A viteza prevăzută de Regulament pentru categoria de drum pe care circulaţi în acel moment;
B viteza care să vă confere siguranţa că puteţi opri şi evita orice eveniment rutier, fără a intra în derapaj;
C în această situaţie nu trebuie să circulaţi cu mai mult de 20 km/h.
Explicație:
Pe un drum public umed sau acoperit cu mâzgă sau zăpadă trebuie să te deplasezi cu o viteză adaptată condițiilor, astfel încât să poți opri în siguranță și să eviți orice eveniment rutier, fără să intri în derapaj sau să pierzi controlul asupra vehiculului. Aceasta înseamnă că viteza trebuie să fie mai mică decât limita legală și ajustată în funcție de vizibilitate, aderența carosabilului, traficul din zonă și starea tehnică a mașinii. Nu există o limită fixă de 20 km/h, deoarece în unele situații poți circula mai rapid dacă condițiile permit, dar prioritar este să menții controlul și să previi accidentele. Regula fundamentală este să adaptezi viteza la condițiile reale de drum și să fii pregătit să oprești în siguranță în orice moment.
Pe un drum public umed sau acoperit cu mâzgă sau zăpadă trebuie să te deplasezi cu o viteză adaptată condițiilor, astfel încât să poți opri în siguranță și să eviți orice eveniment rutier, fără să intri în derapaj sau să pierzi controlul asupra vehiculului. Aceasta înseamnă că viteza trebuie să fie mai mică decât limita legală și ajustată în funcție de vizibilitate, aderența carosabilului, traficul din zonă și starea tehnică a mașinii. Nu există o limită fixă de 20 km/h, deoarece în unele situații poți circula mai rapid dacă condițiile permit, dar prioritar este să menții controlul și să previi accidentele. Regula fundamentală este să adaptezi viteza la condițiile reale de drum și să fii pregătit să oprești în siguranță în orice moment.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 48 - Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevra în condiţii de siguranţă.
Regulamentul Rutier
Articolul 123 - Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
e) când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
Articolul 48 - Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevra în condiţii de siguranţă.
Regulamentul Rutier
Articolul 123 - Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
e) când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A prin apăsarea ritmică cu podul palmelor suprapuse a toracelui victimei, în dreptul inimii;
B prin lovirea cu palmele a obrajilor victimei;
C prin încrucişarea ritmică a braţelor victimei simultan cu respiraţia artificială.
Explicație:
Atunci când victimei unui accident i s-au oprit bătăile inimii, masajul cardiac trebuie efectuat prin apăsarea ritmică și fermă cu podul palmelor suprapuse pe partea mijlocie a pieptului, exact în dreptul inimii, pe stern. Această manevră are scopul de a comprima inima, ajutând sângele să circule spre organele vitale, în special creier și plămâni, până la reluarea funcției cardiace naturale sau până la sosirea ajutorului specializat. Lovirea cu palmele a obrajilor sau încrucișarea brațelor victimei nu sunt metode corecte și nu ajută la restabilirea circulației sângelui. Masajul cardiac trebuie realizat corect, cu o frecvență de aproximativ 100-120 de compresii pe minut și cu revenirea completă a pieptului între apăsări, pentru a maximiza șansele de supraviețuire ale victimei.
Atunci când victimei unui accident i s-au oprit bătăile inimii, masajul cardiac trebuie efectuat prin apăsarea ritmică și fermă cu podul palmelor suprapuse pe partea mijlocie a pieptului, exact în dreptul inimii, pe stern. Această manevră are scopul de a comprima inima, ajutând sângele să circule spre organele vitale, în special creier și plămâni, până la reluarea funcției cardiace naturale sau până la sosirea ajutorului specializat. Lovirea cu palmele a obrajilor sau încrucișarea brațelor victimei nu sunt metode corecte și nu ajută la restabilirea circulației sângelui. Masajul cardiac trebuie realizat corect, cu o frecvență de aproximativ 100-120 de compresii pe minut și cu revenirea completă a pieptului între apăsări, pentru a maximiza șansele de supraviețuire ale victimei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoştinţele dobândite şi politeţea;
B iscusinţa şi priceperea de a-şi impune calităţile fizice dobândite;
C mijloacele de semnalizare rutieră şi agenţii de poliţie rutieră.
Explicație:
Factorii principali care ajută un conducător auto să conducă preventiv sunt atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoștințele dobândite și politețea. Atitudinea pozitivă înseamnă să fii deschis și atent la ceilalți participanți la trafic, să anticipezi posibilele situații periculoase și să acționezi pentru a le evita. Calmului îi revine rolul de a preveni reacțiile impulsive sau agresive, care pot duce la accidente. Cunoștințele teoretice și practice dobândite prin pregătire și experiență te ajută să înțelegi regulile de circulație și să aplici corect tehnicile de conducere. Politețea în trafic contribuie la o atmosferă civilizată și reduce conflictele, ceea ce face deplasarea mai sigură pentru toți. Astfel, combinația acestor factori creează un șofer preventiv, capabil să anticipeze și să prevină pericolele înainte ca ele să apară.
