
A circulaţi cu viteză redusă şi, la nevoie, opriţi pentru a permite autobuzului să reintre în trafic;
B depăşiţi autobuzul;
C sunteţi obligat să opriţi.
Explicație:
Când un autobuz se pregătește să iasă din stație și să intre pe banda 1, iar șoferul semnalizează clar această intenție, ai obligația legală să-i acorzi prioritate de trecere. Regula se aplică strict pe prima bandă și doar în interiorul localităților, tocmai pentru a facilita transportul public și pentru siguranța pasagerilor care urcă sau coboară. Dacă nu reduci viteza sau nu permiți autobuzului să se încadreze pe banda 1, încalci legea, iar sancțiunea este severă: poți primi amendă și suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile. Prioritatea acordată autobuzelor în aceste situații nu este opțională, ci obligatorie, indiferent dacă te grăbești sau nu ai alți participanți în spate. Mulți șoferi ignoră această regulă și ajung să fie sancționați la controale în trafic sau la accidentele din stațiile de autobuz. Cel mai sigur mod de acțiune este să reduci din timp viteza când vezi că autobuzul semnalizează plecarea din stație, să te asiguri că nu îl incomodezi și, dacă e nevoie, să oprești complet până când autobuzul s-a încadrat. Această obligație există pentru a crește eficiența transportului public și pentru a preveni incidentele cu pasageri sau pietoni în zona stațiilor.
Când un autobuz se pregătește să iasă din stație și să intre pe banda 1, iar șoferul semnalizează clar această intenție, ai obligația legală să-i acorzi prioritate de trecere. Regula se aplică strict pe prima bandă și doar în interiorul localităților, tocmai pentru a facilita transportul public și pentru siguranța pasagerilor care urcă sau coboară. Dacă nu reduci viteza sau nu permiți autobuzului să se încadreze pe banda 1, încalci legea, iar sancțiunea este severă: poți primi amendă și suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile. Prioritatea acordată autobuzelor în aceste situații nu este opțională, ci obligatorie, indiferent dacă te grăbești sau nu ai alți participanți în spate. Mulți șoferi ignoră această regulă și ajung să fie sancționați la controale în trafic sau la accidentele din stațiile de autobuz. Cel mai sigur mod de acțiune este să reduci din timp viteza când vezi că autobuzul semnalizează plecarea din stație, să te asiguri că nu îl incomodezi și, dacă e nevoie, să oprești complet până când autobuzul s-a încadrat. Această obligație există pentru a crește eficiența transportului public și pentru a preveni incidentele cu pasageri sau pietoni în zona stațiilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A să evitaţi ambalarea excesivă a motorului;
B să evitaţi bruscarea comenzilor autovehiculului;
C să acordaţi prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe drum, indiferent de direcţia de mers.
Explicație:
Când pleci de pe loc cu autovehiculul, cea mai importantă obligație este să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul pe care vrei să intri, indiferent din ce direcție vin. Aceasta este o regulă fundamentală de siguranță, pentru că tu intri pe o bandă unde traficul este deja în mișcare, iar ceilalți participanți la trafic nu trebuie să fie obligați să frâneze sau să își schimbe traiectoria din cauza ta. Dacă nu acorzi prioritate, riști accident, sancțiune cu amendă și, în caz de accident, să fii declarat vinovat. Regulile privind evitarea ambalării motorului sau a bruscării comenzilor țin de conducerea economică sau confortul mașinii, dar nu sunt prioritare din punct de vedere al siguranței. La fiecare plecare de pe loc, asigură-te temeinic din toate direcțiile și intră pe drum doar când este liber, astfel încât să nu incomodezi pe nimeni.
Când pleci de pe loc cu autovehiculul, cea mai importantă obligație este să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul pe care vrei să intri, indiferent din ce direcție vin. Aceasta este o regulă fundamentală de siguranță, pentru că tu intri pe o bandă unde traficul este deja în mișcare, iar ceilalți participanți la trafic nu trebuie să fie obligați să frâneze sau să își schimbe traiectoria din cauza ta. Dacă nu acorzi prioritate, riști accident, sancțiune cu amendă și, în caz de accident, să fii declarat vinovat. Regulile privind evitarea ambalării motorului sau a bruscării comenzilor țin de conducerea economică sau confortul mașinii, dar nu sunt prioritare din punct de vedere al siguranței. La fiecare plecare de pe loc, asigură-te temeinic din toate direcțiile și intră pe drum doar când este liber, astfel încât să nu incomodezi pe nimeni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%

A motocicleta, autoturismul, autocamionul;
B autocamionul, autoturismul, motocicleta;
C autoturismul, motocicleta, autocamionul.
