
A să circulaţi cu viteză redusă şi să traversaţi calea ferată, dacă bariera sau semibariera este ridicată;
B să opriţi în dreptul indicatorului;
C să măriţi viteza, pentru a nu fi surprins de închiderea barierelor.
Explicație:
Indicatorul semnalează apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere. În această situație, ai obligația să circuli cu viteză redusă pentru a putea opri în siguranță dacă barierele se închid sau dacă un tren se apropie. Chiar dacă barierele sunt ridicate și pare că poți trece, trebuie să te asiguri foarte bine că pe calea ferată nu circulă niciun tren, atât din partea stângă, cât și din partea dreaptă. Aceasta este o măsură esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, pentru a evita accidentele grave care pot apărea la trecerile la nivel cu calea ferată. Nu trebuie să mărești viteza pentru a evita închiderea barierelor, ci să conduci prudent și să respecți toate semnalele și regulile din zonă. Oprirea în dreptul indicatorului nu este obligatorie decât dacă situația impune acest lucru, cum ar fi semnale luminoase în funcțiune sau bariere închise.
Indicatorul semnalează apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere. În această situație, ai obligația să circuli cu viteză redusă pentru a putea opri în siguranță dacă barierele se închid sau dacă un tren se apropie. Chiar dacă barierele sunt ridicate și pare că poți trece, trebuie să te asiguri foarte bine că pe calea ferată nu circulă niciun tren, atât din partea stângă, cât și din partea dreaptă. Aceasta este o măsură esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, pentru a evita accidentele grave care pot apărea la trecerile la nivel cu calea ferată. Nu trebuie să mărești viteza pentru a evita închiderea barierelor, ci să conduci prudent și să respecți toate semnalele și regulile din zonă. Oprirea în dreptul indicatorului nu este obligatorie decât dacă situația impune acest lucru, cum ar fi semnale luminoase în funcțiune sau bariere închise.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A multiple fracturi ale membrelor;
B pierderea intensă de sânge;
C astuparea căilor respiratorii.
Explicație:
Stopul respirator la persoanele accidentate apare atunci când căile respiratorii sunt astupate, ceea ce împiedică trecerea aerului către plămâni. Aceasta poate fi cauzată de diverse situații, cum ar fi obstrucția mecanică prin sânge, vomă, corpi străini sau traumatisme la nivelul gâtului și căilor aeriene. Fără aer, organismul nu primește oxigenul necesar funcționării, iar viața victimei este pusă în pericol imediat. În schimb, multiple fracturi ale membrelor sau pierderea intensă de sânge pot duce la alte complicații grave, dar nu sunt cauza directă a stopului respirator. Astuparea căilor respiratorii este o urgență medicală care trebuie recunoscută rapid pentru a interveni cu manevre de deblocare și resuscitare, deoarece fără respirație nu poate exista viață. Recunoașterea acestei situații și intervenția promptă pot salva viața accidentatului.
Stopul respirator la persoanele accidentate apare atunci când căile respiratorii sunt astupate, ceea ce împiedică trecerea aerului către plămâni. Aceasta poate fi cauzată de diverse situații, cum ar fi obstrucția mecanică prin sânge, vomă, corpi străini sau traumatisme la nivelul gâtului și căilor aeriene. Fără aer, organismul nu primește oxigenul necesar funcționării, iar viața victimei este pusă în pericol imediat. În schimb, multiple fracturi ale membrelor sau pierderea intensă de sânge pot duce la alte complicații grave, dar nu sunt cauza directă a stopului respirator. Astuparea căilor respiratorii este o urgență medicală care trebuie recunoscută rapid pentru a interveni cu manevre de deblocare și resuscitare, deoarece fără respirație nu poate exista viață. Recunoașterea acestei situații și intervenția promptă pot salva viața accidentatului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A spre dreapta, către exteriorul curbei;
B spre interiorul curbei, către sensul opus de mers;
C autovehiculul nu poate derapa în nicio situaţie.
Explicație:
Atunci când efectuezi un viraj la stânga cu o viteză prea mare, autovehiculul are tendința de a derapa spre exteriorul curbei, adică spre dreapta față de direcția ta de mers. Acest fenomen apare din cauza forțelor centrifuge care acționează asupra mașinii în timpul virajului, încercând să o scoată din traiectoria curbată. Dacă viteza este prea mare, aderența roților poate fi depășită și astfel mașina alunecă, riscând să iasă de pe carosabil sau să se răstoarne. Derapajul spre interiorul curbei sau către sensul opus de mers nu este posibil în mod natural, ci doar în situații extreme, cu pierderea controlului total, dar regula generală este că autovehiculul alunecă spre exterior. Este important să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să adaptezi manevra pentru a menține controlul și siguranța în trafic. Respectarea acestei reguli te protejează de accidente și asigură o conducere preventivă.
