La semnalul galben intermitent al semaforului electric nu ai obligația să oprești, ci trebuie să reduci viteza și să circuli cu atenție sporită, respectând regulile de prioritate aplicabile în acea intersecție, adică să acorzi prioritate conform indicatoarelor sau, dacă lipsesc, să aplici regula priorității de dreapta. Semnalul galben intermitent înseamnă că semaforul nu mai dirijează circulația și este folosit de obicei noaptea sau când semaforul este în avarie. În această situație, trebuie să fii pregătit să oprești dacă este nevoie, să acorzi prioritate pietonilor care traversează și să nu te bazezi pe faptul că ceilalți participanți la trafic îți vor ceda trecerea. Scopul galbenului intermitent este să avertizeze șoferii că trebuie să fie mult mai prudenți și să adapteze conducerea la condițiile reale din intersecție, pentru a preveni accidentele.
Conform regulilor de circulație, poți opri sau staționa pe un drum public iluminat, cu toate luminile vehiculului stinse, doar dacă vehiculul este vizibil clar de la cel puțin 50 de metri atât ziua cât și noaptea. Această regulă există pentru a preveni accidentele: ceilalți șoferi trebuie să vadă din timp vehiculul tău și să poată reacționa. Dacă vizibilitatea este mai mică de 50 de metri, trebuie să lași aprinse luminile de poziție sau să găsești un loc mai sigur unde să oprești. Oprirea sau staționarea neregulamentară poate duce la sancțiuni.

Indicatorul din imagine marchează începutul unei zone unde viteza recomandată pentru toți participanții la trafic este de 30 km/h. Nu este o viteză obligatorie, ci o recomandare pentru a circula în siguranță, de obicei în zone cu risc crescut, cum ar fi apropierea de școli, grădinițe, spitale, zone rezidențiale sau străzi înguste cu multe treceri de pietoni. Prin urmare, chiar dacă legea nu te obligă să mergi exact cu 30 km/h, este indicat să reduci viteza la acest prag sau chiar sub, dacă situația o cere, pentru a putea reacționa rapid la orice pericol neașteptat. Scopul acestei recomandări este să crească siguranța pentru pietoni, copii și ceilalți participanți la trafic, iar nerespectarea ei poate duce la accidente, deși nu este sancționată contravențional dacă nu există o restricție expresă de viteză în acea zonă.
Pe timp de noapte, într-o localitate și pe un drum neiluminat, intenția de a depăși un alt vehicul se semnalizează exclusiv cu luminile indicatoare de direcție, adică semnalizarea stânga sau dreapta, după caz. Nu se folosește faza lungă a farurilor pentru a atenționa pe cel din față, pentru că acest lucru poate orbi și pune în pericol ceilalți participanți la trafic. De asemenea, semnalul sonor sau combinația de lumini nu este permisă ca modalitate de semnalizare a depășirii în localitate. Folosirea corectă a semnalizării laterale asigură informarea clară a celorlalți șoferi fără a produce disconfort sau riscuri suplimentare. Astfel, la fiecare depășire, indiferent de condițiile de vizibilitate, trebuie folosite corect luminile de semnalizare pentru ca toți cei implicați să știe intenția de schimbare a direcției.
Viteza maximă de 30 de kilometri pe oră în localitate sau 50 de kilometri pe oră în afara localităților trebuie respectată atunci când circuli prin curbe deosebit de periculoase, semnalizate prin indicatoare specifice sau atunci când vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri din cauza formei drumului sau a altor obstacole. Acestă limitare a vitezei este impusă pentru a avea timp să reacționezi în caz de pericol și pentru a putea opri în condiții de siguranță dacă apare un obstacol neașteptat. În astfel de zone riscul de derapaj sau de pierdere a controlului este mult mai mare, iar vizibilitatea redusă nu permite observarea din timp a celorlalți participanți la trafic sau a eventualelor pericole. Nu există astfel de restricții la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate” sau la circulația pe lângă autobuzele oprite, ci doar în curbe periculoase sau cu vizibilitate redusă sub 50 de metri. Respectarea acestor limite de viteză reduce considerabil riscul de accidente grave.
