A să verificaţi o dată pe lună, la rece, presiunea din pneuri;
B să schimbaţi între ele pneurile, la aproximativ 10 000 km;
C să înlocuiţi pneurile la fiecare 1000 km.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic, trebuie să te asiguri că presiunea din pneuri este verificată lunar, la rece, pentru că pneurile umflate corect reduc consumul de carburant și emisiile poluante. De asemenea, este recomandat să schimbi între ele pneurile la fiecare 10.000 km ca să se uzeze uniform și să aibă o durată de viață mai mare, ceea ce ajută la reducerea deșeurilor și a costurilor pe termen lung. Nu e nevoie să înlocuiești pneurile la fiecare 1.000 km, asta ar fi inutil și neeconomic. Aceste măsuri simple ajută atât mediul, cât și portofelul.
Pentru a conduce ecologic, trebuie să te asiguri că presiunea din pneuri este verificată lunar, la rece, pentru că pneurile umflate corect reduc consumul de carburant și emisiile poluante. De asemenea, este recomandat să schimbi între ele pneurile la fiecare 10.000 km ca să se uzeze uniform și să aibă o durată de viață mai mare, ceea ce ajută la reducerea deșeurilor și a costurilor pe termen lung. Nu e nevoie să înlocuiești pneurile la fiecare 1.000 km, asta ar fi inutil și neeconomic. Aceste măsuri simple ajută atât mediul, cât și portofelul.
Dificultate Întrebare: MEDIE
55%
A în curbe şi pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 m;
B la mai puţin de 50 m de cel mai apropiat colţ al intersecţiei;
C în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste locuri șoferii nu te pot vedea la timp și crește riscul de accidente grave. De exemplu, dacă oprești într-o curbă strânsă sau după un vârf de rampă cu vizibilitate redusă, mașinile care vin din spate pot intra direct în tine fără să aibă timp să reacționeze. Legea tocmai pentru asta interzice oprirea în astfel de zone, ca să nu fie puse în pericol viețile participanților la trafic.
Oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste locuri șoferii nu te pot vedea la timp și crește riscul de accidente grave. De exemplu, dacă oprești într-o curbă strânsă sau după un vârf de rampă cu vizibilitate redusă, mașinile care vin din spate pot intra direct în tine fără să aibă timp să reacționeze. Legea tocmai pentru asta interzice oprirea în astfel de zone, ca să nu fie puse în pericol viețile participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
A poate determina o manieră de conducere riscantă sau excesiv de degajată;
B poate reduce capacitatea vizuală;
C poate reduce capacitatea auditivă.
Explicație:
Consumul de alcool, fie și în cantități foarte mici, duce la scăderea capacității de reacție și afectează atenția, reflexele și percepția corectă a distanțelor sau a pericolelor din trafic. Chiar dacă persoana nu resimte neapărat efectele, alcoolul modifică modul în care creierul procesează informațiile și astfel, crește riscul de a comite greșeli grave la volan. Codul Rutier interzice conducerea sub influența alcoolului, iar limita legală este zero pentru șoferii profesioniști și sub 0,20 g/l alcool pur în sânge pentru restul conducătorilor. Orice cantitate de alcool consumată scade siguranța în trafic, atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. De aceea, nu trebuie să conduci niciodată după ce ai consumat alcool, chiar dacă pare o cantitate neînsemnată. Alegerea responsabilă te ferește de accidente, sancțiuni sau pierderea permisului.
Consumul de alcool, fie și în cantități foarte mici, duce la scăderea capacității de reacție și afectează atenția, reflexele și percepția corectă a distanțelor sau a pericolelor din trafic. Chiar dacă persoana nu resimte neapărat efectele, alcoolul modifică modul în care creierul procesează informațiile și astfel, crește riscul de a comite greșeli grave la volan. Codul Rutier interzice conducerea sub influența alcoolului, iar limita legală este zero pentru șoferii profesioniști și sub 0,20 g/l alcool pur în sânge pentru restul conducătorilor. Orice cantitate de alcool consumată scade siguranța în trafic, atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. De aceea, nu trebuie să conduci niciodată după ce ai consumat alcool, chiar dacă pare o cantitate neînsemnată. Alegerea responsabilă te ferește de accidente, sancțiuni sau pierderea permisului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A pe trecerile pentru pietoni sau la mai puţin de 25 m, înainte şi după acestea;
B la o distanţă mai mică de 100 m, înainte şi după trecerea la nivel cu calea ferată;
C la o distanţă mai mică de 50 m, înainte şi după staţiile mijloacelor de transport public.
Explicație:
Oprirea voluntară a unui autovehicul este interzisă în anumite locuri pentru a preveni accidentele și a asigura fluidizarea traficului. Conform Codului Rutier, nu ai voie să oprești acolo unde poți bloca vederea celorlalți participanți la trafic sau unde poți pune în pericol siguranța rutieră. De exemplu, nu ai voie să oprești în intersecții, pe trecerile de pietoni sau la mai puţin de 25 metrii, în curbe sau în apropierea vârfurilor de rampă unde vizibilitatea este redusă, ori pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Oprirea e interzisă și acolo unde îngreunezi circulația altor vehicule, pe pistele pentru biciclete sau în stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli există pentru a preveni blocarea circulației, a asigura vizibilitatea bună pentru toți șoferii și a evita accidentele. Respectarea acestor interdicții arată că ești un șofer responsabil și atent la siguranța celor din jur.
