A autoturismul urmează, fără deviere, cursa volanului;
B autoturismul tinde să derapeze cu spatele spre exteriorul curbei;
C roţile din faţă se învârtesc în gol.
Explicație:
La un autoturism cu tracțiune pe spate, dacă accelerezi prea tare într-o curbă, roțile din spate primesc mai multă putere decât pot transmite la asfalt, ceea ce duce la pierderea aderenței și la o tendință de derapaj a părții din spate a mașinii către exteriorul curbei. Aceasta se numește supravirare și este specifică tracțiunii spate, spre deosebire de mașinile cu tracțiune față care tind să subvireze. Practic, spatele mașinii începe să alunece lateral și poți pierde controlul dacă nu corectezi din volan sau nu reduci accelerația. Fenomenul este periculos pentru că te poți răsuci sau poți ieși de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau pe drum alunecos. Pentru a preveni această situație, accelerează progresiv în curbe și evită manevrele bruște cu pedala de accelerație la mașinile cu tracțiune spate.
La un autoturism cu tracțiune pe spate, dacă accelerezi prea tare într-o curbă, roțile din spate primesc mai multă putere decât pot transmite la asfalt, ceea ce duce la pierderea aderenței și la o tendință de derapaj a părții din spate a mașinii către exteriorul curbei. Aceasta se numește supravirare și este specifică tracțiunii spate, spre deosebire de mașinile cu tracțiune față care tind să subvireze. Practic, spatele mașinii începe să alunece lateral și poți pierde controlul dacă nu corectezi din volan sau nu reduci accelerația. Fenomenul este periculos pentru că te poți răsuci sau poți ieși de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau pe drum alunecos. Pentru a preveni această situație, accelerează progresiv în curbe și evită manevrele bruște cu pedala de accelerație la mașinile cu tracțiune spate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%

A drumul trece printr-o zonă unde cad frecvent pietre;
B drumul duce către o prăpastie;
C drumul circulă pe malul unui râu de munte.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că drumul trece printr-o zonă unde există pericol de căderi de pietre de pe versant. Acest tip de indicator se întâlnește mai ales în zonele montane, acolo unde stâncile sau pantele abrupte pot determina desprinderea pietrelor, mai ales după ploi abundente sau îngheț-dezgheț. Conducătorul auto trebuie să fie foarte atent, să reducă viteza dacă situația o impune, să evite oprirea sau staționarea în zona semnalizată și să circule cu prudență maximă, pentru că pot apărea obstacole pe carosabil chiar după o curbă sau după un moment în care nu se văd bine marginile drumului. De asemenea, trebuie evitate manevrele riscante, cum ar fi depășirile sau schimbările bruște de direcție, pentru că pietrele sau bolovanii pot apărea pe șosea pe neașteptate. Dacă lungimea sectorului periculos este mai mare de 500 de metri, vei vedea un panou adițional cu lungimea respectivă. Chiar dacă legea nu obligă la reducerea vitezei, responsabilitatea șoferului este să circule preventiv și să iasă cât mai repede și în siguranță din această zonă expusă la pericolul de căderi de pietre.
Indicatorul din imagine avertizează că drumul trece printr-o zonă unde există pericol de căderi de pietre de pe versant. Acest tip de indicator se întâlnește mai ales în zonele montane, acolo unde stâncile sau pantele abrupte pot determina desprinderea pietrelor, mai ales după ploi abundente sau îngheț-dezgheț. Conducătorul auto trebuie să fie foarte atent, să reducă viteza dacă situația o impune, să evite oprirea sau staționarea în zona semnalizată și să circule cu prudență maximă, pentru că pot apărea obstacole pe carosabil chiar după o curbă sau după un moment în care nu se văd bine marginile drumului. De asemenea, trebuie evitate manevrele riscante, cum ar fi depășirile sau schimbările bruște de direcție, pentru că pietrele sau bolovanii pot apărea pe șosea pe neașteptate. Dacă lungimea sectorului periculos este mai mare de 500 de metri, vei vedea un panou adițional cu lungimea respectivă. Chiar dacă legea nu obligă la reducerea vitezei, responsabilitatea șoferului este să circule preventiv și să iasă cât mai repede și în siguranță din această zonă expusă la pericolul de căderi de pietre.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A viteza redusă de deplasare şi mersul în coloană;
B dificultăţi în adaptarea vederii la intrarea şi la ieşirea din asemenea pasaje;
C posibilitatea existenţei unor denivelări ale părţii carosabile.
Explicație:
Principalul risc când conduci printr-un tunel rutier este dificultatea cu care ochii se adaptează la schimbarea bruscă de lumină, atât la intrarea în tunel cât și la ieșire. Când intri din lumină puternică în întuneric, vederea are nevoie de câteva secunde să se acomodeze, timp în care poți rata obstacole sau vehicule din față. Același lucru se întâmplă și când ieși din tunel, ochii sunt obișnuiți cu întunericul, iar lumina de afară poate crea o orbire temporară. Din această cauză, este foarte important să reduci viteza la intrarea și la ieșirea din tunel, să aprinzi luminile de întâlnire și să fii atent la ceilalți participanți la trafic care pot avea aceeași dificultate. Acesta este motivul pentru care iluminatul și semnalizarea în tuneluri sunt obligatorii, dar și motivul pentru care trebuie să adaptezi viteza și să eviți orice manevră bruscă în aceste zone. Adaptarea vederii este un factor de risc major și orice neatenție poate duce la accidente grave.