Art. 123 Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Art. 131
(1) La apropierea de o staţie pentru mijloace de transport public de persoane prevăzută cu alveolă, din care conducătorul unui astfel de vehicul semnalizează intenţia de a ieşi, conducătorul vehiculului care circulă pe banda de lângă acostament sau bordura este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a-i permite reintrarea în trafic.
Ai obligația să respecți regimul legal de viteză impus pe sectorul de drum pe care circuli, conform limitelor prevăzute de lege și semnalizării rutiere. În plus, trebuie să adaptezi permanent viteza de deplasare în funcție de condițiile de drum, cum ar fi starea carosabilului, vizibilitatea, intensitatea traficului, condițiile meteorologice sau prezența lucrărilor. Chiar dacă limita legală permite o anumită viteză, dacă drumul este umed, acoperit de zăpadă sau aglomerat, trebuie să circuli cu o viteză mai mică pentru a putea opri la timp și pentru a evita orice pericol. Nu contează dacă este sau nu aparatură radar instalată, obligația de a respecta și adapta viteza rămâne valabilă permanent. Nerespectarea acestor reguli poate duce la sancțiuni și, mai grav, la producerea de accidente.
Articolul 48 - Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevra în condiţii de siguranţă.
Pe străzile cu sens unic este interzisă manevra de întoarcere, deoarece aceasta ar presupune deplasarea în sens opus celui stabilit prin indicatorul de sens unic. Dacă ai întoarce autovehiculul pe o astfel de stradă, ai circula împotriva fluxului de trafic, ceea ce creează un pericol major de accident, blochează circulația și contravine regulilor de circulație. Virajele la stânga sau la dreapta sunt permise acolo unde nu există semne care să le interzică, iar mersul înapoi este interzis doar în anumite situații clar prevăzute de lege, de exemplu în apropierea intersecțiilor sau în dreptul trecerilor de pietoni. Scopul interdicției de întoarcere este să asigure fluiditatea și siguranța traficului pe străzile unde circulația se face într-un singur sens.
Întoarcerea vehiculului:
Conform Articolului 126 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „Se interzice întoarcerea vehiculului:
- d) pe drumurile cu sens unic;”
Această interdicție are scopul de a preveni accidentele și blocajele care pot apărea în urma manevrelor de întoarcere pe astfel de drumuri.
Circulația pe sens opus:
Conform Articolului 101, alineatul (3), litera d) din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002:
- „Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarei fapte:
- d) circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire.”
Astfel, circulația pe sens opus este strict interzisă, cu excepția situațiilor de depășire efectuate conform regulilor.
Mersul înapoi:
Conform Articolului 128 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002:
- „Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
- b) pe o distanță mai mare de 50 m;”
Prin urmare, manevra de mers înapoi este permisă pe drumurile cu sens unic, dar numai pe o distanță de maximum 50 de metri.
Întoarcerea unui autovehicul este interzisă în rampă dacă vizibilitatea este sub 50 de metri, deoarece această manevră este extrem de periculoasă în astfel de condiții. Dacă un șofer întoarce mașina într-o rampă unde nu vede suficient de departe, ceilalți participanți la trafic nu au timp să observe vehiculul și să reacționeze pentru a evita un accident. Lipsa vizibilității reduce semnificativ șansele de a efectua manevra în siguranță, mai ales când alte autovehicule pot veni din ambele sensuri. Pe drumurile cu vizibilitate redusă, precum în rampă sau în curbe, orice manevră de întoarcere sau oprire este interzisă tocmai pentru a preveni accidentele. Această regulă se aplică indiferent de distanța față de stații sau de tipul străzii, prioritară fiind siguranța circulației.
Conform Articolului 126 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, întoarcerea vehiculului este interzisă în următoarele situații:
-
În locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
-
În locurile unde soliditatea drumului nu permite;
-
În pantă sau rampă, unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
-
În curbe și în alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
-
În locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Astfel, răspunsul corect la întrebare este:
- Răspuns 2: în rampă, unde vizibilitatea este sub 50 m; - CORECT
Celelalte opțiuni sunt incorecte, deoarece legislația nu interzice întoarcerea vehiculului la o distanță mai mică de 50 m de stația de autobuz, troleibuz sau tramvai și nici pe străzile cu circulație în ambele sensuri, atâta timp cât manevra se poate efectua în condiții de siguranță și fără a perturba traficul.
