A pe drumurile cu mai puţin de două benzi pe sensul de mers;
B în zona de acţionare a indicatorului „Circulaţie în ambele sensuri”;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţi alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Staționarea voluntară este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice, adică la intrările în curți, garaje, parcări private sau alte accese laterale. Oprirea sau staționarea în aceste zone blochează accesul proprietarilor sau al altor utilizatori, poate împiedica intervențiile de urgență și poate genera conflicte sau blocaje în trafic. Regula se aplică indiferent dacă accesele sunt marcate sau semnalizate, iar nerespectarea acestei interdicții se sancționează contravențional. Este permisă staționarea pe drumurile cu o singură bandă pe sens sau în zonele cu indicator de circulație în ambele sensuri, dacă nu există alte restricții, dar niciodată în fața sau vizavi de o cale de acces. Scopul este să se asigure fluența circulației și accesul neîngrădit al tuturor proprietarilor.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);

Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A rulaţi cu o viteză mai mică decât viteza maximă legală, admisă pe tronsonul de drum respectiv;
B conduceţi cu atenţie sporită şi cu o viteză care să vă permită oprirea în siguranţă şi evitarea oricărui pericol;
C folosiţi atât luminile de drum cât şi cele de avarie, pentru a fi mai uşor de observat.
Explicație:
Conduita preventivă în condiții atmosferice nefavorabile înseamnă să conduci cu atenție sporită și să adaptezi viteza astfel încât să poți opri în siguranță în orice moment, indiferent de obstacol sau pericol. Nu este suficient să mergi doar mai încet decât limita legală, ci trebuie să adaptezi modul de condus la vizibilitatea redusă, carosabilul umed sau alunecos, vântul puternic, ploaia, ceața sau ninsoarea. Este important să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față, să folosești luminile de întâlnire și să eviți orice manevră bruscă. Nu se recomandă folosirea luminilor de drum sau de avarie în mod continuu, ci doar în situațiile prevăzute de lege. Scopul conduitei preventive este să poți reacționa la timp pentru a evita orice pericol și să asiguri siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
B în curbe şi în alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 100 m;
C în intersecţiile cu sens giratoriu.
Explicație:
Oprirea voluntară a unui vehicul este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece oprirea în astfel de locuri ar bloca circulația și ar crea pericole pentru toți participanții la trafic. Sensul giratoriu este conceput pentru a asigura fluența traficului și orice oprire voluntară în interiorul acestuia poate provoca ambuteiaje, accidente sau blocaje. Regulamentul interzice oprirea și staționarea în intersecții, pe trecerile de pietoni și în sensurile giratorii, tocmai pentru ca circulația să nu fie perturbată și vizibilitatea să nu fie obstrucționată. În schimb, în zona indicatorului „Staționarea interzisă” nu este interzisă și oprirea, ci doar staționarea, iar în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 100 metri oprirea nu este interzisă dacă nu există alte restricții, însă staționarea este.
OUG - Articolul 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.

Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A penal;
B contravenţional;
C cu amendă contravenţională şi anularea permisului de conducere.
Explicație:
Încredințarea cu știință a unui autovehicul pentru a fi condus pe drumul public unei persoane care nu deține permis de conducere se pedepsește penal, nu contravențional. Fapta este considerată infracțiune, deoarece pui în pericol grav siguranța traficului și a tuturor participanților la circulație. Codul Penal prevede clar că dacă permiți sau încredințezi intenționat vehiculul unei persoane fără permis, răspunzi penal indiferent dacă s-a produs sau nu un accident. Pedepsele pot include amendă penală sau chiar închisoare, iar dosarul penal rămâne în cazier. Această măsură severă este menită să descurajeze orice astfel de gest, pentru că o persoană fără permis nu are pregătirea necesară pentru a conduce în siguranță.
Codul penal - Articolul 335
(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.
(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(3) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi persoana care încredinţează un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere pentru conducerea pe drumurile publice unei persoane despre care ştie că se află în una dintre situaţiile prevăzute în alin. (1) sau alin. (2) sau sub influenţa alcoolului ori a unor substanţe psihoactive.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
Auto DRPCIV
A da, dar numai dacă pe sensul dumneavoastră de mers se execută lucrări;
B da, pentru că acţionează pe sensul dumneavoastră de mers;
C nu, pentru că se adresează circulaţiei din sens invers.
Explicație:
Ai obligația să respecți semnificația unui indicator rutier chiar dacă acesta este amplasat pe partea stângă a drumului, atâta timp cât acționează pe sensul tău de mers. Acest lucru se întâlnește frecvent pe drumurile cu o singură bandă pe sens sau în zonele unde, din motive de vizibilitate sau lucrări, indicatorul nu poate fi montat pe partea dreaptă. Indicatoarele plasate pe stânga sunt destinate tot traficului din sensul tău și au aceeași valoare ca cele de pe partea dreaptă. Acestea pot fi regăsite deseori în curbe deosebit de periculoase marcate cu panouri succesive exact ca în imagine. Ignorarea lor poate duce la abateri grave sau accidente, pentru că regula nu ține cont doar de poziția indicatorului, ci de faptul că acesta reglementează circulația pe banda sau pe sensul pe care circuli. Prin urmare, semnificația indicatorului se aplică tuturor vehiculelor de pe sensul vizat, indiferent unde este montat.
Regulament - Articolul 65
(1) Indicatoarele se instalează, de regula, pe partea dreaptă a sensului de mers. În cazul în care condiţiile locale împiedică observarea din timp a indicatoarelor de către conducătorii cărora li se adresează, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona mediană a drumului, pe un refugiu ori spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, deasupra părţii carosabile sau de cealaltă parte a intersecţiei, în loc vizibil pentru toţi participanţii la trafic.

Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A nerespectarea regulilor referitoare la remorcare;
B utilizarea excesivă a claxonului;
C depăşirea unei coloane de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului.
Explicație:
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului este o abatere gravă care duce la suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile. Această manevră este extrem de periculoasă, pentru că poate produce accidente sau blocaje în intersecție, pune în pericol pietonii care traversează regulamentar și denotă lipsă de respect față de regulile de circulație. Regulamentul rutier prevede această sancțiune tocmai pentru a descuraja astfel de comportamente agresive sau grăbite la volan. Alte abateri, cum ar fi nerespectarea regulilor de remorcare sau utilizarea excesivă a claxonului, nu atrag suspendarea permisului, ci doar amendă contravențională. Suspendarea pentru 30 de zile este o măsură corectivă pentru ca șoferul să conștientizeze gravitatea faptei.
OUG - Articolul 102
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
   24. nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;

OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
   2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepţia celor care conduc autovehicule prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);

Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
   k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.

OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
   a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A pe străzile cu sens unic;
B în intersecţiile cu sens giratoriu;
C în dreptul indicatorului „Parcarea interzisă”.
Explicație:
Oprirea este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece orice vehicul oprit voluntar în astfel de locuri blochează circulația și poate provoca accidente sau ambuteiaje. Sensul giratoriu este gândit pentru fluidizarea traficului, iar oprirea în interiorul acestuia afectează siguranța și împiedică circulația corectă a tuturor participanților la trafic. Pe străzile cu sens unic oprirea este permisă dacă nu există alte restricții, iar în dreptul indicatorului „Parcarea interzisă” este interzisă doar staționarea voluntară, nu și oprirea. Scopul acestor reguli este să asigure vizibilitate bună și circulație fluentă în punctele esențiale ale rețelei rutiere.
Regulament - Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.

Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
   a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
   f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
   g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
Auto DRPCIV
A autocamionul, autoturismul, motocicleta, troleibuzul;
B troleibuzul, autocamionul, motocicleta, autoturismul;
C autocamionul, autoturismul, troleibuzul, motocicleta.
Explicație:
În această intersecție, prioritatea este stabilită de indicatoarele de reglementare și de panourile adiționale care arată direcția drumului cu prioritate. Autocamionul și autoturismul circulă pe drumul cu prioritate. Între ele se aplică regula priorității de dreapta, deci autoturismul va acorda prioritate autocamionului pentru că acesta îi vine din dreapta. Motocicleta și troleibuzul circulă pe drumuri fără prioritate și trebuie să aștepte ca vehiculele de pe drumul prioritar să treacă. După ce trec autocamionul și autoturismul, troleibuzul are prioritate față de motocicletă, deoarece la întâlnirea a două vehicule care vin de pe drumuri fără prioritate, se aplică tot regula priorității de dreapta. Ordinea de trecere este: autocamionul primul, urmat de autoturism, apoi troleibuzul, iar ultimul motocicleta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%
A da;
B numai dacă sunteţi implicat într-un accident de circulaţie;
C nu.
Explicație:
Dacă refuzi recoltarea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei în timpul conducerii pe drumurile publice, vei fi pedepsit penal, indiferent dacă ai fost sau nu implicat într-un accident de circulație. Refuzul este considerat infracțiune pentru că autoritățile nu pot stabili dacă ai consumat alcool sau alte substanțe interzise, ceea ce pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Legea tratează refuzul la fel de grav ca și conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor. Pe lângă pedeapsa penală, se dispune și suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă lungă. Astfel de măsuri au rolul de a preveni comportamentele riscante și de a proteja viața pe drumurile publice.
Codul penal - Articolul 337
Refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice

Refuzul ori sustragerea conducătorului unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat în procesul de instruire, sau a examinatorului autorităţii competente, aflat în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere, de a se supune prelevării de mostre biologice necesare în vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezenţei unor substanţe psihoactive se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.

