
A autobuzul, autocamionul, autoturismul;
B autocamionul, autobuzul, autoturismul;
C autoturismul, autobuzul, autocamionul.
Explicație:
In aceasta intersectie nu exista semafoare sau indicatoare de prioritate, deci se aplica regula de prioritate de dreapta. Autoturismul galben vireaza la dreapta si nu are niciun vehicul care sa-i vina din dreapta, deci nu acorda prioritate nimanui si intra primul in intersectie. Autobuzul trebuie sa acorde prioritate autoturismului galben pentru ca autoturismul vine din dreapta autobuzului. Autocamionul vireaza la stanga si trebuie sa acorde prioritate autobuzului, pentru că acesta nu își schimbă direcția de mers. Dupa ce autoturismul galben a trecut primul, urmeaza autobuzul, care nu mai are pe nimeni din dreapta. Ultimul va trece autocamionul albastru, dupa ce au trecut ceilalti doi. Ordinea este: autoturismul galben, autobuzul, autocamionul.
In aceasta intersectie nu exista semafoare sau indicatoare de prioritate, deci se aplica regula de prioritate de dreapta. Autoturismul galben vireaza la dreapta si nu are niciun vehicul care sa-i vina din dreapta, deci nu acorda prioritate nimanui si intra primul in intersectie. Autobuzul trebuie sa acorde prioritate autoturismului galben pentru ca autoturismul vine din dreapta autobuzului. Autocamionul vireaza la stanga si trebuie sa acorde prioritate autobuzului, pentru că acesta nu își schimbă direcția de mers. Dupa ce autoturismul galben a trecut primul, urmeaza autobuzul, care nu mai are pe nimeni din dreapta. Ultimul va trece autocamionul albastru, dupa ce au trecut ceilalti doi. Ordinea este: autoturismul galben, autobuzul, autocamionul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
A să reduceţi viteza;
B să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare;
C să acordaţi prioritate de trecere.
Explicație:
La trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, care au în funcţiune mijloacele de avertizare sonoră şi luminoasă de culoare albastră, sunteţi obligat să reduceţi viteza pentru a putea reacţiona în siguranţă şi să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare pentru a le permite să treacă fără obstacole. De asemenea, trebuie să acordaţi prioritate de trecere acestor vehicule, adică să le lăsaţi să treacă înaintea dvs., indiferent de poziţia lor pe drum sau de semnalele de circulaţie. Nerespectarea acestor obligaţii poate duce la accidente şi este sancţionată conform legislaţiei rutiere.
La trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, care au în funcţiune mijloacele de avertizare sonoră şi luminoasă de culoare albastră, sunteţi obligat să reduceţi viteza pentru a putea reacţiona în siguranţă şi să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare pentru a le permite să treacă fără obstacole. De asemenea, trebuie să acordaţi prioritate de trecere acestor vehicule, adică să le lăsaţi să treacă înaintea dvs., indiferent de poziţia lor pe drum sau de semnalele de circulaţie. Nerespectarea acestor obligaţii poate duce la accidente şi este sancţionată conform legislaţiei rutiere.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.32.
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
Art.37.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulatie prioritara care au în functiune mijloacele speciale de avertizare luminoasa de culoare albastra si sonore.
Art.32.
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
Art.37.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulatie prioritara care au în functiune mijloacele speciale de avertizare luminoasa de culoare albastra si sonore.
Dificultate Întrebare: GREA
74%
A la mai puţin de 100 m de trecerile la nivel cu calea ferată;
B la ieşirea din curţi, garaje sau ganguri;
C pe străzile unde circulaţia se desfăşoară într-un singur sens.
Explicație:
Mersul înapoi este interzis la ieșirea din curți, garaje sau ganguri deoarece manevra poate pune în pericol participanții la trafic și pietonii aflați în apropiere. La ieșirea din astfel de spații, vizibilitatea este adesea redusă, iar efectuarea mersului înapoi poate duce la accidente. În rest, mersul înapoi nu este interzis la mai puțin de 100 de metrii de trecerile la nivel cu calea ferată dacă nu există o interdicție expresă, iar pe străzile cu circulație într-un singur sens mersul înapoi este permis, dar trebuie făcut cu atenție și respectând regulile de circulație.