Dacă la intrarea într-o intersecție semaforul arată verde, dar intersecția este blocată din cauza aglomerației, trebuie să oprești și să aștepți până când spațiul se eliberează, chiar dacă semnalul de culoare verde îți permite teoretic să înaintezi. Nu ai voie să pătrunzi în intersecție dacă nu poți traversa complet fără să rămâi blocat pe zona de conflict. Pătrunderea într-o intersecție aglomerată poate bloca circulația celorlalți participanți la trafic și poate genera ambuteiaje sau accidente. Legea prevede obligația de a nu bloca intersecțiile, indiferent de culoarea semaforului, iar continuarea deplasării este permisă doar după ce intersecția s-a decongestionat și poți trece în siguranță. Claxonatul sau încercarea de a avansa printre alte vehicule nu rezolvă problema și constituie comportament sancționabil.
Nu ai voie să mărești viteza atunci când un alt vehicul s-a angajat deja în depășirea ta, indiferent de cât de liber este drumul. Codul Rutier stabilește clar această regulă pentru a evita orice situație periculoasă sau conflict pe timpul depășirii. Dacă ai accelera în timp ce cineva te depășește, îi poți pune viața în pericol, pentru că durata și distanța necesară pentru depășire vor crește și există risc crescut de coliziune frontală cu vehiculele care circulă din sens opus. Corect este să menții viteza constantă sau chiar să reduci ușor viteza, astfel încât manevra să se poată finaliza în siguranță. Ignorarea acestei reguli duce la sancțiuni severe și poate cauza accidente grave. Mărirea vitezei în zona de acțiune a indicatorului „Viteză recomandată” nu este interzisă, la fel cum nu este interzis nici dacă circuli pe banda întâi și pe banda a doua circulă vehicule cu viteză mai mare. Reține: nu accelerezi niciodată când ești depășit!
Indicatorul „Cedează trecerea” obligă conducătorul auto să reducă viteza și să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul transversal, indiferent de direcția lor. Aceasta înseamnă că trebuie să te asiguri cu atenție, să reduci viteza din timp și să verifici dacă pe drumul cu prioritate se apropie vreun vehicul. Dacă sunt mașini sau alte vehicule care circulă, trebuie să te oprești pentru a le permite să treacă înaintea ta. Nu este suficient să reduci viteza doar când vezi un vehicul apropiindu-se, ci trebuie să fii pregătit să oprești oricând este nevoie, până când drumul este liber și poți traversa în siguranță. Prioritatea nu depinde de direcția vehiculelor de pe drumul transversal, ci de faptul că acel drum are prioritate față de tine. Chiar dacă circulă vehicule din partea dreaptă, acest lucru nu schimbă obligația ta de a acorda prioritate dacă indicatorul este prezent. Practic, acest semn te pune în situația de a fi prudent și de a nu pătrunde în intersecție fără să te asiguri că nu periclitezi traficul pe drumul cu prioritate. Astfel, respectând regula, eviți accidentele și sancțiunile.
Conform Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (dispoziții privind indicatorii de prioritate), se prevede:
- Articolul 52 – Indicatorii de prioritate:
- (1) Conducătorii de vehicule care se apropie de intersecții semnalizate cu indicatorul „Cedează trecerea” sunt obligați să reducă viteza și să se asigure, înainte de a traversa intersecția, că nu se apropie vehicule pe drumul cu prioritate (drumul transversal).
- (2) În cazul în care, pe drumul cu prioritate, circulă vehicule, conducătorul auto trebuie să oprească pentru a le acorda prioritate de trecere.
Aceste prevederi stabilesc clar că, la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea”, trebuie să reduceți viteza, să vă asigurați de situația de trafic și să opriți, dacă este necesar, pentru a permite trecerea vehiculelor din sensul cu prioritate.
