A pentru nerespectarea normelor legale referitoare la verificarea medicală periodică;
B pentru acumularea a 10 puncte de penalizare;
C când permisul de conducere prezintă modificări, ştersături sau adăugiri.
Explicație:
Permisul de conducere se reține atunci când documentul prezintă modificări, ștersături sau adăugiri, deoarece acest lucru ridică suspiciunea că permisul nu este autentic sau a fost falsificat. Orice modificare a permisului îl face nul și conducătorul auto nu mai are dreptul să conducă până la clarificarea situației. Legea prevede clar că doar documentele emise oficial și intacte sunt valabile. Nerespectarea normelor de verificare medicală sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la reținerea permisului pe loc, ci la alte sancțiuni sau proceduri. Orice permis care nu mai corespunde modelului oficial sau a fost alterat va fi retras imediat de poliție, iar șoferul rămâne fără drept de circulație până primește un nou document valabil.
Permisul de conducere se reține atunci când documentul prezintă modificări, ștersături sau adăugiri, deoarece acest lucru ridică suspiciunea că permisul nu este autentic sau a fost falsificat. Orice modificare a permisului îl face nul și conducătorul auto nu mai are dreptul să conducă până la clarificarea situației. Legea prevede clar că doar documentele emise oficial și intacte sunt valabile. Nerespectarea normelor de verificare medicală sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la reținerea permisului pe loc, ci la alte sancțiuni sau proceduri. Orice permis care nu mai corespunde modelului oficial sau a fost alterat va fi retras imediat de poliție, iar șoferul rămâne fără drept de circulație până primește un nou document valabil.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.111.
(1) Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se retine în urmatoarele cazuri:
e) când prezinta modificari, stersaturi sau adaugari, este deteriorat ori se afla în mod nejustificat asupra altei persoane;
Art.111.
(1) Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se retine în urmatoarele cazuri:
e) când prezinta modificari, stersaturi sau adaugari, este deteriorat ori se afla în mod nejustificat asupra altei persoane;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A atunci când certificatul de înmatriculare este deteriorat;
B atunci când vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă, în caz de pagube materiale produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii;
C atunci când conducătorul auto nu a plătit taxa de folosire a drumurilor publice.
Explicație:
Nu ai voie să circuli pe drumurile publice dacă vehiculul nu are asigurare de răspundere civilă auto (RCA) valabilă. Aceasta este o obligație legală pentru toți conducătorii auto din România. Fără asigurare RCA, vehiculul nu poate fi folosit legal pe drumuri și, dacă ești oprit de poliție, vei rămâne fără certificat de înmatriculare, numerele de pe mașină și vei primi amendă. În plus, dacă provoci un accident, toate pagubele produse altor persoane vor fi suportate din propriul buzunar, pentru că asigurarea lipsește. Dacă certificatul de înmatriculare este doar deteriorat, trebuie să îl schimbi, dar nu este motiv de interdicție la circulație. Nici neachitarea taxei de drum nu te oprește să circuli, deși poți fi sancționat. Fără RCA nu ai voie deloc să folosești mașina pe drumurile publice.
Nu ai voie să circuli pe drumurile publice dacă vehiculul nu are asigurare de răspundere civilă auto (RCA) valabilă. Aceasta este o obligație legală pentru toți conducătorii auto din România. Fără asigurare RCA, vehiculul nu poate fi folosit legal pe drumuri și, dacă ești oprit de poliție, vei rămâne fără certificat de înmatriculare, numerele de pe mașină și vei primi amendă. În plus, dacă provoci un accident, toate pagubele produse altor persoane vor fi suportate din propriul buzunar, pentru că asigurarea lipsește. Dacă certificatul de înmatriculare este doar deteriorat, trebuie să îl schimbi, dar nu este motiv de interdicție la circulație. Nici neachitarea taxei de drum nu te oprește să circuli, deși poți fi sancționat. Fără RCA nu ai voie deloc să folosești mașina pe drumurile publice.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 10
(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat, precum şi a celor neasigurate pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie.
(2) Constatarea defecţiunilor tehnice ale vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.
Articolul 10
(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat, precum şi a celor neasigurate pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie.
(2) Constatarea defecţiunilor tehnice ale vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A nu, deoarece legea prevede o asemenea măsură numai pentru permisul de conducere;
B da, dacă autovehiculul sau remorca prezintă defecţiuni tehnice care pun în pericol siguranţa circulaţiei;
C da, dar numai pentru o perioadă de 15 zile.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare poate fi reținut de polițistul rutier dacă autovehiculul sau remorca are defecțiuni tehnice care pot pune în pericol siguranța circulației. De exemplu, dacă frânele, direcția sau sistemul de iluminare nu funcționează corect, poliția are dreptul să rețină certificatul pe loc și să interzică circulația vehiculului până la remedierea defecțiunilor. Această măsură nu este limitată la 15 zile, ci durează până când toate problemele sunt rezolvate și vehiculul poate fi verificat din nou. Legea permite această sancțiune pentru a reduce riscul de accidente provocate de vehicule nesigure.
