
A măriţi viteza;
B circulaţi cu aceeaşi viteză;
C reduceţi viteza.
Explicație:
Când vrei să părăsești autostrada, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a ieși și să te încadrezi pe banda de decelerare, adică banda specială destinată ieșirii de pe autostradă. După ce ai intrat pe această bandă, este obligatoriu să reduci treptat viteza, astfel încât să te poți adapta la condițiile de drum de pe sectorul pe care urmează să circuli. Reducerea vitezei pe banda de decelerare asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, evitând frânările bruște pe autostradă și menținând fluiditatea traficului pe benzile principale. Pe autostradă nu trebuie să reduci viteza înainte de a intra pe banda de ieșire, ca să nu pui în pericol sau să încurci traficul celorlalte vehicule care circulă cu viteză mare.
Când vrei să părăsești autostrada, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a ieși și să te încadrezi pe banda de decelerare, adică banda specială destinată ieșirii de pe autostradă. După ce ai intrat pe această bandă, este obligatoriu să reduci treptat viteza, astfel încât să te poți adapta la condițiile de drum de pe sectorul pe care urmează să circuli. Reducerea vitezei pe banda de decelerare asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, evitând frânările bruște pe autostradă și menținând fluiditatea traficului pe benzile principale. Pe autostradă nu trebuie să reduci viteza înainte de a intra pe banda de ieșire, ca să nu pui în pericol sau să încurci traficul celorlalte vehicule care circulă cu viteză mare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
A cu o viteză mai mare decât cea legală;
B cu o viteză de cel mult 80 km/h;
C cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor.
Explicație:
Virajul spre stânga într-o intersecție nedirijată se efectuează cu viteză redusă, astfel încât să nu depășească 30 de kilometri pe oră în localități sau 50 de kilometri pe oră în afara localităților, conform prevederilor legale. Această limitare de viteză este impusă pentru a avea timp suficient să te asiguri din ambele sensuri, să poți opri în siguranță dacă apare un vehicul cu prioritate sau un pieton pe trecere și pentru a efectua manevra de viraj controlat, fără riscul de a pierde controlul autoturismului. Intersecțiile nedirijate sunt locuri cu risc ridicat de accident deoarece nu există semafoare sau indicatoare care să stabilească clar ordinea de trecere, iar circulația se bazează pe regula priorității de dreapta și pe prudența fiecărui conducător auto. O viteză redusă îți oferă timpul și spațiul necesar să eviți coliziuni sau surprize neplăcute în intersecție.
Virajul spre stânga într-o intersecție nedirijată se efectuează cu viteză redusă, astfel încât să nu depășească 30 de kilometri pe oră în localități sau 50 de kilometri pe oră în afara localităților, conform prevederilor legale. Această limitare de viteză este impusă pentru a avea timp suficient să te asiguri din ambele sensuri, să poți opri în siguranță dacă apare un vehicul cu prioritate sau un pieton pe trecere și pentru a efectua manevra de viraj controlat, fără riscul de a pierde controlul autoturismului. Intersecțiile nedirijate sunt locuri cu risc ridicat de accident deoarece nu există semafoare sau indicatoare care să stabilească clar ordinea de trecere, iar circulația se bazează pe regula priorității de dreapta și pe prudența fiecărui conducător auto. O viteză redusă îți oferă timpul și spațiul necesar să eviți coliziuni sau surprize neplăcute în intersecție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%

A da, deoarece este parcat în întregime pe trotuar;
B nu, deoarece se află în afara zonei în care parcarea este permisă;
C da, deoarece respectă atât semnificaţia indicatorului, cât şi a semnului adiţional.
Explicație:
Autoturismul din imagine nu a parcat regulamentar deoarece se află înainte de indicatorul care marchează începutul zonei de parcare. Semnul „Parcare” însoțit de săgeată verticală indică faptul că parcarea este permisă doar din dreptul indicatorului și pe toată lungimea zonei semnalizate după acesta, nu înainte. Chiar dacă mașina este parcată paralel cu drumul și cu toate roțile pe trotuar, acest lucru nu este suficient pentru a fi în legalitate dacă nu a fost respectată și limita de început a zonei de parcare. Parcarea în afara spațiului marcat poate fi sancționată cu amendă și, în unele cazuri, cu ridicarea autoturismului. Este esențial ca șoferii să verifice nu doar modul de parcare, ci și locul exact unde este permisă parcarea, respectând întotdeauna semnalizarea rutieră.