Atunci când efectuezi un viraj la stânga cu o viteză prea mare, autovehiculul are tendința de a derapa spre exteriorul curbei, adică spre dreapta față de direcția ta de mers. Acest fenomen apare din cauza forțelor centrifuge care acționează asupra mașinii în timpul virajului, încercând să o scoată din traiectoria curbată. Dacă viteza este prea mare, aderența roților poate fi depășită și astfel mașina alunecă, riscând să iasă de pe carosabil sau să se răstoarne. Derapajul spre interiorul curbei sau către sensul opus de mers nu este posibil în mod natural, ci doar în situații extreme, cu pierderea controlului total, dar regula generală este că autovehiculul alunecă spre exterior. Este important să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să adaptezi manevra pentru a menține controlul și siguranța în trafic. Respectarea acestei reguli te protejează de accidente și asigură o conducere preventivă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%

A autobuzului, fiind vehicul de transport public de persoane;
B autoturismului roşu, deoarece nu-şi schimbă direcţia de mers;
C ambelor vehicule.
Explicație:
În această intersecție nedirijată se aplică regula priorității de dreapta. Conducând autoturismul albastru, trebuie să acorzi prioritate ambelor vehicule care vin din partea ta dreaptă: autobuzului și autoturismului roșu. Aceasta înseamnă că trebuie să aștepți ca aceste vehicule să treacă înainte de a intra în intersecție. Prioritatea nu ține cont de tipul vehiculului, ci de regula generală a priorității de dreapta, care are scopul de a preveni conflictele și accidentele în intersecții nedirijate. Respectarea acestei reguli este esențială pentru un trafic sigur și ordonat.
În această intersecție nedirijată se aplică regula priorității de dreapta. Conducând autoturismul albastru, trebuie să acorzi prioritate ambelor vehicule care vin din partea ta dreaptă: autobuzului și autoturismului roșu. Aceasta înseamnă că trebuie să aștepți ca aceste vehicule să treacă înainte de a intra în intersecție. Prioritatea nu ține cont de tipul vehiculului, ci de regula generală a priorității de dreapta, care are scopul de a preveni conflictele și accidentele în intersecții nedirijate. Respectarea acestei reguli este esențială pentru un trafic sigur și ordonat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice;
B neacordării priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
C nerespectării semnalelor poliţistului rutier aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
Explicație:
Suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile se aplică în cazul conducerii sub influența băuturilor alcoolice, fiind o sancțiune severă destinată să prevină accidentele cauzate de șoferii care conduc în stare de ebrietate. Consumul de alcool afectează capacitatea de concentrare, viteza de reacție și coordonarea, punând în pericol viața șoferului și a celorlalți participanți la trafic. În schimb, neacordarea priorității sau nerespectarea semnalelor polițistului rutier sunt contravenții care se sancționează cu amenzi, puncte de penalizare sau alte măsuri, dar nu duc în mod direct la suspendarea permisului pentru 90 de zile. Această măsură de suspendare a permisului pentru conducerea sub influența alcoolului este o măsură de protecție publică și un semnal clar că astfel de comportamente nu sunt tolerate, având consecințe serioase pentru siguranța rutieră.
Suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile se aplică în cazul conducerii sub influența băuturilor alcoolice, fiind o sancțiune severă destinată să prevină accidentele cauzate de șoferii care conduc în stare de ebrietate. Consumul de alcool afectează capacitatea de concentrare, viteza de reacție și coordonarea, punând în pericol viața șoferului și a celorlalți participanți la trafic. În schimb, neacordarea priorității sau nerespectarea semnalelor polițistului rutier sunt contravenții care se sancționează cu amenzi, puncte de penalizare sau alte măsuri, dar nu duc în mod direct la suspendarea permisului pentru 90 de zile. Această măsură de suspendare a permisului pentru conducerea sub influența alcoolului este o măsură de protecție publică și un semnal clar că astfel de comportamente nu sunt tolerate, având consecințe serioase pentru siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A să circulaţi pe distanţe scurte şi cu luminile de poziţie în funcţiune;
B să folosiţi luminile de poziţie şi să circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului;
C să folosiţi luminile de întâlnire.
Explicație:
Atunci când circuli în condiții atmosferice care reduc semnificativ vizibilitatea, cum ar fi ceața densă, ploaia torențială sau ninsoarea, trebuie să folosești luminile de întâlnire. Acestea sunt esențiale pentru că îți permit să vezi mai bine drumul din față și, în același timp, să fii văzut de ceilalți participanți la trafic. Folosirea luminilor diurne (DRL) nu este suficientă în astfel de situații, deoarece acestea au o intensitate redusă și nu asigură o vizibilitate corespunzătoare nici pentru tine, nici pentru ceilalți. De asemenea, este important să nu circuli prea aproape de marginea din dreapta a drumului, ci să menții o poziție care să-ți permită să controlezi vehiculul și să reacționezi rapid la eventualele pericole. Conducerea prudentă, cu luminile adecvate și adaptarea vitezei la condițiile de drum, este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic în condiții de vizibilitate redusă.