Dacă din motive obiective vă deplasați cu viteză redusă, trebuie să circulați pe banda de lângă acostament sau bordură pentru a nu bloca traficul pe benzile principale. Aceasta este regula pentru a permite celorlalți participanți la trafic să circule în condiții normale, evitând astfel formarea de coloane sau situații periculoase. Nu este recomandat să circulați pe banda de lângă axul drumului cu luminile de avarie pornite, deoarece acest lucru poate induce confuzie și nu este permis. De asemenea, semnalele luminoase și sonore sunt folosite doar în situații speciale de avertizare, nu pentru deplasarea normală cu viteză redusă.
Staționarea unui autoturism pe zona marcajului longitudinal continuu este interzisă dacă prin această manevră conducătorii celorlalte vehicule ar fi obligați să treacă peste marcajul respectiv. Marcajul longitudinal continuu are rolul de a delimita benzile de circulație și de a menține ordinea și siguranța traficului. Dacă staționarea pe acest marcaj ar forța alte vehicule să îl încalce, atunci aceasta devine ilegală pentru că pune în pericol siguranța circulației și afectează fluența traficului. În alte situații, dacă staționarea nu afectează circulația sau nu determină încălcarea marcajului, aceasta poate fi permisă, însă în practică, marcajul continuu indică în general zone unde oprirea sau staționarea pot crea pericole sau blocaje. Legea nu prevede în mod explicit o interdicție generală pentru staționarea pe marcajul continuu, ci condiționează această interdicție de impactul pe care îl are asupra circulației și respectării regulilor de trafic. Respectând această regulă, eviți situațiile în care ai putea provoca accidente sau blocaje și contribui la un trafic mai sigur și mai organizat.
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h), în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
Când polițistul care însoțește o coloană oficială scoate bastonul reflectorizant pe partea laterală dreapta, toți conducătorii de vehicule care circulă în spatele coloanei au obligația să oprească cât mai aproape de marginea drumului, iar dacă există posibilitatea, să scoată vehiculul în afara părții carosabile. Această regulă este impusă pentru a asigura trecerea în siguranță și fără întreruperi a coloanei oficiale, care are un regim special de circulație. Simplul fapt de a reduce viteza nu este suficient, trebuie să oprești complet și să eliberezi drumul, pentru a nu încurca sau întârzia deplasarea coloanei. Dacă spațiul permite, vehiculul se va scoate de pe carosabil pentru a lăsa liberă toată partea carosabilă. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni, pentru că se pune în pericol atât siguranța coloanei, cât și a celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnalelor și indicațiilor polițistului în aceste situații este obligatorie și contribuie la siguranța și buna desfășurare a traficului.
Depășirea este interzisă într-o intersecție nedirijată, adică acolo unde nu există semafoare, indicatoare de prioritate sau polițist care să dirijeze circulația. În astfel de intersecții, toți participanții trebuie să fie foarte atenți la celelalte vehicule, iar manevrele de depășire cresc riscul de accidente, pentru că vizibilitatea este redusă și fiecare șofer trebuie să acorde sau să primească prioritate conform regulii priorității de dreapta sau a categoriei drumului. Depășirea unui autobuz oprit în stație sau pe un drum în rampă, dacă vizibilitatea depășește 50 de metri, este permisă dacă nu există alte restricții sau pericole. Regulamentul interzice depășirea în intersecții nedirijate tocmai pentru a reduce riscul de coliziune în zone unde toți șoferii trebuie să acorde o atenție suplimentară. În intersecțiile nedirijate trebuie redusă viteza și acordată prioritate celori care vin din dreapta.
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
Indicatorul „Limitare de viteză” obligă șoferul să nu depășească viteza maximă indicată pe semn, dar nu interzice depășirea altui vehicul. Poți efectua depășirea dacă pe sectorul de drum nu există alte restricții, dar trebuie să te asiguri că nu depășești viteza maximă permisă în timpul manevrei. De exemplu, dacă limita este de 50 de kilometri pe oră, chiar și când depășești o mașină mai lentă, nu ai voie să treci peste această viteză. Dacă depășirea nu poate fi făcută în siguranță fără să depășești limita, trebuie să renunți la manevră. Limitarea de viteză nu anulează dreptul de a depăși, dar te obligă să respecți viteza maximă pe tot parcursul depășirii. Important este să fii atent și la celelalte reguli privind depășirea, cum ar fi marcajele rutiere și vizibilitatea.
