A ovalizarea tamburului;
B griparea rulmentilor;
C uzura exagerata a sabotilor.
Explicație:
Blocarea unei roți în timpul mersului este cauzată de griparea rulmenților, adică atunci când rulmenții se defectează, se încălzesc prea tare sau rămân fără ungere și nu mai permit roții să se rotească liber. Acest lucru poate duce la blocarea bruscă a roții, pierderea controlului și risc mare de accident. Ovalizarea tamburului duce la frânare inegală, iar uzura exagerată a sabotilor la scăderea eficienței frânării, dar niciuna dintre aceste defecte nu blochează roata complet în mers. De aceea, e important să verifici periodic starea rulmenților și să-i înlocuiești dacă apar zgomote, joc sau supraîncălzire la mers.
Blocarea unei roți în timpul mersului este cauzată de griparea rulmenților, adică atunci când rulmenții se defectează, se încălzesc prea tare sau rămân fără ungere și nu mai permit roții să se rotească liber. Acest lucru poate duce la blocarea bruscă a roții, pierderea controlului și risc mare de accident. Ovalizarea tamburului duce la frânare inegală, iar uzura exagerată a sabotilor la scăderea eficienței frânării, dar niciuna dintre aceste defecte nu blochează roata complet în mers. De aceea, e important să verifici periodic starea rulmenților și să-i înlocuiești dacă apar zgomote, joc sau supraîncălzire la mers.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A pneurile sunt bune si viteza este redusa;
B autovehiculul este dotat cu ABS;
C autovehiculul este supraincarcat.
Explicație:
Acvaplanarea apare când roțile mașinii pierd contactul cu asfaltul din cauza apei de pe carosabil, iar mașina nu mai răspunde la comenzi. Cel mai eficient mod de a evita acvaplanarea este să ai anvelope în stare foarte bună, cu profil adânc, și să reduci viteza când carosabilul este ud sau există bălți. ABS-ul nu te ajută să previi acvaplanarea, ci doar să menții controlul la frânare, iar suprasarcina autovehiculului poate crește riscul pierderii controlului. De aceea, mersul prudent și anvelopele bune sunt esențiale pentru siguranță pe ploaie. Dacă simți că mașina plutește, ridică piciorul de pe accelerație, ține volanul drept și nu frâna brusc.
Acvaplanarea apare când roțile mașinii pierd contactul cu asfaltul din cauza apei de pe carosabil, iar mașina nu mai răspunde la comenzi. Cel mai eficient mod de a evita acvaplanarea este să ai anvelope în stare foarte bună, cu profil adânc, și să reduci viteza când carosabilul este ud sau există bălți. ABS-ul nu te ajută să previi acvaplanarea, ci doar să menții controlul la frânare, iar suprasarcina autovehiculului poate crește riscul pierderii controlului. De aceea, mersul prudent și anvelopele bune sunt esențiale pentru siguranță pe ploaie. Dacă simți că mașina plutește, ridică piciorul de pe accelerație, ține volanul drept și nu frâna brusc.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A conducatorul autoturismului, deoarece nu respecta semnificatia indicatorului;
B motociclistul, deoarece circula aproape de axul drumului;
C ambii circula corect.
Explicație:
Motociclistul nu circulă corect pentru că merge aproape de axul drumului, deși indicatorul interzice depășirea. Chiar dacă nu efectuează efectiv o depășire, această poziție îl pune în situația de a încălca regulile și îl expune riscurilor, pentru că nu păstrează banda cât mai aproape de marginea din dreapta, așa cum cere legea. În plus, mersul aproape de axul drumului poate induce în eroare alți șoferi și crește riscul de accidente frontale sau coliziuni cu vehicule din sens opus. Autoturismul semnalizează corect și respectă indicatorul, dar motociclistul ar trebui să circule mai aproape de marginea din dreapta a benzii sale, nu lângă axul drumului. Indicatorul „Depășirea interzisă” se referă la interzicerea depășirii altor autovehicule cu excepția motocicletelor fără ataș, bicicletelor și mopede. Cu alte cuvinte, autoturismul nu are voie să depășească alt autoturism, camion sau autobuz, dar are voie să depășească o motocicletă fără ataș. Legea permite această depășire pentru că motocicletele, bicicletele și mopedele sunt considerate vehicule mai ușor de depășit, ocupă mai puțin din lățimea drumului și nu reprezintă același risc ca un autovehicul mare. Important este ca depășirea să se facă în siguranță, fără să încalci alte reguli de circulație sau să pui în pericol motociclistul.
