La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat managerul de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării și evitarea evenimentelor rutiere.
Indicaţi 5 cazuri/situaţii sau acţiuni ale conducătorului auto care pot conduce la creşterea pericolului de derapare sau de răsturnare în curbe.
RĂSPUNS:
- supraîncărcare autovehicul;
- efectuarea virajului cu viteză prea mare;
- centrul de greutate al autovehiculului se află la înălțime mare față de sol;
- bagajele sunt distribuite neuniform față de axul longitudinal al autovehiculului;
- manevrarea incorectă (bruscarea) volanului;
- frânarea bruscă în curbă sau folosirea treptelor superioare de frânare ale retarderului.
La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa şi confortul pasagerilor.
Indicaţi 5 modalităţi privind stilul de conducere prin care asiguraţi siguranţa şi confortul pasagerilor.
RĂSPUNS:
- abordarea virajelor și a curbelor cu viteză redusă;
- manevrarea lină volanului;
- frânarea treptată și controlată;
- folosirea corectă a frânei de încetinire (fără salturi peste diferite trepte de frânare);
- accelerarea treptată și schimbarea treptelor de viteză să se facă fără șocuri în transmisie.
La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa şi confortul pasagerilor.
Indicaţi 5 cazuri/situaţii sau acţiuni ale conducătorului auto care pot conduce la creşterea pericolului de răsturnare în curbe.
RĂSPUNS:
- supraîncărcare autovehicul;
- efectuarea virajului cu viteză prea mare;
- centrul de greutate al autovehiculului se află la înălțime mare față de sol;
- bagajele sunt distribuite neuniform față de axul longitudinal al autovehiculului;
- manevrarea incorectă (bruscarea) volanului;
- frânarea bruscă în curbă sau folosirea treptelor superioare de frânare ale retarderului.
Enumeraţi 5 verificări pe care trebuie să le efectuaţi la controlul compartimentului motor înainte de plecarea în cursă.
RĂSPUNS:
- nivelul uleiului în baia de ulei, completare după caz;
- nivelul lichidului de răcire, completare după caz;
- nivelul lichidului de servodirecție;
- starea curelelor trapezoidale de antrenare;
- eliminarea eventualelor scurgeri de ulei, combustibil, lichid de răcire;
- starea de fixație a principalelor componente ale motorului.
În calitate de conducător auto verificaţi periodic nivelul lichidelor si lubrifianţilor.
Indicaţi 2 aspecte urmărite în această activitate.
RĂSPUNS:
- nivelul lichidelor și lubrifianților – să fie între reperele MIN-MAX;
- calitatea lichidelor și lubrifianților – miros, culoare, impurități, vâscozitate.
- urmărirea consumurilor de lichide și lubrifianți ce se pot înregistra pe parcursul exploatării
Enumeraţi 5 verificări tehnice pe care trebuie să le faceţi înainte de plecarea în cursă la autovehiculul pe care îl conduceţi.
RĂSPUNS:
- existența lichidului de spălat parbriz, funcționarea ștergătoarelor de parbriz;
- funcționarea sistemului de iluminare și semnalizare;
- existența și starea de curățenie a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
- presiunea în pneuri să fie conformă cu cea prescrisă de fabricant, starea generală a anvelopelor;
- plinurile de combustibil;
- existența și starea echipamentului de siguranță din dotarea autovehiculului.
În calitate de conducător auto efectuaţi controlul şi întreţinerea zilnică a vehiculelor utilizate.
Enumeraţi 3 verificări pe care le efectuaţi la sistemul de frânare.
RĂSPUNS:
- verificarea și eliminarea eventualelor scurgeri de lichid de frână din circuitul hidraulic;
- verificarea și eliminarea eventualelor pierderi de aer din circuitul pneumatic;
- verificarea stării elementelor de fricțiune ale sistemului: plăcuțe-disc sau saboți-tambur;
- verificarea eficienței sistemului de frânare prin porniri și opriri folosind frâna de serviciu.
Întreţinerea autovehiculului într-o stare tehnică bună este esenţială pentru siguranţa circulaţiei şi reducerea costurilor de exploatare.
Indicaţi 3 elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere la întreţinerea motorului care au implicaţii asupra consumului de combustibil şi a performanţelor motorului?
RĂSPUNS:
- efectuarea la timp a schimburilor de ulei și a filtrului de ulei;
- schimbarea la timp a filtrului de aer;
- schimbarea la timp a filtrelor de combustibil;
- asigurarea nivelului corect al lichidului de răcire și funcționării corecte a termostatului;
- folosirea unui ulei și filtru de ulei recomandate de producătorul motorului.
Din considerente legate de siguranţa circulaţiei, dar şi ca o modalitate uşoară şi necostisitoare de prelungire a duratei de utilizare a anvelopelor se recomandă verificarea şi întreţinerea sistematică a acestora.
Indicaţi 5 verificări care trebuie să facă parte dintr-o listă de control a anvelopelor.
RĂSPUNS:
- presiune;
- uzura benzii de rulare;
- depistare tăieturi, crăpături;
- depistare deformații;
- să nu aibă corpuri străine înfipte (cioburi, cuie etc).
Cu ocazia verificărilor tehnice aţi constatat că presiunea în pneuri este de 7,3 bari.
Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari.
Ce faceţi în acest caz şi de ce?
Justificaţi răspunsul indicând 3 consecinţe ale circulaţiei cu presiunea de 7,3 bari.
RĂSPUNS:
- se mărește presiunea în anvelopă la 8 bar pentru a asigura presiunea recomandată de constructor;
- rulajul cu o presiune de 7,3 bari are următoarele consecințe: uzură prematură a anvelopei, afectarea geometriei direcției, supraîncălzirea anvelopei și apare risc de explozie, consum mai mare de combustibil.