Certificatul de înmatriculare poate fi reținut de polițistul rutier dacă autovehiculul sau remorca are defecțiuni tehnice care pot pune în pericol siguranța circulației. De exemplu, dacă frânele, direcția sau sistemul de iluminare nu funcționează corect, poliția are dreptul să rețină certificatul pe loc și să interzică circulația vehiculului până la remedierea defecțiunilor. Această măsură nu este limitată la 15 zile, ci durează până când toate problemele sunt rezolvate și vehiculul poate fi verificat din nou. Legea permite această sancțiune pentru a reduce riscul de accidente provocate de vehicule nesigure.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A conform periodicităţii stabilite de constructor;
B din 5 în 5 ani;
C din 3 în 3 ani.
Explicație:
Schimbarea uleiului de motor și a filtrului de ulei este esențială pentru funcționarea corectă a mașinii și pentru a preveni uzura prematură a motorului. Uleiul lubrifiază componentele interne, le protejează de frecare și răcire, iar filtrul reține impuritățile care pot deteriora părțile mobile. Din punct de vedere legal și tehnic, operațiunea aceasta trebuie făcută periodic, la intervalele specificate în cartea tehnică a autovehiculului sau recomandate de producător. Nu este corect să aștepți să apară martori de avertizare sau probleme în funcționare, deoarece acest lucru ar putea duce la avarii grave și costuri mari de reparație. În concluzie, schimbarea uleiului și a filtrului se efectuează preventiv, la intervale regulate, nu doar atunci când apar semne de defecțiune. Acest lucru te ajută să respecți atât normele legale privind întreținerea autovehiculului, cât și să prelungești durata de viață a motorului.
Schimbarea uleiului de motor și a filtrului de ulei este esențială pentru funcționarea corectă a mașinii și pentru a preveni uzura prematură a motorului. Uleiul lubrifiază componentele interne, le protejează de frecare și răcire, iar filtrul reține impuritățile care pot deteriora părțile mobile. Din punct de vedere legal și tehnic, operațiunea aceasta trebuie făcută periodic, la intervalele specificate în cartea tehnică a autovehiculului sau recomandate de producător. Nu este corect să aștepți să apară martori de avertizare sau probleme în funcționare, deoarece acest lucru ar putea duce la avarii grave și costuri mari de reparație. În concluzie, schimbarea uleiului și a filtrului se efectuează preventiv, la intervale regulate, nu doar atunci când apar semne de defecțiune. Acest lucru te ajută să respecți atât normele legale privind întreținerea autovehiculului, cât și să prelungești durata de viață a motorului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A în poziţie şezândă;
B orizontal, cu faţa în sus;
C persoana nu trebuie mişcată până la sosirea ambulanţei.
Explicație:
O persoană cu leziuni la coloana vertebrală nu trebuie mutată deloc până la sosirea ambulanței. Orice mișcare greșită poate agrava rănile și poate duce la paralizie sau complicații fatale. Doar personalul medical specializat poate decide dacă și cum poate fi transportată în siguranță o astfel de victimă. Este foarte important să eviți orice intervenție, chiar dacă victima se plânge de dureri sau cere să fie ajutată să se ridice. În astfel de cazuri, apelezi imediat la 112 și urmărești ca victima să stea nemișcată, cât mai confortabil și ferită de alte pericole, fără a-i schimba poziția corpului.
O persoană cu leziuni la coloana vertebrală nu trebuie mutată deloc până la sosirea ambulanței. Orice mișcare greșită poate agrava rănile și poate duce la paralizie sau complicații fatale. Doar personalul medical specializat poate decide dacă și cum poate fi transportată în siguranță o astfel de victimă. Este foarte important să eviți orice intervenție, chiar dacă victima se plânge de dureri sau cere să fie ajutată să se ridice. În astfel de cazuri, apelezi imediat la 112 și urmărești ca victima să stea nemișcată, cât mai confortabil și ferită de alte pericole, fără a-i schimba poziția corpului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%

A autoturismul, autocamionul, motocicleta, autobuzul;
B autobuzul, autocamionul, motocicleta, autoturismul;
C autoturismul, autobuzul, motocicleta, autocamionul.
