A semnalizează şi se apropie cât mai mult de axul drumului, pentru a-şi asigura vizibilitatea asupra circulaţiei din sens opus;
B avertizează prin semnale acustice sau optice pe conducătorul vehiculului ce urmează a fi depăşit;
C se asigură că manevra se poate efectua în condiţii de siguranţă, după care semnalizează intenţia de a schimba direcţia de mers.
Explicație:
Înainte să te angajezi într-o depășire, este obligatoriu să te asiguri temeinic că această manevră se poate face fără pericol. Trebuie să verifici, în primul rând, dacă drumul este liber atât în față, cât și din spate sau din lateral, astfel încât să nu pui în pericol sau în dificultate niciun alt participant la trafic. De asemenea, trebuie să te asiguri că ai suficient spațiu pentru a reveni pe banda ta după depășire. Este interzis să depășești dacă din sens opus se apropie alte vehicule la o distanță care nu îți permite să finalizezi manevra în siguranță sau dacă vizibilitatea este redusă din cauza curbelor sau a obstacolelor. În plus, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a depăși, pentru ca ceilalți participanți la trafic să fie atenționați. Toate aceste reguli sunt prevăzute de legislația rutieră pentru a preveni accidentele și a menține siguranța pe drumuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
Auto DRPCIV
A acordaţi prioritate numai vehiculelor care vin din stânga;
B acordaţi prioritate numai vehiculelor care vin din dreapta;
C acordaţi prioritate celor în drept.
Explicație:
Indicatorul „Cedează trecerea” împreună cu panoul adițional care anunță distanța până la intersecție îți transmite că, la apropierea de intersecția respectivă, ai obligația să reduci viteza, să te asiguri și să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul prioritar, indiferent dacă vin din stânga sau din dreapta. Nu ai voie să acorzi prioritate selectiv, doar vehiculelor dintr-o anumită direcție, ci tuturor celor care se află deja pe drumul cu prioritate sau urmează să intre pe intersecție din acea direcție. Scopul acestui indicator este să prevină accidentele și să fluidizeze circulația, asigurând trecerea în siguranță a vehiculelor cu prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A vehiculul uşor;
B vehiculul greu;
C la libera înţelegere.
Explicație:
Atunci când un vehicul greu și unul ușor se întâlnesc pe un drum public îngust, legislația rutieră din România stabilește clar obligația conducătorului vehiculului mai ușor de a manevra cu spatele pentru a permite trecerea celui greu. Motivul este practic: vehiculele grele, cum ar fi camioanele sau autobuzele, sunt mult mai greu de manevrat în marșarier din cauza dimensiunilor, greutății și unghiului mort al șoferului, iar riscul de a bloca traficul sau de a produce un accident este mai ridicat. În timp ce un vehicul ușor, cum este autoturismul, poate efectua această manevră cu mai multă ușurință, în siguranță și fără a produce dificultăți majore. Codul Rutier prevede această regulă pentru a asigura fluiditatea circulației și siguranța tuturor participanților la trafic. Prin urmare, într-o astfel de situație, conducătorul vehiculului ușor are obligația să dea înapoi pentru a permite trecerea vehiculului greu.
Regulamentul Rutier
Articolul 127
(1) Pe drumurile publice înguste şi/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau periculoasă, se procedează după cum urmează:
b) la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul uşor, conducătorul acestuia din urma trebuie să manevreze cu spatele;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A distanţa faţă de vehiculul care circulă din spate;
B distanţa parcursă din momentul semnalizării intenţiei de a efectua manevra şi locul unde se produce schimbarea direcţiei de mers;
C distanţa faţă de locul terminării manevrei de depăşire.