Mersul înapoi este interzis la ieșirea din curți, garaje sau ganguri deoarece manevra poate pune în pericol participanții la trafic și pietonii aflați în apropiere. La ieșirea din astfel de spații, vizibilitatea este adesea redusă, iar efectuarea mersului înapoi poate duce la accidente. În rest, mersul înapoi nu este interzis la mai puțin de 100 de metrii de trecerile la nivel cu calea ferată dacă nu există o interdicție expresă, iar pe străzile cu circulație într-un singur sens mersul înapoi este permis, dar trebuie făcut cu atenție și respectând regulile de circulație.
Regulamentul Rutier
Art. 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
c) la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice.
Art. 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
c) la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
A să avertizaţi sonor persoanele aflate în zona staţiei;
B să semnalizaţi din timp intenţia de depăşire a tramvaiului;
C să reduceţi viteza de deplasare.
Explicație:
Pentru a depăși în condiții de siguranță un tramvai oprit într-o stație cu refugiu, este recomandat să reduceți viteza de deplasare pentru a avea un control mai bun asupra autoturismului și pentru a putea reacționa în caz de pericol. Folosirea claxonului este permisă doar în cazul unui pericol iminent, nu ca o regulă, iar semnalizarea intenției de depășire este obligatorie, nu o recomandare, deci nu reprezintă un răspuns complet corect aici. Important de reținut este că depășirea tramvaiului oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni este interzisă, iar în această situație trebuie să opriți în spatele tramvaiului până când ușile se închid și vă asigurați că nu puneți în pericol siguranța pietonilor care traversează. În concluzie, reducerea vitezei este cheia pentru o depășire sigură a tramvaiului oprit în stație cu refugiu.
Pentru a depăși în condiții de siguranță un tramvai oprit într-o stație cu refugiu, este recomandat să reduceți viteza de deplasare pentru a avea un control mai bun asupra autoturismului și pentru a putea reacționa în caz de pericol. Folosirea claxonului este permisă doar în cazul unui pericol iminent, nu ca o regulă, iar semnalizarea intenției de depășire este obligatorie, nu o recomandare, deci nu reprezintă un răspuns complet corect aici. Important de reținut este că depășirea tramvaiului oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni este interzisă, iar în această situație trebuie să opriți în spatele tramvaiului până când ușile se închid și vă asigurați că nu puneți în pericol siguranța pietonilor care traversează. În concluzie, reducerea vitezei este cheia pentru o depășire sigură a tramvaiului oprit în stație cu refugiu.
Dificultate Întrebare: MEDIE
53%
A să fie transportaţi copii de până la 12 ani pe scaunul din spate;
B să se fumeze în timpul mersului;
C ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale.
Explicație:
Pe timpul deplasării pe un drum public într-un autoturism, este interzis ca ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale. Aceasta interdicţie există pentru că prezenţa unui animal în braţe poate distrage atenţia conducătorului auto sau a pasagerului, poate împiedica folosirea corectă a centurilor de siguranţă şi poate reduce controlul asupra vehiculului. De asemenea, în caz de accident, un animal ţinut în braţe poate provoca răni grave atât propriei persoane, cât şi celorlalţi ocupanţi ai autovehiculului. Transportul copiilor şi fumatul nu sunt interzise categoric în această situaţie, dar pentru siguranţă și legalitate, copiii trebuie să fie asigurați corespunzător în scaune speciale. Prin urmare, singura situaţie clar interzisă este ţinerea animalelor în braţe pe locurile din faţă în timpul mersului.
Pe timpul deplasării pe un drum public într-un autoturism, este interzis ca ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale. Aceasta interdicţie există pentru că prezenţa unui animal în braţe poate distrage atenţia conducătorului auto sau a pasagerului, poate împiedica folosirea corectă a centurilor de siguranţă şi poate reduce controlul asupra vehiculului. De asemenea, în caz de accident, un animal ţinut în braţe poate provoca răni grave atât propriei persoane, cât şi celorlalţi ocupanţi ai autovehiculului. Transportul copiilor şi fumatul nu sunt interzise categoric în această situaţie, dar pentru siguranţă și legalitate, copiii trebuie să fie asigurați corespunzător în scaune speciale. Prin urmare, singura situaţie clar interzisă este ţinerea animalelor în braţe pe locurile din faţă în timpul mersului.
Regulamentul Rutier
Articolul 97
(3) Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum şi persoanelor care ocupa scaunul din faţă să tina în braţe animale în timpul deplasării pe drumurile publice.