Principalul risc când conduci printr-un tunel rutier este dificultatea cu care ochii se adaptează la schimbarea bruscă de lumină, atât la intrarea în tunel cât și la ieșire. Când intri din lumină puternică în întuneric, vederea are nevoie de câteva secunde să se acomodeze, timp în care poți rata obstacole sau vehicule din față. Același lucru se întâmplă și când ieși din tunel, ochii sunt obișnuiți cu întunericul, iar lumina de afară poate crea o orbire temporară. Din această cauză, este foarte important să reduci viteza la intrarea și la ieșirea din tunel, să aprinzi luminile de întâlnire și să fii atent la ceilalți participanți la trafic care pot avea aceeași dificultate. Acesta este motivul pentru care iluminatul și semnalizarea în tuneluri sunt obligatorii, dar și motivul pentru care trebuie să adaptezi viteza și să eviți orice manevră bruscă în aceste zone. Adaptarea vederii este un factor de risc major și orice neatenție poate duce la accidente grave.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%

A vehiculele cu tracţiune animală, bicicletele şi motocicletele fără ataş;
B autoturismele, motocicletele fără ataş şi vehiculele cu tracţiune animală;
C autovehiculele, cu excepţia motocicletelor fără ataş.
Explicație:
Indicatorul întâlnit în imagine interzice depășirea tuturor autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș. Asta înseamnă că nu ai voie să depășești autoturisme, autoutilitare, camioane sau orice alt tip de autovehicul, indiferent de viteză sau de motiv. Singurele vehicule pe care ai voie să le depășești sunt cele cu tracțiune animală, bicicletele și motocicletele fără ataș. Acest indicator se montează de obicei în zone cu vizibilitate redusă sau unde depășirea este considerată foarte periculoasă, pentru a preveni accidentele frontale sau situațiile riscante. Dacă în zona respectivă există și marcaj cu linie continuă, nu ai voie să depășești nici bicicletele sau vehiculele lente, deoarece marcajul nu poate fi încălcat. Este important să reții că orice depășire efectuată contrar acestui indicator se sancționează cu amendă, puncte de penalizare și suspendarea dreptului de a conduce. Respectarea indicatorului nu este opțională și trebuie să circuli cu atenție, adaptând viteza și păstrând distanța față de vehiculul din față, până când indicatorul este anulat sau ajungi într-o zonă unde depășirea devine permisă.
Indicatorul întâlnit în imagine interzice depășirea tuturor autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș. Asta înseamnă că nu ai voie să depășești autoturisme, autoutilitare, camioane sau orice alt tip de autovehicul, indiferent de viteză sau de motiv. Singurele vehicule pe care ai voie să le depășești sunt cele cu tracțiune animală, bicicletele și motocicletele fără ataș. Acest indicator se montează de obicei în zone cu vizibilitate redusă sau unde depășirea este considerată foarte periculoasă, pentru a preveni accidentele frontale sau situațiile riscante. Dacă în zona respectivă există și marcaj cu linie continuă, nu ai voie să depășești nici bicicletele sau vehiculele lente, deoarece marcajul nu poate fi încălcat. Este important să reții că orice depășire efectuată contrar acestui indicator se sancționează cu amendă, puncte de penalizare și suspendarea dreptului de a conduce. Respectarea indicatorului nu este opțională și trebuie să circuli cu atenție, adaptând viteza și păstrând distanța față de vehiculul din față, până când indicatorul este anulat sau ajungi într-o zonă unde depășirea devine permisă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A da, deoarece se aplică regula priorităţii de dreapta;
B da, deoarece vă intersectaţi cu un drum prioritar;
C nu, deoarece semaforul este pe culoarea verde.
Explicație:
În această situație nu trebuie să acorzi prioritate vehiculului din dreapta pentru că semaforul este verde, iar semnalele semaforului au prioritate față de orice indicator sau regulă de prioritate generală. Chiar dacă există indicator de oprire sau reguli de prioritate de dreapta, când semaforul funcționează trebuie să respecți strict semnalul luminos. Atâta timp cât ai verde, ai dreptul să traversezi intersecția fără să cedezi trecerea vehiculelor care vin din alte direcții, inclusiv celor din dreapta. Este important să verifici totuși dacă ceilalți participanți la trafic respectă semaforul și să acorzi atenție pietonilor care traversează pe verde. Numai dacă semaforul nu funcționează sau este pe galben intermitent se revine la regulile generale de prioritate sau la indicatoarele de pe marginea drumului.
În această situație nu trebuie să acorzi prioritate vehiculului din dreapta pentru că semaforul este verde, iar semnalele semaforului au prioritate față de orice indicator sau regulă de prioritate generală. Chiar dacă există indicator de oprire sau reguli de prioritate de dreapta, când semaforul funcționează trebuie să respecți strict semnalul luminos. Atâta timp cât ai verde, ai dreptul să traversezi intersecția fără să cedezi trecerea vehiculelor care vin din alte direcții, inclusiv celor din dreapta. Este important să verifici totuși dacă ceilalți participanți la trafic respectă semaforul și să acorzi atenție pietonilor care traversează pe verde. Numai dacă semaforul nu funcționează sau este pe galben intermitent se revine la regulile generale de prioritate sau la indicatoarele de pe marginea drumului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A reduce viteza de mers şi trece de pe o bandă pe alta, asigurându-se continuu în oglinda retrovizoare;
B dacă trecerea de pe o bandă pe alta nu s-a făcut cu cel puţin 200 m înainte de intersecţie, manevra nu mai este posibilă;
C se asigură din spate şi semnalizează intenţia de a trece succesiv de pe banda întâi pe a doua, apoi pe a treia.