Explicație:
Autoturismul trece primul pentru că circulă pe drumul cu prioritate înainte, iar autobuzul virează la stânga tot pe drumul cu prioritate, dar trebuie să acorde prioritate autoturismului care merge drept. După ce autoturismul și autobuzul au trecut, motocicleta va traversa intersecția pentru că față de Camion care are STOP nu își schimbă direcția dar se mai aplică și regula de ierarhie a semnelor. Într-o intersecție unde un vehicul are „STOP” și altul are „Cedează trecerea”, cel cu „STOP” va ceda trecerea, deoarece este considerat că are obligații mai stricte de prioritate. Autocamionul trece ultimul și trebuie să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule. Ordinea corectă: autoturismul, autobuzul, motocicleta, autocamionul. Dacă nu respecți această ordine și nu te uiți la semnele de prioritate, riști să provoci accident și să fii sancționat. Indicatoarele sunt decisive în stabilirea priorității, nu mărimea sau viteza vehiculului.
Autoturismul trece primul pentru că circulă pe drumul cu prioritate înainte, iar autobuzul virează la stânga tot pe drumul cu prioritate, dar trebuie să acorde prioritate autoturismului care merge drept. După ce autoturismul și autobuzul au trecut, motocicleta va traversa intersecția pentru că față de Camion care are STOP nu își schimbă direcția dar se mai aplică și regula de ierarhie a semnelor. Într-o intersecție unde un vehicul are „STOP” și altul are „Cedează trecerea”, cel cu „STOP” va ceda trecerea, deoarece este considerat că are obligații mai stricte de prioritate. Autocamionul trece ultimul și trebuie să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule. Ordinea corectă: autoturismul, autobuzul, motocicleta, autocamionul. Dacă nu respecți această ordine și nu te uiți la semnele de prioritate, riști să provoci accident și să fii sancționat. Indicatoarele sunt decisive în stabilirea priorității, nu mărimea sau viteza vehiculului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%

A obligă la ocolirea prin dreapta a locului unde este instalat;
B obligă la schimbarea direcţiei de mers către dreapta;
C obligă la folosirea benzii de lângă trotuar.
Explicație:
Indicatorul cu „Ocolire prin dreapta” obligă toți participanții la trafic să treacă de obstacolul aflat pe carosabil doar pe partea dreaptă. Este un indicator cu caracter obligatoriu, nu o simplă recomandare, și nerespectarea lui atrage sancțiuni conform Codului Rutier. Scopul acestui semn este să dirijeze circulația clar și să prevină situațiile periculoase sau accidentele. Dacă ai în față un asemenea indicator, nu ai voie să ocolești obstacolul prin stânga, indiferent dacă fluxul de trafic sau alte vehicule par să o facă. Regulamentul stabilește clar că, în prezența semnelor de obligare, prioritatea o are indicația acestora peste alte reguli generale de circulație din acel loc. Pentru siguranța ta și a celorlalți, reduce viteza înainte de obstacol, semnalizează din timp, verifică oglinzile și ocolește calm, pe partea indicată de semn. Această conduită are rolul de a evita blocajele și accidentele în zonele cu obstacole, unde spațiul de manevră e de regulă limitat. În concluzie, când întâlnești indicatorul „Ocolire prin dreapta”, trebuie să respecți indicația ca o regulă strictă, deoarece ea garantează fluiditatea traficului și siguranța tuturor participanților.
Indicatorul cu „Ocolire prin dreapta” obligă toți participanții la trafic să treacă de obstacolul aflat pe carosabil doar pe partea dreaptă. Este un indicator cu caracter obligatoriu, nu o simplă recomandare, și nerespectarea lui atrage sancțiuni conform Codului Rutier. Scopul acestui semn este să dirijeze circulația clar și să prevină situațiile periculoase sau accidentele. Dacă ai în față un asemenea indicator, nu ai voie să ocolești obstacolul prin stânga, indiferent dacă fluxul de trafic sau alte vehicule par să o facă. Regulamentul stabilește clar că, în prezența semnelor de obligare, prioritatea o are indicația acestora peste alte reguli generale de circulație din acel loc. Pentru siguranța ta și a celorlalți, reduce viteza înainte de obstacol, semnalizează din timp, verifică oglinzile și ocolește calm, pe partea indicată de semn. Această conduită are rolul de a evita blocajele și accidentele în zonele cu obstacole, unde spațiul de manevră e de regulă limitat. În concluzie, când întâlnești indicatorul „Ocolire prin dreapta”, trebuie să respecți indicația ca o regulă strictă, deoarece ea garantează fluiditatea traficului și siguranța tuturor participanților.
Regulamentul Rutier
Articolul 110
(3) Amenajările rutiere sau obstacolele din zona mediană a părţii carosabile se ocolesc prin partea dreaptă.