Articolul 97
(3) Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum şi persoanelor care ocupa scaunul din faţă să tina în braţe animale în timpul deplasării pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
A blocul motor, cilindrii, chiulasa şi carterul;
B pistonul, segmenţii, bolţul, biela, arborele cotit şi volantul;
C roţile directoare şi cele tractoare.
Explicație:
Organele mobile ale mecanismului motor sunt acele componente care se mișcă în interiorul motorului și asigură transformarea energiei chimice din combustibil în energie mecanică de rotație. Acestea includ pistonul, care se deplasează înainte și înapoi în cilindru; segmenții, care asigură etanșeitatea dintre piston și pereții cilindrului; bolțul, care fixează pistonul de bielă; biela, care transformă mișcarea liniară a pistonului în mișcare de rotație; arborele cotit, care primește această mișcare de rotație și o transmite mai departe; și volantul, care stabilizează rotația arborelui cotit, asigurând o funcționare uniformă a motorului. Restul componentelor precum blocul motor, chiulasa și carterul sunt părți fixe sau carcase ale motorului, iar roțile directoare sau tractoare nu fac parte din mecanismul motor ci din transmisia vehiculului.
Organele mobile ale mecanismului motor sunt acele componente care se mișcă în interiorul motorului și asigură transformarea energiei chimice din combustibil în energie mecanică de rotație. Acestea includ pistonul, care se deplasează înainte și înapoi în cilindru; segmenții, care asigură etanșeitatea dintre piston și pereții cilindrului; bolțul, care fixează pistonul de bielă; biela, care transformă mișcarea liniară a pistonului în mișcare de rotație; arborele cotit, care primește această mișcare de rotație și o transmite mai departe; și volantul, care stabilizează rotația arborelui cotit, asigurând o funcționare uniformă a motorului. Restul componentelor precum blocul motor, chiulasa și carterul sunt părți fixe sau carcase ale motorului, iar roțile directoare sau tractoare nu fac parte din mecanismul motor ci din transmisia vehiculului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
A are elemente de caroserie distruse;
B au trecut mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
C au trecut mai mult de 3 zile de la constatare.
Explicație:
Un autovehicul avariat nu mai poate circula legal dacă au trecut mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei. Aceasta înseamnă că, imediat după producerea avariei, autovehiculul poate circula pentru a ajunge la un service sau pentru alte motive justificate, dar această perioadă este limitată. După cele 30 de zile, dacă autovehiculul nu a fost reparat și nu corespunde normelor tehnice privind siguranța rutieră, este interzis să mai circule pe drumurile publice. Această regulă are scopul de a preveni circulația vehiculelor periculoase, care pot pune în pericol siguranța traficului și a participanților la trafic. Elementele de caroserie distruse sau alte avarii pot influența această decizie, însă termenul legal esențial este cel de 30 de zile de la producerea avariei.
Un autovehicul avariat nu mai poate circula legal dacă au trecut mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei. Aceasta înseamnă că, imediat după producerea avariei, autovehiculul poate circula pentru a ajunge la un service sau pentru alte motive justificate, dar această perioadă este limitată. După cele 30 de zile, dacă autovehiculul nu a fost reparat și nu corespunde normelor tehnice privind siguranța rutieră, este interzis să mai circule pe drumurile publice. Această regulă are scopul de a preveni circulația vehiculelor periculoase, care pot pune în pericol siguranța traficului și a participanților la trafic. Elementele de caroserie distruse sau alte avarii pot influența această decizie, însă termenul legal esențial este cel de 30 de zile de la producerea avariei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%

A frânaţi şi ieşiţi cu o viteză orientativă de 130 km/h;
B semnalizaţi şi vă angajaţi pe banda de ieşire;
C măriţi viteza, pentru a nu stânjeni vehiculele care circulă din spate.
Explicație:
Pentru a părăsi autostrada în acest loc trebuie să semnalizați din timp intenția de schimbare a direcției de mers și să vă angajați pe banda de ieșire. Trebuie să faceți această manevră în mod controlat, evitând schimbările bruște de direcție și asigurându-vă că nu puneți în pericol ceilalți participanți la trafic. Viteza trebuie redusă treptat pe banda de decelerare, nu direct la frânare bruscă sau accelerare. Nu este corect să măriți viteza pentru a nu incomoda vehiculele din spate, deoarece aceasta poate provoca situații periculoase. De asemenea, nu se frânează brusc înainte de ieșire, mai ales la viteze mari cum ar fi 130 km/h, ci viteza se reduce progresiv pe banda destinată ieșirii. Manevra corectă asigură un trafic fluent și în siguranță pe autostradă.
