A folositi ultima treapta de viteza atunci cand este posibil, chiar si cand circulati prin localitati;
B schimbati cat mai repede vitezele pana ajungeti la treapta de viteza optima;
C circulati cu treptele de viteza inferioare pentru a nu forta motorul, obtinand astfel o putere mai mare.
Explicație:
Atunci când pornești de pe loc, pentru a consuma cât mai puțin combustibil, este important să demarezi cât mai lin, fără să accelerezi brusc. Din punct de vedere tehnic, motoarele moderne sunt concepute să funcționeze eficient la turații scăzute și medii. Prin urmare, plecarea de pe loc trebuie făcută cu pedala de accelerație apăsată ușor, schimbând cât mai rapid în treapta a doua, de obicei după 10-15 metri parcurși. Din punct de vedere legal, Codul Rutier susține o conduită preventivă și ecologică, iar condusul economic ajută la reducerea poluării și la prelungirea vieții motorului. În plus, demararea lină reduce riscul de patinare a roților și uzură a ambreiajului. Un stil de plecare calm și progresiv nu doar că economisește combustibil, ci îmbunătățește și siguranța în trafic, oferind mai mult timp pentru a evalua situația din jur. Deci, pentru consum minim, pornește ușor și treci rapid în viteza a doua.
Atunci când pornești de pe loc, pentru a consuma cât mai puțin combustibil, este important să demarezi cât mai lin, fără să accelerezi brusc. Din punct de vedere tehnic, motoarele moderne sunt concepute să funcționeze eficient la turații scăzute și medii. Prin urmare, plecarea de pe loc trebuie făcută cu pedala de accelerație apăsată ușor, schimbând cât mai rapid în treapta a doua, de obicei după 10-15 metri parcurși. Din punct de vedere legal, Codul Rutier susține o conduită preventivă și ecologică, iar condusul economic ajută la reducerea poluării și la prelungirea vieții motorului. În plus, demararea lină reduce riscul de patinare a roților și uzură a ambreiajului. Un stil de plecare calm și progresiv nu doar că economisește combustibil, ci îmbunătățește și siguranța în trafic, oferind mai mult timp pentru a evalua situația din jur. Deci, pentru consum minim, pornește ușor și treci rapid în viteza a doua.
Dificultate Întrebare: GREA
65%
A griparea cilindrilor receptori şi a pistonaşelor;
B ruperea cablului frânei de staţionare;
C lipsa lichidului din instalaţia de frânare.
Explicație:
Dacă observi că trebuie să apeși mai tare pedala de frână ca să oprești mașina, cel mai probabil s-au gripat cilindrii receptori sau pistoanele din sistemul de frânare. Asta înseamnă că unele componente s-au blocat din cauza murdăriei, ruginii sau lipsei de întreținere și nu mai funcționează corect. În această situație, eficiența frânării scade, frânele pot agăța sau chiar ceda, iar distanța de oprire crește. Este periculos să circuli așa, așa că trebuie să mergi cât mai repede la un service pentru verificare și reparație.
Dacă observi că trebuie să apeși mai tare pedala de frână ca să oprești mașina, cel mai probabil s-au gripat cilindrii receptori sau pistoanele din sistemul de frânare. Asta înseamnă că unele componente s-au blocat din cauza murdăriei, ruginii sau lipsei de întreținere și nu mai funcționează corect. În această situație, eficiența frânării scade, frânele pot agăța sau chiar ceda, iar distanța de oprire crește. Este periculos să circuli așa, așa că trebuie să mergi cât mai repede la un service pentru verificare și reparație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%

A rampă pentru persoanele cu handicap locomotor;
B spaţiu de servicii pentru persoanele cu handicap;
C parcare pentru persoanele cu handicap.
Explicație:
Panourile adiționale din imagine semnifică faptul că la locația respectivă există o rampă special amenajată pentru persoanele cu handicap locomotor. Acest lucru le permite accesul facil în anumite spații sau zone, cum ar fi trotuare, instituții publice, centre comerciale sau alte locuri unde există diferențe de nivel. Scopul acestor rampe este să asigure accesibilitatea pentru toți, în special pentru persoanele care folosesc scaun cu rotile sau alte mijloace de deplasare. Panoul nu indică o parcare sau un spațiu de servicii, ci strict existența rampei de acces.
