Accesul la piață
Lista celor mai grave încălcări cuprinse în anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 detaliază acele situații în care o întreprindere de transport sau un manager de transport dacă au fost sancționați, poate conduce, datorita circumstanțelor specifice, la pierderea bunei reputații a managerului de transport.
Menționați cinci abateri grave, care fac referire la timpii de conducere și odihnă, utilizarea aparatelor tahograf și cartelelor tahograf de către conducătorii auto, cuprinse în această anexă.
RĂSPUNS:
Conform prevederilor din Anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009:
- Depășirea timpului de conducere de șase zile sau de două săptămâni;
- Depășirea timpului maxim de conducere zilnic fără o pauză corespunzătoare;
- Lipsa tahografului sau a unui dispozitiv de limitare a vitezei la bordul vehiculului;
- Utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările tahografului sau ale limitatorului de viteză;
- Falsificarea diagramelor tahograf sau a datelor descărcate de pe tahograf sau de pe cartela conducătorului auto;
- Conducerea, de către un conducător auto care folosește o cartelă falsificată, al cărei posesor nu este sau care a fost obținută pe baza unor declarații false.
Accesul la piață
Lista celor mai grave încălcări cuprinse în anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 detaliază acele situații în care o întreprindere de transport sau un manager de transport dacă au fost sancționați, poate conduce, datorita circumstanțelor specifice, la pierderea bunei reputații a managerului de transport.
Menționați cinci abateri grave, care nu fac referire la timpii de conducere și odihnă, utilizarea aparatelor tahograf și cartelelor tahograf de către conducătorii auto, cuprinse în această anexă.
RĂSPUNS:
Conform prevederilor din Anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009:
- Conducerea autovehiculului fără un certificat valabil de inspecție tehnică, dacă un astfel de document este solicitat de legislația comunitară
- Conducerea autovehiculului cu o deficiență foarte serioasă la nivelul sistemului de frânare, al mecanismului de direcție, al roților/pneurilor, al suspensiei sau al șasiului și care determină decizia de imobilizare a vehiculului
- Transportul de persoane sau de marfă fără a deține un permis de conducere valabil
- Transportul de persoane sau de marfă de către o întreprindere care nu este deținătoarea unei licențe comunitare valabile
- Transportul de mărfuri cu depășirea masei maxime autorizate a vehiculului
- Transportarea de mărfuri periculoase pentru care transportul este interzis sau cu vehicule nemarcate, dacă se ia decizia imobilizării vehiculului.
Accesul la piață
Ce condiții trebuie să îndeplinească întreprinderea pentru a se considera îndeplinită cerința privind sediul?
RĂSPUNS:
Condiția privind sediul se consideră îndeplinită dacă solicitantul:
- are sediul situat pe teritoriul României, în incinta căruia își păstrează principalele documente de lucru, în special documentele contabile, documentele de gestionare a personalului, documente le conținând date referitoare la perioadele de conducere și perioadele de repaus ale conducătorilor auto, documentele privind
- întreținerea vehiculelor și orice alte documente la care trebuie să aibă acces inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în scopul verificării;
- dispune de unul sau mai multe autovehicule, care sunt înmatriculate în România, indiferent dacă vehiculele respective se află în proprietatea sa sau sunt deținute în temeiul unui contract de cumpărare în rate, închiriere sau leasing;
- desfășoară operațiunile referitoare la autovehiculele menționate la lit. b) permanent și efectiv cu echipamentele administrative necesare și cu echipamentele și instalațiile tehnice corespunzătoare, într-un centru de exploatare situat pe teritoriul României.
Accesul la piață
Ce obligație are un manager de transport dacă în ultimi cinci ani nu a mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă, în conformitate OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare?
RĂSPUNS:
Deținătorii de certificate de competentă profesională care nu au mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă sau o întreprindere de transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligația de a urma cursuri de pregătire profesională periodică, care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunoștințelor.
Accesul la piață
Ce condiții trebuie să îndeplinească o întreprindere care efectuează transport rutier internațional de mărfuri contra cost, pentru a se considera respectată cerința privind competența profesională?
RĂSPUNS:
Se consideră îndeplinită cerința privind competența profesională, dacă întreprinderea care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează o persoană fizică ca manager de transport și care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- este titulară a certificatului de competentă profesională;
- îndeplinește cerința de bună reputație;
- conduce permanent și efectiv activitățile de transport ale întreprinderii;
- este angajat, director, proprietar sau acționar al întreprinderii;
- este rezidentă în Uniunea Europeană.