Pentru a părăsi autostrada în acest loc trebuie să semnalizați din timp intenția de schimbare a direcției de mers și să vă angajați pe banda de ieșire. Trebuie să faceți această manevră în mod controlat, evitând schimbările bruște de direcție și asigurându-vă că nu puneți în pericol ceilalți participanți la trafic. Viteza trebuie redusă treptat pe banda de decelerare, nu direct la frânare bruscă sau accelerare. Nu este corect să măriți viteza pentru a nu incomoda vehiculele din spate, deoarece aceasta poate provoca situații periculoase. De asemenea, nu se frânează brusc înainte de ieșire, mai ales la viteze mari cum ar fi 130 km/h, ci viteza se reduce progresiv pe banda destinată ieșirii. Manevra corectă asigură un trafic fluent și în siguranță pe autostradă.
Regulamentul Rutier
Articolul 169
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Articolul 169
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%

A reduceţi viteza;
B măriţi viteza;
C oprire.
Explicație:
Brațul întins orizontal al polițistului rutier indică oprirea obligatorie pentru toți participanții la trafic care circulă din direcția intersectată de brațul respectiv. Indiferent de sensul lor de mers, aceștia trebuie să oprească complet, fără a continua deplasarea. Semnalul este clar și obligatoriu, având prioritate față de orice semnalizare rutieră precum semafoare sau indicatoare. Polițistul poate utiliza și bastonul reflectorizant pentru a sublinia semnalul, însă poziția brațului este esențială pentru interpretarea corectă a comenzii. Prin urmare, toți șoferii care văd acest semnal trebuie să oprească imediat, evitând astfel riscul producerii unor accidente sau încălcarea regulilor de circulație.
Brațul întins orizontal al polițistului rutier indică oprirea obligatorie pentru toți participanții la trafic care circulă din direcția intersectată de brațul respectiv. Indiferent de sensul lor de mers, aceștia trebuie să oprească complet, fără a continua deplasarea. Semnalul este clar și obligatoriu, având prioritate față de orice semnalizare rutieră precum semafoare sau indicatoare. Polițistul poate utiliza și bastonul reflectorizant pentru a sublinia semnalul, însă poziția brațului este esențială pentru interpretarea corectă a comenzii. Prin urmare, toți șoferii care văd acest semnal trebuie să oprească imediat, evitând astfel riscul producerii unor accidente sau încălcarea regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%

A viraţi fără ezitare, deoarece pietonii sunt obligaţi să aştepte;
B acordaţi prioritate pietonilor care se află pe sensul dvs. de mers;
C daţi semnale de avertizare sonoră, pentru ca pietonii să vă permită trecerea.
Explicație:
Cand intentionati sa virati la dreapta si pe trecerea pentru pietoni se afla pietoni care traverseaza regulamentar, aveti obligatia de a le acorda prioritate. Trebuie sa opriti sau sa reduceti viteza astfel incat pietonii sa traverseze in siguranta fara a fi pusi in pericol. Chiar daca semaforul va permite virajul, prioritatea fata de pietoni este obligatorie. Pietonii aflati pe sensul de mers pe care intentionati sa virati trebuie respectati ca participanti la trafic cu drepturi de trecere. Nu aveti dreptul sa claxonati sau sa ii presati sa se grabeasca, iar virajul fara a le acorda prioritate reprezinta o incalcare a regulilor de circulatie si poate duce la accidente sau sanctiuni. In concluzie, prioritatea este a pietonilor care traverseaza regulamentar pe trecerea de pietoni.
