A răspunderea contravenţională şi reţinerea permisului de conducere;
B răspunderea penală şi anularea permisului de conducere;
C răspunderea penală şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 de zile.
Explicație:
Dacă ești depistat conducând pe drumurile publice cu o alcoolemie în sânge de peste 0,8 g/l, fapta este încadrată ca infracțiune și atrage răspunderea penală. Pe lângă dosar penal, permisul de conducere va fi anulat, adică îți pierzi definitiv dreptul de a conduce și vei fi nevoit să parcurgi din nou toate etapele pentru obținerea permisului, când legea va permite ulterior acest lucru. Nu se aplică doar suspendarea permisului, ci anularea lui. Alcoolemia peste limita de 0,8 g/l în sânge nu este contravenție, ci infracțiune prevăzută de Codul Penal.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
Auto DRPCIV
A da, deoarece circulaţi pe banda din dreapta;
B nu, deoarece veţi călca banda continuă;
C nu, pentru că circulaţi pe banda de urgenţă.
Explicație:
Nu ești încadrat corect pentru a ieși de pe autostradă. În imagine circuli pe banda de urgență, care este rezervată exclusiv pentru situații de urgență, defecțiuni sau accidente – nu pentru circulație normală sau pregătirea ieșirii. Pentru a folosi prima ieșire, trebuie să fii pe banda 1 (prima bandă de la dreapta, nu banda de urgență), iar când ajungi aproape de indicatorul de ieșire, te încadrezi pe banda de decelerare (banda specială pentru ieșire). Circulația pe banda de urgență e interzisă și se sancționează. Deci dacă vrei să ieși, asigură-te că mergi pe banda din dreapta, nu pe banda de urgență, și folosește doar banda de decelerare pentru ieșire. Banda de urgență NU este pentru pregătirea sau efectuarea ieșirii de pe autostradă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
Auto DRPCIV
A niciunui vehicul;
B tramvaiului;
C motocicletei.
Explicație:
Polițistul are brațul stâng întins orizontal. Acest semnal înseamnă oprire pentru toți participanții la trafic care vin din fața polițistului, adică pentru vehiculele a căror direcție se intersectează cu brațul său. În imagine, tramvaiul se apropie din fața polițistului și trebuie să oprească. Motocicleta vine din lateral, deci nu se intersectează cu brațul întins al polițistului și are voie să treacă prin intersecție. Astfel, polițistul permite trecerea motocicletei, iar tramvaiul trebuie să oprească. Conducătorii trebuie să știe că semnalele polițistului au prioritate față de orice alt semnal sau indicator rutier.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
Auto DRPCIV
A autocamionul, deoarece autoturismul virează la stânga şi intersectează direcţia acestuia de mers;
B autoturismul, deoarece vine din dreapta autocamionului;
C autocamionul, deoarece nu-şi schimbă direcţia de mers.
Explicație:
În această imagine avem o intersecție fără semafoare sau indicatoare, deci este o intersecție nedirijată. În astfel de cazuri, se aplică regula priorității de dreapta. Autocamionul trebuie să se asigure la dreapta sa, iar acolo se află autoturismul, care virează la stânga. Chiar dacă autoturismul virează, el vine din dreapta autocamionului. Regula de bază este că orice vehicul care vine din dreapta are prioritate, dacă nu există alte reguli sau indicatoare. Deci, autocamionul trebuie să îi acorde prioritate autoturismului, iar autoturismul va intra primul în intersecție. Indiferent de direcția în care virează, regula priorității de dreapta se aplică dacă nu există alte semne sau semafoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
Auto DRPCIV
A tramvaiul 1 şi autoturismul;
B bicicleta;
C tramvaiul 1 şi tramvaiul 2.