Accesul la piață
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, un operator de transport rutier poate înlocui autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu, în cadrul unui transport interjudețean conta cost de persoane prin servicii regulate, dacă acesta prezintă defecțiuni tehnice.
Precizați pentru cât timp poate fi făcută aceasta înlocuire provizorie într-un an calendaristic și pe baza cărui document/documente.
Pentru un răspuns corect menționați, suplimentar, trei obligații pe care le are în această situație operatorul de transport.
RĂSPUNS:
În această situație, înlocuirea provizorie a autobuzului se poate face pentru perioade însumând maximum 180 de zile pe an calendaristic, în baza documentului eliberat de service-ul auto autorizat.
Pe toată durata înlocuirii operatorul de transport rutier:
- va depune copia conformă a licenței comunitare a autobuzului înlocuit la agenția teritorială A.R.R. emitentă, care o va returna acestuia la sfârșitul perioadei de înlocuire;
- înlocuirea provizorie se face de către operatorul de transport rutier, utilizând raportarea on-line accesibilă pe site-ul A.R.R.;
- pe perioada înlocuirii se va asigura existența la bordul autobuzului a licenței de traseu.
Accesul la piață
Ce documente trebuie să se afle în original la bordul autobuzului, suplimentar față de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost prin servicii ocazionale în trafic național pe ruta București – Săpânța, exceptând permisul de conducere, certificatul de înmatriculare, rovinieta și asigurarea RCA?
(Pentru un răspuns corect precizați minim șase documente, în mod obligatoriu cele ale conducătorului, auto indicând tipul atestatului pe care-l deține, având în vedere și faptul că șoferul utilizat nu este resortisant al unui stat membru al Uniunii Europene, iar transportul se efectuează cu un autocar din dotare conform enunțului (Obs. Trebuie acordată atenție asupra tahografului montat pe vehicul în funcție de data fabricației), cu excepția permisului de conducere, pașaportului, asigurare de răspundere civilă).
RĂSPUNS:
- copia conformă a licenței comunitare;
- certificatul de competență profesională a conducătorului auto (CPI dacă a obținut categoria D după data de 09.09.2008 și este la prima atestate, sau CPC dacă a obținut categoria D înainte de data de 09.09.2008 sau a obținut categoria D după această dată și este la a doua atestare);
- atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE) 1072/2009 având în vedere că acesta nu este resortisant al unui stat membru al Uniunii;
- legitimația de serviciu a conducătorului auto, valabilă;
- cardul tahografic al conducătorului auto, dacă vehiculul este dotat cu tahograf digital sau dacă in ultimele 28 de zile a condus vehicule cu tahograf digital;
- contractul de închiriere sau de leasing (în original sau în copie conformă cu originalul) dacă vehiculul este deținut în baza unui contract de închiriere sau de leasing;
- asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
- contractul/comanda cu beneficiarul;
- factura/bonul fiscal.
Accesul la piață
Operatorul de transport rutier deține o licență de traseu pentru o cursa București-Oradea și în perioada de valabilitate a programului de transport interjudețean dorește eliminarea din graficul de circulație a autogării din Sibiu deoarece fluxul de călători este foarte redus, pentru că în grafic mai are două stații pe raza municipiului Sibiu.
De câte ori pe an poate solicita să fi modificat programul de transport interjudețean de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R, în ce condiții poate fi eliminată autogara din graficul de circulație și ce alte efecte ar avea acest lucru asupra graficului de circulație?
RĂSPUNS:
Modificarea programului de transport interjudețean se poate face de către A.R.R. semestrial.
Eliminarea autogării din Sibiu se poate face dacă solicitarea nu duce la posibilitatea de deviere a cursei față de parcursul traseului inițial.
Eliminarea unei autogări dintr-o localitate de tranzit presupune eliminarea tuturor stațiilor din localitatea respectivă care sunt prevăzute în graficul de circulație.
Dacă pe cursa respectivă există mai mulți deținători de licență de traseu, trebuie să existe solicitări identice de la toți operatorii de transport rutier aflați în această situație.
Accesul la piață
Care sunt categoriile de personal pe care le poate transporta un operator de transport rutier în cazul în care efectuează transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale și pe ce trasee pot fi acestea efectuate?
