În calitate de conducător auto participați la încărcarea mărfurilor.

Precizați 3 caracteristici masice constructive (date privind masele indicate de producător) ale vehiculului, pe care trebuie să le aveți în vederea la amplasarea/repartizarea încărcăturii pe platforma vehiculului de transport mărfuri.​


RĂSPUNS:

  • masa totală maximă autorizată a autotractorului și a semiremorcii;
  • masa maximă admisă pe axa spate;
  • masa maximă admisă pe axa față
  • masa maximă admisă pe axa triplă a semiremorcii;
  • masa remorcabilă cu dispozitiv de frânare;
  • masa remorcabilă fără dispozitiv de frânare.

La încărcarea mărfurilor trebuie să aveţi în vedere să nu depăşiţi masele maxime autorizate ale vehiculelor ce compun ansamblul de vehicule.

Unde anume pe vehicul găsiţi informaţiile privind masele maxime autorizate?​


RĂSPUNS:

Pe plăcuțele cu greutățile și dimensiunile maxime admise montate de constructor pe vehicule (autotractor și semiremorcă).

În calitate de conducător auto efectuați arimarea încărcăturii.

Indicați minim 3 condiții/cerințe pe care trebuie să vă asigurați că sunt îndeplinite de către elementele de fixare a mărfii pe care urmează să le utilizați pentru arimarea acesteia.​


RĂSPUNS:

  • îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
  • sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
  • nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite.

Pentru arimarea mărfii utilizați chingi din poliester.

Indicați minim 5 condiții/cerințe pe care trebuie să vă asigurați efectuând verificările necesare, că sunt îndeplinite de către chingi înainte de utilizare.​


RĂSPUNS:

  • îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
  • sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
  • nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite.
  • sunt conforme cu standardele europene în vigoare în domeniul arimării;
  • chingile sunt etichetate corespunzător;
  • să nu permită mărfii alunecarea la frânare;
  • să reziste la forța corespunzătoare unei decelerări de 0,8 x g spre față / decelerări de 0,5 x g spre spate și accelerări de 0,5 x g spre ambii pereți laterali.

Câte axe are un autovehicul 4x2 cu transmisie longitudinală și care este rolul acestora?​


RĂSPUNS:

Are două axe: axa față directoare și axa spate motoare.

Indicați care este rolul transmisiei autovehiculului?​


RĂSPUNS:

Transmite, modifică și întrerupe fluxul de putere transmis de la motor la rotile motrice.

O conducere economică și ecologică impune exploatarea rațională a transmisiei autovehiculului.

Indicați care sunt componentele lanțului de transmitere a momentului motor de la motor la roți la un autovehicul 4x2 cu motorul amplasat la partea din față și tracțiune spate (transmisie longitudinală).​


RĂSPUNS:

Motor, ambreiaj, cutie de viteze, transmisia cardanică, transmisia principală, diferențial, planetare (punte motrică), roți.

Indicați două componente ale transmisiei care multiplică momentul motor transmis la roţile motoare.​


RĂSPUNS:

Transmisia principală și cutia de viteze.

Enumerați două componente ale transmisiei autovehiculului care permit întreruperea fluxului de putere transmis de la motor la roţile motrice?​


RĂSPUNS:

Cutia de viteze și ambreiajul.

Indicați două dintre rolurile ambreiajului?​


RĂSPUNS:

  • permite întreruperea transmiterii fluxului de putere de la motor la cutia de viteze (permite staționarea cu motorul în funcțiune);
  • permite cuplarea progresivă pentru transmiterea fluxului de putere de la motor la cutia de viteze;
  • protejează transmisia la șocuri și la suprasarcini.

Cunoașteți că trebuie să asigurați o exploatare rațională a motorului și a transmisiei autovehiculului.

Indicați 3 roluri ale cutiei de viteze.​


RĂSPUNS:

  • permite selectarea diferitelor trepte de viteze în funcție de rezistențele la înaintare a vehiculului;
  • multiplică și demultiplică momentul motor;
  • permite întreruperea fluxului de putere transmis la roțile motoare (permite staționarea cu motorul în funcțiune);
  • permite mersul înapoi al autovehiculului fără inversarea sensului de rotație al arborelui cotit.

Indicaţi subansamblul transmisiei autovehiculului care permite mersul înapoi fără inversarea sensului de rotaţia a motorului.​


RĂSPUNS:

Cutia de viteze.

Care dintre componentele transmisiei autovehiculului permite compensarea variaţiilor de poziţie relativă a componentelor transmisiei?


RĂSPUNS:

Transmisia cardanică.

Care dintre componentele transmisiei permite ca roţile aceleiaşi punţi motoare să ruleze la turaţii diferite?​


RĂSPUNS:

Diferențialul.

Autocamionul este prevăzut cu sistem de blocare a diferențialului.

Precizați care este rolul acestui sistem și modul în care acesta acționează.​


RĂSPUNS:

Permite pornirea uniformă (plecarea, punerea în mișcare) pe carosabilul cu suprafețe de aderență diferită. În cazul în care o roată patinează datorita lipsei de aderență, sistemul de blocare a diferențialului blochează roată respectivă (blochează pinioanele sateliți iar acestea nu mai permit rotirea cu viteză unghiulară diferită a planetarelor corespunzătoare celor două roți) asigurând transferul momentului către roata cu aderență superioară.

Indicaţi două dezavantaje/riscuri ale blocării roţilor în timpul unei frânări de urgenţă.


RĂSPUNS:

  • creșterea spațiului (distanței) de frânare;
  • pierderea maniabilității și stabilității autovehiculului în timpul frânării;
  • risc de derapaj.

Autovehiculul este echipat cu ABS. Indicați 2 avantaje ale sistemelor contra blocării roţilor.


RĂSPUNS:

  • previne derapajul în timpul frânării;
  • scade distanța de frânare, în special pe drumul cu aderență redusă
  • permite șoferului să păstreze controlul direcției în timpul frânării;
  • menține stabilitatea vehiculului si împiedică blocarea roților la frânarea de urgență.

Asupra cărui sistem al autovehiculului intervine sistemul ABS?​


RĂSPUNS:

ABS-ul intervine supra sistemului de frânare de serviciu (frâna de picior).

Conduceți pe un drum cu pante lungi.

Ce sistem al autovehiculului utilizaţi pentru evitarea suprasolicitării frânei de serviciu?

Enumeraţi 3 avantaje ale utilizării acestui sistem.​


RĂSPUNS:

Sistemul de frânare de încetinire (retarder); avantaje:

  • protejează la uzură elementele de fricțiune ale frânei de serviciu;
  • mărește durata de utilizare a frânelor de serviciu;
  • menține reci componentele frânei de serviciu, fiind astfel mai eficiente în caz de nevoie;
  • evită supraîncălzirea pneurilor și reduce uzura anvelopelor.

Managerul de transport v-­a recomandat să conduceţi astfel încât să prelungiţi durata de exploatare a sistemelor şi echipamentelor autovehiculului.

În acest context, indicaţi două modalităţi prin care puteţi mări durata de funcţionare a componentelor frânei de serviciu.​


RĂSPUNS:

  • utilizare frână de încetinire la coborârea pantelor lungi;
  • utilizarea frânei de motor;
  • utilizarea la maxim în trafic a inerției autovehiculului.