Explicație:
Pentru a trece corect de pe banda întâi pe banda a treia trebuie să faci manevra treptat și în siguranță. Asta înseamnă că nu poți trece direct de pe prima bandă pe a treia într-o singură mișcare, ci trebuie să te asiguri întâi din spate și lateral, să semnalizezi clar intenția de schimbare a benzii, apoi să treci întâi pe banda a doua, iar după ce te-ai asigurat din nou și ai semnalizat, să treci pe banda a treia. Toate aceste mișcări trebuie făcute numai dacă nu incomodezi ceilalți participanți la trafic și numai după ce te-ai asigurat că spațiul este liber. Schimbarea benzilor succesiv și cu atenție este necesară pentru a evita accidentele, pentru că pe drumurile cu mai multe benzi circulația este mai intensă și există riscul să nu fii observat de șoferii de pe benzile alăturate. De fiecare dată când schimbi banda este obligatoriu să semnalizezi și să verifici oglinzile, iar dacă este necesar să te uiți și peste umăr pentru a elimina unghiurile moarte. Respectând această procedură eviți accidentele și te asiguri că manevra se face corect, așa cum prevede Codul Rutier.
Pentru a trece corect de pe banda întâi pe banda a treia trebuie să faci manevra treptat și în siguranță. Asta înseamnă că nu poți trece direct de pe prima bandă pe a treia într-o singură mișcare, ci trebuie să te asiguri întâi din spate și lateral, să semnalizezi clar intenția de schimbare a benzii, apoi să treci întâi pe banda a doua, iar după ce te-ai asigurat din nou și ai semnalizat, să treci pe banda a treia. Toate aceste mișcări trebuie făcute numai dacă nu incomodezi ceilalți participanți la trafic și numai după ce te-ai asigurat că spațiul este liber. Schimbarea benzilor succesiv și cu atenție este necesară pentru a evita accidentele, pentru că pe drumurile cu mai multe benzi circulația este mai intensă și există riscul să nu fii observat de șoferii de pe benzile alăturate. De fiecare dată când schimbi banda este obligatoriu să semnalizezi și să verifici oglinzile, iar dacă este necesar să te uiți și peste umăr pentru a elimina unghiurile moarte. Respectând această procedură eviți accidentele și te asiguri că manevra se face corect, așa cum prevede Codul Rutier.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%

A autoturismul;
B motocicleta;
C autocamionul.
Explicație:
În această intersecție prioritatea este stabilită de indicatoarele rutiere. Autoturismul și motocicleta circulă pe drumul cu prioritate, așa cum arată indicatoarele și panourile adiționale, iar autocamionul are indicator „Cedează trecerea”, deci va intra ultimul în intersecție. Între autoturism și motocicletă se aplică regula priorității de dreapta, pentru că ambele sunt pe drumul prioritar și schimbă direcția de mers. Autoturismul este pe dreapta motocicletei, deci autoturismul are prioritate și va intra primul. După autoturism urmează motocicleta, iar ultimul va intra autocamionul după ce s-a asigurat că a acordat prioritate vehiculelor de pe drumul cu prioritate. Astfel, ordinea corectă este autoturismul primul, apoi motocicleta, iar la final autocamionul.
În această intersecție prioritatea este stabilită de indicatoarele rutiere. Autoturismul și motocicleta circulă pe drumul cu prioritate, așa cum arată indicatoarele și panourile adiționale, iar autocamionul are indicator „Cedează trecerea”, deci va intra ultimul în intersecție. Între autoturism și motocicletă se aplică regula priorității de dreapta, pentru că ambele sunt pe drumul prioritar și schimbă direcția de mers. Autoturismul este pe dreapta motocicletei, deci autoturismul are prioritate și va intra primul. După autoturism urmează motocicleta, iar ultimul va intra autocamionul după ce s-a asigurat că a acordat prioritate vehiculelor de pe drumul cu prioritate. Astfel, ordinea corectă este autoturismul primul, apoi motocicleta, iar la final autocamionul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A primul la 90 m, al doilea la 60 m şi al treilea la 30 m;
B primul la 200 m, al doilea la 150 m şi al treilea la 100 m;
C primul la 150 m, al doilea la 100 m şi al treilea la 50 m.
Explicație:
Panourile suplimentare de avertizare la trecerea la nivel cu calea ferată sunt montate pentru a-ți semnala din timp apropierea de calea ferată și a-ți da posibilitatea să reduci viteza și să te pregătești să oprești dacă este nevoie. Primul panou cu trei bare roșii se află la 150 de metri înainte de calea ferată, al doilea cu două bare la 100 de metri, iar ultimul panou cu o singură bară la 50 de metri. Aceste panouri ajută șoferul să aprecieze corect distanța până la calea ferată și să aibă timp suficient să încetinească, să se asigure și să oprească dacă semnalele acustice, luminoase sau barierele o impun. Ordinea și distanțele sunt standardizate ca să nu existe confuzii indiferent pe ce drum circuli. Dacă vezi primul panou trebuie să fii deja pregătit să reduci viteza, iar la ultimul panou trebuie să fii foarte atent și gata să oprești complet, mai ales dacă trenul se apropie sau barierele sunt coborâte. Respectarea acestor distanțe este esențială pentru prevenirea accidentelor la trecerile peste calea ferată.