Oprirea voluntară a unui autovehicul este interzisă în anumite locuri pentru a preveni accidentele și a asigura fluidizarea traficului. Conform Codului Rutier, nu ai voie să oprești acolo unde poți bloca vederea celorlalți participanți la trafic sau unde poți pune în pericol siguranța rutieră. De exemplu, nu ai voie să oprești în intersecții, pe trecerile de pietoni sau la mai puţin de 25 metrii, în curbe sau în apropierea vârfurilor de rampă unde vizibilitatea este redusă, ori pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Oprirea e interzisă și acolo unde îngreunezi circulația altor vehicule, pe pistele pentru biciclete sau în stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli există pentru a preveni blocarea circulației, a asigura vizibilitatea bună pentru toți șoferii și a evita accidentele. Respectarea acestor interdicții arată că ești un șofer responsabil și atent la siguranța celor din jur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A opreşte, anunţă poliţia şi, dacă este cazul, transportă răniţii la cea mai apropiată unitate sanitară;
B nu are nicio obligaţie;
C ajută la repunerea autovehiculului pe roţi.
Explicație:
Atunci când observi un autoturism răsturnat în afara drumului cu victime, legea te obligă să oprești imediat și să acorzi primul ajutor, fără a-ți depăși competențele. Este esențial să asiguri zona, pentru a preveni producerea altor accidente, folosind triunghiurile reflectorizante sau alte mijloace de avertizare. Sună de urgență la 112 și comunică locul exact, câți răniți sunt și starea lor. Nu muta victimele decât dacă există pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie, deoarece mutarea greșită poate agrava leziunile. Respectând aceste măsuri, nu doar că respecți legea, dar și contribui la salvarea vieților, acționând responsabil și organizat.
Atunci când observi un autoturism răsturnat în afara drumului cu victime, legea te obligă să oprești imediat și să acorzi primul ajutor, fără a-ți depăși competențele. Este esențial să asiguri zona, pentru a preveni producerea altor accidente, folosind triunghiurile reflectorizante sau alte mijloace de avertizare. Sună de urgență la 112 și comunică locul exact, câți răniți sunt și starea lor. Nu muta victimele decât dacă există pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie, deoarece mutarea greșită poate agrava leziunile. Respectând aceste măsuri, nu doar că respecți legea, dar și contribui la salvarea vieților, acționând responsabil și organizat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A să fie odihnit, iar autovehiculul să corespundă din punct de vedere tehnic pentru circulaţia pe drumurile publice;
B să aibă asigurată presiunea normală la roata de rezervă;
C să observe înaintea altora locurile în care este amplasat aparatul RADAR.
Explicație:
Un conducător auto prevăzător știe că siguranța la volan începe cu propria stare fizică și cu starea tehnică a mașinii. Trebuie să fie odihnit, pentru că oboseala afectează reacțiile, atenția și deciziile rapide în trafic, crescând riscul de accident. În plus, autovehiculul trebuie să fie într-o stare tehnică bună: frânele să funcționeze corect, luminile să fie în regulă, direcția, cauciucurile, totul să fie verificat înainte de drum. Asta înseamnă responsabilitate, nu doar pentru tine, ci și pentru ceilalți participanți la trafic. Să ai presiunea corectă la roata de rezervă este util, dar nu ține direct de siguranța imediată pe drum, iar să cauți RADAR-ul nu are legătură cu siguranța, ci cu evitarea amenzilor. Prioritatea rămâne: să fii apt de condus și mașina să fie perfect funcțională.