Explicație:
Semnalul polițistului cu brațele întinse orizontal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care vin din direcții ce se intersectează cu brațele sale. În imagine, atât tramvaiul 1, tramvaiul 2, cât și autoturismul vin din direcții care se intersectează cu brațele polițistului, deci trebuie să oprească. Doar bicicleta are voie să treacă, pentru că se deplasează din lateral față de polițist, adică dintr-o direcție care nu se intersectează cu brațele întinse. Astfel, în această intersecție, doar bicicleta are voie să continue deplasarea, celelalte vehicule trebuie să oprească și să aștepte următorul semnal al polițistului. La intersecțiile dirijate de polițist, semnalele acestuia au prioritate absolută față de semafoare sau indicatoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A opreşte unde are o bună vizibilitate pentru a se asigura şi îşi continuă deplasarea, dacă pe drumul transversal nu circulă alte vehicule;
B reduce viteza, se asigură, după care intră în intersecţie;
C reduce viteza, după care traversează intersecţia.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului „Oprire” ai obligația să oprești complet autovehiculul înainte de marcajul de oprire (dacă există), sau dacă marcajul lipsește, înainte de colțul intersecției. Oprirea trebuie să fie totală, nu doar o simplă încetinire. După ce ai oprit, te asiguri în stânga și în dreapta pentru a vedea dacă vin vehicule pe drumul cu prioritate. Pleci de pe loc doar dacă nu circulă alte vehicule pe drumul transversal sau dacă ai prioritate acordată clar. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni dure și, mai important, poate provoca accidente grave. Indicatorul „Oprire” impune oprire obligatorie, nu ai voie să traversezi intersecția doar reducând viteza.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A să reduceţi viteza doar până traversaţi calea ferată;
B să opriţi autovehiculul;
C să reduceţi viteza şi să opriţi numai dacă circulă un vehicul feroviar.
Explicație:
Dacă agentul de cale ferată aflat la trecerea la nivel cu calea ferată face semnal cu un dispozitiv cu lumină roșie sau cu baston fluorescent-reflectorizant, trebuie să oprești imediat autovehiculul, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Nu contează dacă pe șine circulă sau nu un vehicul feroviar – semnalul agentului înseamnă oprire obligatorie. Poți porni și traversa numai când agentul îți permite prin semnal clar că se poate continua deplasarea. Dacă ignori semnalul și treci, riști amendă, reținerea permisului și chiar accidente grave. Oprești complet la semnal, nu doar reduci viteza.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A în cazul unei opriri lungi la o trecere la nivel cu calea ferată;
B la culoarea roşie a unui semafor care, de regulă, durează foarte mult;
C la semnalul poliţistului rutier făcut în acest sens.
Explicație:
Oprirea motorului se recomandă în situații în care știi că vei staționa mai mult timp, cum ar fi atunci când aștepți la o trecere la nivel cu calea ferată unde bariera este coborâtă și aștepți să treacă trenul, sau atunci când ești la un semafor care are o durată lungă pe culoarea roșie (de exemplu, câteva minute). Oprind motorul în aceste situații, reduci consumul inutil de combustibil și poluarea. Pentru opriri scurte (câteva secunde sau zeci de secunde), nu este necesar să oprești motorul, dar dacă știi că aștepți mai mult, este recomandat să îl oprești pentru a economisi combustibil și a proteja mediul. Oprirea motorului la semnalul polițistului se face doar dacă polițistul solicită clar acest lucru, nu este o recomandare generală pentru economie de carburant.
Dificultate Întrebare: MEDIE
52%
A reduceţi viteza înaintea curbei, din cauza pericolului mărit de derapare a remorcii;
B reduceţi viteza, circulaţi pe mijlocul benzii şi acceleraţi uşor când ajungeţi în vârful curbei;
C menţineţi viteza, iar în curbă frânaţi.
Explicație:
Când circuli cu un autoturism cu remorcă și te apropii de o curbă la stânga foarte strânsă și fără vizibilitate, este esențial să reduci viteza din timp, înainte de a intra în curbă. Motivul principal este riscul crescut ca remorca să derapeze sau să se răstoarne, mai ales dacă viteza este prea mare sau dacă frânezi brusc chiar în curbă. Înainte de curbă, încetinești pentru a avea control total asupra ansamblului mașină-remorcă, te asiguri că nu vin alte vehicule din sens opus și parcurgi curba cu o viteză redusă și constantă, fără să bruschezi volanul sau să accelerezi ori să frânezi puternic în mijlocul curbei. Astfel, menții stabilitatea vehiculului și eviți pierderea aderenței remorcii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A de a circula pe sectoarele respective de drum fără autorizaţie de la administraţia drumurilor;
B de a circula cu un autovehicul a cărui masă totală maximă este mai mare de 3,5 tone, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate;
C de a efectua depăşiri.
