A vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică periodică;
B anvelopele au alte dimensiuni decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului;
C conducătorul auto refuză să se legitimeze.
Explicație:
Polițistul rutier poate dispune imobilizarea unui vehicul dacă șoferul refuză să se legitimeze, adică nu prezintă actul de identitate și documentele autovehiculului la cererea organului de control. În această situație, există riscul ca vehiculul să fie folosit pentru fapte ilegale sau ca șoferul să încerce să evite răspunderea pentru o abatere rutieră sau o infracțiune. Imobilizarea este o măsură de siguranță care împiedică plecarea de la fața locului până la clarificarea situației. Lipsa inspecției tehnice sau anvelopele neconforme atrag alte sancțiuni (amendă, reținerea certificatului), dar nu justifică imobilizarea pe loc. Practic, refuzul de a te legitima blochează verificarea identității și a legalității utilizării vehiculului, ceea ce face această măsură absolut necesară pentru siguranță și pentru respectarea legii.
Codul Rutier (OUG 195/2002)

Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
    a) vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică periodică valabilă;
    h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;

Articolul 117
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de către poliţistul rutier în cazul săvârşirii de către conducătorul acestuia a uneia dintre următoarele fapte:
    e) refuză să se legitimeze;
Dificultate Întrebare: MEDIE
47%
A o compresă de vată sterilă;
B o compresă din tifon steril;
C o compresă oarecare.
Explicație:
Pe o plagă deschisă, în primul strat al pansamentului trebuie aplicată o compresă din tifon steril. Tifonul steril reduce riscul de infecție, nu lasă fire sau particule în rană și permite aerisirea leziunii, favorizând vindecarea. Folosirea unei comprese de vată sterilă sau a unei comprese oarecare nu este corectă: vata poate rămâne lipită de rană și poate provoca iritații sau chiar infecții, iar materialele ne-sterile pot introduce microbi în plagă. Practic, tifonul steril este singurul material recomandat pentru protejarea eficientă a unei răni, exact pentru a preveni complicații și pentru a asigura primele măsuri corecte până la sosirea medicilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
Auto DRPCIV
A să opriţi sau să staţionaţi;
B să depăşiţi alte vehicule, cu excepţia bicicletelor sau a căruţelor;
C să călcaţi marcajul aplicat pe carosabil.
Explicație:
În această situație, indicatorul avertizează că urmează un sector de drum îngustat, unde circulația devine mai dificilă și spațiul pentru oprire sau staționare este redus sau chiar inexistent. Conform legislației, este interzis să oprești sau să staționezi pe sectoarele de drum îngustate, pentru că astfel ai bloca circulația și ai pune în pericol siguranța traficului. Practic, orice vehicul oprit pe un drum îngustat poate crea ambuteiaje sau situații periculoase, mai ales când vizibilitatea este redusă sau traficul este intens. Argument practic: dacă oprești sau staționezi într-o zonă îngustă, ceilalți participanți la trafic nu pot trece în siguranță, riscând accidente sau blocaje. De aceea, oprirea și staționarea sunt strict interzise în astfel de locuri, iar încălcarea acestei reguli poate duce la sancțiuni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A lipsa combustibilului;
B buşonul rezervorului închis la maximum;
C defecţiuni la instalaţia de injecţie.
Explicație:
Fumul excesiv la un motor Diesel este cauzat în principal de defecțiuni la instalația de injecție, cum ar fi injectoare uzate, pompă de injecție dereglată sau nefuncționarea corectă a sistemului de alimentare. Aceste probleme duc la pulverizarea incorectă a motorinei sau la o cantitate prea mare de combustibil introdusă în cilindri, ceea ce face ca arderea să nu fie completă și să rezulte fum negru sau albastru. Alți factori, cum ar fi filtrul de aer murdar sau turbina defectă, pot agrava situația, dar instalația de injecție este responsabilă direct pentru dozarea și calitatea combustibilului. Lipsa combustibilului sau capacul rezervorului nu determină apariția fumului, ci mai degrabă oprirea motorului. Practic, un motor Diesel cu fum excesiv indică mereu o problemă tehnică ce trebuie verificată și remediată rapid, pentru a proteja motorul și pentru a nu polua suplimentar aerul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
Auto DRPCIV
A pe banda din stânga, vehiculele vor circula cu cel mult viteza indicată;
B pe banda din dreapta, se poate circula fără restricţie de viteză;
C pe banda din stânga, pot circula cei care se deplasează cel puţin cu viteza menţionată.