Panourile adiționale din imagine semnifică faptul că la locația respectivă există o rampă special amenajată pentru persoanele cu handicap locomotor. Acest lucru le permite accesul facil în anumite spații sau zone, cum ar fi trotuare, instituții publice, centre comerciale sau alte locuri unde există diferențe de nivel. Scopul acestor rampe este să asigure accesibilitatea pentru toți, în special pentru persoanele care folosesc scaun cu rotile sau alte mijloace de deplasare. Panoul nu indică o parcare sau un spațiu de servicii, ci strict existența rampei de acces.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A circuli cu o viteză de peste 80 km/h;
B nu depăşeşti viteza de 80 km/h;
C nu depăşeşti viteza maximă admisă pe drumurile naţionale.
Explicație:
Indicatorul „Limitare de viteză 80 km/h” arată că, din locul unde este amplasat, nu ai voie să depășești viteza de 80 km/h pe sectorul respectiv de drum, indiferent dacă drumul este liber sau circuli singur. Limitarea se aplică tuturor participanților la trafic, cu excepția cazurilor când legea prevede o viteză maximă mai mică pentru anumite autovehicule (de exemplu, autovehiculele cu masă mare sau cele care transportă persoane). Dacă anterior mergeai cu o viteză mai mare, trebuie să reduci rapid și în siguranță viteza, astfel încât la trecerea pe sub indicator să nu depășești 80 km/h. Această regulă are rolul de a crește siguranța rutieră în zone cu risc crescut — curbe, intersecții, localități sau porțiuni periculoase. Poliția rutieră poate folosi radarul pentru a verifica dacă respecți această limitare, iar depășirea ei atrage sancțiuni contravenționale. Reține: viteza maximă admisă este obligatorie, nu opțională, și trebuie adaptată chiar sub valoarea indicată dacă starea drumului, a vremii sau traficul impune acest lucru. Reduci viteza, urmezi indicația indicatorului și circuli cu maxim 80 km/h până când întâlnești un alt indicator care modifică limita sau până la ieșirea din restricție.
Indicatorul „Limitare de viteză 80 km/h” arată că, din locul unde este amplasat, nu ai voie să depășești viteza de 80 km/h pe sectorul respectiv de drum, indiferent dacă drumul este liber sau circuli singur. Limitarea se aplică tuturor participanților la trafic, cu excepția cazurilor când legea prevede o viteză maximă mai mică pentru anumite autovehicule (de exemplu, autovehiculele cu masă mare sau cele care transportă persoane). Dacă anterior mergeai cu o viteză mai mare, trebuie să reduci rapid și în siguranță viteza, astfel încât la trecerea pe sub indicator să nu depășești 80 km/h. Această regulă are rolul de a crește siguranța rutieră în zone cu risc crescut — curbe, intersecții, localități sau porțiuni periculoase. Poliția rutieră poate folosi radarul pentru a verifica dacă respecți această limitare, iar depășirea ei atrage sancțiuni contravenționale. Reține: viteza maximă admisă este obligatorie, nu opțională, și trebuie adaptată chiar sub valoarea indicată dacă starea drumului, a vremii sau traficul impune acest lucru. Reduci viteza, urmezi indicația indicatorului și circuli cu maxim 80 km/h până când întâlnești un alt indicator care modifică limita sau până la ieșirea din restricție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A o mai bună încărcare a roţilor;
B stăpânirea direcţiei autovehiculului;
C un derapaj controlat.
Explicație:
ABS este un sistem de siguranță care previne blocarea roților atunci când frânezi puternic. Când senzorii detectează că una sau mai multe roți încep să se blocheze, ABS reduce automat presiunea în frâne pentru acele roți și apoi o aplică din nou, în mod repetat și rapid. Astfel, roțile continuă să se rotească și nu alunecă, iar tu îți menții controlul direcției, pentru a putea evita un obstacol sau opri în siguranță. Codul Rutier precizează că ABS ajută la stabilitatea și controlul vehiculului în timpul frânării, reducând riscul de derapaj și de pierdere a direcției. Practic, datorită ABS poți să frânezi energic și totuși să poți vira sau să corectezi traiectoria, ceea ce nu era posibil la frânările fără ABS când roțile se blocau complet. Reține: rolul principal al ABS este menținerea aderenței și a capacității de a manevra autovehiculul în timpul frânării bruște.