Explicație:
Autoturismul trece primul pentru că circulă înainte, nu are niciun indicator de cedare și se află pe drumul cu prioritate. Motocicleta virează la stânga, dar trebuie să îi acorde prioritate autoturismului, apoi poate trece ea. Camionul trece ultimul, pentru că are indicator de cedează trecerea și trebuie să lase să treacă atât autoturismul, cât și motocicleta. Ordinea corectă este autoturismul, motocicleta, autocamionul. Dacă nu respecți această ordine, poți provoca accidente și ești vinovat din punct de vedere legal. Indicatoarele și traiectoria fiecărui vehicul stabilesc clar cine are prioritate, indiferent de tipul mijlocului de transport.
Autoturismul trece primul pentru că circulă înainte, nu are niciun indicator de cedare și se află pe drumul cu prioritate. Motocicleta virează la stânga, dar trebuie să îi acorde prioritate autoturismului, apoi poate trece ea. Camionul trece ultimul, pentru că are indicator de cedează trecerea și trebuie să lase să treacă atât autoturismul, cât și motocicleta. Ordinea corectă este autoturismul, motocicleta, autocamionul. Dacă nu respecți această ordine, poți provoca accidente și ești vinovat din punct de vedere legal. Indicatoarele și traiectoria fiecărui vehicul stabilesc clar cine are prioritate, indiferent de tipul mijlocului de transport.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A să circulaţi cu viteză redusă, pentru a putea ocoli pietonii angajaţi în traversare;
B să reduceţi viteza, dacă sunt pietoni angajaţi în traversare, pentru evitarea unui posibil accident;
C dacă sunt pietoni angajaţi în traversare pe sensul dvs. de mers, să le acordaţi prioritate.
Explicație:
Atunci când ajungi cu mașina la o trecere pentru pietoni, legea te obligă în primul rând să reduci viteza și să fii foarte atent. Dacă observi pietoni angajați în traversare, adică oameni care deja au pășit sau încep să pășească pe zebră, trebuie să oprești pentru a le permite să treacă în siguranță, indiferent de direcția lor sau de faptul că un alt sens de mers a oprit. Este interzis să depășești alte vehicule în dreptul sau în apropierea trecerii pentru pietoni. Scopul acestor reguli este să oferi prioritate pietonilor, pentru că aceștia sunt mult mai vulnerabili decât șoferii. Din punct de vedere practic, dacă nu respecți aceste obligații, riști nu doar o amendă sau suspendarea permisului, ci și provocarea unui accident grav. Legea vrea să te asiguri că orice persoană care traversează pe zebră o poate face fără teamă, iar șoferii trebuie să fie pregătiți în orice moment să oprească. Reține: la trecerea pentru pietoni, prioritatea pietonului este mai importantă decât graba ta.
Atunci când ajungi cu mașina la o trecere pentru pietoni, legea te obligă în primul rând să reduci viteza și să fii foarte atent. Dacă observi pietoni angajați în traversare, adică oameni care deja au pășit sau încep să pășească pe zebră, trebuie să oprești pentru a le permite să treacă în siguranță, indiferent de direcția lor sau de faptul că un alt sens de mers a oprit. Este interzis să depășești alte vehicule în dreptul sau în apropierea trecerii pentru pietoni. Scopul acestor reguli este să oferi prioritate pietonilor, pentru că aceștia sunt mult mai vulnerabili decât șoferii. Din punct de vedere practic, dacă nu respecți aceste obligații, riști nu doar o amendă sau suspendarea permisului, ci și provocarea unui accident grav. Legea vrea să te asiguri că orice persoană care traversează pe zebră o poate face fără teamă, iar șoferii trebuie să fie pregătiți în orice moment să oprească. Reține: la trecerea pentru pietoni, prioritatea pietonului este mai importantă decât graba ta.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A să reduceţi viteza de mers;
B să nu măriţi viteza de mers;
C să circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a carosabilului sau a benzii pe care vă deplasaţi.
Explicație:
Atunci când observi că un alt vehicul intenționează să te depășească, ai obligația să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, să nu mărești viteza și să nu efectuezi manevre care pot împiedica sau pune în pericol depășirea. Codul Rutier prevede aceste reguli pentru ca depășirea să se poată realiza în siguranță, atât pentru tine cât și pentru șoferul care execută manevra. Astfel, evităm situațiile periculoase, blocarea traficului sau accidentele generate de lipsa de atenție sau de competitivitate în trafic. Respectarea acestor reguli arată responsabilitate și respect față de ceilalți participanți la trafic.
