
A „Drum alunecos”;
B „Drum în lucru”;
C „Drum cu denivelări”.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o zonă cu denivelări pe carosabil. Denivelările pot apărea din cauza lucrărilor, a degradării drumului sau a montării unor praguri de limitare a vitezei. În această situație, trebuie redusă viteza pentru a preveni pierderea controlului asupra autovehiculului, deteriorarea suspensiei sau accidentele. Pe un drum cu denivelări, este obligatoriu să circuli cu atenție sporită și să adaptezi viteza la starea drumului, în special dacă te afli în afara localităților, unde limita maximă este de obicei 50 de kilometri pe oră în dreptul indicatorului, iar în localitate limita scade la 30 de kilometri pe oră. Prin această măsură se urmărește atât siguranța șoferului, cât și protejarea celorlalți participanți la trafic și a vehiculului. Nerespectarea acestei reguli poate duce la avarii ale mașinii sau la accidente provocate de pierderea aderenței pe porțiunea de drum afectată de denivelări.
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o zonă cu denivelări pe carosabil. Denivelările pot apărea din cauza lucrărilor, a degradării drumului sau a montării unor praguri de limitare a vitezei. În această situație, trebuie redusă viteza pentru a preveni pierderea controlului asupra autovehiculului, deteriorarea suspensiei sau accidentele. Pe un drum cu denivelări, este obligatoriu să circuli cu atenție sporită și să adaptezi viteza la starea drumului, în special dacă te afli în afara localităților, unde limita maximă este de obicei 50 de kilometri pe oră în dreptul indicatorului, iar în localitate limita scade la 30 de kilometri pe oră. Prin această măsură se urmărește atât siguranța șoferului, cât și protejarea celorlalți participanți la trafic și a vehiculului. Nerespectarea acestei reguli poate duce la avarii ale mașinii sau la accidente provocate de pierderea aderenței pe porțiunea de drum afectată de denivelări.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
A o folie de material plastic;
B eşarfe şi triunghiuri de pânză;
C carton rigid.
Explicație:
Când nu există atele medicale la îndemână, o fractură poate fi imobilizată temporar folosind eșarfe sau triunghiuri de pânză. Acestea se leagă în jurul membrului afectat pentru a limita mișcarea osului fracturat și a reduce riscul unor leziuni suplimentare. Eșarfele sau triunghiurile de pânză pot fi folosite pentru a fixa brațul sau piciorul de trunchi sau de un membru sănătos, până la sosirea echipajului medical. O folie de plastic sau un carton nu oferă susținerea necesară și nu asigură o imobilizare corectă. Folosirea corectă a materialelor textile improvizate previne agravarea fracturii și ajută la reducerea durerii și a complicațiilor până la intervenția specialiștilor.
Când nu există atele medicale la îndemână, o fractură poate fi imobilizată temporar folosind eșarfe sau triunghiuri de pânză. Acestea se leagă în jurul membrului afectat pentru a limita mișcarea osului fracturat și a reduce riscul unor leziuni suplimentare. Eșarfele sau triunghiurile de pânză pot fi folosite pentru a fixa brațul sau piciorul de trunchi sau de un membru sănătos, până la sosirea echipajului medical. O folie de plastic sau un carton nu oferă susținerea necesară și nu asigură o imobilizare corectă. Folosirea corectă a materialelor textile improvizate previne agravarea fracturii și ajută la reducerea durerii și a complicațiilor până la intervenția specialiștilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%

A indicatorului 1;
B indicatorului 2;
C ambelor indicatoare.
Explicație:
Indicatorul cu formă pătrată și fundal albastru, cel cu numărul unu, arată faptul că drumul pe care circuli este cu sens unic. Pe acest drum poți să schimbi direcția de mers la dreapta sau la stânga atunci când întâlnești o intersecție, atât timp cât nu există alte restricții sau semne suplimentare. Acest indicator doar informează că sensul de circulație este unic, nu impune o obligație de a merge doar înainte. Indicatorul cu formă rotundă și fundal albastru, cel cu numărul doi, impune obligația de a circula doar înainte. La întâlnirea acestui indicator, nu ai voie să virezi nici la dreapta, nici la stânga, ci trebuie să mergi drept înainte prin intersecție sau pe drumul semnalizat. Acest semn este întâlnit de obicei în intersecții unde schimbarea direcției de mers este periculoasă sau nedorită din motive de trafic sau siguranță. Nerespectarea obligației impuse de indicatorul rotund este sancționată conform legii, iar schimbarea direcției de mers este considerată abatere. Diferența dintre cele două indicatoare este esențială pentru a nu greși la intersecții: indicatorul pătrat doar informează despre sens unic, în timp ce indicatorul rotund obligă să mergi strict înainte, fără alte variante.