Motociclistul nu circulă corect pentru că merge aproape de axul drumului, deși indicatorul interzice depășirea. Chiar dacă nu efectuează efectiv o depășire, această poziție îl pune în situația de a încălca regulile și îl expune riscurilor, pentru că nu păstrează banda cât mai aproape de marginea din dreapta, așa cum cere legea. În plus, mersul aproape de axul drumului poate induce în eroare alți șoferi și crește riscul de accidente frontale sau coliziuni cu vehicule din sens opus. Autoturismul semnalizează corect și respectă indicatorul, dar motociclistul ar trebui să circule mai aproape de marginea din dreapta a benzii sale, nu lângă axul drumului. Indicatorul „Depășirea interzisă” se referă la interzicerea depășirii altor autovehicule cu excepția motocicletelor fără ataș, bicicletelor și mopede. Cu alte cuvinte, autoturismul nu are voie să depășească alt autoturism, camion sau autobuz, dar are voie să depășească o motocicletă fără ataș. Legea permite această depășire pentru că motocicletele, bicicletele și mopedele sunt considerate vehicule mai ușor de depășit, ocupă mai puțin din lățimea drumului și nu reprezintă același risc ca un autovehicul mare. Important este ca depășirea să se facă în siguranță, fără să încalci alte reguli de circulație sau să pui în pericol motociclistul.
Regulament - Articolul 118
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 119
Conducătorul de vehicul care urmează să fie depăşit este obligat:
a) să nu mărească viteza de deplasare;
b) să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile sau a benzii pe care se deplasează.
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 119
Conducătorul de vehicul care urmează să fie depăşit este obligat:
a) să nu mărească viteza de deplasare;
b) să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile sau a benzii pe care se deplasează.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A alimentează consumatorii cu energie electrică;
B asigură funcţionarea instalaţiei de aprindere;
C asigură funcţionarea instalaţiei de răcire.
Explicație:
Bateria de acumulatori are rolul de a furniza energia electrică necesară tuturor consumatorilor mașinii, adică faruri, radio, ventilație, sistem de pornire, ștergătoare și alte echipamente electrice atunci când motorul nu funcționează sau când alternatorul nu poate acoperi consumul. De exemplu, atunci când pornești mașina, bateria alimentează electromotorul, iar fără o baterie funcțională nu poți porni autovehiculul. De asemenea, asigură funcționarea echipamentelor electrice chiar și când motorul este oprit, ca luminile de avarie sau alarma. Instalația de aprindere și cea de răcire funcționează cu ajutorul energiei furnizate tot de baterie, dar rolul principal al acesteia este alimentarea generală cu energie electrică.
Bateria de acumulatori are rolul de a furniza energia electrică necesară tuturor consumatorilor mașinii, adică faruri, radio, ventilație, sistem de pornire, ștergătoare și alte echipamente electrice atunci când motorul nu funcționează sau când alternatorul nu poate acoperi consumul. De exemplu, atunci când pornești mașina, bateria alimentează electromotorul, iar fără o baterie funcțională nu poți porni autovehiculul. De asemenea, asigură funcționarea echipamentelor electrice chiar și când motorul este oprit, ca luminile de avarie sau alarma. Instalația de aprindere și cea de răcire funcționează cu ajutorul energiei furnizate tot de baterie, dar rolul principal al acesteia este alimentarea generală cu energie electrică.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A griparea cilindrilor receptori şi a pistoanelor;
B lipsa lichidului din instalaţia de frânare;
C ruperea cablului frânei de staţionare.
Explicație:
Încălzirea tamburilor roții în timpul mersului apare din cauza frecării dintre saboții de frână și tambur atunci când frânezi. Ori de câte ori apeși frâna, saboții apasă pe tambur, iar această frecare transformă energia de mișcare a mașinii în căldură. Dacă frânezi frecvent sau menții frâna apăsată mult timp, mai ales pe drumuri în pantă, tamburii se pot încălzi excesiv. Acest lucru poate afecta eficiența frânării și poate duce chiar la pierderea temporară a frânei. De aceea, este important să folosești frâna de motor la coborâre și să eviți frânările bruște sau prelungite, pentru a menține tamburii reci și sistemul de frânare eficient, așa cum prevăd regulile de circulație rutieră.
Încălzirea tamburilor roții în timpul mersului apare din cauza frecării dintre saboții de frână și tambur atunci când frânezi. Ori de câte ori apeși frâna, saboții apasă pe tambur, iar această frecare transformă energia de mișcare a mașinii în căldură. Dacă frânezi frecvent sau menții frâna apăsată mult timp, mai ales pe drumuri în pantă, tamburii se pot încălzi excesiv. Acest lucru poate afecta eficiența frânării și poate duce chiar la pierderea temporară a frânei. De aceea, este important să folosești frâna de motor la coborâre și să eviți frânările bruște sau prelungite, pentru a menține tamburii reci și sistemul de frânare eficient, așa cum prevăd regulile de circulație rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A acţionaţi frâna mai des;
B reparaţi frâna într-un atelier specializat;
C nu trebuie să faceţi nimic, acest lucru este normal.