Factorii principali care ajută un conducător auto să conducă preventiv sunt atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoștințele dobândite și politețea. Atitudinea pozitivă înseamnă să fii deschis și atent la ceilalți participanți la trafic, să anticipezi posibilele situații periculoase și să acționezi pentru a le evita. Calmului îi revine rolul de a preveni reacțiile impulsive sau agresive, care pot duce la accidente. Cunoștințele teoretice și practice dobândite prin pregătire și experiență te ajută să înțelegi regulile de circulație și să aplici corect tehnicile de conducere. Politețea în trafic contribuie la o atmosferă civilizată și reduce conflictele, ceea ce face deplasarea mai sigură pentru toți. Astfel, combinația acestor factori creează un șofer preventiv, capabil să anticipeze și să prevină pericolele înainte ca ele să apară.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A asigură demontarea mai uşoară a pieselor motorului;
B reduce uzura motorului, prin crearea unui film rezistent de lubrifiant între suprafeţele pieselor aflate în mişcare;
C protejează motorul faţă de pătrunderea amestecului carburant în baia de ulei.
Explicație:
Rolul principal al uleiului pentru motor este să reducă uzura prin crearea unui film lubrifiant rezistent între suprafețele metalice ale pieselor aflate în mișcare în interiorul motorului. Acest strat subțire de ulei previne contactul direct între metal pe metal, diminuând frecarea și căldura rezultată, ceea ce prelungește durata de viață a componentelor motorului și asigură o funcționare mai silențioasă și eficientă. Pe lângă lubrifiere, uleiul ajută la răcirea motorului prin preluarea căldurii și la curățarea pieselor prin transportul impurităților și a reziduurilor către filtrul de ulei. Uleiul nu are rolul de a facilita demontarea pieselor și nici de a proteja motorul împotriva pătrunderii amestecului carburant în baia de ulei, ci este esențial pentru funcționarea corectă și durabilă a motorului.
Rolul principal al uleiului pentru motor este să reducă uzura prin crearea unui film lubrifiant rezistent între suprafețele metalice ale pieselor aflate în mișcare în interiorul motorului. Acest strat subțire de ulei previne contactul direct între metal pe metal, diminuând frecarea și căldura rezultată, ceea ce prelungește durata de viață a componentelor motorului și asigură o funcționare mai silențioasă și eficientă. Pe lângă lubrifiere, uleiul ajută la răcirea motorului prin preluarea căldurii și la curățarea pieselor prin transportul impurităților și a reziduurilor către filtrul de ulei. Uleiul nu are rolul de a facilita demontarea pieselor și nici de a proteja motorul împotriva pătrunderii amestecului carburant în baia de ulei, ci este esențial pentru funcționarea corectă și durabilă a motorului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A autoturismul roşu;
B autoturismul albastru;
C ambele autoturisme.
Explicație:
Indicatorul „Staționarea interzisă” interzice staționarea autovehiculelor în zona unde este instalat. Panoul adițional de sub indicator arată sfârșitul acestei zone de interdicție. Autoturismul roșu este parcat în zona de acțiune a indicatorului, deci staționează ilegal. Autoturismul albastru este parcat după panoul adițional, deci în afara zonei cu interdicție, deci staționează regulamentar. Așadar, doar autoturismul albastru respectă regula și staționează corect.
Indicatorul „Staționarea interzisă” interzice staționarea autovehiculelor în zona unde este instalat. Panoul adițional de sub indicator arată sfârșitul acestei zone de interdicție. Autoturismul roșu este parcat în zona de acțiune a indicatorului, deci staționează ilegal. Autoturismul albastru este parcat după panoul adițional, deci în afara zonei cu interdicție, deci staționează regulamentar. Așadar, doar autoturismul albastru respectă regula și staționează corect.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A atunci când este format dintr-o singură linie;
B atunci când linia continuă este însoţită de una discontinuă, dispusă către partea conducătorului;
C atunci când drumul este în aliniament, iar vizibilitatea în faţă este asigurată.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu de pe axul drumului reprezintă o linie care delimitează sau separă sensurile de mers și are rolul de a interzice schimbarea benzii sau depășirea în acea zonă. Regulamentul rutier permite încălcarea acestei linii doar în situațiile în care aceasta este dublată de o linie discontinuă, iar linia discontinuă este cea de pe partea conducătorului auto. Asta înseamnă că dacă pe partea ta de drum linia este discontinuă și pe cealaltă parte este continuă, atunci ai voie să depășești sau să schimbi banda, deoarece marcajul continuu este valabil doar pentru cealaltă parte a drumului, nu și pentru tine. În toate celelalte cazuri, cum ar fi dacă linia este continuă și singură, fără linie discontinuă pe partea ta, nu ai voie să o depășești. De asemenea, faptul că drumul este în aliniament și vizibilitatea este bună nu dă dreptul să încalci marcajul continuu, deoarece legea pune accent pe siguranța traficului și pe respectarea regulilor clare, indiferent de condiții, pentru a evita accidentele. În practică, marcajul continuu protejează zonele periculoase sau interzice depășirea în locuri unde vizibilitatea nu este suficientă sau unde este risc mare. Dacă linia este dublată, iar partea ta are linia discontinuă, aceasta semnalează că ai voie să depășești cu prudență. Respectând aceste reguli, conduci în siguranță și eviți sancțiunile legale.
