A să reducă viteza, întrucât se creează pericolul de blocare;
B să oprească autovehiculele, în afara situaţiilor impuse de trafic;
C să întoarcă, prin ocolirea sensului giratoriu.
Explicație:
Într-un sens giratoriu, nu ai voie să oprești vehiculul decât dacă traficul o impune (de exemplu, dacă e blocaj sau trebuie să acorzi prioritate). Oprirea nejustificată în sensul giratoriu blochează circulația și creează pericol de accident. Reducerea vitezei este permisă și chiar recomandată pentru a circula în siguranță, iar întoarcerea prin ocolirea sensului giratoriu este modul corect de schimbare a direcției. Practic, nu trebuie să oprești niciodată în giratoriu decât dacă nu poți continua din cauza traficului.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
    f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
A apă oxigenată sau iod;
B ser fiziologic;
C apă potabilă.
Explicație:
Pentru dezinfecția plăgilor care urmează să fie pansate, se folosește apă oxigenată sau iod. Aceste substanțe au rolul de a distruge bacteriile și de a preveni infecțiile. Apa oxigenată ajută la curățarea mecanică a plăgii și la distrugerea microorganismelor de la suprafața pielii, iar iodul are efect antiseptic puternic, protejând zona până la aplicarea pansamentului. Serul fiziologic sau apa potabilă pot fi folosite doar pentru spălarea inițială a plăgii, dar nu dezinfectează eficient. Este important să nu aplici pansamentul direct pe o rană care nu a fost dezinfectată, pentru că astfel riști apariția infecțiilor sau a complicațiilor. După dezinfectare, plaga se acoperă cu un pansament steril, evitând atingerea cu mâna a suprafeței rănite.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A depăşirea vitezei maxime admise cu peste 20 km/h;
B nerespectarea regulilor privind depăşirea;
C nefolosirea luminilor de ceaţă după lăsarea serii.
Explicație:
Dreptul de a conduce se suspendă dacă nu respecți regulile privind depășirea, pentru că această abatere poate duce la accidente grave și pune în pericol siguranța traficului. Depășirea neregulamentară este considerată o contravenție gravă, mai ales dacă se face în zone unde este interzis sau fără asigurare, și se sancționează cu suspendarea permisului pentru o perioadă stabilită de lege. Depășirea vitezei maxime cu peste 20 kilometri pe oră se sancționează doar cu amendă și puncte, iar nefolosirea luminilor de ceață duce tot la amendă, nu la suspendare. Regulile de depășire sunt stricte și orice încălcare poate avea consecințe foarte grave, inclusiv pierderea dreptului de a conduce pentru o perioadă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
    e) nerespectarea regulilor privind depăşirea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
A se reduce viteza de deplasare;
B vehiculul îşi menţine ţinuta de drum, în ciuda acestui fapt;
C vehiculul poate derapa lateral.
Explicație:
Când eficiența frânării este mult diferită pe roțile aceleiași osii, una dintre roți va frâna mai puternic decât cealaltă. În acest caz, mașina nu se va opri în linie dreaptă, ci va tinde să derapeze sau să tragă lateral, către partea cu frânarea mai puternică. Acest fenomen apare frecvent atunci când plăcuțele sau discurile de frână sunt uzate inegal sau dacă frânele sunt defecte pe o parte. În astfel de situații, șoferul poate pierde controlul direcției, mai ales pe drumuri alunecoase sau la frânări de urgență. Pentru a preveni accidentele, este esențial ca frânele să fie verificate și reglate periodic, astfel încât să funcționeze uniform pe ambele roți ale fiecărei osii. O eficiență neuniformă la frânare poate duce la răsturnarea vehiculului sau la ieșirea de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau în curbe.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
Auto DRPCIV
A în intersecţia înaintea căreia este instalat;
B în toate intersecţiile, până la apariţia indicatorului „Sfârşitul tuturor restricţiilor”;
C la 200 m de la locul în care este instalat acesta.
Explicație:
Indicatorul de interzicere a virajului la stânga instalat înainte de intersecție îți interzice să schimbi direcția de mers spre stânga exact în intersecția imediat următoare, adică acolo unde ai prima ocazie să virezi. Această restricție se aplică strict pentru acea intersecție, nu pentru toate intersecțiile următoare și nu pe o distanță fixă. Motivul este clar: acolo pot exista pericole, flux mare de pietoni sau reguli speciale de circulație care impun restricții pentru a evita accidentele sau blocajele. După ce ai trecut de acea intersecție, indicatorul nu mai are valabilitate, cu excepția cazului în care apare din nou alt indicator care interzice virajul la stânga. Dacă nu respecți acest semn și virezi stânga, riști amendă și chiar accident, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă să faci această manevră acolo.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
Auto DRPCIV
A vă apropiaţi de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere;
B vă apropiaţi de o trecere la nivel cu o cale ferată industrială;
C vă apropiaţi de un chei sau de un mal abrupt.