Explicație:
Dacă atunci când apeși o dată pedala de frână aceasta merge prea mult până începe să frâneze, dar la apăsări repetate cursa se scurtează, înseamnă că sistemul de frânare are aer pe instalație. În mod normal, lichidul de frână nu trebuie să aibă bule de aer, deoarece aerul se comprimă și împiedică presiunea corectă. Practic, la prima apăsare, aerul absoarbe din presiune, iar la acționări succesive lichidul reușește să transmită presiunea mai bine și frâna prinde mai sus. În această situație, nu trebuie să continui deplasarea pentru că frâna poate ceda. Legea spune că este interzis să conduci dacă sistemul de frânare nu funcționează corespunzător. Trebuie să oprești autovehiculul cât mai repede, în condiții de siguranță, și să remediezi defecțiunea înainte de a continua drumul. Neglijarea acestei probleme poate duce la pierderea completă a frânei, ceea ce pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dacă atunci când apeși o dată pedala de frână aceasta merge prea mult până începe să frâneze, dar la apăsări repetate cursa se scurtează, înseamnă că sistemul de frânare are aer pe instalație. În mod normal, lichidul de frână nu trebuie să aibă bule de aer, deoarece aerul se comprimă și împiedică presiunea corectă. Practic, la prima apăsare, aerul absoarbe din presiune, iar la acționări succesive lichidul reușește să transmită presiunea mai bine și frâna prinde mai sus. În această situație, nu trebuie să continui deplasarea pentru că frâna poate ceda. Legea spune că este interzis să conduci dacă sistemul de frânare nu funcționează corespunzător. Trebuie să oprești autovehiculul cât mai repede, în condiții de siguranță, și să remediezi defecțiunea înainte de a continua drumul. Neglijarea acestei probleme poate duce la pierderea completă a frânei, ceea ce pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A comandă mărirea turaţiei motorului, în funcţie de sarcina transportată;
B asigură viteze diferite ale roţilor motoare la parcurgerea curbelor;
C realizează cuplarea progresivă şi decuplarea motorului de restul transmisiei.
Explicație:
Ambreajul este un mecanism esențial la autovehicule, care face legătura între motor și cutia de viteze. Rolul lui principal este să permită șoferului să întrerupă temporar transmiterea puterii de la motor la roți, astfel încât să poată schimba vitezele fără a forța sau deteriora componentele transmisiei. Din punct de vedere practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de cutia de viteze, oprind astfel transmiterea rotatională către roți. Acest lucru e necesar la pornirea de pe loc, la oprirea mașinii, precum și la schimbarea treptelor de viteză în timpul mersului. În plus, potrivit prevederilor legale, ambreajul trebuie folosit corect pentru a evita uzura prematură a pieselor și pentru a asigura manevrabilitatea și siguranța vehiculului. Un ambreiaj utilizat corect ajută la prevenirea blocării motorului sau a transmisiilor atunci când schimbi viteza, făcând condusul mai lin și mai sigur.
Ambreajul este un mecanism esențial la autovehicule, care face legătura între motor și cutia de viteze. Rolul lui principal este să permită șoferului să întrerupă temporar transmiterea puterii de la motor la roți, astfel încât să poată schimba vitezele fără a forța sau deteriora componentele transmisiei. Din punct de vedere practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de cutia de viteze, oprind astfel transmiterea rotatională către roți. Acest lucru e necesar la pornirea de pe loc, la oprirea mașinii, precum și la schimbarea treptelor de viteză în timpul mersului. În plus, potrivit prevederilor legale, ambreajul trebuie folosit corect pentru a evita uzura prematură a pieselor și pentru a asigura manevrabilitatea și siguranța vehiculului. Un ambreiaj utilizat corect ajută la prevenirea blocării motorului sau a transmisiilor atunci când schimbi viteza, făcând condusul mai lin și mai sigur.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A secţiunea pneului are formă tubulară;
B anvelopa poate funcţiona fără cameră de aer;
C anvelopa este destinată folosirii pe vreme nefavorabilă.
Explicație:
Când pe o anvelopă este scris cuvântul TUBELESS, aceasta înseamnă că anvelopa nu are nevoie de camera de aer. Practic, TUBELESS desemnează o anvelopă care este concepută să funcționeze fără cameră, având o construcție specială datorită căreia menține etanșeitatea aerului direct între anvelopă și jantă. Acest tip de anvelopă prezintă avantaje practice importante: riscul de pierdere rapidă a aerului în cazul unei pene este mai mic, montarea este mai simplă, iar întreținerea este mai ușoară. Din punct de vedere legal, Codul Rutier din România nu interzice utilizarea celor două tipuri de anvelope, însă este important ca fiecare autovehicul să fie echipat cu anvelope potrivite specificațiilor producătorului. Astfel, TUBELESS pe anvelopă arată că nu are cameră de aer, ceea ce reprezintă o tehnologie modernă, frecvent utilizată pe mașinile actuale.
Când pe o anvelopă este scris cuvântul TUBELESS, aceasta înseamnă că anvelopa nu are nevoie de camera de aer. Practic, TUBELESS desemnează o anvelopă care este concepută să funcționeze fără cameră, având o construcție specială datorită căreia menține etanșeitatea aerului direct între anvelopă și jantă. Acest tip de anvelopă prezintă avantaje practice importante: riscul de pierdere rapidă a aerului în cazul unei pene este mai mic, montarea este mai simplă, iar întreținerea este mai ușoară. Din punct de vedere legal, Codul Rutier din România nu interzice utilizarea celor două tipuri de anvelope, însă este important ca fiecare autovehicul să fie echipat cu anvelope potrivite specificațiilor producătorului. Astfel, TUBELESS pe anvelopă arată că nu are cameră de aer, ceea ce reprezintă o tehnologie modernă, frecvent utilizată pe mașinile actuale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
A cu dispozitive de culoare galbenă intermitentă;
B cu semnalul verde de forma unei săgeţi cu vârful în jos;
C cu semnul roşu în cruce.