Panourile suplimentare de avertizare la trecerea la nivel cu calea ferată sunt montate pentru a-ți semnala din timp apropierea de calea ferată și a-ți da posibilitatea să reduci viteza și să te pregătești să oprești dacă este nevoie. Primul panou cu trei bare roșii se află la 150 de metri înainte de calea ferată, al doilea cu două bare la 100 de metri, iar ultimul panou cu o singură bară la 50 de metri. Aceste panouri ajută șoferul să aprecieze corect distanța până la calea ferată și să aibă timp suficient să încetinească, să se asigure și să oprească dacă semnalele acustice, luminoase sau barierele o impun. Ordinea și distanțele sunt standardizate ca să nu existe confuzii indiferent pe ce drum circuli. Dacă vezi primul panou trebuie să fii deja pregătit să reduci viteza, iar la ultimul panou trebuie să fii foarte atent și gata să oprești complet, mai ales dacă trenul se apropie sau barierele sunt coborâte. Respectarea acestor distanțe este esențială pentru prevenirea accidentelor la trecerile peste calea ferată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea”;
B atunci când se circulă din direcţia opusă tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor oprite în staţie, pe drumurile cu o singură bandă pe sens;
C la întâlnirea indicatorului „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Viteza de deplasare trebuie redusă la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea” pentru că acest indicator te avertizează că urmează să intri într-o intersecție unde nu ai prioritate. Reducerea vitezei este necesară ca să poți opri în siguranță în cazul în care se apropie alte vehicule pe drumul prioritar. Chiar dacă din prima vedere nu pare să vină nicio mașină, ai obligația să încetinești și să te asiguri foarte bine din ambele părți înainte de a pătrunde în intersecție. Dacă nu reduci viteza la acest indicator, riști să nu mai poți opri la timp în fața unui vehicul care are prioritate, ceea ce poate duce la accidente grave. În schimb, la indicatorul „Prioritate față de circulația din sens invers”, nu ai obligația să reduci neapărat viteza, ci să circuli cu atenție pe sectorul de drum chiar dacă ai prioritate, iar referitor la tramvaie sau autobuze oprite, nu există obligația de a reduce viteza, ci alte reguli specifice de circulație. Reducerea vitezei la „Cedează trecerea” este o măsură de siguranță obligatorie prevăzută de lege.
Viteza de deplasare trebuie redusă la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea” pentru că acest indicator te avertizează că urmează să intri într-o intersecție unde nu ai prioritate. Reducerea vitezei este necesară ca să poți opri în siguranță în cazul în care se apropie alte vehicule pe drumul prioritar. Chiar dacă din prima vedere nu pare să vină nicio mașină, ai obligația să încetinești și să te asiguri foarte bine din ambele părți înainte de a pătrunde în intersecție. Dacă nu reduci viteza la acest indicator, riști să nu mai poți opri la timp în fața unui vehicul care are prioritate, ceea ce poate duce la accidente grave. În schimb, la indicatorul „Prioritate față de circulația din sens invers”, nu ai obligația să reduci neapărat viteza, ci să circuli cu atenție pe sectorul de drum chiar dacă ai prioritate, iar referitor la tramvaie sau autobuze oprite, nu există obligația de a reduce viteza, ci alte reguli specifice de circulație. Reducerea vitezei la „Cedează trecerea” este o măsură de siguranță obligatorie prevăzută de lege.
Dificultate Întrebare: MEDIE
52%
A la depăşirea cu 20 km/h a vitezei maxime admise;
B la depăşirea cu mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise;
C la depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise.
Explicație:
Conducătorul auto este sancționat atât cu amendă cât și cu suspendarea dreptului de a conduce dacă depășește viteza maximă admisă cu mai mult de 50 de kilometri pe oră. Aceasta este una dintre cele mai grave abateri la regimul de viteză, pentru că depășirea cu peste 50 de kilometri pe oră crește semnificativ riscul de producere a accidentelor grave și arată un comportament extrem de periculos pe drumurile publice. Pe lângă amendă, legea prevede suspendarea permisului pentru o perioadă determinată, tocmai pentru a descuraja astfel de fapte și pentru a proteja siguranța celorlalți participanți la trafic. Depășirile de viteză mai mici, cu 20 sau 30 de kilometri peste limită, se sancționează doar cu amendă și eventual puncte de penalizare, dar nu implică suspendarea dreptului de a conduce. Astfel, singura situație dintre cele prezentate când se aplică și suspendarea permisului este atunci când se depășește limita de viteză cu mai mult de 50 de kilometri pe oră.