Marcajul longitudinal continuu de pe axul drumului reprezintă o linie care delimitează sau separă sensurile de mers și are rolul de a interzice schimbarea benzii sau depășirea în acea zonă. Regulamentul rutier permite încălcarea acestei linii doar în situațiile în care aceasta este dublată de o linie discontinuă, iar linia discontinuă este cea de pe partea conducătorului auto. Asta înseamnă că dacă pe partea ta de drum linia este discontinuă și pe cealaltă parte este continuă, atunci ai voie să depășești sau să schimbi banda, deoarece marcajul continuu este valabil doar pentru cealaltă parte a drumului, nu și pentru tine. În toate celelalte cazuri, cum ar fi dacă linia este continuă și singură, fără linie discontinuă pe partea ta, nu ai voie să o depășești. De asemenea, faptul că drumul este în aliniament și vizibilitatea este bună nu dă dreptul să încalci marcajul continuu, deoarece legea pune accent pe siguranța traficului și pe respectarea regulilor clare, indiferent de condiții, pentru a evita accidentele. În practică, marcajul continuu protejează zonele periculoase sau interzice depășirea în locuri unde vizibilitatea nu este suficientă sau unde este risc mare. Dacă linia este dublată, iar partea ta are linia discontinuă, aceasta semnalează că ai voie să depășești cu prudență. Respectând aceste reguli, conduci în siguranță și eviți sancțiunile legale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%

A frânaţi din timp, pentru a acorda prioritate de trecere pietonilor;
B traversaţi strada accelerat;
C traversaţi marcajul pentru pietoni înaintea acestora.
Explicație:
Conducătorul de vehicul trebuie să reducă viteza și să frâneze din timp pentru a acorda prioritate pietonilor care traversează strada pe marcajul special amenajat și semnalizat corespunzător. Pietonii au prioritate clară în astfel de situații, iar conducătorul trebuie să oprească dacă este necesar, pentru a le permite să traverseze în siguranță. Este obligatoriu să respectați această regulă pentru siguranța pietonilor și evitarea accidentelor.
Conducătorul de vehicul trebuie să reducă viteza și să frâneze din timp pentru a acorda prioritate pietonilor care traversează strada pe marcajul special amenajat și semnalizat corespunzător. Pietonii au prioritate clară în astfel de situații, iar conducătorul trebuie să oprească dacă este necesar, pentru a le permite să traverseze în siguranță. Este obligatoriu să respectați această regulă pentru siguranța pietonilor și evitarea accidentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
A unde marcajul axial este discontinuu;
B în intersecţiile unde este necesară manevrarea înainte şi înapoi;
C în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Întoarcerea autovehiculului este interzisă în intersecțiile unde pentru a executa această manevră este necesar să efectuezi mișcări înainte și înapoi, adică atunci când spațiul nu permite întoarcerea directă și trebuie să faci mai multe manevre pentru a te întoarce. Această regulă există pentru a nu bloca traficul și pentru a evita situațiile periculoase în intersecții, unde mișcările repetate pot crea confuzie și pot pune în pericol siguranța circulației. Marcajul axial discontinu nu interzice întoarcerea, ci este folosit pentru delimitarea benzilor și indică zone unde depășirea este permisă, deci nu are legătură directă cu interdicția de întoarcere. De asemenea, indicatorul „Staționarea interzisă” interzice oprirea și staționarea autovehiculelor, nu manevra de întoarcere, deci în zona lui poți face întoarcerea dacă spațiul și regulile o permit. Pe scurt, întoarcerea este strict interzisă doar acolo unde manevra necesită să faci mai multe schimbări de direcție înainte și înapoi, pentru a nu crea blocaje sau pericole în trafic. Respectând această regulă vei evita situații riscante și vei conduce corect conform legii.
Întoarcerea autovehiculului este interzisă în intersecțiile unde pentru a executa această manevră este necesar să efectuezi mișcări înainte și înapoi, adică atunci când spațiul nu permite întoarcerea directă și trebuie să faci mai multe manevre pentru a te întoarce. Această regulă există pentru a nu bloca traficul și pentru a evita situațiile periculoase în intersecții, unde mișcările repetate pot crea confuzie și pot pune în pericol siguranța circulației. Marcajul axial discontinu nu interzice întoarcerea, ci este folosit pentru delimitarea benzilor și indică zone unde depășirea este permisă, deci nu are legătură directă cu interdicția de întoarcere. De asemenea, indicatorul „Staționarea interzisă” interzice oprirea și staționarea autovehiculelor, nu manevra de întoarcere, deci în zona lui poți face întoarcerea dacă spațiul și regulile o permit. Pe scurt, întoarcerea este strict interzisă doar acolo unde manevra necesită să faci mai multe schimbări de direcție înainte și înapoi, pentru a nu crea blocaje sau pericole în trafic. Respectând această regulă vei evita situații riscante și vei conduce corect conform legii.
Regulamentul Rutier
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A stingător de incendiu;
B trusă medicală de prim ajutor;
C două triunghiuri reflectorizante.