ABS este un sistem de siguranță care previne blocarea roților atunci când frânezi puternic. Când senzorii detectează că una sau mai multe roți încep să se blocheze, ABS reduce automat presiunea în frâne pentru acele roți și apoi o aplică din nou, în mod repetat și rapid. Astfel, roțile continuă să se rotească și nu alunecă, iar tu îți menții controlul direcției, pentru a putea evita un obstacol sau opri în siguranță. Codul Rutier precizează că ABS ajută la stabilitatea și controlul vehiculului în timpul frânării, reducând riscul de derapaj și de pierdere a direcției. Practic, datorită ABS poți să frânezi energic și totuși să poți vira sau să corectezi traiectoria, ceea ce nu era posibil la frânările fără ABS când roțile se blocau complet. Reține: rolul principal al ABS este menținerea aderenței și a capacității de a manevra autovehiculul în timpul frânării bruște.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%

A bandă rezervată circulaţiei autobuzelor;
B drum interzis circulaţiei autobuzelor;
C staţie pentru mijloace de transport în comun.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică faptul că banda pe care este montat este rezervată exclusiv circulației autobuzelor. Asta înseamnă că alte vehicule nu au voie să folosească acea bandă, excepție făcând, în unele cazuri, taxiurile sau alte mijloace de transport în comun dacă este prevăzut prin semne adiționale. Scopul este să asigure un flux rapid pentru transportul public și să evite blocajele cauzate de traficul general. Dacă circuli pe această bandă cu un vehicul obișnuit, riști amendă.
Indicatorul din imagine semnifică faptul că banda pe care este montat este rezervată exclusiv circulației autobuzelor. Asta înseamnă că alte vehicule nu au voie să folosească acea bandă, excepție făcând, în unele cazuri, taxiurile sau alte mijloace de transport în comun dacă este prevăzut prin semne adiționale. Scopul este să asigure un flux rapid pentru transportul public și să evite blocajele cauzate de traficul general. Dacă circuli pe această bandă cu un vehicul obișnuit, riști amendă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
A lipseşte simbolul „RO”;
B autovehiculul prezintă scurgeri de carburanţi sau de lubrifianţi;
C nu ai practică de conducere de cel puţin un an.
Explicație:
Nu ai voie să circuli cu autovehiculul pe drumurile publice dacă acesta prezintă scurgeri de carburanți sau de lubrifianți. Astfel de scurgeri sunt periculoase atât pentru siguranța ta, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece pot provoca incendii, accidente prin pierderea aderenței sau pot polua mediul. Legea interzice clar circulația unui vehicul care nu este în stare tehnică bună, iar scurgerile de acest tip sunt un motiv serios de imobilizare și sancțiune.
Nu ai voie să circuli cu autovehiculul pe drumurile publice dacă acesta prezintă scurgeri de carburanți sau de lubrifianți. Astfel de scurgeri sunt periculoase atât pentru siguranța ta, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece pot provoca incendii, accidente prin pierderea aderenței sau pot polua mediul. Legea interzice clar circulația unui vehicul care nu este în stare tehnică bună, iar scurgerile de acest tip sunt un motiv serios de imobilizare și sancțiune.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule şi amendă contravenţională;
B amendă penală;
C amendă contravenţională şi puncte de penalizare.
Explicație:
În momentul în care un alt vehicul vrea să te depășească, legea te obligă să nu accelerezi și să te apropii de marginea din dreapta drumului. Acest lucru se face pentru a permite celui care te depășește să facă această manevră în siguranță, fără riscul de coliziune sau de a fi nevoit să revină brusc pe banda lui. Dacă nu respecți această obligație și mărești viteza sau nu te apropii de partea dreaptă, pui în pericol atât pe cel care depășește, cât și traficul din jur, putând provoca accidente. Din acest motiv, Codul Rutier prevede sancțiuni, mai precis amendă, puncte de penalizare și în cazuri grave suspendarea dreptului de a conduce. Practic, legea dorește să existe bunăvoință și colaborare între șoferi, mai ales la depășiri, care sunt manevre riscante. Reține: când ești depășit, rămâi calm, nu accelerezi și circuli cât mai aproape de marginea din dreapta, pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.