Atunci când circuli în condiții atmosferice care reduc semnificativ vizibilitatea, cum ar fi ceața densă, ploaia torențială sau ninsoarea, trebuie să folosești luminile de întâlnire. Acestea sunt esențiale pentru că îți permit să vezi mai bine drumul din față și, în același timp, să fii văzut de ceilalți participanți la trafic. Folosirea luminilor diurne (DRL) nu este suficientă în astfel de situații, deoarece acestea au o intensitate redusă și nu asigură o vizibilitate corespunzătoare nici pentru tine, nici pentru ceilalți. De asemenea, este important să nu circuli prea aproape de marginea din dreapta a drumului, ci să menții o poziție care să-ți permită să controlezi vehiculul și să reacționezi rapid la eventualele pericole. Conducerea prudentă, cu luminile adecvate și adaptarea vitezei la condițiile de drum, este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic în condiții de vizibilitate redusă.
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
A 70 km/h;
B 50 km/h;
C 90 km/h.
Explicație:
Atunci când circuli în afara localităților și vizibilitatea este redusă sub 100 de metri, de exemplu din cauza ceții dense, limita maximă legală de viteză este de 50 km/h. Această restricție este stabilită pentru a crește siguranța în trafic, deoarece în condiții de vizibilitate redusă este mai greu să vezi obstacolele, ceilalți participanți la trafic sau semnele rutiere, iar distanța de reacție trebuie să fie mai mare. Viteza redusă îți permite să oprești în timp util în caz de pericol și să conduci controlat, evitând accidentele. Limitele mai mari, cum ar fi 70 sau 90 km/h, nu se aplică în astfel de condiții, fiind periculoase. Respectarea acestei reguli ajută la protejarea vieții tale și a celorlalți, reducând riscul unor accidente grave în condiții meteo nefavorabile.
Atunci când circuli în afara localităților și vizibilitatea este redusă sub 100 de metri, de exemplu din cauza ceții dense, limita maximă legală de viteză este de 50 km/h. Această restricție este stabilită pentru a crește siguranța în trafic, deoarece în condiții de vizibilitate redusă este mai greu să vezi obstacolele, ceilalți participanți la trafic sau semnele rutiere, iar distanța de reacție trebuie să fie mai mare. Viteza redusă îți permite să oprești în timp util în caz de pericol și să conduci controlat, evitând accidentele. Limitele mai mari, cum ar fi 70 sau 90 km/h, nu se aplică în astfel de condiții, fiind periculoase. Respectarea acestei reguli ajută la protejarea vieții tale și a celorlalți, reducând riscul unor accidente grave în condiții meteo nefavorabile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A să sporească atenţia;
B să respecte semnalele agentului de cale ferată;
C să se asigure şi să oprească, dacă observă că se apropie vreun tren.
Explicație:
La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, conducătorii auto au obligația să respecte semnalele agentului de cale ferată. Acesta poate dirija traficul și poate da indicații clare privind oprirea sau trecerea în siguranță peste calea ferată. Semnalele agentului sunt obligatorii, chiar dacă alte semnalizări sau indicatoare arată altceva. Spre deosebire de trecerile la nivel cu calea ferată obișnuită, unde sunt semafoare sau bariere automate, în cazul trecerilor industriale intervenția agentului este esențială pentru a asigura siguranța. Așadar, trebuie să respecți cu strictețe indicațiile acestuia pentru a evita accidentele. Simpla sporire a atenției sau oprirea doar dacă observi trenul nu sunt suficiente, deoarece agentul are controlul traficului în acel punct și trebuie ascultat cu prioritate. Respectarea acestor reguli protejează viața și siguranța tuturor participanților la trafic.
La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, conducătorii auto au obligația să respecte semnalele agentului de cale ferată. Acesta poate dirija traficul și poate da indicații clare privind oprirea sau trecerea în siguranță peste calea ferată. Semnalele agentului sunt obligatorii, chiar dacă alte semnalizări sau indicatoare arată altceva. Spre deosebire de trecerile la nivel cu calea ferată obișnuită, unde sunt semafoare sau bariere automate, în cazul trecerilor industriale intervenția agentului este esențială pentru a asigura siguranța. Așadar, trebuie să respecți cu strictețe indicațiile acestuia pentru a evita accidentele. Simpla sporire a atenției sau oprirea doar dacă observi trenul nu sunt suficiente, deoarece agentul are controlul traficului în acel punct și trebuie ascultat cu prioritate. Respectarea acestor reguli protejează viața și siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
A aşezaţi persoana pe abdomen şi îi daţi să bea cât mai multe lichide;
B aşezaţi persoana pe un scaun în poziţia şezând şi vorbiţi cu ea;
C aşezaţi persoana pe spate, cu picioarele ridicate, imobilizaţi eventualele fracturi, nu îi daţi să bea lichide şi o protejaţi contra frigului.