Un conducător auto prevăzător știe că siguranța la volan începe cu propria stare fizică și cu starea tehnică a mașinii. Trebuie să fie odihnit, pentru că oboseala afectează reacțiile, atenția și deciziile rapide în trafic, crescând riscul de accident. În plus, autovehiculul trebuie să fie într-o stare tehnică bună: frânele să funcționeze corect, luminile să fie în regulă, direcția, cauciucurile, totul să fie verificat înainte de drum. Asta înseamnă responsabilitate, nu doar pentru tine, ci și pentru ceilalți participanți la trafic. Să ai presiunea corectă la roata de rezervă este util, dar nu ține direct de siguranța imediată pe drum, iar să cauți RADAR-ul nu are legătură cu siguranța, ci cu evitarea amenzilor. Prioritatea rămâne: să fii apt de condus și mașina să fie perfect funcțională.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
A dacă sistemul de frânare este defect;
B dacă pneurile nu sunt umflate la presiunea minimă admisă;
C dacă sistemul de închidere centralizată a uşilor este defect.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare se reține atunci când sunt probleme tehnice grave care pun în pericol siguranța circulației, cum ar fi defectarea sistemului de frânare. Dacă frânele nu funcționează corect, mașina reprezintă un risc major pentru toți participanții la trafic, de aceea legea prevede reținerea certificatului până la remedierea problemei. Pneurile necorespunzător umflate sau sistemul de închidere centralizată defect nu duc la reținerea certificatului, pentru că nu afectează direct siguranța imediată în același mod ca frânele. Certificatul de înmatriculare este actul care dovedește că un vehicul a fost înregistrat legal și poate circula pe drumurile publice în siguranță din punct de vedere tehnic. Poliția rutieră are dreptul să rețină acest document atunci când vehiculul nu respectă anumite cerințe esențiale pentru siguranța rutieră sau pentru legalitatea circulației. De exemplu, atunci când autovehiculul nu are ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabilă, pentru lipsa asigurării obligatorii RCA, dacă mașina are modificări tehnice neomologate sau atunci când plăcuțele de înmatriculare nu corespund cu datele din acte. Reținerea certificatului nu înseamnă confiscarea definitivă, ci suspendarea dreptului de a circula cu acel vehicul până la remedierea neregulilor. Această măsură urmărește să protejeze siguranța participanților la trafic și să asigure că toate mașinile care circulă sunt conforme cu legea. Este foarte important să ai toate actele în regulă și să respecți prevederile Codului Rutier pentru a nu risca reținerea certificatului de înmatriculare.
Certificatul de înmatriculare se reține atunci când sunt probleme tehnice grave care pun în pericol siguranța circulației, cum ar fi defectarea sistemului de frânare. Dacă frânele nu funcționează corect, mașina reprezintă un risc major pentru toți participanții la trafic, de aceea legea prevede reținerea certificatului până la remedierea problemei. Pneurile necorespunzător umflate sau sistemul de închidere centralizată defect nu duc la reținerea certificatului, pentru că nu afectează direct siguranța imediată în același mod ca frânele. Certificatul de înmatriculare este actul care dovedește că un vehicul a fost înregistrat legal și poate circula pe drumurile publice în siguranță din punct de vedere tehnic. Poliția rutieră are dreptul să rețină acest document atunci când vehiculul nu respectă anumite cerințe esențiale pentru siguranța rutieră sau pentru legalitatea circulației. De exemplu, atunci când autovehiculul nu are ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabilă, pentru lipsa asigurării obligatorii RCA, dacă mașina are modificări tehnice neomologate sau atunci când plăcuțele de înmatriculare nu corespund cu datele din acte. Reținerea certificatului nu înseamnă confiscarea definitivă, ci suspendarea dreptului de a circula cu acel vehicul până la remedierea neregulilor. Această măsură urmărește să protejeze siguranța participanților la trafic și să asigure că toate mașinile care circulă sunt conforme cu legea. Este foarte important să ai toate actele în regulă și să respecți prevederile Codului Rutier pentru a nu risca reținerea certificatului de înmatriculare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
e) sistemul de frânare de serviciu este defect;
f) sistemul de frânare de ajutor sau de stationare este defect;
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
e) sistemul de frânare de serviciu este defect;
f) sistemul de frânare de ajutor sau de stationare este defect;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A pentru că produce un zgomot prea mare;
B nu este o urgenţă;
C pentru că destabilizează autovehiculul.
Explicație:
Un sistem de evacuare defect, adică un eșapament stricat, trebuie reparat imediat deoarece are un rol esențial atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și sănătatea celor din jur. Un eșapament deteriorat poate crește foarte mult nivelul zgomotului, ceea ce este deranjant pentru ceilalți participanți la trafic și este interzis prin lege. În plus, dacă gazele arse nu sunt eliminate corect, există riscul ca acestea să ajungă în interiorul mașinii și să provoace intoxicații sau chiar accidente grave. De asemenea, un eșapament defect duce la depășirea limitelor legale admise pentru poluare, iar poluarea aerului este strict sancționată de Codul Rutier. Potrivit legislației rutiere, circulația cu un vehicul care are probleme la sistemul de evacuare reprezintă o contravenție, ceea ce poate duce la amendă și la reținerea certificatului de înmatriculare. De aceea, menținerea sistemului de evacuare în stare bună este obligatorie, atât pentru siguranța ta, cât și pentru respectarea normelor legale și de protecție a mediului.
Un sistem de evacuare defect, adică un eșapament stricat, trebuie reparat imediat deoarece are un rol esențial atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și sănătatea celor din jur. Un eșapament deteriorat poate crește foarte mult nivelul zgomotului, ceea ce este deranjant pentru ceilalți participanți la trafic și este interzis prin lege. În plus, dacă gazele arse nu sunt eliminate corect, există riscul ca acestea să ajungă în interiorul mașinii și să provoace intoxicații sau chiar accidente grave. De asemenea, un eșapament defect duce la depășirea limitelor legale admise pentru poluare, iar poluarea aerului este strict sancționată de Codul Rutier. Potrivit legislației rutiere, circulația cu un vehicul care are probleme la sistemul de evacuare reprezintă o contravenție, ceea ce poate duce la amendă și la reținerea certificatului de înmatriculare. De aceea, menținerea sistemului de evacuare în stare bună este obligatorie, atât pentru siguranța ta, cât și pentru respectarea normelor legale și de protecție a mediului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A slăbirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilatorului şi a pompei de apă;
B înfundarea prizei de aer care alimentează ventilatorul;
C patinarea ambreiajului.