Atunci când observi că un alt vehicul intenționează să te depășească, ai obligația să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, să nu mărești viteza și să nu efectuezi manevre care pot împiedica sau pune în pericol depășirea. Codul Rutier prevede aceste reguli pentru ca depășirea să se poată realiza în siguranță, atât pentru tine cât și pentru șoferul care execută manevra. Astfel, evităm situațiile periculoase, blocarea traficului sau accidentele generate de lipsa de atenție sau de competitivitate în trafic. Respectarea acestor reguli arată responsabilitate și respect față de ceilalți participanți la trafic.
Regulamentul Rutier
Art. 119 - Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;
b) sa circule cât mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile sau a benzii pe care se deplaseaza.
Art. 119 - Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;
b) sa circule cât mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile sau a benzii pe care se deplaseaza.
Dificultate Întrebare: GREA
73%
449. Este corectă manevra de devansare pe autostradă a unui autovehicul pe banda dreaptă a acestuia?
A da;
B nu;
C da, dar numai dacă se folosesc semnalele de atenţionare sonore şi luminoase.
Explicație:
Devansarea pe autostradă, adică trecerea pe lângă un vehicul care circulă mai încet pe banda din stânga ta, folosind banda din dreapta, este permisă și legală. Pe autostradă, dacă un vehicul stă pe banda de mijloc sau stânga fără motiv și circulă mai încet decât tine, poți să-l devansezi pe dreapta fără să fie considerată depășire, atâta timp cât nu schimbi benzile succesiv în zig-zag și respecți toate celelalte reguli de circulație. Totuși, această manevră nu te scapă de obligația de a circula cu prudență și de a nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Depășirea propriu-zisă, adică trecerea peste axul drumului sau peste linia continuă, nu se face niciodată pe dreapta. Pe autostradă, regula generală este să circuli pe banda din dreapta, iar benzile din stânga sunt folosite doar pentru depășire.
Devansarea pe autostradă, adică trecerea pe lângă un vehicul care circulă mai încet pe banda din stânga ta, folosind banda din dreapta, este permisă și legală. Pe autostradă, dacă un vehicul stă pe banda de mijloc sau stânga fără motiv și circulă mai încet decât tine, poți să-l devansezi pe dreapta fără să fie considerată depășire, atâta timp cât nu schimbi benzile succesiv în zig-zag și respecți toate celelalte reguli de circulație. Totuși, această manevră nu te scapă de obligația de a circula cu prudență și de a nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Depășirea propriu-zisă, adică trecerea peste axul drumului sau peste linia continuă, nu se face niciodată pe dreapta. Pe autostradă, regula generală este să circuli pe banda din dreapta, iar benzile din stânga sunt folosite doar pentru depășire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
A o remorcă uşoară, a cărei masă să nu depăşească 750 kg;
B o remorcă sau o semiremorcă, cu masa maximă autorizată de până la 1 t;
C o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului format din remorcă şi un autovehicul trăgător din categoria B să nu depăşească 4250 kg.
Explicație:
Cu permis categoria B poți atașa unei mașini o remorcă ușoară cu masa maximă de 750 kilograme. De asemenea, poți atașa o remorcă mai grea, dar doar dacă masa totală maximă a ansamblului (mașină plus remorcă) nu depășește 4250 kilograme. Dacă ansamblul depășește această limită, ai nevoie de o altă categorie de permis. Practic, dacă remorca are sub 750 kilograme, nu contează cât cântărește mașina, iar dacă remorca e mai grea, verifici să nu depășești greutatea totală permisă. Această regulă există pentru siguranță, pentru că frânarea și stabilitatea mașinii pot fi afectate la mase mari.
Cu permis categoria B poți atașa unei mașini o remorcă ușoară cu masa maximă de 750 kilograme. De asemenea, poți atașa o remorcă mai grea, dar doar dacă masa totală maximă a ansamblului (mașină plus remorcă) nu depășește 4250 kilograme. Dacă ansamblul depășește această limită, ai nevoie de o altă categorie de permis. Practic, dacă remorca are sub 750 kilograme, nu contează cât cântărește mașina, iar dacă remorca e mai grea, verifici să nu depășești greutatea totală permisă. Această regulă există pentru siguranță, pentru că frânarea și stabilitatea mașinii pot fi afectate la mase mari.