Articolul 110
(3) Amenajările rutiere sau obstacolele din zona mediană a părţii carosabile se ocolesc prin partea dreaptă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A să cedaţi trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzii şi să nu stânjeniţi în niciun fel circulaţia acestora;
B să semnalizaţi stânga, pentru a-i preveni pe ceilalţi conducători să vă acorde prioritate;
C să opriţi şi să vă asiguraţi din faţă şi din spate.
Explicație:
Când intri pe autostradă folosind banda de accelerare, ai obligația să cedezi trecerea vehiculelor care circulă deja pe prima bandă a autostrăzii și să nu le stânjenești în niciun fel deplasarea. Trebuie să adaptezi viteza pe banda de accelerare pentru a te putea încadra în siguranță, fără să obligi pe cineva să încetinească sau să schimbe banda brusc din cauza ta. Nu ai prioritate când intri pe autostradă, indiferent dacă semnalizezi sau nu. Oprirea pe banda de accelerare este interzisă și extrem de periculoasă. Scopul benzii de accelerare este să-ți permită să atingi viteza necesară pentru a te integra fluent în trafic, fără să creezi riscuri.
Când intri pe autostradă folosind banda de accelerare, ai obligația să cedezi trecerea vehiculelor care circulă deja pe prima bandă a autostrăzii și să nu le stânjenești în niciun fel deplasarea. Trebuie să adaptezi viteza pe banda de accelerare pentru a te putea încadra în siguranță, fără să obligi pe cineva să încetinească sau să schimbe banda brusc din cauza ta. Nu ai prioritate când intri pe autostradă, indiferent dacă semnalizezi sau nu. Oprirea pe banda de accelerare este interzisă și extrem de periculoasă. Scopul benzii de accelerare este să-ți permită să atingi viteza necesară pentru a te integra fluent în trafic, fără să creezi riscuri.
Regulamentul Rutier
Art. 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
Art. 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A echipamentul de frânare este defect;
B emisia de gaze atinge limita legală admisă;
C au montate dispozitive de iluminare şi de semnalizare, altele decât cele omologate de autoritatea competentă.
Explicație:
Nu ai voie să circuli cu mașina pe drumurile publice dacă sistemul de frânare este defect pentru că nu mai poți opri vehiculul la timp, iar riscul de accident crește foarte mult. Legea nu permite circulația cu frâne defecte, indiferent de motiv. De asemenea, nu ai voie să folosești pe mașină lumini sau semnalizări care nu sunt omologate, adică aprobate de autorități, pentru că pot crea confuzie în trafic sau pot deranja alți șoferi. Dacă folosești alte tipuri de lumini decât cele permise, poți fi oprit de poliție și mașina poate fi interzisă la circulație până se rezolvă problema. Dacă emisia de gaze este la limita legală, ai voie să circuli, interdicția apare doar dacă depășești această limită. Cel mai important: dacă ai frâne defecte sau lumini neomologate, nu ai voie să folosești mașina pe drumurile publice pentru că pui în pericol atât propria viață cât și pe a celorlalți.
Nu ai voie să circuli cu mașina pe drumurile publice dacă sistemul de frânare este defect pentru că nu mai poți opri vehiculul la timp, iar riscul de accident crește foarte mult. Legea nu permite circulația cu frâne defecte, indiferent de motiv. De asemenea, nu ai voie să folosești pe mașină lumini sau semnalizări care nu sunt omologate, adică aprobate de autorități, pentru că pot crea confuzie în trafic sau pot deranja alți șoferi. Dacă folosești alte tipuri de lumini decât cele permise, poți fi oprit de poliție și mașina poate fi interzisă la circulație până se rezolvă problema. Dacă emisia de gaze este la limita legală, ai voie să circuli, interdicția apare doar dacă depășești această limită. Cel mai important: dacă ai frâne defecte sau lumini neomologate, nu ai voie să folosești mașina pe drumurile publice pentru că pui în pericol atât propria viață cât și pe a celorlalți.
Dificultate Întrebare: GREA
68%
A o legătură flexibilă omologată, în lungime de 3-5 m, dacă mecanismul de direcţie şi sistemul de frânare nu sunt defecte;
B o bară rigidă, lungă de maximum 4 m;
C o bară metalică, însoţită de un lanţ de siguranţă.
Explicație:
Remorcarea unui autoturism rămas în pană se poate face fie cu o legătură flexibilă omologată, cu lungimea între 3 și 5 metri, dar numai dacă atât direcția cât și frânele mașinii remorcate funcționează corect, fie cu o bară rigidă de maximum 4 metri, care se folosește atunci când există suspiciuni legate de eficiența frânelor la vehiculul tractat. Legătura flexibilă trebuie să fie omologată pentru a rezista la forțele din timpul remorcării și pentru a preveni accidentele. Bara rigidă asigură distanța constantă între cele două vehicule și control mai bun în cazul frânelor slabe. Lanțul de siguranță sau combinațiile improvizate nu sunt acceptate de lege, pentru că nu oferă protecție și pot ceda în mers. Dacă alegi metoda greșită sau folosești dispozitive neomologate, riști amendă și pui în pericol siguranța traficului.