Explicație:
În afara localităților, atunci când șoferul vrea să schimbe direcția de mers, adică să vireze la dreapta sau la stânga, este obligatoriu să semnalizeze această intenție cu cel puțin 100 de metri înainte de locul unde va efectua manevra. Asta înseamnă că, la vitezele mai mari întâlnite pe drumurile din afara localității, ceilalți participanți la trafic au nevoie de mai mult timp pentru a observa semnalizarea și pentru a reacționa în siguranță. Astfel, distanța de 100 de metri nu se referă la distanța pe care o parcurgi cu semnalizarea pornită, ci la momentul din care trebuie să începi semnalizarea față de locul unde vei schimba efectiv direcția. Legea cere această distanță pentru a preveni accidentele, pentru a da celorlalți șoferi timp să se adapteze și pentru a asigura o circulație fluidă și sigură. În localitate, distanța de semnalizare este mai mică, dar în afara localității crește tocmai pentru că viteza este mai mare, iar reacțiile necesită mai multă anticipare din partea tuturor participanților la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 116
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A pătrunde pe un drum judeţean, venind de pe un drum naţional;
B pătrunde pe un drum naţional, venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
C pătrunde pe un drum comunal sau local, venind de pe un drum judeţean.
Explicație:
Într-o intersecție nedirijată, conducătorul unui vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere atunci când pătrunde pe un drum național venind de pe un drum județean, comunal sau local. Acest lucru se datorează ierarhiei drumurilor: drumul național are întotdeauna prioritate față de cele județene, comunale sau locale, iar regula se aplică chiar dacă nu există semnalizare specială în intersecție. Scopul acestei reguli este să asigure o circulație predictibilă și sigură, stabilind clar care drum are prioritate atunci când nu există alte indicații. În celelalte situații, prioritatea revine drumului cu rang mai mare, nu celui pe care intri tu.
Regulamentul Rutier
Art. 135 - Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si în urmatoarele situatii:
a) la intersectia nedirijata atunci când patrunde pe un drum national venind de pe un drum judetean, comunal sau local;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
Auto DRPCIV
A tramvaiul 1, tramvaiul 2, autoturismul;
B tramvaiul 2, tramvaiul 1, autoturismul;
C tramvaiul 1, autoturismul, tramvaiul 2.
Explicație:
În această intersecție, fiecare vehicul trebuie să respecte atât indicatoarele „Cedează trecerea”, cât și traseul drumului prioritar marcat pe panourile adiționale. Drumul prioritar are o traiectorie în formă de S, iar tramvaiul 1 circulă exact pe acest drum, virând la stânga. Toate celelalte vehicule, inclusiv tramvaiul 2 și autoturismul roșu, au indicator „Cedează trecerea” la intrarea în intersecție, ceea ce înseamnă că nu pot pătrunde decât după ce drumul prioritar este liber. Primul va trece tramvaiul 1, pentru că nu are nicio obligație de cedare, fiind deja pe drumul cu prioritate și neavând conflicte cu alte vehicule care să aibă prioritate față de el. După ce tramvaiul 1 a trecut și drumul prioritar a fost eliberat, urmează tramvaiul 2. Chiar dacă și el are indicator „Cedează trecerea”, este următorul cu prioritate, deoarece autoturismul roșu se intersectează cu tramvaiul 2 venind din stânga și trebuie să îi acorde tramvaiului prioritate de dreapta (regulă generală la două vehicule aflate pe același tip de drum, dar aici este valabil și principiul că tramvaiul are prioritate în fața autoturismului când regulile sunt la fel). Ultimul va traversa intersecția autoturismul roșu, după ce atât tramvaiul 1 cât și tramvaiul 2 au trecut complet. Astfel se evită blocarea intersecției și fiecare participant la trafic respectă atât regulile privind drumul prioritar, cât și pe cele ale priorității de dreapta sau ale vehiculului cu prioritate (tramvaiul).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
A oprire pentru conducătorii vehiculelor care circulă în spatele autovehiculului poliţiei;
B reducerea vitezei de către cei care circulă în spatele autovehiculului poliţiei;
C semnalul se adresează celor care circulă din sens opus.
