A înaintea plecării în cursă, când pneurile sunt reci;
B după parcurgerea a cel puţin 400-500 km, când pneurile sunt calde;
C doar atunci când observăm că autovehiculul este înclinat într-o parte.
Explicație:
Presiunea din pneuri trebuie măsurată înainte de plecarea în cursă, atunci când anvelopele sunt reci. Doar în acest moment valoarea este corectă, pentru că presiunea din pneuri crește pe măsură ce rulezi și cauciucurile se încălzesc. Dacă verifici presiunea după ce ai mers mai mulți kilometri, citirea nu va fi reală și poți fi tentat să scoți aer, ceea ce poate duce la presiune prea mică ulterior. Nu aștepți ca mașina să fie vizibil înclinată, pentru că atunci ai deja o problemă serioasă. O presiune corectă previne uzura neuniformă a cauciucurilor, reduce riscul de explozie și asigură aderență și consum optim de carburant. Controlul se face periodic și obligatoriu înaintea drumurilor lungi, nu doar atunci când observi probleme vizibile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
Auto DRPCIV
A o ieşire de pe autostradă;
B o staţie de taxare pentru circulaţia pe autostrăzi;
C un loc special amenajat, unde puteţi face o pauză pentru odihnă.
Explicație:
Indicatorul arată că urmează un loc special amenajat pentru pauză și odihnă pe autostradă, cunoscut ca spațiu de servicii sau parcare de odihnă. Acest spațiu este destinat șoferilor și pasagerilor care au nevoie să se oprească pentru relaxare, alimentare cu apă, mers la toaletă, masă sau pur și simplu pentru a lua o pauză de la condus. Nu indică o ieșire de pe autostradă sau o stație de taxare, ci exclusiv o zonă sigură unde poți staționa legal fără să încurci traficul. Pauzele regulate în astfel de spații sunt recomandate pentru a reduce oboseala la volan și a crește siguranța rutieră, mai ales la drum lung.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
Auto DRPCIV
A autocamionul şi motocicleta;
B autoturismul şi autocamionul;
C autoturismul şi motocicleta.
Explicație:
În această intersecție, semnalele polițistului primează în fața semafoarelor sau a oricărui alt indicator. Polițistul este cu fața către camion și are brațul stâng întins orizontal, ceea ce pentru camion înseamnă “oprire, trecerea interzisă”. Pentru vehiculele care vin din lateral, adică autoturismul și motocicleta, acest semnal înseamnă “liber la trecere”. Prin urmare, camionul trebuie să oprească, iar autoturismul și motocicleta pot intra în intersecție. Este important să reții că într-o astfel de situație, dacă nu respecți semnalele agentului de circulație, riști amendă și suspendarea permisului, indiferent de culoarea semaforului. Prioritatea este clară: semnalele polițistului sunt pe primul loc, semafoarele pe locul doi, indicatoarele pe locul trei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
Auto DRPCIV
A da, legea nu interzice;
B nu, deoarece drumul se îngustează;
C nu, deoarece urmează un drum în lucru.
Explicație:
Indicatorul galben arată că drumul se va îngusta sau banda pe care circuli urmează să se termine peste 400 metri, dar nu interzice depășirea. Sensurile de mers sunt despărțite de o linie dublă continuă, ceea ce interzice trecerea peste axul drumului, dar în această imagine nu este nevoie să calci axul pentru depășire, pentru că există două benzi pe sens dumneavoastră de mers. Atât timp cât rămâi pe banda ta și nu încalci nicio regulă (nu depășești limita de viteză, te asiguri, semnalizezi), poți depăși în această situație. Trebuie să fii atent ca după 400 m să revii pe prima bandă, pentru că banda a doua va dispărea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
Auto DRPCIV
A troleibuzul şi motocicleta;
B motocicleta şi autocamionul;
C troleibuzul.