Explicație:
Pentru a putea circula legal pe drumurile publice, autovehiculele trebuie să fie dotate cu anumite echipamente obligatorii care asigură siguranța atât a conducătorului, cât și a celorlalți participanți la trafic. Stingătorul de incendiu este necesar pentru a putea interveni rapid în cazul unui incendiu al vehiculului, prevenind astfel extinderea focului și reducând riscul de accidente grave. Trusa medicală de prim ajutor este obligatorie pentru a putea acorda primul ajutor în situații de urgență, până la sosirea echipajelor specializate, iar aceasta poate salva vieți în caz de accidente. Cele două triunghiuri reflectorizante sunt esențiale pentru semnalizarea vehiculului în caz de oprire forțată sau accident, mai ales pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă. Ele trebuie amplasate la o distanță suficientă în spatele autovehiculului pentru a avertiza ceilalți șoferi și a preveni coliziunile. Aceste dotări sunt cerute de legislația rutieră pentru a crește siguranța în trafic și pentru a asigura intervenții rapide în situații de urgență. Fără aceste echipamente, vehiculul nu este considerat conform pentru circulație și poți primi sancțiuni. Respectarea acestor cerințe este obligatorie pentru protecția ta și a celorlalți participanți la trafic.
Pentru a putea circula legal pe drumurile publice, autovehiculele trebuie să fie dotate cu anumite echipamente obligatorii care asigură siguranța atât a conducătorului, cât și a celorlalți participanți la trafic. Stingătorul de incendiu este necesar pentru a putea interveni rapid în cazul unui incendiu al vehiculului, prevenind astfel extinderea focului și reducând riscul de accidente grave. Trusa medicală de prim ajutor este obligatorie pentru a putea acorda primul ajutor în situații de urgență, până la sosirea echipajelor specializate, iar aceasta poate salva vieți în caz de accidente. Cele două triunghiuri reflectorizante sunt esențiale pentru semnalizarea vehiculului în caz de oprire forțată sau accident, mai ales pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă. Ele trebuie amplasate la o distanță suficientă în spatele autovehiculului pentru a avertiza ceilalți șoferi și a preveni coliziunile. Aceste dotări sunt cerute de legislația rutieră pentru a crește siguranța în trafic și pentru a asigura intervenții rapide în situații de urgență. Fără aceste echipamente, vehiculul nu este considerat conform pentru circulație și poți primi sancțiuni. Respectarea acestor cerințe este obligatorie pentru protecția ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A frânaţi la maximum;
B nu acţionaţi frâna şi rotiţi volanul în sens invers derapării;
C opriţi motorul.
Explicație:
Când vehiculul începe să derapeze în timpul frânării, reacția corectă este să nu apeși frâna brusc sau să frânezi mai tare, deoarece acest lucru poate agrava pierderea controlului. În schimb, trebuie să eliberezi frâna și să rotești volanul în sens invers derapării, adică spre direcția în care spatele mașinii alunecă. Această manevră ajută să redresezi vehiculul și să recâștigi controlul asupra direcției de mers. Dacă rotești volanul în sensul derapării, mașina va pierde și mai mult controlul și riscăm să ieșim în afara carosabilului sau să provocăm un accident. Oprirea motorului nu ajută în această situație și poate face manevra mai dificilă. Este important să reacționezi calm și să ajustezi direcția pentru a stabiliza vehiculul, apoi să frânezi ușor dacă mai este nevoie. Acest comportament previne accidentele cauzate de pierderea aderenței pe carosabil, mai ales pe suprafețe alunecoase sau ude.
Când vehiculul începe să derapeze în timpul frânării, reacția corectă este să nu apeși frâna brusc sau să frânezi mai tare, deoarece acest lucru poate agrava pierderea controlului. În schimb, trebuie să eliberezi frâna și să rotești volanul în sens invers derapării, adică spre direcția în care spatele mașinii alunecă. Această manevră ajută să redresezi vehiculul și să recâștigi controlul asupra direcției de mers. Dacă rotești volanul în sensul derapării, mașina va pierde și mai mult controlul și riscăm să ieșim în afara carosabilului sau să provocăm un accident. Oprirea motorului nu ajută în această situație și poate face manevra mai dificilă. Este important să reacționezi calm și să ajustezi direcția pentru a stabiliza vehiculul, apoi să frânezi ușor dacă mai este nevoie. Acest comportament previne accidentele cauzate de pierderea aderenței pe carosabil, mai ales pe suprafețe alunecoase sau ude.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A opriţi şi vă asiguraţi, la 1 m de calea ferată;
B reduceţi viteza şi traversaţi cu atenţie linia ferată;
C opriţi în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii ferate, fără a depăşi indicatoarele menţionate sau marcajul pentru oprire.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului „Oprire” și a indicatorului care semnalizează „Trecere la nivel cu o cale ferată dublă fără bariere”, regula esențială este să oprești întotdeauna înainte de trecerea la nivel cu calea ferată, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Oprirea trebuie făcută în locul unde ai vizibilitate maximă asupra ambelor linii de cale ferată, fără să depășești indicatorul „Oprire” sau marcajul de oprire. Asta înseamnă că trebuie să te oprești complet, să verifici cu atenție dacă pe ambele linii nu vine vreun tren, și doar după ce te asiguri că drumul este liber și sigur să traversezi. Nu este suficient să reduci viteza și să treci direct peste calea ferată, pentru că trenurile pot veni rapid, iar consecințele unui accident pot fi grave sau fatale. Nu trebuie să oprești la un metru de calea ferată, ci la poziția care îți permite să vezi bine ambele sensuri de mers ale trenului, fără să intri pe calea ferată înainte de a te asigura. Această regulă este stabilită pentru a preveni accidentele la trecerile la nivel, mai ales în lipsa barierelor care opresc traficul automat. Prin oprirea completă și verificarea clară, vei putea traversa în condiții de siguranță și respecta legea.