Explicație:
Benzile de circulație reversibilă sunt acele benzi pe care sensul de mers se poate schimba în anumite intervale de timp ale zilei, în funcție de trafic. Aceste benzi sunt semnalizate special cu indicatoare rutiere și, cel mai important, cu semafoare cu săgeți de culoare verde sau roșie, montate deasupra fiecărei benzi. Săgeata verde orientată în jos deasupra benzii arată că ai voie să circuli pe acea bandă, iar simbolul „X” roșu indică faptul că nu ai voie să circuli acolo. Această semnalizare este clară și vizibilă, pentru a evita orice confuzie legată de sensul de deplasare permis în acel moment. Din punct de vedere legal, este obligatoriu să respecți indicațiile acestor semafoare, pentru că ele stabilesc dacă poți folosi sau nu banda reversibilă; nerespectarea lor se sancționează. Practic, dacă vezi săgeata verde deasupra benzii, poți continua deplasarea pe acea bandă. Dacă vezi „X” roșu sau săgeata galbenă intermitentă, trebuie să eliberezi banda și să treci pe o bandă permisă, pentru siguranță ta și a celorlalți participanți la trafic.
Benzile de circulație reversibilă sunt acele benzi pe care sensul de mers se poate schimba în anumite intervale de timp ale zilei, în funcție de trafic. Aceste benzi sunt semnalizate special cu indicatoare rutiere și, cel mai important, cu semafoare cu săgeți de culoare verde sau roșie, montate deasupra fiecărei benzi. Săgeata verde orientată în jos deasupra benzii arată că ai voie să circuli pe acea bandă, iar simbolul „X” roșu indică faptul că nu ai voie să circuli acolo. Această semnalizare este clară și vizibilă, pentru a evita orice confuzie legată de sensul de deplasare permis în acel moment. Din punct de vedere legal, este obligatoriu să respecți indicațiile acestor semafoare, pentru că ele stabilesc dacă poți folosi sau nu banda reversibilă; nerespectarea lor se sancționează. Practic, dacă vezi săgeata verde deasupra benzii, poți continua deplasarea pe acea bandă. Dacă vezi „X” roșu sau săgeata galbenă intermitentă, trebuie să eliberezi banda și să treci pe o bandă permisă, pentru siguranță ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A mai mică de 750 kg
B mai mică de 400 kg
C mai mare de 750 kg
Explicație:
Remorcile care au o masă totală maximă autorizată de până la 750 kg nu sunt obligate să fie echipate cu sistem propriu de frânare. Aceasta este o prevedere clară din legislația rutieră, deoarece greutatea mică a acestor remorci nu pune în pericol siguranța circulației atunci când sunt tractate. Frânele devin obligatorii doar dacă remorca depășește această limită de 750 kg, tocmai pentru că o greutate mai mare ar solicita excesiv sistemul de frânare al autovehiculului care tractează și ar putea crește riscul de accidente. Practic, la remorcile ușoare, mașina tractoare poate opri în siguranță întregul ansamblu fără frâne suplimentare pe remorcă. Dacă însă masa remorcii este mai mare de 750 kg, sistemul de frânare propriu devine obligatoriu pentru a proteja atât șoferul, cât și ceilalți participanți la trafic. Deci, ține minte: remorcile cu masa totală maximă autorizată de până la 750 kg nu au nevoie de frâne proprii, dar tot ce depășește această greutate trebuie dotat cu echipament de frânare.
Remorcile care au o masă totală maximă autorizată de până la 750 kg nu sunt obligate să fie echipate cu sistem propriu de frânare. Aceasta este o prevedere clară din legislația rutieră, deoarece greutatea mică a acestor remorci nu pune în pericol siguranța circulației atunci când sunt tractate. Frânele devin obligatorii doar dacă remorca depășește această limită de 750 kg, tocmai pentru că o greutate mai mare ar solicita excesiv sistemul de frânare al autovehiculului care tractează și ar putea crește riscul de accidente. Practic, la remorcile ușoare, mașina tractoare poate opri în siguranță întregul ansamblu fără frâne suplimentare pe remorcă. Dacă însă masa remorcii este mai mare de 750 kg, sistemul de frânare propriu devine obligatoriu pentru a proteja atât șoferul, cât și ceilalți participanți la trafic. Deci, ține minte: remorcile cu masa totală maximă autorizată de până la 750 kg nu au nevoie de frâne proprii, dar tot ce depășește această greutate trebuie dotat cu echipament de frânare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%

A refugiu rezervat depanării;
B refugiu pentru stationarea de urgenţă;
C bandă de parcare.