Explicație:
În această situație, semnalele polițistului anulează orice altă regulă, inclusiv semafoarele sau indicatoarele. Polițistul stă cu fața la troleibuz și cu spatele la autoturismul roșu, având ambele brațe întinse orizontal. Pentru troleibuz și autoturismul roșu, acest semnal înseamnă oprire. Pentru cei care vin din lateral (motocicleta și autocamionul), semnalul polițistului indică „liber la trecere”, chiar dacă semaforul sau indicatorul spune altceva. Prin urmare, doar motocicleta și autocamionul pot pătrunde în intersecție. Orice nerespectare a semnalelor polițistului este considerată o abatere gravă și se sancționează dur, indiferent de semafoare sau prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
Auto DRPCIV
A motocicleta, autocamionul, autoturismul;
B motocicleta, autoturismul, autocamionul;
C autocamionul, motocicleta, autoturismul.
Explicație:
Motocicleta trece prima pentru ca este pe drumul cu prioritate si merge inainte, fara restrictii. Autocamionul, desi are STOP, dupa ce s-a asigurat si a acordat prioritate motocicletei, poate intra in intersectie inaintea autoturismului rosu, pentru ca autoturismul, avand „Cedeaza trecerea” si virand la stanga, trebuie sa acorde prioritate inclusiv autocamionului care merge inainte. Autoturismul va intra ultimul, doar dupa ce au trecut motocicleta si autocamionul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
Auto DRPCIV
A da, dacă distanţa este de peste 25 m;
B nu;
C numai în reprize foarte scurte.
Explicație:
Ai voie să claxonezi un biciclist înainte de depășire doar dacă distanța față de acesta este de cel puțin 25 de metri. Scopul este să-l avertizezi pentru siguranța ambilor participanți la trafic, nu să-l sperii sau să-l pui în pericol. Claxonatul în aceste condiții este permis de lege pentru a preveni un posibil accident, mai ales când biciclistul nu este atent sau circulă foarte aproape de axul drumului ori marginea carosabilului. Dacă ești prea aproape de biciclist când claxonezi, îl poți speria și poate face o manevră bruscă, ceea ce e foarte periculos. De aceea există această limitare de distanță.
Regulamentul Rutier
Articolul 113
(1) Mijloacele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durata de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să îi determine pe aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A în cazul arterelor de circulaţie slab iluminate, când vizibilitatea este redusă, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora;
B în cazul staţionării pe timp de noapte pe partea carosabilă a drumurilor naţionale sau în cazul parcării autovehiculului în locuri special amenajate, dar neiluminate;
C pe timp de zi pe drumurile naţionale, în situaţiile în care traficul este supraaglomerat.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire sau de drum atunci când circulă pe artere slab iluminate sau când vizibilitatea este redusă, fie că se află în localitate sau în afara localității. În plus, potrivit modificărilor recente ale legislației rutiere, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse în permanență pe toate categoriile de drumuri publice, indiferent de oră sau condițiile de vizibilitate. Această regulă se aplică pentru toate autovehiculele, inclusiv pe timp de zi, pentru a crește vizibilitatea în trafic și a reduce riscul de accidente. Luminile de întâlnire sau de drum sunt esențiale pentru a vedea corect drumul, pentru a fi văzut de ceilalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele în condiții de întuneric, ceață, ploaie sau oricând vizibilitatea este afectată. Nerespectarea acestei obligații se sancționează contravențional și poate duce la pierderea unor puncte de penalizare. Folosirea luminilor nu este necesară la staționare sau parcare, ci doar în mers. Prin urmare, indiferent de condiții, luminile trebuie să fie aprinse tot timpul cât circuli pe drumurile publice.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
    b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localitati, cât si în afara acestora, dupa gradul de iluminare a drumului public;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
A când conducătorul de vehicul este încadrat pe banda din dreapta;
B când drumul pe care urmează să se intre este semnalizat cu indicatorul „Circulaţia interzisă în ambele sensuri”;
C când strada pe care urmează să se intre este semnalizată cu indicatorul „Drum fără ieşire”.