Autoturismul din imagine nu a parcat regulamentar deoarece se află înainte de indicatorul care marchează începutul zonei de parcare. Semnul „Parcare” însoțit de săgeată verticală indică faptul că parcarea este permisă doar din dreptul indicatorului și pe toată lungimea zonei semnalizate după acesta, nu înainte. Chiar dacă mașina este parcată paralel cu drumul și cu toate roțile pe trotuar, acest lucru nu este suficient pentru a fi în legalitate dacă nu a fost respectată și limita de început a zonei de parcare. Parcarea în afara spațiului marcat poate fi sancționată cu amendă și, în unele cazuri, cu ridicarea autoturismului. Este esențial ca șoferii să verifice nu doar modul de parcare, ci și locul exact unde este permisă parcarea, respectând întotdeauna semnalizarea rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A semnalizaţi sonor intenţia de a-l depăşi;
B permiteţi vehiculului efectuarea în siguranţă a manevrei;
C nu aveţi nicio obligaţie.
Explicație:
Dacă circuli în spatele unui vehicul cu tracțiune animală și observi că acesta intenționează să schimbe direcția de mers, legea te obligă să îi permiți efectuarea manevrei în siguranță. Vehiculele cu tracțiune animală sunt mai greoaie, au vizibilitate și manevrabilitate reduse, iar animalele pot reacționa imprevizibil la zgomote sau la apropierea rapidă a altor vehicule. Nu ai voie să forțezi depășirea și nu trebuie să semnalizezi sonor, deoarece acest lucru poate speria animalele și poate provoca un accident. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi distanța și să aștepți ca vehiculul cu tracțiune animală să termine manevra, după care poți continua deplasarea în siguranță. Respectarea acestor reguli previne incidentele și asigură protecția tuturor participanților la trafic, inclusiv a celor vulnerabili.
Dacă circuli în spatele unui vehicul cu tracțiune animală și observi că acesta intenționează să schimbe direcția de mers, legea te obligă să îi permiți efectuarea manevrei în siguranță. Vehiculele cu tracțiune animală sunt mai greoaie, au vizibilitate și manevrabilitate reduse, iar animalele pot reacționa imprevizibil la zgomote sau la apropierea rapidă a altor vehicule. Nu ai voie să forțezi depășirea și nu trebuie să semnalizezi sonor, deoarece acest lucru poate speria animalele și poate provoca un accident. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi distanța și să aștepți ca vehiculul cu tracțiune animală să termine manevra, după care poți continua deplasarea în siguranță. Respectarea acestor reguli previne incidentele și asigură protecția tuturor participanților la trafic, inclusiv a celor vulnerabili.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A mecanismul motor (grup piston-cilindru) este uzat;
B rularea frecventă cu o viteză inferioară limitei legale;
C folosirea unor bujii necorespunzătoare.
Explicație:
Când observi calamină depusă pe suprafața bujiilor și fumul care iese pe eșapament are o nuanță albăstruie, asta indică faptul că motorul consumă ulei. Această problemă apare de obicei din cauza uzurii grupului piston-cilindru: segmenții pistonului sau pereții cilindrului nu mai etanșează corect, astfel că uleiul pătrunde în camera de ardere și se arde împreună cu amestecul carburant. Arderea uleiului produce atât depuneri de calamină pe bujii, cât și fumul specific de culoare albăstruie. Pe termen lung, această defecțiune duce la pierderi de compresie, consum crescut de ulei și scădere a performanței motorului. Pentru a preveni defecțiuni grave, este necesar ca motorul să fie verificat într-un service specializat, unde se poate stabili cu exactitate gradul de uzură și dacă este nevoie de reparații sau de înlocuirea anumitor componente.
Când observi calamină depusă pe suprafața bujiilor și fumul care iese pe eșapament are o nuanță albăstruie, asta indică faptul că motorul consumă ulei. Această problemă apare de obicei din cauza uzurii grupului piston-cilindru: segmenții pistonului sau pereții cilindrului nu mai etanșează corect, astfel că uleiul pătrunde în camera de ardere și se arde împreună cu amestecul carburant. Arderea uleiului produce atât depuneri de calamină pe bujii, cât și fumul specific de culoare albăstruie. Pe termen lung, această defecțiune duce la pierderi de compresie, consum crescut de ulei și scădere a performanței motorului. Pentru a preveni defecțiuni grave, este necesar ca motorul să fie verificat într-un service specializat, unde se poate stabili cu exactitate gradul de uzură și dacă este nevoie de reparații sau de înlocuirea anumitor componente.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A în faţă, încărcătura poate depăşi cu un metru limitele vehiculului;
B încărcătura să nu fie voluminoasă;
C să nu fie depăşite lungimea, lăţimea şi greutatea admise.