Indicatorul cu formă pătrată și fundal albastru, cel cu numărul unu, arată faptul că drumul pe care circuli este cu sens unic. Pe acest drum poți să schimbi direcția de mers la dreapta sau la stânga atunci când întâlnești o intersecție, atât timp cât nu există alte restricții sau semne suplimentare. Acest indicator doar informează că sensul de circulație este unic, nu impune o obligație de a merge doar înainte. Indicatorul cu formă rotundă și fundal albastru, cel cu numărul doi, impune obligația de a circula doar înainte. La întâlnirea acestui indicator, nu ai voie să virezi nici la dreapta, nici la stânga, ci trebuie să mergi drept înainte prin intersecție sau pe drumul semnalizat. Acest semn este întâlnit de obicei în intersecții unde schimbarea direcției de mers este periculoasă sau nedorită din motive de trafic sau siguranță. Nerespectarea obligației impuse de indicatorul rotund este sancționată conform legii, iar schimbarea direcției de mers este considerată abatere. Diferența dintre cele două indicatoare este esențială pentru a nu greși la intersecții: indicatorul pătrat doar informează despre sens unic, în timp ce indicatorul rotund obligă să mergi strict înainte, fără alte variante.
Dificultate Întrebare: MEDIE
46%

A să nu depăşiţi alte vehicule;
B să reduceţi viteza;
C să opriţi la 50 m de calea ferată.
Explicație:
Indicatorul cu barieră și panoul adițional cu trei benzi roșii avertizează că urmează o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere sau semibariere, situată la o distanță de aproximativ 150 de metri față de locul în care este amplasat semnul. Obligația șoferului este să reducă viteza din timp și să se asigure atent la apropierea trecerii. Reducerea vitezei este importantă pentru că vizibilitatea asupra căii ferate trebuie să fie bună, iar oprirea poate deveni necesară în orice moment dacă barierele sunt coborâte sau semnalele luminoase ori acustice indică apropierea unui tren. Oprirea la 50 de metri nu este obligatorie dacă barierele sunt ridicate și nu există semnale de oprire, iar depășirea este permisă doar dacă nu există alte interdicții suplimentare și manevra se poate face în siguranță. În zona trecerilor la nivel cu calea ferată, reducerea vitezei și creșterea atenției sunt măsuri obligatorii pentru a preveni accidentele grave.
Indicatorul cu barieră și panoul adițional cu trei benzi roșii avertizează că urmează o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere sau semibariere, situată la o distanță de aproximativ 150 de metri față de locul în care este amplasat semnul. Obligația șoferului este să reducă viteza din timp și să se asigure atent la apropierea trecerii. Reducerea vitezei este importantă pentru că vizibilitatea asupra căii ferate trebuie să fie bună, iar oprirea poate deveni necesară în orice moment dacă barierele sunt coborâte sau semnalele luminoase ori acustice indică apropierea unui tren. Oprirea la 50 de metri nu este obligatorie dacă barierele sunt ridicate și nu există semnale de oprire, iar depășirea este permisă doar dacă nu există alte interdicții suplimentare și manevra se poate face în siguranță. În zona trecerilor la nivel cu calea ferată, reducerea vitezei și creșterea atenției sunt măsuri obligatorii pentru a preveni accidentele grave.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%

A nu, deoarece nu aveţi vizibilitate suficientă;
B da, deoarece interzicerea depăşirii se referă numai la autovehiculele destinate transportului de marfă;
C nu, deoarece indicatorul interzice depăşirea autovehiculelor.
Explicație:
Indicatorul cu cerc roșu și imaginea unui camion lângă o mașină semnifică „Depășirea interzisă autovehiculelor destinate transportului de marfă”. Această interdicție se aplică doar șoferilor de autovehicule destinate transportului de marfă, cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. Pentru conducătorii de autoturisme, acest indicator nu impune nicio restricție. Un șofer de autoturism poate depăși legal camionul aflat în față, cu condiția să respecte toate celelalte reguli privind depășirea: să se asigure că are vizibilitate, că manevra se poate efectua fără pericol și că nu încalcă alte semne sau marcaje rutiere. Interdicția nu se referă la depășirea făcută de autoturisme sau alte vehicule ușoare, ci doar la camioane și alte vehicule grele de marfă. Astfel, depășirea este permisă în această situație pentru autoturisme.
Indicatorul cu cerc roșu și imaginea unui camion lângă o mașină semnifică „Depășirea interzisă autovehiculelor destinate transportului de marfă”. Această interdicție se aplică doar șoferilor de autovehicule destinate transportului de marfă, cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. Pentru conducătorii de autoturisme, acest indicator nu impune nicio restricție. Un șofer de autoturism poate depăși legal camionul aflat în față, cu condiția să respecte toate celelalte reguli privind depășirea: să se asigure că are vizibilitate, că manevra se poate efectua fără pericol și că nu încalcă alte semne sau marcaje rutiere. Interdicția nu se referă la depășirea făcută de autoturisme sau alte vehicule ușoare, ci doar la camioane și alte vehicule grele de marfă. Astfel, depășirea este permisă în această situație pentru autoturisme.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A să respectaţi viteza maximă admisă pe sectorul de drum pe care circulaţi, corespunzătoare categoriei din care face parte autovehiculul condus;
B să vă conformaţi limitelor de viteză impuse prin mijloacele de semnalizare specifice;
C să rulaţi pe cât posibil în treptele inferioare de viteză, pentru a nu polua mediul.