Remorcarea unui autoturism rămas în pană se poate face fie cu o legătură flexibilă omologată, cu lungimea între 3 și 5 metri, dar numai dacă atât direcția cât și frânele mașinii remorcate funcționează corect, fie cu o bară rigidă de maximum 4 metri, care se folosește atunci când există suspiciuni legate de eficiența frânelor la vehiculul tractat. Legătura flexibilă trebuie să fie omologată pentru a rezista la forțele din timpul remorcării și pentru a preveni accidentele. Bara rigidă asigură distanța constantă între cele două vehicule și control mai bun în cazul frânelor slabe. Lanțul de siguranță sau combinațiile improvizate nu sunt acceptate de lege, pentru că nu oferă protecție și pot ceda în mers. Dacă alegi metoda greșită sau folosești dispozitive neomologate, riști amendă și pui în pericol siguranța traficului.
Regulamentul Rutier
Art. 157
(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
c) remorcarea trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice in lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al carui mecanism de directie si sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, in lungime de 3 - 5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevazute autovehiculele;
Art. 157
(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
c) remorcarea trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice in lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al carui mecanism de directie si sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, in lungime de 3 - 5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevazute autovehiculele;
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%
434. Dacă un drum public este neiluminat, este permisă staţionarea vehiculelor pe partea carosabilă?
A da, dacă sunt aprinse luminile de poziţie sau de staţionare;
B da, dar numai în interiorul localităţilor;
C nu.
Explicație:
Staționarea pe partea carosabilă a unui drum public neiluminat este permisă doar dacă la vehicul sunt aprinse luminile de poziție sau de staționare, astfel încât acesta să fie vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Scopul acestor lumini este să prevină accidentele pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă. Dacă lași mașina fără niciun fel de lumină pe un drum neiluminat, devii un pericol pentru ceilalți șoferi. Legea nu restricționează staționarea doar la interiorul localităților, ci impune condiția ca vehiculul să fie vizibil prin folosirea luminilor. Fără lumini aprinse, staționarea este interzisă pe astfel de drumuri.
Staționarea pe partea carosabilă a unui drum public neiluminat este permisă doar dacă la vehicul sunt aprinse luminile de poziție sau de staționare, astfel încât acesta să fie vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Scopul acestor lumini este să prevină accidentele pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă. Dacă lași mașina fără niciun fel de lumină pe un drum neiluminat, devii un pericol pentru ceilalți șoferi. Legea nu restricționează staționarea doar la interiorul localităților, ci impune condiția ca vehiculul să fie vizibil prin folosirea luminilor. Fără lumini aprinse, staționarea este interzisă pe astfel de drumuri.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
A verificarea şi completarea nivelului uleiului din baie;
B înlocuirea uleiului după expirarea termenului de utilizare;
C desfundarea orificiilor de aerisire ale radiatorului.
Explicație:
Pentru întreținerea sistemului de ungere la orice autoturism, trebuie să verifici periodic nivelul uleiului din baie și să completezi dacă este necesar, pentru a asigura o lubrifiere corectă a motorului. De asemenea, uleiul trebuie schimbat la intervalele recomandate de producător sau atunci când expiră termenul de utilizare, pentru că uleiul îmbătrânește și își pierde proprietățile de protecție. Dacă nu faci aceste operațiuni, motorul poate suferi uzură prematură sau defectare gravă. Desfundarea orificiilor de aerisire ale radiatorului nu are legătură cu sistemul de ungere, ci cu sistemul de răcire. Dacă ignori întreținerea sistemului de ungere, riști reparații costisitoare și defectarea motorului.
Pentru întreținerea sistemului de ungere la orice autoturism, trebuie să verifici periodic nivelul uleiului din baie și să completezi dacă este necesar, pentru a asigura o lubrifiere corectă a motorului. De asemenea, uleiul trebuie schimbat la intervalele recomandate de producător sau atunci când expiră termenul de utilizare, pentru că uleiul îmbătrânește și își pierde proprietățile de protecție. Dacă nu faci aceste operațiuni, motorul poate suferi uzură prematură sau defectare gravă. Desfundarea orificiilor de aerisire ale radiatorului nu are legătură cu sistemul de ungere, ci cu sistemul de răcire. Dacă ignori întreținerea sistemului de ungere, riști reparații costisitoare și defectarea motorului.