Explicație:
Când vrei să transporți o încărcătură cu autoturismul personal, trebuie să ai în vedere că nu ai voie să depășești lungimea, lățimea și greutatea maxim admise pentru vehiculul respectiv, așa cum sunt stabilite în certificatul de înmatriculare și în legislația rutieră. Orice depășire a acestor limite poate afecta stabilitatea, manevrabilitatea și siguranța mașinii, crescând riscul de accidente sau avarii. De exemplu, dacă încărcătura este prea lungă sau lată, poate acoperi luminile, plăcuțele de înmatriculare sau oglinzile, iar depășirea greutății duce la uzura prematură a sistemului de frânare și a suspensiilor. Poliția rutieră poate opri și sancționa șoferii care transportă încărcături neconforme. Înainte de a porni la drum, verifică întotdeauna ca marfa să fie bine fixată, să nu pericliteze siguranța rutieră și să nu iasă în afara conturului maxim admis pentru vehiculul tău.
Când vrei să transporți o încărcătură cu autoturismul personal, trebuie să ai în vedere că nu ai voie să depășești lungimea, lățimea și greutatea maxim admise pentru vehiculul respectiv, așa cum sunt stabilite în certificatul de înmatriculare și în legislația rutieră. Orice depășire a acestor limite poate afecta stabilitatea, manevrabilitatea și siguranța mașinii, crescând riscul de accidente sau avarii. De exemplu, dacă încărcătura este prea lungă sau lată, poate acoperi luminile, plăcuțele de înmatriculare sau oglinzile, iar depășirea greutății duce la uzura prematură a sistemului de frânare și a suspensiilor. Poliția rutieră poate opri și sancționa șoferii care transportă încărcături neconforme. Înainte de a porni la drum, verifică întotdeauna ca marfa să fie bine fixată, să nu pericliteze siguranța rutieră și să nu iasă în afara conturului maxim admis pentru vehiculul tău.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A autoturismul şi autocamionul;
B autocamionul şi bicicleta;
C bicicleta şi autoturismul.
Explicație:
Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, acest semnal rutier echivalează cu un “zid” imaginar care taie intersecția, iar toți conducătorii care vin din fața sau din spatele polițistului sunt obligați să oprească. Practic, au voie să treacă doar cei care vin din lateral față de polițist, adică pe direcția perpendiculară pe brațele întinse. În imagine, autocamionul și bicicleta vin din fața, respectiv din spatele polițistului, deci trebuie să oprească. Motocicleta și autoturismul vin din lateral, deci pot să își continue drumul. Această regulă elimină orice confuzie în intersecțiile dirijate manual, iar nerespectarea semnalului polițistului atrage sancțiuni severe. Este esențial să reții această logică: când vezi brațele polițistului ca o barieră în fața ta, oprești. Atunci când vii din lateral, ai voie să treci.
Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, acest semnal rutier echivalează cu un “zid” imaginar care taie intersecția, iar toți conducătorii care vin din fața sau din spatele polițistului sunt obligați să oprească. Practic, au voie să treacă doar cei care vin din lateral față de polițist, adică pe direcția perpendiculară pe brațele întinse. În imagine, autocamionul și bicicleta vin din fața, respectiv din spatele polițistului, deci trebuie să oprească. Motocicleta și autoturismul vin din lateral, deci pot să își continue drumul. Această regulă elimină orice confuzie în intersecțiile dirijate manual, iar nerespectarea semnalului polițistului atrage sancțiuni severe. Este esențial să reții această logică: când vezi brațele polițistului ca o barieră în fața ta, oprești. Atunci când vii din lateral, ai voie să treci.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%

A nu, deoarece a semnalizat corect;
B nu, vehiculele care pleacă de pe loc au prioritate;
C da, procedaţi regulamentar.