Explicație:
Indicatorul „Parcare pentru urgențe” are un rol esențial pe autostradă sau pe drumurile naționale cu circulație intensă, unde oprirea pe banda de circulație este foarte periculoasă și interzisă de lege. Aceste zone sunt destinate exclusiv situațiilor în care mașina are probleme tehnice, cum ar fi defecțiuni mecanice sau o pană, și nu pot fi folosite pentru opriri voluntare sau pauze obișnuite. Legea prevede clar că oprirea sau staționarea pe benzile de circulație ale autostrăzilor este interzisă, cu excepția cazurilor de urgență, iar folosirea acestor spații speciale protejează atât șoferul aflat în dificultate, cât și ceilalți participanți la trafic. Când trebuie să folosești această parcare, este obligatoriu să reduci treptat viteza, să semnalizezi din timp intenția de a ieși de pe banda de circulație și să oprești cât mai aproape de marginea zonei marcate. După oprire, pentru siguranță, trebuie aprinse luminile de avarie și este recomandat să folosești vestă reflectorizantă dacă ești nevoit să cobori din vehicul. De asemenea, trebuie să amplasezi triunghiul reflectorizant la distanța regulamentară pentru a avertiza ceilalți șoferi. Este important să reții că staționarea în aceste zone se face doar atât timp cât ești nevoit să remediezi problema și este interzis să le folosești pentru somn, picnic sau alte scopuri, deoarece ocuparea inutilă poate pune în pericol siguranța circulației. Respectarea acestor reguli contribuie la prevenirea accidentelor grave pe infrastructura rutieră rapidă.
Indicatorul „Parcare pentru urgențe” are un rol esențial pe autostradă sau pe drumurile naționale cu circulație intensă, unde oprirea pe banda de circulație este foarte periculoasă și interzisă de lege. Aceste zone sunt destinate exclusiv situațiilor în care mașina are probleme tehnice, cum ar fi defecțiuni mecanice sau o pană, și nu pot fi folosite pentru opriri voluntare sau pauze obișnuite. Legea prevede clar că oprirea sau staționarea pe benzile de circulație ale autostrăzilor este interzisă, cu excepția cazurilor de urgență, iar folosirea acestor spații speciale protejează atât șoferul aflat în dificultate, cât și ceilalți participanți la trafic. Când trebuie să folosești această parcare, este obligatoriu să reduci treptat viteza, să semnalizezi din timp intenția de a ieși de pe banda de circulație și să oprești cât mai aproape de marginea zonei marcate. După oprire, pentru siguranță, trebuie aprinse luminile de avarie și este recomandat să folosești vestă reflectorizantă dacă ești nevoit să cobori din vehicul. De asemenea, trebuie să amplasezi triunghiul reflectorizant la distanța regulamentară pentru a avertiza ceilalți șoferi. Este important să reții că staționarea în aceste zone se face doar atât timp cât ești nevoit să remediezi problema și este interzis să le folosești pentru somn, picnic sau alte scopuri, deoarece ocuparea inutilă poate pune în pericol siguranța circulației. Respectarea acestor reguli contribuie la prevenirea accidentelor grave pe infrastructura rutieră rapidă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A pe partea stângă;
B pe partea dreaptă;
C pe ambele părţi.
Explicație:
Depășirea tramvaiului aflat în mers se face, de regulă, pe partea dreaptă, deoarece tramvaiul circulă pe mijlocul carosabilului, iar urcarea și coborârea călătorilor are loc pe partea dreaptă, direct pe trotuar sau pe refugii special amenajate. De aceea, depășirea pe partea stângă ar putea pune în pericol siguranța pietonilor și a altor participanți la trafic. Totuși, există excepții: dacă tramvaiul merge pe una dintre margini și nu există spațiu suficient pe dreapta, sau traseul este amenajat astfel încât depășirea să se facă pe stânga, atunci manevra se poate face pe această parte. Cea mai importantă regulă este să acorzi prioritate pietonilor care urcă sau coboară din tramvai, oprite la refugii ori pe stradă, dacă nu există refugii. Respectarea acestor reguli reduce riscul de producere a accidentelor cu pietoni, care sunt foarte expuși atunci când folosesc transportul public. Astfel, ținând cont de legislația rutieră din România, reținem că, în mod obișnuit, tramvaiele în mers se depășesc pe partea dreaptă, cu atenție maximă față de pietoni.
Depășirea tramvaiului aflat în mers se face, de regulă, pe partea dreaptă, deoarece tramvaiul circulă pe mijlocul carosabilului, iar urcarea și coborârea călătorilor are loc pe partea dreaptă, direct pe trotuar sau pe refugii special amenajate. De aceea, depășirea pe partea stângă ar putea pune în pericol siguranța pietonilor și a altor participanți la trafic. Totuși, există excepții: dacă tramvaiul merge pe una dintre margini și nu există spațiu suficient pe dreapta, sau traseul este amenajat astfel încât depășirea să se facă pe stânga, atunci manevra se poate face pe această parte. Cea mai importantă regulă este să acorzi prioritate pietonilor care urcă sau coboară din tramvai, oprite la refugii ori pe stradă, dacă nu există refugii. Respectarea acestor reguli reduce riscul de producere a accidentelor cu pietoni, care sunt foarte expuși atunci când folosesc transportul public. Astfel, ținând cont de legislația rutieră din România, reținem că, în mod obișnuit, tramvaiele în mers se depășesc pe partea dreaptă, cu atenție maximă față de pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%

A restricţiile de oprire şi stationare au luat sfârşit;
B au luat sfarşit toate restricţiile;
C zona de stationare cu durata limitata a luat sfarşit.
