Elemente de drept fiscal

Dați două exemple de modalități de plata taxelor de utilizare a infrastructurii rutiere, din afara României, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și explicați cum se face verificarea plății taxelor?


RĂSPUNS:

Taxele de utilizare a infrastructurii rutiere, din afara României, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone se pot achita online, cu numerar la punctele de vânzare sau la intrarea/ieșirea de pe autostrăzi, la automate speciale.

Verificarea se face automat pe baza unor camere video care recunosc numărul de înmatriculare al vehiculului, căutând apoi în baza de date dacă există vigneta valabilă. Prin prezentarea la control a vignetei sau a unui document de plată.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Care este prețul minim/km pe care trebuie să-l solicitați pentru efectuarea unei curse dus – întors, dacă luați în calcul costurile din enunț, distanța dintre localitățile între care se efectuează cursa este de 650 km, viteza medie de deplasare este de 50 km/oră și transportul trebuie să se realizeze cu un profit de 21%?

  • cost motorină 1,2 E / litru;
  • consum carburant 25 L / 100km;
  • cost ulei ,service, anvelope 0,15 Euro / km;
  • salariu conducător auto 2,5 Euro / ora de conducere;
  • costuri fixe alocate pentru o cursă dus 50 Euro.

RĂSPUNS:

  • 650 km x 2 = 1300 km x 25L / 100 km = 325 L motorină;
  • Cost motorină: 325 L x 1,2 E / L = 390 E;
  • Cost service: 1300 km x 0,15 E / km = 195 E;
  • 1300 km / 50 km/h = 26 ore conducere;
  • Cost salar conducător auto: 26 ore x 2,5 E / oră = 65 E;
  • Costuri fixe: 50 E x 2 = 100 E;
  • Total costuri: 390 + 195 + 65 + 100 = 750 E;
  • Profit: 750 x 21 / 100 = 157,5 E;
  • Total cursa: 750 + 157,5 = 907,5 E;
  • Preț per km: 907,5 / 1300 = 0,698 E/km.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

O întreprindere trebuie să îndeplinească și cerința privind capacitatea financiară în vederea accesului la ocupația de operator de transport rutier.

Menționați toate documente în baza cărora operatorul de transport poate demonstra îndeplinirea cerinței privind capacitatea financiară și calculați nivelul financiar care ar asigura îndeplinirea acestei cerințe, dacă efectuați transporturi rutiere cu parcul auto din enunț?


RĂSPUNS:

Condiția de capacitate financiară se consideră îndeplinită daca întreprinderea demonstrează:

  • că dispune anual de capital și rezerve în valoare de 9000 euro pentru primul autovehicul utilizat;
  • că dispune anual de capital și rezerve în valoare de 5000 euro pentru fiecare autovehicul suplimentar.

Capacitatea financiară se poate demonstra prin:

  • bilanț contabil certificat de un expet contabil autorizat sau;
  • scrisoare de garanție bancară sau;
  • asigurare profesională (asigurare de risc financiar).

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Ce reprezintă bilanțul contabil al unei societăți?


RĂSPUNS:

Bilanțul contabil este o situație financiară care prezintă situația activelor, pasivelor și capitalurile proprii ale unei companii/instituții la un anumit moment.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

În conformitate cu prevederile referitoare la condițiile de livrare a mărfurilor (INCOTERMS 2010) în situația în care expeditorul menționează pe scrisoarea de transport CMR, condiția de livrare DDP (Delivered Duty Paid) în ce moment își îndeplinește vânzătorul obligația de livrare a mărfurilor și cine răspunde de riscurile de pierdere sau de deteriorare a mărfii, precum și orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc după ce marfa a fost predată operatorului de transport rutier​?


RĂSPUNS:

DDP (Delivered Duty Paid) Descriere: Vânzătorul își îndeplinește obligația de livrare în momentul în care marfa a fost pusă la dispoziția cumpărătorului, la locul convenit din țara importatoare. Vânzătorul trebuie să suporte toate cheltuielile și riscurile legate de aducerea mărfii în acest loc inclusiv a taxelor vamale, a altor taxe și speze oficiale care se plătesc la import, precum și a costurilor și riscurilor de îndeplinire a formalităților vamale. Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

În conformitate cu prevederile referitoare la condițiile de livrare a mărfurilor (INCOTERMS 2010) în situația în care expeditorul menționează pe scrisoarea de transport CMR, condiția de livrare EXW (EX WORS) în ce moment își îndeplinește vânzătorul obligația de livrare a mărfurilor și cine răspunde de riscurile de pierdere sau de deteriorare a mărfii la încărcarea în vehiculul de transport, inclusiv plata transportului și costul asigurării, precum și orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc după ce marfa a fost predată operatorului de transport rutier?