Explicație:
Conducătorii de autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone au interdicția de a circula pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, dacă nu au montate pe roțile axei/axelor de tracțiune anvelope de iarnă sau lanțuri ori alte echipamente antiderapante omologate. Dacă există indicatorul „Lanțuri pentru zăpadă”, acesta impune ca lanțurile să fie obligatorii, indiferent dacă anvelopele sunt de iarnă sau de vară. Legea permite fie să ai anvelope de iarnă, fie lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate, dar semnalizarea rutieră poate să impună doar varianta cu lanțuri. Lipsa acestor dotări duce la sancțiuni și nu poți circula legal pe sectoarele de drum respective.
Regulamentul Rutier
Art. 148 - Se interzice conducatorului de autovehicul sau de tramvai:
15. sa circule cu autovehiculul cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele si pe drumurile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului;

Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
    28. conducerea autovehiculului cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheata, zapada sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A numărul de înmatriculare sau de înregistrare este fals;
B starea tehnică a pneurilor este necorespunzătoare;
C conducătorul auto refuză să poarte centura de siguranţă.
Explicație:
Imobilizarea vehiculului este o măsură aplicată de poliția rutieră atunci când se constată abateri grave care pot pune în pericol siguranța circulației. Una dintre situațiile în care se dispune imobilizarea este atunci când numărul de înmatriculare sau de înregistrare al vehiculului este fals. Folosirea unui astfel de număr este considerată faptă deosebit de gravă, întrucât poate ascunde alte infracțiuni sau poate împiedica identificarea vehiculului în trafic. Polițistul poate ridica plăcuțele de înmatriculare și poate bloca circulația vehiculului până la clarificarea situației. Imobilizarea NU se dispune pentru starea tehnică necorespunzătoare a pneurilor (aceasta atrage alt tip de sancțiune), nici pentru refuzul de a purta centura de siguranță, unde se aplică doar amendă și eventual puncte de penalizare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A pentru susţinerea părţilor lezate;
B pentru acoperirea şi pentru susţinerea rănilor, precum şi pentru oprirea hemoragiilor;
C pentru imobilizarea fracturilor.
Explicație:
Bandajele sunt materiale sanitare utilizate în primul rând pentru acoperirea rănilor, protejându-le de murdărie și infecții, dar și pentru susținerea acestora și pentru oprirea hemoragiilor. Prin aplicarea corectă a unui bandaj, se poate asigura compresia locală necesară pentru a opri sângerarea, iar susținerea oferită ajută la imobilizarea temporară a zonei afectate până la intervenția unui specialist. Bandajele nu se folosesc pentru imobilizarea fracturilor (pentru asta se folosesc atele), iar simpla susținere a părților lezate nu este suficientă pentru acordarea primului ajutor în caz de rană sau sângerare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A zgomotul în mers sau în staţionare depăşeşte limita legală admisă;
B oglinzile retrovizoare sunt de dimensiuni mai mari;
C dispozitivul de avertizare sonoră nu este corespunzător.
Explicație:
Dacă autoturismul produce un zgomot mai mare decât limita legală admisă, vă este interzisă circulația pe drumurile publice. Depășirea acestor limite înseamnă că vehiculul are o problemă tehnică sau a suferit modificări neomologate la sistemul de evacuare sau la alte componente, ceea ce afectează atât confortul celorlalți participanți la trafic, cât și sănătatea publică. În această situație, poliția rutieră poate aplica sancțiuni și poate reține certificatul de înmatriculare până la remedierea problemei și readucerea vehiculului la starea tehnică legală. Oglinzile retrovizoare de dimensiuni mai mari nu reprezintă un motiv de interzicere a circulației, iar pentru un dispozitiv de avertizare sonoră necorespunzător se aplică sancțiuni specifice, dar nu se interzice circulația.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
Auto DRPCIV
A opriţi, deoarece semnalul vi se adresează;
B vă continuaţi deplasarea, deoarece semnalul nu vi se adresează;
C schimbaţi direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Polițistul din intersecție are brațul drept întins orizontal, ceea ce înseamnă oprire pentru toți cei care vin din spatele lui sau pentru cei care circulă din direcția pe care o intersectează brațul. În imagine, autoturismul albastru nu se află nici în spatele polițistului și nici nu are direcția de mers intersectată de brațul acestuia. În concluzie, semnalul nu i se adresează și poate continua deplasarea înainte, fără să oprească. Oprești doar dacă te afli în una dintre direcțiile blocate de brațul polițistului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A toate vehiculele care au pătruns în sensul giratoriu, faţă de cele care urmează să pătrundă;
B toate autovehiculele care vin din faţă;
C toate vehiculele care vin din dreapta.