Explicație:
Acest indicator te avertizează că te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere. Înainte de această trecere, trebuie să fii atent la semnalele acustice și luminoase, iar dacă barierele sunt coborâte sau în curs de coborâre, ai obligația să oprești. Indicatorul nu se referă la o cale ferată industrială sau la un mal abrupt, ci la o trecere la nivel cu linii de tren unde există bariere pentru siguranța participanților la trafic. Trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să oprești dacă este necesar, respectând toate semnalele și regulile specifice pentru astfel de treceri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
Auto DRPCIV
A autoturismele vor folosi traiectoriile care ocolesc prin stânga centrul imaginar al intersecţiei;
B autoturismul roşu va ceda trecerea;
C autoturismul roşu va trece prin spatele celui albastru.
Explicație:
Când două autoturisme se întâlnesc într-o intersecție și ambele virează la stânga din sensuri opuse, fiecare trebuie să se apropie de centrul imaginar al intersecției și să execute virajul prin stânga acestui centru. Practic, fiecare șofer virează astfel încât mașinile să nu se intersecteze pe traiectorii, ci să treacă una pe lângă cealaltă, pe partea stângă față de centrul intersecției. Asta elimină orice risc ca vehiculele să ajungă față în față în mijlocul intersecției sau să fie nevoite să se oprească pentru a-și face loc. Regula este clară: nu te abati pe traiectoria celuilalt și nu ocolești centrul intersecției pe dreapta, ci mereu pe stânga. În acest fel, fiecare mașină are o vizibilitate bună și toți participanții la trafic știu la ce să se aștepte, evitând confuziile și accidentele. Dacă nu respecți această regulă, poți ajunge să blochezi intersecția sau să intri în coliziune cu celălalt autoturism care virează la stânga din sens opus.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
Auto DRPCIV
A traseul 1;
B traseul 2;
C virajul la stânga este interzis.
Explicație:
Pentru a vira la stânga într-un sens giratoriu cu două benzi, este recomandat să te încadrezi pe banda din stânga la intrare și să circuli pe această bandă până la ieșirea dorită. Traseul 2 din imagine este recomandat, pentru că menține banda din stânga pe tot parcursul manevrei, iar ieșirea din giratoriu se face după ce te-ai asigurat și ai semnalizat corespunzător.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
Auto DRPCIV
A da, deoarece din sens opus nu se apropie alt vehicul;
B nu, pentru că depăşirea s-ar face într-o curbă cu vizibilitate redusă sub 50 m;
C nu, pentru că linia continuă interzice acest lucru.
Explicație:
Depășirea autocamionului nu este permisă în această situație, deoarece pe partea ta există o linie continuă pe axul drumului. Linia continuă interzice trecerea peste ax și implicit orice manevră de depășire, indiferent dacă din sens opus nu vine nimic sau dacă ai vizibilitate. Chiar dacă pe partea opusă este linie discontinuă, această regulă se aplică strict sensului pentru care marcajul este continuu. În plus, în față este o curbă unde vizibilitatea este redusă, ceea ce crește și mai mult riscul unui accident. Legea interzice depășirea peste linia continuă, iar nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă și suspendarea permisului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
Auto DRPCIV
A da, dacă vă asiguraţi că manevra poate fi executată şi semnalizaţi corespunzător;
B nu, deoarece vizibilitatea este redusă;
C nu, deoarece prin această manevră veţi trece peste axul drumului.
Explicație:
Pe axul drumului se vede o linie continuă alăturată de o linie discontinuă. Ai voie să depășești doar dacă te afli pe banda unde linia de lângă tine este discontinuă, adică pe partea ta. Linia continuă de lângă banda opusă interzice depășirea doar pentru sensul opus. În acest caz, dacă te asiguri că vizibilitatea este bună, nu vine nimeni din față, semnalizezi corect și poți reveni în siguranță pe banda ta, depășirea este permisă. Dacă te-ai afla pe partea cu linia continuă, depășirea ar fi interzisă chiar dacă ai vedea că drumul e liber. Marcajul mixt este folosit exact pentru situațiile în care depășirea este permisă doar pentru unul dintre sensuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
Auto DRPCIV
A autoturismul şi autobuzul;
B autobuzul şi autocamionul;
C autocamionul şi autoturismul.