Explicație:
Când un polițist rutier se află într-o mașină de poliție și scoate brațul pe partea laterală dreaptă, fie cu mâna goală, fie ținând bastonul reflectorizant, acest lucru înseamnă că vehiculele care circulă în spatele mașinii de poliție trebuie să oprească. Este un semnal specific care le indică șoferilor din spate că trebuie să stopeze deplasarea imediat, fiind interzisă continuarea drumului. Acest semnal are prioritate față de celalte semafoare sau indicatoare, iar nerespectarea lui se consideră încălcare gravă a legislației rutiere, pentru că vizează direct siguranța traficului și buna desfășurare a acțiunii poliției rutiere. Este foarte important să recunoști aceste semnale pentru că ele pot fi folosite rapid, pe orice sector de drum, fie pentru a verifica vehiculele, fie în situații de urgență. Să reții că brațul scos pe partea dreaptă din mașina de poliție este comandă de oprire pentru toți cei din spatele acesteia!
Regulamentul Rutier
Articolul 92
(2) Poliţistul rutier aflat într-un autovehicul al poliţiei poate executa semnale cu braţul, cu sau fără baston reflectorizant, scos pe partea laterală dreapta a vehiculului. Acest semnal semnifică oprire pentru conducătorii vehiculelor care circulă în spatele autovehiculului poliţiei. Acelaşi semnal efectuat pe partea stânga a autovehiculului semnifică oprire pentru conducătorii vehiculelor care circulă pe banda din partea stânga în acelaşi sens de mers ori în sens opus celui al autovehiculului poliţiei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
A orientează conducătorii de vehicule în condiţii de vizibilitate redusă;
B interzice încălcarea lui;
C interzice depăşirea pe sectorul pe care este aplicat.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu care separă sensurile de circulație are rolul de a interzice trecerea peste el, adică nu ai voie să depășești sau să schimbi banda dacă asta ar presupune să treci peste linia continuă. Acest marcaj delimitează clar două sensuri opuse de mers și este pus acolo tocmai pentru a preveni accidentele, mai ales pe drumurile unde vizibilitatea este redusă sau unde depășirea ar fi periculoasă. Legal, Codul Rutier prevede că încălcarea liniei continue se sancționează cu amendă și, în unele cazuri, cu suspendarea permisului. Din punct de vedere practic, respectarea acestei linii asigură siguranța tuturor participanților la trafic, pentru că separă fluxurile de vehicule ce circulă în sensuri opuse și previne ciocnirile frontale. Deci, când vezi un marcaj longitudinal continuu pe partea drumului, trebuie să rămâi pe banda ta și să nu îl încalci sub nicio formă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
A permite intrarea în intersecţie, dacă urmează după lumina verde;
B permite schimbarea direcţiei de mers către dreapta;
C interzice intrarea în intersecţie, dacă vehiculul poate fi oprit în condiţii de siguranţă.
Explicație:
Semnalul de culoare galbenă la semafor are un rol foarte clar în regulamentul circulației rutiere: el avertizează că urmează să se schimbe culoarea semaforului și traficul trebuie oprit. Dacă vezi lumina galbenă înainte să ajungi în intersecție, este obligatoriu să oprești, așa cum ai opri la roșu. Doar în situația în care semnalul galben se aprinde exact când ești atât de aproape de semafor încât nu mai poți opri în condiții de siguranță, ai voie să treci mai departe fără să forțezi frâna sau să periclitezi siguranța rutieră. Practic, galbenul nu îți dă un drept să grăbești traversarea, ci trebuie să te pregătești să oprești, pentru că urmează roșu, iar nerespectarea acestui semnal poate constitui contravenție. Reține: galbenul nu ține loc de verde! El ajută la fluidizarea și siguranța traficului, prevenind frânările bruște și accidentele la schimbarea semaforului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A claxonaţi;
B aprindeţi luminile de întâlnire;
C aprindeţi lumina intermitentă de avertizare.