RĂSPUNS:

EXW - Ex Works - Franco fabrică: Presupune obligații minime pentru vânzător care trebuie să pună marfa la dispoziția cumpărătorului la sediul său fără a răspunde de încărcarea mărfii în mijlocul de transport al cumpărătorului. Cumpărătorul suportă toate riscurile pe care le comportă preluarea mărfii și transportarea acestora la destinație. Cumpărătorul asigură plata transportului și costul asigurării și toate cheltuielile suplimentare.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Sistemele de tranzit al mărfurilor care se pot folosi în cadrul Uniuni Vamale Europene sunt în mod obligatoriu acoperite de o garanție. Pentru un răspuns corect precizați două tipuri de garanții și menționați ce trebuie să acopere aceasta?


RĂSPUNS:

Există două tipuri diferite de garanții în sistemul T: garanții individuale și garanții globale.

Garanția individuală asigură acoperire numai pentru o singură deplasare în sistem T. Ea trebuie să acopere valoarea totală a datoriei vamale care poate apărea, calculată pe baza celor mai mari tarife aplicabile mărfurilor de același tip în Statul Membru de plecare.

Garanția globală poate oferi acoperire pentru mai multe curse în sistem T pentru o anumită perioadă de timp. Garanția este fixată pentru a acoperi suma maximă a datoriilor și a altor taxe care sunt exigibile într-o perioadă de cel puțin o săptămână, pe baza tranzacțiilor anterioare și tendințelor anticipate în operațiunile comerciale. Această valoare maximă se numește „sumă de referință“.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Condiția de capacitate financiară are rolul de a arăta că în momentul actual, cu toate rezultatele înregistrate de societate în urma desfășurării activității (inclusiv rezultatul reportat și rezultatul exercițiului financiar), societatea dispune de resurse financiare pentru a își desfășura activitatea în condiții de continuitate, și nu există riscul de a intra în insolvabilitate.

Ce elemente din Bilanț sunt incluse la calculul capacității financiare?

(Se vor enumera cel puțin cinci elemente pentru un răspuns corect).


RĂSPUNS:

Următoarele elemente din Bilanț se regăsesc printre cele incluse la calculul capacității financiare:

  • Capitalul propriu;
  • Aporturi de capital;
  • Rezerve;
  • Rezerve din reevaluare;
  • Prime de capital;
  • Rezultatul reportat (profitul anilor anteriori, rămas nedistribuit);
  • Rezultatul exercițiului financiar (profitul anului curent).

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Prețul de cost sau costul de producție reprezintă totalitatea cheltuielilor, pe care agenții economici le efectuează pentru producerea și vânzarea de bunuri materiale sau prestarea de servicii.

Ce reprezintă cheltuielile de exploatare în cadrul prețului de cost și ce elemente pot fi cuprinse în acestea?

(Pentru un răspuns corect precizați minim cinci elemente).


RĂSPUNS:

Cheltuielile de exploatare în cadrul prețului de cost sunt cheltuieli directe generate de realizarea obiectului de activitate.

Cheltuieli de exploatare în cadrul prețului de cost sunt:

  • combustibil;
  • ulei;
  • piese de schimb;
  • anvelope;
  • costul de achiziție al autovehiculelor și uzura acestora;
  • salariile șoferilor;
  • asigurările autovehiculelor;
  • taxe de drum.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Ce elemente obligatorii trebuie să conțină o cambie, știind că acest titlu de credit este un înscris sub semnătură privată?


RĂSPUNS:

Cambia trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele elemente:

  • denumirea de cambie;
  • ordinul pur și simplu de a plăti o suma bine determinată exprimată într-o valută și înscrisă în cifre și litere (dacă suma în cifre nu este aceeași cu suma în litere, rămâne valabilă aceasta din urmă, iar în cazul cand în cambie suma în cifre și litere este trecută de mai multe ori, rămâne valabilă cea mai mică);
  • numele, prenumele și adresa trasului (persoanei care trebuie să plătească);
  • scadența care poate fi la o zi fixă calendaristică, la vedere, la un anumit termen de la vedere, adică la prezentare, la un anumit termen de la data emiterii, iar dacă nu este indicată scadența se consideră că se plătește la vedere;
  • locul unde urmează să se efectueze plata;
  • numele, prenumele și adresa beneficiarului (o cambie nu poate fi emisă la purtător);
  • data (anul, luna și ziua) și locul emiterii;
  • semnătura trăgătorului care în ultimă instanță atestă valabilitatea cambiei.