Explicație:
Indicatorul arată că se termină zona de staționare cu durată limitată. De acum înainte, nu mai este nevoie să respecți restricția privind timpul maxim de staționare în acea zonă. Această informație este importantă pentru șoferi, mai ales în zonele aglomerate sau centrale, unde se limitează timpul de staționare pentru a permite rotirea locurilor de parcare. După acest indicator, poți staționa fără restricție de timp, dar trebuie să respecți în continuare celelalte reguli generale de oprire și staționare.
Indicatorul arată că se termină zona de staționare cu durată limitată. De acum înainte, nu mai este nevoie să respecți restricția privind timpul maxim de staționare în acea zonă. Această informație este importantă pentru șoferi, mai ales în zonele aglomerate sau centrale, unde se limitează timpul de staționare pentru a permite rotirea locurilor de parcare. După acest indicator, poți staționa fără restricție de timp, dar trebuie să respecți în continuare celelalte reguli generale de oprire și staționare.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
A permite pornirea uşoară a motorului la temperaturi scăzute;
B închide şi deschide circuitul lichidului de răcire la anumite temperaturi;
C asigură răcirea lichidului de frânare.
Explicație:
Termostatul este o piesă esențială în sistemul de răcire al motorului. Rolul său principal este să mențină temperatura optimă de funcționare a motorului, deschizând sau închizând circuitul lichidului de răcire către radiator. La pornire, când motorul este rece, termostatul rămâne închis, astfel motorul ajunge rapid la temperatura potrivită pentru funcționare, ceea ce reduce uzura și consumul de combustibil. Când motorul atinge temperatura optimă, termostatul se deschide, permițând lichidului de răcire să circule către radiator, unde excesul de căldură este eliminat. Dacă termostatul nu funcționează corect, motorul poate supraîncălzi sau, dimpotrivă, poate funcționa la o temperatură prea scăzută. Un motor care funcționează prea rece consumă mai mult combustibil, poluează mai mult și se uzează mai repede, iar un motor supraîncălzit se poate defecta grav. De aceea, funcționarea corectă a termostatului contribuie atât la siguranța circulației, cât și la respectarea normelor tehnice prevăzute în legislația rutieră.
Termostatul este o piesă esențială în sistemul de răcire al motorului. Rolul său principal este să mențină temperatura optimă de funcționare a motorului, deschizând sau închizând circuitul lichidului de răcire către radiator. La pornire, când motorul este rece, termostatul rămâne închis, astfel motorul ajunge rapid la temperatura potrivită pentru funcționare, ceea ce reduce uzura și consumul de combustibil. Când motorul atinge temperatura optimă, termostatul se deschide, permițând lichidului de răcire să circule către radiator, unde excesul de căldură este eliminat. Dacă termostatul nu funcționează corect, motorul poate supraîncălzi sau, dimpotrivă, poate funcționa la o temperatură prea scăzută. Un motor care funcționează prea rece consumă mai mult combustibil, poluează mai mult și se uzează mai repede, iar un motor supraîncălzit se poate defecta grav. De aceea, funcționarea corectă a termostatului contribuie atât la siguranța circulației, cât și la respectarea normelor tehnice prevăzute în legislația rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%

A numărul de kilometri până la ieşirea de pe autostradă;
B numărul nodului rutier pe autostradă;
C indicativul drumului european.
Explicație:
Semnul întâlnit semnalează o ieșire de pe autostradă, oferind informații precise despre locul unde va avea loc această ieșire, prin numărul afișat pe panou. Acest tip de semnalizare este folosit în exclusivitate pe autostrăzi pentru a ajuta șoferii să identifice la timp locul potrivit pentru a părăsi autostrada în siguranță. Legislația rutieră specifică faptul că, în preajma acestor semne, conducătorii auto trebuie să fie atenți la traseu, să-și pregătească din timp manevra de ieșire, să folosească semnalizarea luminosă (semnalizatorul) pentru a arăta direcția de deplasare și să adapteze viteza conform indicațiilor de pe panourile adiționale sau marcajelor. Este interzisă manevrarea bruscă a volanului sau traversarea rapidă a benzilor, deoarece acestea măresc riscul producerii unor accidente, având în vedere viteza mare de deplasare specifică autostrăzilor. Numărul ieșirii ajută la orientarea corectă, în special atunci când există mai multe ieșiri consecutive sau când navighezi pe distanțe lungi. Săgeata de pe semn arată banda și direcția corespunzătoare pentru ieșire, astfel încât orice manevră să poată fi pregătită și executată în siguranță, minimizând riscul de confuzie sau blocaj la apropierea nodului rutier. Prin urmare, acest semn se referă strict la ieșirile de pe autostradă și nu-l vei întâlni pe alte tipuri de drumuri expres sau drumuri naționale. Retine: recunoașterea și înțelegerea rapidă a acestui semn contribuie major la siguranța în trafic pe autostradă.