În momentul în care un alt vehicul vrea să te depășească, legea te obligă să nu accelerezi și să te apropii de marginea din dreapta drumului. Acest lucru se face pentru a permite celui care te depășește să facă această manevră în siguranță, fără riscul de coliziune sau de a fi nevoit să revină brusc pe banda lui. Dacă nu respecți această obligație și mărești viteza sau nu te apropii de partea dreaptă, pui în pericol atât pe cel care depășește, cât și traficul din jur, putând provoca accidente. Din acest motiv, Codul Rutier prevede sancțiuni, mai precis amendă, puncte de penalizare și în cazuri grave suspendarea dreptului de a conduce. Practic, legea dorește să existe bunăvoință și colaborare între șoferi, mai ales la depășiri, care sunt manevre riscante. Reține: când ești depășit, rămâi calm, nu accelerezi și circuli cât mai aproape de marginea din dreapta, pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%

A a indicatorului 1;
B a indicatorului 2
C a tuturor celor trei indicatoare.
Explicație:
Oprirea voluntară este interzisă în raza de acțiune a indicatorului 1, care marchează trecerea pentru pietoni. Este interzis să oprești mașina pe sau la mai puțin de 25 de metri înainte de trecerea de pietoni, ca să nu blochezi vizibilitatea și să nu pui în pericol traversarea pietonilor. Celelalte două indicatoare nu au legătură cu interdicția opririi. Indicatorul 2 interzice accesul pietonilor, iar indicatorul 3 arată că acel sector de drum este destinat exclusiv pietonilor, dar nu vizează oprirea vehiculelor.
Oprirea voluntară este interzisă în raza de acțiune a indicatorului 1, care marchează trecerea pentru pietoni. Este interzis să oprești mașina pe sau la mai puțin de 25 de metri înainte de trecerea de pietoni, ca să nu blochezi vizibilitatea și să nu pui în pericol traversarea pietonilor. Celelalte două indicatoare nu au legătură cu interdicția opririi. Indicatorul 2 interzice accesul pietonilor, iar indicatorul 3 arată că acel sector de drum este destinat exclusiv pietonilor, dar nu vizează oprirea vehiculelor.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%

A este posibilă o blocare a drumului;
B te apropii de un pod mobil;
C te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată cu barieră.
Explicație:
Semnul de avertizare care indică un pod mobil te informează că urmează o zonă unde podul se poate ridica pentru a permite trecerea vaselor, iar circulația rutieră se poate întrerupe temporar. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn e obligatoriu să reduci viteza, să fii atent la semnalele suplimentare, cum ar fi semafoarele, barierele sau semnalele acustice, și să oprești atunci când acestea îți indică faptul că podul este ridicat. Scopul acestor reguli este siguranța circulației, evitarea accidentelor grave și prevenirea pătrunderii pe pod atunci când acesta nu este accesibil autovehiculelor. Prin urmare, trebuie să conduci cu grijă sporită, să fii atent la toate semnalele din zonă și să oprești imediat dacă semnalizarea îți interzice traversarea, așteptând ca podul să revină în poziție de trecere și semafoarele sau barierele să permită reluarea circulației. Acest comportament este esențial pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Semnul de avertizare care indică un pod mobil te informează că urmează o zonă unde podul se poate ridica pentru a permite trecerea vaselor, iar circulația rutieră se poate întrerupe temporar. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn e obligatoriu să reduci viteza, să fii atent la semnalele suplimentare, cum ar fi semafoarele, barierele sau semnalele acustice, și să oprești atunci când acestea îți indică faptul că podul este ridicat. Scopul acestor reguli este siguranța circulației, evitarea accidentelor grave și prevenirea pătrunderii pe pod atunci când acesta nu este accesibil autovehiculelor. Prin urmare, trebuie să conduci cu grijă sporită, să fii atent la toate semnalele din zonă și să oprești imediat dacă semnalizarea îți interzice traversarea, așteptând ca podul să revină în poziție de trecere și semafoarele sau barierele să permită reluarea circulației. Acest comportament este esențial pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%

A drum interzis autovehiculelor cu greutatea pe osie mai mare de 7 t;
B presemnalizarea traseului de urmat în cazul unei restricţii de circulaţie
C presemnalizarea traseului de urmat în cazul în care masa autovehiculului este mai mare de 7 t
Explicație:
Indicatorul din imagine arată că dacă ai un autovehicul cu masa mai mare de 7 tone, nu ai voie să mergi direct spre destinația principală, ci trebuie să urmezi traseul ocolitor presemnalizat pe panou. Pe acest traseu, sunt marcate localitățile pe unde trebuie să treci (de exemplu, Bildana, Răcari, Lungulețu) pentru a evita sectorul de drum cu restricție. Practic, dacă depășești această greutate, trebuie să respecți traseul indicat, nu să continui pe drumul principal.