Explicație:
În cazul unei hemoragii masive, este esențial să acționezi corect pentru a preveni șocul hemoragic, care poate pune viața victimei în pericol. Persoana trebuie așezată pe spate, cu picioarele ridicate, pentru a favoriza circulația sângelui către organele vitale. Este important să imobilizezi eventualele fracturi pentru a preveni agravarea leziunilor. Nu trebuie să îi dai să bea lichide, deoarece acest lucru poate complica intervențiile medicale ulterioare și poate agrava starea victimei. De asemenea, trebuie să o protejezi contra frigului, pentru a preveni hipotermia, care poate slăbi și mai mult organismul. Poziția și aceste măsuri ajută la menținerea tensiunii arteriale și la susținerea funcțiilor vitale până la sosirea ajutorului medical specializat. Orice greșeală în acordarea primului ajutor poate agrava starea victimei, de aceea intervenția trebuie să fie calmă, precisă și conform regulilor.
În cazul unei hemoragii masive, este esențial să acționezi corect pentru a preveni șocul hemoragic, care poate pune viața victimei în pericol. Persoana trebuie așezată pe spate, cu picioarele ridicate, pentru a favoriza circulația sângelui către organele vitale. Este important să imobilizezi eventualele fracturi pentru a preveni agravarea leziunilor. Nu trebuie să îi dai să bea lichide, deoarece acest lucru poate complica intervențiile medicale ulterioare și poate agrava starea victimei. De asemenea, trebuie să o protejezi contra frigului, pentru a preveni hipotermia, care poate slăbi și mai mult organismul. Poziția și aceste măsuri ajută la menținerea tensiunii arteriale și la susținerea funcțiilor vitale până la sosirea ajutorului medical specializat. Orice greșeală în acordarea primului ajutor poate agrava starea victimei, de aceea intervenția trebuie să fie calmă, precisă și conform regulilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%

A urmează un sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă;
B urmează un sector de drum pe care există pericolul de împroşcare cu pietriş;
C presemnalizarea unui sector de drum cu circulaţie alternantă.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalizează prezența unui sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă. Acesta avertizează conducătorii auto că urmează o zonă unde utilajele sau muncitorii pot fi pe carosabil, iar condițiile de circulație pot fi modificate sau restricționate. Este important să reduci viteza, să fii atent la eventualele indicatoare suplimentare și la semnalele persoanelor desemnate să dirijeze traficul în zona de lucru. Nerespectarea acestor semnale sau a regulilor din zona de șantier poate duce la amenzi și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Conducerea preventivă și adaptarea la condițiile speciale din zona de lucru sunt esențiale pentru a evita accidentele și pentru a proteja atât lucrătorii, cât și ceilalți participanți la trafic.
Indicatorul din imagine semnalizează prezența unui sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă. Acesta avertizează conducătorii auto că urmează o zonă unde utilajele sau muncitorii pot fi pe carosabil, iar condițiile de circulație pot fi modificate sau restricționate. Este important să reduci viteza, să fii atent la eventualele indicatoare suplimentare și la semnalele persoanelor desemnate să dirijeze traficul în zona de lucru. Nerespectarea acestor semnale sau a regulilor din zona de șantier poate duce la amenzi și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Conducerea preventivă și adaptarea la condițiile speciale din zona de lucru sunt esențiale pentru a evita accidentele și pentru a proteja atât lucrătorii, cât și ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%

A dacă există în dotare;
B da;
C nu.
Explicație:
Pe ploaie nu trebuie să aprinzi luminile de ceață din spate, chiar dacă autovehiculul tău este echipat cu astfel de lumini. Aceste lumini sunt destinate exclusiv condițiilor de vizibilitate foarte redusă, cum ar fi ceața densă sau ninsoarea puternică, unde vizibilitatea este sub 50 de metri. Folosirea lor pe timp de ploaie poate deruta ceilalți participanți la trafic, deoarece lumina puternică și specifică a luminilor de ceață din spate este menită să avertizeze despre o vizibilitate extrem de redusă, nu doar despre precipitații. În condiții normale de ploaie, este suficient să folosești luminile de întâlnire pentru a vedea și a fi văzut corect. Folosirea necorespunzătoare a luminilor de ceață din spate poate fi sancționată și poate crea riscuri suplimentare în trafic. Respectarea acestei reguli contribuie la un trafic mai sigur și la o mai bună comunicare între participanții la trafic.