Cand intentionati sa virati la dreapta si pe trecerea pentru pietoni se afla pietoni care traverseaza regulamentar, aveti obligatia de a le acorda prioritate. Trebuie sa opriti sau sa reduceti viteza astfel incat pietonii sa traverseze in siguranta fara a fi pusi in pericol. Chiar daca semaforul va permite virajul, prioritatea fata de pietoni este obligatorie. Pietonii aflati pe sensul de mers pe care intentionati sa virati trebuie respectati ca participanti la trafic cu drepturi de trecere. Nu aveti dreptul sa claxonati sau sa ii presati sa se grabeasca, iar virajul fara a le acorda prioritate reprezinta o incalcare a regulilor de circulatie si poate duce la accidente sau sanctiuni. In concluzie, prioritatea este a pietonilor care traverseaza regulamentar pe trecerea de pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%

A vă asiguraţi din spate;
B vă asiguraţi atât din faţă, cât şi din spate;
C vă asiguraţi, semnalizaţi intenţia (manevra) de a schimba direcţia şi respectaţi semnificaţia marcajului rutier.
Explicație:
ChatGPT a spus: Pentru a schimba corect banda de circulație, trebuie să te asiguri în primul rând că manevra poate fi efectuată în siguranță. Aceasta înseamnă să verifici atât în oglinda retrovizoare, cât și să întorci capul pentru a verifica unghiul mort, adică spațiul din fața și din spatele autovehiculului pe banda în care vrei să intri. După ce te-ai asigurat că nu există pericol și nu pui în pericol alți participanți la trafic, trebuie să semnalizezi intenția ta de a schimba direcția prin utilizarea semnalizatorului de direcție. În final, trebuie să respecți marcajele rutiere care delimitează benzile: nu trebuie să treci peste linia continuă sau alte marcaje care interzic schimbarea benzii. Toate aceste etape trebuie făcute progresiv și cu atenție pentru a preveni accidentele și a asigura fluența traficului.
ChatGPT a spus: Pentru a schimba corect banda de circulație, trebuie să te asiguri în primul rând că manevra poate fi efectuată în siguranță. Aceasta înseamnă să verifici atât în oglinda retrovizoare, cât și să întorci capul pentru a verifica unghiul mort, adică spațiul din fața și din spatele autovehiculului pe banda în care vrei să intri. După ce te-ai asigurat că nu există pericol și nu pui în pericol alți participanți la trafic, trebuie să semnalizezi intenția ta de a schimba direcția prin utilizarea semnalizatorului de direcție. În final, trebuie să respecți marcajele rutiere care delimitează benzile: nu trebuie să treci peste linia continuă sau alte marcaje care interzic schimbarea benzii. Toate aceste etape trebuie făcute progresiv și cu atenție pentru a preveni accidentele și a asigura fluența traficului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
A să se asigure că manevra poate fi executată în condiţii de siguranţă, după care să semnalizeze intenţia de schimbare a poziţiei de mers şi să efectueze depăşirea;
B să semnalizeze din timp intenţia de schimbare a direcţiei de mers;
C să mărească viteza de deplasare, astfel încât să scurteze timpul de realizare a depăşirii.
Explicație:
Pentru ca o depasire sa fie considerata regulamentara, conducatorul auto trebuie mai intai sa se asigure ca manevra se poate executa in conditii de siguranta, adica drumul este liber pe sensul opus, vizibilitatea este buna si nu exista niciun obstacol sau alt vehicul care sa impiedice depasirea. De asemenea, trebuie verificat daca nu este depasit deja de alt vehicul si daca depasirea nu este interzisa prin marcaje, indicatoare sau situatia din trafic. Dupa ce s-a asigurat, conducatorul trebuie sa semnalizeze clar intentia de a schimba banda sau pozitia de mers, pentru a-i avertiza pe ceilalti participanti la trafic. Abia dupa toate aceste verificari si semnalizari poate efectua depasirea, pastrand o distanta laterala de siguranta fata de vehiculul depasit si revenind pe banda initiala doar dupa ce aceasta manevra se poate face fara risc. Nerespectarea acestor etape poate duce la accidente sau la sanctionarea contraventionala a soferului.
Pentru ca o depasire sa fie considerata regulamentara, conducatorul auto trebuie mai intai sa se asigure ca manevra se poate executa in conditii de siguranta, adica drumul este liber pe sensul opus, vizibilitatea este buna si nu exista niciun obstacol sau alt vehicul care sa impiedice depasirea. De asemenea, trebuie verificat daca nu este depasit deja de alt vehicul si daca depasirea nu este interzisa prin marcaje, indicatoare sau situatia din trafic. Dupa ce s-a asigurat, conducatorul trebuie sa semnalizeze clar intentia de a schimba banda sau pozitia de mers, pentru a-i avertiza pe ceilalti participanti la trafic. Abia dupa toate aceste verificari si semnalizari poate efectua depasirea, pastrand o distanta laterala de siguranta fata de vehiculul depasit si revenind pe banda initiala doar dupa ce aceasta manevra se poate face fara risc. Nerespectarea acestor etape poate duce la accidente sau la sanctionarea contraventionala a soferului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
A cunoaşterea normelor de circulaţie şi a regulilor de conducere a autovehiculului;
B capacitatea de a fi politicos şi disciplinat în traficul rutier;
C încadrarea în baremele legale privind sănătatea.