Indicatorul din imagine arată că dacă ai un autovehicul cu masa mai mare de 7 tone, nu ai voie să mergi direct spre destinația principală, ci trebuie să urmezi traseul ocolitor presemnalizat pe panou. Pe acest traseu, sunt marcate localitățile pe unde trebuie să treci (de exemplu, Bildana, Răcari, Lungulețu) pentru a evita sectorul de drum cu restricție. Practic, dacă depășești această greutate, trebuie să respecți traseul indicat, nu să continui pe drumul principal.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A nu;
B da, deoarece acesta interzice doar staţionarea;
C da, dar numai pe o distanţă de 50 m, înainte şi după locul în care acesta este instalat.
Explicație:
Semnul despre care discutăm este cel care interzice staționarea, reprezentat printr-un cerc albastru bordat cu roșu și traversat de o linie roșie diagonală. Trebuie făcută o diferență clară între oprire și staționare: oprirea este o imobilizare voluntară a vehiculului pentru cel mult 5 minute, fără părăsirea vehiculului, în timp ce staționarea presupune imobilizarea pe o perioadă mai lungă sau chiar părăsirea vehiculului. Acest semn nu interzice oprirea, ci doar staționarea, fiind reglementat de articolul 142 din Codul Rutier. Motivul pentru care există această restricție este menținerea fluenței și siguranței traficului – dacă mașinile ar staționa în zonele marcate cu acest semn, s-ar restrânge banda de circulație, ar apărea blocaje și ar crește riscul de accidente sau de îngreunare a accesului pentru vehiculele de urgență. Conducătorii auto trebuie să știe că nerespectarea acestui semn atrage sancțiuni contravenționale, constând în amendă și puncte de penalizare. În concluzie, când întâlnești acest semn, poți opri dacă este nevoie, dar nu ai voie să stationezi vehiculul. Fii mereu atent la semnele rutiere și respectă regulile, pentru siguranța ta și a celorlalți.
Semnul despre care discutăm este cel care interzice staționarea, reprezentat printr-un cerc albastru bordat cu roșu și traversat de o linie roșie diagonală. Trebuie făcută o diferență clară între oprire și staționare: oprirea este o imobilizare voluntară a vehiculului pentru cel mult 5 minute, fără părăsirea vehiculului, în timp ce staționarea presupune imobilizarea pe o perioadă mai lungă sau chiar părăsirea vehiculului. Acest semn nu interzice oprirea, ci doar staționarea, fiind reglementat de articolul 142 din Codul Rutier. Motivul pentru care există această restricție este menținerea fluenței și siguranței traficului – dacă mașinile ar staționa în zonele marcate cu acest semn, s-ar restrânge banda de circulație, ar apărea blocaje și ar crește riscul de accidente sau de îngreunare a accesului pentru vehiculele de urgență. Conducătorii auto trebuie să știe că nerespectarea acestui semn atrage sancțiuni contravenționale, constând în amendă și puncte de penalizare. În concluzie, când întâlnești acest semn, poți opri dacă este nevoie, dar nu ai voie să stationezi vehiculul. Fii mereu atent la semnele rutiere și respectă regulile, pentru siguranța ta și a celorlalți.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%

A locul unde este amplasat un telefon de urgenţă;
B un loc periculos;
C o zonă în care staţionarea şi oprirea sunt permise.
Explicație:
Indicatorul alcătuit dintr-un receptor telefonic și inscripția S.O.S. semnalează că la 400 de metri înainte se află un post de apel de urgență. Acest punct este destinat exclusiv situațiilor critice – accidente, defecțiuni grave sau orice urgență ce necesită intervenție rapidă. Pe autostrăzi, unde nu există intersecții sau locuri de oprire la fiecare pas, stațiile S.O.S. sunt esențiale pentru siguranța rutieră. Atunci când observi acest semn, trebuie să reții că oportunitatea de a cere ajutor printr-un astfel de post se apropie, și dacă întâmpini o problemă gravă, ești îndrumat să folosești acea facilitate, nu să oprești în locuri nepermise. Este important să te asiguri că încetinești și te încadrezi corect numai dacă ai o reală nevoie, semnalizând și luând toate măsurile de precauție pentru a nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Conform legislației rutiere în vigoare, opririle nejustificate pe autostradă sunt interzise, iar folosirea abuzivă a punctului S.O.S. poate fi sancționată. Așadar, acest indicator ajută șoferii să localizeze rapid un ajutor specializat în condiții critice, sporind eficiența intervențiilor și siguranța tuturor.