Dificultate Întrebare: GREA
61%
A astfel încât să vedeţi şi să fiţi văzut, fără a-i stânjeni pe ceilalţi participanţi la trafic;
B să vedeţi cât mai bine în faţă, indiferent dacă sunt deranjaţi ceilalţi participanţi la trafic cu care vă întersectaţi;
C să asiguraţi, cel puţin, funcţionarea farului din partea dreaptă.
Explicație:
Sistemul de lumini trebuie reglat astfel încât să poți vedea clar drumul și să fii vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, fără să îi deranjezi sau să îi orbești. Luminile reglate incorect, prea sus sau prea jos, pot crea situații periculoase: dacă luminezi prea puternic în fața celorlalți, îi poți orbi și pot pierde controlul vehiculului. Regula este să asiguri atât vizibilitate pentru tine, cât și siguranță pentru ceilalți, indiferent că circuli în localitate sau în afara ei. Farurile trebuie să funcționeze corect pe ambele părți, nu doar pe dreapta, iar reglajul trebuie verificat periodic, mai ales după schimbarea becurilor sau la încărcarea suplimentară a mașinii.
Sistemul de lumini trebuie reglat astfel încât să poți vedea clar drumul și să fii vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, fără să îi deranjezi sau să îi orbești. Luminile reglate incorect, prea sus sau prea jos, pot crea situații periculoase: dacă luminezi prea puternic în fața celorlalți, îi poți orbi și pot pierde controlul vehiculului. Regula este să asiguri atât vizibilitate pentru tine, cât și siguranță pentru ceilalți, indiferent că circuli în localitate sau în afara ei. Farurile trebuie să funcționeze corect pe ambele părți, nu doar pe dreapta, iar reglajul trebuie verificat periodic, mai ales după schimbarea becurilor sau la încărcarea suplimentară a mașinii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A circulaţi cât mai aproape de axul drumului;
B circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului public;
C păstraţi o distanţă egală între axa drumului şi marginea din dreapta a părţii carosabile, rulând cu o viteză care să asigure oprirea într-un spaţiu mai mic decât cel de vizibilitate.
Explicație:
Noaptea, când vizibilitatea este redusă din cauza ceții, trebuie să menții mașina cât mai echilibrat pe banda ta, nici prea aproape de axul drumului, nici prea aproape de marginea din dreapta. Dacă te apropii prea mult de axul drumului riști coliziuni cu vehiculele care vin din sens opus, mai ales dacă și ele nu văd bine. Dacă mergi lipit de marginea din dreapta, poți să ieși de pe carosabil sau să lovești pietoni, bicicliști sau obstacole care nu sunt vizibile în ceață. Cel mai sigur este să păstrezi o distanță constantă față de ax și față de marginea din dreapta și să adaptezi viteza astfel încât să poți opri în siguranță în orice moment, chiar dacă apare brusc un obstacol. Viteza nu trebuie să fie niciodată mai mare decât distanța pe care o vezi clar în față, altfel riști să nu ai timp să oprești dacă ceva apare din ceață. De exemplu, dacă vizibilitatea este de 20 de metri, să mergi cu o viteză care să îți permită să oprești complet în acea distanță, nu mai mult. Circulația preventivă înseamnă să eviți orice manevră riscantă și să fii pregătit să oprești sau să încetinești dacă vizibilitatea se reduce și mai mult. Folosește luminile de întâlnire și, dacă este necesar, luminile de ceață, dar nu faza lungă, pentru că aceasta reflectă ceața și scade și mai mult vizibilitatea.
Noaptea, când vizibilitatea este redusă din cauza ceții, trebuie să menții mașina cât mai echilibrat pe banda ta, nici prea aproape de axul drumului, nici prea aproape de marginea din dreapta. Dacă te apropii prea mult de axul drumului riști coliziuni cu vehiculele care vin din sens opus, mai ales dacă și ele nu văd bine. Dacă mergi lipit de marginea din dreapta, poți să ieși de pe carosabil sau să lovești pietoni, bicicliști sau obstacole care nu sunt vizibile în ceață. Cel mai sigur este să păstrezi o distanță constantă față de ax și față de marginea din dreapta și să adaptezi viteza astfel încât să poți opri în siguranță în orice moment, chiar dacă apare brusc un obstacol. Viteza nu trebuie să fie niciodată mai mare decât distanța pe care o vezi clar în față, altfel riști să nu ai timp să oprești dacă ceva apare din ceață. De exemplu, dacă vizibilitatea este de 20 de metri, să mergi cu o viteză care să îți permită să oprești complet în acea distanță, nu mai mult. Circulația preventivă înseamnă să eviți orice manevră riscantă și să fii pregătit să oprești sau să încetinești dacă vizibilitatea se reduce și mai mult. Folosește luminile de întâlnire și, dacă este necesar, luminile de ceață, dar nu faza lungă, pentru că aceasta reflectă ceața și scade și mai mult vizibilitatea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, dacă această contravenţie a fost săvârşită în mod repetat;
B anularea permisului de conducere;
C amendă şi puncte de penalizare.