Explicație:
Obligațiile privind viteza la volan sunt să respecți limita maximă admisă pentru sectorul de drum pe care circuli și pentru categoria autovehiculului condus, de exemplu autoturisme, autoutilitare sau autobuze, fiecare având limite diferite stabilite prin lege. De asemenea, trebuie să ții cont de toate limitările de viteză impuse prin indicatoare rutiere, marcaje sau alte semnale specifice, care pot impune restricții temporare sau permanente, de exemplu în zone de lucrări, treceri de pietoni sau apropierea de școli. Nerespectarea acestor limite duce la sancțiuni și crește riscul de accidente. Nu există obligația de a merge în treptele inferioare de viteză; dimpotrivă, rularea prelungită în astfel de trepte crește consumul de combustibil și poluarea. Respectarea strictă a limitelor de viteză contribuie la siguranța traficului și la protejarea tuturor participanților la trafic.
Obligațiile privind viteza la volan sunt să respecți limita maximă admisă pentru sectorul de drum pe care circuli și pentru categoria autovehiculului condus, de exemplu autoturisme, autoutilitare sau autobuze, fiecare având limite diferite stabilite prin lege. De asemenea, trebuie să ții cont de toate limitările de viteză impuse prin indicatoare rutiere, marcaje sau alte semnale specifice, care pot impune restricții temporare sau permanente, de exemplu în zone de lucrări, treceri de pietoni sau apropierea de școli. Nerespectarea acestor limite duce la sancțiuni și crește riscul de accidente. Nu există obligația de a merge în treptele inferioare de viteză; dimpotrivă, rularea prelungită în astfel de trepte crește consumul de combustibil și poluarea. Respectarea strictă a limitelor de viteză contribuie la siguranța traficului și la protejarea tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: GREA
77%
A opriţi şi acordaţi prioritate de trecere vehiculelor care se apropie din sens opus;
B vă continuaţi deplasarea, pentru că aveţi prioritate de trecere;
C opriţi şi acordaţi prioritate numai vehiculelor cu gabarit depăşit, care se apropie din sens opus.
Explicație:
Când întâlnești indicatorul „Prioritate față de circulația din sens invers”, ai dreptul să treci înaintea vehiculelor care vin din sens opus, fără să oprești sau să acorzi prioritate. Acest indicator se găsește de obicei în zone înguste, cum ar fi pe poduri, în dreptul unor lucrări sau pe sectoare de drum unde nu pot trece două vehicule simultan. Indicatorul este de formă pătrată sau dreptunghiulară, cu o săgeată albă orientată înainte și una roșie orientată din sens opus. Săgeata albă indică sensul de mers cu prioritate. Este important să reduci viteza și să fii atent, dar nu ai obligația de a opri sau de a aștepta decât dacă situația din trafic o impune pentru siguranță. Ceilalți participanți la trafic, care vin din sens opus, au obligația să îți acorde prioritate, deoarece pentru ei va exista un indicator de obligativitate de a acorda prioritate. Astfel, tu îți continui deplasarea având prioritate.
Când întâlnești indicatorul „Prioritate față de circulația din sens invers”, ai dreptul să treci înaintea vehiculelor care vin din sens opus, fără să oprești sau să acorzi prioritate. Acest indicator se găsește de obicei în zone înguste, cum ar fi pe poduri, în dreptul unor lucrări sau pe sectoare de drum unde nu pot trece două vehicule simultan. Indicatorul este de formă pătrată sau dreptunghiulară, cu o săgeată albă orientată înainte și una roșie orientată din sens opus. Săgeata albă indică sensul de mers cu prioritate. Este important să reduci viteza și să fii atent, dar nu ai obligația de a opri sau de a aștepta decât dacă situația din trafic o impune pentru siguranță. Ceilalți participanți la trafic, care vin din sens opus, au obligația să îți acorde prioritate, deoarece pentru ei va exista un indicator de obligativitate de a acorda prioritate. Astfel, tu îți continui deplasarea având prioritate.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
A pe marcajul pietonal;
B la o distanţă mai mică de 50 m de marcajul pietonal;
C în intersecţii, inclusiv în cele cu circulaţie în sens giratoriu.
Explicație:
Întoarcerea vehiculului este interzisă pe marcajul pietonal deoarece această manevră pune în pericol siguranța pietonilor care traversează strada pe trecerea special amenajată. Pe marcajul pietonal, prioritatea aparține întotdeauna pietonilor, iar efectuarea unei întoarceri în acel loc poate bloca sau speria pietonii, crescând riscul de accidente. Codul Rutier interzice în mod expres întoarcerea pe trecerile de pietoni, indiferent dacă acestea sunt semaforizate sau nu. Întoarcerea nu este interzisă la o distanță mai mică de 50 de metri de trecerea de pietoni, ci doar pe marcaj, iar în intersecții poate fi permisă cu excepția cazurilor în care există indicatoare sau marcaje care interzic manevra. Regulile sunt clare pentru a asigura siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic, respectiv pietonii.