Semnul întâlnit semnalează o ieșire de pe autostradă, oferind informații precise despre locul unde va avea loc această ieșire, prin numărul afișat pe panou. Acest tip de semnalizare este folosit în exclusivitate pe autostrăzi pentru a ajuta șoferii să identifice la timp locul potrivit pentru a părăsi autostrada în siguranță. Legislația rutieră specifică faptul că, în preajma acestor semne, conducătorii auto trebuie să fie atenți la traseu, să-și pregătească din timp manevra de ieșire, să folosească semnalizarea luminosă (semnalizatorul) pentru a arăta direcția de deplasare și să adapteze viteza conform indicațiilor de pe panourile adiționale sau marcajelor. Este interzisă manevrarea bruscă a volanului sau traversarea rapidă a benzilor, deoarece acestea măresc riscul producerii unor accidente, având în vedere viteza mare de deplasare specifică autostrăzilor. Numărul ieșirii ajută la orientarea corectă, în special atunci când există mai multe ieșiri consecutive sau când navighezi pe distanțe lungi. Săgeata de pe semn arată banda și direcția corespunzătoare pentru ieșire, astfel încât orice manevră să poată fi pregătită și executată în siguranță, minimizând riscul de confuzie sau blocaj la apropierea nodului rutier. Prin urmare, acest semn se referă strict la ieșirile de pe autostradă și nu-l vei întâlni pe alte tipuri de drumuri expres sau drumuri naționale. Retine: recunoașterea și înțelegerea rapidă a acestui semn contribuie major la siguranța în trafic pe autostradă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%

A limitele generale de viteză;
B limitarea diferenţiată de viteză;
C limitările de viteză diferenţiate pe benzi.
Explicație:
Acest indicator arată limitele maxime de viteză care se aplică în mod general în România, în funcție de tipul drumului. În interiorul localităților, limita maximă este de 50 km/h pentru majoritatea vehiculelor, pentru a proteja pietonii și a permite reacționarea rapidă în caz de pericol. În afara localităților, pe drumurile naționale sau europene, limita crește la 100 km/h deoarece riscurile sunt mai mici, dar trebuie să rămâi atent la drum și la eventualele restricții suplimentare semnalizate. Pe autostradă, limita maximă ajunge la 130 km/h, deoarece aceste drumuri sunt proiectate pentru viteze mari, oferind separare a fluxului de trafic și siguranță sporită la depășiri. Este important să reții că aceste limite se pot modifica prin alte indicatoare sau din cauza condițiilor meteo, iar nerespectarea lor duce la sancțiuni. Respectarea limitelor legale nu doar că te fereste de amenzi, dar ajută și la evitarea accidentelor, adaptând viteza la mediul și infrastructura pe care circuli.
Acest indicator arată limitele maxime de viteză care se aplică în mod general în România, în funcție de tipul drumului. În interiorul localităților, limita maximă este de 50 km/h pentru majoritatea vehiculelor, pentru a proteja pietonii și a permite reacționarea rapidă în caz de pericol. În afara localităților, pe drumurile naționale sau europene, limita crește la 100 km/h deoarece riscurile sunt mai mici, dar trebuie să rămâi atent la drum și la eventualele restricții suplimentare semnalizate. Pe autostradă, limita maximă ajunge la 130 km/h, deoarece aceste drumuri sunt proiectate pentru viteze mari, oferind separare a fluxului de trafic și siguranță sporită la depășiri. Este important să reții că aceste limite se pot modifica prin alte indicatoare sau din cauza condițiilor meteo, iar nerespectarea lor duce la sancțiuni. Respectarea limitelor legale nu doar că te fereste de amenzi, dar ajută și la evitarea accidentelor, adaptând viteza la mediul și infrastructura pe care circuli.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C nici unul din indicatoare.
Explicație:
Ambele indicatoare îți conferă prioritate, dar în situații diferite. Indicatorul 1 (săgeată albă mare și săgeată roșie mică) arată că ai prioritate față de vehiculele care vin din sens opus pe un sector de drum îngustat, adică tu poți trece primul, iar ceilalți trebuie să aștepte. Indicatorul 2 (romb galben) semnifică drum cu prioritate, ceea ce înseamnă că la orice intersecție cu drumuri laterale, tu ai prioritate față de vehiculele care vin de pe drumurile fără prioritate. În concluzie, ambele semne te anunță că ai prioritate, dar trebuie să ții cont de contextul fiecărui indicator.
Ambele indicatoare îți conferă prioritate, dar în situații diferite. Indicatorul 1 (săgeată albă mare și săgeată roșie mică) arată că ai prioritate față de vehiculele care vin din sens opus pe un sector de drum îngustat, adică tu poți trece primul, iar ceilalți trebuie să aștepte. Indicatorul 2 (romb galben) semnifică drum cu prioritate, ceea ce înseamnă că la orice intersecție cu drumuri laterale, tu ai prioritate față de vehiculele care vin de pe drumurile fără prioritate. În concluzie, ambele semne te anunță că ai prioritate, dar trebuie să ții cont de contextul fiecărui indicator.
Dificultate Întrebare: MEDIE
57%

A se interzice staţionarea vehiculelor , în zilele impare (fără soţ), între orele menţionate;
B se permite staţionarea vehiculelor , în zilele impare (fără soţ), între orele menţionate;
C se permite staţionarea vehiculelor în afara orelor menţionate.