Explicație:
Dacă folosești greșit luminile de drum (faza lungă) pe timp de noapte când întâlnești un alt vehicul din sens opus și nu schimbi pe faza scurtă, poți primi amendă și puncte de penalizare. Această regulă există pentru că faza lungă poate orbi șoferii care vin din față, crescând riscul de accident. Nu se ajunge la suspendarea sau anularea permisului doar pentru această abatere, dar dacă repeți greșeala, sancțiunile pot deveni mai severe. Cel mai corect și sigur este să schimbi întotdeauna pe faza scurtă la întâlnirea cu alt vehicul, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu.
Dacă folosești greșit luminile de drum (faza lungă) pe timp de noapte când întâlnești un alt vehicul din sens opus și nu schimbi pe faza scurtă, poți primi amendă și puncte de penalizare. Această regulă există pentru că faza lungă poate orbi șoferii care vin din față, crescând riscul de accident. Nu se ajunge la suspendarea sau anularea permisului doar pentru această abatere, dar dacă repeți greșeala, sancțiunile pot deveni mai severe. Cel mai corect și sigur este să schimbi întotdeauna pe faza scurtă la întâlnirea cu alt vehicul, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
(...)
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. a).
Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul şi tractor agricol sau forestier care circulă din sens opus;
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
(...)
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. a).
Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul şi tractor agricol sau forestier care circulă din sens opus;
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A să transporte în autovehicul mai multe persoane decât numărul de locuri înscrise în certificatul de înmatriculare sau înregistrare;
B să permită controlul stării tehnice a autovehiculului, precum şi al bunurilor transportate;
C să deschidă uşile autovehiculului atunci când este parcat.
Explicație:
Este interzis să transporți în mașină mai multe persoane decât numărul de locuri prevăzute în certificatul de înmatriculare. Fiecare loc este echipat cu centură de siguranță, iar încălcarea acestei reguli pune în pericol viața pasagerilor și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Dacă ai mai mulți pasageri decât locuri, în caz de accident responsabilitatea este majoră și asigurarea poate să nu acopere daunele. Legea nu interzice controlul stării tehnice sau al bunurilor, iar deschiderea ușilor la parcare nu este restricționată, dar trebuie făcută cu atenție pentru a nu produce pagube. Cel mai important, nu depăși niciodată numărul de locuri înscris în actele mașinii.
Este interzis să transporți în mașină mai multe persoane decât numărul de locuri prevăzute în certificatul de înmatriculare. Fiecare loc este echipat cu centură de siguranță, iar încălcarea acestei reguli pune în pericol viața pasagerilor și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Dacă ai mai mulți pasageri decât locuri, în caz de accident responsabilitatea este majoră și asigurarea poate să nu acopere daunele. Legea nu interzice controlul stării tehnice sau al bunurilor, iar deschiderea ușilor la parcare nu este restricționată, dar trebuie făcută cu atenție pentru a nu produce pagube. Cel mai important, nu depăși niciodată numărul de locuri înscris în actele mașinii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A se aşază braţul într-o eşarfă;
B se aduce umărul în poziţie normală;
C se lasă braţul liber.
Explicație:
În cazul unei fracturi de claviculă, brațul se așază într-o eșarfă pentru a-l susține și a preveni mișcările care pot agrava leziunea. Eșarfa menține brațul nemișcat, reduce durerea și protejează zona afectată până la sosirea personalului medical. Nu încerca să readuci umărul în poziție normală sau să lași brațul liber, deoarece poți provoca leziuni suplimentare. Susținerea corectă a brațului cu o eșarfă ajută la imobilizare și este recomandată de toate protocoalele de prim-ajutor pentru fracturi de claviculă.
În cazul unei fracturi de claviculă, brațul se așază într-o eșarfă pentru a-l susține și a preveni mișcările care pot agrava leziunea. Eșarfa menține brațul nemișcat, reduce durerea și protejează zona afectată până la sosirea personalului medical. Nu încerca să readuci umărul în poziție normală sau să lași brațul liber, deoarece poți provoca leziuni suplimentare. Susținerea corectă a brațului cu o eșarfă ajută la imobilizare și este recomandată de toate protocoalele de prim-ajutor pentru fracturi de claviculă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A „Copii”;
B „Alte pericole”;
C „Ambuteiaj”.