Conducătorul auto este sancționat atât cu amendă cât și cu suspendarea dreptului de a conduce dacă depășește viteza maximă admisă cu mai mult de 50 de kilometri pe oră. Aceasta este una dintre cele mai grave abateri la regimul de viteză, pentru că depășirea cu peste 50 de kilometri pe oră crește semnificativ riscul de producere a accidentelor grave și arată un comportament extrem de periculos pe drumurile publice. Pe lângă amendă, legea prevede suspendarea permisului pentru o perioadă determinată, tocmai pentru a descuraja astfel de fapte și pentru a proteja siguranța celorlalți participanți la trafic. Depășirile de viteză mai mici, cu 20 sau 30 de kilometri peste limită, se sancționează doar cu amendă și eventual puncte de penalizare, dar nu implică suspendarea dreptului de a conduce. Astfel, singura situație dintre cele prezentate când se aplică și suspendarea permisului este atunci când se depășește limita de viteză cu mai mult de 50 de kilometri pe oră.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.98.
(1) Amenzile contraventionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate
d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amenda;
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
e) depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic.
Art.103.
(1) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune:
a) pentru o perioada de 30 de zile, daca titularul permisului de conducere a savârsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare;
b) pentru o perioada de 60 de zile, daca titularul permisului de conducere cumuleaza, din nou, cel putin 15 puncte de penalizare în urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce.
Art.98.
(1) Amenzile contraventionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate
d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amenda;
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
e) depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic.
Art.103.
(1) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune:
a) pentru o perioada de 30 de zile, daca titularul permisului de conducere a savârsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare;
b) pentru o perioada de 60 de zile, daca titularul permisului de conducere cumuleaza, din nou, cel putin 15 puncte de penalizare în urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A să respectaţi cu stricteţe limitele de viteză pentru sectorul de drum pe care circulaţi;
B să reduceţi viteza până la limita la care să vă asiguraţi o bună vizibilitate şi un control deplin asupra comenzilor;
C să rulaţi cât mai aproape de axul drumului.
Explicație:
Conducerea preventivă pe timp nefavorabil înseamnă să reduci viteza până la nivelul la care poți controla complet mașina și ai vizibilitate bună, indiferent de limita maximă de viteză impusă pe acel sector de drum. Condițiile meteo nefavorabile, cum ar fi ploaia, ceața, ninsoarea, poleiul sau carosabilul umed, pot face ca distanța de frânare să crească și reacțiile să fie mai lente. Dacă mergi cu viteza legală maximă, dar nu poți vedea suficient de departe sau mașina nu răspunde corect la frânare și la viraje, riști să pierzi controlul și să provoci un accident. Nu este suficient să respecți doar limita de viteză, trebuie să adaptezi permanent mersul la condițiile reale de drum și vizibilitate, să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să eviți orice manevră bruscă. Să conduci cât mai aproape de axul drumului este periculos pentru că te poți lovi de vehiculele de pe sensul opus, mai ales când vizibilitatea e redusă. Regula corectă este să reduci viteza până la nivelul la care ai tot timpul controlul mașinii, vezi clar drumul și poți reacționa în siguranță la orice situație neprevăzută.
Conducerea preventivă pe timp nefavorabil înseamnă să reduci viteza până la nivelul la care poți controla complet mașina și ai vizibilitate bună, indiferent de limita maximă de viteză impusă pe acel sector de drum. Condițiile meteo nefavorabile, cum ar fi ploaia, ceața, ninsoarea, poleiul sau carosabilul umed, pot face ca distanța de frânare să crească și reacțiile să fie mai lente. Dacă mergi cu viteza legală maximă, dar nu poți vedea suficient de departe sau mașina nu răspunde corect la frânare și la viraje, riști să pierzi controlul și să provoci un accident. Nu este suficient să respecți doar limita de viteză, trebuie să adaptezi permanent mersul la condițiile reale de drum și vizibilitate, să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să eviți orice manevră bruscă. Să conduci cât mai aproape de axul drumului este periculos pentru că te poți lovi de vehiculele de pe sensul opus, mai ales când vizibilitatea e redusă. Regula corectă este să reduci viteza până la nivelul la care ai tot timpul controlul mașinii, vezi clar drumul și poți reacționa în siguranță la orice situație neprevăzută.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A Regulamentul nu prevede nimic în acest sens;
B da, cu condiţia ca acesta să nu fie deranjant din punct de vedere sonor;
C nu.
Explicație:
Montarea oricărui alt avertizor sonor pe autovehicul, în afara celui omologat de autoritatea competentă, este interzisă prin lege. Fiecare vehicul trebuie să fie echipat doar cu sisteme și echipamente aprobate oficial, tocmai pentru a preveni folosirea unor dispozitive care pot produce zgomot excesiv, pot deranja traficul sau pot induce în eroare alți participanți la trafic. Avertizorul sonor omologat este verificat să respecte anumite limite de intensitate și tonalitate pentru a nu crea disconfort sau pericol pe drumurile publice. Instalarea unor claxoane neomologate, mai puternice sau cu sunete speciale, chiar dacă nu par deranjante, este sancționată de poliție, iar autovehiculul poate fi considerat necorespunzător pentru circulație. Singura variantă acceptată este folosirea claxonului original, omologat pentru respectivul tip de vehicul, fără alte modificări.