Explicație:
Schimbarea direcției de mers spre stânga este interzisă dacă te-ai încadrat pe banda din dreapta, pentru că de pe această bandă trebuie să mergi înainte sau să virezi doar la dreapta, conform marcajelor și regulilor de circulație. Orice schimbare de direcție la stânga de pe banda greșită este interzisă și periculoasă, pentru că poți bloca sau pune în pericol traficul de pe benzile alăturate. De asemenea, este interzis să virezi la stânga atunci când drumul pe care vrei să intri are indicatorul „Circulația interzisă în ambele sensuri”, pentru că nu ai voie să pătrunzi pe acel drum sub nicio formă. Dacă strada are doar indicator de „Drum fără ieșire”, virajul la stânga nu este interzis, dar vei intra pe o stradă unde nu ai ieșire mai departe. Regulile sunt clare: respectă banda de încadrare și semnificația indicatoarelor rutiere înainte de orice manevră.
Regulamentul Rutier
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
    a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
    b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
    c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
Dificultate Întrebare: GREA
79%
A pe drumurile cu sens unic, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie;
B pe drumurile secundare;
C pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens.
Explicație:
Oprirea sau staționarea pe partea stângă a sensului de mers este permisă doar pe drumurile cu sens unic, cu condiția să lași liberă cel puțin o bandă pentru circulație. Pe drumurile cu sens unic, legea permite oprirea și pe stânga tocmai pentru că nu există risc de circulație din sens opus, iar manevrele sunt mai sigure. Pe celelalte categorii de drumuri, oprirea sau staționarea pe stânga este interzisă, indiferent de lățimea sau numărul benzilor. Dacă nu respecți această regulă și oprești pe stânga pe un drum cu dublu sens, blochezi vizibilitatea, încurci circulația și riști sancțiuni. Pe drumurile secundare sau pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, oprirea pe stânga rămâne interzisă, singura excepție clară fiind drumul cu sens unic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A când un vehicul a rămas în pană sau a fost avariat, fiind imobilizat pe carosabil;
B când vehiculul se deplasează foarte lent şi constituie un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
C când autovehiculul este remorcat.
Explicație:
Luminile de avarie trebuie folosite când vehiculul a rămas în pană sau a fost avariat și este oprit pe carosabil, ca să semnalizezi celorlalți șoferi că există un obstacol pe drum și să previi accidentele. De asemenea, luminile de avarie se folosesc atunci când vehiculul se deplasează foarte lent, din motive tehnice sau de trafic, și există riscul să fii surprins de ceilalți participanți la trafic. Aceste lumini sunt obligatorii și când autovehiculul este remorcat, pentru ca ceilalți să observe imediat că este o situație specială și să circule cu prudență în zonă. În toate aceste cazuri, scopul luminilor de avarie este să avertizeze rapid ceilalți șoferi despre un pericol sau o situație neobișnuită pe carosabil, reducând riscul de coliziune. Folosirea lor nejustificată, când nu există niciun pericol sau defecțiune, este interzisă.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(5) Luminile de avarie se folosesc în urmatoarele situatii:
    a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabila;
    b) când vehiculul se deplaseaza foarte lent si/sau constituie el însusi un pericol pentru ceilalti participanti la trafic;
    c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
A la semnalul conducătorului grupurilor organizate;
B la semnalul patrulelor şcolare de circulaţie la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor şcolare;
C când se apropie de o intersecţie sau când este semnalizat cu farurile de un alt participant la trafic.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul este obligat să oprească la semnalul patrulelor școlare de circulație atunci când ajunge la o trecere pentru pietoni aflată în apropierea unei unități școlare. Patrulele școlare au autoritate legală să oprească circulația vehiculelor pentru a permite copiilor să traverseze strada în siguranță, indiferent de culoarea semaforului sau de alte semnale de circulație. Această regulă este gândită pentru protecția elevilor și a persoanelor vulnerabile din apropierea școlilor. Semnalul conducătorului grupurilor organizate nu are valoare legală obligatorie pentru șoferi, iar semnalizarea cu farurile de către alți participanți la trafic nu reprezintă o obligație legală de oprire. Respectarea semnalului patrulelor școlare este esențială pentru siguranța rutieră și orice nerespectare atrage sancțiuni.