Întoarcerea vehiculului este interzisă pe marcajul pietonal deoarece această manevră pune în pericol siguranța pietonilor care traversează strada pe trecerea special amenajată. Pe marcajul pietonal, prioritatea aparține întotdeauna pietonilor, iar efectuarea unei întoarceri în acel loc poate bloca sau speria pietonii, crescând riscul de accidente. Codul Rutier interzice în mod expres întoarcerea pe trecerile de pietoni, indiferent dacă acestea sunt semaforizate sau nu. Întoarcerea nu este interzisă la o distanță mai mică de 50 de metri de trecerea de pietoni, ci doar pe marcaj, iar în intersecții poate fi permisă cu excepția cazurilor în care există indicatoare sau marcaje care interzic manevra. Regulile sunt clare pentru a asigura siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic, respectiv pietonii.
Regulamentul Rutier
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
e) pe marcajul pietonal;
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
e) pe marcajul pietonal;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
A conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat;
B conducerea pe drumul public a unui autovehicul fără certificat de înmatriculare;
C conducerea pe drumul public a unui autovehicul cu număr de înmatriculare fals.
Explicație:
Conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat este infracțiune și se pedepsește penal, pentru că autovehiculul nu are dreptul legal de a circula fără să fie înregistrat și verificat de autorități. De asemenea, folosirea unui număr de înmatriculare fals reprezintă tot infracțiune gravă, deoarece poate ascunde fapte penale și pune în pericol siguranța rutieră, dar și încrederea în sistemul de evidență al autovehiculelor. Aceste fapte nu sunt simple contravenții, ci infracțiuni pentru care se poate ajunge la dosar penal, suspendarea permisului și chiar condamnare cu închisoarea. Lipsa certificatului de înmatriculare nu este infracțiune, dar se sancționează contravențional cu amendă dar fără consecințe penale. Astfel, numai conducerea fără înmatriculare sau cu numere false duce la dosar penal.
Conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat este infracțiune și se pedepsește penal, pentru că autovehiculul nu are dreptul legal de a circula fără să fie înregistrat și verificat de autorități. De asemenea, folosirea unui număr de înmatriculare fals reprezintă tot infracțiune gravă, deoarece poate ascunde fapte penale și pune în pericol siguranța rutieră, dar și încrederea în sistemul de evidență al autovehiculelor. Aceste fapte nu sunt simple contravenții, ci infracțiuni pentru care se poate ajunge la dosar penal, suspendarea permisului și chiar condamnare cu închisoarea. Lipsa certificatului de înmatriculare nu este infracțiune, dar se sancționează contravențional cu amendă dar fără consecințe penale. Astfel, numai conducerea fără înmatriculare sau cu numere false duce la dosar penal.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VI - Infractiuni si pedepse
Art.85.
(1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, neînmatriculat sau neînregistrat, se pedepseste cu închisoare de la unu la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai cu numar fals de înmatriculare sau de înregistrare se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
Capitolul VI - Infractiuni si pedepse
Art.85.
(1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, neînmatriculat sau neînregistrat, se pedepseste cu închisoare de la unu la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai cu numar fals de înmatriculare sau de înregistrare se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
Dificultate Întrebare: GREA
66%
A pe drumurile publice unde circulă troleibuze şi tramvaie;
B la o distanţă mai mică de 25 m faţă de trecerea pentru pietoni;
C în zona de staţionare cu durată limitată.
Explicație:
Oprirea este interzisă la o distanță mai mică de 25 de metri înainte de trecerea pentru pietoni, deoarece un vehicul oprit în această zonă reduce vizibilitatea pietonilor care doresc să traverseze și poate împiedica alți șoferi să îi observe la timp. Astfel, se mărește riscul de accident grav, în special în cazul copiilor sau persoanelor cu mobilitate redusă. Această regulă are rolul de a crea un spațiu de siguranță înainte de trecerea de pietoni, astfel încât vizibilitatea să fie cât mai bună și reacția șoferilor să nu fie întârziată de prezența unor mașini oprite. Pe drumurile unde circulă tramvaie sau troleibuze nu este interzisă oprirea în mod general, ci doar dacă se blochează accesul acestora. Staționarea cu durată limitată permite oprirea pentru perioade scurte, conform regulamentului zonei respective. Respectarea acestei reguli ajută la prevenirea accidentelor cu pietoni.
Oprirea este interzisă la o distanță mai mică de 25 de metri înainte de trecerea pentru pietoni, deoarece un vehicul oprit în această zonă reduce vizibilitatea pietonilor care doresc să traverseze și poate împiedica alți șoferi să îi observe la timp. Astfel, se mărește riscul de accident grav, în special în cazul copiilor sau persoanelor cu mobilitate redusă. Această regulă are rolul de a crea un spațiu de siguranță înainte de trecerea de pietoni, astfel încât vizibilitatea să fie cât mai bună și reacția șoferilor să nu fie întârziată de prezența unor mașini oprite. Pe drumurile unde circulă tramvaie sau troleibuze nu este interzisă oprirea în mod general, ci doar dacă se blochează accesul acestora. Staționarea cu durată limitată permite oprirea pentru perioade scurte, conform regulamentului zonei respective. Respectarea acestei reguli ajută la prevenirea accidentelor cu pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A deoarece aderenţa anvelopelor pe partea carosabilă scade, iar spaţiul de frânare creşte;
B deoarece nu puteţi sesiza prompt aprinderea lămpilor de stop ale autovehiculului din faţă, atunci când acesta frânează;
C deoarece roţile autovehiculului din faţă aruncă spre dvs. criblură.