Regulament - Articolul 185
(1) Constatarea contravenţiei de conducere a unui autovehicul sau tramvai de către o persoana care se află sub influenţa alcoolului se face prin testarea aerului expirat de aceasta cu un mijloc tehnic certificat sau cu un mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic.
(2) Conducătorilor de autovehicule sau tramvaie li se recoltează obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei atunci când:
a) rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
b) în eveniment este implicat un vehicul care transporta mărfuri sau produse periculoase.
(3) Conducătorilor de vehicule li se recoltează obligatoriu probe biologice atunci când rezultatul testării preliminare cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare.

Regulament - Articolul 186
În cazul accidentelor de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să se supună testării aerului expirat în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanţe stupefiante ori al medicamentelor cu efecte similare acestora. Dacă rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se supună recoltării probelor biologice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A să acordaţi prioritate de trecere şi pietonilor care circulă pe celălalt sens de mers;
B să reduceţi viteza şi să vă strecuraţi printre pietoni;
C să acordaţi prioritate de trecere pietonilor aflaţi în traversare.
Explicație:
La trecerea pentru pietoni de pe sensul tău de mers, ai obligația să acorzi prioritate de trecere tuturor pietonilor care se află deja pe trecere sau care intenționează să traverseze regulamentar. Trebuie să reduci viteza din timp și să oprești dacă este necesar pentru a permite trecerea în siguranță a pietonilor. Nu ai voie să te strecori printre pietoni sau să acorzi prioritate doar celor de pe sensul opus, deoarece această manevră pune în pericol viața și siguranța lor. Legea protejează pietonii ca participanți vulnerabili la trafic, iar neacordarea priorității la trecerea de pietoni se sancționează sever și poate duce la suspendarea permisului. Este esențial să fii atent la orice semn că un pieton dorește să traverseze și să acorzi prioritate în orice situație prevăzută de lege.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A cea care determină o sângerare lentă şi continuă;
B cea care determină o pierdere rapidă a sângelui;
C orice mică sângerare vizibilă.
Explicație:
Hemoragia care determină o pierdere rapidă a sângelui este cea mai periculoasă, deoarece poate duce în scurt timp la șoc hemoragic și la deces dacă nu se intervine imediat. Acest tip de hemoragie, de obicei de origine arterială, se manifestă prin sângerare abundentă și rapidă, sângele având culoare roșu aprins și fiind eliminat în jeturi sincronizate cu pulsul. O astfel de pierdere masivă de sânge reduce drastic volumul circulant, organele nu mai primesc oxigen, iar persoana accidentată își poate pierde rapid cunoștința. Intervenția de urgență este absolut necesară pentru a opri sângerarea și a salva viața victimei. Hemoragiile lente sau sângerările minore pot fi grave dacă nu sunt tratate, dar nu prezintă același risc imediat ca o hemoragie cu pierdere rapidă de sânge.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A continuă deplasarea, dacă barierele nu sunt coborâte;
B opreşte, deoarece barierele sunt închise sau urmează să coboare;
C continuă deplasarea fără interdicţie, deoarece luminile semnalizează doar prezenţa unei treceri la nivel cu calea ferată.
Explicație:
Când te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere și observi că cele două lumini roșii funcționează intermitent-alternativ, ai obligația să oprești înainte de trecere, chiar dacă barierele nu sunt încă coborâte. Acest semnal luminos înseamnă că dacă barierele sunt coborâte, urmează să coboare și că trenul este aproape. Nerespectarea acestui semnal poate duce la accidente grave, deoarece trenul nu poate opri la timp, iar impactul este foarte periculos pentru toți ocupanții autovehiculului. Indiferent de poziția barierelor, semnalele luminoase roșii au prioritate și trebuie respectate de fiecare dată. După ce luminile roșii se opresc și barierele sunt ridicate, poți traversa în siguranță. Scopul acestor reguli este să prevină accidentele la trecerile peste calea ferată, unde orice neatenție poate avea urmări tragice.
Regulament - Articolul 70
(1) Trecerile la nivel cu calea ferată curentă pot fi semnalizate cu sisteme automate luminoase, prevăzute cu semibariere.
(2) Trecerile la nivel cu calea ferată curentă pot fi asigurate şi cu bariere care sunt acţionate manual.
(3) Barierele şi semibarierele sunt marcate cu benzi alternanţe de culoare roşie şi albă şi pot fi prevăzute, la mijloc, cu un disc rosu. Benzile trebuie să fie reflectorizante, iar pe drumurile neiluminate, pe timp de noapte, barierele şi semibarierele trebuie să fie iluminate ori prevăzute cu dispozitive cu lumină roşie.
(4) La trecerea la nivel cu calea ferată prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată cu bariere, semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere se realizează în condiţiile prevăzute la art. 69 alin. (2), precum şi prin coborârea în poziţie orizontala a semibarierelor.