Dificultate Întrebare: MEDIE
59%
A în cazul tamponării din spate a autovehiculului, previn posibila fracturare a coloanei cervicale;
B nu au decât rol estetic;
C contribuie la fixarea telefoanelor mobile, permiţând efectuarea convorbirilor fără a mai duce aparatul la ureche.
Explicație:
Tetierele sunt elemente de siguranță concepute pentru a proteja coloana cervicală a șoferului și pasagerilor în cazul unei tamponări din spate. La un impact din spate, capul tinde să fie proiectat brusc pe spate, iar tetiera corect reglată împiedică acest lucru și reduce riscul de fracturi sau leziuni grave la nivelul gâtului. Tetierele nu au rol estetic și nu sunt destinate fixării obiectelor, ci au o funcție clară de protecție. Fără tetieră sau cu tetiera reglată greșit, pericolul de accidentare a coloanei cervicale crește semnificativ. Conduita preventivă presupune folosirea corectă a tuturor sistemelor de siguranță, inclusiv tetiera.
Tetierele sunt elemente de siguranță concepute pentru a proteja coloana cervicală a șoferului și pasagerilor în cazul unei tamponări din spate. La un impact din spate, capul tinde să fie proiectat brusc pe spate, iar tetiera corect reglată împiedică acest lucru și reduce riscul de fracturi sau leziuni grave la nivelul gâtului. Tetierele nu au rol estetic și nu sunt destinate fixării obiectelor, ci au o funcție clară de protecție. Fără tetieră sau cu tetiera reglată greșit, pericolul de accidentare a coloanei cervicale crește semnificativ. Conduita preventivă presupune folosirea corectă a tuturor sistemelor de siguranță, inclusiv tetiera.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A la cea mai apropiată unitate de poliţie competentă, în maximum 24 de ore;
B la serviciul judeţean de poliţie rutieră;
C la unitatea de poliţie în raza căreia domiciliază.
Explicație:
Conducătorii de autovehicule implicați într-un accident cu doar pagube materiale sunt obligați să se prezinte la cea mai apropiată unitate de poliție competentă, în maximum 24 de ore de la producerea accidentului, pentru a obține actul de constatare. Aceasta este singura variantă prevăzută de lege. Nu contează în ce județ domiciliezi sau unde este serviciul județean de poliție rutieră, ci trebuie să mergi la poliția cea mai apropiată de locul accidentului. Dacă nu respecți acest termen, poți fi sancționat și riști probleme la despăgubire. Prezentarea la poliție este obligatorie pentru întocmirea documentelor necesare reparației și despăgubirii.
Conducătorii de autovehicule implicați într-un accident cu doar pagube materiale sunt obligați să se prezinte la cea mai apropiată unitate de poliție competentă, în maximum 24 de ore de la producerea accidentului, pentru a obține actul de constatare. Aceasta este singura variantă prevăzută de lege. Nu contează în ce județ domiciliezi sau unde este serviciul județean de poliție rutieră, ci trebuie să mergi la poliția cea mai apropiată de locul accidentului. Dacă nu respecți acest termen, poți fi sancționat și riști probleme la despăgubire. Prezentarea la poliție este obligatorie pentru întocmirea documentelor necesare reparației și despăgubirii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A orice mijloc de transport, dacă se deplasează în direcţia unei unităţi sanitare;
B mijloacele de transport cu platformă, respectiv furgonete, camioane, dacă ambulanţa nu se poate deplasa la locul accidentului;
C autoturismele, întrucât asigură confort şi rapiditate în deplasare.
Explicație:
În situația în care o persoană a suferit un accident și prezintă suspiciunea unei fracturi la nivelul coloanei vertebrale, este foarte important să nu fie mobilizată sau mișcată decât în caz de pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie. Codul Rutier și regulile de prim ajutor impun ca, dacă este necesar transportul, acesta să se facă doar cu targa rigidă – aceasta menține coloana vertebrală într-o poziție fixă, reducând riscul ca fragmentele osoase să agraveze leziunile sau să apară paralizii. Manevrele greșite, precum tragerea, ridicarea necorespunzătoare sau plasarea accidentatului pe o suprafață moale, pot transforma o fractură simplă într-o leziune gravă a măduvei spinării. Este esențial ca martorii sau persoanele care acordă primul ajutor să susțină capul și gâtul victimei pe toată durata mișcărilor și să folosească echipamente speciale când există posibilitatea. Acțiunea rapidă, dar corectă și în siguranță, poate face diferența între recuperarea completă și efecte ireversibile. Targa rigidă este mijlocul recomandat de legislație și de protocoalele medicale pentru transportul persoanelor cu fracturi de coloană.