Explicație:
Vehiculul staționat care semnalizează intenția de a pleca de pe loc trebuie să acorde prioritate tuturor autovehiculelor care circulă deja pe drumul public. Nu are prioritate, indiferent că semnalizează corect, și nu poate să intre în trafic decât după ce se asigură că nu incomodează sau pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Dacă tu circuli regulamentar și există vizibilitate, ai voie să efectuezi depășirea. Ai obligația să te asiguri că nicio altă mașină nu încearcă să te depășească în același timp și să semnalizezi din timp intenția de depășire. Depășirea se face doar dacă marcajul permite prin marcaj discontinuu și dacă nu există alte pericole sau interdicții temporare în zonă.
Vehiculul staționat care semnalizează intenția de a pleca de pe loc trebuie să acorde prioritate tuturor autovehiculelor care circulă deja pe drumul public. Nu are prioritate, indiferent că semnalizează corect, și nu poate să intre în trafic decât după ce se asigură că nu incomodează sau pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Dacă tu circuli regulamentar și există vizibilitate, ai voie să efectuezi depășirea. Ai obligația să te asiguri că nicio altă mașină nu încearcă să te depășească în același timp și să semnalizezi din timp intenția de depășire. Depășirea se face doar dacă marcajul permite prin marcaj discontinuu și dacă nu există alte pericole sau interdicții temporare în zonă.
Regulamentul Rutier
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%

A da, după trecerea autocamionului;
B nu;
C se folosesc numai luminile de drum.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului de intersecție nedirijată și circulând pe timp de noapte sau vizibilitate redusă, ai obligația să semnalizezi prezența în intersecție schimbând alternativ luminile de întâlnire cu luminile de drum, dar această manevră se face doar după ce nu mai există vehicule care circulă din sens opus, pentru a nu-i orbi cu faza lungă. Scopul este ca vehiculele care se apropie din lateral (de pe drumul transversal) să te poată vedea mai bine, crescând astfel siguranța în intersecție. Dacă din sens opus vine alt vehicul, ca în imagine, aștepți să treacă, apoi faci semnalizarea luminoasă, nu înainte.
La întâlnirea indicatorului de intersecție nedirijată și circulând pe timp de noapte sau vizibilitate redusă, ai obligația să semnalizezi prezența în intersecție schimbând alternativ luminile de întâlnire cu luminile de drum, dar această manevră se face doar după ce nu mai există vehicule care circulă din sens opus, pentru a nu-i orbi cu faza lungă. Scopul este ca vehiculele care se apropie din lateral (de pe drumul transversal) să te poată vedea mai bine, crescând astfel siguranța în intersecție. Dacă din sens opus vine alt vehicul, ca în imagine, aștepți să treacă, apoi faci semnalizarea luminoasă, nu înainte.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%

A veţi vira ultimul;
B camionul va trece primul;
C aveţi prioritate.
Explicație:
Ai indicator de drum cu prioritate și panou adițional care arată clar că drumul cu prioritate continuă spre stânga, adică pe direcția în care vrei să mergi. Camionul, chiar dacă se află pe drumul cu prioritate, îl părăsește și trebuie să îți acorde prioritate de dreapta, iar autoturismul din față se află pe un drum fără prioritate, are indicator “Cedează trecerea” cel mai probabil și trebuie să te lase să treci. Deci ai prioritate față de ambele vehicule și poți continua manevra fără să aștepți. Totuși, redu viteza și asigură-te că ceilalți respectă regulile, pentru siguranță.
Ai indicator de drum cu prioritate și panou adițional care arată clar că drumul cu prioritate continuă spre stânga, adică pe direcția în care vrei să mergi. Camionul, chiar dacă se află pe drumul cu prioritate, îl părăsește și trebuie să îți acorde prioritate de dreapta, iar autoturismul din față se află pe un drum fără prioritate, are indicator “Cedează trecerea” cel mai probabil și trebuie să te lase să treci. Deci ai prioritate față de ambele vehicule și poți continua manevra fără să aștepți. Totuși, redu viteza și asigură-te că ceilalți respectă regulile, pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A la mai puţin de 100 m de calea ferată industrială;
B pe trotuar;
C în zona de acţiune a indicatorului „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculelor este strict interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Prioritate față de circulația din sens invers”. Motivul acestei interdicții este că indicatorul semnalează un sector de drum îngustat, în care nu încap două vehicule în același timp. Oprirea unui vehicul în acest loc ar putea bloca sau perturba grav circulația, făcând imposibilă deplasarea normală a vehiculelor care circulă din sens opus sau chiar și a celor din același sens. Prin urmare, în apropierea și în zona acestui indicator nu aveți voie să opriți voluntar, chiar și pentru perioade scurte. Dacă este absolut necesar să opriți, trebuie să vă asigurați că faceți acest lucru într-o zonă permisă, înainte sau după sectorul îngustat, astfel încât să nu blocați traficul.