Regulamentul Rutier
Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
    e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
A să acţioneze frâna de ajutor, să oprească funcţionarea motorului şi să cupleze o treaptă inferioară de viteză;
B să-i semnalizeze prezenţa pe timp de noapte cu o sursă de lumină;
C să nu oprească prea aproape de următorul autovehicul.
Explicație:
Dacă lași vehiculul staționat pe drumul public și te îndepărtezi de el, ai obligația să acționezi frâna de ajutor (frâna de mână), să oprești motorul și să cuplezi o treaptă inferioară de viteză (la mașinile cu transmisie manuală) sau să pui în poziția “P” la cutia automată. Aceste măsuri sunt esențiale pentru a preveni deplasarea accidentală a vehiculului, fie că este parcat pe plan drept sau în pantă. Oprirea motorului reduce consum inutil de carburant, iar frâna de mână și cuplarea treptei inferioare asigură imobilizarea completă a mașinii. Nerespectarea acestor obligații poate duce la accidente sau la sancțiuni. Aprinderea unei surse de lumină pe timp de noapte este obligatorie doar dacă mașina nu poate fi văzută de la cel puțin 50 metri, iar distanța față de celelalte vehicule nu este reglementată ca o obligație principală în această situație.
Regulamentul Rutier
Articolul 141
(1) Conducătorii autovehiculelor imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligaţi să acţioneze frână de ajutor, să oprească funcţionarea motorului şi să cupleze într-o treapta de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
Auto DRPCIV
A indicatorul se adresează conducătorilor mijloacelor de transport public de persoane;
B să circulaţi cu o viteză mai mică de 60 km/h;
C să circulaţi cu o viteză mai mare de 60 km/h.
Explicație:
Indicatorul rutier din imagine este un semn de limitare a vitezei la maximum 60 km/h. Pe acest sector de drum, legea interzice să circuli cu o viteză mai mare de 60 km/h, indiferent de categoria autovehiculului pe care îl conduci. Limita minimă de viteză nu este impusă de acest indicator. Scopul limitării este de a asigura siguranța circulației, având în vedere caracteristicile zonei (urbană, cu locuri de parcare laterale și posibilitate de apariție bruscă a unor obstacole). Depășirea acestei viteze constituie contravenție și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
Auto DRPCIV
A marcaj pe o bandă de decelerare;
B deviere temporară a circulaţiei;
C marcaj pentru spaţii interzise.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine reprezintă o bandă de decelerare. Acest tip de bandă este amenajat la ieșirea de pe un drum cu viteză mare, de obicei la ieșirile de pe autostradă sau drumuri expres, pentru a permite vehiculelor care părăsesc drumul principal să reducă treptat viteza, fără să afecteze traficul de pe celelalte benzi. Săgețile orientate spre dreapta indică direcția obligatorie de deplasare pentru cei care intră pe banda de decelerare, iar linia discontinuă arată că este permisă schimbarea benzii în această zonă. Scopul benzii de decelerare este să ofere un spațiu suplimentar pentru frânare și reducerea vitezei înainte de a intra pe un drum secundar sau într-o intersecție. Traversarea marcajului cu săgeți pentru a reintra pe drumul principal este interzisă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
Auto DRPCIV
A sfârşitul zonei de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
B sfârşitul zonei de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
C începutul zonei în care este interzisă oprirea.
Explicație:
Indicatorul din imagine interzice oprirea pe sectorul de drum unde este amplasat, iar panoul adițional cu săgeata în jos semnifică sfârșitul zonei de acțiune a acestei interdicții. Asta înseamnă că până la acest semn, oprirea este interzisă, iar după semn, oprirea devine permisă (dacă nu există alte restricții). Oprirea interzisă se aplică tuturor autovehiculelor și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare dacă nu este respectată. Parcarea mașinii albastre după indicator este legală, dar dacă era înainte sau la semn, era contravenție. Indicatorul nu semnalizează începutul interdicției, ci exact locul unde aceasta încetează.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
Auto DRPCIV
A da, deoarece staţia de tramvai este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
B nu;
C da, dacă în staţie nu se află niciun tramvai.