Explicație:
Autoturismul nu are prioritate pentru că, deși se află pe drumul prioritar, atunci când vrea să vireze la stânga părăsește drumul prioritar și întâlnește traiectoria autobuzului care circulă tot pe drumul prioritar, dar vine din sens opus și virează tot la stânga. În această situație, autoturismul trebuie să acorde prioritate autobuzului. Autocamionul nu are prioritate deoarece întâlnește indicatorul cedează trecerea și trebuie să lase să treacă toate vehiculele care circulă pe drumul prioritar, adică atât autobuzul cât și autoturismul. Ordinea corectă este: întâi trece autobuzul, apoi autoturismul după ce a trecut autobuzul, iar ultimul va pătrunde autocamionul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A la coborârile a căror pantă depăşeşte 10%;
B pe trecerile pentru pietoni sau pe cele la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m de acestea;
C în situaţia în care, din sens opus, un vehicul este nevoit să execute o manevră, pentru a evita coliziunea.
Explicație:
Depășirea este interzisă pe trecerile pentru pietoni, pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la mai puțin de 50 de metri de acestea, indiferent dacă sunt sau nu pietoni sau trenuri în zonă. Această regulă există pentru a proteja siguranța pietonilor și pentru a preveni accidentele grave la traversarea căii ferate, unde pericolul este major și vizibilitatea poate fi redusă. De asemenea, depășirea este interzisă atunci când din sens opus vine un vehicul care ar fi nevoit să facă o manevră de evitare, pentru a nu se produce o coliziune. În această situație, legea te obligă să nu depășești, pentru că manevra pune în pericol siguranța circulației. Ambele interdicții sunt prevăzute clar în Codul Rutier pentru a elimina orice risc major în aceste zone cu vizibilitate redusă sau pericol mare.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
    f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
    j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
Dificultate Întrebare: GREA
61%
A pe partea carosabilă a drumurilor naţionale;
B în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”, până la prima intersecţie;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Oprirea vehiculelor este interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Oprirea interzisă”, până la prima intersecție. Acest indicator are putere legală și impune interdicția absolută de a opri vehiculul pe partea carosabilă sau pe acostament, indiferent de motiv, pe toată distanța cuprinsă între indicator și prima intersecție după acesta. Scopul acestei reguli este să asigure fluiditatea și siguranța traficului în zonele aglomerate, periculoase sau unde oprirea poate bloca accesul altor vehicule. Indicatorul are prioritate față de orice altă regulă privind oprirea, iar nerespectarea lui se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. În celelalte situații menționate, oprirea nu este interzisă prin lege, dar poate fi restricționată prin alte reguli locale sau marcaje.
Dificultate Întrebare: MEDIE
48%
A certificatul de înmatriculare este deteriorat;
B acestea nu corespund normelor tehnice cu privire la siguranţa rutieră şi la protecţia mediului înconjurător;
C termenul de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când acestea nu corespund normelor tehnice privind siguranța rutieră sau protecția mediului. Asta înseamnă că, dacă vehiculul are defecțiuni tehnice care pot pune în pericol viața participanților la trafic sau poluează peste limitele legale, nu ai voie să circuli cu el. De asemenea, dacă inspecția tehnică periodică a expirat, autovehiculul nu mai este considerat sigur pentru drum și nu ai dreptul să îl folosești în trafic. Aceste reguli sunt prevăzute pentru a reduce riscurile de accidente și pentru a proteja sănătatea publică și mediul. Orice nerespectare a acestor condiții atrage sancțiuni, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare și imobilizarea vehiculului.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.10.
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, precum si a celor neasigurate pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie.
Dificultate Întrebare: GREA
73%
A nu aveţi nicio obligaţie şi prin urmare vă continuaţi deplasarea în coloană;
B reduceţi viteza şi măriţi astfel distanţa faţă de cel care circulă înaintea dvs., creând condiţii celui ce depăşeşte neregulamentar să intre în coloană;
C vă apropiaţi de axul drumului public, pentru a-l determina pe cel angajat în depăşirea coloanei să renunţe la această manevră riscantă.
Explicație:
Dacă un șofer se angajează neregulamentar în depășirea coloanei și din față se apropie rapid un autocamion, trebuie să reduci viteza și să mărești distanța față de mașina din fața ta. În felul acesta creezi un spațiu liber în care șoferul care a depășit greșit să poată reintra în coloană și să evite impactul frontal cu autocamionul. Chiar dacă nu tu ai greșit, ai obligația să previi un accident. Nu e corect să ignori pericolul și să mergi mai departe ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic, iar apropierea de axul drumului pentru a-l împiedica să intre înapoi în coloană este periculoasă și interzisă. Fiecare participant la trafic trebuie să acționeze preventiv și să ajute la evitarea accidentelor, chiar dacă eroarea aparține altcuiva. Oricând vezi o astfel de situație, reacționezi calm, încetinești și faci loc pentru ca toată lumea să treacă în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
A da, cu încuviinţarea poliţiei, care cercetează accidentul;
B da, dacă persoana vătămată se poate deplasa singură;
C nu, până la sosirea ambulanţei.