Explicație:
Acest indicator arată că pe banda din stânga se aplică o limită minimă de viteză – în acest caz, 50 km/h. Asta înseamnă că pe acea bandă pot circula doar cei care se deplasează cu cel puțin viteza menționată, nu mai încet. Dacă mergi sub această viteză pe banda din stânga, blochezi traficul și poți fi sancționat. Celelalte benzi nu au această restricție minimă, dar regula pentru banda din stânga este clară: te angajezi doar dacă poți menține cel puțin 50 km/h. Banda din stânga este destinată depășirii sau circulației mai rapide, pentru a menține fluiditatea traficului. Dacă te angajezi pe acea bandă fără să poți menține viteza minimă, încurci ceilalți participanți la trafic și poți provoca situații periculoase, mai ales pe drumurile cu mai multe benzi. Așadar, rămâi pe benzile din dreapta dacă nu poți atinge viteza minimă cerută pe banda din stânga.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
Auto DRPCIV
A 60 km/h;
B 50 km/h;
C 40 km/h.
Explicație:
În această imagine intri în localitatea Comarnic, lucru indicat de panoul alb cu numele localității. Din acest moment, pentru autoturisme, limita generală de viteză în localitate este de 50 km/h, dacă nu există alte restricții suplimentare pentru autoturisme. Indicatorul adițional cu 40 km/h și simbolul unui camion se referă exclusiv la vehiculele de transport marfă (camioane), NU la autoturisme. Așadar, ca șofer de autoturism, vei circula cu maximum 50 km/h. Deși există indicator de 40 km/h, el nu se aplică mașinilor mici, ci doar camioanelor (vezi simbolul de sub limită). Ignorarea acestei nuanțe duce la circulație inutil de lentă și chiar la blocaje. Limita pentru autoturisme în localitate rămâne 50 km/h, dacă nu există semne clare de restricție pentru toate categoriile. În concluzie: Viteza maximă legală pentru autoturism aici este 50 km/h.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
Auto DRPCIV
A sens giratoriu;
B punct de colectare a materialelor reciclabile;
C presemnalizarea unei intersecţii cu sens giratoriu.
Explicație:
Semnul triunghiular cu margine roșie și simbolul unui sens giratoriu la mijloc te avertizează că urmează un sens giratoriu. Acesta este un semn de avertizare, nu de reglementare. El îți indică să reduci viteza din timp, să fii atent și să te pregătești să acorzi prioritate vehiculelor care circulă deja în intersecția cu sens giratoriu, conform Codului Rutier. De obicei, la intrarea în sensul giratoriu vei întâlni suplimentar indicatorul de „Cedează trecerea” care întărește această regulă de prioritate. Practic, când observi acest semn trebuie să încetinești, să te asiguri temeinic la apropierea de intersecție, să semnalizezi corect manevrele pe care vrei să le faci și să acorzi prioritate atât vehiculelor deja aflate în giratoriu, cât și pietonilor de pe treceri. Respectarea acestor reguli asigură o circulație fluentă și sigură în intersecțiile cu sens giratoriu. Ține minte: semnul te avertizează să reduci viteza și să te pregătești pentru aceste reguli de prioritate, nu îți oferă prioritate la intrarea în giratoriu!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
Auto DRPCIV
A da;
B numai în caz de urgenţă;
C nu, în intersecţie poate pătrunde numai bicicleta.