Explicație:
Când circuli pe o stradă îngustă, cu mașini parcate de o parte și de alta, vizibilitatea este redusă și spațiul pentru manevre este limitat. Semnul de avertizare cu triunghi roșu și semnul de exclamare atenționează că te afli într-o zonă cu potențiale pericole și impun o atenție sporită, chiar dacă nu indică un pericol specific. Aceste semne sunt puse adesea în locuri unde pot apărea situații neașteptate: uși de mașini deschise brusc, pietoni care ies dintre mașini, copii care pot traversa fără să fie observați sau vehicule care ies din parcare. Codul Rutier prevede că într-o astfel de situație trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să frânezi imediat. O viteză redusă îți oferă timp de reacție dacă un pieton trece neașteptat sau dacă o mașină parchează sau iese din parcare.
Când circuli pe o stradă îngustă, cu mașini parcate de o parte și de alta, vizibilitatea este redusă și spațiul pentru manevre este limitat. Semnul de avertizare cu triunghi roșu și semnul de exclamare atenționează că te afli într-o zonă cu potențiale pericole și impun o atenție sporită, chiar dacă nu indică un pericol specific. Aceste semne sunt puse adesea în locuri unde pot apărea situații neașteptate: uși de mașini deschise brusc, pietoni care ies dintre mașini, copii care pot traversa fără să fie observați sau vehicule care ies din parcare. Codul Rutier prevede că într-o astfel de situație trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să frânezi imediat. O viteză redusă îți oferă timp de reacție dacă un pieton trece neașteptat sau dacă o mașină parchează sau iese din parcare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%

A autoturismul şi autocamionul;
B toate cele trei autovehicule;
C autobuzul.
Explicație:
Autoturismul și autocamionul sunt parcate regulamentar pentru că se află complet între liniile de demarcație ale locurilor de parcare, fără să ocupe mai mult spațiu sau să depășească marcajele. Autobuzul nu este parcat corect, deoarece ocupă mai multe locuri de parcare, depășește marcajele și blochează spațiul destinat altor vehicule. Regulamentul impune ca fiecare vehicul să fie parcat integral în interiorul unui singur spațiu marcat, pentru a nu deranja circulația sau accesul celorlalți șoferi. Parcarea neregulamentară poate fi sancționată cu amendă și ridicarea vehiculului.
Autoturismul și autocamionul sunt parcate regulamentar pentru că se află complet între liniile de demarcație ale locurilor de parcare, fără să ocupe mai mult spațiu sau să depășească marcajele. Autobuzul nu este parcat corect, deoarece ocupă mai multe locuri de parcare, depășește marcajele și blochează spațiul destinat altor vehicule. Regulamentul impune ca fiecare vehicul să fie parcat integral în interiorul unui singur spațiu marcat, pentru a nu deranja circulația sau accesul celorlalți șoferi. Parcarea neregulamentară poate fi sancționată cu amendă și ridicarea vehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%

A acordaţi prioritate de trecere tuturor vehiculelor care circulă în intersecţie;
B acordaţi prioritate de trecere numai vehiculelor care circulă din stânga;
C aplicaţi regula priorităţii de dreapta.
Explicație:
În această intersecție, unde există indicatorul de „Intersecție de drumuri”, trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Asta înseamnă că acorzi prioritate vehiculului care vine din dreapta ta, indiferent de direcția sa de mers. Nu ești obligat să acorzi prioritate tuturor vehiculelor din intersecție sau doar celor care vin din stânga, ci respecți strict regula priorității de dreapta. Dacă nu acorzi prioritate de dreapta, riști să fii implicat într-un accident și să fii sancționat. În intersecțiile fără alte semne de prioritate, regula de dreapta se aplică automat, iar fiecare șofer trebuie să fie atent la vehiculele care vin din partea dreaptă.
În această intersecție, unde există indicatorul de „Intersecție de drumuri”, trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Asta înseamnă că acorzi prioritate vehiculului care vine din dreapta ta, indiferent de direcția sa de mers. Nu ești obligat să acorzi prioritate tuturor vehiculelor din intersecție sau doar celor care vin din stânga, ci respecți strict regula priorității de dreapta. Dacă nu acorzi prioritate de dreapta, riști să fii implicat într-un accident și să fii sancționat. În intersecțiile fără alte semne de prioritate, regula de dreapta se aplică automat, iar fiecare șofer trebuie să fie atent la vehiculele care vin din partea dreaptă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A să grăbească traversarea;
B să traverseze intersecţia cu viteză redusă;
C să oprească autovehiculul în faţa marcajului de oprire sau a marcajului pentru trecerea pietonilor ori în dreptul semaforului.