Explicație:
Când circuli pe timp de zi și urmează să intri într-un tunel care nu este bine iluminat, adică e mai întuneric sau vizibilitatea este redusă față de drumul pe care te afli, trebuie să aprinzi luminile de întâlnire chiar dacă afară este zi. Acest lucru este cerut de lege, deoarece în tunel vizibilitatea scade brusc și este foarte important să fii văzut de ceilalți participanți la trafic. Luminile de întâlnire asigură faptul că tu poți observa obstacolele și, în același timp, ceilalți te pot observa pe tine din timp, evitând orice pericol de accident. Conform Codului Rutier din România, folosirea luminilor de întâlnire în tuneluri este obligatorie indiferent de ora din zi, tocmai pentru siguranța tuturor. Reține: nu se folosesc luminile de poziție singure, pentru că acestea nu oferă suficientă vizibilitate. Procedând astfel, respecți legea și te protejezi atât pe tine, cât și pe ceilalți șoferi.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(7) Când circula prin tunel conducatorul de vehicul este obligat sa foloseasca luminile de întâlnire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A 70 km/h;
B 110 km/h;
C 90 km/h.
Explicație:
Când conduci un autoturism cu o semiremorcă pe un drum național european, trebuie să ții cont de limitele de viteză speciale pentru acest tip de ansamblu. Conform Codului Rutier din România valabil în 2025, pe drumurile naționale europene (drumurile E), viteza maximă permisă pentru autoturismele care tractează o semiremorcă este de 90 km/h în afara localităților, dar trebuie să reții că această limitare nu se aplică autoturismelor simple, ci numai când tractezi o remorcă sau semiremorcă. Argumentul legal vine din faptul că ansamblurile de vehicule au o stabilitate mai redusă și o distanță de frânare mai mare decât autoturismele fără remorcă. De aceea, legea impune o viteză maximă diferențiată, tocmai pentru a crește siguranța rutieră. Chiar dacă drumul este în stare bună și circulația este fluentă, depășirea acestei viteze poate duce la sancțiuni legale și crește riscul de producere a accidentelor, în special la manevrele de depășire sau la abordarea virajelor.De reținut: când conduci un autoturism care tractează o semiremorcă pe un drum național european, limita maximă de viteză este 90 km/h în afara localităților, potrivit legislației rutiere. Respectarea acestei limite te ajută să ai control mai bun asupra ansamblului și să circuli în siguranță, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.50.
(1) Vitezele maxime admise în afara localitatilor pentru categoriile de autovehicule prevazute la art.15 alin.(2) sunt:
a) 130 km/h pe autostrazi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A, B si BE;
b) 110 km/h pe autostrazi, 90 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 80 km/h pe celelalate categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, CE, D si DE, D1 si D1E;
c) 90 km/h pe autostrazi, 80 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A1, B1, C1 si C1E;
d) 45 km/h, pentru tractoare si mopede.
(2) Viteza maxima admisa în afara localitatilor pentru autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mica decât viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A nu aveţi nicio obligaţie, întrucât locul nu este marcat sau semnalizat;
B să opriţi imediat autovehiculul, pentru a permite trecerea pietonului;
C să reduceţi viteza şi să circulaţi cu atenţie.
Explicație:
În Codul Rutier din România, bastonul alb este un simbol internațional care semnalează că pietonul este nevăzător sau cu deficiențe de vedere. Chiar dacă traversarea are loc printr-un loc fără trecere pietonală marcată sau semnalizată, prezența bastonului alb ridicat de acest pieton obligă șoferul să îi acorde prioritate, oprind și permițându-i să traverseze în siguranță. Această regulă există pentru a proteja persoane care, din cauza deficiențelor, nu pot evalua pericolele din trafic ca un pieton obișnuit. Legea prevede clar această obligație pentru toți conducătorii auto, iar nerespectarea poate atrage sancțiuni. Este important să reții că responsabilitatea este a șoferului în a observa și a acționa preventiv față de persoanele vulnerabile din trafic, cum sunt nevăzătorii semnalizați prin bastonul alb. Prin urmare, trebuie să oprești și să acorzi prioritate, nu doar din respect pentru lege, ci și pentru siguranța acestora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A prin ocolirea centrului imaginar al intersecţiei;
B prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, fără a intersecta traiectoria celor care se deplasează din sens opus şi care virează la stânga;
C la libera înţelegere cu cei care se deplasează din sens opus.
