Accesul la piață
Conform prevederilor privind autorizarea societăților comerciale de a utiliza carnete TIR, Autoritatea Națională a Vămilor poate revoca autorizația pentru utilizarea carnetelor TIR atunci când societatea comercială nu folosește în mod regulat regimul TIR.
Când se consideră că o societate comercială nu utilizează în mod regulat regimul TIR?
RĂSPUNS:
Se consideră că o societate comercială nu folosește în mod regulat regimul TIR, în situația în care asociația sa garantă nu i-a mai eliberat carnete TIR în ultimele 12 luni.
Accesul la piață
Efectuați cursa retur pe traseul Roma (Italia) – Linz (Austria) fără încărcătură.
Când va aflați în Austria primiți o oferta de a efectua un transport pe ruta Salzburg – Graz, iar de acolo altă ofertă pe traseul Graz - Viena.
Aveți dreptul sa efectuați cele două transporturi?
Dacă ați face numai transportul pe traseul Salzburg – Graz în ce perioadă maximă de timp, trebuie efectuat acesta?
RĂSPUNS:
Nu avem dreptul să efectuăm ambele transporturi. Dacă efectuăm doar unul dintre cele două transporturi, trebuie să îl efectuăm în maxim 3 zile.
Accesul la piață
Efectuați cursa retur pe traseul Roma (Italia) – Linz (Austria) cu încărcătură. Când vă aflați în Austria primiți o ofertă de a efectua un transport pe ruta Linz - Graz, iar de acolo alta oferta pe traseul Graz - Viena.
Aveți dreptul să efectuați cele două transporturi?
Dacă ați face numai transportul pe ruta Linz - Graz în ce perioadă maximă de timp, trebuie efectuat acesta?
RĂSPUNS:
Cele două transporturi pot fi efectuate. Transportul Linz - Graz trebuie efectuat în termen de maxim 7 zile de la descărcarea la Linz.
Accesul la piață
După ce perioada de timp întreprinderea și/sau managerul de transport care și-au/și-a pierdut buna reputație pentru încălcările grave prevăzute în anexa nr. IV la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 fiind declarate/declarat inapte/inapt conform art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, pot/poate fi reabilitate/reabilitat?
RĂSPUNS:
Buna reputație se poate redobândi după perioada de 1 an de la pierderea ei, atât de întreprindere, cât și de managerul de transport.
Accesul la piață
Ce sisteme de tranzit al mărfurilor se pot folosi în cadrul Uniuni Vamale Europene la care România a aderat și pentru ce transporturi de mărfuri sunt stabilite a se utiliza acestea?
Pentru un răspuns corect precizați două sisteme de tranzit ce se pot utiliza.
RĂSPUNS:
În cadrul Uniuni Vamale Europene la care România a aderat se pot folosi:
- Sistemul de Tranzit Comunitar T l, pentru bunurile necomunitare ce se transportă între două birouri vamale ale Uniunii Europene;
- Sistemul de Tranzit Comun T2, pentru bunurile comunitare ce se transportă între două birouri vamale ale Uniunii Europene, fiind extins ulterior și țârilor AELS și grupului Vişegrad.
Accesul la piață
Ce documente trebuie să dețină conducătorul auto la bordul cisternei cu care efectuează un transport de motorină, între Ploiești și București dacă acesta nu este resortisant al unui stat membru al Uniunii?
(Pentru un răspuns corect enumerați cel puțin cinci documente, indicând în mod obligatoriu documentele personale ale conducătorului auto aflat într-o astfel de situație, precizând ce fel de atestate trebuie să dețină, cu excepția următoarelor acte: permis de conducere, act de identitate, pașaport, RCA, rovignetă, certificatul de înmatriculare al vehiculului, diagrame tahograf).
Obs. Se va avea în vedere și ce aparat tahograf este montat pe cisternă, sau pe alte vehicule cu care se transportă diferite mărfuri generale sau periculoase.
RĂSPUNS:
- Legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto;
- Certificatul de competență profesională a conducătorului auto (CPI dacă a obținut categoria C după data de 09.09.2009 și este la prima atestate, sau CPC dacă a obținut categoria C înainte de data de 09.09.2009 sau a obținut categoria C după această dată și este la a doua atestare);
- Certificatul de competentă profesională ADR (specializarea cisterne);
- Atestatul de conducător auto pentru cetățenii neresortisanti ai UE;
- Cardul tahografic al conducătorului auto, dacă vehiculul este dotat cu tahograf digital sau dacă in ultimele 28 de zile a condus vehicule cu tahograf digital;
- Actul din care reiese dreptul la muncă în RO al conducătorului auto;
- Copia conformă a licenței comunitare;
- Documentul de transport: scrisoarea CMR;
- Instrucțiunile scrise (fișa de siguranță) pentru transportul produselor periculoase;
- Contractul de închiriere/leasing al vehiculului în original sau în copie conformă cu originalul;
- Certificatul de agreare al cisternei.