Oprirea voluntară a vehiculelor este strict interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Prioritate față de circulația din sens invers”. Motivul acestei interdicții este că indicatorul semnalează un sector de drum îngustat, în care nu încap două vehicule în același timp. Oprirea unui vehicul în acest loc ar putea bloca sau perturba grav circulația, făcând imposibilă deplasarea normală a vehiculelor care circulă din sens opus sau chiar și a celor din același sens. Prin urmare, în apropierea și în zona acestui indicator nu aveți voie să opriți voluntar, chiar și pentru perioade scurte. Dacă este absolut necesar să opriți, trebuie să vă asigurați că faceți acest lucru într-o zonă permisă, înainte sau după sectorul îngustat, astfel încât să nu blocați traficul.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
Articolul 144
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliţiei rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:
a) se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
Articolul 144
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliţiei rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:
a) se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Dificultate Întrebare: MEDIE
48%

A motocicleta;
B autoturismul;
C tramvaiul.
Explicație:
Intersecția din imagine este dirijată prin indicatoare de reglementare a priorității. Atât autoturismul cât și motocicleta întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate vehiculelor care circulă pe drumul transversal. În acest caz, tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate și trece primul. După trecerea tramvaiului, între autoturism și motocicletă apare o situație de egalitate, pentru că ambii au indicatorul „Cedează trecerea”. În astfel de cazuri, se aplică regula priorității de dreapta. Motocicleta vine din partea dreaptă a autoturismului, deci autoturismul trebuie să îi acorde prioritate motocicletei. Astfel, ordinea de trecere prin intersecție va fi: tramvaiul primul, motocicleta a doua, iar ultimul va trece autoturismul.
Intersecția din imagine este dirijată prin indicatoare de reglementare a priorității. Atât autoturismul cât și motocicleta întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate vehiculelor care circulă pe drumul transversal. În acest caz, tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate și trece primul. După trecerea tramvaiului, între autoturism și motocicletă apare o situație de egalitate, pentru că ambii au indicatorul „Cedează trecerea”. În astfel de cazuri, se aplică regula priorității de dreapta. Motocicleta vine din partea dreaptă a autoturismului, deci autoturismul trebuie să îi acorde prioritate motocicletei. Astfel, ordinea de trecere prin intersecție va fi: tramvaiul primul, motocicleta a doua, iar ultimul va trece autoturismul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A în intersecţii;
B în parcări;
C în poligoanele auto.
Explicație:
Circulația cu viteză excesivă duce adesea la accidente în intersecții deoarece acestea sunt locuri unde se întâlnesc mai multe fluxuri de trafic care se intersectează. În intersecții apar schimbări frecvente ale direcției și priorități, iar circulația rapidă reduce timpul de reacție și capacitatea de a controla vehiculul corect. Din această cauză, conducătorii auto care circulă cu viteză mare în intersecții au risc ridicat să nu mai poată opri sau evita o coliziune, ceea ce duce la accidente grave. Prin urmare, în apropierea și în interiorul intersecțiilor este obligatorie reducerea vitezei pentru a putea reacționa corect și în siguranță.
Circulația cu viteză excesivă duce adesea la accidente în intersecții deoarece acestea sunt locuri unde se întâlnesc mai multe fluxuri de trafic care se intersectează. În intersecții apar schimbări frecvente ale direcției și priorități, iar circulația rapidă reduce timpul de reacție și capacitatea de a controla vehiculul corect. Din această cauză, conducătorii auto care circulă cu viteză mare în intersecții au risc ridicat să nu mai poată opri sau evita o coliziune, ceea ce duce la accidente grave. Prin urmare, în apropierea și în interiorul intersecțiilor este obligatorie reducerea vitezei pentru a putea reacționa corect și în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A îl împodobiţi cu abţibilduri sau accesorii colorate, fixate pe parbriz şi pe lunetă;
B vopsiţi în culoarea albă sau galbenă partea din faţă şi din spate a caroseriei;
C asiguraţi curăţenia exteriorului caroseriei, a tăbliţelor cu numărul de înmatriculare, precum şi a sistemelor de iluminare-semnalizare.