Indicatorul alcătuit dintr-un receptor telefonic și inscripția S.O.S. semnalează că la 400 de metri înainte se află un post de apel de urgență. Acest punct este destinat exclusiv situațiilor critice – accidente, defecțiuni grave sau orice urgență ce necesită intervenție rapidă. Pe autostrăzi, unde nu există intersecții sau locuri de oprire la fiecare pas, stațiile S.O.S. sunt esențiale pentru siguranța rutieră. Atunci când observi acest semn, trebuie să reții că oportunitatea de a cere ajutor printr-un astfel de post se apropie, și dacă întâmpini o problemă gravă, ești îndrumat să folosești acea facilitate, nu să oprești în locuri nepermise. Este important să te asiguri că încetinești și te încadrezi corect numai dacă ai o reală nevoie, semnalizând și luând toate măsurile de precauție pentru a nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Conform legislației rutiere în vigoare, opririle nejustificate pe autostradă sunt interzise, iar folosirea abuzivă a punctului S.O.S. poate fi sancționată. Așadar, acest indicator ajută șoferii să localizeze rapid un ajutor specializat în condiții critice, sporind eficiența intervențiilor și siguranța tuturor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A pe drumurile cu denivelări semnalizate ca atare;
B în perimetrul pieţelor aglomerate;
C în momentul în care eşti depăşit de un alt vehicul.
Explicație:
Viteza de deplasare trebuie redusă până la limita legală atunci când circuli pe drumuri cu denivelări care sunt semnalizate prin indicatoare. Denivelările pot afecta stabilitatea autovehiculului și pot duce la pierderea controlului dacă viteza este prea mare. De aceea, legea impune adaptarea vitezei exact la limita maximă admisă sau chiar sub aceasta, pentru a traversa zona respectivă în siguranță. În piețele aglomerate sau atunci când ești depășit de un alt vehicul nu există obligația specifică de a reduce viteza la limita legală, ci doar de a circula cu prudență.
Viteza de deplasare trebuie redusă până la limita legală atunci când circuli pe drumuri cu denivelări care sunt semnalizate prin indicatoare. Denivelările pot afecta stabilitatea autovehiculului și pot duce la pierderea controlului dacă viteza este prea mare. De aceea, legea impune adaptarea vitezei exact la limita maximă admisă sau chiar sub aceasta, pentru a traversa zona respectivă în siguranță. În piețele aglomerate sau atunci când ești depășit de un alt vehicul nu există obligația specifică de a reduce viteza la limita legală, ci doar de a circula cu prudență.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
A în toate situaţiile în care se prevede o stare de pericol, care poate fi evitată rulând cu o viteză inferioară;
B în toate cazurile prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea legii privind circulaţia pe drumurile publice;
C atunci când eşti obosit, indispus sau suferi de o afecţiune care îţi diminuează capacitatea de a conduce.
Explicație:
Se reduce preventiv viteza în orice situație în care există riscul de apariție a unui pericol pe drum (cum ar fi apropierea de o trecere de pietoni, o intersecție, un sector de drum cu vizibilitate redusă, condiții meteo nefavorabile sau prezența copiilor pe marginea drumului). De asemenea, viteza trebuie redusă în toate cazurile menționate explicit în Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier, de exemplu la întâlnirea indicatoarelor de avertizare, la trecerile la nivel cu calea ferată, în curbe sau la apropierea de stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli au scopul de a preveni accidentele și de a oferi timp suficient pentru reacție în fața oricărui eveniment neașteptat din trafic.
Se reduce preventiv viteza în orice situație în care există riscul de apariție a unui pericol pe drum (cum ar fi apropierea de o trecere de pietoni, o intersecție, un sector de drum cu vizibilitate redusă, condiții meteo nefavorabile sau prezența copiilor pe marginea drumului). De asemenea, viteza trebuie redusă în toate cazurile menționate explicit în Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier, de exemplu la întâlnirea indicatoarelor de avertizare, la trecerile la nivel cu calea ferată, în curbe sau la apropierea de stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli au scopul de a preveni accidentele și de a oferi timp suficient pentru reacție în fața oricărui eveniment neașteptat din trafic.