Lipsa unuia dintre aceste elemente poate duce la pierderea valabilității cambiei.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

În conformitate cu prevederile referitoare la condițiile de livrare a mărfurilor (INCOTERMS 2010) în situația în care expeditorul menționează pe scrisoarea de transport CMR, condiția de livrare CPT (Carriage Paid To) în ce moment riscurile de pierdere sau de deteriorare a mărfii, precum și orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc după ce marfa a fost predată operatorului de transport rutier trec de la vânzător la cumpărător?


RĂSPUNS:

CPT (Carriage Paid To) Descriere:

Vânzătorul plătește pentru transportul mărfii la destinația convenită.

Riscurile de pierdere sau de deteriorare a mărfii, precum și orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc după ce marfa a fost predată cărăușului trec de la vânzător la cumpărător în momentul în care marfa a fost predată cărăușului.

În cazul în care pentru transportul mărfii se folosesc cărăuși succesivi, riscurile trec de la vânzător la cumpărător în momentul în care marfa a fost predată primului cărăuș.

Termenul CPT implică obligația vânzătorului de vămuire a mărfii pentru export.

Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport, inclusiv pentru transportul multimodal.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

În conformitate cu prevederile referitoare la condițiile de livrare a mărfurilor (INCOTERMS 2010) în situația în care expeditorul menționează pe scrisoarea de transport CMR, condiția de livrare CIP (Carriage and Insurance Paid) în ce moment riscurile de pierdere sau de deteriorare a mărfii, precum și orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc după ce marfa a fost predată operatorului de transport rutier trec de la vânzător la cumpărător și ce obligație are suplimentar vânzătorul.


RĂSPUNS:

CIP (Carriage and Insurance Paid) Descriere:

Vânzătorul are aceleași obligații ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa efectueze și asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a mărfii pe timpul transportului.

Vânzătorul încheie contractul și plătește prima de asigurare.

Cumpărătorul trebuie să ia notă că în cazul CIP vânzătorul este obligat să obțină prima de asigurare pentru acoperire minimă.

Termenul CIP implică obligația vânzătorului de vămuire a mărfii pentru export.

Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport, inclusiv pentru transportul multimodal.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Ce reprezintă contul de profit și pierderi al unui operator de transport rutier?


RĂSPUNS:

Contul de profit și pierdere este o situație financiară întocmită pentru o anumită perioadă de timp și care reflectă veniturile și cheltuielile, inclusiv dobânzile și amortismentul, respectivei societăți.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Prețul de cost sau costul de producție reprezintă totalitatea cheltuielilor, pe care agenții economici le efectuează pentru producerea și vânzarea de bunuri materiale sau prestarea de servicii.

Ce reprezintă cheltuielile financiare în cadrul prețului de cost și ce elemente pot fi cuprinse în acestea?

(Pentru un răspuns corect precizați minim cinci elemente).


RĂSPUNS:

Cheltuielile financiare în cadrul prețului de cost reprezintă costuri indirecte.

Cheltuielile financiare reprezintă dividendele, dobânzile, comisioanele și dobânzile la credite, cheltuieli din diferențe de curs valutar, sconturile acordate clienților, cheltuieli cu amortizările și provizioanele.

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Ce transporturi de mărfuri sunt stabilite a se efectua în sistemul de tranzit comunitar intern al mărfurilor, conform procedurii T1​?


RĂSPUNS:

...

Gestiunea comercială și financiară a întreprinderii

Ce transporturi de mărfuri sunt stabilite a se efectua în sistemul de tranzit comunitar intern al mărfurilor, conform procedurii T2​?


RĂSPUNS:

...

Accesul la piață

În conformitate cu Manualul de utilizare a contigentului de autorizații CEMT cât timp se păstrează în carnetul de drum foile de proces verbal?

(Pentru un răspuns corect precizați ce se face cu foaia de proces verbal după expirarea termenului de păstrare în carnetul de drum, în cazul utilizării unei autorizații multilaterale CEMT cu valabilitate pentru anul calendaristic curent).