Explicație:
Dacă ai fost implicat într-un accident rutier în urma căruia a murit sau a fost rănită o persoană, nu ai voie să schimbi poziția mașinii decât cu încuviințarea poliției care cercetează accidentul. Doar poliția are dreptul să stabilească dacă și când poate fi mutat autovehiculul, tocmai pentru a nu altera probele sau urmele importante care ar putea lămuri cine este vinovat și cum s-a produs evenimentul. Nu contează dacă victima se poate deplasa sau dacă ambulanța a sosit, regula este clară: poziția mașinii se schimbă doar la cererea sau cu acordul poliției. Dacă muți mașina fără aprobare, riști consecințe legale foarte grave pentru obstrucționarea anchetei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A să prezinte certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a vehiculului;
B să prezinte documentele personale;
C să înmâneze documentele prevăzute de lege.
Explicație:
Când un polițist îți cere documentele, ai obligația să îi înmânezi toate actele prevăzute de lege, nu doar să le arăți sau să prezinți anumite documente la alegere. Asta înseamnă că trebuie să îi dai spre verificare permisul de conducere, certificatul de înmatriculare al mașinii, asigurarea obligatorie și orice alte acte prevăzute explicit de legislație pentru situația respectivă. Dacă refuzi să le înmânezi sau prezinți doar unele dintre ele, riști sancțiuni. Polițistul trebuie să poată verifica autenticitatea documentelor și valabilitatea lor, ceea ce nu se poate face doar dacă le arăți de la distanță. Actele trebuie înmânate, pentru control, de fiecare dată când ți se solicită acest lucru în mod oficial.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A autovehiculul care nu depăşeşte 5.000 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, este mai mic de 8;
B autovehiculul care nu depăşeşte 3.500 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
C autovehiculul care nu depăşeşte 3.500 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 5.
Explicație:
Autovehiculul din categoria B este orice vehicul a cărui masă maximă autorizată nu depășește 3500 kilograme și care are cel mult 8 locuri pe scaune în afara celui al șoferului. Asta înseamnă că poți conduce mașini ușoare, inclusiv SUV-uri sau van-uri, atâta timp cât nu depășesc această greutate și nu sunt omologate pentru mai mult de 8 pasageri plus șoferul. Dacă vehiculul are peste 3500 kg sau mai multe locuri, ai nevoie de altă categorie de permis. Această definiție este standard în legislație și este importantă pentru că stabilește ce tipuri de vehicule pot fi conduse cu permis B și ce restricții există privind greutatea și numărul de pasageri.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
    1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
    2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
    3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A prin bandajarea strânsă a locului fracturii;
B prin folosirea atelelor;
C prin folosirea pansamentului compresiv.
Explicație:
Imobilizarea unui membru inferior fracturat la o victimă de accident se face folosind atele, nu prin bandajare strânsă sau pansament compresiv. Atela este un dispozitiv rigid care se aplică de-a lungul membrului fracturat pentru a-l ține nemișcat, prevenind agravarea leziunii și reducând riscul de hemoragii sau alte complicații. Bandajarea strânsă poate agrava fractura sau poate opri circulația sângelui, iar pansamentul compresiv se folosește doar în caz de hemoragie, nu pentru fracturi. Cea mai bună metodă de imobilizare este aplicarea atelelor de o parte și de alta a membrului, fixate cu bandaje, astfel încât zona fracturii să nu se mai miște deloc până la sosirea medicilor. Orice mișcare suplimentară poate transforma o fractură simplă într-una complicată sau poate duce la alte leziuni interne.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
Auto DRPCIV
A „Aeroport”;
B „Drum aglomerat”;
C „Vânt lateral”.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică “Vânt lateral”. Acesta avertizează că pe sectorul de drum unde este amplasat pot exista rafale puternice de vânt din lateral, care pot afecta stabilitatea vehiculului, mai ales dacă conduci o autoutilitară, un camion, un autobuz sau dacă ai remorcă ori transporti obiecte voluminoase. Vântul lateral poate devia direcția de mers, poate provoca dezechilibru sau chiar răsturnarea vehiculelor înalte, iar la viteze mari pericolul crește. În această zonă trebuie să reduci viteza, să ții bine de volan și să fii foarte atent la mișcările bruște ale mașinii. Ai grijă în special la depășiri sau când ieși din spatele unui obstacol, pentru că rafala de vânt poate lovi brusc vehiculul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%