Cu ocazia preluării autovehiculului constatați că anvelopele punții spate prezintă crăpături pe circumferința flancului precum și tăieturi ale benzii de rulare.
Indicați 2 cauze posibile ale acestor defecte.
RĂSPUNS:
- rulare cu presiune în anvelopă mai mică decât cea prescrisă de constructor;
- supraîncărcare autovehicul;
- defecțiuni de fabricație ale anvelopei.
Cu ocazia verificărilor tehnice aţi constatat că presiunea în pneuri este de 8,5 bari.
Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari.
Ce faceţi în acest caz şi de ce?
Justificaţi răspunsul indicând o consecinţă a circulaţiei cu presiunea de 8,5 bari asupra uzurii pneurilor.
RĂSPUNS:
- reduc presiunea în anvelopă la 8 bari pentru a asigura presiunea prescrisă de constructor;
- consecință a circulației cu presiunea de 8,5 bari: uzură anvelopă pe mijlocul benzii de rulare; crește consumul de combustibil, scade eficiența frânării datorită contactului imperfect anvelopă-carosabil.
Aveţi în primire un autobuz 4x2 cu transmisie longitudinală cu care urmează să efectuaţi o cursă pe ruta Suceava - Vatra Dornei – Bistriţa Năsăud în condiţii de iarnă cu porţiuni de drum acoperite cu zăpadă.
În acest context, indicaţi trei aspecte pe care trebuie să le aveţi în vedere înainte de plecarea în cursă în ceea ce priveşte anvelopele.
RĂSPUNS:
- anvelopele să fie de iarnă (marcaj M+S si marcajul "fulg de zăpadă");
- roțile punții (punților) motoare să fie echipate cu lanțuri antiderapante sau alte dispozitive antiderapante;
- anvelopele să fie în stare corespunzătoare (sa nu prezinte uzuri peste limitele admise, gâlme, tăieturi, rupturi de cord sau alte probleme);
- presiunea în anvelope să fie cea prescrisă de constructor.
În timpul unei curse, observaţi o încălzire excesivă a anvelopelor punţii spate.
Indicaţi două cauze care pot provoca încălzirea excesivă a anvelopelor.
RĂSPUNS:
- presiune insuficientă în anvelope (presiune sub cea recomandată de constructor);
- supraîncărcare autovehicul (suprasarcină);
- eventuale frecări generate de distanța prea mică dintre saboți și tamburi;
- circularea în perioade caniculare cu viteză ridicată.
Aveți de efectuat o deplasare lungă, pe autostradă, într-o zi caniculară.
Indicați 2 consecințe ale acestor condiții de circulație asupra pneurilor și ce risc implică consecințele pe care le menționați.
RĂSPUNS:
- supraîncălzire anvelope;
- creșterea presiunii în anvelope.
Ambele consecințe comportă risc de explozie.
În calitate de conducător auto acordați o atenție deosebită stării și condițiilor de exploatare a anvelopelor.
Indicați 3 factori care pot cauza explozia unei anvelope pe care trebuie să-i aveți permanent în vedere.
RĂSPUNS:
- rularea cu presiune scăzută;
- rularea cu suprapresiune;
- supraîncărcarea anvelopelor;
- rularea cu viteze ridicate și la temperaturi exterioare mari;
- vechimea anvelopelor;
- defecte ale anvelopei care slăbesc sau deteriorează carcasa acesteia;
- utilizarea anvelopei după ce s-a mers cu pană.
Operatorul de transport impune o conduită profesională exigentă pentru conducătorii auto angajaţi.
Ce trebuie să faceţi privind comportamentul/modul de viaţă/alimentaţia etc., pentru a vă afla într-o bună formă fizică şi mentală înainte de plecarea în cursă?
Indicaţi 5 factori care contribuie la asigurarea unei forme fizice şi mentale bune.
RĂSPUNS:
- alimentație echilibrată, adecvată;
- evitare alimente prea grase;
- evitare consum alcool, stupefiante, medicamente contraindicate;
- odihnă suficientă înaintea plecării în cursă;
- regim de viață sănătos, exerciții fizice.
Operatorul de transport v-a instruit asupra conduitei profesionale adecvate unui conducător auto profesionist.
Indicați 3 comportamente/atitudini/factori care pot crea o imagine profesională bună pentru conducătorul auto.
RĂSPUNS:
- atitudine pozitivă în trafic, limbaj civilizat în relația cu ceilalți participanți la trafic;
- ținută vestimentară adecvată;
- stil de conducere care să asigure confortul și siguranța pasagerilor;
- politețe rutieră și conducere preventivă;
- respectarea programului de lucru și ajungerea la timp la punctele de încărcare/descărcare.
Oboseala este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere.
Cunoașteți că șofatul în anumite condiții/situații poate induce mai repede starea de oboseală.
Indicați 3 asemenea condiții/situații de conducere a autovehiculului care pot provoca instalarea mai rapidă a stării de oboseală.
RĂSPUNS:
- poziţie incorectă, incomodă la volan;
- conducere îndelungată pe timp de noapte;
- conducerea în condiții meteo nefavorabile (ceață mâzgă, polei, zăpadă, etc.);
- circulaţia pe drumuri aglomerate, in lucru, etc.
Cunoașteți faptul că oboseala reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere.
Indicați 4 efecte ale oboselii asupra organismului uman care pot conduce la producerea unor evenimente rutiere.
RĂSPUNS:
- scăderea concentrării;
- scăderea vigilenței;
- somnolență;
- scăderea capacității de reacție;
- asumarea unor riscuri suplimentare pentru scurtarea duratei călătoriei.