RĂSPUNS:

Filele completate ale carnetului de drum (prima filă original, de culoare verde, cu scrisul în original) trebuie păstrate în carnetul de drum până la expirarea perioadei de valabilitate a autorizației CEMT corespunzătoare. Pe baza datelor cuprinse în filele respective, operatorul de transport întocmește raportul lunar privind utilizarea autorizațiilor CEMT anuale.

Copiile acestor file (fila autocopiativă, de culoare verde, pe care se imprimă scrisul de pe fila originală) sunt detașate de operatorul de transport și transmise D.T.R. – MT în termen de 20 de zile de la sfârșitul fiecărei luni calendaristice. Copiile respective vor fi însoțite de raportul lunar privind utilizarea autorizațiilor CEMT anuale.

Operatorii de transport deținători de autorizații CEMT vor păstra, de asemenea, la sediul lor, în tot anul calendaristic următor, carnetele de drum cu filele originale, corespunzătoare autorizațiilor CEMT repartizate în anul precedent.

Operatorii de transport deținători de autorizații CEMT vor pune la dispoziția Direcției Transport Rutier din cadrul M.T., la solicitarea acestuia, carnetele de drum care fac obiectul perioadei obligatorii de păstrare menționată anterior.

Accesul la piață

Conform prevederilor Manualului de utilizare a contigentului de autorizații multilaterale CEMT, autorizația CEMT este considerată ca nefiind valabilă dacă pe aceasta nu figurează unele mențiuni obligatorii sau nu este însoțită de unele documente.

În ce situații o autorizație CEMT nu este valabilă?

(Pentru un răspuns corect menționați minim patru de astfel de situații.)


RĂSPUNS:

Autorizațiile CEMT se consideră nevalabile în următoarele cazuri:

  • pe autorizația CEMT nu figurează una din următoarele mențiuni obligatorii:
  • denumirea și adresa completă a operatorului de transport rutier;
  • semnătura și ștampila organului emitent;
  • datele referitoare la începutul perioadei de valabilitate și sfârșitul perioadei de  valabilitate a autorizației CEMT; 
  • data de eliberare a autorizației CEMT.
  • autorizația CEMT nu este însoțită de carnetul de drum completat corespunzător;
  • autorizațiile CEMT nu sunt însoțite de certificatele valabile care să ateste conformitatea cu tipul autorizațiilor respective; 
  • autorizația CEMT prezintă deteriorări, ștersături, astfel încât elementele de identificare sunt ilizibile;
  • autorizația CEMT se utilizează pentru efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri cu încălcarea prevederilor referitoare la restricțiile în utilizarea autorizațiilor CEMT; 
  • autorizația CEMT se utilizează pentru derularea a mai mult de 3 curse consecutive, cu încărcătură, între statele CEMT, fără întoarcerea, în intervalul respectiv, pe teritoriul statului de înmatriculare.

Accesul la piață

Care sunt cerințele pe care trebuie să le îndeplinească vehicule, conform Convenției TIR, pentru a fi agreate la transportul internațional de mărfuri sub sigiliul vamal, dacă se ia în considerare compartimentul destinat încărcăturii?

(Menționați, pentru un răspuns corect, minim trei cerințe).


RĂSPUNS:

Pot fi agreate pentru transportul internațional de mărfuri sub sigiliu vamal numai vehiculele ale căror compartimente rezervate încărcăturii sunt construite și echipate astfel încât:

  • nici o marfă să nu poată fi scoasă sau introdusă din partea sigilată a vehiculului fără a lăsa urme vizibile de efracție sau fără ruperea sigiliului vamal;
  • sigiliul vamal să poată fi aplicat într-un mod simplu și eficace;
  • să nu aibă un spatii ascunse care să permită dosirea mărfurilor;
  • toate spațiile susceptibile de a conține mărfuri să fie ușor accesibile pentru controlul vamal.

Accesul la piață

Care sunt condițiile și cerințele minimale de autorizare a persoanelor fizice sau juridice pentru a putea utiliza carnetul TIR, conform prevederilor Convenției TIR?

(Pentru un răspuns corect menționați minim patru condiții sau cerințe minimale).


RĂSPUNS:

Condițiile și cerințele minimale pe care trebuie să le respecte persoanele care doresc să acceadă la regimul TIR sunt:

  • să facă dovada experienței sau a capacității de a efectua cu regularitate transporturi internaționale (deținătorul unei licențe comunitare, etc.);
  • bonitate financiară;
  • să facă dovada cunoașterii modului în care se aplică Convenția TIR;
  • lipsa unor abateri grave sau repetate de la legislația vamală sau fiscală.