Când un biciclist întinde brațul stâng orizontal, te anunță că vrea să vireze la stânga sau să efectueze o depășire. Acesta este semnalul standard folosit de bicicliști atunci când nu au semnalizatoare luminoase, pentru ca ceilalți participanți la trafic să știe din timp intenția lor. Prin întinderea brațului stâng, biciclistul își asigură vizibilitate și reduce riscul de accidente, pentru că șoferii care vin din spate sau din față pot anticipa manevra și pot adapta viteza sau traiectoria. Acest semnal nu înseamnă intenția de a opri sau că nu trebuie să fie depășit, ci indică o schimbare de direcție spre stânga sau o depășire a unui alt vehicul sau obstacol aflat în fața lui. Respectarea semnalizărilor bicicliștilor este esențială pentru siguranța lor în trafic.
Înainte de a efectua o depășire trebuie să te asiguri atât din față, cât și din spate. Din față, te asiguri că nu vine niciun vehicul din sens opus sau că nu există alte pericole care să facă depășirea riscantă, iar din spate trebuie să te asiguri că alt vehicul nu a început deja o depășire sau nu s-a angajat în aceeași manevră. Această verificare completă este esențială pentru a preveni coliziuni și pentru a efectua depășirea doar atunci când este posibilă în condiții de siguranță. De multe ori accidentele de depășire apar tocmai din neatenție sau pentru că șoferul nu s-a asigurat corect în ambele direcții. Doar după ce te-ai asigurat din față și din spate și manevra este permisă de marcaje și semnele rutiere, poți depăși în siguranță.
Legea interzice clar conducătorilor de vehicule să adreseze injurii, să facă gesturi obscene sau să folosească expresii jignitoare sau vulgare la adresa celorlalți participanți la trafic. Aceste comportamente nu doar că încalcă normele de conduită rutieră, dar pot genera conflicte, agresivitate și accidente, pentru că atenția și calmul tuturor sunt esențiale în trafic. Respectul reciproc, limbajul civilizat și autocontrolul sunt obligatorii la volan, indiferent de situație. Orice manifestare de nervozitate sau lipsă de respect atrage sancțiuni contravenționale și poate duce la suspendarea dreptului de a conduce. Scopul acestor reguli este să asigure un climat civilizat, sigur și predictibil pe drumurile publice, unde fiecare participant la trafic are aceleași drepturi și obligații.
Aceste interdicții sunt prevăzute în Articolul 148, punctul 19 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
"Conducătorilor de vehicule le este interzis să săvârșească acte sau gesturi obscene, să profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalți participanți la trafic."Prin urmare, toate cele trei răspunsuri menționate sunt corecte, deoarece fiecare descrie un comportament interzis pentru conducătorii de vehicule conform legislației rutiere în vigoare.
Semnalul polițistului cu fața către autovehicul, având brațul drept întins orizontal, nu interzice trecerea pentru șoferii care vin din față. Acest semnal înseamnă „oprire” doar pentru cei care vin din spatele polițistului, adică a căror direcție de mers se intersectează cu brațul întins al acestuia. Dacă te afli cu mașina în fața polițistului și acesta are brațul drept întins orizontal, poți să îți continui deplasarea fără să oprești. Practic, semnalul nu ți se adresează ție, ci celor care vin din direcția opusă brațului ridicat. Important: opresc doar vehiculele care se intersectează cu brațul întins al polițistului.
Articolul 88, alineatul (1), litera b) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „Brațul sau brațele întinse orizontal semnifică 'oprire' pentru toți participanții la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcția sau direcțiile intersectate de brațul sau brațele întinse. După ce a dat acest semnal, polițistul poate coborî brațul sau brațele, poziția sa însemnând, de asemenea, 'oprire' pentru participanții la trafic care vin din față ori din spate.”
Această prevedere subliniază că semnalul cu brațul drept întins orizontal se adresează celor care vin din spatele polițistului, a căror direcție de deplasare se intersectează cu brațul întins.