Explicație:
Cea mai frecventă problemă la instalația de răcire a motorului este slăbirea sau ruperea curelei care antrenează ventilatorul și pompa de apă. Dacă această curea se slăbește sau se rupe, pompa de apă nu mai circulă lichidul de răcire prin motor, iar ventilatorul nu mai răcește radiatorul. Asta înseamnă că motorul se va supraîncălzi rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. De obicei, dacă observi că temperatura motorului urcă rapid sau dacă vezi aburi ieșind de sub capotă, trebuie să oprești imediat și să verifici cureaua, pentru că, de cele mai multe ori, de aici pornește problema. Pe lângă slăbirea sau ruperea curelei de antrenare, alte probleme care pot crește temperatura apei sunt blocarea termostatului pe închis, care nu mai permite lichidului de răcire să circule prin radiator, ceea ce duce rapid la supraîncălzire. Dacă nivelul lichidului de răcire scade sub minim din cauza pierderilor pe la radiator, furtune sau garnituri, răcirea nu mai este eficientă și motorul se încălzește. Radiatorul înfundat cu depuneri sau noroi, ori ventilatorul de răcire defect, afectează și ele răcirea, în special vara sau la mersul în oraș. Pompa de apă care nu funcționează corect sau are joc nu mai pune în mișcare lichidul de răcire, deci temperatura crește rapid. Orice problemă pe acest circuit de răcire trebuie rezolvată repede, altfel riști defectarea gravă a motorului.
Cea mai frecventă problemă la instalația de răcire a motorului este slăbirea sau ruperea curelei care antrenează ventilatorul și pompa de apă. Dacă această curea se slăbește sau se rupe, pompa de apă nu mai circulă lichidul de răcire prin motor, iar ventilatorul nu mai răcește radiatorul. Asta înseamnă că motorul se va supraîncălzi rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. De obicei, dacă observi că temperatura motorului urcă rapid sau dacă vezi aburi ieșind de sub capotă, trebuie să oprești imediat și să verifici cureaua, pentru că, de cele mai multe ori, de aici pornește problema. Pe lângă slăbirea sau ruperea curelei de antrenare, alte probleme care pot crește temperatura apei sunt blocarea termostatului pe închis, care nu mai permite lichidului de răcire să circule prin radiator, ceea ce duce rapid la supraîncălzire. Dacă nivelul lichidului de răcire scade sub minim din cauza pierderilor pe la radiator, furtune sau garnituri, răcirea nu mai este eficientă și motorul se încălzește. Radiatorul înfundat cu depuneri sau noroi, ori ventilatorul de răcire defect, afectează și ele răcirea, în special vara sau la mersul în oraș. Pompa de apă care nu funcționează corect sau are joc nu mai pune în mișcare lichidul de răcire, deci temperatura crește rapid. Orice problemă pe acest circuit de răcire trebuie rezolvată repede, altfel riști defectarea gravă a motorului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A se extrag victimele rapid şi ferm;
B se apelează la serviciile specializate ale unităţilor de pompieri, care intervin cu utilaje de descarcerare;
C se cere ajutorul celor din jur şi se scot rapid victimele dintre fiarele contorsionate.
Explicație:
În cazul unui accident grav, unde victimele au rămas blocate în mașină din cauza deformării caroseriei sau pentru că ușile nu se mai deschid, nu trebuie să încerci să scoți tu victimele, nici rapid, nici cu forța, chiar dacă pare o urgență. Dacă încerci să scoți victimele din fiarele mașinii fără cunoștințe, riști să agravezi rănile, mai ales la nivelul coloanei vertebrale sau al capului. În astfel de situații, cea mai corectă și sigură soluție este să suni imediat la 112 și să aștepți echipajele specializate de la pompieri, care au utilaje speciale de descarcerare. Ei știu exact cum să taie caroseria și cum să scoată oamenii fără să le facă rău suplimentar. Rolul tău este să te asiguri că zona este sigură (să nu ia foc mașina, să nu se apropie alte vehicule, să asiguri victimele să nu se miște, dacă poți) și să anunți rapid autoritățile. Doar serviciile de descarcerare au experiența și instrumentele necesare pentru a salva victimele în siguranță.