Explicație:
Schimbarea direcției de mers spre stânga într-o intersecție fără marcaje de ghidare se face prin stânga centrului imaginar al intersecției, astfel încât să nu intersectezi traiectoria celor care vin din sens opus și virează și ei la stânga. Practic, fiecare șofer virează strâns pe lângă centrul imaginar al intersecției, rezultând o manevră în oglindă față de celălalt vehicul. Acest mod de încadrare reduce riscul de coliziune, permite vizibilitate mai bună și elimină blocajele sau confuziile din intersecție. Dacă ai încerca să ocolești centrul pe partea cealaltă sau să te înțelegi spontan cu ceilalți șoferi, ai risca să blochezi intersecția și să produci accidente. Regulamentul rutier impune această regulă tocmai pentru claritate și siguranță, iar în practică vei observa că șoferii experimentați procedează astfel pentru a permite viraje rapide și ordonate, fără încurcarea fluxului de trafic.
Regulamentul Rutier
Art. 110
(1) În situatiile în care exista benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea directiei de deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersectiei, iar daca exista un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificatiei acestuia.
(2) Schimbarea directiei de mers spre stânga, în cazul vehiculelor care intra într-o intersectie circulând pe acelasi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stânga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A mărirea vitezei de deplasare sau grăbirea traversării drumului de către pietoni;
B oprirea temporară a circulaţiei;
C reducerea vitezei de deplasare.
Explicație:
Rotirea vioaie a brațului polițistului, este un semnal prin care polițistul cere șoferilor să mărească viteza de traversare a intersecției sau pietonilor să se grăbească să termine traversarea. În practică, acest semnal se folosește atunci când intersecția trebuie eliberată rapid, de exemplu dacă urmează să schimbe direcția traficului, să oprească circulația sau să evite blocarea traficului. Nu semnifică oprire sau reducerea vitezei, ci clar indică nevoia de viteză și eficiență pentru ca fluxul de trafic să fie menținut. Astfel, dacă vezi acest semnal, acționezi rapid și fără ezitare, pentru a nu bloca intersecția sau a încetini traficul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A semnalizează şi execută depăşirea cu viteză redusă;
B încearcă depăşirea prin stânga;
C aşteaptă eliberarea benzii pentru a-şi continua deplasarea.
Explicație:
Atunci când te afli în spatele unui vehicul care vrea să vireze la stânga, dar pe partea dreaptă nu ai spațiu suficient să treci, legea spune foarte clar că nu ai voie să efectuezi depășirea. Este interzisă depășirea prin dreapta atunci când nu există loc sau bandă specială destinată acestui scop. În această situație, trebuie să reduci viteza, să te menții în spatele vehiculului și să aștepți ca acesta să termine manevra de schimbare a direcției și să elibereze banda. Numai după aceea poți continua deplasarea. Acest lucru este reglementat pentru a evita orice risc de accident, deoarece încercarea de a forța depășirea sau de a trece pe unde nu este loc corespunzător poate duce la lovirea vehiculului din față sau la încălcarea altor reguli de circulație. Prin urmare, răbdarea și respectarea regulilor sunt esențiale pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A la 100 m de locul unde este instalat indicatorul;
B la 200 m de locul unde este instalat indicatorul;
C în prima intersecţie.
Explicație:
Indicatoarele de interzicere sau restricție, cum ar fi cele care interzic depășirea, oprirea sau accesul anumitor vehicule, se aplică din locul unde sunt amplasate și până la prima intersecție. Această regulă este valabilă dacă nu există un panou adițional care să indice o altă distanță sau dacă semnul nu este menținut repetat după intersecție. Motivul este că, la intersecții, prioritățile și regulile se pot schimba, astfel încât o intersecție reprezintă un nou punct de plecare pentru regulile de circulație. Prin urmare, dacă nu vezi un alt panou care să precizeze că restricția continuă sau nu întâlnești același semn după intersecție, poți considera că semnificația indicatorului s-a încheiat la acea intersecție. Este important să reții această regulă pentru a respecta corect semnificația indicatoarelor și pentru a evita abaterile în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A leziuni profunde în zona toracelui;
B lipsa pulsului;
C apariţia hemoragiei pe gură.