La întâlnirea indicatorului „Oprire” și a indicatorului care semnalizează „Trecere la nivel cu o cale ferată dublă fără bariere”, regula esențială este să oprești întotdeauna înainte de trecerea la nivel cu calea ferată, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Oprirea trebuie făcută în locul unde ai vizibilitate maximă asupra ambelor linii de cale ferată, fără să depășești indicatorul „Oprire” sau marcajul de oprire. Asta înseamnă că trebuie să te oprești complet, să verifici cu atenție dacă pe ambele linii nu vine vreun tren, și doar după ce te asiguri că drumul este liber și sigur să traversezi. Nu este suficient să reduci viteza și să treci direct peste calea ferată, pentru că trenurile pot veni rapid, iar consecințele unui accident pot fi grave sau fatale. Nu trebuie să oprești la un metru de calea ferată, ci la poziția care îți permite să vezi bine ambele sensuri de mers ale trenului, fără să intri pe calea ferată înainte de a te asigura. Această regulă este stabilită pentru a preveni accidentele la trecerile la nivel, mai ales în lipsa barierelor care opresc traficul automat. Prin oprirea completă și verificarea clară, vei putea traversa în condiții de siguranță și respecta legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A să prezinte documentele de călătorie;
B să-l transporte la unitatea de poliţie;
C să permită controlul stării tehnice a vehiculului, precum şi al bunurilor transportate.
Explicație:
La cererea polițistului rutier, însoțit de un reprezentant al autorităților abilitate, conducătorul auto are obligația să permită efectuarea controlului stării tehnice a vehiculului și a bunurilor transportate. Acest control are scopul de a verifica dacă mașina respectă normele legale de siguranță, dacă nu există defecțiuni care să pună în pericol circulația și dacă marfa transportată este conformă cu regulamentele. Obligația aceasta este prevăzută de lege pentru a preveni accidentele și pentru a asigura respectarea condițiilor legale în trafic. Nu este obligatoriu să prezinți documentele de călătorie, deoarece acestea sunt specifice altor tipuri de transport, iar transportul la unitatea de poliție nu este o obligație impusă automat în această situație. Controlul tehnic poate include verificarea frânelor, luminilor, anvelopelor și a încărcăturii pentru a garanta siguranța tuturor participanților la trafic. Refuzul de a permite acest control poate atrage sancțiuni legale și chiar suspendarea dreptului de a conduce. Respectând această obligație, contribui la siguranța rutieră și la respectarea legii.
La cererea polițistului rutier, însoțit de un reprezentant al autorităților abilitate, conducătorul auto are obligația să permită efectuarea controlului stării tehnice a vehiculului și a bunurilor transportate. Acest control are scopul de a verifica dacă mașina respectă normele legale de siguranță, dacă nu există defecțiuni care să pună în pericol circulația și dacă marfa transportată este conformă cu regulamentele. Obligația aceasta este prevăzută de lege pentru a preveni accidentele și pentru a asigura respectarea condițiilor legale în trafic. Nu este obligatoriu să prezinți documentele de călătorie, deoarece acestea sunt specifice altor tipuri de transport, iar transportul la unitatea de poliție nu este o obligație impusă automat în această situație. Controlul tehnic poate include verificarea frânelor, luminilor, anvelopelor și a încărcăturii pentru a garanta siguranța tuturor participanților la trafic. Refuzul de a permite acest control poate atrage sancțiuni legale și chiar suspendarea dreptului de a conduce. Respectând această obligație, contribui la siguranța rutieră și la respectarea legii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A da, cu condiţia ca acesta să aibă permis de cel puţin 3 ani;
B da, dacă masa remorcii nu depăşeşte 750 kg;
C nu, deoarece pentru o astfel de remorcă este necesar un permis de conducere categoria BE.
Explicație:
Posesorul unui permis de conducere categoria B are dreptul să conducă un autoturism cu remorcă doar dacă masa remorcii nu depășește 750 kilograme. Aceasta este o limitare legală clară care se aplică pentru a asigura că vehiculul tractat rămâne stabil și ușor de controlat de către conducătorul auto. Dacă remorca are o masă mai mare de 750 kilograme, este obligatoriu să deții permis categoria BE, care atestă pregătirea pentru a conduce vehicule cu remorcă mai grea, având cunoștințe și abilități suplimentare pentru a gestiona manevrele și stabilitatea. Nu contează cât timp ai permis categoria B; perioada de posesie a permisului nu dă automat dreptul să conduci remorci grele. Această regulă protejează siguranța circulației, deoarece un ansamblu cu remorcă mai mare necesită atenție sporită și competențe speciale. Respectând această limitare eviți sancțiunile legale și conduci în condiții de siguranță.