Explicație:
Autoturismul devine mai vizibil pe drum atunci când este curat, iar plăcuțele cu numărul de înmatriculare și sistemele de iluminare și semnalizare sunt curate și funcționale. Curățenia este esențială pentru ca luminile să fie eficiente și numerele să fie lizibile. Aplicarea abțibildurilor sau a accesoriilor colorate pe parbriz sau lunetă este interzisă deoarece reduce vizibilitatea și poate crea pericole. Vopsirea parții din față și din spate în alb sau galben nu este o metodă acceptată sau legală pentru a face mașina mai vizibilă. Prin urmare, singura modalitate corectă și legală de a crește vizibilitatea autoturismului este să păstrați curățenia și funcționalitatea elementelor esențiale de semnalizare și iluminare.
Autoturismul devine mai vizibil pe drum atunci când este curat, iar plăcuțele cu numărul de înmatriculare și sistemele de iluminare și semnalizare sunt curate și funcționale. Curățenia este esențială pentru ca luminile să fie eficiente și numerele să fie lizibile. Aplicarea abțibildurilor sau a accesoriilor colorate pe parbriz sau lunetă este interzisă deoarece reduce vizibilitatea și poate crea pericole. Vopsirea parții din față și din spate în alb sau galben nu este o metodă acceptată sau legală pentru a face mașina mai vizibilă. Prin urmare, singura modalitate corectă și legală de a crește vizibilitatea autoturismului este să păstrați curățenia și funcționalitatea elementelor esențiale de semnalizare și iluminare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A mutaţi accidentatul pe scaunele din spate;
B încercaţi să întoarceţi accidentatul, dacă se află într-o poziţie arcuită;
C nu mişcaţi accidentatul din poziţia în care l-aţi găsit până la sosirea serviciilor mobile de urgenţă, cu excepţia cazurilor în care există un pericol de foc sau de asfixie, asigurându-i doar funcţiile vitale.
Explicație:
În cazul unui traumatism al coloanei vertebrale, este esențial să nu muți accidentatul din poziția în care l-ai găsit, pentru că orice mișcare neadecvată poate agrava leziunile și poate duce la paralizii sau alte complicații grave. Dacă accidentatul are căile respiratorii libere și nu este în pericol imediat, nu trebuie să încerci să-l întorci sau să-l muți, nici măcar dacă poziția lui pare incomodă sau arcuită. Singura excepție este dacă există un pericol iminent, cum ar fi foc, risc de asfixie sau alte situații care pun viața în pericol imediat. în aceste cazuri trebuie să intervii pentru a-i asigura funcțiile vitale, dar cu mare grijă și cât mai puțin posibil să-l miști. În rest, așteaptă sosirea serviciilor medicale specializate, care vor asigura transportul și intervenția în condiții de siguranță, protejând coloana vertebrală. Respectarea acestor reguli reduce riscul unor leziuni iremediabile.
În cazul unui traumatism al coloanei vertebrale, este esențial să nu muți accidentatul din poziția în care l-ai găsit, pentru că orice mișcare neadecvată poate agrava leziunile și poate duce la paralizii sau alte complicații grave. Dacă accidentatul are căile respiratorii libere și nu este în pericol imediat, nu trebuie să încerci să-l întorci sau să-l muți, nici măcar dacă poziția lui pare incomodă sau arcuită. Singura excepție este dacă există un pericol iminent, cum ar fi foc, risc de asfixie sau alte situații care pun viața în pericol imediat. în aceste cazuri trebuie să intervii pentru a-i asigura funcțiile vitale, dar cu mare grijă și cât mai puțin posibil să-l miști. În rest, așteaptă sosirea serviciilor medicale specializate, care vor asigura transportul și intervenția în condiții de siguranță, protejând coloana vertebrală. Respectarea acestor reguli reduce riscul unor leziuni iremediabile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A mai mică de 0,40 mg/l alcool pur;
B mai mare de 0,80 mg/l alcool pur;
C mai mare de 0,40 mg/l alcool pur.