Explicație:
Indicatorul arată că staționarea vehiculelor este interzisă în zilele impare ale lunii, în intervalul orar menționat pe panoul adițional. Asta înseamnă că, de exemplu, pe data de 3 sau 15 ale lunii, nu ai voie să lași mașina parcată în acea zonă în perioada indicată. Scopul acestei reguli este să permită curățarea sau întreținerea străzii sau să fluidizeze traficul, alternând zilele în care se poate staționa pe un anumit sector de drum. Dacă nu respecți această restricție, poți fi sancționat cu amendă sau chiar poți avea mașina ridicată.
Indicatorul arată că staționarea vehiculelor este interzisă în zilele impare ale lunii, în intervalul orar menționat pe panoul adițional. Asta înseamnă că, de exemplu, pe data de 3 sau 15 ale lunii, nu ai voie să lași mașina parcată în acea zonă în perioada indicată. Scopul acestei reguli este să permită curățarea sau întreținerea străzii sau să fluidizeze traficul, alternând zilele în care se poate staționa pe un anumit sector de drum. Dacă nu respecți această restricție, poți fi sancționat cu amendă sau chiar poți avea mașina ridicată.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A vehiculele care schimba direcţia de mers spre dreapta, faţă de cele care circulă din sens opus;
B vehiculele care traversează o intersecţie pe direcţia înainte şi întâlnesc culoarea verde a semaforului;
C vehiculele care coboară faţă de cele care urcă, dacă pe sensul de mers al celor care urcă întâlnesc un obstacol.
Explicație:
Vehiculele care coboară nu beneficiază de prioritate față de cele care urcă atunci când, pe sensul de mers al celor care urcă, există un obstacol. Legea spune clar că, pe drumurile înguste sau pe pante, prioritatea se acordă vehiculului care urcă, deoarece este mai dificil pentru acesta să oprească sau să repornească în rampă. Dacă tu cobori și pe sensul opus un vehicul urcă și are obstacolul pe banda lui, trebuie să îi acorzi prioritate, chiar dacă în alte situații regula ar fi invers. Scopul acestei reguli este să asigure siguranța și fluența traficului pe drumurile cu înclinare mare sau spațiu redus.
Vehiculele care coboară nu beneficiază de prioritate față de cele care urcă atunci când, pe sensul de mers al celor care urcă, există un obstacol. Legea spune clar că, pe drumurile înguste sau pe pante, prioritatea se acordă vehiculului care urcă, deoarece este mai dificil pentru acesta să oprească sau să repornească în rampă. Dacă tu cobori și pe sensul opus un vehicul urcă și are obstacolul pe banda lui, trebuie să îi acorzi prioritate, chiar dacă în alte situații regula ar fi invers. Scopul acestei reguli este să asigure siguranța și fluența traficului pe drumurile cu înclinare mare sau spațiu redus.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A asigură viteze diferite ale roţilor motoare la parcurgerea curbelor;
B comandă mărirea turaţiei motorului, în funcţie de sarcina transportată
C realizează cuplarea progresivă şi decuplarea motorului de restul transmisiei
Explicație:
Ambreiajul este dispozitivul care face legătura între motor și cutia de viteze a mașinii, permițând cuplarea și decuplarea transmisiei de la motor la roți. Astfel, poți opri sau schimba viteza fără ca motorul să se oprească. Practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de partea de transmisie a mașinii, ceea ce îți permite să schimbi treptele de viteză lin și să pornești de pe loc fără smucituri. În absența ambreiajului, ar fi imposibil să controlezi pornirea sau oprirea vehiculului fără să forțezi sau să distrugi componentele transmisiei. Conform legislației rutiere în vigoare în România, folosirea corectă a ambreiajului este esențială pentru siguranța și buna funcționare a autovehiculului, fiind o parte fundamentală în controlul tracțiunii și al mișcării vehiculului. De aceea, rolul ambreiajului este să întrerupă temporar legătura dintre motor și roți astfel încât să schimbi vitezele ușor și să menții funcționarea motorului când mașina nu se află în mișcare.
Ambreiajul este dispozitivul care face legătura între motor și cutia de viteze a mașinii, permițând cuplarea și decuplarea transmisiei de la motor la roți. Astfel, poți opri sau schimba viteza fără ca motorul să se oprească. Practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de partea de transmisie a mașinii, ceea ce îți permite să schimbi treptele de viteză lin și să pornești de pe loc fără smucituri. În absența ambreiajului, ar fi imposibil să controlezi pornirea sau oprirea vehiculului fără să forțezi sau să distrugi componentele transmisiei. Conform legislației rutiere în vigoare în România, folosirea corectă a ambreiajului este esențială pentru siguranța și buna funcționare a autovehiculului, fiind o parte fundamentală în controlul tracțiunii și al mișcării vehiculului. De aceea, rolul ambreiajului este să întrerupă temporar legătura dintre motor și roți astfel încât să schimbi vitezele ușor și să menții funcționarea motorului când mașina nu se află în mișcare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%