Explicație:
Baza conduitei preventive este formata in primul rand din cunoasterea temeinica a normelor rutiere si a regulilor de conducere, pentru a putea anticipa si evita situatiile periculoase. La fel de importanta este politetea si disciplina in trafic, adica respectarea celorlalti participanti, pastrarea calmului, evitarea conflictelor si a comportamentelor agresive. Un conducator preventiv nu risca inutil, acorda prioritate cand este cazul si anticipeaza greselile celorlalti, actionand din timp pentru a preveni accidentele. Conduita preventiva presupune si adaptarea continua la conditiile de drum, trafic sau vreme, dar si atentie la propria stare fizica si psihica, fara a ignora regulile sau bunul simt in trafic.
Baza conduitei preventive este formata in primul rand din cunoasterea temeinica a normelor rutiere si a regulilor de conducere, pentru a putea anticipa si evita situatiile periculoase. La fel de importanta este politetea si disciplina in trafic, adica respectarea celorlalti participanti, pastrarea calmului, evitarea conflictelor si a comportamentelor agresive. Un conducator preventiv nu risca inutil, acorda prioritate cand este cazul si anticipeaza greselile celorlalti, actionand din timp pentru a preveni accidentele. Conduita preventiva presupune si adaptarea continua la conditiile de drum, trafic sau vreme, dar si atentie la propria stare fizica si psihica, fara a ignora regulile sau bunul simt in trafic.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
A la aprinderea farurilor, intensitatea luminoasă a acestora scade progresiv;
B acţionând claxonul, acesta emite un sunet slab, întrerupt;
C demontând bateria, constatăm că aceasta este mai uşoară decât de obicei.
Explicație:
O baterie de acumulatori descărcată se manifestă prin scăderea intensității luminii farurilor atunci când sunt aprinse, lumina devine slabă și poate palpita sau scădea progresiv. De asemenea, când acționezi claxonul, sunetul emis este slab, sacadat sau întrerupt, tocmai din cauza lipsei de curent suficient. Alte simptome pot fi pornirea greoaie a motorului sau chiar imposibilitatea de a porni deloc. Bateria nu devine mai ușoară dacă este descărcată, masa ei rămâne aceeași. Aceste semne indică faptul că bateria nu mai furnizează energia necesară pentru consumatorii electrici ai mașinii și trebuie încărcată sau înlocuită.
O baterie de acumulatori descărcată se manifestă prin scăderea intensității luminii farurilor atunci când sunt aprinse, lumina devine slabă și poate palpita sau scădea progresiv. De asemenea, când acționezi claxonul, sunetul emis este slab, sacadat sau întrerupt, tocmai din cauza lipsei de curent suficient. Alte simptome pot fi pornirea greoaie a motorului sau chiar imposibilitatea de a porni deloc. Bateria nu devine mai ușoară dacă este descărcată, masa ei rămâne aceeași. Aceste semne indică faptul că bateria nu mai furnizează energia necesară pentru consumatorii electrici ai mașinii și trebuie încărcată sau înlocuită.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
A pe drumurile cu trafic redus;
B pe drumurile cu sens unic, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie;
C pe orice drum.
Explicație:
Oprirea și staționarea vehiculelor pe partea stângă, în sensul de mers, sunt permise doar pe drumurile cu sens unic și doar dacă rămâne liberă cel puțin o bandă de circulație. Această excepție există pentru că pe drumurile cu sens unic nu există risc de a bloca circulația din sens opus. În schimb, pe drumurile cu dublu sens, oprirea sau staționarea pe stânga ar bloca fluxul de trafic și ar crește riscul de accidente, de aceea este interzisă. Totuși, chiar și pe sens unic, nu ai voie să blochezi total drumul – trebuie să asiguri mereu trecerea celorlalte vehicule. Pe orice alt tip de drum, oprirea și staționarea pe partea stângă sunt interzise prin lege.
Oprirea și staționarea vehiculelor pe partea stângă, în sensul de mers, sunt permise doar pe drumurile cu sens unic și doar dacă rămâne liberă cel puțin o bandă de circulație. Această excepție există pentru că pe drumurile cu sens unic nu există risc de a bloca circulația din sens opus. În schimb, pe drumurile cu dublu sens, oprirea sau staționarea pe stânga ar bloca fluxul de trafic și ar crește riscul de accidente, de aceea este interzisă. Totuși, chiar și pe sens unic, nu ai voie să blochezi total drumul – trebuie să asiguri mereu trecerea celorlalte vehicule. Pe orice alt tip de drum, oprirea și staționarea pe partea stângă sunt interzise prin lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
A reduceţi viteza şi opriţi înaintea semibarierelor;
B ocoliţi semibariera şi vă continuaţi drumul, dacă trenul nu se apropie;
C măriţi viteza pentru a nu fi surprinşi de închiderea semibarierei.
Explicație:
Dacă la apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu semibariere automate observi că semnalele sonore și luminile roșii sunt în funcțiune, ai obligația să reduci viteza și să oprești înainte de semibarieră sau de marcajul de oprire, chiar dacă încă nu a coborât semibariera complet. Aceste semnale indică faptul că urmează să treacă un tren și orice încercare de a traversa calea ferată în acest moment este interzisă și extrem de periculoasă. Ocolirea semibarierelor sau forțarea trecerii cât timp luminile roșii și semnalele sonore sunt active reprezintă o abatere gravă și poate duce la producerea unui accident. De aceea, trebuie să aștepți cu răbdare până când semnalele sonore și luminile roșii se opresc, semibarierele sunt ridicate complet și numai după aceea poți traversa în siguranță.
Dacă la apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu semibariere automate observi că semnalele sonore și luminile roșii sunt în funcțiune, ai obligația să reduci viteza și să oprești înainte de semibarieră sau de marcajul de oprire, chiar dacă încă nu a coborât semibariera complet. Aceste semnale indică faptul că urmează să treacă un tren și orice încercare de a traversa calea ferată în acest moment este interzisă și extrem de periculoasă. Ocolirea semibarierelor sau forțarea trecerii cât timp luminile roșii și semnalele sonore sunt active reprezintă o abatere gravă și poate duce la producerea unui accident. De aceea, trebuie să aștepți cu răbdare până când semnalele sonore și luminile roșii se opresc, semibarierele sunt ridicate complet și numai după aceea poți traversa în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A nu;
B da, atunci când conducătorii celorlalte vehicule ar fi obligaţi astfel să treacă peste marcajul respectiv;
C legal, nu este prevăzut.
Explicație:
Staționarea este interzisă în dreptul marcajului longitudinal continuu, aplicat între sensurile de circulație, dacă din cauza vehiculului staționat ceilalți participanți la trafic ar fi obligați să treacă peste acest marcaj pentru a-și continua deplasarea. Acest lucru este interzis pentru că astfel se forțează trecerea pe sensul opus, ceea ce crește riscul de accidente frontale și blochează circulația în ambele sensuri. Marcajul continuu are scopul de a separa sensurile de circulație și de a interzice depășirea sau schimbarea benzii. Dacă vehiculul staționat forțează trecerea peste această linie, se încalcă regula și se creează pericol pentru toți ceilalți participanți la trafic. De aceea, staționarea este interzisă în această situație, chiar dacă nu este menționată explicit în fiecare caz în lege.
Staționarea este interzisă în dreptul marcajului longitudinal continuu, aplicat între sensurile de circulație, dacă din cauza vehiculului staționat ceilalți participanți la trafic ar fi obligați să treacă peste acest marcaj pentru a-și continua deplasarea. Acest lucru este interzis pentru că astfel se forțează trecerea pe sensul opus, ceea ce crește riscul de accidente frontale și blochează circulația în ambele sensuri. Marcajul continuu are scopul de a separa sensurile de circulație și de a interzice depășirea sau schimbarea benzii. Dacă vehiculul staționat forțează trecerea peste această linie, se încalcă regula și se creează pericol pentru toți ceilalți participanți la trafic. De aceea, staționarea este interzisă în această situație, chiar dacă nu este menționată explicit în fiecare caz în lege.
