Cunoașteți că în timpul deplasării trebuie să circulați astfel încât să vă puteți opri în condiții de siguranță.
Indicați 5 factori care nu țin de conducătorul auto și care influențează negativ distanța de frânare.
RĂSPUNS:
Factori care influențează negativ distanța de frânare sunt:
- starea sistemului de frânare de serviciu;
- ABS defect sau absent;
- starea anvelopelor;
- starea carosabilului;
- aderența;
- masa autovehiculului;
- tipul de încărcătura (lichide, marfă agățată etc.).
Cunoașteți că în timpul deplasării trebuie să circulați cu o viteză adaptată și care să vă permită oprirea în condiții de siguranță.
Indicați 3 factori care influențează negativ distanța de frânare, exceptând factorii legați de starea tehnică a autovehiculului sau de capacitățile de conducere ale șoferului.
RĂSPUNS:
- starea carosabilului;
- condițiile meteorologice;
- aderența;
- viteza de deplasare;
- masa autovehiculului;
- tipul de încărcătura (lichide, marfă agățată etc.).
Cunoașteți că în timpul deplasării trebuie să circulați astfel încât să vă puteți opri în condiții de siguranță.
Indicați 5 factori de care depinde distanța de frânare.
RĂSPUNS:
- masa autovehiculului;
- tipul de încărcătura (lichide, marfă agățată etc.);
- viteza de deplasare;
- starea carosabilului;
- aderența carosabilului;
- starea anvelopelor;
- starea elementelor sistemului de frânare de serviciu.
Conduceţi în condiții de ploaie torențială și imediat după încetarea ploii.
Indicați 3 motive pentru care trebuie să păstrați o distanță mai mare față de autovehiculele care circulă în fața dumneavoastră.
RĂSPUNS:
- aderența carosabilului scade;
- risc potențial de acvaplanare;
- eficiența elementelor de fricțiune ale frânelor de serviciu poate scădea;
- vizibilitatea este redusă pe timp de ploaie.
La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat managerul de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării și evitarea evenimentelor rutiere.
Ce pericol prezintă un autovehicul cu centrul de greutate aflat la o înălţime mare faţă de sol la deplasarea în curbe?
RĂSPUNS:
Pericol de rasturnare.
Conduceți un ansamblu de vehicule format din autotractor și semiremorcă cisternă pentru transport lichide.
Managerul de transport va instruit că în cazul cisternelor pentru transport lichide trebuie să fiți precaut și să aveți permanent în vedere aspectele legate de stabilitatea ansamblului de vehicule.
Precizați din ce motiv, cisternele încărcate cu lichide prezintă un risc mai mare de a se răsturna în viraje, precum și ce trebuie făcut din punct de vederii al conducerii pentru a contracara acest risc.
RĂSPUNS:
Datorită mișcărilor (balansului) lichidului în interiorul cisternei.
Pentru contracararea riscului de răsturnare trebuie:
- să se circule cu viteză moderată, adaptată la raza curbei;
- evitarea bruscării comenzilor;
- frânare treptată, moderată şi accelerare lina;
- respectarea unor grade maxime/minime de umplere a cisternelor.
Enumeraţi 5 verificări pe care trebuie să le efectuaţi la controlul compartimentului motor înainte de plecarea în cursă.
RĂSPUNS:
- nivelul uleiului în baia de ulei, completare după caz;
- nivelul lichidului de răcire, completare după caz;
- nivelul lichidului de servodirecție;
- starea curelelor trapezoidale de antrenare;
- eliminarea eventualelor scurgeri de ulei, combustibil, lichid de răcire;
- starea de fixație a principalelor componente ale motorului.
În calitate de conducător auto verificaţi periodic nivelul lichidelor si lubrifianţilor.
Indicaţi 2 aspecte urmărite în această activitate.
RĂSPUNS:
- nivelul lichidelor și lubrifianților – să fie între reperele MIN-MAX;
- calitatea lichidelor și lubrifianților – miros, culoare, impurități, vâscozitate.
- urmărirea consumurilor de lichide și lubrifianți ce se pot înregistra pe parcursul exploatării
Enumeraţi 5 verificări tehnice pe care trebuie să le faceţi înainte de plecarea în cursă la autovehiculul pe care îl conduceţi.
RĂSPUNS:
- existența lichidului de spălat parbriz, funcționarea ștergătoarelor de parbriz;
- funcționarea sistemului de iluminare și semnalizare;
- existența și starea de curățenie a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
- presiunea în pneuri să fie conformă cu cea prescrisă de fabricant, starea generală a anvelopelor;
- plinurile de combustibil;
- existența și starea echipamentului de siguranță din dotarea autovehiculului.
În calitate de conducător auto efectuaţi controlul şi întreţinerea zilnică a vehiculelor utilizate.
Enumeraţi 3 verificări pe care le efectuaţi la sistemul de frânare.
RĂSPUNS:
- verificarea și eliminarea eventualelor scurgeri de lichid de frână din circuitul hidraulic;
- verificarea și eliminarea eventualelor pierderi de aer din circuitul pneumatic;
- verificarea stării elementelor de fricțiune ale sistemului: plăcuțe-disc sau saboți-tambur;
- verificarea eficienței sistemului de frânare prin porniri și opriri folosind frâna de serviciu.
Întreţinerea autovehiculului într-o stare tehnică bună este esenţială pentru siguranţa circulaţiei şi reducerea costurilor de exploatare.
Indicaţi 3 elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere la întreţinerea motorului care au implicaţii asupra consumului de combustibil şi a performanţelor motorului?