Accesul la piață
Ce documente trebuie să transmită operatorul de transport care deține o licență comunitară și la care agenție teritorială a Autorității Rutiere Române – ARR, dacă acesta este înregistrat ca societate comercială în județul Prahova iar sediul unde acesta își păstrează documentele și în care aceasta desfășoară activitatea administrativă și operativă în legătură cu transportul rutier este la un punct de lucru din municipiul București, în situația în care dorește să efectueze transport de mărfuri periculoase cu vehiculele pe care le deține conform datelor menționate anterior, după obținerea licenței comunitare?
RĂSPUNS:
În vederea efectuării transportului rutier de mărfuri periculoase, operatorul de transport rutier va depune sau va transmite prin poștă, cu confirmare de primire, la A.R.R. agenția București, următoarele documente:
- dovada angajării, decizia de numire și certificatul de atestare profesională a consilierului de siguranță;
- certificatul de agreare eliberat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", pentru vehiculele pentru care este necesar a se elibera respectivul certificat (cisterne sau vehicule ce transporta mărfuri din clasa 1);
- certificatul de atestare profesională al conducătorului auto, specific mărfurilor periculoase care vor fi transportate;
- autorizația eliberată de Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, pentru vehiculele care transportă mărfuri periculoase din clasa 7;
- certificatul de inspecție tehnică, în cazul suprastructurilor specializate pentru transportul recipientelor cu gaze lichefiate sau cu alte mărfuri periculoase.
Accesul la piață
Ce documente trebuie să depuneți și la care agenție teritorială a Autorității Rutiere Române – ARR în vederea obținerii licenței comunitare, dacă întreprinderea este înregistrată în municipiul București și are două puncte de lucru în județul Prahova, iar sediul unde întreprinderea își păstrează documentele și în care aceasta desfășoară activitatea administrativă și operativă în legătura cu transportul rutier este la un punct de lucru din județul Prahova?
Obs. Se vor menționa toate documentele, fără a se omite faptul că vehiculele trebuie să facă dovada ITP-ului în termen de valabilitate.
RĂSPUNS:
Pentru obținerea licenței comunitare și a copiilor conforme ale acesteia, întreprinderea va depune sau va transmite prin poștă, cu confirmare de primire, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. din județul Prahova, o cerere însoțită de următoarele:
- document doveditor privind deținerea sediului;
- cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare și anexa la certificatul de înmatriculare cu inspecția tehnică periodică în termen de valabilitate, în copie;
- document privind asigurarea întreținerii tehnice a vehiculelor rutiere utilizate;
- cazierul judiciar și declarație pe propria răspundere a managerului de transport, din care să reiasă că nu a fost sancționat pentru încălcările grave ale normelor de transport;
- cazierul judiciar și declarație pe propria răspundere a întreprinderii din care să reiasă că nu a fost sancționată pentru încălcările grave ale normelor de transport;
- document privind îndeplinirea condiției de capacitate financiară;
- certificatul de competentă profesională al managerului de transport.
Accesul la piață
Ce condiții trebuie să îndeplinească o întreprindere care efectuează transport rutier internațional de mărfuri contra cost, pentru a se considera respectată cerința privind bună reputație?
RĂSPUNS:
Se consideră îndeplinită cerința privind buna reputație, dacă:
- întreprinderea sau managerul de transport nu au suferit condamnări sau sancțiuni pentru încălcarea normelor în vigoare privind dreptul comercial, circulația rutieră sau normele de transport;
- dacă managerul de transport și-a pierdut buna reputație, a fost declarat inapt dar a intervenit reabilitarea.
Accesul la piață
Lista celor mai grave încălcări cuprinse în anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 detaliază acele situații în care o întreprindere de transport sau un manager de transport dacă au fost sancționați, poate conduce, datorita circumstanțelor specifice, la pierderea bunei reputații a managerului de transport.
Menționați cinci abateri grave, care fac referire la timpii de conducere și odihnă, utilizarea aparatelor tahograf și cartelelor tahograf de către conducătorii auto, cuprinse în această anexă.
RĂSPUNS:
Conform prevederilor din Anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009:
- Depășirea timpului de conducere de șase zile sau de două săptămâni;
- Depășirea timpului maxim de conducere zilnic fără o pauză corespunzătoare;
- Lipsa tahografului sau a unui dispozitiv de limitare a vitezei la bordul vehiculului;
- Utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările tahografului sau ale limitatorului de viteză;
- Falsificarea diagramelor tahograf sau a datelor descărcate de pe tahograf sau de pe cartela conducătorului auto;
- Conducerea, de către un conducător auto care folosește o cartelă falsificată, al cărei posesor nu este sau care a fost obținută pe baza unor declarații false.