Explicație:
Când semnalul semaforului se schimbă din verde în galben, ai obligația să oprești înainte de marcajul de oprire, de trecerea de pietoni sau, dacă acestea lipsesc, în dreptul semaforului. Galbenul nu înseamnă „grăbește-te să treci”, ci anunță că urmează roșu și îți dă timp să te oprești în siguranță. Dacă ești deja atât de aproape de intersecție încât oprirea nu se mai poate face în condiții de siguranță, poți continua traversarea, dar în toate celelalte situații trebuie să oprești. Traversarea cu viteză la galben sau forțarea semaforului crește riscul de accident, mai ales cu pietonii sau vehiculele care intră pe verde de pe direcția perpendiculară. Legea sancționează traversarea pe galben, considerând că ai avut timp să te oprești, iar dacă forțezi semaforul poți rămâne fără permis sau poți primi amendă. Cel mai sigur este să încetinești și să oprești când vezi galbenul, nu să accelerezi.
Când semnalul semaforului se schimbă din verde în galben, ai obligația să oprești înainte de marcajul de oprire, de trecerea de pietoni sau, dacă acestea lipsesc, în dreptul semaforului. Galbenul nu înseamnă „grăbește-te să treci”, ci anunță că urmează roșu și îți dă timp să te oprești în siguranță. Dacă ești deja atât de aproape de intersecție încât oprirea nu se mai poate face în condiții de siguranță, poți continua traversarea, dar în toate celelalte situații trebuie să oprești. Traversarea cu viteză la galben sau forțarea semaforului crește riscul de accident, mai ales cu pietonii sau vehiculele care intră pe verde de pe direcția perpendiculară. Legea sancționează traversarea pe galben, considerând că ai avut timp să te oprești, iar dacă forțezi semaforul poți rămâne fără permis sau poți primi amendă. Cel mai sigur este să încetinești și să oprești când vezi galbenul, nu să accelerezi.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A 70 km/h;
B 90 km/h;
C 80 km/h.
Explicație:
Persoanele care au mai puțin de un an de practică la volan pot conduce pe drumurile naționale, altele decât cele europene, cu o viteză maximă de 70 kilometri pe oră. Această limitare este impusă de lege pentru a crește siguranța în trafic, deoarece șoferii începători nu au suficientă experiență pentru a reacționa corect la viteze mai mari sau în situații neprevăzute. Depășirea acestei viteze se sancționează cu amendă și poate duce la suspendarea permisului. Limita generală de 90 kilometri pe oră pe drumurile naționale se aplică doar șoferilor cu experiență mai mare de un an. Dacă ai sub un an de permis, adaptează întotdeauna viteza la limita legală și la condițiile de drum pentru a evita riscurile.
Persoanele care au mai puțin de un an de practică la volan pot conduce pe drumurile naționale, altele decât cele europene, cu o viteză maximă de 70 kilometri pe oră. Această limitare este impusă de lege pentru a crește siguranța în trafic, deoarece șoferii începători nu au suficientă experiență pentru a reacționa corect la viteze mai mari sau în situații neprevăzute. Depășirea acestei viteze se sancționează cu amendă și poate duce la suspendarea permisului. Limita generală de 90 kilometri pe oră pe drumurile naționale se aplică doar șoferilor cu experiență mai mare de un an. Dacă ai sub un an de permis, adaptează întotdeauna viteza la limita legală și la condițiile de drum pentru a evita riscurile.
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%
A zgomote în zona manetei frânei de mână;
B un consum suplimentar de carburant;
C încălzirea excesivă a butucilor roţilor din spate.
Explicație:
Dacă nu eliberezi complet frâna de staționare înainte de a porni la drum, plăcuțele sau saboții de frână continuă să apese pe roți în timp ce mergi. Acest lucru are mai multe consecințe negative: în primul rând, frânele se pot încălzi excesiv, ceea ce duce la uzura rapidă și deteriorarea lor; în al doilea rând, se reduce eficiența frânării, deoarece componentele pot suprasolicita. În plus, consumul de combustibil crește, deoarece motorul este nevoit să depășească rezistența suplimentară produsă de frână. Legal, orice defecțiune sau utilizare necorespunzătoare a sistemului de frânare constituie contravenție, întrucât pui în pericol siguranța rutieră. De aceea, este obligatoriu să verifici și să eliberezi complet frâna de staționare înainte de a pleca cu mașina. Reține: circulatul cu frâna de mână trasă, chiar și parțial, este periculos și duce la defectarea rapidă a sistemului de frânare.