În situația în care o persoană a suferit un accident și prezintă suspiciunea unei fracturi la nivelul coloanei vertebrale, este foarte important să nu fie mobilizată sau mișcată decât în caz de pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie. Codul Rutier și regulile de prim ajutor impun ca, dacă este necesar transportul, acesta să se facă doar cu targa rigidă – aceasta menține coloana vertebrală într-o poziție fixă, reducând riscul ca fragmentele osoase să agraveze leziunile sau să apară paralizii. Manevrele greșite, precum tragerea, ridicarea necorespunzătoare sau plasarea accidentatului pe o suprafață moale, pot transforma o fractură simplă într-o leziune gravă a măduvei spinării. Este esențial ca martorii sau persoanele care acordă primul ajutor să susțină capul și gâtul victimei pe toată durata mișcărilor și să folosească echipamente speciale când există posibilitatea. Acțiunea rapidă, dar corectă și în siguranță, poate face diferența între recuperarea completă și efecte ireversibile. Targa rigidă este mijlocul recomandat de legislație și de protocoalele medicale pentru transportul persoanelor cu fracturi de coloană.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A întotdeauna la 300 km;
B de regulă, înainte de a porni la drum;
C numai pe timp de iarnă, când anvelopele sunt reci.
Explicație:
Presiunea din anvelope trebuie verificată de regulă înainte de a porni la drum, când anvelopele sunt reci. Acest lucru te ajută să previi accidentele cauzate de explozia sau dezumflarea pneurilor, să reduci consumul de carburant și să prelungești durata de viață a anvelopelor. Nu există o regulă fixă să verifici la fiecare 300 de kilometri sau doar iarna. Presiunea corectă asigură aderență optimă și stabilitate la rulare. Dacă verifici presiunea după ce ai mers cu mașina, valorile pot fi eronate din cauza încălzirii cauciucurilor. Cel mai sigur este să faci această verificare înainte de fiecare drum lung sau periodic, indiferent de sezon.
Presiunea din anvelope trebuie verificată de regulă înainte de a porni la drum, când anvelopele sunt reci. Acest lucru te ajută să previi accidentele cauzate de explozia sau dezumflarea pneurilor, să reduci consumul de carburant și să prelungești durata de viață a anvelopelor. Nu există o regulă fixă să verifici la fiecare 300 de kilometri sau doar iarna. Presiunea corectă asigură aderență optimă și stabilitate la rulare. Dacă verifici presiunea după ce ai mers cu mașina, valorile pot fi eronate din cauza încălzirii cauciucurilor. Cel mai sigur este să faci această verificare înainte de fiecare drum lung sau periodic, indiferent de sezon.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%

A opriţi autovehiculul, fără a depăşi indicatorul, vă asiguraţi, apoi traversaţi;
B traversaţi calea ferată cu viteză redusă, după ce v-aţi asigurat că nu se apropie trenul;
C nicio obligaţie; indicatorul nu vi se adresează.
Explicație:
Indicatorul din imagine anunță o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere. Obligația ta este să oprești vehiculul înainte de indicator, să te asiguri atent în ambele direcții că nu se apropie niciun tren și abia apoi să traversezi. Nu ai voie să traversezi fără să oprești, chiar dacă ți se pare că nu vine trenul. Oprirea este obligatorie prin lege, indiferent dacă vezi sau nu trenul în acel moment. Dacă nu respecți această regulă, riști amendă mare, reținerea permisului și poți pune viața în pericol. Numai după ce te-ai asigurat temeinic și ești sigur că linia este liberă, poți traversa calea ferată în siguranță.
Indicatorul din imagine anunță o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere. Obligația ta este să oprești vehiculul înainte de indicator, să te asiguri atent în ambele direcții că nu se apropie niciun tren și abia apoi să traversezi. Nu ai voie să traversezi fără să oprești, chiar dacă ți se pare că nu vine trenul. Oprirea este obligatorie prin lege, indiferent dacă vezi sau nu trenul în acel moment. Dacă nu respecți această regulă, riști amendă mare, reținerea permisului și poți pune viața în pericol. Numai după ce te-ai asigurat temeinic și ești sigur că linia este liberă, poți traversa calea ferată în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A să viraţi la dreapta până la indicator;
B să viraţi la dreapta, deoarece urmează un sector de drum îngustat;
C să ocoliţi scuarul pe care este instalat indicatorul.
Explicație:
Indicatorul rotund, albastru, cu săgeata către dreapta, este un semn de reglementare care stabilește o obligație clară pentru toți participanții la trafic: direcția obligatorie de urmat. Acest indicator nu lasă loc de interpretări – el te obligă legal să mergi doar spre dreapta, interzicând mersul înainte sau la stânga. Codul Rutier prevede că nerespectarea indicațiilor acestui semn constituie contravenție și se sancționează. Din punct de vedere practic, respectând indicatorul, reduci riscul de accidente cu eventuale vehicule care ar circula legal din alte direcții sau ai putea evita să intri pe sensuri interzise sau pe drumuri cu acces restricționat. În abordarea curbei către dreapta, este important să adaptezi viteza, să menții banda și să acorzi prioritate celor care ar putea veni din stânga pe alte drumuri laterale, dacă există. Reține: când vezi acest semn, alegi doar direcția indicată, fără excepții – este atât o obligație legală, cât și o măsură de siguranță rutieră!
