A să circulaţi pe distanţe scurte şi cu luminile de poziţie în funcţiune;
B să folosiţi luminile de poziţie şi să circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului;
C să folosiţi luminile de întâlnire.
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
14%
A pe toate categoriile de drumuri;
B pe drumurile judeţene, comunale şi locale;
C pe autostrăzi, drumuri expres şi naţionale europene.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.44.
(1) În circulatia pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi, în conditiile prevazute de regulament, mijloacele de avertizare sonora si luminoasa aflate în dotare si omologate.
(2) În circulatia pe autostrazi, pe drumurile expres si cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducatorii motocicletelor si mopedelor sunt obligati sa foloseasca luminile de întâlnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice.
Art.44.
(1) În circulatia pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi, în conditiile prevazute de regulament, mijloacele de avertizare sonora si luminoasa aflate în dotare si omologate.
(2) În circulatia pe autostrazi, pe drumurile expres si cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducatorii motocicletelor si mopedelor sunt obligati sa foloseasca luminile de întâlnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: MEDIE
62%
A tractorul;
B autocamionul, deoarece are viteza mai mare;
C autocamionul, pentru că schimbă direcţia de mers.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
11%
A nu, întrucât în acest caz staţionarea este interzisă;
B da, deoarece remorca nu face parte din categoria autovehiculelor;
C da, dacă luminile de poziţie sunt aprinse.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
14%
A nerespectarea semnificaţiei semnalizării rutiere de obligare sau de avertizare;
B nerespectarea dispoziţiilor legale privind asigurarea şi semnalizarea în intersecţii;
C obligarea celor care au prioritate de trecere de a-şi modifica brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească.
Explicație:
Neacordarea priorității înseamnă obligarea celor care au prioritate de trecere de a-și modifica brusc direcția sau viteza de deplasare ori să oprescă. Cea mai des întâlnită situație de neacordare de prioritate se găsește în intersecțiile dirijate prin indicatoare de reglemetare de prioritate, unde autovehiculele care au obligația de a acorda prioritate nu o fac și îi obligă pe cei ce au prioritate să reducă viteza sau să oprească.
Neacordarea priorității înseamnă obligarea celor care au prioritate de trecere de a-și modifica brusc direcția sau viteza de deplasare ori să oprescă. Cea mai des întâlnită situație de neacordare de prioritate se găsește în intersecțiile dirijate prin indicatoare de reglemetare de prioritate, unde autovehiculele care au obligația de a acorda prioritate nu o fac și îi obligă pe cei ce au prioritate să reducă viteza sau să oprească.
Art. 6 din OUG 195/2002
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
A nu;
B da, atunci când conducătorii celorlalte vehicule ar fi obligaţi astfel să treacă peste marcajul respectiv;
C legal, nu este prevăzut.
Regulamentul Rutier
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
Art. 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
Art. 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
11%
A să oprească motorul şi să pună în funcţiune luminile de avarie;
B să tracteze autocamionul până la ieşirea din pasajul subteran;
C să anunţe imediat pompierii în legătură cu locul în care se află.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
10%
A lichidelor;
B mărfurilor perisabile;
C cerealelor.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A să nu circule pe sectoarele respective de drum fără autorizaţie de la administraţia drumurilor;
B să circule cu un autocamion a cărui masă totală maximă este mai mare de 3,5 tone, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate;
C să efectueze depăşiri.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
A continuaţi să circulaţi cu aceeaşi viteză, întrucât trecerea peste minge nu este periculoasă pentru autocamion;
B avertizaţi sonor, reduceţi viteza şi circulaţi cu maximă atenţie, întrucât este foarte posibil să apară un copil după minge;
C viraţi brusc în direcţia opusă de rostogolire a mingii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
8%
A exterioară de 10,50 m şi interioară de 8,00 m;
B exterioară de 12,50 m şi interioară de 5,30 m;
C exterioară de 8,00 m şi interioară de 4,30 m.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A o folie de material plastic;
B eşarfe şi triunghiuri de pânză;
C carton rigid.
Explicație:
Imobilizarea unei fracturi (de exemplu la mâini și picioare) se face prin fixarea cu atele a două articulații învecinate fracturii, mai sus și mai jos de locul fracturii. Sub atelă se aplică bandaj moale de tifon (sau vată) pentru prevenirea lezării țesuturilor moi. În cazul în care nu se dispune de atele, imobilizarea se poate face cu eșarfe sau triunghiuri de pânză. Osul fracturat se așează pe bucata de pânză, în poziție cât mai dreaptă, iar colțurile materialului se înnoadă pentru a putea fi suspendat. De exemplu, antebratul se pune pe bucata de pânză iar colturile înnodate se trec in jurul gâtului pentru a susține mâna în poziție orizontală.
Imobilizarea unei fracturi (de exemplu la mâini și picioare) se face prin fixarea cu atele a două articulații învecinate fracturii, mai sus și mai jos de locul fracturii. Sub atelă se aplică bandaj moale de tifon (sau vată) pentru prevenirea lezării țesuturilor moi. În cazul în care nu se dispune de atele, imobilizarea se poate face cu eșarfe sau triunghiuri de pânză. Osul fracturat se așează pe bucata de pânză, în poziție cât mai dreaptă, iar colțurile materialului se înnoadă pentru a putea fi suspendat. De exemplu, antebratul se pune pe bucata de pânză iar colturile înnodate se trec in jurul gâtului pentru a susține mâna în poziție orizontală.
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%
A depăşiţi coloana, pe cât posibil printr-o singură manevră;
B păstraţi o distanţă corespunzătoare faţă de cel care circulă în faţă şi sunteţi atent la ceilalţi participanţi la trafic;
C circulaţi foarte aproape de vehiculul din faţă, pentru a nu rămâne în urmă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
12%
A prin apăsarea ritmică cu podul palmelor suprapuse a toracelui victimei, în dreptul inimii;
B prin lovirea cu palmele a obrajilor victimei;
C prin încrucişarea ritmică a braţelor victimei simultan cu respiraţia artificială.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A în locurile special amenajate şi semnalizate prin indicatoare şi marcaje rutiere;
B acolo unde nu există parcări amenajate;
C acolo unde circulaţia în ambele sensuri se desfăşoară fără dificultate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
A pe sectoarele de drum neiluminate;
B la o distanţă mai mică de 5 m faţă de ultimul vagon al unui tramvai;
C pe drumurile naţionale europene.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
20%
A biciclistul, pentru că autocamionul are un gabarit mult prea mare;
B biciclistul, pentru că circulă pe un segment de drum secundar;
C conducătorul autocamionului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A atunci când certificatul de înmatriculare este deteriorat;
B atunci când autocamionul nu este asigurat de răspundere civilă, în caz de pagube materiale produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii;
C atunci când conducătorul auto nu a plătit taxa de folosire a drumurilor publice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
18%
A pentru lipsa triunghiurilor reflectorizante;
B pentru lipsa trusei medicale de prim ajutor;
C pentru refuzul de legitimare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
e) refuza sa se legitimeze;
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
e) refuza sa se legitimeze;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
8%
A dotat cu dispozitive speciale de semnalizare luminoasă şi sonoră;
B urmat de un autovehicul de însoţire;
C însoţit de cel puţin două echipaje de poliţie rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%