Pe ploaie nu trebuie să aprinzi luminile de ceață din spate, chiar dacă autovehiculul tău este echipat cu astfel de lumini. Aceste lumini sunt destinate exclusiv condițiilor de vizibilitate foarte redusă, cum ar fi ceața densă sau ninsoarea puternică, unde vizibilitatea este sub 50 de metri. Folosirea lor pe timp de ploaie poate deruta ceilalți participanți la trafic, deoarece lumina puternică și specifică a luminilor de ceață din spate este menită să avertizeze despre o vizibilitate extrem de redusă, nu doar despre precipitații. În condiții normale de ploaie, este suficient să folosești luminile de întâlnire pentru a vedea și a fi văzut corect. Folosirea necorespunzătoare a luminilor de ceață din spate poate fi sancționată și poate crea riscuri suplimentare în trafic. Respectarea acestei reguli contribuie la un trafic mai sigur și la o mai bună comunicare între participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A pasagerii din taxiuri;
B persoanele suferinde;
C examinatorul, în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului.
Explicație:
Examinatorul care participă la probele practice ale examenului auto nu este obligat să poarte centura de siguranță. Această excepție este prevăzută legal pentru a permite examinatorului să își exercite atribuțiile în mod eficient și rapid, fără restricții care ar putea împiedica intervenția sau evaluarea corectă a candidatului. În schimb, toți ceilalți pasageri și conducători auto, inclusiv pasagerii din taxiuri sau persoanele suferinde (cu excepții medicale speciale dovedite), sunt obligați să poarte centura de siguranță, pentru propria siguranță. Centura reduce riscul de accidentare gravă în caz de impact și este una dintre cele mai eficiente măsuri de protecție în trafic. Este important să respecți această regulă pentru a preveni accidentele și a proteja viața tuturor celor din vehicul.
Examinatorul care participă la probele practice ale examenului auto nu este obligat să poarte centura de siguranță. Această excepție este prevăzută legal pentru a permite examinatorului să își exercite atribuțiile în mod eficient și rapid, fără restricții care ar putea împiedica intervenția sau evaluarea corectă a candidatului. În schimb, toți ceilalți pasageri și conducători auto, inclusiv pasagerii din taxiuri sau persoanele suferinde (cu excepții medicale speciale dovedite), sunt obligați să poarte centura de siguranță, pentru propria siguranță. Centura reduce riscul de accidentare gravă în caz de impact și este una dintre cele mai eficiente măsuri de protecție în trafic. Este important să respecți această regulă pentru a preveni accidentele și a proteja viața tuturor celor din vehicul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%

A dacă autobuzul s-a oprit în dreptul indicatorului, vă puteţi continua drumul imediat după acesta;
B depăşiţi autobuzul, care s-a asigurat în prealabil în dreptul indicatorului;
C după plecarea autobuzului, opriţi în locul în care vizibilitatea este maximă, vă asiguraţi, apoi vă continuaţi drumul.
Explicație:
După ce autobuzul din fața ta a plecat, întâlnești indicatorul „Oprire”, care te obligă să oprești complet înainte de marcajul transversal de oprire sau, dacă acesta lipsește, înaintea intersecției, într-un loc de unde ai vizibilitate maximă asupra traficului din drumurile laterale. Apoi trebuie să te asiguri temeinic că poți intra în intersecție fără să creezi pericol sau să oprești alte vehicule care au prioritate de trecere. Această oprire este obligatorie, indiferent dacă autobuzul din față s-a asigurat sau dacă în acel moment nu circulă alte vehicule pe drumul transversal. Respectarea acestei reguli previne accidentele și asigură un trafic fluent și sigur. Abia după ce ești sigur că poți traversa în siguranță, îți continui drumul. Nu este permis să depășești autobuzul în această situație, pentru că trebuie să respecți indicatorul și regulile de prioritate.
După ce autobuzul din fața ta a plecat, întâlnești indicatorul „Oprire”, care te obligă să oprești complet înainte de marcajul transversal de oprire sau, dacă acesta lipsește, înaintea intersecției, într-un loc de unde ai vizibilitate maximă asupra traficului din drumurile laterale. Apoi trebuie să te asiguri temeinic că poți intra în intersecție fără să creezi pericol sau să oprești alte vehicule care au prioritate de trecere. Această oprire este obligatorie, indiferent dacă autobuzul din față s-a asigurat sau dacă în acel moment nu circulă alte vehicule pe drumul transversal. Respectarea acestei reguli previne accidentele și asigură un trafic fluent și sigur. Abia după ce ești sigur că poți traversa în siguranță, îți continui drumul. Nu este permis să depășești autobuzul în această situație, pentru că trebuie să respecți indicatorul și regulile de prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A să respecte semnalul poliţistului;
B să continue mersul, deoarece semnele poliţistului sunt contradictorii;
C să oprească şi să aştepte semnalul pentru continuarea deplasării.