Montarea oricărui alt avertizor sonor pe autovehicul, în afara celui omologat de autoritatea competentă, este interzisă prin lege. Fiecare vehicul trebuie să fie echipat doar cu sisteme și echipamente aprobate oficial, tocmai pentru a preveni folosirea unor dispozitive care pot produce zgomot excesiv, pot deranja traficul sau pot induce în eroare alți participanți la trafic. Avertizorul sonor omologat este verificat să respecte anumite limite de intensitate și tonalitate pentru a nu crea disconfort sau pericol pe drumurile publice. Instalarea unor claxoane neomologate, mai puternice sau cu sunete speciale, chiar dacă nu par deranjante, este sancționată de poliție, iar autovehiculul poate fi considerat necorespunzător pentru circulație. Singura variantă acceptată este folosirea claxonului original, omologat pentru respectivul tip de vehicul, fără alte modificări.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A atela să nu fie rigidă;
B nu sunt necesare criterii pentru imobilizarea fracturilor cu atele;
C atela să fie suficient de lungă.
Explicație:
Când imobilizezi o fractură cu atele, cel mai important lucru este ca atela să fie suficient de lungă încât să fixeze atât articulația de deasupra, cât și cea de dedesubt față de locul fracturii. Dacă atela este prea scurtă, segmentul fracturat poate să se miște, ceea ce poate agrava leziunea sau poate provoca dureri suplimentare victimei. O atelă corectă trebuie să fie rigidă și să limiteze complet mișcarea în zona afectată pentru a preveni complicațiile sau deplasarea fragmentelor osoase. Indiferent de materialul folosit, imobilizarea se face ferm, dar fără să strângă prea tare și fără să oprească circulația sângelui. Nu este corect să folosești atele flexibile sau improvizate care nu fixează osul, iar regulile de prim ajutor impun ca orice fractură să fie stabilizată cât mai bine înainte de transportul victimei.
Când imobilizezi o fractură cu atele, cel mai important lucru este ca atela să fie suficient de lungă încât să fixeze atât articulația de deasupra, cât și cea de dedesubt față de locul fracturii. Dacă atela este prea scurtă, segmentul fracturat poate să se miște, ceea ce poate agrava leziunea sau poate provoca dureri suplimentare victimei. O atelă corectă trebuie să fie rigidă și să limiteze complet mișcarea în zona afectată pentru a preveni complicațiile sau deplasarea fragmentelor osoase. Indiferent de materialul folosit, imobilizarea se face ferm, dar fără să strângă prea tare și fără să oprească circulația sângelui. Nu este corect să folosești atele flexibile sau improvizate care nu fixează osul, iar regulile de prim ajutor impun ca orice fractură să fie stabilizată cât mai bine înainte de transportul victimei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%

A „Ocolire prin stânga”;
B „Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase, la stânga”;
C „Curbă la stânga”.
Explicație:
Panourile din imagine se numesc panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase și sunt montate pe marginea drumului înaintea și de-a lungul unei curbe foarte periculoase, pentru a-ți atrage atenția că urmează un sector de drum unde riscul de accident este ridicat. Aceste panouri au rolul să îți indice direcția curbei, în acest caz spre stânga, și să te determine să reduci viteza și să circuli cu prudență maximă. Conform legii, în afara localităților, viteza maximă admisă în astfel de curbe este de 50 km pe oră, iar în localități nu trebuie să depășești 30 km pe oră. Dacă vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri sau drumul este umed ori alunecos, trebuie să reduci și mai mult viteza pentru a avea timp să reacționezi la orice pericol. Nu ai voie să depășești, să oprești sau să întorci în astfel de curbe, iar manevrele bruște de direcție sau frânare pot duce foarte ușor la pierderea controlului mașinii. Panourile reflectorizante sunt ușor de observat chiar și noaptea sau pe ceață, tocmai pentru a preveni accidentele în aceste zone cu risc crescut.
Panourile din imagine se numesc panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase și sunt montate pe marginea drumului înaintea și de-a lungul unei curbe foarte periculoase, pentru a-ți atrage atenția că urmează un sector de drum unde riscul de accident este ridicat. Aceste panouri au rolul să îți indice direcția curbei, în acest caz spre stânga, și să te determine să reduci viteza și să circuli cu prudență maximă. Conform legii, în afara localităților, viteza maximă admisă în astfel de curbe este de 50 km pe oră, iar în localități nu trebuie să depășești 30 km pe oră. Dacă vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri sau drumul este umed ori alunecos, trebuie să reduci și mai mult viteza pentru a avea timp să reacționezi la orice pericol. Nu ai voie să depășești, să oprești sau să întorci în astfel de curbe, iar manevrele bruște de direcție sau frânare pot duce foarte ușor la pierderea controlului mașinii. Panourile reflectorizante sunt ușor de observat chiar și noaptea sau pe ceață, tocmai pentru a preveni accidentele în aceste zone cu risc crescut.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A coborârea pantelor cu motorul oprit sau aducerea schimbătorului de viteze în punctul mort;
B rularea cu jocuri mari la pedala de ambreiaj sau la mecanismul de direcţie;
C aşteptarea la semafor având pedala de ambreiaj apăsată.
Explicație:
O deprindere greșită care duce frecvent la defectarea ambreiajului este să stai cu pedala de ambreiaj apăsată atunci când aștepți la semafor sau în coloană. Ținerea piciorului pe ambreiaj menține componentele ambreiajului într-o stare de solicitare continuă, ceea ce accelerează uzura discului și a rulmentului de presiune. În timp, acest obicei poate duce la defectarea prematură a ambreiajului, la patinarea sau chiar la imposibilitatea de a mai schimba vitezele corect. Corect este să scoți din viteză și să lași pedala de ambreiaj liberă atunci când mașina este oprită, astfel încât toate componentele să se odihnească și să eviți cheltuieli inutile cu reparațiile. Este una dintre cele mai întâlnite greșeli la șoferii începători, de aceea este important să-ți formezi de la început un stil corect de utilizare a ambreiajului.