Explicație:
Într-un sens giratoriu, prioritatea o au întotdeauna vehiculele care se află deja în interiorul sensului, față de cele care urmează să intre. Asta înseamnă că, atunci când ajungi la intrarea într-un sens giratoriu, trebuie să te asiguri și să cedezi trecerea tuturor vehiculelor care circulă deja în acel sens. Această regulă este clară și simplă și are scopul de a păstra un flux continuu în interiorul sensului giratoriu și de a preveni blocajele sau accidentele. Regula nu are legătură cu regula generală de prioritate de dreapta, pentru că în sensul giratoriu se aplică semnalizarea specifică, respectiv indicatorul „Cedează trecerea” și indicatorul „Sens giratoriu”. Așadar, nu contează dacă un vehicul vine din față sau din dreapta — important este dacă se află deja în sens. De exemplu, dacă tu te apropii de un sens giratoriu și vezi că din stânga vine o mașină care deja circulă în interiorul sensului, trebuie să îi acorzi prioritate. Intrarea se face doar când te asiguri că nu obligi alți participanți care sunt deja în sens să frâneze sau să schimbe direcția. Această regulă este esențială pentru fluența traficului și se aplică indiferent de numărul de benzi ale sensului giratoriu sau de tipul intersecției.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
Auto DRPCIV
A da, deoarece a semnalizat intenţia şi din sens opus nu se apropie niciun vehicul;
B da, deoarece se află la mai mult de 150 m de calea ferată;
C nu, deoarece depăşeşte o coloană oprită la trecerea la nivel cu calea ferată.
Explicație:
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la trecerea la nivel cu calea ferată este interzisă, indiferent dacă ai semnalizat intenția de depășire sau dacă nu vine nimic din sens opus. Regulamentul prevede clar că trebuie să oprești în ordinea sosirii la barieră și să aștepți deschiderea barierei sau ridicarea semibarierelor. Scopul acestei reguli este să previi situațiile periculoase în care un vehicul ar putea să rămână blocat pe calea ferată sau să forțeze trecerea în timp ce alții așteaptă regulamentar. Prin urmare, autoturismul roșu nu are voie să depășească și orice astfel de manevră este considerată încălcare gravă a regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A planificarea traseului pentru a economisi timp şi combustibil;
B evitarea zonelor cu circulaţie densă, cu lucrări pe carosabil sau cu teren accidentat;
C viteză şi acceleraţie mai mari, pentru a scurta timpul de deplasare.
Explicație:
Conducerea ecologică înseamnă să folosești mașina într-un mod care reduce consumul de combustibil și emisiile poluante, fără să afecteze siguranța rutieră. Asta începe chiar dinainte de a porni la drum. Dacă îți planifici traseul din timp, eviți rutele ocolitoare, ambuteiajele sau drumurile în lucru, ceea ce înseamnă că nu pierzi timp în trafic și consumi mai puțin combustibil. De exemplu, dacă știi că un bulevard este blocat dimineața, alegi o rută secundară cu trafic mai lejer, chiar dacă pare puțin mai lungă, pentru că vei merge constant și fără opriri dese. De asemenea, evitarea zonelor cu teren accidentat sau cu multe opriri și porniri te ajută să reduci uzura mașinii și consumul inutil. Conducerea ecologică presupune și un stil calm, fără accelerații bruște sau frânări dese. Accelerările violente și viteza mare cresc consumul și poluarea, nu ajută la economisire, chiar dacă ai impresia că ajungi mai repede. Prin urmare, un comportament ecologic înseamnă să conduci eficient, să alegi drumuri potrivite și să eviți manevrele agresive. Este benefic atât pentru mediu, cât și pentru portofelul tău.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
A pe drumurile cu un singur sens de circulaţie;
B pe drumurile cu o lăţime mai mică de 6 m;
C în locurile unde s-ar împiedica observarea unui indicator sau a unui semnal luminos.