Indicatorul rotund, albastru, cu săgeata către dreapta, este un semn de reglementare care stabilește o obligație clară pentru toți participanții la trafic: direcția obligatorie de urmat. Acest indicator nu lasă loc de interpretări – el te obligă legal să mergi doar spre dreapta, interzicând mersul înainte sau la stânga. Codul Rutier prevede că nerespectarea indicațiilor acestui semn constituie contravenție și se sancționează. Din punct de vedere practic, respectând indicatorul, reduci riscul de accidente cu eventuale vehicule care ar circula legal din alte direcții sau ai putea evita să intri pe sensuri interzise sau pe drumuri cu acces restricționat. În abordarea curbei către dreapta, este important să adaptezi viteza, să menții banda și să acorzi prioritate celor care ar putea veni din stânga pe alte drumuri laterale, dacă există. Reține: când vezi acest semn, alegi doar direcția indicată, fără excepții – este atât o obligație legală, cât și o măsură de siguranță rutieră!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%

A da, deoarece din sens opus nu circulă niciun vehicul;
B da, deoarece motocicleta nu trece peste axul drumului;
C nu, deoarece motocicleta depăşeşte autocamionul.
Explicație:
Nu te-ai angajat corect în depășirea motocicletei pentru că aceasta era deja în depășirea autocamionului, iar regula spune că nu ai voie să depășești un vehicul care la rândul lui execută o depășire. Această manevră este periculoasă pentru că poți provoca un accident dacă unul dintre vehicule vrea să revină pe banda sa sau dacă apare un obstacol. Trebuie să aștepți ca motocicleta să termine depășirea și să revină pe banda sa, abia apoi poți depăși în siguranță și legal. Indiferent dacă din sens opus nu vine nimic sau motocicleta nu trece peste axul drumului, prioritatea o are vehiculul deja angajat în depășire.
Nu te-ai angajat corect în depășirea motocicletei pentru că aceasta era deja în depășirea autocamionului, iar regula spune că nu ai voie să depășești un vehicul care la rândul lui execută o depășire. Această manevră este periculoasă pentru că poți provoca un accident dacă unul dintre vehicule vrea să revină pe banda sa sau dacă apare un obstacol. Trebuie să aștepți ca motocicleta să termine depășirea și să revină pe banda sa, abia apoi poți depăși în siguranță și legal. Indiferent dacă din sens opus nu vine nimic sau motocicleta nu trece peste axul drumului, prioritatea o are vehiculul deja angajat în depășire.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 75
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza în depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula în fata sau în spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
Art. 75
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza în depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula în fata sau în spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A nu, deoarece nu s-a asigurat şi nu a semnalizat intenţia de a depăşi;
B da, deoarece din sens opus nu circulă niciun vehicul;
C nu, deoarece încalcă semnificaţia indicatorului.
Explicație:
Șoferul autoturismului roșu nu a efectuat corect depășirea, pentru că nu s-a asigurat și nu a semnalizat intenția înainte de a intra în depășire. În imagine se vede clar că mașina albastră era deja angajată în depășirea camionului, iar șoferul mașinii roșii a intrat și el fără să țină cont de această manevră, riscând un accident. Chiar dacă indicatorul interzice doar camioanelor să depășească, orice șofer trebuie să se asigure că banda este liberă și să semnalizeze înainte de orice manevră de depășire. Ignorarea acestor reguli duce la accidente grave și este sancționată conform Codului Rutier. Faptul că nu venea nicio mașină din față nu schimbă obligația de a respecta toate regulile pentru siguranță.
Șoferul autoturismului roșu nu a efectuat corect depășirea, pentru că nu s-a asigurat și nu a semnalizat intenția înainte de a intra în depășire. În imagine se vede clar că mașina albastră era deja angajată în depășirea camionului, iar șoferul mașinii roșii a intrat și el fără să țină cont de această manevră, riscând un accident. Chiar dacă indicatorul interzice doar camioanelor să depășească, orice șofer trebuie să se asigure că banda este liberă și să semnalizeze înainte de orice manevră de depășire. Ignorarea acestor reguli duce la accidente grave și este sancționată conform Codului Rutier. Faptul că nu venea nicio mașină din față nu schimbă obligația de a respecta toate regulile pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%