Explicație:
Pe carosabil umed, aderența dintre anvelope și suprafața drumului scade semnificativ, ceea ce înseamnă că mașina are nevoie de o distanță mai mare pentru a se opri în siguranță atunci când frânezi. În cazul unei frânări bruște, spațiul de frânare crește, iar riscul de a intra în coliziune cu autovehiculul din față este mult mai mare dacă nu păstrezi o distanță suficientă. Fenomenul de alunecare sau derapaj este mult mai ușor de produs pe carosabil umed, iar reacția la manevrele de urgență este mai lentă. De aceea, mărirea distanței de siguranță te ajută să ai timp suficient să oprești fără pericol, protejându-te atât pe tine, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Nerespectarea acestei reguli duce foarte des la accidente în condiții de carosabil umed sau alunecos.
Pe carosabil umed, aderența dintre anvelope și suprafața drumului scade semnificativ, ceea ce înseamnă că mașina are nevoie de o distanță mai mare pentru a se opri în siguranță atunci când frânezi. În cazul unei frânări bruște, spațiul de frânare crește, iar riscul de a intra în coliziune cu autovehiculul din față este mult mai mare dacă nu păstrezi o distanță suficientă. Fenomenul de alunecare sau derapaj este mult mai ușor de produs pe carosabil umed, iar reacția la manevrele de urgență este mai lentă. De aceea, mărirea distanței de siguranță te ajută să ai timp suficient să oprești fără pericol, protejându-te atât pe tine, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Nerespectarea acestei reguli duce foarte des la accidente în condiții de carosabil umed sau alunecos.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
A opriţi, aprindeţi luminile de avarie şi asiguraţi locul accidentului;
B înştiinţaţi societăţile de protecţie a animalelor;
C luaţi vânatul acasă şi comunicaţi societăţii de asigurare daunele suferite de autoturism.
Explicație:
După un accident cu un animal sălbatic, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să oprești imediat autovehiculul, să aprinzi luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic și să asiguri locul accidentului astfel încât să previi producerea altor evenimente rutiere. Asigurarea locului presupune să plasezi triunghiurile reflectorizante la distanța corectă și să te asiguri că traficul poate ocoli în siguranță zona accidentului. Nu ai voie să iei animalul de la locul accidentului, iar anunțarea societăților de protecție a animalelor nu este primul pas legal. După asigurarea zonei, trebuie să anunți imediat autoritățile pentru a se ocupa de animalul rănit sau decedat și pentru a constata oficial accidentul. Aceste reguli sunt prevăzute pentru a proteja toți participanții la trafic și pentru a respecta legea privind gestionarea faunei sălbatice.
După un accident cu un animal sălbatic, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să oprești imediat autovehiculul, să aprinzi luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic și să asiguri locul accidentului astfel încât să previi producerea altor evenimente rutiere. Asigurarea locului presupune să plasezi triunghiurile reflectorizante la distanța corectă și să te asiguri că traficul poate ocoli în siguranță zona accidentului. Nu ai voie să iei animalul de la locul accidentului, iar anunțarea societăților de protecție a animalelor nu este primul pas legal. După asigurarea zonei, trebuie să anunți imediat autoritățile pentru a se ocupa de animalul rănit sau decedat și pentru a constata oficial accidentul. Aceste reguli sunt prevăzute pentru a proteja toți participanții la trafic și pentru a respecta legea privind gestionarea faunei sălbatice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
A să oprească motorul şi să acţioneze luminile de avarie;
B să tracteze autovehiculul până la ieşirea din pasajul subteran;
C să anunţe imediat pompierii în legătură cu locul în care se află.
Explicație:
Dacă autovehiculul s-a imobilizat într-un pasaj subteran, conducătorul trebuie să oprească imediat motorul pentru a preveni acumularea de gaze toxice în spațiul închis și să acționeze luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic. Imediat după oprirea motorului și pornirea avariilor, trebuie să evaluezi situația: dacă poți, semnalizează suplimentar zona cu triunghiul reflectorizant, amplasat la cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, acolo unde spațiul permite și fără să te expui la pericol. Toți pasagerii trebuie evacuați în afara carosabilului, pe cât posibil spre ieșirea din pasaj, într-un loc sigur și bine ventilat. Dacă situația nu se poate rezolva rapid, anunță autoritățile sau serviciile de urgență, indicând clar locul în care te afli. Respectarea acestor pași reduce riscul de accidente, intoxicare sau alte evenimente periculoase în pasajul subteran.