Regulamentul Rutier
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
Art. 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
Art. 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
A neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie soldat cu pagube materiale;
B nefolosirea în timpul mersului a centurii de siguranţă;
C utilizarea excesivă a ştergătoarelor de parbriz.
Explicație:
Permisul de conducere se restituie după expirarea perioadei de suspendare și promovarea testului de cunoaștere a regulilor de circulație, dacă acesta a fost reținut pentru fapte grave care au dus la suspendarea dreptului de a conduce, cum ar fi neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept, atunci când prin această acțiune s-a produs un accident de circulație soldat cu pagube materiale. Aceasta este una dintre situațiile pentru care legislația prevede obligativitatea susținerii și promovării testului de verificare a cunoașterii regulilor de circulație. După ce expiră perioada de suspendare și este promovat testul, permisul se restituie. Pentru fapte minore, cum ar fi nefolosirea centurii de siguranță sau alte abateri ușoare, nu este nevoie de test pentru recuperarea permisului.
Permisul de conducere se restituie după expirarea perioadei de suspendare și promovarea testului de cunoaștere a regulilor de circulație, dacă acesta a fost reținut pentru fapte grave care au dus la suspendarea dreptului de a conduce, cum ar fi neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept, atunci când prin această acțiune s-a produs un accident de circulație soldat cu pagube materiale. Aceasta este una dintre situațiile pentru care legislația prevede obligativitatea susținerii și promovării testului de verificare a cunoașterii regulilor de circulație. După ce expiră perioada de suspendare și este promovat testul, permisul se restituie. Pentru fapte minore, cum ar fi nefolosirea centurii de siguranță sau alte abateri ușoare, nu este nevoie de test pentru recuperarea permisului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
A dispozitive antiradar;
B sisteme de navigaţie;
C sisteme sonor antifurt.
Explicație:
Este interzis ca autovehiculele să fie echipate cu dispozitive antiradar. Dispozitivele antiradar sunt aparate care au scopul de a perturba funcționarea radarelor folosite de poliție pentru măsurarea vitezei. Legislația rutieră prevede clar interdicția montării și utilizării acestui tip de echipament pe autovehicule, iar nerespectarea acestei interdicții se sancționează cu amendă și reținerea certificatului de înmatriculare. În schimb, sisteme de navigație sau sisteme sonor antifurt sunt permise și nu există restricții legale privind montarea lor pe vehicul.
Este interzis ca autovehiculele să fie echipate cu dispozitive antiradar. Dispozitivele antiradar sunt aparate care au scopul de a perturba funcționarea radarelor folosite de poliție pentru măsurarea vitezei. Legislația rutieră prevede clar interdicția montării și utilizării acestui tip de echipament pe autovehicule, iar nerespectarea acestei interdicții se sancționează cu amendă și reținerea certificatului de înmatriculare. În schimb, sisteme de navigație sau sisteme sonor antifurt sunt permise și nu există restricții legale privind montarea lor pe vehicul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%

A acordaţi prioritate de trecere autocamionului;
B reduceţi viteza şi să semnalizaţi luminos;
C vă continuaţi drumul.
Explicație:
În această situație, obstacolul și lucrările se află pe sensul opus, iar circulația pe sensul tău nu este blocată. Vehiculele din sens opus sunt obligate să aștepte, iar tu ai prioritate de trecere. Doar dacă ai semne sau indicații contrare sau dacă drumul se îngustează foarte mult, ai obligația să cedezi. În cazul prezentat, continui drumul fără să acorzi prioritate autocamionului care vine din sens opus, pentru că obstacolul îl obligă să aștepte eliberarea sensului tău. Manevrele se fac însă cu atenție sporită, cu viteza redusă, gata să oprești dacă situația din teren o cere.
În această situație, obstacolul și lucrările se află pe sensul opus, iar circulația pe sensul tău nu este blocată. Vehiculele din sens opus sunt obligate să aștepte, iar tu ai prioritate de trecere. Doar dacă ai semne sau indicații contrare sau dacă drumul se îngustează foarte mult, ai obligația să cedezi. În cazul prezentat, continui drumul fără să acorzi prioritate autocamionului care vine din sens opus, pentru că obstacolul îl obligă să aștepte eliberarea sensului tău. Manevrele se fac însă cu atenție sporită, cu viteza redusă, gata să oprești dacă situația din teren o cere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%