Explicație:
În situația descrisă, dirijarea circulației de către polițist are întâietate față de orice semn rutier sau lumină de semafor. Polițistul stabilește prioritățile în intersecție prin poziția și gesturile sale. Atunci când polițistul are brațul întins lateral, vehiculele care vin din sensurile ce văd brațul ca pe o barieră sunt obligate să oprească, indiferent de semne sau marcaje. În acest caz, mașina albastră care vine din spate trebuie să aștepte, deoarece polițistul îi interzice accesul. Bicicleta este pe direcția permisă de polițist și, prin urmare, are prioritate de trecere. Legea prevede expres că ordinea de respectare a regulilor este: semnalele polițistului, semnalele luminoase, indicatoarele și marcajele rutiere. Aplicând această regulă, șoferul trebuie să privească mereu mai întâi la polițist și să execute exact ceea ce indică, pentru a evita orice conflict sau accident în intersecție. Acesta este motivul pentru care, în această situație, biciclistul are prioritate iar mașina albastră nu.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
Auto DRPCIV
A da;
B nu;
C sunteţi obligat să circulaţi numai înainte.
Explicație:
Banda pe care te afli este corectă pentru virajul la stânga într-o intersecție cu sens giratoriu, deoarece în astfel de intersecții poți folosi oricare dintre benzile disponibile pentru a intra în sens, cu condiția să respecți semnalizarea rutieră și să te asiguri. Important este să semnalizezi din timp intenția de schimbare a benzii sau de părăsire a sensului, să acorzi prioritate vehiculelor deja angajate în sens și să te încadrezi corespunzător înainte de ieșirea dorită. Codul Rutier nu impune folosirea exclusivă a benzii din stânga pentru accesul într-un sens giratoriu; contează să nu încalci marcajele și să nu creezi pericol sau blocaj. Dacă vrei să faci stânga sau să întorci în sensul giratoriu, rămâi pe banda pe care ești și semnalizezi clar, asigurându-te că ai prioritate la intrare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
Auto DRPCIV
A urmaţi vehiculul care execută depăşirea;
B rămâneţi în spatele camionului;
C indicatorul se adresează vehiculelor care circulă din sens opus.
Explicație:
În această situație, trebuie să rămâi în spatele camionului deoarece indicatorul arată că peste 150 de metri banda suplimentară se va termina, iar drumul revine la o singură bandă pe sens. În această situație nu urmați autoturismul. Singura soluție corectă este să circuli în spatele camionului până când vei avea din nou condiții legale și sigure pentru depășire. Graba sau imitarea greșelilor altor șoferi poate duce la accident și la sancțiuni severe.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
Auto DRPCIV
A autocamionul, tramvaiul, autoturismul;
B autoturismul, autocamionul, tramvaiul;
C tramvaiul, autoturismul, autocamionul.
Explicație:
Intersecția din imagine deși pare, nu este un sens giratoriu, ci o intersecție cu ocolire prin dreapta, semnalizată prin indicatoarele albastre cu săgeți de ocolire. În acest tip de intersecție, nu se aplică regula sensului giratoriu, ci se respectă cu strictețe semnele de prioritate de la fiecare intrare. Autocamionul circulă pe drumul prioritar, având indicator de prioritate, deci intră primul, fără să acorde trecere autoturismului. Tramvaiul are indicator „cedează trecerea” la intrare. După ce a trecut autocamionul, tramvaiul are prioritate față de autoturism deoarece vine din dreapta acestuia, ambele având același indicator de "cedează trecerea". Astfel, ordinea de trecere este clară: autocamionul trece primul, urmat de tramvai, iar autoturismul va intra ultimul în intersecție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
A îi obligă atât pe conducători, cât şi pe pietoni să se oprească;
B îi obligă pe conducători să oprească, iar pe pietoni să traverseze cu prudenţă;
C permite vehiculelor să vireze la dreapta, cu respectarea priorităţii.
Explicație:
Lumina roșie a semaforului are un înțeles foarte clar și strict atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni: când semaforul arată roșu, toți trebuie să oprească. Pentru cei care conduc vehicule, roșul semaforului înseamnă oprire obligatorie înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta nu există, înainte de semafor. Nu se continuă deplasarea și nu se forțează trecerea; încălcarea acestei reguli poate duce la sancțiuni severe și, mai grav, la accidente. Pentru pietoni, roșul semaforului arată clar că nu au voie să traverseze strada. Lumina roșie este menită să protejeze viețile participanților la trafic, ordonând cine are prioritate și când se poate circula sau trece strada. Respectarea culorii roșii ajută la prevenirea coliziunilor și a situațiilor periculoase. În concluzie, când vezi roșu la semafor, regula de bază este simplă: te oprești și aștepți culoarea verde, indiferent dacă ești șofer sau pieton.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
A nu, deoarece banda este destinată vehiculelor care se deplasează cu o viteză egală sau superioară celei precizate de indicator;
B da;
C nu, fiind obligat în toate situaţiile să circule doar pe banda de lângă marginea drumului.