Dificultate Întrebare: GREA
76%

A viteza minimă obligatorie permanent;
B carosabil alunecos în condiţii de ploaie;
C limitare de viteză în condiţii de ploaie, ceaţă sau viscol.
Explicație:
Grupajul de indicatoare din imagine se referă la limitarea vitezei în condiții speciale, cum ar fi ploaie, ceață sau viscol. Asta înseamnă că dacă circuli pe acest sector de drum și apar oricare dintre aceste fenomene meteo, ești obligat să nu depășești viteza indicată pe panou. Acest tip de limitare este folosit tocmai pentru a preveni accidentele atunci când carosabilul devine alunecos sau vizibilitatea scade semnificativ din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Limita de viteză indicată este valabilă doar pe durata acestor condiții.
Grupajul de indicatoare din imagine se referă la limitarea vitezei în condiții speciale, cum ar fi ploaie, ceață sau viscol. Asta înseamnă că dacă circuli pe acest sector de drum și apar oricare dintre aceste fenomene meteo, ești obligat să nu depășești viteza indicată pe panou. Acest tip de limitare este folosit tocmai pentru a preveni accidentele atunci când carosabilul devine alunecos sau vizibilitatea scade semnificativ din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Limita de viteză indicată este valabilă doar pe durata acestor condiții.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A respecţi semnalele poliţiştilor de frontieră;
B circuli cu o viteză de până la 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora;
C acest indicator nu crează obligaţii pentru conducătorii auto.
Explicație:
Indicatorul care semnalizează apropierea de un punct de vamă impune șoferului o serie de obligații clare atât din punct de vedere legal, cât și practic. Codul Rutier prevede ca la întâlnirea acestui semn să reduci viteza și să fii pregătit să oprești la semnalul autorităților din punctul de control. Oprirea este obligatorie indiferent de momentul zilei sau de aglomerația la frontieră. Acest indicator are rolul de a proteja securitatea frontierei de stat, dar și de a permite verificarea documentelor tale, ale autovehiculului și eventualelor mărfuri transportate. Nerespectarea opririi la vamă constituie contravenție și poate duce atât la amendă, cât și la alte măsuri administrative severe. Din punct de vedere practic, este important să ai pregătite actele de identitate, actele mașinii și să ai răbdare pe perioada controlului, urmând întotdeauna indicațiile autorităților. Respectarea acestor reguli asigură nu doar evitarea sancțiunilor, ci și siguranța tuturor participanților la trafic aflați în apropierea punctului de control al frontierei.
Indicatorul care semnalizează apropierea de un punct de vamă impune șoferului o serie de obligații clare atât din punct de vedere legal, cât și practic. Codul Rutier prevede ca la întâlnirea acestui semn să reduci viteza și să fii pregătit să oprești la semnalul autorităților din punctul de control. Oprirea este obligatorie indiferent de momentul zilei sau de aglomerația la frontieră. Acest indicator are rolul de a proteja securitatea frontierei de stat, dar și de a permite verificarea documentelor tale, ale autovehiculului și eventualelor mărfuri transportate. Nerespectarea opririi la vamă constituie contravenție și poate duce atât la amendă, cât și la alte măsuri administrative severe. Din punct de vedere practic, este important să ai pregătite actele de identitate, actele mașinii și să ai răbdare pe perioada controlului, urmând întotdeauna indicațiile autorităților. Respectarea acestor reguli asigură nu doar evitarea sancțiunilor, ci și siguranța tuturor participanților la trafic aflați în apropierea punctului de control al frontierei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%

A permisiunea de a încălca marcajul cu linie discontinuă;
B distanţa de siguranţă dintre vehicule, pentru viteze mai mari de 60 km/h;
C un drum cu circulaţie redusă.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică obligativitatea păstrării unei distanțe de siguranță între autovehicule, mai ales la viteze mai mari de 60 km/h. Practic, acest indicator îți atrage atenția că trebuie să menții suficient spațiu față de vehiculul din față, pentru a putea frâna la timp și a evita coliziunile. Distanța de siguranță este esențială mai ales pe drumurile unde se circulă cu viteză, deoarece timpul de reacție și spațiul necesar pentru oprire cresc proporțional cu viteza. Prin urmare, când întâlnești acest indicator, asigură-te că nu circuli prea aproape de vehiculul din față și adaptează distanța la condițiile de trafic.