Accesul la piață
Lista celor mai grave încălcări cuprinse în anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 detaliază acele situații în care o întreprindere de transport sau un manager de transport dacă au fost sancționați, poate conduce, datorita circumstanțelor specifice, la pierderea bunei reputații a managerului de transport.
Menționați cinci abateri grave, care nu fac referire la timpii de conducere și odihnă, utilizarea aparatelor tahograf și cartelelor tahograf de către conducătorii auto, cuprinse în această anexă.
RĂSPUNS:
Conform prevederilor din Anexa IV din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009:
- Conducerea autovehiculului fără un certificat valabil de inspecție tehnică, dacă un astfel de document este solicitat de legislația comunitară
- Conducerea autovehiculului cu o deficiență foarte serioasă la nivelul sistemului de frânare, al mecanismului de direcție, al roților/pneurilor, al suspensiei sau al șasiului și care determină decizia de imobilizare a vehiculului
- Transportul de persoane sau de marfă fără a deține un permis de conducere valabil
- Transportul de persoane sau de marfă de către o întreprindere care nu este deținătoarea unei licențe comunitare valabile
- Transportul de mărfuri cu depășirea masei maxime autorizate a vehiculului
- Transportarea de mărfuri periculoase pentru care transportul este interzis sau cu vehicule nemarcate, dacă se ia decizia imobilizării vehiculului.
Accesul la piață
Ce condiții trebuie să îndeplinească întreprinderea pentru a se considera îndeplinită cerința privind sediul?
RĂSPUNS:
Condiția privind sediul se consideră îndeplinită dacă solicitantul:
- are sediul situat pe teritoriul României, în incinta căruia își păstrează principalele documente de lucru, în special documentele contabile, documentele de gestionare a personalului, documente le conținând date referitoare la perioadele de conducere și perioadele de repaus ale conducătorilor auto, documentele privind
- întreținerea vehiculelor și orice alte documente la care trebuie să aibă acces inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în scopul verificării;
- dispune de unul sau mai multe autovehicule, care sunt înmatriculate în România, indiferent dacă vehiculele respective se află în proprietatea sa sau sunt deținute în temeiul unui contract de cumpărare în rate, închiriere sau leasing;
- desfășoară operațiunile referitoare la autovehiculele menționate la lit. b) permanent și efectiv cu echipamentele administrative necesare și cu echipamentele și instalațiile tehnice corespunzătoare, într-un centru de exploatare situat pe teritoriul României.
Accesul la piață
Ce obligație are un manager de transport dacă în ultimi cinci ani nu a mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă, în conformitate OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare?
RĂSPUNS:
Deținătorii de certificate de competentă profesională care nu au mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă sau o întreprindere de transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligația de a urma cursuri de pregătire profesională periodică, care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunoștințelor.
Accesul la piață
Ce condiții trebuie să îndeplinească o întreprindere care efectuează transport rutier internațional de mărfuri contra cost, pentru a se considera respectată cerința privind competența profesională?
RĂSPUNS:
Se consideră îndeplinită cerința privind competența profesională, dacă întreprinderea care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează o persoană fizică ca manager de transport și care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- este titulară a certificatului de competentă profesională;
- îndeplinește cerința de bună reputație;
- conduce permanent și efectiv activitățile de transport ale întreprinderii;
- este angajat, director, proprietar sau acționar al întreprinderii;
- este rezidentă în Uniunea Europeană.
Accesul la piață
Ce documente are obligația operatorul de transport rutier, conform legislației în vigoare, să dețină la sediul situat pe teritoriul României în incinta căruia își păstrează documentele de lucru?
(Pentru un răspuns corect precizați minim trei astfel de documente, cu excepția cărților de identitate ale vehiculelor, avizele medicale și psihologice valabile pentru persoanele cu funcții care concură la siguranța circulației, toate documentele din care reiese menținerea condițiilor de acces la profesie și la piață, documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației).
RĂSPUNS:
Pentru operatorul de transport marfă:
- formularul de expediție și formularul pentru aprobarea transportului de deșeuri, pentru anul în curs și anul precedent;
- tichetele de cântar pentru anul în curs și anul precedent;
- autorizațiile speciale de transport AST privind transportul mărfurilor indivizibile cu depășirea maselor și/sau dimensiunilor maxime admise;
- scrisorile de transport (C.M.R.), pentru anul în curs și anul precedent;
- documentele privind întreținerea vehiculelor pentru o perioadă de 18 luni, care să conțină minimum informațiile privind: informări legate de sesizările conducătorilor auto privind starea tehnică a vehiculului, rezoluții ale managerului de transport, modalitatea de soluționare și documente justificative, după caz.
Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării
În cazul transporturilor efectuate contra cost în baza Acordului cu privire la transportul internațional de produse perisabile (ATP), când se face controlului conformității cu Normele pentru mijloacele de transport izoterme, refrigeratoare, frigorifice sau calorice ?
(Precizați minim două situații în care se face acest control).
RĂSPUNS:
Controlul se va efectua:
- înaintea puneri în exploatare a mijlocului de transport;
- periodic, cel puțin o data la șase ani;
- de fiecare data când autoritatea competenta a țării unde este înmatriculat mijlocul de transport o solicită.
Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării
În cazul transporturilor efectuate contra cost în baza Acordului cu privire la transportul internațional de produse perisabile (ATP), pe toate mijloacele de transport speciale se vor aplica mărci de identificare şi indicații.
Care sunt indicațiile minimale pe care trebuie să le conțină mărcile de identificare montate pe un furgon izoterm?
(Precizați minim patru astfel de indicații, pentru un răspuns corect).
RĂSPUNS:
Furgoanele izoterme sau mijloacele de transport izoterme, refrigeratoare, frigorifice sau calorice și dispozitivul lor termic vor trebui dotate fiecare, în mod permanent, prin grija constructorilor, cu mărci de identificare cuprinzând indicații minimale, după cum urmează:
- denumirea ATP;
- țara constructorului sau literele folosite în circulația rutieră internațională;
- numele sau firma constructorului;
- numărul de serie;
- luna și anul de fabricație.
Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării
Conform HG nr. 1373/2008 privind reglementarea furnizării și transportul rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice prin utilizator se înțelege un operator de transport rutier sau o întreprindere care are în proprietate sau deține și utiliza în baza unui drept vehicule prevăzute pentru transportul bunurilor divizibile.
Care sunt obligațiile utilizatorului în cazul unui transport de bunuri divizibile?
(Pentru un răspuns corect precizați minim trei obligații ale utilizatorului).
RĂSPUNS:
Obligațiile utilizatorului sunt următoarele:
- să nu transporte bunuri divizibile de la furnizorii care nu cântăresc sau nu eliberează tichet de cântar pentru toate vehiculele
- să comunice furnizorului, în scris, valorile maselor totale maxime admise pentru vehiculele utilizate
- să transbordeze încărcătura, pe propria cheltuială, în unul sau mai multe vehicule, astfel încât să fie respectate masele pe axe maxime admise în situația în care se constată de către personalul de control circulația vehiculelor cu depășirea maselor maxime pe axe
- să nu transporte materiale vrac cu vehicule din dotarea cărora le lipsește prelata, iar în cazul în care vehiculele sunt prevăzute prin construcție cu obloane, acestea trebuie să fie asigurate cu sisteme de închidere care să asigure etanșeitatea.
Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării
În baza cărui document operatorul de transport rutier poate efectua transportul de mărfuri care nu sunt indivizibile și ce condiții trebuie îndeplinite cumulativ pentru eliberarea acestuia, dacă este depășită cel puțin una dintre masele sau dimensiunile maxime admise, conform prevederilor din Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările și completările ulterioare?
Pentru un răspuns corect precizați minim patru dintre aceste condiții.
RĂSPUNS:
Circulația pe drumurile publice a vehiculelor rutiere, înmatriculate sau înregistrate în România sau în alte state, cu depășirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe și/sau a dimensiunilor maxime admise se poate efectua numai în baza autorizației speciale de transport, AST, eliberată în prealabil.
Autorizația specială de transport AST se eliberează pentru transporturi de mărfuri care nu sunt indivizibile, dacă este depășită cel puțin una dintre masele sau dimensiunile maxime admise și sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:
- masa totală să fie de cel mult 50,0 tone;
- masa pe axe să nu depășească masa maximă ce poate fi autorizată;
- lungimea să nu depășească cu mai mult de 3,0 metri lungimea maximă admisă;
- lățimea să nu depășească 3,0 metri;
- să nu fie depășită înălțimea maximă admisă.
Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării
Pentru care categorii de autovehicule este obligatorie dotarea cu limitatoare de viteză?
RĂSPUNS:
Pentru autovehiculele ori ansamblurile de vehicule destinate transportului rutier de mărfuri a căror masă totală maximă autorizată este mai mare de 3,5 tone și pentru autovehiculele destinate transportului de persoane având mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto.