Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Operatorul de transport rutier este obligat să dețină la sediu declarat, în incinta căruia își păstrează principalele documente de lucru și documentele privind întreținere vehiculelor utilizate la efectuarea transporturilor rutiere. Care sunt informațiile minime pe care le cuprind și pentru care interval de timp​?


RĂSPUNS:

Documentele privind întreținerea vehiculelor se păstrează pentru o perioadă de 18 luni și trebuie să conțină minimum informațiile privind:

  • sesizările conducătorilor auto privind starea tehnică a vehiculului;
  • rezoluții ale managerului de transport;
  • modalitatea de soluționare;
  • documente justificative.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Ce obligație are un operator de transport rutier, conform legislației în vigoare, în ceea ce privește aparatul tahograf și limitatorul de viteză montat pe vehiculele cu care efectuează transport rutier de marfă?

Precizați minim două obligații pentru un răspuns corect.

Cum se sancționează, conform legislației în vigoare din domeniul transporturilor rutiere plecarea în cursă cu aparatul tahograf sau limitatorul de viteză ne funcționale?


RĂSPUNS:

  • să monteze, numai prin agenți economici autorizați, aparate tahograf și limitatoare de viteză la vehiculele pentru care acestea sunt obligatorii;
  • să nu permită plecarea în cursă a vehiculelor care au tahograful/limitatorul de viteză defect;
  • să nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra limitatoarelor de viteză și/sau asupra aparatelor tahograf.

Plecarea în cursă cu aparatul tahograf sau limitatorul de viteză nefuncționale este abatere foarte gravă și se sancționează cu amendă contravențională și suspendarea atestatului/certificatului care atestă competența/calificarea profesională a conducătorului auto.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Care dintre autovehiculele din dotarea întreprinderii trebuie să fie dotate cu tahograf și cu ce tip de aparat tahograf se înlocuiește un tahograf defect care nu se mai poate repara, aflat în dotarea unei autocisterne care are MTMA de 16 tone, în cazul în care se efectuează transport rutier de mărfuri contra cost cu toate vehiculele deținute?

(Justificați răspunsul prin indicarea tipurilor de aparate tahograf cu care sunt echipate autovehiculele la care este obligatorie dotarea cu tahograf, în condițiile în care aparatele tahograf ce echipează autovehiculele sunt cele originale cu care acestea au fost livrate de către constructor).


RĂSPUNS:

Toate autovehiculele care au MTMA mai mare de 3,5t trebuie dotate cu aparate tahograf, inclusiv ansamblele de vehicule a căror MTMA depășește 3,5t.

Autovehiculele sau ansamblele de vehicule menționate mai sus, care sunt fabricate până în anul 2006 inclusiv sunt dotate din fabrică cu tahografe analogice, iar cele fabricate începând cu anul 2007 sunt dotate din fabrică cu tahografe digitale.

După defectarea unui tahograf (indiferent că este analogic sau digital) acesta va fi înlocuit în mod obligatoriu cu un tahograf digital.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

În conformitate cu prevederile legale în vigoare precizați pe ce sectoare de drum circulația autovehiculelor cu mase și/sau gabarite depășite nu este permisă?


RĂSPUNS:

Este interzisă circulația autovehiculelor cu mase și/sau gabarite depășite în conformiate cu prevederle legale în vigore :

  • pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoare de interzicere, restricție sau limitare a accesului acestora, dacă vehiculul sau ansamblul de vehicule atinge ori depășește lățimea, înălțimea, lungimea sau masele pe axe ori masa totală maximă admisă
  • când vizibilitatea este redusă sau partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Pentru efectuarea ITP la vehiculele utilizate pentru transportul rutier de mărfuri, operatorul de transport trebuie să prezinte o serie de documente.

Care sunt documentele ce trebuie prezentate la stația de inspecție tehnică în vederea executării acesteia?


RĂSPUNS:

Documentele ce trebuie prezentate la stația de inspecție tehnică în vederea executării acesteia sunt:

  • certificatul de înmatriculare sau dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, eliberată de autoritățile competente și completată în mod corespunzător cu datele necesare identificării sau, după caz, autorizația provizorie de circulație;
  • asigurare RCA valabilă
  • cartea de identitate a vehiculului.
  • carte de identitate a persoanei care prezintă autovehiculul la inspecție.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Aveți de efectuat un transport de mărfuri cu un ansamblu formar din autotractor și semiremorcă șa între București și Ploiești.

Pe acest tronson de drum masele maxime admise sunt următoarele:

  • axa simplă nemotoare = 10 tone;
  • axă simplă motoare = 11,5 tone;
  • axă triplă semiremorcă = 24 tone;
  • masă totală maximă ansamblu de vehicule = 40 tone.

Cu ocazia unui control în trafic efectuat de către inspectorii ISCTR, rezultă la cântărire următoarele mase:

  • pe axa față a autotractorului = 8 tone;
  • pe axa spate a autotractorului = 13 tone;
  • pe axa triplă a semiremorcii = 24 tone.

Câte depășiri ale maselor maxime admise s-au înregistrat și care sunt acestea?

Cum se sancționează abaterile constatate și în ce condiții se poate relua deplasarea?


RĂSPUNS:

S-au înregistrat 2 depășiri ale maselor maxime admise:

  • pe axa spate (13 tone în loc de 11.5)
  • masa totală maximă ansamblu de vehicule ( 45 în loc de 40 tone).

Aceste depășiri se sancționează cu amendă contravențională și imobilizarea ansamblului.

Se poate relua deplasarea doar după reașezarea mărfii în vehicul pentru nu mai depăși masa pe axa motoare și după descărcarea surplusului de 5t pentru a nu depăși masa totală admisă.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

În conformitate cu prevederile OMLPTL nr. 458/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea pe categorii a autobuzelor și microbuzelor utilizate pentru transporturile publice de persoane prin servicii regulate în trafic național, cu modificările și completările ulterioare, precizați care sunt documentele necesare a fi depuse la Registrul Auto Român – RAR în vederea efectuării operațiunilor de clasificare a autocarelor pe care le deține operatorul de transport rutier?


RĂSPUNS:

Documentele  necesare clasificării sunt:

  • cererea de clasificare completată de către deținător;
  • copie conformă a licenței comunitare;
  • copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
  • copie de pe certificatul de înmatriculare cu inspecția tehnică periodică valabilă;
  • copie de pe contractul (leasing, închiriere) încheiat între titularul licenței comunitare și deținătorul autobuzului/ microbuzului, după caz.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Cu ocazia unui control în trafic se constată la unul dintre autovehiculele din dotarea întreprinderii că anvelopele prezintă tăieturi profunde pe flancurile acestora, ceea ce reprezintă o defecțiune tehnică periculoasă conform încadrării din reglementările în vigoare.

Indicați prin ce măsuri se sancționează cele constatate cu ocazia controlului în trafic în conformitate cu prevederile din legislația specifică din domeniul transporturilor rutiere.


RĂSPUNS:

Această abatere se sancționează prin amendă contravențională și suspendarea dreptului de a circula cu vehiculul respectiv, prin reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor de înmatriculare, și anularea ITP-ului.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

În ce situații, conform prevederilor legale în vigoare, aveți obligația de a prezenta la o reprezentanță a RA Registrul Auto Român - RAR, autovehiculul sau ansamblul de vehicule conform structurii parcului auto pe care-l are în dotare operatorul de transport, pentru efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP)?

Obs. Se va lua în calcul și situația în care operatorul a fost sancționat pentru circulația cu ITP expirat, constatarea unor defecțiuni grave la diverse sisteme ale vehiculului, transport mărfuri periculoase, etc.


RĂSPUNS:

Verificarea ITP se efectuează numai de personalul RAR pentru următoarele tipuri de vehicule:

  • vehicule agreate pentru transportul de mărfuri periculoase;
  • vehicule destinate exclusiv transportului de butelii de gaze;
  • remorcile-cisternă lente destinate transportului de mărfuri periculoase;
  • vehiculele istorice;
  • autovehiculele destinate competițiilor sportive;
  • vehiculele cu caracteristici speciale;
  • vehiculele înregistrate ca mașini sau utilaje autopropulsate pentru lucrări cu o viteză maximă ce depășește 25 km/h;
  • vehiculele radiate din evidență care au fost înmatriculate ori înregistrate anterior în România, în vederea înmatriculării sau a înregistrării acestora;
  • vehiculele înmatriculate în alte state;
  • în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare sau a certificatului de înregistrare reținute ca urmare a circulației pe drumurile publice cu ITP expirat sau cu defecțiuni tehnice majore.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Cum este definit un container, conform prevederilor Convenției TIR?

(Pentru un răspuns corect menționați minim trei condiții sau cerințe minimale).


RĂSPUNS:

Prin "container" se înțelege un mijloc de transport (cadru, cisternă mișcătoare sau alt mijloc asemănător):

  • constituit dintr-un compartiment, în întregime sau parțial închis, destinat să conțină mărfuri;
  • are caracter permanent, suficient de rezistent pentru a permite folosirea sa repetată;
  • special conceput pentru a facilita transportul mărfurilor, fără descărcare și reîncărcare;
  • conceput astfel încât să poată fi ușor de manipulat;
  • conceput astfel încât să fie ușor de încărcat și de descărcat;
  • cu un volum interior de cel puțin 1 metru cub.

Termenul "container" nu cuprinde nici ambalajele uzuale, nici vehiculele.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Tahograful digital montat pe unul din autocare trebuie verificat periodic la 2 ani, de către RA Registrul Auto Român - RAR sau de operatorii economici autorizați de acesta.

Conform legislației în vigoare în ce alte situații se impune verificarea aparatului tahograf digital?

Pentru un răspuns corect menționați cel puțin trei astfel de situații?


RĂSPUNS:

În cazul tahografelor se impune efectuarea unei verificări de către operatorii economici autorizați:

  • după orice reparare a tahografului;
  • după orice modificare a coeficientului caracteristic al autovehiculului;
  • după orice modificare a circumferinței efective a anvelopelor;
  • atunci când ceasul care indică ora universală coordonată (OUC) prezintă o eroare mai mare de 20 de minute;
  • atunci când s-a schimbat numărul de înmatriculare al autovehiculului.

În cazul tahografelor digitale, verificările trebuie să includă și o calibrare.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Care sunt dimensiunile maxime admise ale unui ansamblu de vehicule, utilizat la transport rutier internațional de marfă pe drumuri europene reabilitate? ( Lungime, lățime și înălțime).


RĂSPUNS:

  • Lungime maximă = 18.75 m;
  • Lățime = 2.55 m (2,60 m pentru cele cu caroserie izotermă);
  • Înălțime = 4 m.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Care este masa totală maxim admisă pe un drum european, pentru un tren rutier cu patru osii, compus dintr-un autovehicul cu două osii și o remorcă cu două osii?


RĂSPUNS:

Masa totală maxim admisă este de 36t.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Care este suma maselor maxime admise pe osiile componente, în cazul unei osi triple (tridem) pentru o semiremorcă la care distanța dinte acestea este mai mică sau egală cu 1,3 metri, în cazul transporturilor efectuate pe un drum modernizat?


RĂSPUNS:

Suma maselor maxime admise pe osiile componente, în cazul unei osii triple pentru o semiremorcă la care distanța dintre acestea este mai mică sau egală cu 1,3m pe un drum modernizat este de 19t.

Standarde tehnice și aspecte tehnice ale funcționării

Cine efectuează certificarea autenticității unui vehicul destinat transportului de mărfuri, și când este obligatorie efectuarea acesteia?


RĂSPUNS:

Certificarea autenticității se efectuează de către R.A.R pentru:

  • vehiculele rutiere utilizate care sunt sau au fost ultima dată înmatriculate într-un alt stat și care se supun omologării și/sau eliberării CIV în vederea înmatriculării în România;
  • vehiculele rutiere utilizate care nu sunt supuse înmatriculării în țara de proveniență și care se supun omologării și/sau eliberării CIV în vederea înmatriculării în România;
  • vehiculele rutiere utilizate care sunt sau au fost ultima dată înmatriculate în România și care își schimbă proprietarul;
  • orice vehicul rutier, la cerere.

Siguranță rutieră

Operatorul de transport rutier are obligația, conform prevederilor din OMTI nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare, de a se asigura în prealabil că vehiculul rutier cu care efectuează transportul respectiv îndeplinește o serie de condiții.

Precizați minim două condiții care trebuie verificate de către operatorul de transport, după încărcarea mărfii, înainte de plecarea în cursă.


RĂSPUNS:

Să se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul respectă următoarele condiții:

  • ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de rezervă, cât și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv sunt bine fixate;
  • încărcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în condiții de siguranță;
  • centrul de greutate al încărcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului rutier.

Să efectueze transportul numai după ce s-a asigurat că ambalajul mărfii este destul de rezistent pentru siguranța transportului. În cazul în care ambalajul mărfii nu este destul de rezistent, va cere expeditorului o ambalare suplimentară suficient de rezistentă.

Siguranță rutieră

Ce obligație au operatorii de transport rutier în ceea ce privește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească elementele de fixare a mărfii?

(Pentru un răspuns corect precizați minim trei condiții).


RĂSPUNS:

Să se asigure că elementele de fixare a mărfii respectă următoarele condiții:

  • îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
  • sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
  • nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
  • sunt conforme cu standardele europene și/sau internaționale în vigoare în domeniu.

Siguranță rutieră

Conducătorii auto au dreptul să conducă vehicule destinate transportului de mărfuri sau de persoane corespunzător categoriei de permis de conducere și a vârstei minime obligatorii.

Care este vârsta minimă pentru a conduce un autovehicul categoria C1E? (sau CE, sau D1E, sau DE)?


RĂSPUNS:

Vârsta minimă pentru obținerea permisului de conducere este:

  • 18 ani împliniți, pentru categoriile C1, C1E și Tr;
  • 21 de ani, pentru categoriile C și CE (prin excepție, începând cu 2 februarie 2023, aceste categorii pot fi obținute și de la vârsta de 18 ani, în anumite condiții);
  • 21 de ani, pentru categoriile D1 și D1E;
  • 24 de ani, pentru categoriile D și DE (prin excepție, începând cu 2 februarie 2023, aceste categorii pot fi obținute și de la vârsta de 21 de ani, în anumite condiții);
  • 24 de ani, pentru categoriile Tb și Tv.

Siguranță rutieră

Pentru a exercita ocupația de conducător auto, acesta trebuie să dețină un certificat de pregătire profesională. Enumerați minim cinci tipuri de certificate de pregătire profesională pentru conducătorii auto?


RĂSPUNS:

  • certificatul de calificare profesională inițială, CPI, transport marfă;
  • certificatul de calificare profesională inițială, CPI, transport persoane;
  • certificatul de calificare profesională continuă, CPC, transport marfă;
  • certificatul de calificare profesională continuă, CPC, transport persoane;
  • certificat A.D.R. (curs de bază, specializarea cisternă, specializarea clasa 1 și specializarea clasa 7);
  • certificat pentru transport agabaritic;
  • certificat pentru transport cu troleibuzul;
  • certificat pentru transport de vehicule avariate.

Siguranță rutieră

Când este obligatorie examinare medicală și psihologică a conducătorilor auto? (Pentru un răspuns corect precizați și periodicitatea acestor examinări, în cazul transporturilor rutiere).


RĂSPUNS:

Examinarea medicală și psihologică este obligatorie pentru funcțiile cu atribuții în siguranța transporturilor (inclusiv conducătorii auto) și se efectuează pentru:

  • admiterea în unitățile de pregătire (calificare) pentru funcții cu atribuții în siguranța transporturilor;
  • angajarea într-o funcție cu atribuții în siguranța transporturilor;
  • examinarea periodică a personalului cu atribuții în siguranța transporturilor;
  • schimbarea funcției cu atribuții în siguranța transporturilor în cazul în care baremul medical și/sau psihologic este superior față de cel stabilit pentru funcția deținută anterior;
  • controlul medical și psihologic la termenele de revizuire stabilite de comisiile medicale și psihologice în siguranța transporturilor pentru personalul care a avut aviz restrictiv.

Pentru transportul rutier la grupa de vârstă 18 – 65 ani se vor efectua controlul medical periodic și controlul psihologic la interval de 1 an.