RĂSPUNS:
Următoarele categorii de personal pot fi transportate de către un operator de transport rutier în cazul în care efectuează transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale:
- angajați transportați între domiciliu și locul de muncă;
- elevii și studenții transportați spre și dinspre instituțiile de învățământ;
- militarii și familiile acestora transportați între domiciliu și unitatea militară.
Transportul se efectuează pe traseele pentru care s-a emis licența de traseu, altele decât traseele curselor regulate.
Accesul la piață
În ce condiții Autoritatea Rutieră Română – ARR va respinge dosarul depus de către un operator de transport rutier în vederea obținerii unei licențe de traseu pentru transportul rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate speciale, în conformitate cu prevederile din legislația în vigoare?
(Pentru un răspuns corect precizați cel puțin trei astfel de condiții).
RĂSPUNS:
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va respinge dosarul depus în vederea obținerii unei licențe de traseu în următoarele condiții:
- dacă solicitantul nu dispune de numărul de autobuze pentru care s-au eliberat copii conforme ale licenței comunitare, necesare derulării transportului pe traseul solicitat, conform contractului încheiat cu beneficiarul;
- dacă un autobuz este utilizat simultan pentru transportul angajaților mai multor beneficiari;
- dacă vehiculul respectiv a fost nominalizat pe o cursă/un traseu din programele de transport prin servicii regulate ale căror grafice de circulație se suprapun cu cel vizat de beneficiarul transportului.
Accesul la piață
Cum trebuie să procedați în cazul în care din motive financiare nu mai doriți să executați o cursă contra cost de transport persoane pe un traseu interjudețean pentru care dețineți licență de traseu, în conformitate cu prevederile din legislația în vigoare?
(pentru un răspuns corect precizați documente pe care trebuie să le depună la Autoritatea Rutieră Română, la ce termen trebuie acestea depuse și cât timp mai trebuie să efectueze cursa respectivă).
RĂSPUNS:
Renunțarea la licența de traseu aferentă se poate face la cererea operatorului de transport rutier.
Cererea se depune la A.R.R. cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei.
Licența de traseu și graficul de circulație aferent cursei pentru care s-a formulat cererea de renunțare se depun la A.R.R. în prima zi lucrătoare de după expirarea perioadei de 30 de zile.
Operatorul de transport are obligația de a efectua cursa încă 30 de zile de la data depunerii cererii de renunțare la licența de traseu.
Accesul la piață
Ce documente are obligația operatorul de transport rutier, conform legislației în vigoare, să dețină la sediul situat pe teritoriul României în incinta căruia își păstrează documentele de lucru?
(Pentru un răspuns corect precizați minim cinci astfel de documente).
RĂSPUNS:
Operatorul de transport are obligația să dețină la sediu următoarele documente:
- cărțile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deținute în proprietate și în copie pentru cele deținute cu orice alt titlu
- documentele doveditoare din care să rezulte că deține vehicule cu orice alt titlu, în original avizele medicale și psihologice valabile pentru conducătorii auto
- toate documentele din care reiese menținerea condițiilor de acces la profesie și la piață documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației
- documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației;
- documentele privind întreținerea vehiculelor pentru o perioadă de 18 luni, care să conțină minimum informațiile privind: informări legate de sesizările conducătorilor auto privind starea tehnică a vehiculului, rezoluții ale managerului de transport, modalitatea de soluționare și documente justificative, după caz.
Accesul la piață
Ce obligație are operatorul de transport în situația în care condiția de capacitate financiară nu mai este îndeplinită pentru toate autovehiculele pentru care sau emis copii conforme ale licenței comunitare și nu are posibilitatea să dovedească acest lucru prin documente prevăzute de legislația specifică din transporturile rutiere?
RĂSPUNS:
În situația în care condiția de capacitate financiară nu mai este îndeplinită pentru toate autovehiculele pentru care s-au emis copii conforme ale licenței comunitare, operatorul de transport rutier are obligația de a depune, în termen de 10 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., un număr de copii conforme ale licenței comunitare egal cu numărul autovehiculelor pentru care această condiție nu mai este îndeplinită.
Accesul la piață
În conformitate cu prevederile din legislația în vigoare care sunt criteriile de evaluare ale operatorului de transport în cazul atribuirii traseelor/curselor interjudețene?
Pentru un răspuns corect precizați minim patru criterii, așa cum sunt prevăzute în legislația în vigoare.