Posesorul unui permis de conducere categoria B are dreptul să conducă un autoturism cu remorcă doar dacă masa remorcii nu depășește 750 kilograme. Aceasta este o limitare legală clară care se aplică pentru a asigura că vehiculul tractat rămâne stabil și ușor de controlat de către conducătorul auto. Dacă remorca are o masă mai mare de 750 kilograme, este obligatoriu să deții permis categoria BE, care atestă pregătirea pentru a conduce vehicule cu remorcă mai grea, având cunoștințe și abilități suplimentare pentru a gestiona manevrele și stabilitatea. Nu contează cât timp ai permis categoria B; perioada de posesie a permisului nu dă automat dreptul să conduci remorci grele. Această regulă protejează siguranța circulației, deoarece un ansamblu cu remorcă mai mare necesită atenție sporită și competențe speciale. Respectând această limitare eviți sancțiunile legale și conduci în condiții de siguranță.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg (dacă ansamblul depășește 3500 kg se poate conduce numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule) (art. 24*1 alin. 3 din OUG);
Articolul 24*1
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg (dacă ansamblul depășește 3500 kg se poate conduce numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule) (art. 24*1 alin. 3 din OUG);
Articolul 24*1
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire;
B depăşirea cu cel mult 30 km/h a vitezei maxime admise;
C cumul de 10 puncte de penalizare.
Explicație:
Exercitarea dreptului de a conduce se suspendă pentru 60 de zile în cazul în care conducătorul auto circulă pe sens opus față de direcția normală de mers, cu excepția situațiilor când efectuează o manevră de depășire regulamentară, adică pe un drum cu două sau mai multe benzi pe sens și în condiții legale. Această sancțiune este severă deoarece circulația pe contrasens pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, crescând semnificativ riscul accidentelor grave. Depășirea vitezei maxime admise cu până la 30 km/h sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la suspendarea dreptului de a conduce pentru 60 de zile, acestea având sancțiuni diferite, mai puțin drastice sau punctuale. Suspendarea este o măsură de siguranță și disciplină care urmărește să oprească comportamentele extrem de periculoase și să descurajeze încălcările grave ale regulilor de circulație.
Exercitarea dreptului de a conduce se suspendă pentru 60 de zile în cazul în care conducătorul auto circulă pe sens opus față de direcția normală de mers, cu excepția situațiilor când efectuează o manevră de depășire regulamentară, adică pe un drum cu două sau mai multe benzi pe sens și în condiții legale. Această sancțiune este severă deoarece circulația pe contrasens pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, crescând semnificativ riscul accidentelor grave. Depășirea vitezei maxime admise cu până la 30 km/h sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la suspendarea dreptului de a conduce pentru 60 de zile, acestea având sancțiuni diferite, mai puțin drastice sau punctuale. Suspendarea este o măsură de siguranță și disciplină care urmărește să oprească comportamentele extrem de periculoase și să descurajeze încălcările grave ale regulilor de circulație.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 101
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Articolul 101
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
A extragerea corpilor străini din plăgi;
B spălarea corpilor străini cu apă curată;
C corpii străini nu se extrag din plăgi, întrucât se pot produce complicaţii.
Explicație:
Atunci când întâlnești o persoană accidentată care are corpi străini în interiorul plăgilor, procedura corectă este să nu încerci să îi extragi tu acei corpi străini. Scoaterea lor poate provoca sângerări severe, leziuni suplimentare sau complicații grave care pun viața victimei în pericol. Corpii străini pot acționa ca un tampon și pot opri temporar sângerarea, iar îndepărtarea necorespunzătoare poate agrava situația. De aceea, primul pas este să asiguri un cadru cât mai sigur, să anunți imediat serviciile de urgență și să aplici măsuri de prim ajutor fără a manipula plăgile. Dacă este posibil, se poate proteja zona cu un pansament steril fără a atinge sau muta corpul străin. Această abordare previne complicațiile și permite personalului medical specializat să intervină în condiții optime. Încercarea de a extrage corpii străini pe cont propriu poate agrava starea pacientului și pune în pericol viața acestuia. Respectând această regulă salvezi viața și ajuți la un tratament corespunzător.
Atunci când întâlnești o persoană accidentată care are corpi străini în interiorul plăgilor, procedura corectă este să nu încerci să îi extragi tu acei corpi străini. Scoaterea lor poate provoca sângerări severe, leziuni suplimentare sau complicații grave care pun viața victimei în pericol. Corpii străini pot acționa ca un tampon și pot opri temporar sângerarea, iar îndepărtarea necorespunzătoare poate agrava situația. De aceea, primul pas este să asiguri un cadru cât mai sigur, să anunți imediat serviciile de urgență și să aplici măsuri de prim ajutor fără a manipula plăgile. Dacă este posibil, se poate proteja zona cu un pansament steril fără a atinge sau muta corpul străin. Această abordare previne complicațiile și permite personalului medical specializat să intervină în condiții optime. Încercarea de a extrage corpii străini pe cont propriu poate agrava starea pacientului și pune în pericol viața acestuia. Respectând această regulă salvezi viața și ajuți la un tratament corespunzător.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%

A staţionarea mijloacelor de transport public de persoane în intervalul menţionat;
B staţionarea în timpul orelor menţionate;
C staţionarea în afara intervalului orar menţionat.