Explicație:
În cazul unui accident rutier în care au rezultat doar pagube materiale, conducătorul auto este obligat să se supună recoltării probelor biologice dacă testul alcoolscopic indică o concentrație de alcool în aerul expirat mai mare de 0,40 mg/l alcool pur. Această limită reprezintă pragul legal peste care se consideră că șoferul a consumat alcool suficient pentru a-i afecta capacitatea de a conduce în siguranță. Dacă valoarea este sub acest prag, șoferul nu este obligat automat să ofere probe biologice suplimentare, dar poliția poate dispune alte măsuri dacă există suspiciuni. Respectarea acestor reguli este vitală pentru prevenirea accidentelor cauzate de consumul de alcool, iar nerespectarea lor atrage sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului și amenzi.
În cazul unui accident rutier în care au rezultat doar pagube materiale, conducătorul auto este obligat să se supună recoltării probelor biologice dacă testul alcoolscopic indică o concentrație de alcool în aerul expirat mai mare de 0,40 mg/l alcool pur. Această limită reprezintă pragul legal peste care se consideră că șoferul a consumat alcool suficient pentru a-i afecta capacitatea de a conduce în siguranță. Dacă valoarea este sub acest prag, șoferul nu este obligat automat să ofere probe biologice suplimentare, dar poliția poate dispune alte măsuri dacă există suspiciuni. Respectarea acestor reguli este vitală pentru prevenirea accidentelor cauzate de consumul de alcool, iar nerespectarea lor atrage sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului și amenzi.
Regulamentul Rutier
Articolul 185
(1) Constatarea contravenţiei de conducere a unui autovehicul sau tramvai de către o persoana care se află sub influenţa alcoolului se face prin testarea aerului expirat de aceasta cu un mijloc tehnic certificat sau cu un mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic.
(2) Conducătorilor de autovehicule sau tramvaie li se recoltează obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei atunci când:
a) rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
b) în eveniment este implicat un vehicul care transporta mărfuri sau produse periculoase.
Articolul 186
În cazul accidentelor de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să se supună testării aerului expirat în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanţe stupefiante ori al medicamentelor cu efecte similare acestora. Dacă rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se supună recoltării probelor biologice.
Articolul 185
(1) Constatarea contravenţiei de conducere a unui autovehicul sau tramvai de către o persoana care se află sub influenţa alcoolului se face prin testarea aerului expirat de aceasta cu un mijloc tehnic certificat sau cu un mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic.
(2) Conducătorilor de autovehicule sau tramvaie li se recoltează obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei atunci când:
a) rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
b) în eveniment este implicat un vehicul care transporta mărfuri sau produse periculoase.
Articolul 186
În cazul accidentelor de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să se supună testării aerului expirat în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanţe stupefiante ori al medicamentelor cu efecte similare acestora. Dacă rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se supună recoltării probelor biologice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%

A conducătorul autocamionului;
B dumneavoastră;
C atât conducătorul autocamionului, cât şi dumneavoastră.
Explicație:
Indicatorul „Drum îngustat pe ambele părți” avertizează că drumul se va îngusta și că oprirea, staționarea, mersul înapoi și întoarcerea sunt interzise pentru a nu bloca circulația. În situația dată, autocamionul este staționat neregulamentar pe un drum îngustat, ceea ce reprezintă o încălcare a legii. Tu, conducătorul autoturismului, ai voie să depășești autocamionul, deoarece depășirea nu este interzisă la acest indicator. Prin urmare, cel care încalcă legea este conducătorul autocamionului, pentru staționarea ilegală pe drumul îngustat. Tu nu încalci legea dacă încerci să-l depășești.
Indicatorul „Drum îngustat pe ambele părți” avertizează că drumul se va îngusta și că oprirea, staționarea, mersul înapoi și întoarcerea sunt interzise pentru a nu bloca circulația. În situația dată, autocamionul este staționat neregulamentar pe un drum îngustat, ceea ce reprezintă o încălcare a legii. Tu, conducătorul autoturismului, ai voie să depășești autocamionul, deoarece depășirea nu este interzisă la acest indicator. Prin urmare, cel care încalcă legea este conducătorul autocamionului, pentru staționarea ilegală pe drumul îngustat. Tu nu încalci legea dacă încerci să-l depășești.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A vehiculelor care circulă pe drumul judeţean, comunal sau local;
B vehiculelor care vin din dreapta;
C vehiculelor care circulă pe drumul naţional.