RĂSPUNS:
- efectuarea la timp a schimburilor de ulei și a filtrului de ulei;
- schimbarea la timp a filtrului de aer;
- schimbarea la timp a filtrelor de combustibil;
- asigurarea nivelului corect al lichidului de răcire și funcționării corecte a termostatului;
- folosirea unui ulei și filtru de ulei recomandate de producătorul motorului.
Din considerente legate de siguranţa circulaţiei, dar şi ca o modalitate uşoară şi necostisitoare de prelungire a duratei de utilizare a anvelopelor se recomandă verificarea şi întreţinerea sistematică a acestora.
Indicaţi 5 verificări care trebuie să facă parte dintr-o listă de control a anvelopelor.
RĂSPUNS:
- presiune;
- uzura benzii de rulare;
- depistare tăieturi, crăpături;
- depistare deformații;
- să nu aibă corpuri străine înfipte (cioburi, cuie etc).
Cu ocazia verificărilor tehnice aţi constatat că presiunea în pneuri este de 7,3 bari.
Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari.
Ce faceţi în acest caz şi de ce?
Justificaţi răspunsul indicând 3 consecinţe ale circulaţiei cu presiunea de 7,3 bari.
RĂSPUNS:
Se mărește presiunea în anvelopă la 8 bar pentru a asigura presiunea recomandată de constructor.
Rulajul cu o presiune de 7,3 bari are următoarele consecințe: uzură prematură a anvelopei, afectarea geometriei direcției, supraîncălzirea anvelopei și apare risc de explozie, consum mai mare de combustibil.
Cu ocazia preluării autovehiculului constatați că anvelopele punții spate prezintă crăpături pe circumferința flancului precum ți tăieturi ale benzii de rulare.
Indicați 2 cauze posibile ale acestor defecte.
RĂSPUNS:
- rulare cu presiune în anvelopă mai mică decât cea prescrisă de constructor;
- supraîncărcare autovehicul;
- defecțiuni de fabricație ale anvelopei.
Cu ocazia verificărilor tehnice ați constatat că presiunea în pneuri este de 8,5 bari.
Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari.
Ce faceți în acest caz și de ce?
Justificați răspunsul indicând o consecință a circulației cu presiunea de 8,5 bari asupra uzurii pneurilor.
RĂSPUNS:
- reduc presiunea în anvelopă la 8 bari pentru a asigura presiunea prescrisă de constructor;
- consecință a circulației cu presiunea de 8,5 bari: uzură anvelopă pe mijlocul benzii de rulare; crește consumul de combustibil, scade eficiența frânării datorită contactului imperfect anvelopă-carosabil.
Sunteţi nou angajat la un operator de transport care va repartizat un autotractor cu semiremorca şa.
Cu ocazia preluării, constataţi că anvelopele punţii faţă a autotractorului care au marcajul 305/70 R22,5 trebuie schimbate datorită uzurii excesive.
Gestionarul întreprinderii vă eliberează în acest scop 2 anvelope care au marcajul 305/70 R20 pe care le refuzaţi.
Explicaţi motivul refuzului din perspectiva montării noilor anvelope.
RĂSPUNS:
Noile anvelope nu pot fi montate pe jante datorită diametrului diferit al acestora (20 inch/țoli în loc de 22,5 inch/țoli).
Aveţi în primire un autobuz 4x2 cu transmisie longitudinală cu care urmează să efectuaţi o cursă pe ruta Suceava - Vatra Dornei - Bistriţa Năsăud în condiţii de iarnă cu porţiuni de drum acoperite cu zăpadă.
În acest context, indicaţi trei aspecte pe care trebuie să le aveţi în vedere înainte de plecarea în cursă în ceea ce priveşte anvelopele.
RĂSPUNS:
- anvelopele să fie de iarnă (marcaj M+S si marcajul "fulg de zăpadă");
- roțile punții (punților) motoare să fie echipate cu lanțuri antiderapante sau alte dispozitive antiderapante;
- anvelopele să fie în stare corespunzătoare (sa nu prezinte uzuri peste limitele admise, gâlme, tăieturi, rupturi de cord sau alte probleme);
- presiunea în anvelope să fie cea prescrisă de constructor.
Managerul de transport v-a recomandat să aveți în vedere o exploatare rațională a ansamblului de vehicule.
În acest context, indicaţi 3 posibilități prin care conducătorul auto poate asigura o exploatare rațională a anvelopelor și mărirea duratei lor de utilizare.
RĂSPUNS:
- verificarea și refacerea periodică a presiunii, la rece, asigurând presiunea prescrisă de fabricant;
- alinierea corectă a roților (geometria);
- echilibrarea roților;
- respectarea indicilor de sarcină și de viteză ai anvelopelor;
- evitarea frânărilor bruște și a demarajelor bruște.
În timpul unei curse, observaţi o încălzire excesivă a anvelopelor punţii spate.
Indicaţi două cauze care pot provoca încălzirea excesivă a anvelopelor.
RĂSPUNS:
- presiune insuficientă în anvelope (presiune sub cea recomandată de constructor);
- supraîncărcare autovehicul (suprasarcină);
- eventuale frecări generate de distanța prea mică dintre saboți și tamburi;
- circularea în perioade caniculare cu viteză ridicată;
- frecare anvelope de componente ale caroseriei sau marfă.
Aveți de efectuat o deplasare lungă, pe autostradă, într-o zi caniculară.
Indicați 2 consecințe ale acestor condiții de circulație asupra pneurilor și ce risc implică consecințele pe care le menționați.
RĂSPUNS:
- supraîncălzire anvelope;
- creșterea presiunii în anvelope.
Ambele consecințe comportă risc de explozie.