Explicație:
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi în zona respectivă. Panoul adițional de sub indicator arată intervalul orar în care această interdicție este valabilă, în acest caz între orele 7:00 și 10:00. Asta înseamnă că între aceste ore staționarea este interzisă, iar dacă oprești sau parchezi în acest timp riști să fii sancționat. În afara acestui interval, adică înainte de ora 7:00 și după ora 10:00, staționarea este permisă, deci poți opri sau parca fără probleme. Practic, panoul adaugă o condiție temporară pentru interdicție, limitând-o la anumite ore ale zilei. Dacă te afli după ora 10:00, cum este exemplificat în imagine, poți staționa legal pe partea respectivă de drum. Este important să respecți aceste indicatoare și panouri pentru a evita amenzile și pentru a menține un trafic fluid în perioadele aglomerate.
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi în zona respectivă. Panoul adițional de sub indicator arată intervalul orar în care această interdicție este valabilă, în acest caz între orele 7:00 și 10:00. Asta înseamnă că între aceste ore staționarea este interzisă, iar dacă oprești sau parchezi în acest timp riști să fii sancționat. În afara acestui interval, adică înainte de ora 7:00 și după ora 10:00, staționarea este permisă, deci poți opri sau parca fără probleme. Practic, panoul adaugă o condiție temporară pentru interdicție, limitând-o la anumite ore ale zilei. Dacă te afli după ora 10:00, cum este exemplificat în imagine, poți staționa legal pe partea respectivă de drum. Este important să respecți aceste indicatoare și panouri pentru a evita amenzile și pentru a menține un trafic fluid în perioadele aglomerate.
Dificultate Întrebare: MEDIE
47%

A Regulamentul nu precizează;
B da;
C nu.
Explicație:
Folosirea luminilor de ceață pe timp de noapte, când cerul este senin și vizibilitatea este bună, nu este permisă. Aceste lumini sunt concepute special pentru condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceața densă, ploaia puternică sau ninsoarea, când ajută la creșterea vizibilității și la semnalizarea prezenței vehiculului pentru ceilalți participanți la trafic. Folosirea lor în condiții normale poate deranja și orbi conducătorii altor autovehicule, creând un risc suplimentar de accident. De aceea, legislația rutieră interzice utilizarea luminilor de ceață atunci când nu sunt necesare, pentru a preveni disconfortul și pericolul în trafic. Dacă cerul este senin și vizibilitatea este bună, trebuie să folosești doar luminile de întâlnire sau faza scurtă, care sunt suficiente și legale. Respectând această regulă, conduci în siguranță și respecți normele de circulație, evitând sancțiunile și situațiile periculoase.
Folosirea luminilor de ceață pe timp de noapte, când cerul este senin și vizibilitatea este bună, nu este permisă. Aceste lumini sunt concepute special pentru condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceața densă, ploaia puternică sau ninsoarea, când ajută la creșterea vizibilității și la semnalizarea prezenței vehiculului pentru ceilalți participanți la trafic. Folosirea lor în condiții normale poate deranja și orbi conducătorii altor autovehicule, creând un risc suplimentar de accident. De aceea, legislația rutieră interzice utilizarea luminilor de ceață atunci când nu sunt necesare, pentru a preveni disconfortul și pericolul în trafic. Dacă cerul este senin și vizibilitatea este bună, trebuie să folosești doar luminile de întâlnire sau faza scurtă, care sunt suficiente și legale. Respectând această regulă, conduci în siguranță și respecți normele de circulație, evitând sancțiunile și situațiile periculoase.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A oprirea şi staţionarea sunt interzise;
B zonă de oprire permisă pentru cel mult 30 de minute;
C zonă de staţionare permisă pentru cel mult 30 de minute.
Explicație:
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi vehiculul în zona semnalizată, însă acest lucru poate fi limitat în timp printr-un panou adițional. Panoul cu inscripția „30 min” arată că staționarea este permisă, dar numai pentru o durată maximă de 30 de minute. Aceasta înseamnă că poți opri și parca vehiculul în acea zonă doar pentru o perioadă scurtă, iar după 30 de minute trebuie să eliberezi locul pentru a nu bloca traficul sau a crea disconfort altor participanți. În practică, această reglementare este folosită în zonele unde este necesară o rotație rapidă a vehiculelor, cum ar fi în fața unor instituții, magazine sau servicii publice, pentru a permite accesul mai multor utilizatori într-un timp rezonabil. Oprirea scurtă este permisă pentru a permite urcarea sau coborârea pasagerilor sau încărcarea/descarcarea rapidă, dar fără a bloca locul pentru perioade lungi. Respectând această regulă, vei evita amenzile și vei contribui la un trafic mai organizat și mai fluid.