Explicație:
Când o persoană a suferit un stop cardiac în urma unui accident rutier, există semne clare care ne arată această situație gravă. În primul rând, nu vei mai putea observa respirația victimei – pieptul nu se mai mișcă și nu simți flux de aer normal pe nas sau gură. În al doilea rând, inima victimei nu mai bate, deci pulsul nu poate fi simțit la gât sau la încheietura mâinii. De asemenea, pielea victimei devine palidă sau chiar vineție, deoarece sângele nu mai circulă. Persoana va fi inconștientă, nu reacționează la stimuli și nu își revine dacă este strigată sau scuturată. Toate aceste semne indică urgență maximă și, potrivit regulilor de prim ajutor din legislația rutieră, trebuie să începi imediat manevrele de resuscitare și să chemi ajutor specializat, deoarece fiecare secundă contează pentru salvarea vieții victimei. Aceste cunoștințe sunt necesare oricărui conducător auto, deoarece primul ajutor la locul accidentului poate face diferența între viață și moarte.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A două corpuri;
B trei corpuri;
C patru corpuri.
Explicație:
Semaforul destinat pietonilor și bicicliștilor are întotdeauna două corpuri de iluminat, amplasate unul deasupra celuilalt. Unul dintre acestea emite lumină roșie, iar celălalt lumină verde. Aceste două culori indică în mod clar momentul când traversarea este interzisă sau permisă. Semaforul pentru pietoni și bicicliști nu are și culoarea galbenă, deoarece nu există faza de avertizare ca la semafoarele pentru vehicule. Prin urmare, când vezi un astfel de semafor, ține minte că are doar două lumini, care simplifică decizia de traversare, ajutând la evitarea confuziilor și la creșterea siguranței la trecerea pentru pietoni sau pistele pentru biciclete. Acesta este standardul prevăzut de Codul Rutier, astfel încât să fie cât mai clar și ușor de înțeles pentru toți participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
A execută depăşirea cu viteză redusă;
B nu execută depăşirea;
C execută depăşirea cu viteză sporită.
Explicație:
Atunci când te afli într-o localitate și te apropii de o trecere pentru pietoni, legea interzice depășirea altui vehicul care se află în mișcare chiar înainte de trecerea pentru pietoni sau în dreptul acesteia. Această regulă este foarte importantă pentru a proteja pietonii, deoarece prin efectuarea unei depășiri în această zonă, există riscul ca pietonii să fie loviți pentru că nu ar mai fi vizibili din cauza vehiculului depășit. Pe lângă argumentul legal, rațiunea practică este siguranța pietonilor care traversează. De aceea, în apropierea trecerilor de pietoni din localități, trebuie să menții banda pe care circuli și să nu depășești, chiar dacă vehiculul din fața ta merge mai încet. Respectarea acestei reguli ajută la prevenirea accidentelor grave cu victime printre pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A da;
B nu;
C acest aspect nu este stabilit legal.
Explicație:
Conducătorii de autovehicule au voie să folosească detectoare de radar, adică dispozitive care avertizează asupra prezenței aparatelor de măsurare a vitezei folosite de poliție. Legea din România permite deținerea și utilizarea acestor detectoare, pentru că ele doar recepționează semnalul emis de radar, fără a-l perturba. Nu trebuie confundate cu aparatele de bruiat radarul (anti-radar sau „jammer”), care sunt interzise. În practică, detectorul de radar te poate ajuta să fii mai atent la viteză, însă nu te exonerează de răspundere dacă depășești limita legală. Folosirea acestor dispozitive este legală, dar nu reprezintă o scuză pentru nerespectarea regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%