Dacă autovehiculul s-a imobilizat într-un pasaj subteran, conducătorul trebuie să oprească imediat motorul pentru a preveni acumularea de gaze toxice în spațiul închis și să acționeze luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic. Imediat după oprirea motorului și pornirea avariilor, trebuie să evaluezi situația: dacă poți, semnalizează suplimentar zona cu triunghiul reflectorizant, amplasat la cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, acolo unde spațiul permite și fără să te expui la pericol. Toți pasagerii trebuie evacuați în afara carosabilului, pe cât posibil spre ieșirea din pasaj, într-un loc sigur și bine ventilat. Dacă situația nu se poate rezolva rapid, anunță autoritățile sau serviciile de urgență, indicând clar locul în care te afli. Respectarea acestor pași reduce riscul de accidente, intoxicare sau alte evenimente periculoase în pasajul subteran.
Regulamentul Rutier
Articolul 141
(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.
(7) Nu este permisă oprirea sau staţionarea în tuneluri. În situaţii de urgenţă sau de pericol conducătorului de autovehicul îi este permisă oprirea sau staţionarea numai în locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător. În caz de imobilizare prelungită a autovehiculului în tunel, conducătorul de vehicul este obligat să oprească motorul.
Articolul 141
(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.
(7) Nu este permisă oprirea sau staţionarea în tuneluri. În situaţii de urgenţă sau de pericol conducătorului de autovehicul îi este permisă oprirea sau staţionarea numai în locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător. În caz de imobilizare prelungită a autovehiculului în tunel, conducătorul de vehicul este obligat să oprească motorul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A când nu au montate faruri de ceaţă;
B când motorul emite noxe peste limita legală;
C când nu sunt echipate cu cârlig pentru remorcare.
Explicație:
Circulația autoturismelor pe drumurile publice este interzisă atunci când motorul emite noxe peste limita legală, pentru că acest lucru indică faptul că mașina poluează peste normele admise și pune în pericol sănătatea publică și mediul înconjurător. Normele europene și legislația națională stabilesc limite clare pentru emisiile de gaze poluante, iar depășirea acestor limite duce la interzicerea circulației până la remedierea problemei tehnice, de exemplu filtrul de particule, catalizatorul sau sistemul de injecție defect. Lipsa farurilor de ceață sau a cârligului pentru remorcare nu interzice circulația autoturismului. Respectarea normelor de poluare este obligatorie pentru toți șoferii, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare și oprirea autoturismului din trafic până la rezolvarea problemei.
Circulația autoturismelor pe drumurile publice este interzisă atunci când motorul emite noxe peste limita legală, pentru că acest lucru indică faptul că mașina poluează peste normele admise și pune în pericol sănătatea publică și mediul înconjurător. Normele europene și legislația națională stabilesc limite clare pentru emisiile de gaze poluante, iar depășirea acestor limite duce la interzicerea circulației până la remedierea problemei tehnice, de exemplu filtrul de particule, catalizatorul sau sistemul de injecție defect. Lipsa farurilor de ceață sau a cârligului pentru remorcare nu interzice circulația autoturismului. Respectarea normelor de poluare este obligatorie pentru toți șoferii, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare și oprirea autoturismului din trafic până la rezolvarea problemei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A când există date sau indicii că acesta face obiectul unei contravenţii;
B când are defecţiuni grave la sistemul de direcţie;
C când este în imposibilitatea de a se deplasa, din cauza unor defecţiuni la motor.
Explicație:
Imobilizarea vehiculului se dispune atunci când acesta are defecțiuni grave la sistemul de direcție, pentru că acest sistem este esențial pentru siguranța în trafic. Dacă direcția nu funcționează corect, șoferul nu poate controla traiectoria mașinii, iar riscul de accident grav este foarte mare. În această situație, polițistul rutier are dreptul să dispună imobilizarea pe loc, adică interzicerea continuării deplasării până la remedierea defecțiunii. Imobilizarea nu se aplică doar pentru existența unor contravenții sau pentru că mașina nu mai pornește din cauza motorului, ci strict în cazurile care pun direct în pericol siguranța circulației, cum sunt defecțiunile la direcție, frâne sau sistemul de lumini pe timp de noapte. O mașină cu probleme la direcție nu trebuie să fie condusă sub nicio formă, iar continuarea deplasării este interzisă până la remedierea completă a defecțiunii.
Imobilizarea vehiculului se dispune atunci când acesta are defecțiuni grave la sistemul de direcție, pentru că acest sistem este esențial pentru siguranța în trafic. Dacă direcția nu funcționează corect, șoferul nu poate controla traiectoria mașinii, iar riscul de accident grav este foarte mare. În această situație, polițistul rutier are dreptul să dispună imobilizarea pe loc, adică interzicerea continuării deplasării până la remedierea defecțiunii. Imobilizarea nu se aplică doar pentru existența unor contravenții sau pentru că mașina nu mai pornește din cauza motorului, ci strict în cazurile care pun direct în pericol siguranța circulației, cum sunt defecțiunile la direcție, frâne sau sistemul de lumini pe timp de noapte. O mașină cu probleme la direcție nu trebuie să fie condusă sub nicio formă, iar continuarea deplasării este interzisă până la remedierea completă a defecțiunii.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu numar de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul;
c) conducerea unui vehicul cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;
d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
e) refuza sa se legitimeze;
f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu numar de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul;
c) conducerea unui vehicul cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;
d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
e) refuza sa se legitimeze;
f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Dificultate Întrebare: MEDIE
48%

A deviere temporară a circulaţiei;
B marcaj pe o bandă de accelerare;
C marcaj pentru spaţii interzise.