Dacă nu eliberezi complet frâna de staționare înainte de a porni la drum, plăcuțele sau saboții de frână continuă să apese pe roți în timp ce mergi. Acest lucru are mai multe consecințe negative: în primul rând, frânele se pot încălzi excesiv, ceea ce duce la uzura rapidă și deteriorarea lor; în al doilea rând, se reduce eficiența frânării, deoarece componentele pot suprasolicita. În plus, consumul de combustibil crește, deoarece motorul este nevoit să depășească rezistența suplimentară produsă de frână. Legal, orice defecțiune sau utilizare necorespunzătoare a sistemului de frânare constituie contravenție, întrucât pui în pericol siguranța rutieră. De aceea, este obligatoriu să verifici și să eliberezi complet frâna de staționare înainte de a pleca cu mașina. Reține: circulatul cu frâna de mână trasă, chiar și parțial, este periculos și duce la defectarea rapidă a sistemului de frânare.
Dificultate Întrebare: GREA
70%
A reduceţi viteza şi vă deplasaţi în spatele bicicletei, până când drumul vă oferă condiţii bune de vizibilitate pentru depăşire;
B claxonaţi pentru a atrage atenţia biciclistului că îl depăşiţi;
C vă continuaţi deplasarea, deoarece în această situaţie bicicletele pot fi depăşite.
Explicație:
Într-o curbă fără vizibilitate, trebuie să reduci viteza și să rămâi în spatele bicicletei până când drumul devine suficient de vizibil și poți depăși în siguranță, fără să pui în pericol pe nimeni. Depășirea în astfel de condiții este interzisă prin lege, indiferent dacă vehiculul din față este bicicletă sau alt tip de vehicul. Claxonarea sau continuarea deplasării fără vizibilitate pot duce la accidente grave, pentru că nu vezi dacă din sens opus vine alt vehicul. Răbdarea și adaptarea vitezei sunt esențiale pentru siguranța ta, a biciclistului și a celorlalți participanți la trafic.
Într-o curbă fără vizibilitate, trebuie să reduci viteza și să rămâi în spatele bicicletei până când drumul devine suficient de vizibil și poți depăși în siguranță, fără să pui în pericol pe nimeni. Depășirea în astfel de condiții este interzisă prin lege, indiferent dacă vehiculul din față este bicicletă sau alt tip de vehicul. Claxonarea sau continuarea deplasării fără vizibilitate pot duce la accidente grave, pentru că nu vezi dacă din sens opus vine alt vehicul. Răbdarea și adaptarea vitezei sunt esențiale pentru siguranța ta, a biciclistului și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
A să scoateţi imediat pasagerii din vehicul şi să eliberaţi platforma căii ferate sau, când nu este posibil, să semnalizaţi prezenţa vehiculului cu orice mijloc adecvat;
B să anunţaţi poliţia;
C să porniţi autovehiculul prin orice mijloace.
Explicație:
Dacă mașina rămâne blocată pe calea ferată, trebuie să scoți imediat toți pasagerii și să încerci să eliberezi calea ferată cât mai rapid. Dacă nu poți muta vehiculul, trebuie să semnalizezi prezența acestuia cu orice mijloc, pentru a avertiza mecanicul trenului sau alți participanți la trafic. Prioritatea absolută este siguranța vieții, nu salvarea mașinii sau anunțarea poliției. O secundă pierdută poate face diferența între viață și moarte. Anunțarea poliției se face abia după ce toată lumea este în siguranță și calea ferată a fost eliberată sau semnalizată.
Dacă mașina rămâne blocată pe calea ferată, trebuie să scoți imediat toți pasagerii și să încerci să eliberezi calea ferată cât mai rapid. Dacă nu poți muta vehiculul, trebuie să semnalizezi prezența acestuia cu orice mijloc, pentru a avertiza mecanicul trenului sau alți participanți la trafic. Prioritatea absolută este siguranța vieții, nu salvarea mașinii sau anunțarea poliției. O secundă pierdută poate face diferența între viață și moarte. Anunțarea poliției se face abia după ce toată lumea este în siguranță și calea ferată a fost eliberată sau semnalizată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%