Explicație:
Nu este permisă oprirea în dreptul unei stații de tramvai, chiar dacă există refugiu pentru pietoni, așa cum se vede în imagine. Oprirea în această zonă este interzisă pentru a nu bloca accesul tramvaiului și pentru a nu împiedica circulația celorlalți participanți la trafic. Stațiile de tramvai sunt zone unde oprirea autovehiculelor este interzisă indiferent dacă tramvaiul este sau nu prezent în stație, tocmai pentru a asigura fluența și siguranța transportului public și a pietonilor. Chiar dacă refugiu pentru pietoni separă fluxul, legea interzice explicit oprirea în astfel de locuri.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
Auto DRPCIV
A autobuzul;
B autoturismul;
C autocamioneta mov.
Explicație:
În această intersecție, autobuzul circulă pe drumul prioritar, semnalizat cu indicator de prioritate, deci va trece primul, indiferent de direcția de mers a celorlalte vehicule. Atât autoturismul, cât și autocamioneta mov au indicator „cedează trecerea” și se întâlnesc în intersecție după trecerea autobuzului. Între cele două, se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul trebuie să acorde prioritate autocamionetei mov, deoarece aceasta îi vine din partea dreaptă. Astfel, după ce trece autobuzul, autocamioneta mov va intra în intersecție, iar autoturismul va fi ultimul care va traversa. Practic, autoturismul va trece ultimul, fiind nevoit să acorde prioritate atât autobuzului, cât și autocamionetei mov.
Codul Rutier (OUG 195/2002)Codul Rutier

Art.54.
(1) Conducatorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a directiei de mers, de iesire dintr-un rând de vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmeaza sa efectueze o întoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.
7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea

Art.59.
(3) În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de prioritate, regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau de pierdere a prioritatii.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
Auto DRPCIV
A autoturismul alb;
B autoturismul roşu;
C autoturismul albastru.
Explicație:
În această intersecție, semaforul principal este roșu pentru direcțiile înainte și stânga, deci autoturismul alb și autoturismul roșu sunt obligate să oprească și să aștepte culoarea verde. În schimb, autoturismul albastru se află pe banda special destinată virajului la dreapta, delimitată clar cu marcaje. Pe această bandă, de regulă, semaforul nu se aplică decât dacă există o lumină separată pentru dreapta, caz care nu este indicat în această imagine. Conform Codului Rutier, dacă semaforul nu are lumină specială pentru dreapta, iar banda e separată și nu există indicator de oprire sau semafor dedicat, autoturismul albastru poate să vireze la dreapta chiar dacă semaforul general este roșu, cu condiția să acorde prioritate vehiculelor care circulă pe drumul transversal, pietonilor sau bicicliștilor care au verde. Astfel, autoturismul albastru este singurul care poate continua deplasarea prin intersecție, dar numai după ce se asigură că nu pune în pericol pe nimeni, respectând prioritatea de dreapta specifică pentru astfel de manevre. Celelalte două autoturisme trebuie să aștepte culoarea verde a semaforului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A dublează marcajele convenţionale în zonele periculoase;
B avertizează conducătorii de autovehicule că depăşesc zona de carosabil marcată şi destinată sensului de deplasare;
C avertizează conducătorii de autovehicule că vor pătrunde într-o zonă supravegheată cu aparatură radar.
Explicație:
Marcajele rezonatoare sunt acele marcaje care, atunci când sunt călcate cu roțile, produc un zgomot și o vibrație specifică, avertizând conducătorul auto că a părăsit zona de carosabil marcată și destinată sensului său de deplasare. Rolul lor principal este de a atenționa șoferul că a depășit accidental marcajul de delimitare a benzilor sau marginea drumului, fiind astfel un avertisment suplimentar, mai ales pe timp de noapte, ceață sau când conducătorul auto este obosit. Marcajele rezonatoare se găsesc frecvent pe autostrăzi, drumuri naționale, în zone periculoase sau înaintea unor curbe, intersecții sau treceri la nivel cu calea ferată, pentru a preveni părăsirea accidentală a carosabilului și pentru a crește siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%