Explicație:
Marcajul din imagine indică o bandă de accelerare. Banda de accelerare este o porțiune special amenajată la intrarea pe autostradă sau pe un drum rapid, unde șoferul poate crește viteza treptat pentru a se încadra în siguranță pe banda principală de circulație, fără să stânjenească traficul. Scopul acestei benzi este să permită autovehiculului să ajungă la o viteză apropiată de cea a vehiculelor deja aflate pe drumul principal, astfel încât intrarea pe șoseaua cu prioritate să se facă fluent și fără pericol. Pe această bandă trebuie folosit semnalizatorul pentru schimbarea benzii și trebuie acordată prioritate vehiculelor deja aflate pe drumul principal. Folosirea corectă a benzii de accelerare reduce riscul de coliziuni și ajută la menținerea unui trafic sigur și fluent pe drumurile rapide.
Marcajul din imagine indică o bandă de accelerare. Banda de accelerare este o porțiune special amenajată la intrarea pe autostradă sau pe un drum rapid, unde șoferul poate crește viteza treptat pentru a se încadra în siguranță pe banda principală de circulație, fără să stânjenească traficul. Scopul acestei benzi este să permită autovehiculului să ajungă la o viteză apropiată de cea a vehiculelor deja aflate pe drumul principal, astfel încât intrarea pe șoseaua cu prioritate să se facă fluent și fără pericol. Pe această bandă trebuie folosit semnalizatorul pentru schimbarea benzii și trebuie acordată prioritate vehiculelor deja aflate pe drumul principal. Folosirea corectă a benzii de accelerare reduce riscul de coliziuni și ajută la menținerea unui trafic sigur și fluent pe drumurile rapide.
Regulamentul Rutier
Articolul 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Articolul 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
A sub mandibulă;
B lângă ureche;
C pe partea laterală a epiglotei (Mărul lui Adam), în scobitura dintre trahee şi muşchii gâtului.
Explicație:
Dacă o persoană este accidentată și nu respiră, pulsul se verifică pe partea laterală a gâtului, la nivelul arterei carotide, adică în scobitura dintre trahee și mușchii gâtului, lângă Mărul lui Adam. Acesta este cel mai sigur și rapid loc unde poate fi simțit pulsul la o persoană inconștientă, pentru că artera carotidă este superficială și ușor accesibilă chiar și când victima nu are alte semne vitale. Nu se caută pulsul sub mandibulă sau lângă ureche, deoarece acolo nu se simte pulsul central, ci doar la nivelul arterei carotide laterale. Verificarea pulsului la carotidă este esențială pentru a stabili dacă este nevoie de resuscitare cardio-respiratorie și trebuie făcută ferm, dar delicat, pentru a nu apăsa prea tare și a nu bloca accidental circulația sângelui.
Dacă o persoană este accidentată și nu respiră, pulsul se verifică pe partea laterală a gâtului, la nivelul arterei carotide, adică în scobitura dintre trahee și mușchii gâtului, lângă Mărul lui Adam. Acesta este cel mai sigur și rapid loc unde poate fi simțit pulsul la o persoană inconștientă, pentru că artera carotidă este superficială și ușor accesibilă chiar și când victima nu are alte semne vitale. Nu se caută pulsul sub mandibulă sau lângă ureche, deoarece acolo nu se simte pulsul central, ci doar la nivelul arterei carotide laterale. Verificarea pulsului la carotidă este esențială pentru a stabili dacă este nevoie de resuscitare cardio-respiratorie și trebuie făcută ferm, dar delicat, pentru a nu apăsa prea tare și a nu bloca accidental circulația sângelui.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%

A 90 km/h;
B 110 km/h;
C 130 km/h.
Explicație:
Viteza maximă permisă pe autostrăzile din România pentru autovehiculele din categoriile A și B, adică motociclete și autoturisme, este de 130 de kilometri pe oră. Această limită a fost stabilită pentru a asigura un echilibru între rapiditatea deplasării și siguranța rutieră la viteze mari. Pe autostradă, infrastructura permite circulația în siguranță la această viteză, dar șoferul trebuie să țină cont că viteza maximă nu este obligatorie, ci reprezintă limita superioară ce nu trebuie depășită. În funcție de condițiile de trafic, vreme sau aglomerație, viteza trebuie adaptată, chiar dacă drumul permite 130 de kilometri pe oră. Pentru alte tipuri de drumuri din afara localităților, limita scade: 120 de kilometri pe oră pe drumurile expres, 100 de kilometri pe drumurile naționale europene și 90 de kilometri pe celelalte drumuri naționale sau județene. Respectarea limitelor de viteză crește șansele de a evita accidentele grave și permite controlul mașinii în orice situație de urgență.