RĂSPUNS:
Criteriile de evaluare a operatorului de transport rutier sunt:
- în funcție de vechimea parcului de vehicule;
- în funcție de structura parcului de vehicule utilizat pentru executarea acelei curse sau traseu (se acordă 10 puncte pentru vehiculele aflate în proprietate sau deținute în baza unui contract de leasing; vehiculele deținute în baza unui contract de închiriere nu pot participa la atribuirea traseelor);
- în funcție de gradul de confort al autovehiculelor, clasificate pe categorii; vehiculele neclasificate nu pot participa la atribuirea traseelor;
- în funcție de vechimea neîntrerupta pe traseu;
- dotarea autobuzului cu instalație de aer condiționat.
Accesul la piață
Ce obligați are operatorul de transport dacă efectuează transport rutier în trafic județean / interjudețean al elevilor prevăzuți la art. 84 alin. (1) - (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare?
RĂSPUNS:
- să emită abonamente/legitimații de călătorie cu tarif redus pentru elevi și studenți;
- să admită la transport elevii care dețin abonamente/legitimații de călătorie cu tarif redus și a celor care beneficiază de gratuități;
- să raporteze la ARR, în aplicația informatică, situația abonamentelor eliberate elevilor.
Accesul la piață
Ce obligații are operatorul de transport rutier care efectuează un rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate pe ruta Bacău – București?
(Pentru un răspuns corect menționați minim cinci obligații ale operatorului de transport rutier care efectuează un transport rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate, exceptând pe aceea de a efectua cursa/traseul pe o perioadă de minimum 30 de zile de la data depunerii la Autoritatea Rutieră Română – ARR a cererii de renunțare la traseu).
RĂSPUNS:
- să utilizeze pe timpul executării transportului placa de traseu;
- să asigure afișarea în interiorul vehiculului a tarifului de transport;
- să admită la transport persoanele care beneficiază de facilitați la transportul rutier;
- să asigure gratuit readucerea persoanelor transportate la punctul de plecare, în cazul în care călătoria nu se poate realiza până la destinație din vina operatorului de transport rutier;
- să asigure preluarea persoanelor transportate din vehiculele ramase imobilizate pe traseu, in termen de maximum 3 ore în județ, 5 ore în tară și în termen de maximum 16 ore în cazul transporturilor în trafic internațional;
- să asigure vânzarea biletelor la capetele traseului și în vehicul, inclusiv cu anticipație;
- să anunțe anticipat cursele care nu pot fi executate din cauză de forță majoră sau din alte cauze la capetele traseului și, în limita posibilităților, și pe traseu;
- să încheie contracte de acces în autogară;
- să afișeze traseul serviciului, stațiile, orarul, tarifele, astfel încât să garanteze că aceste informații sunt disponibile tuturor utilizatorilor.
Accesul la piață
Un beneficiar vă solicită efectuarea unei curse ocazionale cu un număr de 45 de călători, din Bacău la Kiev (Ucraina), distanța dintre localități fiind de 625 km. În contractul cu beneficiarul figurează următoarele condiții care trebuiesc îndeplinite:
- plecarea din Bacău se va efectua marți la ora 05:00 și sosirea în Kiev trebuie să se efectueze în aceeași zi cel mai târziu la ora 21:00;
- pe traseu se vor face obligatoriu două opriri de câte 40 de minute și una de o oră și douăzeci de minute, intercalată între opririle de 40 de minute, pauzele fiind repartizate la intervale de minim 3 ore.
Care este documentul de transport pe care trebuie să vă asigurați că se află la bordul autocarului? Întocmiți desfășurătorul cursei și indicați ora la care puteți ajunge la destinație, cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, dacă viteza medie de deplasare este de 50 km/h.
RĂSPUNS:
Autocarul ajunge la Kiev marți la ora 20:10. Documentul de transport este documentul de control conform Acordului INTERBUS.
625 km : 50km/h = 12 ore 30 min de conducere necesare pentru a ajunge la destinație, vom folosi 2 conducători auto pentru a putea respecta cerințele beneficiarului.
- plecare marți 5:00 + 3 ore conducere șofer 1 = 8:00;
- 8:00 + 40 min prima pauză solicitată de beneficiar = 8:40;
- 8:40 + 3 ore conducere șofer 2 = 11:40;
- 11:40 + 1 ora 20 min a doua pauză solicitată de beneficiar = 13:00;
- 13:00 + 3 ore conducere șofer 1 = 16:00;
- 16:00 + 40 min a treia pauză solicitată de beneficiar = 16:40;
- 16:40 + 3 ore 30 min conducere șofer 2 = 20:10.