În cazul unui accident grav, unde victimele au rămas blocate în mașină din cauza deformării caroseriei sau pentru că ușile nu se mai deschid, nu trebuie să încerci să scoți tu victimele, nici rapid, nici cu forța, chiar dacă pare o urgență. Dacă încerci să scoți victimele din fiarele mașinii fără cunoștințe, riști să agravezi rănile, mai ales la nivelul coloanei vertebrale sau al capului. În astfel de situații, cea mai corectă și sigură soluție este să suni imediat la 112 și să aștepți echipajele specializate de la pompieri, care au utilaje speciale de descarcerare. Ei știu exact cum să taie caroseria și cum să scoată oamenii fără să le facă rău suplimentar. Rolul tău este să te asiguri că zona este sigură (să nu ia foc mașina, să nu se apropie alte vehicule, să asiguri victimele să nu se miște, dacă poți) și să anunți rapid autoritățile. Doar serviciile de descarcerare au experiența și instrumentele necesare pentru a salva victimele în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%

A o coborâre periculoasă, care începe la o distanţă de 200 m de la indicator;
B o coborâre periculoasă, pe o distanţă de 200 m;
C o succesiune de curbe periculoase, la o distanţă de 200 m de la indicator.
Explicație:
Indicatorul din imagine te avertizează că la 200 de metri de unde este montat urmează o coborâre periculoasă, cu o pantă de 7,5%. Într-o astfel de zonă, mai ales iarna când drumul poate fi acoperit cu zăpadă sau polei, trebuie să reduci viteza din timp și să folosești frâna de motor, nu doar frâna de picior, ca să nu pierzi controlul mașinii. Pe coborâri lungi sau abrupte, dacă folosești excesiv frâna, aceasta se poate încinge și poți rămâne fără eficiență la frânare. Tot aici, trebuie să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să fii pregătit să reacționezi dacă apar obstacole sau mașini care încetinesc brusc. Indicatorul nu se referă la o succesiune de curbe și nici nu spune că panta ține fix 200 de metri, ci că începe peste 200 de metri.
Indicatorul din imagine te avertizează că la 200 de metri de unde este montat urmează o coborâre periculoasă, cu o pantă de 7,5%. Într-o astfel de zonă, mai ales iarna când drumul poate fi acoperit cu zăpadă sau polei, trebuie să reduci viteza din timp și să folosești frâna de motor, nu doar frâna de picior, ca să nu pierzi controlul mașinii. Pe coborâri lungi sau abrupte, dacă folosești excesiv frâna, aceasta se poate încinge și poți rămâne fără eficiență la frânare. Tot aici, trebuie să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să fii pregătit să reacționezi dacă apar obstacole sau mașini care încetinesc brusc. Indicatorul nu se referă la o succesiune de curbe și nici nu spune că panta ține fix 200 de metri, ci că începe peste 200 de metri.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%

A pe banda de circulaţie nr.1;
B pe benzile de circulaţie nr. 2 şi 3;
C pe banda de circulaţie nr. 4.
Explicație:
Pentru a vira la stânga într-o intersecție semnalizată cu astfel de marcaje, trebuie să te încadrezi pe banda de circulație numărul 4, adică banda din stânga extremă. Marcajele de pe carosabil îți arată clar direcțiile permise de pe fiecare bandă: banda 4 este marcată cu o săgeată spre stânga, ceea ce înseamnă că doar de pe această bandă ai voie să faci stânga. Benzile 2 și 3 sunt pentru mers înainte, iar banda 1 pentru viraj la dreapta. Dacă te încadrezi greșit și încerci să virezi la stânga de pe altă bandă, riști să blochezi circulația și să fii sancționat. Regulile sunt făcute pentru siguranță și fluidizarea traficului.
Pentru a vira la stânga într-o intersecție semnalizată cu astfel de marcaje, trebuie să te încadrezi pe banda de circulație numărul 4, adică banda din stânga extremă. Marcajele de pe carosabil îți arată clar direcțiile permise de pe fiecare bandă: banda 4 este marcată cu o săgeată spre stânga, ceea ce înseamnă că doar de pe această bandă ai voie să faci stânga. Benzile 2 și 3 sunt pentru mers înainte, iar banda 1 pentru viraj la dreapta. Dacă te încadrezi greșit și încerci să virezi la stânga de pe altă bandă, riști să blochezi circulația și să fii sancționat. Regulile sunt făcute pentru siguranță și fluidizarea traficului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%

A niciunul;
B autocamionul şi autobuzul;
C autoturismul galben şi autoturismul roşu.
Explicație:
Niciun autovehicul nu poate traversa intersecția din această imagine, pentru că toate semafoarele arată culoarea roșie. Potrivit Codului Rutier, semaforul roșu obligă toți conducătorii să oprească înaintea marcajului de oprire sau, dacă acesta nu există, înaintea intersecției. Nu contează direcția de mers sau tipul vehiculului – cât timp semaforul este pe roșu, nimeni nu are voie să înainteze, indiferent dacă virează la stânga, la dreapta sau merge înainte. O astfel de situație este gândită pentru siguranța traficului și pentru a preveni accidentele în intersecții. Chiar dacă în unele cazuri există semafoare dedicate pentru anumite benzi sau tipuri de viraje, în acest caz toate semafoarele sunt roșii, deci traversarea ar reprezenta o încălcare gravă a regulilor. Cel mai important lucru de reținut este că roșul la semafor înseamnă oprire totală pentru toți participanții la trafic. Putem observa că autoturismul galben are obligativitatea de a vira la stânga deoarece marcajul din spatele lui îl obligă la această manevră semaforul verde permițândui să facă la stânga. Acesta încalcă legea mergând înainte și totodată îi încurcă și pe cei din spatele lui care vor vrea să facă stânga.