Explicație:
La o intersecție nedirijată între un drum național și un drum județean, comunal sau local, prioritatea de trecere se acordă vehiculelor care circulă pe drumul național. Aceasta înseamnă că șoferii de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să acorde prioritate celor de pe drumul național, indiferent de direcția din care vin. Prioritatea nu se stabilește după regula „dreapta” în acest caz, ci după categoria drumului. Drumul național are prioritate față de celelalte categorii menționate. Prin urmare, conducătorii auto de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să oprească sau să încetinească pentru a acorda prioritate vehiculelor care circulă pe drumul național. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației și evitarea accidentelor în astfel de intersecții.
La o intersecție nedirijată între un drum național și un drum județean, comunal sau local, prioritatea de trecere se acordă vehiculelor care circulă pe drumul național. Aceasta înseamnă că șoferii de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să acorde prioritate celor de pe drumul național, indiferent de direcția din care vin. Prioritatea nu se stabilește după regula „dreapta” în acest caz, ci după categoria drumului. Drumul național are prioritate față de celelalte categorii menționate. Prin urmare, conducătorii auto de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să oprească sau să încetinească pentru a acorda prioritate vehiculelor care circulă pe drumul național. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației și evitarea accidentelor în astfel de intersecții.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%

A traversaţi fără să acordaţi prioritate;
B traversaţi după ce acordaţi prioritate de dreapta;
C traversaţi după ce acordaţi prioritate de stânga.
Explicație:
În această intersecție trebuie să respectați semnalul verde al semaforului, care are prioritate față de indicatorul „Cedează trecerea”. Astfel, chiar dacă indicatorul vă obligă să acordați prioritate, semnalul verde vă permite să traversați fără să mai acordați prioritate de trecere. Aceasta înseamnă că puteți intra în intersecție și continua deplasarea în condiții de siguranță, ținând cont în continuare de ceilalți participanți la trafic care trebuie să respecte semnalele semaforului.
În această intersecție trebuie să respectați semnalul verde al semaforului, care are prioritate față de indicatorul „Cedează trecerea”. Astfel, chiar dacă indicatorul vă obligă să acordați prioritate, semnalul verde vă permite să traversați fără să mai acordați prioritate de trecere. Aceasta înseamnă că puteți intra în intersecție și continua deplasarea în condiții de siguranță, ținând cont în continuare de ceilalți participanți la trafic care trebuie să respecte semnalele semaforului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A da, dacă se aprind luminile de poziţie sau de staţionare;
B nu, întrucât în toate cazurile se interzice pe timpul nopţii staţionarea pe partea carosabilă;
C da, dacă în afara luminilor de poziţie, prezenţa autovehiculului este semnalizată şi cu ajutorul triunghiurilor reflectorizante.
Explicație:
Staționarea autovehiculelor pe partea carosabilă a unui drum comunal neiluminat este permisă pe timpul nopții doar dacă se aprind luminile de poziție sau de staționare. Aceste lumini sunt obligatorii pentru a face vehiculul vizibil celorlalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele. Fără aceste semnalizări luminoase, un autovehicul oprit pe un drum neiluminat reprezintă un pericol major, deoarece ceilalți șoferi nu îl pot vedea la timp. Nu este suficient să folosești doar triunghiurile reflectorizante, care sunt recomandate mai ales în situații de avarie, ci trebuie să aprinzi și luminile de poziție sau de staționare. Astfel, staționarea este legală și sigură dacă respectă această regulă, iar neglijarea ei poate duce la sancțiuni și riscuri crescute în trafic.
Staționarea autovehiculelor pe partea carosabilă a unui drum comunal neiluminat este permisă pe timpul nopții doar dacă se aprind luminile de poziție sau de staționare. Aceste lumini sunt obligatorii pentru a face vehiculul vizibil celorlalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele. Fără aceste semnalizări luminoase, un autovehicul oprit pe un drum neiluminat reprezintă un pericol major, deoarece ceilalți șoferi nu îl pot vedea la timp. Nu este suficient să folosești doar triunghiurile reflectorizante, care sunt recomandate mai ales în situații de avarie, ci trebuie să aprinzi și luminile de poziție sau de staționare. Astfel, staționarea este legală și sigură dacă respectă această regulă, iar neglijarea ei poate duce la sancțiuni și riscuri crescute în trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
Dificultate Întrebare: MEDIE
46%