Indicatorul din imagine semnifică obligativitatea păstrării unei distanțe de siguranță între autovehicule, mai ales la viteze mai mari de 60 km/h. Practic, acest indicator îți atrage atenția că trebuie să menții suficient spațiu față de vehiculul din față, pentru a putea frâna la timp și a evita coliziunile. Distanța de siguranță este esențială mai ales pe drumurile unde se circulă cu viteză, deoarece timpul de reacție și spațiul necesar pentru oprire cresc proporțional cu viteza. Prin urmare, când întâlnești acest indicator, asigură-te că nu circuli prea aproape de vehiculul din față și adaptează distanța la condițiile de trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%

A acorzi prioritate pietonilor;
B claxonezi, deoarece urmează o trecere pentru pietoni;
C circuli cu prudenţă, întrucât indicatorul presemnalizează o trecere pentru pietoni.
Explicație:
Legea rutieră din România stabilește reguli foarte clare în zona trecerilor de pietoni, pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Atunci când observi semnele care anunță apropierea de o trecere de pietoni, fie că sunt cele de avertizare sau indicatorul pătrat albastru pentru trecere de pietoni – este obligatoriu să reduci viteza și să fii pregătit să oprești. Oricând un pieton se află pe trecere sau intenționează să traverseze, ca șofer ai obligația legală să îi acorzi prioritate. Din această cauză, trebuie să păstrezi o distanță de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea frâna fără risc, chiar și dacă acesta oprește brusc. Nu este permisă depășirea unei alte mașini care încetinește sau oprește la trecerea de pietoni, deoarece te-ai putea expune riscului de a surprinde un pieton care traversează. Practic, apropierea de o trecere de pietoni impune prudență, reducerea vitezei și o atenție sporită către marginea drumului și către eventualii pietoni. Astfel, previi accidente grave și respecți legislația în vigoare. Ține minte: siguranța pietonilor primează și orice neatenție sau lipsă de prudență poate avea urmări grave.
Legea rutieră din România stabilește reguli foarte clare în zona trecerilor de pietoni, pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Atunci când observi semnele care anunță apropierea de o trecere de pietoni, fie că sunt cele de avertizare sau indicatorul pătrat albastru pentru trecere de pietoni – este obligatoriu să reduci viteza și să fii pregătit să oprești. Oricând un pieton se află pe trecere sau intenționează să traverseze, ca șofer ai obligația legală să îi acorzi prioritate. Din această cauză, trebuie să păstrezi o distanță de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea frâna fără risc, chiar și dacă acesta oprește brusc. Nu este permisă depășirea unei alte mașini care încetinește sau oprește la trecerea de pietoni, deoarece te-ai putea expune riscului de a surprinde un pieton care traversează. Practic, apropierea de o trecere de pietoni impune prudență, reducerea vitezei și o atenție sporită către marginea drumului și către eventualii pietoni. Astfel, previi accidente grave și respecți legislația în vigoare. Ține minte: siguranța pietonilor primează și orice neatenție sau lipsă de prudență poate avea urmări grave.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%

A nu ai nicio obligaţie indicatorul se adresează doar pietonilor;
B reduci viteza şi opreşti, chiar dacă în zonă nu sunt pietoni;
C nu efectuezi manevra de depăşire.
Explicație:
Când întâlnești acest indicator, trebuie să fii atent, să reduci viteza și să nu efectuezi depășiri pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia. De asemenea, ai obligația să acorzi prioritate pietonilor care traversează sau sunt pe punctul de a traversa. Practic, în dreptul unei treceri pentru pietoni semnalizate cu acest indicator, trebuie să circuli preventiv, să fii pregătit să oprești și să nu depășești alte vehicule, indiferent dacă observi sau nu pietoni pe trecere. Scopul este să asiguri siguranța pietonilor și să respecți legea.
Când întâlnești acest indicator, trebuie să fii atent, să reduci viteza și să nu efectuezi depășiri pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia. De asemenea, ai obligația să acorzi prioritate pietonilor care traversează sau sunt pe punctul de a traversa. Practic, în dreptul unei treceri pentru pietoni semnalizate cu acest indicator, trebuie să circuli preventiv, să fii pregătit să oprești și să nu depășești alte vehicule, indiferent dacă observi sau nu pietoni pe trecere. Scopul este să asiguri siguranța pietonilor și să respecți legea.
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%