, să menții distanța de siguranță și să fii atent la orice alte semne sau modificări ale traficului. Respectarea acestor reguli nu doar că îți aduce siguranță, ci și îți asigură un comportament responsabil în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
A nerespectarea semnificaţiei semnalizării rutiere de obligare sau de avertizare;
B nerespectarea dispoziţiilor legale privind asigurarea şi semnalizarea în intersecţii;
C obligarea celor care au prioritate de trecere de a-şi modifica brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească.
Explicație:
Neacordarea priorității reprezintă situația în care un șofer nu respectă obligația legală de a lăsa să treacă înaintea sa vehiculele sau pietonii care au dreptul de trecere într-o anumită intersecție sau pe un anumit drum. Legea spune clar că prioritatea se acordă atunci când indicatorul rutier sau regula de circulație o impune, cum ar fi la semnele "Cedează trecerea", "Oprire", sau când întâlnești pietoni aflați pe trecere. Dacă un conducător auto intră în calea unui alt participant la trafic, obligându-l să frâneze sau să își modifice direcția ori viteza pentru a evita un accident, atunci se consideră că nu a acordat prioritate. Această regulă are rolul să păstreze cursivitatea și siguranța circulației, prevenind accidentele. Respectarea priorității este esențială nu doar pentru evitarea amenzilor și a sancțiunilor, ci mai ales pentru protejarea vieții tuturor participanților la trafic.
Neacordarea priorității reprezintă situația în care un șofer nu respectă obligația legală de a lăsa să treacă înaintea sa vehiculele sau pietonii care au dreptul de trecere într-o anumită intersecție sau pe un anumit drum. Legea spune clar că prioritatea se acordă atunci când indicatorul rutier sau regula de circulație o impune, cum ar fi la semnele "Cedează trecerea", "Oprire", sau când întâlnești pietoni aflați pe trecere. Dacă un conducător auto intră în calea unui alt participant la trafic, obligându-l să frâneze sau să își modifice direcția ori viteza pentru a evita un accident, atunci se consideră că nu a acordat prioritate. Această regulă are rolul să păstreze cursivitatea și siguranța circulației, prevenind accidentele. Respectarea priorității este esențială nu doar pentru evitarea amenzilor și a sancțiunilor, ci mai ales pentru protejarea vieții tuturor participanților la trafic.
Art. 6 din OUG 195/2002
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%