Explicație:
Conducătorul unui vehicul este obligat să folosească banda suplimentară pentru vehicule lente atunci când urcă o rampă și nu poate menține cel puțin viteza minimă indicată pe indicator. Această bandă este special destinată vehiculelor care nu pot circula cu viteză normală în rampă, astfel încât traficul pe celelalte benzi să nu fie încetinit sau blocat. În practică, dacă nu folosești această bandă când viteza ta scade sub limita precizată, îi încurci pe ceilalți participanți la trafic și poți fi sancționat. De exemplu, dacă indicatorul arată 50 km/h și tu urci rampa cu 35 km/h, trebuie să te încadrezi pe banda suplimentară.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
A când sunteţi dezorientat în privinţa traseului de urmat;
B când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă sau în timp ce sunteţi remorcat;
C când luminile de drum s-au defectat.
Explicație:
Luminile de avarie au rolul de a avertiza ceilalți participanți la trafic că vehiculul reprezintă un pericol temporar sau este imobilizat pe partea carosabilă. Le folosim atunci când autovehiculul s-a oprit din cauza unei defecțiuni sau a unui accident și nu poate fi deplasat imediat din calea circulației. Totodată, ele se folosesc când suntem implicați într-un accident și auto devine obstacol pentru ceilalți sau când suntem nevoiți să oprim forțat pe un drum cu circulație intensă, spre exemplu la o trecere la nivel cu calea ferată, cât timp acesta nu se poate pune în mișcare. Conform Codului Rutier, luminile de avarie se mai folosesc pentru a avertiza în cazul în care remorcăm un autovehicul și acesta nu dispune de semnalizare separată sau suntem remorcați. Este foarte important să nu confundăm folosirea luminilor de avarie cu semnalizarea schimbării direcției de mers, deoarece luminile de avarie avertizează un pericol iminent și nu intenția de schimbare a direcției. Prin folosirea corectă a luminilor de avarie, creștem siguranța traficului și ajutăm la evitarea producerii unor alte accidente.
Regulament - Articolul 114

(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
     a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
     b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
     c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A ansamblul de vehicule;
B vehiculul;
C la libera înţelegere.
Explicație:
Pe un drum îngust, când două vehicule se întâlnesc din sensuri opuse și nu pot trece unul pe lângă altul în siguranță, vehiculul simplu trebuie să manevreze cu spatele, nu ansamblul de vehicule. Ansamblurile (Exemplu: autotren sau camion cu remorcă), sunt mai greu de manevrat și implică risc mai mare la mersul înapoi. Codul Rutier prevede clar că responsabilitatea de a da înapoi revine vehiculului fără remorcă, pentru a permite trecerea celui greu de manevrat. În practică, dacă întâlnești un TIR cu remorcă pe un drum îngust, tu trebuie să faci manevrele necesare pentru a-l lăsa să treacă, nu invers.
Regulamentul Rutier
Art. 127
(1) Pe drumurile publice înguste si/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circula din sensuri opuse, unele pe lânga altele, este imposibila sau periculoasa, se procedeaza dupa cum urmeaza:
    a) la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducatorul acestuia din urma trebuie sa manevreze cu spatele;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
B 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
C 130 km/h pe autostrăzi şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri.
Explicație:
Viteza maximă permisă în afara localităților pentru autovehiculele din categoriile A (motociclete) și B (autoturisme) este reglementată clar de Codul Rutier: 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau drumurile naționale europene, și 90 km/h pe celelalte drumuri naționale sau județene. Limitele sunt stabilite pentru a asigura siguranța la viteze mari și pentru a diferenția infrastructura fiecărui tip de drum. Dacă depășești aceste limite, riști amendă, puncte de penalizare și, la depășiri mari, chiar suspendarea permisului. Exemplu: pe o autostradă ai voie maxim 130 km/h, dar dacă ieși pe un drum național european, scazi la 100 km/h, iar pe un drum județean sau comunal mergi legal cu cel mult 90 km/h.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
A pe trecerile pentru pietoni, semnalizate cu indicator sau cu marcaj;
B la mai puţin de 50 m de trecerile la nivel cu calea ferată;
C în zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş, interzisă”.