Niciun autovehicul nu poate traversa intersecția din această imagine, pentru că toate semafoarele arată culoarea roșie. Potrivit Codului Rutier, semaforul roșu obligă toți conducătorii să oprească înaintea marcajului de oprire sau, dacă acesta nu există, înaintea intersecției. Nu contează direcția de mers sau tipul vehiculului – cât timp semaforul este pe roșu, nimeni nu are voie să înainteze, indiferent dacă virează la stânga, la dreapta sau merge înainte. O astfel de situație este gândită pentru siguranța traficului și pentru a preveni accidentele în intersecții. Chiar dacă în unele cazuri există semafoare dedicate pentru anumite benzi sau tipuri de viraje, în acest caz toate semafoarele sunt roșii, deci traversarea ar reprezenta o încălcare gravă a regulilor. Cel mai important lucru de reținut este că roșul la semafor înseamnă oprire totală pentru toți participanții la trafic. Putem observa că autoturismul galben are obligativitatea de a vira la stânga deoarece marcajul din spatele lui îl obligă la această manevră semaforul verde permițândui să facă la stânga. Acesta încalcă legea mergând înainte și totodată îi încurcă și pe cei din spatele lui care vor vrea să facă stânga.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%

A nu;
B da;
C da, dacă sensul de mers este blocat.
Explicație:
Nu este permisă întoarcerea pe autostradă, indiferent de situație. Pe autostradă, toate manevrele de întoarcere, mers înapoi sau circulație pe contrasens sunt strict interzise prin lege. Aceste reguli sunt foarte clare pentru că astfel de manevre pun în pericol viețile tuturor participanților la trafic și pot duce la accidente grave, de multe ori fatale. Chiar dacă banda este liberă sau traficul este blocat pe sensul tău, nu ai voie să întorci. Dacă ai greșit drumul sau ai trecut de ieșirea dorită, singura variantă legală și sigură este să continui până la următoarea ieșire, apoi să găsești o rută corectă. Orice altă soluție este ilegală și periculoasă.
Nu este permisă întoarcerea pe autostradă, indiferent de situație. Pe autostradă, toate manevrele de întoarcere, mers înapoi sau circulație pe contrasens sunt strict interzise prin lege. Aceste reguli sunt foarte clare pentru că astfel de manevre pun în pericol viețile tuturor participanților la trafic și pot duce la accidente grave, de multe ori fatale. Chiar dacă banda este liberă sau traficul este blocat pe sensul tău, nu ai voie să întorci. Dacă ai greșit drumul sau ai trecut de ieșirea dorită, singura variantă legală și sigură este să continui până la următoarea ieșire, apoi să găsești o rută corectă. Orice altă soluție este ilegală și periculoasă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%

A circulaţi după autocamion;
B permiteţi pietonului să traverseze strada;
C avertizaţi sonor pietonul pentru a se opri, apoi circulaţi mai departe.
Explicație:
Legea obligă șoferul să acorde prioritate de trecere pietonului care se află deja pe trecerea de pietoni, indiferent de direcția de deplasare a acestuia. Pietonul din imagine este angajat în traversare, iar linia de trecere de pietoni este clar vizibilă. Ignorarea acestui drept al pietonului se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, dar mai grav, pune viața acestuia în pericol. Indiferent că un alt vehicul, cum ar fi autocamionul, ar pleca sau nu, prioritatea pietonului este absolută în acest context. Este esențial ca șoferii să fie atenți la pietoni, mai ales la trecerile semnalizate, pentru a preveni accidentele rutiere. Exemplu practic: dacă oprești și la câteva secunde după tine alt șofer nu acordă prioritate, tu nu ești vinovat – responsabilitatea fiecăruia este individuală. Singura reacție corectă: aștepți ca pietonul să termine traversarea, apoi îți continui drumul.
Legea obligă șoferul să acorde prioritate de trecere pietonului care se află deja pe trecerea de pietoni, indiferent de direcția de deplasare a acestuia. Pietonul din imagine este angajat în traversare, iar linia de trecere de pietoni este clar vizibilă. Ignorarea acestui drept al pietonului se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, dar mai grav, pune viața acestuia în pericol. Indiferent că un alt vehicul, cum ar fi autocamionul, ar pleca sau nu, prioritatea pietonului este absolută în acest context. Este esențial ca șoferii să fie atenți la pietoni, mai ales la trecerile semnalizate, pentru a preveni accidentele rutiere. Exemplu practic: dacă oprești și la câteva secunde după tine alt șofer nu acordă prioritate, tu nu ești vinovat – responsabilitatea fiecăruia este individuală. Singura reacție corectă: aștepți ca pietonul să termine traversarea, apoi îți continui drumul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%

A tramvaiul 1;
B tramvaiul 2;
C autoturismul.