Regulament - Articolul 69
(1) Trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează, după caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere", însoţite de indicatorul "Oprire".
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere, interzicerea circulaţiei rutiere se realizează, optic, prin funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării de control reprezentate de lumină intermitentă albă şi, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A să verifice sistemul de lumini şi semnalizare;
B să verifice instalaţia de climatizare;
C să menţină permanent curat parbrizul.
Explicație:
Înainte de a pleca la drum, conducătorii de autovehicule au obligația să verifice funcționarea corectă a sistemului de lumini și semnalizare, deoarece acestea sunt esențiale pentru a fi văzut în trafic și pentru a-ți anunța intențiile celorlalți participanți. De asemenea, este necesar să te asiguri că instalația de climatizare funcționează, mai ales pe timp de caniculă sau ger, pentru a preveni aburirea geamurilor și pentru a avea confort și vizibilitate. Menținerea parbrizului curat este o altă obligație importantă, pentru că orice urmă de murdărie sau abur poate reduce vizibilitatea și crește riscul de accidente. Verificarea acestor elemente înainte de fiecare drum contribuie direct la siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 147
Conducătorul de autovehicul sau de tramvai este obligat:
3. să verifice funcţionarea sistemului de lumini şi de semnalizare, a instalaţiei de climatizare, să menţină permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului, precum şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau înregistrare ale autovehiculului şi remorcii;
Dificultate Întrebare: GREA
64%
A pe drumurile cu sens unic;
B în zonele rezidenţiale semnalizate ca atare;
C la mai puţin de 25 m înainte şi după staţiile mijloacelor de transport public de persoane.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculelor este interzisă la mai puțin de 25 metri înainte și după stațiile mijloacelor de transport public de persoane, pentru a nu bloca accesul sau vizibilitatea autobuzelor, troleibuzelor sau tramvaielor la stație. Această regulă permite mijloacelor de transport să oprească în siguranță și să poată efectua manevre de plecare sau sosire fără a fi împiedicate de alte vehicule. Dacă oprești în această zonă, riști să creezi blocaje, să pui în pericol siguranța pasagerilor care urcă sau coboară și să fii sancționat contravențional. Oprirea nu este interzisă în mod general pe drumurile cu sens unic sau în zonele rezidențiale, ci doar dacă există alte semne sau reguli specifice. Scopul restricției este fluidizarea traficului și siguranța călătorilor.
Regulament - Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.

Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
A oprire pentru vehiculele şi pietonii care vin din faţa acestuia;
B oprire pentru vehiculele şi pietonii care vin din spatele acestuia;
C oprire pentru vehiculele şi pietonii care vin din faţa şi din spatele acestuia.
Explicație:
Când polițistul se află în intersecție cu brațul drept întins orizontal, semnalul înseamnă oprire pentru vehiculele și pietonii care vin din spatele lui. Acești participanți la trafic nu au voie să își continue deplasarea și trebuie să oprească înainte de intersecție. Ceilalți participanți, adică cei care vin din față sau din lateral, pot continua deplasarea dacă nu primesc alt semnal de oprire. Acest semnal ajută la dirijarea eficientă a circulației și este foarte important să îl recunoști rapid, deoarece nerespectarea indicațiilor polițistului din intersecție se sancționează contravențional și poate duce la accidente sau blocaje. Polițistul rutier are prioritate asupra semafoarelor sau indicatoarelor atunci când dirijează traficul.
Regulament - Articolul 88
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
A să urcaţi numai pe partea dinspre trotuar;
B să deschideţi uşa numai dacă circulaţia permite acest lucru;
C urcaţi fără grijă, deoarece vehiculele care circulă din spate sunt obligate să aştepte.
Explicație:
La urcarea într-un autoturism trebuie să deschizi ușa doar dacă circulația permite acest lucru, pentru a nu pune în pericol sau incomoda ceilalți participanți la trafic. Deschiderea bruscă a ușii fără a te asigura poate provoca accidente, mai ales cu bicicliști, motocicliști sau alte vehicule care circulă aproape de mașină. Nu este suficient să urci doar pe partea trotuarului, pentru că uneori această parte nu există sau nu e accesibilă, iar obligația principală rămâne să te asiguri înainte de a deschide ușa. Vehiculele care circulă din spate nu sunt obligate să oprească, responsabilitatea este a ta să nu creezi pericol. Această regulă protejează siguranța ta și a celorlalți din trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A da;
B nu;
C legea nu prevede nimic cu privire la acest aspect.
Explicație:
Staționarea vehiculelor în zona de acțiune a indicatorului „Drum îngustat” este interzisă, deoarece ar reduce și mai mult lățimea părții carosabile și ar îngreuna circulația autovehiculelor în ambele sensuri. În astfel de zone, spațiul de trecere este deja limitat, iar staționarea poate bloca complet drumul sau poate crea situații periculoase pentru participanții la trafic. Scopul interdicției este să asigure o circulație fluentă și să prevină accidentele sau blocajele care ar putea apărea din cauza unui vehicul oprit pe un sector de drum îngustat. Dacă parchezi sau staționezi în astfel de locuri, riști să primești amendă și chiar să fii obligat să muți imediat vehiculul pentru a elibera circulația.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";

Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A la mai puţin de 50 m de colţul intersecţiei;
B în locul în care se împiedică vizibilitatea unui semnal luminos;
C în curbe cu vizibilitatea sub 100 m.
Explicație:
Oprirea este interzisă în orice loc unde se împiedică vizibilitatea unui semnal luminos, deoarece un vehicul oprit în astfel de condiții poate bloca vederea șoferilor asupra semafoarelor și poate produce confuzii sau accidente. Dacă alți conducători nu văd semnalele luminoase, nu mai pot respecta indicațiile acestora, ceea ce poate duce la încălcări ale regulilor de circulație, blocaje sau ciocniri. Această regulă este esențială pentru siguranța tuturor participanților la trafic, mai ales în zonele aglomerate sau la intersecții, unde semafoarele reglează fluxul de mașini și pietoni. Indiferent de durata opririi, nu ai voie să oprești într-un loc unde ar putea fi acoperit sau ascuns un semnal luminos față de ceilalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%
A autovehiculele care tractează alte vehicule sau care transportă produse periculoase;
B autovehiculele ce se deplasează cu viteză mare;
C autovehiculele pentru transport public de persoane.
Explicație:
Pe timpul zilei, autovehiculele care tractează alte vehicule sau care transportă produse periculoase sunt obligate prin lege să folosească luminile de întâlnire, adică faza scurtă. Această regulă are scopul de a face aceste vehicule mai vizibile pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece ele pot fi mai greu de observat, au dimensiuni mari sau transportă încărcături riscante. Dacă tractezi o remorcă, o platformă sau transporți substanțe periculoase, nu ai voie să folosești doar luminile pentru circulația diurnă, ci este obligatoriu să ai aprinse luminile de întâlnire. Această măsură crește siguranța rutieră, pentru că reduce riscul de accidente, mai ales în condiții de lumină slabă sau vreme nefavorabilă. Celelalte categorii de vehicule menționate în întrebare nu au această obligație în orice situație, ci doar în anumite cazuri prevăzute de lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
    d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A schimbaţi într-o treaptă superioară;
B schimbaţi la timp într-o treaptă inferioară;
C după schimbarea vitezei, aduceţi imediat maneta în „punctul mort”.
Explicație:
Atunci când cobori o pantă lungă și înclinată, cea mai sigură metodă este să folosești frâna de motor, adică să schimbi din timp într-o treaptă de viteză inferioară, de exemplu din treapta a treia în a doua sau din a doua în prima, în funcție de cât de abruptă este panta. În felul acesta, motorul limitează viteza mașinii fără să fie nevoie să apeși continuu pe frână. Dacă ai rămâne într-o treaptă superioară, mașina ar prinde viteză prea mare și ar deveni greu de controlat, iar frânele s-ar supraîncălzi și pot ceda. Dacă lași maneta în punctul mort, adică la neutru, nu mai ai frână de motor deloc și mașina va prinde viteză foarte repede, ceea ce e extrem de periculos. Prin urmare, pe pantă folosești trepte inferioare ca la urcare, astfel încât să menții controlul, să nu suprasoliciți frânele și să eviți accidentele. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier pentru siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%