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi vehiculul în zona semnalizată, însă acest lucru poate fi limitat în timp printr-un panou adițional. Panoul cu inscripția „30 min” arată că staționarea este permisă, dar numai pentru o durată maximă de 30 de minute. Aceasta înseamnă că poți opri și parca vehiculul în acea zonă doar pentru o perioadă scurtă, iar după 30 de minute trebuie să eliberezi locul pentru a nu bloca traficul sau a crea disconfort altor participanți. În practică, această reglementare este folosită în zonele unde este necesară o rotație rapidă a vehiculelor, cum ar fi în fața unor instituții, magazine sau servicii publice, pentru a permite accesul mai multor utilizatori într-un timp rezonabil. Oprirea scurtă este permisă pentru a permite urcarea sau coborârea pasagerilor sau încărcarea/descarcarea rapidă, dar fără a bloca locul pentru perioade lungi. Respectând această regulă, vei evita amenzile și vei contribui la un trafic mai organizat și mai fluid.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%

A nu, deoarece autobuzul are prioritate la plecarea din staţie;
B nu, deoarece această manevră nu este permisă în dreptul staţiilor mijloacelor de transport public de persoane;
C da, manevra este regulamentară.
Explicație:
Autoturismul execută corect manevra de depășire în această situație. Autobuzul semnalizează intenția de a pleca din stația prevăzută cu alveolă, iar conform regulilor, autobuzul care pleacă are prioritate doar față de vehiculele care circulă în spatele său, pe aceeași bandă pe care se află. Autoturismul aflat pe banda alăturată nu trebuie să îi acorde prioritate, deoarece nu circulă în spatele autobuzului și nu este vizat de această regulă. De fapt, autobuzul trebuie să se asigure înainte de a reintra în trafic și să acorde prioritate tuturor celorlalți participanți la trafic, cu excepția celor aflați chiar în spatele său. Prin urmare, depășirea realizată de autoturism este regulamentară, deoarece nu încalcă nici o regulă privind prioritatea și nu pune în pericol siguranța circulației. Este important să înțelegi că regulile privind prioritatea autobuzelor care pleacă din stații cu alveolă protejează doar vehiculele care circulă direct în spatele lor, iar celelalte vehicule pot circula normal și pot efectua depășiri dacă spațiul și condițiile o permit.
Autoturismul execută corect manevra de depășire în această situație. Autobuzul semnalizează intenția de a pleca din stația prevăzută cu alveolă, iar conform regulilor, autobuzul care pleacă are prioritate doar față de vehiculele care circulă în spatele său, pe aceeași bandă pe care se află. Autoturismul aflat pe banda alăturată nu trebuie să îi acorde prioritate, deoarece nu circulă în spatele autobuzului și nu este vizat de această regulă. De fapt, autobuzul trebuie să se asigure înainte de a reintra în trafic și să acorde prioritate tuturor celorlalți participanți la trafic, cu excepția celor aflați chiar în spatele său. Prin urmare, depășirea realizată de autoturism este regulamentară, deoarece nu încalcă nici o regulă privind prioritatea și nu pune în pericol siguranța circulației. Este important să înțelegi că regulile privind prioritatea autobuzelor care pleacă din stații cu alveolă protejează doar vehiculele care circulă direct în spatele lor, iar celelalte vehicule pot circula normal și pot efectua depășiri dacă spațiul și condițiile o permit.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A carosabilul cu suprafaţa asfaltată;
B carosabilul cu suprafaţa betonată;
C carosabilul cu piatră cubică.
Explicație:
Cel mai periculos tip de carosabil în condiții de ploaie este carosabilul cu piatră cubică. Aceasta deoarece suprafața pietrei cubice este neregulată, alunecoasă și nu permite o aderență bună a anvelopelor, mai ales când este umedă. Apa se poate acumula mai greu sau poate crea un strat subțire care face ca roțile să alunece ușor, crescând riscul de derapaj sau pierdere a controlului mașinii. Carosabilul asfaltat sau cel betonat oferă, în general, o aderență mai bună, fiind tratate pentru a avea o textură care să asigure o aderență și contact solid între anvelope și drum, chiar și pe timp umed. De aceea, în zonele cu piatră cubică trebuie să conduci cu mai mare atenție, să reduci viteza și să eviți frânările sau virajele bruște, pentru a preveni accidentele. În practică, carosabilul cu piatră cubică este frecvent întâlnit în zone istorice sau pietonale, unde riscurile pe timp ploios sunt mai mari, iar adaptarea modului de conducere este esențială pentru siguranță.
Cel mai periculos tip de carosabil în condiții de ploaie este carosabilul cu piatră cubică. Aceasta deoarece suprafața pietrei cubice este neregulată, alunecoasă și nu permite o aderență bună a anvelopelor, mai ales când este umedă. Apa se poate acumula mai greu sau poate crea un strat subțire care face ca roțile să alunece ușor, crescând riscul de derapaj sau pierdere a controlului mașinii. Carosabilul asfaltat sau cel betonat oferă, în general, o aderență mai bună, fiind tratate pentru a avea o textură care să asigure o aderență și contact solid între anvelope și drum, chiar și pe timp umed. De aceea, în zonele cu piatră cubică trebuie să conduci cu mai mare atenție, să reduci viteza și să eviți frânările sau virajele bruște, pentru a preveni accidentele. În practică, carosabilul cu piatră cubică este frecvent întâlnit în zone istorice sau pietonale, unde riscurile pe timp ploios sunt mai mari, iar adaptarea modului de conducere este esențială pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%