Explicație:
Autoturimul albastru va trece primul prin intersecție pentru ca acesta circula pe drumul prioritar și nu își schimbă direcția de mers. Tramvaiul 1 va intra al doilea pentru că circulă tot pe drumul cu porioritate dar acesta va părăsi drumul prioritar intersectânduse cu traiectoria autoturismului, deci tramvaiul 1 va trebui să îi cedeze trecerea autoturismului. Ultimul va intra tramvaiul 2 pentru că acesta vine de pe un drum secundar și intră pe un drum cu prioritate având semnul de "Cedează Trecerea" cu panoul adițional.
Autoturimul albastru va trece primul prin intersecție pentru ca acesta circula pe drumul prioritar și nu își schimbă direcția de mers. Tramvaiul 1 va intra al doilea pentru că circulă tot pe drumul cu porioritate dar acesta va părăsi drumul prioritar intersectânduse cu traiectoria autoturismului, deci tramvaiul 1 va trebui să îi cedeze trecerea autoturismului. Ultimul va intra tramvaiul 2 pentru că acesta vine de pe un drum secundar și intră pe un drum cu prioritate având semnul de "Cedează Trecerea" cu panoul adițional.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A în zona de acţiune a indicatorului de avertizare „Accident”;
B când vizibilitatea este sub 100 m, în condiţii de ceaţă;
C la intersectarea cu vehiculele care circulă din sens opus.
Explicație:
Limita de 30 kilometri pe oră în localitate se aplică atunci când întâlnești indicatorul de avertizare „Accident”, pentru că legea cere să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în zona de acțiune a acestui indicator pentru siguranța circulației și pentru a evita eventuale pericole neprevăzute. De asemenea, când vizibilitatea este sub 100 de metri din cauza ceții sau a altor fenomene care afectează vizibilitatea, Codul Rutier obligă șoferii să reducă viteza sub 30 kilometri pe oră în localitate pentru a avea timp de reacție și a evita accidentele. La intersectarea cu vehiculele din sens opus nu există o astfel de obligație, se circulă normal, dar cu atenție. Practic, trebuie să reții că orice situație cu pericol crescut, semnalizată prin indicator sau prin condiții meteo, impune reducerea vitezei la 30 kilometri pe oră în localitate.
Limita de 30 kilometri pe oră în localitate se aplică atunci când întâlnești indicatorul de avertizare „Accident”, pentru că legea cere să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în zona de acțiune a acestui indicator pentru siguranța circulației și pentru a evita eventuale pericole neprevăzute. De asemenea, când vizibilitatea este sub 100 de metri din cauza ceții sau a altor fenomene care afectează vizibilitatea, Codul Rutier obligă șoferii să reducă viteza sub 30 kilometri pe oră în localitate pentru a avea timp de reacție și a evita accidentele. La intersectarea cu vehiculele din sens opus nu există o astfel de obligație, se circulă normal, dar cu atenție. Practic, trebuie să reții că orice situație cu pericol crescut, semnalizată prin indicator sau prin condiții meteo, impune reducerea vitezei la 30 kilometri pe oră în localitate.
Regulamentul Rutier
Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
k) când vizibilitatea este sub 100 m în conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
k) când vizibilitatea este sub 100 m în conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
A să reducă viteza, fără a depăşi linia continuă pentru oprire;
B să oprească autovehiculul în locul unde vizibilitatea este maximă, fără a depăşi indicatorul de prioritate în cruce;
C să reducă viteza autovehiculului şi să traverseze cu atenţie, asigurându-se că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Explicație:
La o trecere la nivel cu calea ferată cu barierele ridicate, șoferul trebuie să reducă viteza și să se asigure temeinic în ambele părți că nu se apropie niciun tren, apoi să traverseze cu atenție. Chiar dacă barierele sunt ridicate, pot apărea situații periculoase dacă nu te asiguri, iar trenul poate să nu fie vizibil imediat. Oprirea nu este obligatorie dacă barierele sunt ridicate, dar reducerea vitezei și verificarea atentă a ambelor sensuri este esențială pentru siguranță, conform Codului Rutier. Sunt multe accidente provocate de neatenție la aceste treceri, de aceea trebuie să fii precaut chiar și atunci când barierele nu sunt coborâte.
La o trecere la nivel cu calea ferată cu barierele ridicate, șoferul trebuie să reducă viteza și să se asigure temeinic în ambele părți că nu se apropie niciun tren, apoi să traverseze cu atenție. Chiar dacă barierele sunt ridicate, pot apărea situații periculoase dacă nu te asiguri, iar trenul poate să nu fie vizibil imediat. Oprirea nu este obligatorie dacă barierele sunt ridicate, dar reducerea vitezei și verificarea atentă a ambelor sensuri este esențială pentru siguranță, conform Codului Rutier. Sunt multe accidente provocate de neatenție la aceste treceri, de aceea trebuie să fii precaut chiar și atunci când barierele nu sunt coborâte.