Autocarul ajunge la Kiev marți la ora 20:10.
Accesul la piață
Care sunt obligațiile conducătorilor auto în cazul efectuării transportului rutier de persoane contra cost prin curse regulate interjudețene?
(Pentru un răspuns corect precizați minim șase obligații).
RĂSPUNS:
- să emită bilete/legitimații de călătorie corespunzătoare tarifelor aferente distantei parcurse de persoanele transportate;
- să permită urcarea în autovehicul numai a persoanelor posesoare de bilete/legitimații de călătorie sau a celor care beneficiază de facilități la transportul rutier, potrivit legii;
- să transporte persoane doar în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;
- să oprească în toate stațiile prevăzute în graficul de circulație aferent licenței de traseu, fără a opri, pentru urcarea sau coborârea persoanelor transportate, în alte locuri decât cele prevăzute in graficul de circulație;
- să informeze persoanele transportate cu privire la obligativitatea portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor;
- să cunoască și să respecte măsurile ce trebuie luate după un accident sau incident în ceea ce privește asigurarea vehiculului, protecția personală și a celorlalți participanți la trafic, protecția mediului, protecția bunurilor;
- să preia mărfuri sau colete doar în limita spațiilor disponibile, în cazul efectuării transportului rutier de persoane;
- să asigure urcarea și coborârea bagajelor în/din portbagajul vehiculului. Bagajele se manipulează numai de către conducătorul auto.
Accesul la piață
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, un operator de transport rutier poate înlocui autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu, în cadrul unui transport interjudețean conta cost de persoane prin servicii regulate, la solicitarea motivată a operatorului de transport, alta decât situația în care autobuzul prezintă defecțiuni tehnice.
Precizați condițiile care trebuie îndeplinite de noul vehicul pentru a se putea face înlocuirea și ce obligație are operatorul de transport înainte ca acest vehicul să fie utilizat la efectuarea transporturilor pentru care are licența de traseu pe respectiva cursă în perioada de valabilitate a programului de transport interjudețean?
RĂSPUNS:
Înlocuirea autobuzului se poate face în următoarele condiții:
- autobuzul utilizat să fie deținut în proprietate sau în temeiul unui contract de cumpărare în rate ori leasing de către operatorul de transport rutier titular al licenței de traseu;
- autobuzul utilizat să respecte capacitatea de transport minimă prevăzută în programul de transport pentru cursa respectivă și să obțină cel puțin același punctaj, conform criteriilor de evaluare, cu cel al autobuzului înlocuit;
- autobuzul utilizat să aibă cel puțin același an de fabricație cu cel al autobuzului înlocuit.
Înlocuirea se face cu notificarea prealabilă a Autorității Rutiere Române - A.R.R., utilizând raportarea on-line accesibilă pe site-ul Autorității Rutiere Române - A.R.R.
Accesul la piață
Ce documente trebuie să se afle în original la bordul autocarului, suplimentar față de documentul de transport, în cazul transportului rutier contra cost prin servicii ocazionale în trafic național pe ruta Bacău – București, exceptând permisul de conducere, certificatul de înmatriculare, rovinieta și asigurarea RCA?
(Pentru un răspuns corect precizați minim cinci documente, în mod obligatoriu cele ale conducătorului auto, având în vedere și faptul că șoferul utilizat este resortisant al unui stat membru al Uniunii Europene, iar transportul se efectuează cu un autocar din dotare conform enunțului, cu excepția permisului de conducere, pașaportului, asigurare de răspundere civilă).
RĂSPUNS:
- copia conformă a licenței comunitare;
- certificatul de competență profesională a conducătorului auto (CPI dacă a obținut categoria D după data de 09.09.2008 și este la prima atestate, sau CPC dacă a obținut categoria D înainte de data de 09.09.2008 sau a obținut categoria D după această dată și este la a doua atestare);
- legitimația de serviciu a conducătorului auto;
- cardul tahografic al conducătorului auto, dacă vehiculul este dotat cu tahograf digital sau dacă în ultimele 28 de zile a condus vehicule cu tahograf digital;
- contractul de închiriere sau de leasing (în original sau în copie conformă cu originalul) dacă vehiculul este deținut în baza unui contract de închiriere sau de leasing;
- asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
- actul prin care se dovedește dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto cetățeni ai statelor nemembre ale Uniunii Europene.