O deprindere greșită care duce frecvent la defectarea ambreiajului este să stai cu pedala de ambreiaj apăsată atunci când aștepți la semafor sau în coloană. Ținerea piciorului pe ambreiaj menține componentele ambreiajului într-o stare de solicitare continuă, ceea ce accelerează uzura discului și a rulmentului de presiune. În timp, acest obicei poate duce la defectarea prematură a ambreiajului, la patinarea sau chiar la imposibilitatea de a mai schimba vitezele corect. Corect este să scoți din viteză și să lași pedala de ambreiaj liberă atunci când mașina este oprită, astfel încât toate componentele să se odihnească și să eviți cheltuieli inutile cu reparațiile. Este una dintre cele mai întâlnite greșeli la șoferii începători, de aceea este important să-ți formezi de la început un stil corect de utilizare a ambreiajului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%

A reduceţi viteza, deoarece copilul s-ar putea întoarce pentru a lua mingea din drum;
B menţineţi viteza, deoarece copiii au fost avertizaţi şi rămân în siguranţă pe trotuar;
C măriţi viteza, deoarece copiii nu aleargă pe stradă.
Explicație:
Conduita preventivă în această situație presupune să reduci imediat viteza și să fii pregătit să oprești, pentru că există un risc foarte mare ca unul dintre copii să alerge brusc pe șosea după minge. Indicatorul „Copii” te avertizează că te afli într-o zonă frecventată de cei mici, unde comportamentul lor este imprevizibil, iar prezența mingii pe carosabil crește și mai mult riscul ca un copil să traverseze fără să se asigure. Chiar dacă momentan copiii par să stea pe trotuar, nu poți presupune că vor rămâne acolo, pentru că reflexul de a-și recupera mingea este foarte puternic la această vârstă. De aceea, trebuie să încetinești mult sub limita legală, să fii cu piciorul pregătit pe frână și să urmărești cu atenție orice mișcare a copiilor. Nu menține viteza, nu accelera, ci fii gata să oprești în orice moment pentru a preveni un accident grav.
Conduita preventivă în această situație presupune să reduci imediat viteza și să fii pregătit să oprești, pentru că există un risc foarte mare ca unul dintre copii să alerge brusc pe șosea după minge. Indicatorul „Copii” te avertizează că te afli într-o zonă frecventată de cei mici, unde comportamentul lor este imprevizibil, iar prezența mingii pe carosabil crește și mai mult riscul ca un copil să traverseze fără să se asigure. Chiar dacă momentan copiii par să stea pe trotuar, nu poți presupune că vor rămâne acolo, pentru că reflexul de a-și recupera mingea este foarte puternic la această vârstă. De aceea, trebuie să încetinești mult sub limita legală, să fii cu piciorul pregătit pe frână și să urmărești cu atenție orice mișcare a copiilor. Nu menține viteza, nu accelera, ci fii gata să oprești în orice moment pentru a preveni un accident grav.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A într-o zonă rezidenţială, semnalizată ca atare;
B la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată;
C într-o zonă pietonală, semnalizată ca atare.
Explicație:
În localități, atunci când treci printr-o intersecție cu circulație nedirijată, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 km pe oră. Intersecțiile nedirijate sunt acele intersecții în care nu există semafoare, polițist sau indicatoare de prioritate, iar în astfel de zone există risc crescut de coliziune, pentru că fiecare participant la trafic trebuie să aplice regula priorității de dreapta. Reducerea vitezei îți dă timp să observi din timp ceilalți participanți la trafic, să oprești dacă este necesar și să eviți orice pericol. În zonele rezidențiale sau pietonale viteza maximă poate fi chiar mai mică, dar numai dacă este stabilită prin indicator, pe când la intersecțiile nedirijate limita de 30 km pe oră este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de alte condiții de drum sau trafic. Scopul acestei reguli este prevenirea accidentelor și creșterea siguranței la traversarea intersecțiilor fără reglementări speciale.
În localități, atunci când treci printr-o intersecție cu circulație nedirijată, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 km pe oră. Intersecțiile nedirijate sunt acele intersecții în care nu există semafoare, polițist sau indicatoare de prioritate, iar în astfel de zone există risc crescut de coliziune, pentru că fiecare participant la trafic trebuie să aplice regula priorității de dreapta. Reducerea vitezei îți dă timp să observi din timp ceilalți participanți la trafic, să oprești dacă este necesar și să eviți orice pericol. În zonele rezidențiale sau pietonale viteza maximă poate fi chiar mai mică, dar numai dacă este stabilită prin indicator, pe când la intersecțiile nedirijate limita de 30 km pe oră este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de alte condiții de drum sau trafic. Scopul acestei reguli este prevenirea accidentelor și creșterea siguranței la traversarea intersecțiilor fără reglementări speciale.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
Dificultate Întrebare: MEDIE
49%
A să reducă viteza şi să-şi continue drumul cu atenţie;
B să respecte semnificaţia culorii semaforului;
C să acorde prioritate de trecere ambulanţei.