Explicație:
Dacă polițistul se află în intersecție cu fața către tine și inițial semnaliza oprirea, dar apoi îți transmite un alt semnal diferit de „Oprire”, trebuie să respecți semnalul actual al polițistului. Semnalul polițistului are prioritate asupra oricăror semnale rutiere sau indicatoare din acea zonă, iar schimbarea semnalului înseamnă că instrucțiunile inițiale s-au anulat. De exemplu, dacă polițistul ridică brațul pentru a-ți permite să treci sau să înaintezi, trebuie să urmezi această indicație, chiar dacă anterior arăta semnalul de oprire. Nu trebuie să continui să oprești, ci să acționezi conform noului semnal, care poate indica să mergi înainte, să depășești sau să schimbi direcția. Această regulă este esențială pentru fluidizarea traficului și pentru evitarea confuziilor care pot duce la accidente. Respectând semnalele polițistului, te asiguri că circuli corect și în siguranță în intersecții dirijate manual.
Dacă polițistul se află în intersecție cu fața către tine și inițial semnaliza oprirea, dar apoi îți transmite un alt semnal diferit de „Oprire”, trebuie să respecți semnalul actual al polițistului. Semnalul polițistului are prioritate asupra oricăror semnale rutiere sau indicatoare din acea zonă, iar schimbarea semnalului înseamnă că instrucțiunile inițiale s-au anulat. De exemplu, dacă polițistul ridică brațul pentru a-ți permite să treci sau să înaintezi, trebuie să urmezi această indicație, chiar dacă anterior arăta semnalul de oprire. Nu trebuie să continui să oprești, ci să acționezi conform noului semnal, care poate indica să mergi înainte, să depășești sau să schimbi direcția. Această regulă este esențială pentru fluidizarea traficului și pentru evitarea confuziilor care pot duce la accidente. Respectând semnalele polițistului, te asiguri că circuli corect și în siguranță în intersecții dirijate manual.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A la trecerile la nivel cu linia de tramvai;
B la trecerile la nivel cu calea ferată industrială;
C când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă.
Explicație:
În localități, trebuie să circuli cu o viteză care să nu depășească 30 km/h atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică un strat de noroi sau murdărie umedă care reduce aderența roților și poate provoca derapaje. Această limitare a vitezei este impusă pentru a asigura controlul mai bun al vehiculului și pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea sau pierderea controlului. În schimb, la trecerile la nivel cu linia de tramvai sau cu calea ferată industrială nu există o limită fixă de 30 km/h, ci trebuie să te asiguri și să respecți semnalele de circulație sau indicațiile agentului de cale ferată. Limita de viteză de 30 km/h este specifică condițiilor de carosabil alunecos sau periculos, cum este mâzga, pentru a proteja atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Conducerea prudentă și adaptarea vitezei la condițiile drumului sunt obligatorii pentru a preveni accidentele.
În localități, trebuie să circuli cu o viteză care să nu depășească 30 km/h atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică un strat de noroi sau murdărie umedă care reduce aderența roților și poate provoca derapaje. Această limitare a vitezei este impusă pentru a asigura controlul mai bun al vehiculului și pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea sau pierderea controlului. În schimb, la trecerile la nivel cu linia de tramvai sau cu calea ferată industrială nu există o limită fixă de 30 km/h, ci trebuie să te asiguri și să respecți semnalele de circulație sau indicațiile agentului de cale ferată. Limita de viteză de 30 km/h este specifică condițiilor de carosabil alunecos sau periculos, cum este mâzga, pentru a proteja atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Conducerea prudentă și adaptarea vitezei la condițiile drumului sunt obligatorii pentru a preveni accidentele.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A reduceţi viteza şi opriţi, dacă trenul se apropie;
B grăbiţi trecerea, dacă observaţi că trenul nu se apropie;
C reduceţi viteza şi opriţi, în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii ferate, fără a trece de indicatoarele sau marcajul de oprire.