Explicație:
Este interzis să oprești mașina în orice loc unde prin prezența ei blochezi sau limitezi vizibilitatea asupra unui indicator rutier sau a unui semafor. Regulile sunt clare: toate semnele și semnalele de circulație trebuie să fie vizibile permanent pentru toți șoferii, ca să poată lua decizii corecte și la timp. Dacă lași mașina chiar lângă sau sub un indicator Stop, Cedează trecerea, sau lângă un semafor, șoferii din spatele tău sau de pe celelalte direcții nu mai pot vedea semnalizarea și pot intra în intersecție fără să știe care este regula, ceea ce crește riscul de accidente. Nu contează dacă drumul are un singur sens sau este mai îngust de șase metri; regula aceasta privește siguranța tuturor participanților la trafic. De exemplu, dacă oprești lângă un indicator de trecere pentru pietoni și îl blochezi cu mașina, pietonii pot fi puși în pericol, iar șoferii nu vor ști să reducă viteza. De aceea, este obligatoriu să eviți oprirea în orice loc care poate ascunde sau obtura un indicator sau un semafor, indiferent de lățimea sau sensul drumului.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
    i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A în zona în care este instalat indicatorul „Staţionarea interzisă”;
B în zona indicatorului „Depăşirea interzisă”;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Oprirea este interzisă în zona indicatorului „Depășirea interzisă” pentru că o mașină oprită acolo poate bloca vizibilitatea sau banda de mers și îi poate obliga pe ceilalți șoferi să depășească, ceea ce ar încălca interdicția și ar crea un pericol real de accident, mai ales pe drumuri înguste sau cu vizibilitate redusă. Indicatorul „Depășirea interzisă” nu se referă doar la interzicerea manevrei de depășire, ci și la faptul că sectorul de drum respectiv trebuie să rămână liber pentru ca traficul să fie sigur și fluent. Dacă cineva oprește în acea zonă, ceilalți participanți la trafic ar fi forțați să iasă pe contrasens, exact acolo unde legea vrea să evite astfel de situații riscante. În zona indicatorului „Staționarea interzisă”, ai voie să oprești scurt, dar nu să lași mașina parcată. Cât despre accesul către proprietăți, este interzis să blochezi intrarea, dar întrebarea de față se referă strict la oprirea în zona unui indicator rutier. Regula este gândită să prevină accidentele și blocajele acolo unde drumul nu permite depășiri sau manevre suplimentare.
Dificultate Întrebare: GREA
62%
A părăsiţi carosabilul în timp ce rulează autovehiculul, opriţi pe banda de urgenţă şi îl semnalizaţi;
B aprindeţi luminile de poziţie;
C aprindeţi proiectoarele.
Explicație:
Dacă ai o defecțiune la sistemul de rulare pe autostradă, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să ieși cât mai repede de pe benzile de circulație și să te oprești pe banda de urgență. Aceasta este singura zonă unde ai voie să oprești în caz de avarie, iar scopul este să nu pui în pericol traficul care se desfășoară cu viteză mare pe autostradă. După ce ai oprit pe banda de urgență, este obligatoriu să semnalizezi prezența vehiculului cu triunghiul reflectorizant și cu luminile de avarie, astfel încât ceilalți șoferi să te poată vedea de la distanță și să evite un posibil accident. Nu este suficient să aprinzi doar luminile de poziție sau proiectoarele, acestea nu asigură vizibilitatea necesară în astfel de situații. Toate aceste măsuri sunt prevăzute de lege pentru a proteja atât viața ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Oprirea pe banda de urgență se face doar în situații de urgență sau defecțiune tehnică, nu pentru pauze sau opriri nejustificate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%