Explicație:
Când te afli într-o intersecție și observi o ambulanță cu semnalele acustice și luminoase pornite, adică în misiune de urgență, ești obligat prin lege să îi acorzi prioritate indiferent de semnificația semaforului sau de regulile obișnuite de prioritate. Toți ceilalți conducători trebuie să elibereze rapid intersecția, să oprească dacă este nevoie și să nu facă nicio manevră care ar putea bloca sau întârzia ambulanța. Această regulă este esențială pentru ca ambulanța să poată ajunge la timp la intervenție și să salveze vieți, iar nerespectarea ei se sancționează sever. Prin urmare, în orice împrejurare, prioritatea absolută o are vehiculul de urgență aflat în misiune, iar tu trebuie să acționezi rapid, clar și previzibil pentru a-i face loc, fără să pui în pericol ceilalți participanți la trafic.
Când te afli într-o intersecție și observi o ambulanță cu semnalele acustice și luminoase pornite, adică în misiune de urgență, ești obligat prin lege să îi acorzi prioritate indiferent de semnificația semaforului sau de regulile obișnuite de prioritate. Toți ceilalți conducători trebuie să elibereze rapid intersecția, să oprească dacă este nevoie și să nu facă nicio manevră care ar putea bloca sau întârzia ambulanța. Această regulă este esențială pentru ca ambulanța să poată ajunge la timp la intervenție și să salveze vieți, iar nerespectarea ei se sancționează sever. Prin urmare, în orice împrejurare, prioritatea absolută o are vehiculul de urgență aflat în misiune, iar tu trebuie să acționezi rapid, clar și previzibil pentru a-i face loc, fără să pui în pericol ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A capacitatea de a nu intra în conflict cu organele de poliţie rutieră;
B să fiţi odihnit şi bine alimentat, pentru a nu fi obligat să opriţi pe traseu;
C menţinerea neîntreruptă a atenţiei pe toată durata deplasării.
Explicație:
Vigilența în conducerea preventivă înseamnă să îți menții atenția la un nivel ridicat pe toată durata deplasării, fără să te lași distras de telefon, discuții sau gânduri personale. Un șofer vigilent observă din timp orice schimbare de trafic, manevrele celorlalți participanți, semnele de circulație, eventualele obstacole sau pericole de pe drum și reacționează rapid și corect pentru a preveni accidentele. Vigilența implică să fii mereu atent la ce se întâmplă în fața ta, în oglinzi și pe laterale, să anticipezi posibilele greșeli ale altor participanți la trafic și să conduci astfel încât să poți evita orice pericol chiar dacă nu l-ai provocat tu. Doar așa poți circula în siguranță și poți reacționa eficient la situațiile neprevăzute.
Vigilența în conducerea preventivă înseamnă să îți menții atenția la un nivel ridicat pe toată durata deplasării, fără să te lași distras de telefon, discuții sau gânduri personale. Un șofer vigilent observă din timp orice schimbare de trafic, manevrele celorlalți participanți, semnele de circulație, eventualele obstacole sau pericole de pe drum și reacționează rapid și corect pentru a preveni accidentele. Vigilența implică să fii mereu atent la ce se întâmplă în fața ta, în oglinzi și pe laterale, să anticipezi posibilele greșeli ale altor participanți la trafic și să conduci astfel încât să poți evita orice pericol chiar dacă nu l-ai provocat tu. Doar așa poți circula în siguranță și poți reacționa eficient la situațiile neprevăzute.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
A să reduceţi viteza autovehiculului şi să circulaţi cu atenţie;
B să opriţi autovehiculul;
C să reduceţi viteza autovehiculului şi să claxonaţi.
Explicație:
La semnalul nevăzătorilor care intenționează să traverseze strada ești obligat să oprești complet autovehiculul, nu doar să reduci viteza sau să circuli cu atenție. Nevăzătorii folosesc bastonul alb pentru a-și semnaliza intenția de traversare și, fiind persoane cu handicap vizual, au nevoie de o protecție sporită din partea celorlalți participanți la trafic. Oprirea este obligatorie indiferent de locul unde aceștia traversează, fie că este trecere de pietoni sau nu, pentru că altfel nu se pot asigura vizual de siguranța traversării. Nu este permis să claxonezi pentru a-i grăbi sau a-i avertiza, ci trebuie să le acorzi prioritate totală și să aștepți până când au traversat în siguranță. Această regulă este prevăzută clar în Codul Rutier pentru a proteja persoanele vulnerabile pe drumurile publice și orice nerespectare este sancționată sever.
La semnalul nevăzătorilor care intenționează să traverseze strada ești obligat să oprești complet autovehiculul, nu doar să reduci viteza sau să circuli cu atenție. Nevăzătorii folosesc bastonul alb pentru a-și semnaliza intenția de traversare și, fiind persoane cu handicap vizual, au nevoie de o protecție sporită din partea celorlalți participanți la trafic. Oprirea este obligatorie indiferent de locul unde aceștia traversează, fie că este trecere de pietoni sau nu, pentru că altfel nu se pot asigura vizual de siguranța traversării. Nu este permis să claxonezi pentru a-i grăbi sau a-i avertiza, ci trebuie să le acorzi prioritate totală și să aștepți până când au traversat în siguranță. Această regulă este prevăzută clar în Codul Rutier pentru a proteja persoanele vulnerabile pe drumurile publice și orice nerespectare este sancționată sever.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%