Regulamentul Rutier
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure ca din partea stânga sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure ca din partea stânga sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A o ambulanţă special dotată în acest sens;
B o ambulanţă însoţită de un medic;
C vehiculul care a provocat accidentul, dacă starea victimei permite acest lucru.
Explicație:
Când se pune problema transportării victimelor la spital după un accident rutier, este foarte important să înțelegem care e procedura corectă din punct de vedere legal și practic. Potrivit legislației rutiere din România, transportul victimelor trebuie realizat cu prioritate de către ambulanțe sau alte mijloace specializate pentru urgențe medicale, pentru că acestea sunt echipate corespunzător și personalul medical poate oferi îngrijiri încă din drumul spre spital. Doar în cazurile excepționale în care ambulanța nu poate interveni rapid – de exemplu dacă accesul la locul accidentului este foarte dificil sau victima are nevoie urgentă de ajutor pentru a-i fi salvată viața – se poate apela la transportul cu alte autovehicule, dar numai dacă nu există altă soluție și cu mare grijă pentru a nu agrava rănile persoanei transportate. Este însă important să nu uiți niciodată: transportul neadecvat al unei victime poate agrava starea acesteia. De aceea, principiul de bază este să aștepți ambulanța, iar excepțiile se aplică doar dacă viața victimei este în pericol și nu există nicio altă opțiune. Astfel, răspunsul corect la această întrebare este că transportarea victimelor la spital se face, în mod obișnuit, cu ambulanța, dar, în cazuri de maximă urgență, este permisă folosirea oricărui mijloc de transport disponibil, dacă așteptarea ar pune în pericol viața victimei.
Când se pune problema transportării victimelor la spital după un accident rutier, este foarte important să înțelegem care e procedura corectă din punct de vedere legal și practic. Potrivit legislației rutiere din România, transportul victimelor trebuie realizat cu prioritate de către ambulanțe sau alte mijloace specializate pentru urgențe medicale, pentru că acestea sunt echipate corespunzător și personalul medical poate oferi îngrijiri încă din drumul spre spital. Doar în cazurile excepționale în care ambulanța nu poate interveni rapid – de exemplu dacă accesul la locul accidentului este foarte dificil sau victima are nevoie urgentă de ajutor pentru a-i fi salvată viața – se poate apela la transportul cu alte autovehicule, dar numai dacă nu există altă soluție și cu mare grijă pentru a nu agrava rănile persoanei transportate. Este însă important să nu uiți niciodată: transportul neadecvat al unei victime poate agrava starea acesteia. De aceea, principiul de bază este să aștepți ambulanța, iar excepțiile se aplică doar dacă viața victimei este în pericol și nu există nicio altă opțiune. Astfel, răspunsul corect la această întrebare este că transportarea victimelor la spital se face, în mod obișnuit, cu ambulanța, dar, în cazuri de maximă urgență, este permisă folosirea oricărui mijloc de transport disponibil, dacă așteptarea ar pune în pericol viața victimei.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
A da, atâta vreme cât acestea nu ne stânjenesc în acţionarea comenzilor autovehiculului;
B da, dacă nu mai există un alt loc în care să aşezăm obiectele de mici dimensiuni;
C nu, întrucât există posibilitatea rostogolirii acestor obiecte, care pot ajunge sub pedale şi crea situaţii periculoase.
Explicație:
Nu este recomandat să păstrezi sau să depozitezi obiecte pe podeaua mașinii, deoarece în timpul mersului, acestea se pot rostogoli sub pedale și pot bloca frâna, accelerația sau ambreiajul, punând în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede că șoferul trebuie să mențină controlul asupra autovehiculului în orice moment, iar un obiect care împiedică acționarea corectă a comenzilor poate duce la accidente grave. Pe lângă acest aspect legal, din punct de vedere practic, obiectele aflate pe podea pot distrage atenția și pot provoca răni dacă se deplasează brusc în caz de frânare sau coliziune. De aceea, toate obiectele din mașină trebuie depozitate în spații special amenajate, cum ar fi portbagajul sau compartimentele de depozitare, pentru a evita riscurile.
Nu este recomandat să păstrezi sau să depozitezi obiecte pe podeaua mașinii, deoarece în timpul mersului, acestea se pot rostogoli sub pedale și pot bloca frâna, accelerația sau ambreiajul, punând în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede că șoferul trebuie să mențină controlul asupra autovehiculului în orice moment, iar un obiect care împiedică acționarea corectă a comenzilor poate duce la accidente grave. Pe lângă acest aspect legal, din punct de vedere practic, obiectele aflate pe podea pot distrage atenția și pot provoca răni dacă se deplasează brusc în caz de frânare sau coliziune. De aceea, toate obiectele din mașină trebuie depozitate în spații special amenajate, cum ar fi portbagajul sau compartimentele de depozitare, pentru a evita riscurile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%