Viteza maximă permisă pe autostrăzile din România pentru autovehiculele din categoriile A și B, adică motociclete și autoturisme, este de 130 de kilometri pe oră. Această limită a fost stabilită pentru a asigura un echilibru între rapiditatea deplasării și siguranța rutieră la viteze mari. Pe autostradă, infrastructura permite circulația în siguranță la această viteză, dar șoferul trebuie să țină cont că viteza maximă nu este obligatorie, ci reprezintă limita superioară ce nu trebuie depășită. În funcție de condițiile de trafic, vreme sau aglomerație, viteza trebuie adaptată, chiar dacă drumul permite 130 de kilometri pe oră. Pentru alte tipuri de drumuri din afara localităților, limita scade: 120 de kilometri pe oră pe drumurile expres, 100 de kilometri pe drumurile naționale europene și 90 de kilometri pe celelalte drumuri naționale sau județene. Respectarea limitelor de viteză crește șansele de a evita accidentele grave și permite controlul mașinii în orice situație de urgență.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%

A oprire;
B măriţi viteza;
C reduceţi viteza.
Explicație:
Când polițistul rutier balansează brațul întins în jos și în sus, cu palma spre sol, acest semnal le transmite șoferilor obligația de a reduce viteza de deplasare. Semnalul se folosește pentru a avertiza conducătorii auto că urmează o zonă cu pericol, o restricție temporară, o intersecție aglomerată sau o situație specială pe carosabil unde este necesară o viteză mai mică pentru siguranță. Nu înseamnă oprire completă, ci doar încetinirea ritmului de deplasare, pentru a putea reacționa rapid la orice modificare a condițiilor de trafic sau la alte semne suplimentare. Ignorarea semnalului dat de polițist se sancționează și poate duce la producerea unor accidente. De aceea, la acest semnal, trebuie să ridici piciorul de pe accelerație, să adaptezi viteza la cerințele momentului și să fii pregătit pentru eventuale opriri ulterioare.
Când polițistul rutier balansează brațul întins în jos și în sus, cu palma spre sol, acest semnal le transmite șoferilor obligația de a reduce viteza de deplasare. Semnalul se folosește pentru a avertiza conducătorii auto că urmează o zonă cu pericol, o restricție temporară, o intersecție aglomerată sau o situație specială pe carosabil unde este necesară o viteză mai mică pentru siguranță. Nu înseamnă oprire completă, ci doar încetinirea ritmului de deplasare, pentru a putea reacționa rapid la orice modificare a condițiilor de trafic sau la alte semne suplimentare. Ignorarea semnalului dat de polițist se sancționează și poate duce la producerea unor accidente. De aceea, la acest semnal, trebuie să ridici piciorul de pe accelerație, să adaptezi viteza la cerințele momentului și să fii pregătit pentru eventuale opriri ulterioare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
A legea nu prevede o anumită distanţă;
B de la cel mult 30 m de aceştia;
C de la cel puţin 25 m de aceştia.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul trebuie să folosească avertizarea sonoră, adică claxonul, de la o distanță de cel puțin 25 de metri față de pietoni sau ceilalți participanți la trafic cărora li se adresează. Această distanță este prevăzută în lege pentru ca semnalul să poată fi perceput la timp, fără a speria sau surprinde în mod periculos persoana avertizată. Scopul claxonului este să prevină accidentele, nu să creeze panică. Folosirea avertizării sonore prea aproape de ceilalți poate duce la reacții necontrolate, cum ar fi opriri bruște sau gesturi imprevizibile. De aceea, se recomandă să claxonezi din timp, cu minimum 25 de metri înainte, și doar atât cât este necesar pentru ca ceilalți să fie atenționați eficient, nu pentru a-i speria sau a-i determina să facă manevre riscante.
Conducătorul unui autovehicul trebuie să folosească avertizarea sonoră, adică claxonul, de la o distanță de cel puțin 25 de metri față de pietoni sau ceilalți participanți la trafic cărora li se adresează. Această distanță este prevăzută în lege pentru ca semnalul să poată fi perceput la timp, fără a speria sau surprinde în mod periculos persoana avertizată. Scopul claxonului este să prevină accidentele, nu să creeze panică. Folosirea avertizării sonore prea aproape de ceilalți poate duce la reacții necontrolate, cum ar fi opriri bruște sau gesturi imprevizibile. De aceea, se recomandă să claxonezi din timp, cu minimum 25 de metri înainte, și doar atât cât este necesar pentru ca ceilalți să fie atenționați eficient, nu pentru a-i speria sau a-i determina să facă manevre riscante.
Regulamentul Rutier
Art. 113 (1) Mijloacele de avertizare sonora trebuie folosite de la o distanta de cel putin 25 m fata de cei carora li se adreseaza.
Art. 113 (1) Mijloacele de avertizare sonora trebuie folosite de la o distanta de cel putin 25 m fata de cei carora li se adreseaza.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%