Explicație:
Depășirea unui moped este interzisă pe trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru a nu pune în pericol pietonii care traversează, dar și la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, unde vizibilitatea și spațiul de manevră sunt reduse, iar riscul de accidente este crescut. În aceste situații, legea urmărește să protejeze atât participanții vulnerabili la trafic, cât și siguranța generală, deoarece orice manevră de depășire efectuată în aceste zone poate duce la accidente grave.
Regulamentul Rutier
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
    e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
    f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
Dificultate Întrebare: GREA
73%
A în zona de acţiune a indicatorului care interzice depăşirea;
B pe străzile unde circulaţia se desfăşoară în sens unic;
C în dreptul altui vehicul care se află oprit, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse.
Explicație:
Oprirea este interzisă în zona de acțiune a indicatorului care interzice depășirea, deoarece prezența unei mașini oprite în acest loc poate bloca vizibilitatea și poate încuraja manevre periculoase din partea celorlalți șoferi. De asemenea, oprirea este interzisă în dreptul altui vehicul deja oprit dacă, prin această acțiune, circulația a două vehicule venind din sensuri opuse ar fi blocată sau îngreunată. În ambele situații, legea urmărește să prevină blocajele și riscul de accidente, păstrând drumul liber pentru circulație.
Regulamentul Rutier
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
    h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
    p) în locurile unde este interzisa depasirea.
Dificultate Întrebare: GREA
72%
A acceleraţi şi treceţi cât mai repede peste calea ferată;
B opriţi în faţa semibarierei;
C dacă nu se apropie trenul, ocoliţi semibariera.
Explicație:
În momentul în care te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată și observi că semibariera începe să coboare, este obligatoriu să oprești imediat, înainte de barieră sau, dacă lipsește bariera, înainte de indicatorul „Oprire” sau de marcajul de oprire. Codul Rutier prevede că circulația trebuie întreruptă când semnalele acustice și luminoase sunt activate sau când barierele ori semibarierele sunt în curs de coborâre sau sunt lăsate. Este interzis să forțezi trecerea, chiar dacă ai impresia că ai suficient timp, deoarece trenul se poate apropia foarte rapid iar distanța de oprire a acestuia este foarte mare. Siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic trebuie să fie mereu pe primul loc. Oprirea înainte de calea ferată, așa cum cere legea, previne accidentele grave sau fatale. Reține: dacă semibariera începe să coboare, oprești și aștepți ridicarea completă a acesteia și stingerea semnalelor, doar apoi poți traversa în siguranță. Astfel respecți legea și te asiguri că nu pui în pericol viața ta sau a altora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A când inspecţia tehnică periodică a expirat;
B dacă zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legală admisă;
C când motorul emite noxe poluante peste limitele legale admise.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al unui vehicul este actul care atestă că acel autoturism are dreptul de a circula pe drumurile publice. Acesta se reține de către poliție în anumite situații prevăzute de lege, ca măsură administrativă, pentru a împiedica utilizarea unui vehicul care nu respectă condițiile legale. Cele mai frecvente cazuri sunt atunci când mașina nu corespunde din punct de vedere tehnic – de exemplu, are defecte grave la sistemul de frânare, direcție, instalația de iluminare, sau dacă s-au efectuat modificări neomologate la vehicul. De asemenea, certificatul se reține dacă asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a expirat sau lipsește, sau dacă inspecția tehnică periodică (ITP) nu este valabilă. Prin reținerea certificatului, poliția urmărește să protejeze siguranța rutieră și să oblige proprietarul să remedieze neregulile înainte de a repune mașina în circulație. Așadar, ține minte: ori de câte ori există o abatere gravă legată de starea tehnică a mașinii, lipsa asigurării RCA sau a ITP-ului, poliția poate reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
    a) vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila;
    i) zgomotul în mers sau stationare depaseste limita legal admisa pentru tipul respectiv de vehicul;
    j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%