Explicație:
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată curentă fără bariere, atunci când luminile roșii și semnalele sonore sunt în funcțiune, trebuie să reduci viteza și să oprești înainte de marcajul de oprire sau indicatorul „Oprire”, într-un loc de unde ai vizibilitate maximă asupra căii ferate. Nu trebuie să treci de aceste indicatoare sau marcaje, deoarece sunt semnale clare care avertizează că un tren se apropie și trecerea poate fi periculoasă. Chiar dacă nu vezi trenul imediat, semnalele luminoase și sonore impun oprirea obligatorie pentru a preveni accidentele. Nu trebuie să grăbești trecerea nici dacă pare că trenul nu se apropie, pentru că riscul de accident este mare. Astfel, respectând aceste reguli, te asiguri că circuli în siguranță și că nu pui în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată curentă fără bariere, atunci când luminile roșii și semnalele sonore sunt în funcțiune, trebuie să reduci viteza și să oprești înainte de marcajul de oprire sau indicatorul „Oprire”, într-un loc de unde ai vizibilitate maximă asupra căii ferate. Nu trebuie să treci de aceste indicatoare sau marcaje, deoarece sunt semnale clare care avertizează că un tren se apropie și trecerea poate fi periculoasă. Chiar dacă nu vezi trenul imediat, semnalele luminoase și sonore impun oprirea obligatorie pentru a preveni accidentele. Nu trebuie să grăbești trecerea nici dacă pare că trenul nu se apropie, pentru că riscul de accident este mare. Astfel, respectând aceste reguli, te asiguri că circuli în siguranță și că nu pui în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 69
(1) Trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează, după caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere", însoţite de indicatorul "Oprire".
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere, interzicerea circulaţiei rutiere se realizează, optic, prin funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării de control reprezentate de lumină intermitentă albă şi, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.
Regulament - Articolul 138
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere" sau "Oprire".
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maxima asupra caii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.
(1) Trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează, după caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere", însoţite de indicatorul "Oprire".
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere, interzicerea circulaţiei rutiere se realizează, optic, prin funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării de control reprezentate de lumină intermitentă albă şi, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.
Regulament - Articolul 138
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere" sau "Oprire".
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maxima asupra caii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A utilizarea climatizării numai în cazul traseelor scurte;
B utilizarea climatizării numai pe timp de noapte;
C utilizarea climatizării numai în situaţiile absolut necesare.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, este recomandat să folosești climatizarea doar în situațiile absolut necesare. Folosirea excesivă a climatizării crește consumul de combustibil și emisiile poluante ale mașinii, afectând mediul înconjurător și bugetul tău. Climatizarea funcționează printr-un compresor care consumă energie suplimentară de la motor, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. De aceea, trebuie să eviți utilizarea ei pe trasee lungi sau când nu este esențială, iar dacă este folosită, să setezi temperatura cât mai eficient. Folosirea ei doar când este cu adevărat necesar ajută la reducerea impactului negativ asupra mediului și menține costurile de exploatare ale autovehiculului mai mici. Astfel, conduci responsabil, protejând mediul și economisind resurse.
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, este recomandat să folosești climatizarea doar în situațiile absolut necesare. Folosirea excesivă a climatizării crește consumul de combustibil și emisiile poluante ale mașinii, afectând mediul înconjurător și bugetul tău. Climatizarea funcționează printr-un compresor care consumă energie suplimentară de la motor, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. De aceea, trebuie să eviți utilizarea ei pe trasee lungi sau când nu este esențială, iar dacă este folosită, să setezi temperatura cât mai eficient. Folosirea ei doar când este cu adevărat necesar ajută la reducerea impactului negativ asupra mediului și menține costurile de exploatare ale autovehiculului mai mici. Astfel, conduci responsabil, protejând mediul și economisind resurse.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A să reducă viteza şi să oprească în afara drumului imediat ce este posibil;
B să reducă viteza şi să circule cât mai aproape de marginea drumului;
C să oprească autovehiculul cât mai aproape de marginea drumului.
Explicație:
Atunci când polițistul care însoțește o coloană oficială scoate bastonul reflectorizant pe partea laterală, toți conducătorii de autovehicule care circulă pe sensul respectiv au obligația de a opri imediat cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, indiferent de banda pe care se află. Acest semnal are rolul de a elibera rapid drumul pentru coloana oficială, care are regim prioritar și nu trebuie să fie încetinită sau blocată de alte vehicule. Este interzisă continuarea deplasării, reducerea vitezei sau orice altă manevră, regula este clară: se oprește complet autovehiculul lângă bordură sau acostament și se așteaptă până când coloana trece în totalitate și polițistul ridică semnalul de oprire. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție gravă și se sancționează corespunzător, pentru că poate pune în pericol siguranța circulației și a coloanei oficiale. Acest semnal are prioritate față de orice altă regulă sau semnalizare rutieră, inclusiv față de semafoare sau indicatoare.
Atunci când polițistul care însoțește o coloană oficială scoate bastonul reflectorizant pe partea laterală, toți conducătorii de autovehicule care circulă pe sensul respectiv au obligația de a opri imediat cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, indiferent de banda pe care se află. Acest semnal are rolul de a elibera rapid drumul pentru coloana oficială, care are regim prioritar și nu trebuie să fie încetinită sau blocată de alte vehicule. Este interzisă continuarea deplasării, reducerea vitezei sau orice altă manevră, regula este clară: se oprește complet autovehiculul lângă bordură sau acostament și se așteaptă până când coloana trece în totalitate și polițistul ridică semnalul de oprire. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție gravă și se sancționează corespunzător, pentru că poate pune în pericol siguranța circulației și a coloanei oficiale. Acest semnal are prioritate față de orice altă regulă sau semnalizare rutieră, inclusiv față de semafoare sau indicatoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Copii”;
B nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Drum cu denivelări”;
C nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Oprire”, instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată.
Explicație:
Punctele de penalizare se aplică pentru nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată, pentru că această abatere este considerată una dintre cele mai grave fapte care pot pune în pericol siguranța circulației. Nerespectarea acestui indicator înseamnă că un conducător auto nu oprește înainte de calea ferată atunci când este obligat să o facă, ceea ce poate duce la accidente extrem de grave, cu consecințe fatale, din cauza riscului de coliziune cu un tren. Indicatorul „Oprire” impune oprirea obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de calea ferată, indiferent dacă se apropie sau nu un tren, pentru a permite asigurarea corespunzătoare. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni severe: amendă contravențională și puncte de penalizare, deoarece reprezintă o încălcare gravă a normelor rutiere de siguranță. Punctele de penalizare NU se aplică pentru nerespectarea indicatorului „Copii” sau „Drum cu denivelări”, deși și aceste abateri pot fi sancționate cu amendă.
Punctele de penalizare se aplică pentru nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată, pentru că această abatere este considerată una dintre cele mai grave fapte care pot pune în pericol siguranța circulației. Nerespectarea acestui indicator înseamnă că un conducător auto nu oprește înainte de calea ferată atunci când este obligat să o facă, ceea ce poate duce la accidente extrem de grave, cu consecințe fatale, din cauza riscului de coliziune cu un tren. Indicatorul „Oprire” impune oprirea obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de calea ferată, indiferent dacă se apropie sau nu un tren, pentru a permite asigurarea corespunzătoare. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni severe: amendă contravențională și puncte de penalizare, deoarece reprezintă o încălcare gravă a normelor rutiere de siguranță. Punctele de penalizare NU se aplică pentru nerespectarea indicatorului „Copii” sau „Drum cu denivelări”, deși și aceste abateri pot fi sancționate cu amendă.
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A ca funcţia respiratorie şi funcţia circulatorie să fie asigurate;
B ca punctul sanitar către care vă îndreptaţi să nu fie la o distanţă mai mare de 50 km;
C ca autovehiculul cu care va fi transportată victima să asigure confortul necesar.
Explicație:
Înainte de a transporta o victimă la spital, cel mai important aspect pe care trebuie să îl ai în vedere este să te asiguri că funcția respiratorie și funcția circulatorie sunt asigurate. Asta înseamnă că victima trebuie să respire și să aibă puls, altfel transportul poate agrava starea victimei sau chiar să-i pună viața în pericol. Dacă victima nu respiră sau are stop cardiac, trebuie să intervii imediat cu manevre de resuscitare (compresii toracice și respirație artificială) înainte de orice încercare de transport. Dacă victima are hemoragii masive, acestea trebuie controlate și oprite. Orice altă urgență vitală trebuie tratată pe loc, nu amâna rezolvarea până la spitalizare. Doar după ce funcțiile vitale sunt stabilizate, poți transporta victima spre spital. Nu contează distanța până la spital sau confortul vehiculului atât timp cât funcțiile vitale ale victimei nu sunt asigurate. Orice mișcare a victimei fără a avea funcțiile acestea sub control îi poate pune viața în pericol.
Înainte de a transporta o victimă la spital, cel mai important aspect pe care trebuie să îl ai în vedere este să te asiguri că funcția respiratorie și funcția circulatorie sunt asigurate. Asta înseamnă că victima trebuie să respire și să aibă puls, altfel transportul poate agrava starea victimei sau chiar să-i pună viața în pericol. Dacă victima nu respiră sau are stop cardiac, trebuie să intervii imediat cu manevre de resuscitare (compresii toracice și respirație artificială) înainte de orice încercare de transport. Dacă victima are hemoragii masive, acestea trebuie controlate și oprite. Orice altă urgență vitală trebuie tratată pe loc, nu amâna rezolvarea până la spitalizare. Doar după ce funcțiile vitale sunt stabilizate, poți transporta victima spre spital. Nu contează distanța până la spital sau confortul vehiculului atât timp cât funcțiile vitale ale victimei nu sunt asigurate. Orice mișcare a victimei fără a avea funcțiile acestea sub control îi poate pune viața în pericol.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%